خبرروز ۱۳۹۸/۰۶/۲۴

  • بیانیه جامعه مدرسین به مناسبت آغاز سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه: وظیفه حوزه استحکام بخشیدن به مبانی دینی و پاسداری از نظام، انقلاب و ارزش‌های اسلامی است
  • آیت الله العظمی نوری همدانی: روحانیت‌ باید حضور سیاسی و اجتماعی‌ در جامعه ‌داشته ‌‌باشد
  • آیت‌الله حسینی بوشهری: انقلاب رسالت حوزه را سنگین تر کرده است
  • آیت‌الله اعرافی: مهم‌ترین وظیفه طلاب کسب دانش، تحقیق و تزکیه نفس است
  • آیت‌الله کعبی: نشاط علمی و معنوی از الزامات هویت طلبگی است
  • حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی: حوزه‌های علمیه درزمینه تحقیق و پژوهش و تولید علم جدیت داشته باشند

 

** جام جم ۹۸/۶/۲۴
*  صدور قرار بازداشت و ضبط وثیقه ۳۰ میلیاردی متهم فساد پتروشیمی
پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات تعدادی از اخلالگران عمده در نظام تولیدی کشور از طریق خرید و فروش مواد اولیه پتروشیمی در بازار آزاد دیروز به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.
قاضی مسعودی مقام در این جلسه گفت: به وکیل متهم فرزاد محبوبی آذریان تذکر می‌دهم در ۲۳ مرداد ۹۸ احضاریه را ابلاغ کرده‌ایم، ولی به احضاریه توجه نکرده و در دادگاه حضور نیافته است.
رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی افزود: متهم به قید وثیقه آزاد بوده و پایان وقت امروز وثیقه او ضبط می‌شود و به رغم تأکیدات صورت‌گرفته، قرار بازداشت او صادر خواهد شد و وثیقه ۳۰ میلیاردی‌اش نزد دادستان تهران جهت ضبط ارسال می‌شود.
** همشهری ۹۸/۶/۲۴
*  امضای تفاهمنامه وزارت دفاع و معاونت علمی ریاست جمهوری
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: صنعت دفاعی با توجه به پیشرفت‌های برجسته امروز از توان طراحی محصولات و دستاوردهای بزرگ و سامانه‌ای برخوردار شده است که می‌تواند به عنوان پیشرو و پیشران تجمع و تمرکز داشته‌های فناورانه کشور عمل کند.
امیر سرتیپ امیر حاتمی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین وزارت دفاع و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بر اساس مفاد این توافقنامه در نظر است در حوزه‌های مورد نیاز و اولویت‌دار دفاعی از قبیل هوایی، فضایی، زیستی و شناختی محصولات برجسته‌ای طراحی شود که بتواند برای بخش دفاع برتری ایجاد کند.
** کیهان ۹۸/۶/۲۴
*  مهم‌ترین وظیفه طلاب کسب دانش، تحقیق و تزکیه نفس است
آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه کشور، دیروز (شنبه) با حضور آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، علما، اساتید و طلاب حوزه علمیه در مدرسه فیضیه قم برگزار شد.
آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، در این مراسم گفت: باید در استقرار علما و روحانیان و همچنین اعزام مبلغان دینی در مناطق مورد نیاز توجه بیشتری شود.
وی، مهم‌ترین وظیفه طلاب را توجه به کسب دانش و تحقیق و همچنین تزکیه نفس دانست و ادامه داد: اجتماعی بودن، انقلابی بودن و داشتن رابطه خوب با مردم ابعاد گوناگونی است که حوزویان باید به آن توجه کنند.
وی پاسداشت اصالت، هویت، آداب و سنت‌های حوزوی را مورد تاکید قرار داد و افزود: معتقد به نوگرایی و تحول در حوزه‌های علمیه هستیم ولی نباید این تحول موجب جداشدن حوزه از اصالت‌های تاریخی خود باشد. وی تاکید کرد: اهتمام به مسائل اخلاقی و مراقبت از برخی آسیب‌ها در این حوزه بسیار ضروری است.
*  انتخابات پس فردا در اسرائیل «به بن‌بست می‌خورد»
یک روزنامه صهیونیستی در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در فلسطین اشغالی، به نتایج آخرین نظرسنجی اشاره و اعلام کرد، این انتخابات بن‌بست سیاسی دیگری را برای اسرائیل رقم می‌زند.
جروزالم پست افزود، رقابت بسیار نزدیکی میان دو حزب «لیکود» به ریاست «بنیامین نتانیاهو» و « آبی و سفید» به ریاست «بنی گانتز»‌، چیز جالبی نیست و از هم اکنون مشخص است که حتی اگر نتانیاهو پیروز بشود، باز هم در کسب اکثریت آرای نمایندگان کنست (پارلمان) و تشکیل کابینه، با مشکل مواجه خواهد شد.
** شرق ۹۸/۶/۲۴
*  برای اجرای مُر قانون پافشاری می‌کنیم
سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: «با شورای نگهبان و نهادهای نظارتی در تعامل هستیم تا جریان‌های سیاسی که در چارچوب قانون اساسی کشور در حال فعالیت هستند و افرادی که از شرایط قانونی برخوردارند، بتوانند در انتخابات حضور یابند.»
او ادامه داد: «تلاش ما این است که مُر قانون در رسیدگی به صلاحیت‌ها رعایت شود؛ یعنی نهادهایی که مسئول پاسخ‌گویی به استعلام ها هستند، در ظرف مدت قانونی، در چارچوب وظایف قانونی خود و مستدل و مستند نظر خود را اعلام کنند.
ما در انتخابات گذشته پیگیری کردیم اطلاعاتی که در اختیار هیئت‌های اجرایی قرار می‌گیرد، مستند، ‌مستدل و مبتنی بر قانون باشد. شورای نگهبان هم بر اساس قانون نظارت بر انتخابات وظیفه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان را انجام می‌دهد.»
*  سفر قائم مقام وزیر خارجه هند به تهران
قائم مقام وزیر خارجه هند در سفر به تهران با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و رایزنی می‌کند. ویجی گولکه در سفر خود به تهران، امروز در ساختمان وزارت خارجه با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار می‌کند.
گفت‌وگو درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از مهم‌ترین محورهای رایزنی این دیپلمات ارشد هندی در سفر به تهران است.
** ایران ۹۸/۶/۲۴
*  تراز تجاری، مثبت یک میلیارد دلار شد
آمار گمرکی کشور نشان می‌دهد با وجود تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران، تراز تجارت خارجی کشور در یک ساله منتهی به مرداد ۱۳۹۸ مثبت بوده و به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که تراز تجاری ایران در ۱۲ ماهه منتهی به مرداد سال ۹۷ به میزان ۳ میلیارد و ۲۱۱ میلیون دلار منفی بوده است.
این گزارش حاکی است در فاصله زمانی ۱ شهریور ۹۷ تا ۳۱ مرداد ۹۸ ارزش واردات کالا ۴۱ میلیارد و ۸۶۷ میلیون دلار و ارزش صادرات در این مدت ۴۲ میلیارد و ۸۸۱ میلیون دلار بوده است.
*   مطالبات جوانان با نه گفتن حل نمی‌شود
معاون اول رئیس جمهوری گفت: با «نه گفتن» به مطالبات کودکان و نوجوانان مشکلات آنها حل نمی‌شود، باید راه‌ها و روش‌هایی را پیدا کنیم که اصول حاکم بر جمهوری اسلامی رعایت شود اما به مطالبات و درخواست‌های آنها نیز پاسخ داده شود.
اسحاق جهانگیری در آیین تکریم و معارفه وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: از هر رنجی که هر دختر و پسر ایرانی می‌برد باید آزار ببینیم و نباید احساس آرامش کنیم و باید تلاش کنیم زمینه رنج کودکان و نوجوانان خود را از بین ببریم.
** جمهوری اسلامی ۹۸/۶/۲۴
*  بانک‌های ایرانی در راه پیوستن به سوئیفت روسی
سامانه پیام‌رسانی الکترونیکی مالی ایران قرار است با هدف مقابله با تحریم‌های بانکی و محدودیت سوئیفت به شبکه پیام‌رسان مالی روسیه (سوئیفت روسی) متصل شود که در صورت تحقق آن، در گام بعدی می‌توان شبکه شتاب ایران را نیز به شبکه میر روسیه متصل کرد.
آمریکا با هدف تشدید تحریم‌ها علیه ایران، دسترسی بانک‌های ایرانی به سیستم پیام‌رسان مالی سوئیفت را محدود کرده است، اما ایران در نظر دارد از راه‌های جایگزین، تعامل بانک‌های ایرانی با نظام مالی جهانی را برقرار کند.
*  اختیارات بانک مرکزی در خصوص مدیریت بازار ارز تمدید شد
در سی و نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، اختیارات بانک مرکزی در خصوص مدیریت بازار ارز تمدید شد.
۳ دستور اصلی این جلسه که با حضور سران قوا و به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور برگزار شد؛ ادامه روند آرامش در بازار ارز، کالا و خدمات، پیشگیری از رفتارهای سودجویانه در جهت حمایت از مصرف کنندگان و نیز هماهنگی بین سه قوه در خصوص مدیریت مناسب در شرایط تحریم بود.
** جوان ۹۸/۶/۲۴
*  نتانیاهو برای بقای خود به نابودی اسرائیل کمک می‌کند
دبیر کل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، اظهارات نسنجیده، انتخاباتی و تهدید آمیز نتانیاهو نخست وزیر رژیم نامشروع صهیونیستی مبنی بر الحاق دره اردن و بخش مهمی از کرانه غربی به سرزمین‌های اشغالی را افشای بخشی از برنامه و نیات پلید آمریکا و صهیونیست‌ها با پوشش طرح به اصطلاح معامله قرن خواند و این مواضع را به شدت محکوم کرد.
امیر عبداللهیان تاکید کرد: نخست وزیر رژیم صهیونیستی و صهیونیست‌ها باید از رویاهای خود فاصله بگیرند و بدانند مبارزان فلسطینی و منطقه با تمام توان و تجارب اندوخته از جنگ ۳۳ روزه و جنگ‌های غزه، برای دادن درس فراموش نشدنی و تاریخی به صهیونیست‌ها لحظه شماری می‌کنند. نتانیاهو برای بقای خود در عرصه قدرت، به نابودی زودتر اسرائیل کمک بزرگی می‌کند.
*  سوریه به جای «اس ۳۰۰» «باور ۳۷۳» می‌خرد
وبگاه «Avia.Pro» گزارش داد: «سوریه تصمیم گرفته است که به جای اس.۳۰۰ روسیه، سامانه «باور ۳۷۳» ایران را خریداری کند.
این رسانه روس در گزارش خود نوشت: «با اینکه پیش از یک سال از تحویل اس.۳۰۰ به سوریه می‌گذرد اما این سامانه پدافند هوایی کارایی و راندمان پایینی از خود نشان داده است و به همین دلیل، سوریه در نظر دارد که سامانه باور ۳۷۳ ایران را بخرد.»
در این گزارش ادعا شده است که طی یک سالی که از تحویل اس۳۰۰ روسیه گذشته است، هرگز از این سامانه برای دفع حملات استفاده نشده است.
** آفتاب یزد ۹۸/۶/۲۴
*  انهدام شبکه تروریستی حمله به مراسم اربعین در سامرا
ستاد عملیات مشترک عراق از کشف و انهدام یک شبکه تروریستی در سامرا که برای انجام عملیات در اربعین آماده می‌شدند، خبر داد.
مرکز اطلاع رسانی ستاد مشترک عراق در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این شبکه شامل شش‌نفر بود که در حال برنامه ریزی و آمادگی برای انجام عملیات تروریستی در ایام زیارت اربعین بودند.
*  آمریکا و عربستان درباره همکاری‌های اتمی مذاکره می‌کنند
«ریک پری» وزیر انرژی آمریکا اعلام کرد که دوشنبه آینده با « عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان دیدار و احتمالا در مورد طرح ساخت راکتورهای هسته‌ای در ریاض گفت‌وگو می‌کند.
وی به مکان دیدار خود با وزیر انرژی سعودی اشاره‌ای نکرد، اما یک مقام آمریکایی گفت که این دیدار احتمالا این هفته در حاشیه اجلاس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار می‌شود.
عربستان تاکنون در برابر قبول استانداردهایی که جلوی توانمندی این کشور برای غنی‌سازی اورانیوم و فرآوری پلوتونیم را می‌گیرد، مقاومت کرده است.
** رسالت ۹۸/۶/۲۴
*  روحانیت باید حضور سیاسی و اجتماعی در جامعه داشته باشد
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: روحانیت باید حضور سیاسی و اجتماعی در جامعه داشته باشد.
آیت‌الله العظمی نوری همدانی در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه، با اشاره به اینکه روحانیت باید مردم را با عمل خویش به سوی دین دعوت کند، گفت: نخستین مرحله برای هدایت مردم، تحصیل در حوزه‌های علمیه و گذراندن دوران طلبگی است.
آیت‌الله العظمی نوری همدانی با بیان اینکه علما و روحانیون باید از اشرافی گری پرهیز کنند، تأکید کرد: طبق روایات، آن دسته از عالمانی که از زندگی اشرافی‌گری برخوردارند راهزنان دین مردم هستند؛ همه ما باید مردمی بوده، زندگی خود را با آنها هماهنگ ساخته و همواره به آنها خدمت کنیم.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم همچنین بر ضرورت تمرکززدایی از قم تأکید و بیان کرد: امروز طلاب باید به سایر مناطق مهاجرت کرده و مردم را با منش دین آشنا سازند.
وی با بیان اینکه نباید عده‌ای دین را از سیاست جدا بدانند تاکید کرد: طلاب و روحانیون باید در کنار درس در حد توان خود در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی فعال باشند و خود را از مسائل سیاسی و اجتماعی جدا نکنند.
*  انقلاب، دین و حوزه را احیا کرد
آیت‌الله سید احمد خاتمی در حاشیه آیین آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ حوزه‌های علمیه، حوزه‌های علمیه را مدیون انقلاب اسلامی دانست و با بیان این که انقلاب حق عظیمی برگردن حوزه دارد، گفت: در زمان طاغوت افرادی رأس کار بودند که با وجود حوزه مخالفت می‌کردند و در حقیقت به دنبال از بین بردن دین بودند.
وی افزود: انقلاب بزرگ اسلامی، دین و حوزه را زنده کرد؛ بر این اساس حوزه علمیه انقلابی است، همراه با امام راحل و مقام معظم رهبری است و انقلابی باقی خواهد ماند.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: توصیه رهبر معظم انقلاب این بود که حوزه‌های علمیه انقلابی بماند، یعنی حوزه انقلابی است، مراقب باشند که دشمنان انقلاب، انقلاب‌زدایی نکنند.
** مردم سالاری ۹۸/۶/۲۴
*  تعیین محورهای نشست آستانه
کرملین اعلام کرد، وضعیت ادلب و شمال شرق سوریه محورهای اصلی پنجمین نشست سران سه کشور روسیه، ترکیه و ایران خواهد بود.
یوری اوشاکوف، معاون ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، پوتین و همتایان ترکیه‌ای و ایرانی او در نشست روز دوشنبه (۱۶ سپتامبر) در شهر آنکارا به صورت مفصل وضعیت ادلب و شمال شرق سوریه را بررسی خواهند کرد.
اوشاکوف اظهار کرد: وضعیت در این مناطق که تحت کنترل دولت مرکزی سوریه قرار ندارند، همچنان دچار تنش بوده و تروریست‌ها در این مناطق حضور گسترده‌ای دارند.
*  ‌برنامه دولت توجه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور است
معاون پارلمانی رئیس جمهور، توجه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته را از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت عنوان کرد.  
حسینعلی امیری در آیین افتتاح انبار مکانیزه ۷۰ هزار تنی بوکان گفت: گسترش عدالت در تمام سطوح و توجه ویژه به مناطق کمتر توسعه یافته بدور از نگاه‌های قومیتی، از مهم ترین سیاست‌های دولت است.  
وی افزود: آنچه مد نظر دولت است، توسعه مناطق بر اساس ظرفیت‌ها و شایستگی‌هاست و در همین راستا است که امروز علی‌رغم تمامی مسائل و مشکلات، هر روز شاهد افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های مهم در سراسر کشور هستیم.
** آرمان ۹۸/۶/۲۴
*  تجارت ۲۰۰ میلیارد دلاری ایران با منطقه
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با انتقاد از استراتژی تجاری کشور و سهم ناچیز ایران در تجارت جهانی گفت: تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد در همین شرایط تولید و با توجه به نیازهای ۱۵ کشور همسایه، تعاملات ایران و این کشورها می‌تواند ۲۰۰ میلیارد دلار شود.
یحیی آل‌اسحاق با اشاره به متناسب نبودن حجم تجارت خارجی ایران با ظرفیت‌های جمعیتی و جغرافیایی کشورمان و پایین‌بودن سهم ایران در تجارت جهانی اظهار کرد: بر اساس برآوردهای جهانی، ایران با توجه به جمعیتش و جغرافیای خود، که یک درصد جمعیت و جغرافیای جهان را در اختیار دارد، باید حداقل یک درصد تجارت جهانی را در اختیار خود داشته باشد که متاسفانه در حال حاضر چنین سهمی برای ایران وجود ندارد.
** آفرینش ۹۸/۶/۲۴
*  طرح طالبان برای جلب حمایت ایران، روسیه و چین
طالبان تیمی را به روسیه فرستاده و بنا دارد با مقام‌های ایران، چین و کشورهای آسیای مرکزی دیدار کرده تا برای وادار کردن آمریکا به خروج نیروهایش از افغانستان حمایت جلب کند. این خبر را خبرگزاری رویترز گزارش داد.
در این گزارش به نقل از منابع ناشناس آمده است که طالبان بنا دارد رهبران منطقه را در جریان شکست مذاکرات با آمریکا قرار دهد.
در گزارش مذکور همچنین اشاره شده که سفرهای اخیر نمایندگان طالبان در راستای ادامه مذاکرات با آمریکا صورت نگرفته است.
*  از هدف قرار دادن سوریه و لبنان خودداری کن!
ایندیپندنت در گزارشی به‌نقل از یک منبع آگاه روس اعلام کرد که مسکو به بنیامین نتانیاهو درباره حملات رژیم صهیونیستی به پایگاه‌های ارتش سوریه هشدار داد و گفت جنگنده‌های این رژیم در حملات بعدی به مواضعی در لبنان و سوریه ساقط خواهند شد.
منبع روس همچنین گفت: پوتین درباره هرگونه اقدام اسرائیل در لبنان هشدار داد و تجاوزات اخیر به حاکمیت و خاک لبنان را محکوم کرد، موضوعی که تاکنون اسرائیلی‌ها از رئیس‌جمهور روسیه ندیده و نشنیده بودند.
** قدس ۹۸/۶/۲۴
*  واکنش کدخدایی به اقدام خصمانه کانادا علیه ایران
سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی گفت: ضبط اموال دولتی ایران توسط کانادا مصداق بارز تروریسم اقتصادی دولتی است.
عباسعلی کدخدایی پیرو ضبط اموال دولتی ایران توسط کانادا گفت: تروریسم اقتصادی شیوه‌ای است که دولت‌های غربی با سوء استفاده از ابزارهای قانونی، منافع و منابع اقتصادی دیگر ملت‌ها را توقیف و یا مصادره می‌نمایند، آن هم بدون طی مراحل رسیدگی حقوقی منصفانه. ضبط اموال دولتی ایران توسط کانادا مصداق بارز تروریسم اقتصادی دولتی است.
** خراسان ۹۸/۶/۲۴
*  از دیدن مقتدی صدر در کنار آیت‌الله خامنه‌ای و سردار سلیمانی خوشحال می‌شویم
رئیس فراکسیون سند ملی و سخنگوی ائتلاف الفتح عراق درباره سفر مقتدی صدر به ایران گفت: ما به عنوان یک طرف مقاومت از دیدن مقتدی صدر در کنار آیت ا… خامنه‌ای و سردار سلیمانی خوشحال می‌شویم.
الاسدی تاکید کرد: تصویر سید مقتدی صدر در کنار آیت‌ا… خامنه‌ای و مکانی که در آن نشسته بودند پیام‌های روشنی به همراه داشت. روابط مقتدی صدر با ایران جدید نیست و او پیش از این در ایران اقامت داشت. وی همچنین درباره نقش ایران در کشورش گفت: ایران عراق را یک وزنه سنگین و اساسی در معادلات منطقه می‌داند.
** اعتماد ۹۸/۶/۲۴
*  تهران تعهدی را نقض نکرده است
«فابیان پیکاردو» رییس اجرایی دولت محلی جبل‌الطارق می‌گوید به سختی می‌توان با استناد به تصاویر ماهواره‌ای ایران را به نقض توافق درباره نحوه فروش محموله نفتی «آدریان دریا ۱»، متهم کرد.
ادعا می‌شود ایران در ازای آزادی این ابرنفتکش که پیش‌تر تحت عنوان «گریس ۱» به توقیف جبل‌الطارق درآمده بود؛ تعهد داده که ۲ میلیون بشکه نفت آن را به دولت سوریه نخواهد فروخت.
او در این باره افزود: ما تعهدی مبنی بر اینکه نفت به سوریه نرود، از ایران نگرفتیم، بلکه ایران متعهد بود که محموله به هیچ‌یک از شرکت‌های اروپایی فروخته نخواهد شد.
** شهروند ۹۸/۶/۲۴
*  آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ما را صفر کند
وزیر نفت گفت: «نمی‌خواهیم رجزخوانی کنیم، اما آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ما را صفر کند. ما متوقف شدنی نیستیم و قدرت خلاقه خود را به کار می‌گیریم تا مشکلات را حل کنیم.
تا اواخر سال، تمام سکوها و پالایشگاه‌ فاز ۱۴ به بهره‌برداری و ظرفیت نهایی می‌رسد، به گونه‌ای که همه ظرفیت‌های دریا در ۲۷ فاز نهایی می‌شود.
یکی از تعهدهای بنده که به مجلس شورای اسلامی ارایه دادم،‌ این بوده که تا پایان دولت تکلیف تمام میدان‌های مشترک مشخص شود، یعنی هیچ میدانی نخواهد ماند که پیمانکار و فرآیند انجام کار آن مشخص نشده باشد.»
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
وظیفه حوزه استحکام بخشیدن به مبانی دینی و پاسداری از نظام، انقلاب و ارزش‌های اسلامی است
 اختصاصی/ به مناسبت آغاز سال جدید تحصیلی حوزه‌های علمیه جامعه مدرسین بیانیه ای صادر کرد. در بخشی ازاین بیانیه آمده است: تقارن آغاز سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ در حوزه‌های علمیه با ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان فرصتی خاص و پرفیض برای طلاب علوم دینی است تا عهد و پیمان خود با مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را مستحکم‌تر و با سید و سالار شهیدان کربلا تجدید میثاق کنند.درادامه این بیانیه با تاکید براینکه طلاب، فضلا، اساتید و مدیران حوزه‌های علمیه باید در خط مقدم تأمین نیازهای فکری جامعه حرکت نموده و پاسخگو باشندآمده است: وظیفه حوزه استحکام بخشیدن به مبانی دینی و در عین حال صیانت از انقلابی ماندن حوزه و پاسداری از نظام، انقلاب و ارزش‌های اسلامی است. همچنین دراین بیانیه با اشاره با جایگاه مرجعیت تصریح شده است:مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم پشتوانه‌های علمی و معنوی ارزشمند حوزه‌ها هستند و میراث گرانبهایی از روش‌ها، تجربه‌ها و اندوخته‌های علمی دارند که توجه به رهنمودها و توصیه‌های این بزرگان و تلاش مجدّانه و مجتهدانه فضلای جوان و روشنفکر برای کسب فیوض بیشتر از ایشان، همت بلند و دل گرم و پرامید طلاب عزیز را پویاتر خواهد کرد.
انقلاب رسالت حوزه را سنگین تر کرده است
رسا/ آیت‌الله حسینی بوشهری با تبریک آغاز سال تحصیلی گفت: انقلاب اسلامی رسالت و مسؤولیت سنگینی بر دوش عالمان دین و حوزه‌های علمیه و طلاب گذاشت. دبیر شورای عالی حوزه علمیه  با تاکیدبرانقلابی بودن حوزه وحوزویان افزود: امروز رسالت حوزه‌ها سنگین‌تر از گذشته است؛ با توجه به مواجهه استکبار علیه انقلاب و اسلام، روحانیت باید حضور جدی‌تری در صحنه داشته باشد و روشنگری کند و مسائل انقلاب را برای جامعه تبیین کند، چون نه تنها مردم ما بلکه در جهان منتظر شنیدن پیام انقلاب هستند.وی تصریح کرد: وظیفه اساتید انتقال منش انقلابی و مسؤولیت شناسی در کنار آموزش درس و بحث حوزوی است.
نشاط علمی و معنوی از الزامات هویت طلبگی است
رسا/ آیت‌الله  کعبی با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه نشاط علمی و معنوی، مسؤولیت شناسی و حضور با نشاط در صحنه را از مهم ترین وظایف طلاب دانست وعنوان کرد: آغاز سال تحصیلی آغاز یک سال تلاش، کوشش، مجاهدت و سخت‌کوشی طلاب و روحانیان است. عضو جامعه مدرسین در ادامه افزود: توجه به هویت طلبگی و ویژگی های آن می تواند طلاب را در مسیر رسیدن به کمال و تعالی یاری کند و باید طلاب نسبت به این مسائل به شناخت کامل برسند.
حوزه‌های علمیه درزمینه تحقیق و پژوهش و تولید علم جدیت داشته باشند
حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی خراسانی با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه در سراسر کشور، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه همواره موجب بالندگی علم بوده و در این سال‌ها به‌خوبی پاسخ گوی نیازهای دنیای اسلام بوده‌اند. عضو جامعه مدرسین درادامه با تاکید براینکه حوزه‌های علمیه بایددر امر خطیر درس، بحث، تحقیق و پژوهش و همچنین تولید علم جدیت تمام داشته باشند ادامه داد: علاوه بر این حوزه‌های علمیه در طول تاریخ رسالت مهم تبیین احکام الهی، تبلیغ رسالت‌های الهی، صیانت از ارزش‌های دینی و خدمت به امت اسلامی را عهده‌دار بوده‌اند و توانسته‌اند در این مسیر به‌خوبی حرکت کنند.
تایید توقف پنجاه درصدی تولید نفت  عربستان
فارس/ «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی بامداد یکشنبه رسما توقف پنجاه درصد از تولیدات نفت این کشور بر اثر عملیات پهپادی مقاومت علیه تاسیسات نفتی شرکت آرامکو را تایید کرد. به نوشته وبگاه شبکه «العربیه» وزیر انرژی سعودی با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام قطع تولید روزانه ۵.۷ میلیون بشکه نفت، گفت: «حمله تروریستی به پالایشگاه‌های بقیق و خریص منجر به توقف موقت تولید نفت در پی تعطیلی آنها شد که طی روزهای آینده از ذخایر نفتی این کسری جبران خواهد شد».
اعلام آمادگی وزارت انرژی آمریکا و کاخ سفید برای جبران کسری نفت عربستان
فارس/ بعد از ادعای وزیر خارجه آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در عملیات پهپادی مقاومت یمن علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی، کاخ سفید نیز با صدور بیانیه‌ای به حمایت از ریاض پرداخت. سخنگوهای وزارت انرژی ایالات متحده و کاخ سفید در بیانیه‌هایی جداگانه از آمادگی این کشور برای جبران کسری تولید نفت عربستان سعودی در پی عملیات پهپادی علیه پالایشگاه‌های آرامکو خبر دادند. «جود دیر» سخنگوی کاخ سفید در این بیانیه ضمن محکوم کردن حملات روز شنبه به پالایشگاه‌های شرکت نفتی آرامکو، تاکید کرد که واشنگتن به تامین نفت مورد نیاز برای بازار جهانی متعهد است.
 اتهام‌زنی به ایران، «غیرمسئولانه و کم‌خردانه» است
فارس/ ادعای وزیر خارجه آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در عملیات پهپادی مقاومت یمن علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی، واکنش‌های منفی متعددی را در پی داشت. سناتور «کریس مورفی» از حزب دموکرات، با «غیرمسئولانه» دانستن چنین اظهاراتی، در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «این یک ساده‌سازی غیرمسئولانه و نحوه وارد شدن ما به جنگ‌های کم‌خردانه است». «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نیز با تاکید بر اینکه حوثی‌ها را نباید همان ایران دانست، گفت:‌«سعودی‌ها جنگی را در یمن به راه انداخته‌اند. این [اظهارات پامپئو] به‌طرز غیرقابل باوری کم‌خردانه، مزوّرانه و خطرناک است»
برقراری مجدد عمره مشروط به تامین امنیت و حفظ شخصیت زائران ایرانی
مهر/ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: اگر عربستان شرایط ایران را برای از سرگیری مجدد عمره پذیرفت باید شأن و شخصیت و امنیت زائران ایرانی حفظ و تامین شود. نقوی حسینی در مورد ازسرگیری سفرهای عمره، اظهار داشت: در گذشته سفرهای عمره برای ما عوارض بدی را در پی داشت و اتفاقاتی که برای مردم رخ داد، بسیار آزار دهنده بود.
اروپایی‌ها با ایران همراهی اقتصادی نداشتند
مهر/ وزیر کشور ،گفت: علی‌رغم تهدیدهای آمریکا، اروپاییان از جهت سیاسی با ما همراه بودند ولی هیچ همراهی از نظر اقتصادی با ما نداشتند. رحمانی فضلی بیان کرد: در دنیا برای همه حجت تمام است که ایران به تعهداتش پایبند بود و آمریکایی‌ها پیمان خود را شکستند.‌ آمریکا اعتقاد داشت که اگر فشار را بر مردم افزایش دهد، جشن ۲۲ بهمن را دیگر نخواهیم داشت و تجمعات از پیش تعیین شده‌ای مثل دی‌ماه ۹۶ صورت خواهد گرفت؛ ولی سال گذشته، شاهد ۲۲ بهمن باشکوهی بودیم که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها نتوانستند سیاست‌های خود را پیش ببرند. ما توانستیم خود را پیدا کنیم که این پیدا کردن مبتنی بر  تکیه بر توان داخلی است.
تمامی پایگاه‌های آمریکایی زیر برد موشک‌های ایران قرار دارد
تسنیم/ فرمانده نیروی هوافضای سپاه اظهار داشت: ما حتی درخصوص تجاوز به یک متر از فضای آسمان کشورمان هم حساس هستیم و زدن پهپاد آمریکایی یک هشدار به آنها بود.سردار حاجی‌زاده درباره عکس العمل ایران درصورت مقابله به مثل آمریکایی‌ها در واقعه ساقط کردن پهپاد آمریکایی تصریح کرد: اگر آمریکایی‌ها واکنش نشان می‌دادند و حتی اگر یک زمین خالی ما را هم می‌زدند، به آنها پاسخ می‌دادیم و در این صورت اگر آنها مجدداً جواب می‌دادند، جنگ شروع می‌شد. وی با بیان اینکه “در آن مقطع همه نیروهای ما آماده‌باش بودند”، گفت: به‌طور مشخص پایگاه العدید (پایگاه آمریکایی‌ها در قطر)، پایگاه الظفره (پایگاه آمریکایی‌ها در امارات) و یک ناو آمریکایی در دریای عمان هدف‌گیری شده بود که در صورت واکنش آمریکا، آنها را مورد اصابت قرار می‌دادیم.سردار حاجی‌زاده افزود: لازم است همه بدانند که تمامی پایگاه‌های آمریکایی و شناورهای آنها تا فاصله ۲هزار کیلومتری زیر برد موشک‌های ما قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *