طلیعه ۱۳۸۸ – ۹۸۰۹۰۷

اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی سوخت از بامداد روز جمعه ۲۴ آبان ماه باعث ایجاد حاشیه‌ها و اعتراضاتی در کشور شد که در این باره نکاتی قابل ذکر است :

۱ – ضرورت اصلاح قیمت بنزین یک امر اجتناب‌ناپذیر بوده و به عنوان یک اقدام راهبردی نمی توان در اجرای اصل آن شبهه ای وارد کرد گرچه شاید برخی اشکالات به شیوه اعلام و نحوه اعمال آن وارد باشد. در این رابطه با نگاهی به قیمت و میزان مصرف سوخت در دیگر کشورها و مقایسه آن با ایران می توان به ضرورت اجرای این طرح پی برد. چندی پیش پایگاه خبری بلومبرگ جزئیات قیمت بنزین در ۶۱ کشور جهان را منتشر کرد. براساس این گزارش، قیمت متوسط یک لیتر بنزین در ایران، ۰.۱۴ دلار یعنی ۱۴ سنت (قریب به هزار تومان)می باشد. قیمتی که تقریبا نزدیک صفر است و به جز ونزوئلا، هیچ کشور دیگری بنزین را تا این حد با قیمت پایین عرضه نمی کند. طبق آمارهای اعلام شده توسط دولت، مصرف بنزین (در سال گذشته) ۹۱ میلیون لیتر در روز بوده و همچنین با توجه به اینکه جمعیت کشور حدود ۸۱ میلیون نفر است، براین اساس می توان گفت مصرف روزانه بنزین در ایران معادل ۱.۱۲ لیتر به ازای هر نفر می باشد. جالب اینجاست که حتی درکشوری مانند چین با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و ۳۸۶ میلیون نفر حدود ۴۶۸ میلیون لیتر بنزین در روز مصرف می شود. به عبارتی، در هر شبانه روز به ازای هر نفر، ۰.۳۴ لیتر بنزین در چین مصرف می‌شود. یعنی در ایران هر نفر تقریبا سه برابر هر فرد چینی بنزین مصرف می‌کند!

از سوی دیگر با مصرف بیش از حد بنزین در ایران ، به زودی کشورمان دوباره مجبور به وارد کردن بنزین جهت تامین مصرف داخلی می شد و با توجه به تحریم های موجود این امر می توانست به بحران جدیدی منجر شود . ضمن این که ایران با ۸۰ میلیون جمعیت، سالانه ۶۹ میلیارد دلار از بیت‌المال را برای یارانه انرژی هزینه می‌کند و از این نظر رتبه اول جهان را دارد . این ۶۹ میلیارد دلار از بیت‌المال هزینه می‌شود، یعنی از جیب همه ملت، چه مصرف‌کنندگان بنزین و چه کسانی که بنزین مصرف نمی‌کنند! ضمن آن که افراد عادی یعنی توده‌های عظیم مردم، در مقایسه با صاحبان ثروت، میزان مصرف بسیار کمتری دارند. این نکته گفتنی است که مطابق آمار موجود ۵۰ درصد یارانه انرژی را ۳ دهک ثروتمند جامعه ایران مصرف می‌کنند.

۲ – در پی اجرای این طرح شاهد اعتراضات و ناآرامیهایی در شهرهای مختلف کشور بودیم اما همانطور که دیدیم در این مرحله نیز همانند سالهای ۸۸ و ۹۶ جریان ضدانقلاب بیرونی و درونی با تمام قوا وارد صحنه شده و تجمعات مسالمت آمیز اعتراضی را به بستری برای آشوب و اغتشاش و خسارت به اماکن عمومی و دولتی تبدیل کرد اما مردم بصیر و فهیم با درک درست شرایط صحنه بلافاصله صف خود را از این جماعت شرور جدا کردند تا نیروهای حافظ امنیت به سرعت و با قاطعیت با این جماعت ویرانگر و مخرب برخورد کنند.

۳ – رهبر معظم انقلاب صبح یکشنبه ۲۶ آبان ماه ۹۸ در درس خارج فقه درباره‌ی طرح مدیریت مصرف سوخت و مسائل به‌وجودآمده پیرامون آن بیاناتی داشتند. اولین نکته‌ی مهم در بیانات ایشان حمایت از تصمیم گرفته شده در روند رسمی و قانونی کشور و لزوم اجرای این مصوبه بود. محور مهم بعدی در سخنان رهبر معظم انقلاب به نگرانی و نارضایتی بخش‌هایی از مردم نسبت به این طرح در کنار توجه به مسئله‌ی مهم «امنیت» اختصاص داشت. نکته‌ی دیگر در بیانات رهبر معظم انقلاب به تأکید ویژه‌ی ایشان به مسئولین در زمینه‌ی توجه و رسیدگی به دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم برمی‌گشت. موضع‌گیری صریح رهبری از یکسو سبب شد ضمن حفظ وحدت درونی نظام، وحدت مردم نیز تأمین شود تا دولت بحران ناشی از تصمیم اخیر که از جنبه‌هایی قابل نقد هم هست را پشت سر بگذارد و خود را برای بخش دوم ماجرا که مدیریت قیمت‌هاست آماده کند و از سوی دیگر سبب جدا افتادن اعتراضات طبیعی مردم از توطئه‌های بسیار پیچیده خارجی گردید.

۴ – نکته‌ی پایانی اینکه در چهل سال گذشته، نظام جمهوری اسلامی با پشتیبانی ملت توانسته همواره و در مقاطع مختلف بر چالش‌ها و دشمنی‌ها و مشکلاتِ سیاسی و فرهنگی و تبلیغاتی و… غلبه کند. اینک و در فضایِ جنگ اقتصادی نیز توان غلبه بر دشمن و ناکام گذاشتن او در پیشبرد اهداف استعماری و زیاده‌خواهانه‌اش کاملا وجود دارد به شرط آنکه مردم و مسئولان، بصیرت و موقع‌شناسی را با کار و فعالیت جهادی و مدبرانه توأم کنند.  (خ-۱۳۸۸)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *