خبرروز ۱۳۹۸/۰۵/۰۳

  • دستور رهبر معظم انقلاب برای رسیدگی به زمین‌خواری در استان گلستان
  • حضرت آیت‌الله سبحانی: طلاب بیش از پیش برای حضور و پاسخگویی در جامعه اهتمام داشته باشند
  • آیت‌الله جنتی: دشمن توان رویارویی با ایران را ندارد
  • آیت‌الله حسینی بوشهری: نماز جمعه نقش متفاوتی در ماندگاری انقلاب دارد
  • آیت‌الله کعبی: شیخ زکزاکی فرصتی برای وحدت و صلح ملی در نیجریه است
  • آیت‌الله موسوی اصفهانی: حوزه فرهنگ خط مقدم نظام است

 

** جام جم ۹۸/۵/۳
*  مذاکره با بدعهد حماقت است
دبیر شورای عالی امنیت ملی، مذاکره با فردی که به هیچ‌یک از تعهدات خود پایبند نیست را حماقت و نشانه ضعف و درماندگی عنوان کرد و گفت: امروز و با مقاومت مثال‌زدنی مردم ایران، دشمنان ما به این باور رسیده‌اند که نمی‌توان با بزرگنمایی شبح خیالی جنگ، ملت ایران را وادار به پذیرش ذلت کرد.
علی شمخانی دیروز در دیدار رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، هدف آمریکا از اتخاذ سیاست فشار حداکثری را کاهش تاب‌آوری اجتماعی در ایران و شکل‌گیری شورش‌های داخلی و در نهایت به زانو درآوردن نظام عنوان کرد و خاطر‌نشان کرد: آمریکا قطعا شکست خواهد خورد.
** همشهری ۹۸/۵/۳
*  رئیس «پدیده» به حبس ابد محکوم شد
پس از برگزاری ۱۵ جلسه دادگاه متهمان پرونده پدیده شاندیز حکم مدیر عامل اسبق این شرکت صادر و محسن پهلوان به حبس ابد محکوم شد. پیش از این سخنگوی قوه قضائیه دادنامه شرکت پدیده را بسیار مطول خوانده بود. نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده موسوم به شرکت پدیده به ریاست قاضی منصوری در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور در ۲۲ اردیبهشت ماه امسال در مشهد برگزار شد.
رئیس دادگاه اشاره کرده بود که پرونده هم اکنون دارای ۲۲ متهم و بیش از ۱۰۰ جلد بوده و پیگیری‌های قانونی در خصوص تخلفات احتمالی برخی مسئولان که در انجام وظایف خود قصور داشته‌اند، مفتوح است.
** کیهان ۹۸/۵/۳
*  هیچ پهپادی از ایران ساقط نشده است
سرلشکر حسین سلامی گفت: رسماً اینجا اعلام می‌کنم هیچ پهپادی از ایران ساقط نشده است.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه اگر دشمنان ما چنین ادعایی دارند مستندات آن را ارائه دهند، افزود: امروز در جهان هیچکس حرف بدون استناد را نمی‌پذیرد، فیلم اصابت را نشان دهند، قطعات ایرانی بودن پهپاد را نشان دهند.
وی با تاکید بر اینکه قاطعانه می‌گویم این یک دروغ بزرگ است و ما اثبات کردیم دروغ است، افزود: دشمنان هم ادعای خود را اثبات کنند. ما که هر عملی انجام دادیم اثبات کردیم، دیگران هم اثبات کنند.
*  ۵۳ شخصیت جهانی خواستار آزادی شیخ‌ زکزاکی شدند
۵۳ چهره علمی، مذهبی، اقتصادی، نظامی و رسانه‌ای کشورهای مختلف جهان با ارسال نامه برای «آنتونیو گوترش»، خواستار رسیدگی فوری به وضعیت حساس شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسر وی و همچنین، خواستار آزادی آنها از زندان شدند. امضاءکنندگان این نامه از ادیان و ملیت‌های مختلف، از جمله آمریکا، ایرلند، ترکیه، سوئیس، فرانسه، کانادا و نروژ هستند.
*  ترامپ با بیان ۶۱ دروغ طی یک هفته رکورد خودش را هم شکست!
گروه‌های حقیقت‌یاب با زیر ذره بین گرفتن اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در هفته گذشته، اعلام کرده‌اند که «دونالد ترامپ» طی این مدت، ۶۱ دروغ گفته است.
وبگاه شبکه «سی. ان. ان» طی گزارشی درباره دروغ‌های هفته گذشته ترامپ، می‌افزاید، ترامپ هفته گذشته ۶۱ بار ادعای نادرست و دروغ گفته و این رقم از متوسط هفتگی او بیشتر است.
** شرق ۹۸/۵/۳
*  از عصبانیت بمیرید
حجت‌الاسلام والمسلمین علوی، وزیر اطلاعات درباره ادعای اخیر ترامپ که در واکنش به بازداشت ۱۷ جاسوس مرتبط با سازمان اطلاعاتی این کشور آن را دروغ خوانده بود، بیان کرد: به آنها توصیه می‌کنم توصیه شهید بهشتی را بخوانند که گفتند از ما عصبانی باشید و از این عصبانیت بمیرید.
روز دوشنبه، ۳۱ تیر، مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در نشست خبری با اعلام شناسایی و بازداشت ۱۷ عنصر جاسوس مرتبط با سیا گفته بود: حکم برخی از این افراد صادر و به اعدام محکوم شده‌اند.
ساعاتی پس از انتشار این خبر و تصاویر افسران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، مایک پمپئو و دونالد ترامپ در واکنش به این اقدام وزارت اطلاعات، مدعی شده بودند که چنین چیزی واقعیت ندارد.
*  صدور حکم بازداشت ۱۰ لیبیایی در ارتباط با پرونده امام موسی صدر
مراجع قضایی لبنان حکم بازداشت ۱۰ متهم لیبیایی را در رابطه با پرونده ربوده شدن امام موسی صدر و همراهانش صادر کردند. «زاهر حماده»، بازپرس دادگستری در پرونده ربوده شدن امام موسی صدر و دو همراهش حکم بازداشت غیابی ۱۰ متهم لیبیایی را صادر کرد: از جمله این افراد، «سیف الاسلام قذافی»، پسر «معمر قذافی»، دیکتاتور سابق لیبی، است. این حکم قضایی می‌تواند زمینه ارجاع پرونده به اینترپل را فراهم کند.
دستگاه قضایی لبنان نظام معمر قذافی را مسئول ربوده شدن امام موسی صدر و همراهانش می‌داند.
** ایران ۹۸/۵/۳
*  به اسم مذاکره کنار میز تسلیم نمی نشینیم
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت:
– برای مذاکره عادلانه و محترمانه همیشه آماده‌ایم.
– به اسم مذاکره کنار میز تسلیم نمی نشینیم.
– تنگه هرمز نه جای شوخی است نه جای بازی با مقررات بین‌المللی.
– دنیا باید از سپاه بخاطر حفظ امنیت تنگه هرمز سپاسگزار باشد.
– اولویت امروز منافع ملی است؛ رقابت‌ها را به ایام انتخابات موکول کنید.
– تمام فعالیت‌های بازرگانی با موافقت رهبر معظم انقلاب در اختیار قائم مقام وزیر صمت خواهد بود.
*  «اسپر» وزیر دفاع امریکا شد
مجلس سنای امریکا صلاحیت مارک اسپر را برای تصدی وزارت دفاع این کشور تأیید کرد.
اسپر ۲۵ تیرماه در جلسه استماع سنا، گفته بود، امریکا باید راهکارهای دیپلماتیک را برای حل اختلافات خود با ایران دنبال و از جنگ دوری کند.
** جمهوری اسلامی ۹۸/۵/۳
*  پرویز فتاح به عنوان رئیس جدید بنیاد مستضعفان معارفه شد
مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید بنیاد مستضعفان با حضور رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار و پرویز فتاح به عنوان رئیس جدید بنیاد مستضعفان معرفی و از خدمات محمد سعیدی کیا رئیس سابق قدردانی شد.
رئیس جدید بنیاد مستضعفان گفت: سیاست‌های این نهاد همکاری و نه رقابت با دولت است و ضمن اینکه هیچ نوع موازی‌کاری بابخش خصوصی انجام نمی‌شود ومردم گرایی در این دوره پر رنگتر ازقبل دیده خواهد شد.
پرویز فتاح افزود: لازم است دقت شود و محرومان باید مورد توجه باشند و در واقع سود فعالیتهای این نهاد باید معطوف به محرومان و مستضعفان باشد.
*  واکنش ایران به اظهارات نژادپرستانه ترامپ علیه ملت افغانستان
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهارات نژادپرستانه رئیس جمهوری آمریکا علیه ملت افغانستان را محکوم کرد. سید عباس موسوی،این سخنان را تهدید صلح و امنیت بین‌المللی خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران خود را در کنار مردم مقاوم، دولت و فرهیختگان کشور برادر و همسایه افغانستان می‌داند.
رئیس جمهور آمریکا، در دیدار با عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در واشنگتن تاکید کرد اگر بخواهد می‌تواند ظرف یک هفته به جنگ در افغانستان پایان دهد اما ۱۰ میلیون افغان کشته می‌شوند.
** وطن امروز ۹۸/۵/۳
*  دشمن توان رویارویی با ایران را ندارد
آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در جلسه شورای نگهبان با اشاره به ساقط کردن پهپاد جاسوسی آمریکا و توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اوضاع فعلی جمهوری اسلامی ایران از لحاظ عزت و قدرت در منطقه غرب آسیا سرآمد است و اتفاقات اخیر نشان داد دشمنان چقدر در رویارویی با ایران ناتوان هستند.
وی افزود: خداوند متعال اراده کرده که پس از خباثت و شرارت آمریکا در تروریست نامیدن سپاه، روزبه‌روز به آبروی این نهاد انقلابی افزوده شود. آیت‌الله جنتی تأکید کرد: امروز سپاه، خاری در چشمان آمریکا شده است و با وقایع اخیر، اسرائیل، عربستان و دیگر دشمنان ملت ایران فهمیدند پاسخ ایران به هرگونه زورگویی آنها، قاطع، سریع و پشیمان‌کننده خواهد بود.
*  واکنش وزیر دفاع به ادعای ترامپ درباره پهپاد ایرانی
امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع در حاشیه جلسه هیأت دولت در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر ساقط شدن پهپاد ایرانی اظهار کرد: پهپادی از ما ساقط نشده است و پهپاد‌های ما به صورت مرتب در فضا‌هایی که مأموریت دارند، کار خود را انجام می‌دهند.
وزیر دفاع افزود: ما پهپاد آمریکایی را ساقط کردیم و لاشه آن را نیز نشان دادیم و قاعدتا اگر کسی ادعای ساقط کردن پهپادی را دارد، باید شواهد آن را نشان دهد.
** جوان ۹۸/۵/۳
*  دستور رهبر معظم انقلاب برای رسیدگی به زمین‌خواری در استان گلستان
دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی از دستور رهبر معظم انقلاب برای رسیدگی به زمین‌خواری گسترده در استان گلستان به‌ویژه منطقه روستای «زیارت» خبر داده است.
کاظم پالیزدار در تشریح این مهم به دستور دفتر مقام معظم رهبری برای رسیدگی به فساد در این منطقه از کشورمان که اوایل سال صادر کرده‌اند، اشاره داشته و توضیح داده است: گزارش دقیقی از سوی دفتر مقام معظم رهبری به آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور داده شده بود و ایشان هم به ما مأموریت دادند برای بررسی موضوع به منطقه برویم.
*  ائتلاف اروپایی در تنگه هرمز عواقب پیش‌بینی نشده دارد
سردار سرتیپ حسین دهقان، مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیرو‌های مسلح، در واکنش به پیشنهاد لندن به کشور‌های اروپایی برای تشکیل نیرویی دریایی که وظیفه‌اش حمایت از کشتی‌های اروپایی در خلیج فارس باشد، به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت، هر گونه تغییر در وضعیت تنگه هرمز، ممکن است باب رویارویی‌های خطرناک را باز ‌کند.
دهقان همچنین گفت: پیشنهاد انگلیس برای تشکیل نیرویی اروپایی در تنگه هرمز ممکن است عواقب پیش‌بینی نشده [برای لندن]به دنبال داشته باشد. معادله ما در تنگه هرمز این است که یا همه از امنیت برخوردار باشند و نفت صادر کنند یا هیچ کس.
** آفتاب یزد ۹۸/۵/۳
*  موضوع روادید پرتغال به‌زودی حل خواهد شد
سفیر ایران در پرتغال درباره اقدام اخیر لیسبون و صادر نشدن روادید برای ایرانیان در سفارت پرتغال گفت:‌این موضوع به‌زودی حل خواهد شد. «مرتضی دامن پاک جامی» سفیر جدید ایران در پرتغال با اشاره به اینکه صدور روادید در ایران از سوی سفارت پرتغال متوقف شده است، گفت: بهتر بود این اقدام صورت نمی‌گرفت.
«آگوستو سانتوس سیلوا» وزیر خارجه پرتغال هفته گذشته در توضیح به نمایندگان پارلمان این کشور تایید کرد که روند صدور روادید برای ایرانیان متقاضی سفر به پرتغال به طور موقت متوقف شده است.
*  تضمین‌ ایران به عراق برای امنیت عبور نفتکش‌ها از خلیج فارس
وزیر نفت عراق با اشاره به اهمیت تنگه هرمز گفت که ایران تضمین‌هایی برای عبور نفتکش‌ها از خلیج فارس و تنگه هرمز به عبدالمهدی داده است.
وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که ثامر عباس الغضبان، وزیر نفت این کشور گفته است: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران تضمین‌هایی به هیئت عراقی به ریاست عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور در رابطه با امنیت عبور نفتکش‌ها از خلیج(فارس)، تنگه هرمز و خلیج عمان داده است.
وی که همراه عبدالمهدی به تهران سفر کرده بود گفت که ما شاهد توافق نظر ایران و عراق در رابطه با ضرورت تضمین امنیت عبور نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری از خلیج (فارس) و تنگه هرمز و احترام گذاشتن به قوانین بین‌المللی بودیم که این مسئله کشتیرانی تمام کشورها و خصوصا کشورهای منطقه را تضمین می‌کند.
** رسالت ۹۸/۵/۳
*  آمریکایی‌ها نتوانستند در داخل ایران تنش ایجاد کنند
رئیس مجلس گفت: آمریکایی‌ها نتوانستند در داخل ایران تنش ایجاد کنند. علی لاریجانی در دیدار صالح العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی حماس با بیان این مطلب که آمریکایی‌ها در تحریم ایران چیزی کم نگذاشتند، اظهار کرد: آنها قصد داشتند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند و در داخل کشورمان تنش ایجاد کنند اما در هیچ یک موفق نبودند و حتی این توطئه‌ها باعث اتحاد بیشتر میان گروه‌های مختلف سیاسی شد. لاریجانی همچنین پروژه «معامله قرن» را از ابتدای طرح آن شکست‌خورده دانست و افزود: غیر از چند کشور مرتجع عربی هیچ کشوری این موضوع را جدی نگرفت، به خصوص که ترامپ که نقطه ضعف وی نگاه بازاری به حوزه سیاست خارجی است، وضعیت موجهی در عرصه بین‌الملل ندارد.
رئیس مجلس با بیان اینکه ایران حمایت از فلسطین را واجب اسلامی می‌داند، خاطرنشان کرد: باید مسیر مقاومت را دنبال کرد و این تنها راه ایجاد پشیمانی در دشمنان فلسطین است.
*  احتمال قتل آمانو توسط اسرائیل قوی‌‌‌تر شد
منابع مطلع می‌گویند که بر اساس شواهد قابل توجه، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط رژیم صهیونیستی به ‌قتل رسیده است.
بر اساس اطلاعات موجود دولت ترامپ و رژیم اسرائیل به‌نحو پیگیرانه‌ای از آمانو می‌خواستند که به‌خلاف گزارش‌های فنی و حقوقی متعددی که پایبندی ایران به برجام را نشان می‌دهد، اعلام کند که ایران برجام را نقض کرده است تا بدین صورت پروژه فشار ــ مذاکره
ترامپ علیه ایران تقویت شود. با این حال آمانو در این مقطع در برابر فشارهای آنان ایستادگی کرده و به همین علت به‌وسیله صهیونیست‌ها از میان برداشته شده است تا فرد دیگری جایگزین او شود.
** مردم سالاری ۹۸/۵/۳
*  با کسانی که امنیت کشور را به مخاطره ‌بیندازند برخورد  می‌کنیم
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه در آیین تکریم و معارفه رئیس کل‌ دادگستری استان آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که قطعا با کسانی که امنیت کشور را به مخاطره می‌‌اندازند، برخورد خواهیم کرد، گفت: همه در این رابطه وظیفه داشته و باید با مردم مدارا کرده و با مخلان امنیت کشور برخورد کنیم.
*  نامه ایران به شورای امنیت  درباره توقیف نفتکش انگلیسی
در پی ادعاهای انگلیس درباره توقیف نفتکش استینا ایمپرو، نمایندگی دائم ایران در نامه‌ای به شورای امنیت برخی اطلاعات درباره کشتی انگلیسی توقیف شده را تشریح کرد. در این نامه اعلام شده این نفتکش روز جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۸ در تنگه هرمز با یک کشتی ماهیگیری ایرانی برخورد و به آن خسارت وارده کرده است و حال تعدادی از خدمه و ماهیگیران صدمه دیده کشتی ایرانی نیز وخیم است.
در این نامه همچنین آمده است کشتی انگلیسی پس از این حادثه، هشدارهای مسئولان ایرانی را نادیده گرفت و با خاموش کردن سیستم‌های ناوبری خود، در اقدامی خطرناک، مسیرش را تغییر داد و با حرکت در جهت مخالف، در تلاش برای فرار بود که نیروهای ایرانی آن را توقیف کردند. در این نامه اعلام شده است اقدام ایران برای برقراری نظم و قانون و حفظ امنیت دریانوردی در تنگه هرمز ضروری بود و براساس قوانین بین‌المللی صورت گرفته است.
** آرمان ۹۸/۵/۳
*  ورود به ساخت و سازهای باستی‌هیلز
رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ورود این سازمان به ساخت‌وسازهای غیرقانونی و میلیاردی در باستی‌هیلز لواسان و هفت‌سنگان قزوین خبر داد.
ناصر سراج در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا سازمان بازرسی کل کشور به ساخت‌وسازهای غیرقانونی و میلیاردی در باستی‌هیلز لواسان و هفت‌سنگان قزوین ورود داشته است، اظهار کرد: ما به همه موضوعات ورود داریم اما متاسفانه به دلیل محرمانه بودن نمی‌توانیم تا قبل از دادگاه و قطعیت حکم آن را افشا کنیم.
*  فهرست دو تابعیتی‌ها مورد تایید وزارت اطلاعات نیست
نایب رئیس فراکسیون امید مجلس گفت که فهرست منتشر شده دو تابعیتی‌ها از سوی یکی از نمایندگان مورد تأیید وزارت اطلاعات نیست.
محمدرضا تابش گفت: راجع به اصالت این لیست وقتی موضوع در کمیسیون امنیت ملی مطرح شده بود این فهرست از طرف تیم تحقیق و تفحص به دادستانی کل کشور ارسال شده بود و ایشان برای تحقیق درباره صحت فهرست آن را به وزارت اطلاعات فرستاده بود. در همین رابطه معاون وزیر اطلاعات گفت که تقریبا اکثریت اسامی که در لیست آمده از نظر وزارت اطلاعات دوتابعیتی‌ بودنشان مورد تأیید نیست.
** آفرینش ۹۸/۵/۳
*  قصد درگیری با ایران را نداریم     
نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد گفت: قصد درگیری با ایران را نداریم و فقط به دنبال تردد آزاد در خلیج‌فارس هستیم. کارن پیرس با تأکید بر لزوم حفظ امنیت و ثبات در منطقه افزود: لازم است از طریق رایزنی و گفتگوی دیپلماتیک تنش در منطقه را کاهش دهیم و رویکرد ما مقابله با ایران نیست.
*  شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی از خدمات‌رسانی به ایران خودداری کنند     
«سیگال مندلکر» معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور مقابله با تروریسم و اطلاعات مالی با تکرار برخی یاوه‌گویی‌ها مبنی بر این‌که ایران از هواپیماهای تجاری برای اهداف سیاسی منطقه‌ای خود استفاده می‌کند، خواستار عدم همکاری شرکت‌های بین‌المللی هواپیمایی با ایران شد.
بر اساس این گزارش، اداره نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفاک) در اطلاعیه‌ای به فعالان صنایع هواپیمایی نسبت به خطر قرار گرفتن در معرض اقدامات تنبیهی و تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده به دلیل ارتباط یا انتقال بدون مجوز هواپیما، قطعات و اقلام، فناوری یا خدمات هواپیمایی به ایران یا شرکت‌های هواپیمایی تحریمی ایران و مرتبط با ایران، هشدار داده است.
** قدس ۹۸/۵/۳
*  انگلیس برای رفع توقیف نفتکش متخلف خود واسطه فرستاد
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی در آیین معارفه، رئیس جدید بنیاد مستضعفان گفت: حضرت آقا به آینده بسیار امیدوار هستند، اگر کسی آیه یأس بخواند یا ناآگاه است یا خائن.
سپاه در توقیف کشتی انگلیسی کاری کرد که سر این‌ها را به خاک سایید. کشوری که زمانی در ایران وزیر و وکیل تعیین می‌کرد، کارش به جایی رسیده که واسطه می‌فرستند و خواهش می‌کنند کشتی را آزاد کنید. خدا را شاکریم که بعد از امام راحل چنین جانشینی نصیب ایران شد. وی با تاکید بر اینکه در وجود ایشان (رهبر معظم انقلاب) ذره‌ای ترس نیست، تاکید کرد: آینده ایران قطعا بهتر از امروز خواهد بود.
*  هیچ دو تابعیتی در دولت نداریم
واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه دولت گفت:‌در مورد دو تابعیتی بودن افراد بر اساس احتمالات صحبت شده است و آقایان سند و مدرکی ندارند. یکسری افراد معمولی از بخش خصوصی دو تابعیتی هستند و یکی دو نفری هم از اعضای دولت مطرح شده‌اند که تکذیب می‌شود و ما هیچ دو تابعیتی در دولت نداریم و ادعاهای مطرح شده کذب است و مردم هم می‌فهمند.
** اعتماد ۹۸/۵/۳
*  هشدار ایران به برزیل
ایران تهدید کرد در صورت ممانعت برزیل از سوخت‌گیری کشتی‌های ایرانی که در ساحل برزیل سرگردان هستند، واردات از این کشور را متوقف می‌کند.
سیدعلی صادقیان، سفیر ایران در برزیل به مقامات برزیل گفت اگر این کشور اجازه سوخت‌گیری به کشتی‌های ایران را ندهد، ایران به ‌راحتی می‌تواند تامین‌کنندگان دیگری برای ذرت، دانه‌های سویا و گوشت پیدا کند.
برزیل سالیانه حدود ۲ میلیارد دلار صادرات به ایران دارد که بیشتر آن را کالاهایی مانند ذرت، گوشت و شکر تشکیل می‌دهند. تهران یک‌سوم صادرات ذرت برزیل را دریافت می‌کند.
** شهروند ۹۸/۵/۳
*  تکلیف بدهی‌ دانه درشت‌ها در حال بررسی است
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: «تکلیف بدهی چند هزار میلیاردی دانه درشت‌ها در کمیته فرا دستگاهی بانک مرکزی در حال بررسی است. ۸-۷ نفر تا ۱۰ نفر دانه درشت هستند که رقم بدهی آنها چند هزار میلیاردی است که توسط کمیته فرادستگاهی بانک مرکزی بدهی این افراد در حال بررسی است. در جلسه مبارزه با مفاسد اقتصادی هم این موضوع مطرح شد و معاون اول رئیس جمهوری دستور دادند که گزارشی از آنها تهیه شود.»
** اخبار خبرگزاری ها وسایت های اینترنتی
طلاب بیش از پیش برای حضور و پاسخگویی در جامعه اهتمام داشته باشند
رسا/ حضرت آیت‌الله سبحانی در دیدار مدیر حوزه علمیه خراسان بر ضرورت آمادگی طلاب به حضور و پاسخگویی در جامعه تاکید کردند. ایشان تربیت گوینده و مبلغ را بسیار مهم دانستند و بیان داشتند: خوشبختانه در حوزه علمیه خراسان گام‌های مؤثری برای تربیت گوینده و خطیب به تمام معنی یعنی حافظ قرآن و حدیث و دانای به تاریخ و فقه اسلامی، برداشته شده است. ایشان با اشاره به اهمیت تربیت مبلغ گفتند: امروز شرایط به گونه‌ای است که طلبه باید زودتر از زمان های دیگر برای حضور و پاسخگویی در جامعه آماده باشد و باید زمینه را فراهم کرد تا زودتر به هدف خود یعنی محقق، خطیب یا فقیه شدن برسد.
جهان هرگز با غصب و کشتار اصلاح نمی‌شود
رسا/ حضرت آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با مسؤولان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، با تأکید بر این که جهان هرگز با غصب و کشتار اصلاح نمی‌شود، گفتند: حضرت مهدی(عج) برای کشتن نمی‌آیند بلکه عقل مردم را بالا می‌برند. ایشان با اشاره به نقش روحانیت در تبلیغ و ترویج دین، اظهار کردند: اسلام با همه مکتب‌ها کار دارد و می‌خواهد که همه مکاتب در ذیل اسلام باشد و خود را بالاتر از همه مکاتب می‌داند و این احکام دینی به دست علما بالا می‌رود بنابراین علما باید در جهت «لِیُظهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلِّهِ» حرکت کنند.
نماز جمعه نقش متفاوتی در ماندگاری انقلاب دارد
حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار نشست شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قم با اشاره به رسیدن نماز جمعه به عمر چهل سالگی خود اظهار کرد: با وجود اینکه برخی کمبودها و ضعف‌ها را نمی‌توان انکار کرد؛ اما در کنار عوامل مختلفی که در ماندگاری انقلاب اسلامی مؤثر هستند، نمازهای جمعه یک نقش متفاوتی دارند. وی اضافه کرد: اینکه ائمه جمعه هر هفته نسبت به تحرکات دشمن موضع گرفته و مردم را به سمت نقطه مورد نظر دشمن حساس می‌کنند بزرگ‌ترین نقشی است که باید در کنار دیگر کارکردهای انقلابی ائمه جمعه ثبت و ضبط شود.
شیخ زکزاکی فرصتی برای وحدت و صلح ملی در نیجریه است
رسا/ آیت الله کعبی با اشاره به شهادت تعدادی از شیعیان نیجریه به دست نیرو‌های ارتش عنوان داشت: این راهپیمایی در حمایت از شیخ زکزاکی صورت گرفت و ما نسبت به زندانی شدن و وضعیت جسمانی وخیم روحانی جلیل القدر شیخ زکزاکی نگران هستیم. وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه، روحانیت، مراجع تقلید، اساتید حوزه، جامعه مدرسین و همه اقشار حوزه در کنار عموم ملت ایران همچون آزادی خواهان جهان نگران وضعیت سلامتی شیخ زکزاکی هستند، افزود: شیخ زکزاکی فرصتی برای وحدت و امنیت ملی و صلح و همبستگی در نیجریه است و دولت نیجریه با از دست دادن چنین فرصتی، از لحاظ ثبات و امنیت به هم می‌ریزد.
حوزه فرهنگ خط مقدم نظام است
ایسنا/ نماینده مردم استان همدان در مجلس خبرگان رهبری  گفت: حوزه فرهنگ خط مقدم این نظام است و همه مسئولان باید نسبت به این امر آگاه باشند. آیت‌الله موسوی اصفهانی در دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تأکید بر رعایت اعتدال در اجرای برنامه های فرهنگی و هنری، خواستار توجه به هنر های فاخر اسلامی شد و اظهار کرد: به فرهنگ اسلامی افتخار می‌کنیم چرا که زیربنای این فرهنگ قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص)، سیره ائمه اطهار(ع) و روش علمای ربانی و متدین است.
انتصاب مدیر روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
اختصاصی/ در جهت سازماندهی، هماهنگی و تعامل هر چه بیشتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اصحاب خبر و رسانه‌های جمعی آیت‌الله محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، طی حکمی حجت الاسلام حمزه قربانی را به عنوان مدیر روابط عمومی این نهاد بلند پایه حوزوی منصوب کرد.
نخستین اظهار نظر وزیر خارجه جدید انگلیس در مورد ایران
مهر/ «دومینیک راب» به عنوان وزیر خارجه دولت جدید انگلیس معرفی شد. وی در نخستین اظهارنظر در مورد ایران گفت: در سال‌ها ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ زمانی که در وزارت امور خارجه مشاور بودم روی موضوع ایران کار می‌کردم و درباره تحولات اخیر به طور کامل رایزنی خواهم کرد. وزیر امورخارجه جدید انگلیس همچنین تحولات اخیر در روابط ایران و انگلیس را بسیار حساس خواند.
ادامه خشونت علیه طرفداران علامه زکزاکی
خبرگزاری صداوسیما/ دولت نیجریه همچنان به برخورد امنیتی با موضوع شیخ زکزاکی ادامه می‌دهد. این در حالی است که اعضای جنبش اسلامی نیجریه با برگزاری مجدد تظاهرات مسالمت آمیز در ابوجا پایتخت این کشور و در حالی که تصاویر شیخ زکزاکی را با خود حمل می‌کردند آزادی وی را خواستار شدند که در نهایت به درگیری آنها با پلیس انجامید. بیش از ۱۰ کشته و ده‌ها زخمی نتیجه برخورد خشونت آمیز پلیس با تظاهرات مسالمت آمیز اعضای جنبش اسلامی نیجریه بود.
ترامپ قطعنامه منع فروش سلاح به عربستان و امارات را وتو کرد
فارس/ رئیس‌جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) سه قطعنامه کنگره این کشور را که خواستار جلوگیری از فروش «اضطراری» سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی بودند وتو کرد. پایگاه خبری «هیل» نزدیک به کنگره آمریکا گزارش داده به نظر نمی‌رسد نهاد قانونگذار آمریکا از حمایت دو سوم اعضا برای شکستن وتوی ترامپ برخوردار باشد.
آماده مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران هستیم
ایسنا/ وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی خصمانه گفت که یکی از اهداف کلیدی واشنگتن؛ ممانعت از “فعالیت‌های تحریک‌کننده” ایران است! مارک اسپر با اشاره به اینکه آمریکا تاجایی که لازم باشد به اسکورت کشتی‌هایش در محدوده خلیج فارس ادامه خواهد داد، گفت: دو مورد از کلیدی‌ترین مسائل برای واشنگتن، حفظ آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز و ممانعت از فعالیت‌های تحریک‌آمیز ایران است. وی همچنین افزود:  به ایران خیلی روشن پیام می‌دهیم که مایلیم بدون پیش‌شرط، در هر زمان، هر مکان با آن‌ها ملاقات کرده و درباره بازگشت به مذاکره با آن‌ها گفت‌وگو کنیم.
گفت‌وگوی آمریکا و متحدانش درباره حفاظت از نفتکش‌ها در خلیج فارس
باشگاه خبرنگاران جوان/ نمایندگان نظامی انگلیس، آمریکا و سایر کشورها قرار است در پایگاهی در ایالت «فلوریدا» دیدار و درباره برنامه‌های خود برای محافظت از عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج فارس رایزنی کنند. نشست مزبور بخشی از تلاش‌‌های آمریکا برای ایجاد ائتلافی از یگان‌های دریایی کشورهای مختلف به منظور اسکورت نفتکش‌ها هنگام عبور از تنگه هرمز و سایر آبراه‌های مهم در منطقه غرب آسیا است.
حمله پهپادی انصارالله به پایگاه هوایی ملک خالد عربستان
فارس/ نیروهای یگان پهپادی ارتش یمن پایگاه هوایی «ملک خالد» در منطقه خمیس مشیط در عربستان را با پهپادهای «قاصف کی‌۲» بمباران کردند.  این دومین حمله ارتش یمن به فرودگاه نظامی ملک خالد در ۲۴ ساعت گذشته است. پایگاه هوایی «ملک خالد» پایگاهی هوایی وابسته به نیروهای هوایی پادشاهی عربستان سعودی در نزدیکی «خمیس مشیط» در منطقه «عسیر»‌ در جنوب غرب این کشور است.
آمریکا از تصویب بیانیه‌ شورای امنیت در محکومیت تخریب منازل فلسطینی جلوگیری کرد
فارس/ آمریکا از به ثمر رسیدن تلاش کشورهای کویت، اندونزی و آفریقای جنوبی برای محکوم کردن اقدام رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد بابت تخریب منازل فلسطینیان جلوگیری کرد. دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفته‌اند سه کشور یادشده اقدام به توزیع پیش‌نویس بیانیه‌ای در ۵ بند در میان اعضای شورای امنیت کرده بودند.
این بیانیه ضمن ابراز نگرانی از اقدامات رژیم صهیونیستی هشدار می‌داد تخریب منازل فلسطینی‌ها امکان موفقیت راهکار دو دولتی و چشم‌اندازهای حصول «صلح ماندگار» را تضعیف می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *