خبرروز ۱۳۹۸/۰۶/۲۳

  • نیویورک تایمز: ترامپ برای پیروزی در انتخابات به مذاکره با ایران نیاز دارد
  • رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: مداخله فرامنطقه‌ای را در خلیج فارس برنمی‌تابیم
  • آیت‌الله نمازی: مواضع قاطعانه سید حسن نصرالله برگرفته از فرمایشات رهبری است
  • آیت‌الله خاتمی: سرنوشت آمریکا در تهران تعیین می‌شود
  • آیت‌الله اعرافی: دولت و دستگاه دیپلماسی در مدار فرامین رهبری حرکت کنند
  • آیت الله فاضل لنکرانی: عاشورا آمریکا را در مقابل ایران به زانو درآورده است

 

** جام جم ۹۸/۶/۲۳
*  ایستادگی در برابر دشمن نماد اندیشه عاشورایی
خطیب جمعه تهران با اشاره به مقاومت ملت ایران در برابر فشارهای آمریکا گفت: امروز زنان و مردان ایستاده در مقابل این تحریم‌های سخت اقتصادی، تنها علامتی که به استکبار جهانی و آمریکا داده‌اند علامت مقاومت و ایستادگی است و دشمن را در موضع یاس و ناامیدی قرار داده‌اند که این نماد اندیشه عاشورایی است.
حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه نمازجمعه تهران با تاکید بر این‌که بصیرت و ایمان مرز نمی‌شناسد، گفت: مجاهدت آنگاه اثرگذار است که در رکاب رهبر و امام صالح تحقق یابد و این مجاهدت است که می‌تواند افتخارآفرین باشد و عاشورا را به یک منظومه ماندگار و مولد تبدیل کند.
خطیب نمازجمعه تهران با بیان احادیثی از امام عصر(عج) افزود: این ویژگی انسان تربیت یافته است که جان خود را در رکاب رهبر، پیشوا و امام خویش تقدیم می‌کند و اقتدار می‌آفریند و این اندیشه است که خلق عزت می‌کند.
** همشهری ۹۸/۶/۲۳
*  اختلال در مبارزه با قاچاق انسان
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در مبارزه با قاچاق انسان تصریح کرد: جمهوری اسلامی معتقد است که اقدامات قهری یکجانبه بر خلاف حقوق و اصول بین‌الملل و نیز تعداد بی‌شماری از قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، همچنان مانع اختصاص منابع برای پیشگیری و مبارزه با قاچاق انسان شده و در همکاری‌های بین‌المللی اختلال ایجاد کرده است.
کاظم غریب آبادی که در نشست گروه کاری کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته سازمان ملل متحد در وین سخن می گفت، ‌تاکید کرد: چنین تدابیر غیر قانونی‌ای که به مثابه تروریسم اقتصادی هستند، مانع ارائه بموقع کمک‌های فنی که برای پیشگیری موثر و مبارزه با قاچاق انسان ضروری است، شده‌اند.
** کیهان ۹۸/۶/۲۳
*  ترامپ برای پیروزی در انتخابات به مذاکره با ایران نیاز دارد
روزنامه «نیویورک‌تایمز» در گزارشی با موضوع اظهارات مقام‌های آمریکایی مبنی بر آمادگی برای گفت‌وگو با ایران، نوشته است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، به یک پیروزی دیپلماتیک نیاز دارد.
این روزنامه با بیان اینکه ترامپ در اظهارات تازه خود احتمال کاهش تحریم‌ها با هدف رسیدن به یک دیدار با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران را رد نکرد، نوشته است: ترامپ که سال آینده با انتخابات مواجه است، در تلاش برای دستیابی به یک پیروزی دیپلماتیک با مشارکت حریفانی چون کره شمالی، ونزوئلا و طالبان در افغانستان بوده است. در طول تابستان، نشانه‌هایی از تلطیف ]رویکرد] آقای ترامپ در قبال ایران ظاهر شده است.
*  دولت و دستگاه دیپلماسی در مدار فرامین رهبری حرکت کنند
امام جمعه قم گفت: جمهوری اسلامی همواره در پی رابطه با همه کشورهای جهان به جز رژیم نامشروع اسرائیل و آمریکا بوده و هست.
آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه قم که با حضور مردم انقلابی این شهر در مصلی قدس برگزار شد، افزود: ایران اسلامی در سطوح مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با کشورهای کوچک و بزرگ رابطه دارد و این سیاست در مورد کشورهای بزرگ که مستقل هستند، مورد تأکید می‌باشد.
وی بیان داشت: جمهوری اسلامی امروز یک ابرقدرت است و با توجه به این ویژگی حتی حاضر به گفت‌وگو با کشورهایی هستیم که فریب خورده و در برابر جبهه مقاومت ایستاده‌اند.
خطیب جمعه قم اظهار داشت: امروز پرونده نقض عهدها و توطئه‌های مستمر و مکرر آمریکا آنقدر قطور هست که همه ملت با هر سطحی از آگاهی بدان واقف است لذا ملت از دولت و دستگاه دیپلماسی خارجی انتظار و خواهش دارد که در این حوزه دقیقاً منطبق با هشدارها و رهنمودها و فرامین رهبر معظم انقلاب حرکت کند زیرا آزمون تاریخی نشان می‌دهد جامع و مانع‌ترین راه‌حل در این مورد رهنمودهای ایشان است.
** شرق ۹۸/۶/۲۳
*  توافق نامه امنیتی و انتظامی میان ایران و قرقیزستان
وزیر کشور در سفری دو روزه به بشکک، پایتخت جمهوری قرقیزستان، ‌با ابوالقاضی‌اف نخست وزیر این کشور و همچنین با همتای خود دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار توافق نامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی دو جانبه‌ای به امضای وزرای دو کشور رسید.
عبدالرضا رحمانی فضلی در دیدار با «قشگار جونوش علی‌اف» تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران خواهان برقراری صلح و ثبات در منطقه است.
او گفت: «وزارت کشور اختیاراتی در عرصه‌های متعددی از جمله امنیت داخلی، سیاست داخلی، نیروی انتظامی، تعیین استاندار، مدیریت مرزها و دیگر موارد دارد و این اختیارات باعث شده این وزارتخانه تجربه‌های مناسب، همه جانبه و مختلفی را به دست آورد و از رهگذر اجرایی شدن توافق‌های دو جانبه، طرف قرقیز فواید زیادی را در زمینه‌های مختلف به دست می‌آورد.»
*  بازداشت شهروندان استرالیایی در ایران را پیگیری می‌کنیم
«اسکات موریسون»، نخست وزیر استرالیا، در مورد بازداشت دو زن با تابعیت استرالیایی – انگلیسی و یک مرد با تابعیت استرالیایی در ایران گفت: ما به دقت در حال بررسی پرونده‌های این سه نفر هستیم. همچنین مقام‌های دولت استرالیا در حال ارائه کمک‌های کنسولی به خانواده‌های این سه نفر هستند.
وی در ادامه با تاکید بر حفظ حریم خصوصی این افراد از ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.
نخست وزیر استرالیا گفت: ما بررسی این روند را با دقت ادامه می‌دهیم. این کار را با مشورت با مقام‌های دولتی استرالیا که بخشی از این روند هستند، ادامه خواهیم داد و مسئله بازداشت این افراد را در ایران پیگیری خواهیم کرد.
** ایران ۹۸/۶/۲۳
*  رئیس جمهوری فردا به ترکیه می رود
پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری گفت: حجت الاسلام حسن روحانی، به دعوت رسمی «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود برای حضور و سخنرانی در پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه که روز دوشنبه ۲۵ شهریورماه و در ادامه رایزنی‌های سه کشور ضامن روند آستانه برای حل بحران سوریه برگزار می‌شود به آنکارا سفر می‌کند.
اسماعیلی افزود: علاوه بر مذاکرات رؤسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در این اجلاس، طرفین برای ادامه و توسعه همکاری‌های سه جانبه در حوزه‌های مختلف اقتصادی و همچنین ارتباطات منطقه‌ای گفت‌وگو می‌کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی را در این سفر یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی همراهی می‌کند. رئیس جمهوری شامگاه دوشنبه آینده به تهران بازمی‌گردد.
*  جنگ سوریه به پایان رسید
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه «ترود» (کار) با اعلام پایان جنگ در سوریه تأکید کرد تنها در برخی کانون‌ها همچون ادلب و کرانه شرقی رود فرات تنش‎های پراکنده وجود دارد.
وی یادآور شد، شکل‌گیری و آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه برای اجرای اصلاحات سازنده در این کشور، مرحله بسیار مهمی در پیشبرد حل و فصل سیاسی اوضاع است که باید توسط خود مردم سوریه و با کمک سازمان ملل انجام شود. وی تأکید کرد نمایندگان مخالفان نیز باید در ترکیب کمیته قانون اساسی مشارکت داشته باشند.
** جمهوری اسلامی ۹۸/۶/۲۳
*  مذاکره جدی با اروپا برای صادرات گاز ایران
معاون وزیر نفت گفت: با شرکت‌های زیادی از اروپا برای صادرات گاز مذاکره شده و فعلا یونان جدی‌تر است. حسن منتظر تربتی با اعلام اینکه در صورت عملیاتی شدن صادرات گاز به اروپا، یونان اولین کشوری خواهد بود که گاز ایران را دریافت خواهد کرد، اظهار داشت: بحث صادرات گاز به اروپا جدی است، بستر و زیرساخت انجام این کار وجود دارد، فقط بحث این است که موانع سیاسی برطرف شود، اگر اروپا تمایل داشته باشد، محدودیتی نداریم.
وی افزود: با شرکت‌های اروپایی مذاکراتی انجام شده اما هنوز به نتایج نهایی نرسیده است، بیشتر بخش خصوصی اروپا خواستار گاز ایران است و اگر این اتفاق بیفتد از مسیر ترکیه خواهد بود، یعنی این کشور مسیر ترانزیت گاز ایران خواهد شد.
*  واکنش نماینده ایران به اظهارات نماینده عربستان در شورای حکام
به دنبال اظهارات غیرمرتبط و گستاخانه سفیر عربستان سعودی در شورای حکام درباره برنامه هسته‌ای ایران، سفیر و نماینده دائم کشورمان به آن واکنش قاطعی نشان داد.
کاظم غریب آبادی در این باره اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران، خواهان بهترین رابطه با کشورهای همسایه خود در خلیج فارس می‌باشد و از تمامی پیشنهادهای گفتگو و تنش زدا استقبال می‌کند. ایران، تاکنون پیشنهادات مختلفی را در همین خصوص از جمله ایجاد “مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای” و “امضای معاهده عدم تعرض بین کشورهای منطقه” ارائه کرده است. وی ادامه داد: این یک حقیقت بسیار ناامید‌کننده می‌باشد که برخی کشورهای منطقه، مشخصاً عربستان سعودی و امارات، بقای خود را در تداوم اختلاف، جنگ و تنازع در منطقه می‌بینند.
** جوان ۹۸/۶/۲۳
*  جاسوسی تل آویو از کاخ سفید
نشریه پولیتیکو روز پنج‌شنبه، ۱۱ سپتامبر، در گزارشی اختصاصی مدعی شد که چندی پیش دستگاه‌های الکترونیکی- مخابراتی در نزدیکی کاخ‌سفید و چند مکان دولتی در واشنگتن، پایتخت امریکا، کشف شد که اصطلاحاً استینگ‌ریز (StingRays) نامیده می‌شوند و کار آن‌ها ردیابی دستگاه‌های مخابراتی و دسترسی به اطلاعات و حتی محتوای ارتباطات آنهاست. یکی از مقام‌های ارشد که نخواسته نامش فاش شود به پولیتیکو گفته است احتمالاً این دستگاه‌ها برای شنود تلفن همراه ترامپ در اطراف کاخ سفید جاسازی شده بودند.
ترامپ رئیس‌جمهور امریکا که حالا به واسطه افشاگری پولیتیکو مجبور به سخن گفتن شده است، در اولین واکنش سعی کرد اسرائیل را به نوعی تبرئه کند. وی گفت: من به سختی می‌توانم باور کنم که اسرائیل علیه دولت من جاسوسی کرده باشد، اما هر چیزی ممکن است.
*  مداخله فرامنطقه‌ای را در خلیج فارس برنمی‌تابیم
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران ضمن ارائه تحلیل و برآوردی از مسائل امنیتی منطقه، آسیای غربی و جهان اعلام کرد: در شرایط کنونی جمهوری اسلامی ایران آماده دفاع قاطعانه از امنیت و منافع خود در خلیج فارس است.
سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه دفاع عالی چین در پکن افزود: جمهوری اسلامی ایران در این شرایط و در چارچوب موازین بین‌المللی دکترین دفاعی را به عنوان دکترین امنیت ملی خود برگزیده است. وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب این دکترین ظرفیت‌های دفاعی و نظامی خود را پس از پیروزی انقلاب اسلامی ارتقا بخشیده است، اظهار کرد: تاریخ نشان می‌دهد ما هیچ گاه آغازگر تجاوز یا هیچ جنگی نبوده و نخواهیم بود ولی از امنیت و حاکمیت خود در صورت هر گونه تجاوز یا مداخله بیگانگان قاطعانه دفاع می‌نماییم.
** آفتاب یزد ۹۸/۶/۲۳
*  در تلاش برای حفظ برجام هستیم
«نیکولاس دو ریوایر»، سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد از تلاش کشورش برای حفظ توافق برجام خبر داده است. نیکولاس دو ریوایر اعلام کرد که اولویت نخست فرانسه، تلاش برای حفظ برجام در قالب سه کشور اروپایی است. نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد همچنین افزود: اولویت دوم تلاش برای حل یا کاهش تنش در خاورمیانه است و در این رابطه با همه طرف‌ها گفت‌وگو می‌کنیم.
*  ایران می‌خواهد مذاکره کند
با وجود تاکید مسئولان کشورمان بر ممکن نبودن مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی، رئیس جمهور آمریکا بار دیگر مدعی شد که مقامات ایرانی خواهان دیدار و مذاکره با آمریکایی هستند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران در کاخ سفید در خصوص احتمال دیدار وی با حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، رئیس جمهور کشورمان ادعا کرد: می‌توانم به شما بگویم که ایرانیان خواهان ملاقات هستند.
** رسالت ۹۸/۶/۲۳
*  آمریکا، امنیت جهان را  در معرض خطر قرار داده است
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که آمریکا با خروج از توافقات راهبردی و امتناع از تمدید آنها، امنیت جهانی را در معرض خطر قرار داده است.
ریابکوف طی سخنرانی در مسکو ضمن اشاره به خروج واشنگتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) و تلاش برای خروج از پیمان «استارت» تصریح کرد که با توجه به رویه منفی که به ویژه در سال جاری میلادی مشاهده شده است، خطر وقوع یک جنگ هسته‌ای وجود دارد. وی توضیح داد: «اوضاع ثبات راهبردی همچنان رو به بدتر شدن است. متأسفانه، این یک حقیقت است و حقیقتی است که نمی‌توان با آن جدال کرد. خطر، رو به رشد است… حتی اگر طرفین قصد آغاز یک درگیری هسته‌ای را نداشته باشند، باز هم خطر شیوع جنگ هسته‌ای وجود دارد».
*  ۳۵۰ هزار یمنی در سال ۲۰۱۹ بی‌خانمان شده اند
سازمان بین‌المللی مهاجرت که یک سازمان بین‌المللی دولتی با ۱۷۳ عضو است، پنج‌شنبه آماری تکان‌دهنده از بی‌خانمان شدن مردم یمن ارائه کرد.
سازمان بین‌المللی مهاجرت در پیامی توئیتری که بخش مربوط به یمن این نهاد منتشر کرده، خبر داد: «تنها در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۵۰ هزار یمنی بی خانمان شده‌اند».
بنا بر این پیام توئیتری، گروه‎های وابسته به این سازمان در ۴۲۰۰۰ نقطه در یمن حضور دارند تا ضمن درک اوضاع و نیازهای مردم این کشور، به آوارگان و مهاجران یمنی کمک کنند.
** مردم سالاری ۹۸/۶/۲۳
*  ملاقات سفیر ایران با رئیس مجلس تاجیکستان
«محمد تقی صابری» سفیر فوق العاده و نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با محمد سعید عبیداله اف رئیس مجلس ملی این کشور دیدار و در خصوص توسعه مناسبات پارلمانی، افزایش همکاری‌های دو جانبه و نیز مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفتگو کردند.
** آرمان ۹۸/۶/۲۳
*  اول بروید سراغ خائنان یقه سفید
در پی احکام سنگین قضایی برای متهمین پرونده هفت‌تپه و متعاقب آن دستور رئیس قوه قضائیه برای تجدیدنظر منصفانه در این احکام، احمد توکلی در یادداشتی بر لزوم اولویت‌بندی صحیح برخورد قضایی تاکید کرد.
در بخشی از یادداشت توکلی آمده است: اول بروید سراغ خائنان یقه سفیدی که با به تاراج دادن ارز و طلا و کارخانه‌های ملت خیانت کرده‌اند و دست از کارگران بردارید. حتی اگر در تجمعات و تظاهرات تظلم‌خواهانه کارگری جرمی هم واقع شده باشد، حکومت تا می‌شود باید نادیده بگیرد و در موارد ضروری برای تعقیب، از سخت‌گیری بپرهیزد. مقصود، صدور حکم متفاوت بین غنی و فقیر در ارتکاب جرم واحد با شرایط یکسان نیست، بلکه دقت در درک تفاوت‌های واقعی است و اولویت در رسیدگی.
*  بیانیه برجامی کشورهای اروپایی
اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی با صدور بیانیه‌ای مشترک از جمهوری اسلامی ایران خواستند به تمامی تعهدات برجامی‌ خود پایبند بماند. کشورهای اروپایی نسبت به تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کردند و مدعی شدند که این تحریم‌ها در کنار کاهش تعهدات برجامی ایران موجب می‌شود در نهایت برجام فروبپاشد.
در این بیانیه بر استفاده از «اقدامات دیپلماتیک» برای حل مشکلات اخیر تاکید شده است. این کشورها همچنین تاکید کردند که خواهان مذاکره و گفت‌وگو هستند. همچنین این کشورها بار دیگر حمایت خود از برجام را ابراز کردند و از ایران خواستند تا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشد.
** آفرینش ۹۸/۶/۲۳
*  ایران باید غنی سازی اورانیوم را فراموش کند     
دونالد ترامپ در کاخ سفید بار دیگر اتهامات خود علیه ایران را تکرار کرد و مدعی شد که ایران در تلاش است به سلاح هسته ای دست یابد. وی گفت: امکان ندارد که به ایران اجازه دهیم به سلاح اتمی دست یابد و آنها هرگز این سلاح را در اختیار نخواهند داشت.
رئیس جمهور آمریکا در ادامه گستاخی های خود علیه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: اگر ایران در فکر غنی سازی اورانیوم است، بهتر است که این موضوع را فراموش کند، زیرا غنی سازی اورانیوم می تواند برای آنها بسیار خطرناک باشد.
** قدس ۹۸/۶/۲۳
*  آنچه در اختیار سپاه است به مردم تعلق دارد
حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم بهره‌‌برداری متمرکز ۲ هزار و ۸۶۰ واحد مسکونی تعمیری و ساخته شده در مناطق سیل زده کشور اظهار کرد: به مردم قول می‌دهیم تا شرایط زندگی را برای مردم سیل زده بهتر نکنیم از پای ننشینیم؛ چون از رهبر عزیزمان آموخته‌ایم باید این گونه باشیم.
ما در حال پیشرفت هستیم و فشار دشمنان جز افزایش روحیه مردم برای پیشرفته‌تر شدن و مستقل‌تر شدن و خودکفاتر شدن هیچ تاثیر دیگری نداشته است.
فرمانده کل سپاه گفت: پاسداران قلعه‌های مستحکم حفاظت از این ملت هستند و آنچه در اختیار سپاه است، متعلق به مردم است و آن‌ها بر ما منت دارند.
*  اسدالله عسگراولادی درگذشت
اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین که اخیرا به علت عارضه مغزی در بیمارستان بستری شده بود، رو گذشته در گذشت.
عسگراولادی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و از بازاریان و تجاری بود که کمک‌های شایانی به جریان انقلاب اسلامی کرده بود.
** خراسان ۹۸/۶/۲۳
*  سلایق مختلف باید در انتخابات حضور پیدا کنند
عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس گفت: سلایق مختلف باید در انتخابات حضور پیدا کنند و این موضوع از اصول قانون اساسی است.
قطعاً در انتخابات با شورای نگهبان تعامل خواهیم کرد که همه نهاد‌های نظارتی و اجرایی مرّ قانون را رعایت کنند تا با استقبال نخبگان برای کاندیداتوری و مردم برای رأی دادن روبه‌رو شویم. تصمیم شورای نگهبان بر افزایش مشارکت مردم در انتخابات حتماً تاثیرگذار است و شورای نگهبان هم این موضوع را می‌داند.
** اعتماد ۹۸/۶/۲۳
*  کانادا، اموال مصادره‌ شده ایران را فروخت
منابع کانادایی از فروش ۲۸ میلیون دلار از اموال مصادره ‌شده ایران در این کشور توسط دولت «اتاوا» و پرداخت آن به عنوان غرامت به قربانیان ادعایی تروریسم در سراسر جهان، خبر دادند.
یکی از این اموال فروخته شده، ساختمان مرکز فرهنگی ایران در نزدیکی دانشگاه اتاوا بوده که به قیمت ۲۶.۵ میلیون دلار فروخته شده است.
در واکنش به این اقدام سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آن را غیرقانونی و در تقابل آشکار با حقوق بین‌الملل دانسته و به‌شدت آن را محکوم کرد. موسوی با اشاره به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران در حفظ حقوق مردم خود با هیچ دولتی مماشات نمی‌کند، خواستار اعاده سریع این املاک و دارایی‌ها شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه هشدار داد در صورت عدم لغو این تصمیم غیرقانونی و جبران خسارات وارده، جمهوری اسلامی ایران منطبق با موازین بین‌المللی راسا نسبت به استیفای حقوق خود اقدام کرده و در این صورت مسوولیت تمامی عواقب آن بر عهده دولت کانادا خواهد بود.
** شهروند ۹۸/۶/۲۳
*  اقدامی مثبت در مبارزه با فساد
علی ربیعی، سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «دولت با ایجاد زیر ساخت و اقداماتی نظیر لایحه شفافیت، افزایش ظرفیت نقد و نظارت برای کاهش فساد حرکت می‌کند. تاکید این بود که تصمیم سیاستی در معرض فضای امنیتی – قضایی قرار نگیرد و مراحل آیین دادرسی در بررسی‌ها رعایت شود، خوشبختانه بخشنامه رئیس قوه قضائیه اقدامی مثبت در ثبات اقتصادی و مبارزه با فساد است.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
مواضع قاطعانه سید حسن نصرالله برگرفته از فرمایشات رهبری است
رسا/ آیت‌الله نمازی با اشاره به شکست نخست وزیر اسرائیل در مقابله با جبهه مقاومت گفت: موشک‌های حزب‌الله حتی نخست وزیر در حال سخنرانی اسرائیل را هم فراری داد. وی درادامه پیروزی خط مقاومت در یمن  علیه ائتلاف سعودی را یاد آور شد و افزود: غرب آسیا امروز در سیطره قدرت نمایی مقاومت است.
عضو جامعه مدرسین در ادامه با اشاره به مواضع قاطعانه  سید حسن نصرالله گفت: سخنرانی سید حسن نصرالله و هشدار به اسرائیل که اگر جنگی علیه مقاومت رخ دهد به معنای نابودی اسرائیل است گفت: این موضع قاطعانه سید حسن نصرالله برگرفته از فرمایشات رهبری است
 وی همچنین تحولات اخیر جهانی را دارای پیامی مهمی دانست و افزود: ترامپ و مشاوران رییس جمهور آمریکا گیج و سردرگم شده‌اند و ترامپ درحال تلاش برای ارتباط با جمهوری اسلامی ایران است.
سرنوشت آمریکا در تهران تعیین می‌شود
 رسا/ آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی به کوری چشم دشمنان اسلام ۴۰ ساله شد، گفت: انقلاب اسلامی برای آغاز چله‌های دیگر مسؤولیت ما را مضاعف تر کرده است.
وی افزود: دشمن به دنبال بی انگیزه کردن مردم است و با استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره ای تلاش می‌کنند تا آن انگیزه‌های مقدس اول انقلاب را دربین مردم کم رنگ کنند. امام جمعه موقت تهران با اشاره به برکناری بولتون، گفت: امروز باید گفت سرنوشت آمریکا نه در واشنگتن و نیویورک بلکه سرنوشت آمریکا در تهران تعیین می‌شود.
عاشورا آمریکا را در مقابل ایران به زانو درآورده است
حوزه/ آیت‌الله فاضل لنکرانی گفت: قیام عاشورا آمریکا را در مقابل ایران به زانو درآورده است و اساسا کسانی که در قیام اباعبدالله(ع) تشکیک می‌کنند می‌خواهند انقلاب اسلامی را زیر سوال ببرند اما حرکات آنان مذبوحانه است و حتی ارزش شنیدن و نقد کردن نیز ندارد.
عضوجامعه مدرسین تاکید کرد: قیام عاشورا آمریکا را در مقابل ایران به زانو درآورده است و اساسا کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند می‌خواهند انقلاب اسلامی را زیر سوال ببرند اما حرکات آنان مذبوحانه است و حتی ارزش شنیدن و نقد کردن نیز ندارند.
وحدت رویه علمای اسلام پیرامون مسأله فلسطین ضروری است
فردا نیوز/ آیت‌الله اراکی که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی «وحدت اسلامی: آینده فلسطین و جهان اسلام» به آنکارا سفر کرده است، در دیدار با “علی ارباش” رییس سازمان دیانت ترکیه با بیان اینکه مسئله فلسطین یکی از مهمترین مسائل امروز جهان اسلام است، اظهار داشت: پیگیری مسئله فلسطین مربوط به یک ملت یا کشور خاص نیست بلکه مسئله امت اسلامی است. به ذلت کشاندن فلسطین به ذلت کشاندن همه مسلمانان است.
عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: در شرایط کنونی ایجاد یک وحدت رویه پیرامون قضیه فلسطین بین علمای اسلام در سراسر جهان یک هدف بزرگ و مهم است.
انفجار شدید در پالایشگاه نفتی عربستان
صداوسیما/ برخی منابع در توییتر از وقوع انفجار در شهر بقیق در نزدیکی دمام در عربستان سعودی خبر داده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، چندین مورد آتش سوزی در پالایشگاه نفتی آرامکو در عربستان رخ داده است. علت حادثه هنوز مشخص نیست، اما برخی احتمال حمله موشکی یا پهپادی انصارالله یمن را مطرح کرده‌اند.
در همین حال تلویزیون العالم به نقل از رسانه‌های سعودی از آتش سوزی در شرکت آرامکو در منطقه بقیق در شرق عربستان خبر داد.
رسانه‌های سعودی اعلام کردند هنوز علت آتش سوزی مشخص نیست. از تلفات یا خسارات احتمالی این حادثه نیز گزارشی منتشر نشده است.
مک کنزی: نظامیان بیشتری به سوریه نمی‌فرستیم
باشگاه خبرنگاران/ رئیس نیروهای تروریستی سنتکام اعلام کرد ارتش این کشور به منظور گشت زنی‌های مشترک با نیرو‌های ارتش ترکیه، تعداد نظامیان خود را در سوریه افزایش نخواهد داد.
ژنرال مک کنزی افزود هدف در نهایت کاهش تعداد نظامیان آمریکایی در سوریه است.
این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز پنجشنبه گزارش داد وزارت دفاع آمریکا حدود ۱۵۰ نیروی نظامی به شمال شرق سوریه می‌فرستد تا در گشت زنی‌های مشترک با نظامیان ترکیه حضور داشته باشند.
نتانیاهو از دیدار با پوتین چیزی به دست نیاورد
باشگاه خبرنگاران / پایگاه آمریکایی المانیتور اعلام کرد دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در شهر سوچی دستاورد چندانی برای او نداشته است.
این رسانه نوشته نتانیاهو ابتدا از این دیدار خواسته‌ای کاملاً متفاوت داشت. او خواستار برگزاری دیدار سه‌جانبه‌ای میان مشاوران امنیت داخلی روسیه، اسرائیل و آمریکا با حضور خودش، ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بود. این خواسته او به دلیل امتناع پوتین از همکاری ناکام ماند.
کسری بودجه یک تریلیون دلاری دولت آمریکا
باشگاه خبرنگاران/ وزارت خزانه داری آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد که در یازده ماهه نخست سال جاری مالی کسری بودجه دولت برای نخستین بار طی ۷ سال اخیر به یک تریلیون و ۶۷ میلیارد دلار رسیده است.بنا به گزارش وزارت خزانه داری آمریکا کسری بودجه دولت ترامپ در مقایسه با مدت مشابه سال مالی قبل بیش از یکصد میلیارد دلار افزایش نشان می‌دهد. گزارش رسمی دولت آمریکا در حالی کسری بودجه امسال این کشور را یک تریلیون و ۶۷ میلیارد دلار اعلام کرده که برخی گزارش‌های مستقل این رقم را تا ۴۰۰ تریلیون دلار تخمین می‌زنند.
آمریکا فشار حداکثری علیه ایران را ادامه می‌دهد
باشگاه خبرنگاران/ وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد فشار حداکثری این کشور علیه ایران ادامه می‌یابد، ولی دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور برای دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، آمادگی دارد!وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با مذاکرات این کشور با طالبان و لغو آن نیز مدعی شد: هدف ما در افغانستان همچنان برقراری صلح است.
با وجود نتانیاهو آمریکا نیازی به دشمن ندارد
ایرنا/ وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توئیتری گزارش‌های حاکی از جاسوسی رژیم صهیونیستی از کاخ سفید را بازتاب داد و خطاب به رئیس جمهوری آمریکا نوشت:” ضربه ای تازه از تیم بی؛ آقای ترامپ! ایالات متحده وقتی که دوست نزدیکش، یک عضو تیم بی است – که جیب ایالات متحده را خالی می‌کند، سیاست خارجی آمریکا را به گروگان گرفته – و از رئیس‌جمهور ایالات متحده هم جاسوسی می‌کند، دیگر به دشمن نیازی ندارد.”روز گذشته نشریه «پولیتیکو» گزارش داد: دولت ایالات متحده، ظرف دو سال گذشته به این نتیجه رسیده که به احتمال زیاد، اسرائیل در نصب دستگاه‌های جاسوسی بر روی تلفن‌های همراه در نزدیکی کاخ سفید و مکان‌های مهم شهر «واشنگتن دی.سی»، دست داشته است.
درخواست آمریکا از ایران درباره توقف غنی‌سازی قانونی نیست
مهر/ یک دیپلمات بلند پایه فرانسوی درخواست آمریکا برای توقف غنی سازی هسته‌ای در ایران را فاقد اعتبار حقوقی عنوان کرد و گفت: خواسته آمریکا درباره عدم غنی‌سازی از سوی ایران زمینه حقوقی ندارد.
آرود در این ارتباط اظهار داشت: عدم فعالیت غنی‌سازی در ایران فاقد پایه و اساس قانونی است. به‌هرحال، هیچ دولتی در ایران، با هر نگرش سیاسی، چنین محدودیتی را بر حاکمیت خود نمی‌پذیرد. غنی‌سازی باید مورد پایش قرار گیرد تا در چارچوب ان‌پی‌تی باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *