خبرروز ۱۳۹۷/۱۱/۰۶

  • حضرت آیت الله جوادی آملی: خون شهدا کشور را از خباثت استکبار پاک کرد
  • آیت الله العظمی مکارم شیرازی: آمار همایش کتاب سال حوزه پاسخی دندان شکن به منکرین فعالیت‌های علمی حوزوی است
  • آیت الله خاتمی: فرمان فضای مجازی باید در دست نظام باشد
  • آیت الله اعرافی: مسئولان در برابر خواسته دشمن و اسناد بین‌المللی مواجهه شجاعانه داشته باشند
  • آیت الله علیدوست تأکید کرد: استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تبیین دستاوردهای علمی و فرهنگی انقلاب
  • حجت‌الاسلام‌ والمسلمین طبسی: حقایق انقلاب و اسلام ناب محمدی(ص) در جامعه تبیین شود

 

** جام جم ۹۷/۱۱/۶
*  تهدید فرانسه به تحریم موشکی ایران
همزمان با انتشار اخباری مبنی بر احتمال راه‌اندازی اس‌پی‌وی در روز دوشنبه، وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای تهدید کرد اگر ایران در مذاکرات درباره برنامه موشکی بالستیک کوتاه نیاید، به سختی تحریم می‌شود.
ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به این بیانیه مدعی شد: ما گفت‌وگوهای بسیار سختی را با ایران آغاز کردیم… اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، آماده‌ایم تحریم‌های سختی را اعمال کنیم و ایران هم از این مساله آگاه است.
** همشهری ۹۷/۱۱/۶
*  مانور نیروی زمینی ارتش برگزار شد
رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نزاجا با اعلام رمز یا زهرا سلام الله علیها از سوی امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در حال برگزاری است.
در این رزمایش که با هدف ارزیابی تغییر جدید ساختار نیروی زمینی ارتش برگزار شد، بالغ بر ۱۲ هزار نیروی هجومی با تاکتیک‌های نوین آفندی ماموریت خود را اجرا می‌کنند.
فرمانده تیپ ۶۵ نیروی مخصوص گفت: این تیپ به منظور جلوگیری از فرار عناصر تکفیری و تقویت منطقه توسط دشمن در سمت چپ محور عملیاتی رزمایش نقش‌آفرینی کرد.
** کیهان ۹۷/۱۱/۶
*  تشکیل پرونده و ممنوع‌الخروج شدن رئیس ‌سازمان خصوصی‌سازی
دادستان کل کشور علت ممنوع‌الخروجی رئیس ‌سازمان خصوصی‌سازی را تشریح کرد.
حجت‌الاسلام محمد‌جعفر منتظری در حاشیه نشست دادستان‌های مراکز استان‌های سراسر کشور در پاسخ به اینکه اخیرا شنیده شده رئیس ‌سازمان خصوصی‌سازی ممنوع‌الخروج شده است، علت ممنوع‌الخروجی این فرد چیست؟ گفت: گزارشاتی که در مورد عملکرد ایشان بوده باعث شده پرونده‌ای تشکیل شود. ممنوع‌الخروجی هم به خاطر این است که اگر حقوقی از عامه مردم متضرر شود، ما بایستی از ضایع شدن حقوق مردم پیشگیری کنیم.
*  «معیشت مردم» مرکز اصلی حملات دشمن است
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس‌قوه قضائیه در نشست روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور و دادستان‌های مراکز استان‌ها:
– امروز که اقتدار علمی، نظامی و فناوری ایران در صحنه های مختلف بروز و ظهور یافته، دشمن در دشمنی خود عازم‌تر و جازم‌تر شده و فهمیده که با سلاح ظاهر نمی‌تواند در مقابل ایران بایستد، بر همین مبنا به پیشبرد جنگ نرم و تلاش برای فروپاشی اقتصادی کشور روی آورده و بر همین اساس، مردم و مسئولان باید بیش از پیش در سد کردن راه دشمن، هوشیار باشند.
– «معیشت مردم» مرکز و هدف اصلی حمله دشمن و به راه انداختن جنگ روانی است.
– ایجاد ناامیدی و یاس در مردم و تشدید فشارهای روحی و روانی، از مهم‌ترین ابزارهای دشمن در جنگ روانی علیه کشورمان است و بر همین اساس مسئولان، مسئولیت بسیار عظیمی بر عهده‌دارند.
– اگر برخورد با مفاسد بر اساس موازین باشد، نه تنها سرمایه‌ها فرار نمی‌کنند بلکه اتفاقا صاحبان سرمایه از بی نظمی، بی‌قانونی و رانت‌ها نجات پیدا می‌کنند.
– در حال حاضر، وضع گرانی‌ها غیرعادی است و دشمن از این نقطه نیز فشار وارد می‌کند. تحمل قشری که درآمدش ثابت است، حدی دارد.
– طی عرایضی که خدمت مقام معظم رهبری داشتیم، بنا شد در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی معیار عفوی گسترده‌تر از گذشته داشته باشیم. ان شاءالله تعداد قابل توجهی از زندانیان، مورد عفو قرار خواهند گرفت.
** شرق ۹۷/۱۱/۶
*  جمهوری اسلامی ایران از دولت ونزوئلا حمایت می‌کند
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با “خورخه آرره آسا” همتای ونزوئلایی خود، بر حمایت جمهوری اسلامی از دولت قانونی نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا در برابر توطئه‌ها تأکید کرد.
در این تماس تلفنی، پیشنهاد دولت‌های مکزیک و اوروگوئه و سایر روش‌ها برای تقویت گفتگوهای داخلی و راهکارهای سیاسی حل‌وفصل اختلافات بین دولت ونزوئلا و گروه‌های معارض، مورد بررسی قرار گرفت.
*  مرزبانان ربوده شده ایرانی در سلامت هستند
فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران گفت: مرزبانان ایرانی که توسط گروه‌های تروریستی در مرز پاکستان ربوده شده بودند در سلامت هستند.
سردار سرتیپ پاسدار قاسم رضایی در جمع فرماندهان مرزبانی استان بوشهر اظهار کرد: با این وجود مهمترین دغدغه ما آزادی همکاران مان است، ولی تاکنون جوابی از طرف گروه‌های تروریستی دریافت نشده است. با توجه به اینکه این اتفاق در خاک پاکستان رخ داده، دولت این کشور همسایه در تلاش است که هر چه زودتر زمینه آزادی مرزبانان ربوده شده ایرانی را فراهم کند.
** ایران ۹۷/۱۱/۶
*  FATF وسیله‌ای برای تحریم‌های محکم‌تر و فشارهای بیشتر بر ما می‌شود
خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به اینکه پیوستن به FATF خلاف استقلال فرهنگی کشور است، بیان کرد: حضور ما در این جریان جهانی که به تعبیر حضرت آقا در اتاق فکر قدرت‌های غارتگر تصویب شده است، خلاف استقلال فرهنگی کشور است و هم در جنگ اقتصادی مجاری و مخارج ما را رصد خواهند کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی افزود: مسئولانی که آن قدر در برجام اصرار داشتند مگر نمی‌بینند که نتیجه‌ آن گوشت ۱۰۰ هزار تومانی است. چه تضمینی وجود دارد که اگر FATF را امضا کردیم چوب‌های محکم‌تری نخوریم. این وسیله‌ای برای تحریم‌های محکم‌تر و فشارهای بیشتر بر ما می‌شود.
*  هشدار دبیر کل سازمان ملل درباره اوضاع جهان
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، با ابراز نگرانی درباره روابط سه قدرت اقتصادی جهان گفت: «روابط میان امریکا، روسیه و چین در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار گرفته و جهان در آستانه یک تجزیه نگران‌کننده روبه‌رو است».
او در سخنرانی خود گفت که بحران روابط این سه کشور به اندازه‌ای وخیم است که در طول تاریخ مانند آن سابقه نداشته است.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۱۱/۶
*  ساز و کار مالی ویژه اروپا با ایران این هفته راه‌اندازی می‌شود
بلومبرگ گزارش داد: کمیسیون اروپا اعلام کرد که تلاش می‌کند سازوکار مالی ویژه تجارت با ایران را «بسیار زود» راه‌اندازی کند تا شرکت‌های اروپایی بتوانند خود را از آسیب تحریم‌های آمریکا علیه ایران دور نگه دارند. سه دیپلمات اروپایی در این باره گفته‌اند این مکانیسم ویژه روز دوشنبه رسما راه‌اندازی می‌شود.
بلومبرگ افزود: سه دیپلماتی که درباره زمان اجرای این سازوکار اظهارنظر کردند نخواستند نامشان فاش شود.
*  ائتلاف‌های سری و آشکاری در جهان عرب داریم!
نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل ائتلاف‌های پنهان و آشکاری در جهان عرب دارد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان بازدید از مانور ارتش که اشغال روستایی در لبنان را شبیه سازی می‌کند، گفت: اسرائیل همپیمانان سری و آشکاری در جهان عرب دارد.
وی با اشاره به وضعیت نوار غزه گفت:پاسخ اسرائیل به هرکسی که به خود اجازه تجاوز علیه ما دهد، سخت و بسیار دردناک خواهد بود.
نتانیاهو با طرع ادعاهایی علیه ایران و تهدید به حملات دردناک علیه این کشور گفت:‌ ما برای هرگونه سناریو و یا تشدید اوضاع در آمادگی کامل به سر می‌بریم.
** وطن امروز ۹۷/۱۱/۶
*  ترامپ بر جنگ داخلی در ونزوئلا اصرار دارد
حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ترامپ با تداوم مداخلات خود و سوءاستفاده آشکار از شرایط داخلی ونزوئلا، بر «ترویج آشوب و جنگ داخلی» در این کشور اصرار دارد و از احترام به دموکراسی و تشویق مخالفان به «گفت‌وگوی ملی» حمایت نمی‌کند. وی تاکید کرد: این امر نمونه دیگری است از سیاست استاندارد دوگانه آمریکا و متحدانش!
*  تاج‌زاده باید بابت ادعای تقلب از مردم عذرخواهی کند
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم در مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن انتقاد از عدم صداقت تاج‌زاده در رابطه با ادعای تقلب در انتخابات ۸۸ گفت: سناریوی اغتشاش و براندازی نظام ۱۴ ماه قبل از انتخابات در جلسه‌ای در آمریکا با حضور افراد ملی- مذهبی و جریان‌های مختلف اپوزیسیون و با حضور مقامات ارشد آمریکایی طرح‌ریزی‌شده بود.
وی افزود: تاج‌زاده باید شجاعت داشته باشد و از مردم بابت ادعای تقلب در انتخابات ۸۸ عذرخواهی کند، چرا که عده‌ای فریب ادعای دروغ آقایان را خوردند.
** جوان ۹۷/۱۱/۶
*  پیشبرد اهداف انقلاب بدون مردم ممکن نیست
فرمانده کل سپاه پیامد‌های اعتماد به استعداد‌های جوان و توانمندی‌های بومی و درونی کشور در عرصه دفاعی را قابل الگوبرداری در سایر عرصه‌ها دانست و گفت: پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی بدون نقش‌آفرینی گسترده و مستقیم مردم ممکن نیست و پیشتازی و خط‌شکنی آن با نسل جوان است.
سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دومین اجلاسیه مجمع اساتید طرح صالحین کشور در مشهد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی دستاورد‌ها و ثمرات گران‌سنگ و ارزشمند بسیاری داشته است. وی با اشاره به اهمیت شناخت مؤلفه اصلی در رقم خوردن این دستاورد‌ها و پیروزی‌ها و ضرورت تقویت آن، تصریح کرد: نقش مردم در انقلاب اسلامی و به‌ویژه دفاع مقدس نقشی بی‌نظیر و مثال‌زدنی بود که می‌توان از آن به عنوان یک الگو یاد کرد
*  انتخابات سال آینده بسیار رقابتی است
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به انتخابات سال آینده گفت: انتخابات سال آینده بسیار رقابتی است و با حضور گروه‌های سیاسی متعدد است که با شرایط اقتصادی ویژه، دشمن مترصد واکنش مردم است.
عباسعلی کدخدایی امروز در همایش بزرگ ناظرین شورای نگهبان ورامین، پیشوا و قرچک و بخش‌های جوادآباد و جلیل‌آباد تصریح کرد: دستاوردهای انقلاب اسلامی به‌لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هرچند کافی نبوده اما در مسیر درستی حرکت کرده است و نباید ناسپاسی کرد. در چنین شرایطی انتظار از مردم این است که پای انقلاب باشند و مثل همیشه از نظام جمهوری اسلامی پشتیبانی کنند.
** آفتاب یزد ۹۷/۱۱/۶
*  عدم محبوبیت ترامپ رکورد زد
با گذشت پنج هفته از آغاز تعطیلی دولت فدرال آمریکا، رضایت مردمی از دونالد ترامپ به پایین‌ترین حد در یک سال گذشته رسیده است.
نظرسنجی آسوشیتدپرس – مرکز تحقیقات امور دولتی ان‌اوآرسی نشان می‌دهد، تنها ۳۴ درصد شرکت‌کنندگان از عملکرد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا رضایت داشتند.
براساس گزارش آسوشیتدپرس، محبوبیت ترامپ در ماه دسامبر در نظرسنجی مشابه ۴۲ درصد بود.
*  حمایت ریاض از بغداد در گفتگوی بن سلمان با نخست وزیر عراق
دفتر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای گفت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق بر حمایت کامل عربستان از امنیت و رونق همیشگی عراق تاکید کرد.
عبد المهدی ضمن قدردانی از بن سلمان گفت: عراق از گسترش روابط میان دو کشور و دو ملت برادر استقبال می‌کند.
روابط میان عراق و عرابستان طی چند سال گذشته و بعد از تیرگی آن در سال ۲۰۰۳، با رفت و آمد مقامات ارشد دو کشور گسترش یافته است.
** رسالت ۹۷/۱۱/۶
*  خون شهدا کشور را از خباثت استکبار پاک کرد
حضرت آیت‌الله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در درس اخلاق هفتگی خود با تأکید بر اینکه براساس روایات کشوری که پای ارزش‌های خود خون بدهد پاک می‌شود افزود: خون در ذات خود ناپاک است، اما اگر در راستای ارزش‌ها و آرمان‌های دینی ریخته شود، کشور را به‌گونه‌ای پاک می‌کند که باران‌ها، سیل‌ها، برف‌ها و تگرگ‌ها هم از انجام آن عاجر هستند؛ یک دریا هم نمی‌تواند پلیدی استعمار و استکبار را پاک کند، اما خون شهدا کشور را از خباثت استکبار و استعمار پاک کرد.
*  نگاه مادی به امانت مسئولیت خیانت است
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: نگاه مادی به امانت مسئولیت، خیانت است.
آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی در دیدار رئیس و اعضای فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به اینکه معنویت تأثیر بسیاری در معالجه بیماری‌ها دارد افزود: طب متکفل بیان داروهایی است که انسان را درمان می‌کند، اما امروز باید به بعد معنوی هم توجه کرد، زیرا انسانیت انسان مبتنی بر روح است و اگر بدان توجه نشود، طبابت ناقص خواهد بود. وی با بیان اینکه صاحبان علم و مسئولانی که در رده‌های بالا قرار دارند نباید دیدگاه مادی داشته باشند تأکید کرد: کسانی که علم خود را وسیله‌ای برای امرار معاش قرار می‌دهند در روایات سخت مورد مذمت قرار گرفته‌اند.
** مردم سالاری ۹۷/۱۱/۶
*  دیدار نوری مالکی با مسئول امور ایران و عراق در وزارت خارجه آمریکا
نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق با آندرو بک، مسئول امور ایران و عراق در وزارت خارجه آمریکا دیدار و دو طرف در رابطه با آخرین تحولات سیاسی و امنیتی و روند تکمیل کابینه عراق و همچنین مساله حضور نیروهای آمریکایی در این کشور بحث و گفت‌وگو کردند. نوری مالکی با تاکید بر تداوم همکاری‌های مشترک و تقویت روابط دوجانبه میان عراق و آمریکا گفت: عراق به دنبال ایجاد روابط دوجانبه با تمام کشورهای جهان به منظور تحقق منافع مشترک و مقابه با چالش‌های مشترک است.
*  نگاه کرملین به سیاست‌های آمریکا علیه ایران
معاون وزیر امورخارجه روسیه تاکید کرد که موضع کنونی سیاست آمریکا تضعیف موقعیت ایران در خاورمیانه است.
«سرگئی ریابکوف» در گفت‌وگو با نشریه روسی اینترنشنال افرز افزود: کنفرانس‌ها و رویدادهای مختلفی در این زمینه در حال برگزاری است اما بگذارید ببینیم آیا اروپایی‌ها قادر هستند که یک روند مثبت و عادی برای توسعه روابط تجاری با ایران ایجاد کنند یا نه، چیزی که ما و همکاران چینی‌مان نیز به میزان زیادی در آن مشارکت داریم. وی در ادامه تصریح کرد: در مجموع تمام این‌ها، می‌توان گفت که وضعیت پیرامون ایران بسیار پیچیده است اما من همچنان امیدوارم که عقلانیت غالب شود و شاهد یک ماجراجویی نظامی جدید نباشیم.
** آرمان ۹۷/۱۱/۶
*  موضوع رفع مشکل ایران در FATF مربوط به نظام است
معاون رئیس‌‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا عادی شدن وضعیت ایران در FATF با قانون شدن لوایح چهارگانه فقط دغدغه دولت است یا سایر نهادهای حاکمیتی نیز چنین نظری دارند، گفت: این موضوع مربوط به نظام است و ان‌شاءا… همانند دو لایحه (اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تروریسم) دو لایحه دیگر نیز قانون شوند. محمدباقر نوبخت با بیان اینکه ان‌شاءا… با قانون شدن این چهار لایحه مشکل ایران در FATF رفع شود، یادآور شد: دولت مجری و طرف مذاکره با مجامع جهانی است. بنابراین طبعا باید دولت موضوع را پیگیری کند.
*  دستور مقابله با «حملات هکری ایران»
منابع آمریکایی می‌گویند که دولت این کشور به منظور مقابله با حملات «هکرهای وابسته به حکومت ایران» در زمانی که بخشی از دولت فدرال آمریکا تعطیل شده است، یک دستور امنیتی اضطراری برای ادارات صادر کرده است. تعطیلی دولت آمریکا وارد سی و چهارمین روز خود شده و طولانی‌ترین مورد از تعطیلی نهادهای دولتی در تاریخ آمریکاست این وضعیت ادارات دولتی را در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر کرده است که ادعا می‌شود هکرهای ایرانی آن را انجام می‌دهند.
** آفرینش ۹۷/۱۱/۶
*  تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران
وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای از وضع تحریم‌های جدید علیه چند شرکت ایرانی خبر داد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که چهار شرکت ایرانی را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده است.بر اساس این بیانیه شرکت هواپیمایی قشم فارس‌ایر، یک شرکت هواپیمایی ارمنستانی مرتبط با ایران، لشکر فاطمیون سپاه قدس و تیپ زینبیون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته‌اند.
*  تحریم‌ ایرلاین‌های ایران خلاف حقوق بین‌الملل است
وزیر راه و شهرسازی تحریم صنعت هواپیمایی ایران را خلاف حقوق بین‌الملل دانست و گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به نامه سازمان هواپیمایی آلمان درباره تحریم شرکت هواپیمایی ماهان پاسخ داده است.
محمد اسلامی با بیان این‌که همه ایرلاین‌های ایرانی از جمله ایران‌ایر در فهرست تحریم‌ها قرار دارند که این اقدام خلاف حقوق بین‌المللی است، اظهار کرد:‌آمریکا همواره در طول تاریخ چنین اقداماتی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده است و ملت شریف ایران نیز شاهد اقدامات تروریستی و حمایت از تروریسم از جانب آمریکا بوده اند.
** قدس ۹۷/۱۱/۶
*  کارشکنی مسئولان هوادار آمریکا در کشور
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هواداران آمریکایی در اداره امور کشور کارشکنی می‌کنند و با ترویج اندیشه‌های آمریکایی در میان مردم تردید به وجود آورده اند.
۷۰ سال است که هواداران اندیشه آمریکایی با ایجاد تعلل و درنگ، مردم ما را از برنامه ریزی ساقط کرده‌اند و این مسئله‌ای است که باید برای عموم ملت و جامعه دانشجویی کشور تبیین شود. دربعد سیاسی و دفاعی و امنیتی دست آنها کوتاه شده است.
** خراسان ۹۷/۱۱/۶
*  به نظر می‌رسد بین حملات رژیم صهیونیستی به سوریه و پدافند روسیه هماهنگی است
حشمت ا… فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که به تازگی به سوریه سفر کرده است، گفت: اگر سامانه اس ۳۰۰ روس‌ها به درستی عمل کند، رژیم صهیونیستی نمی تواند به راحتی حملاتی را در خاک سوریه انجام دهد.وی افزود: به نظر می‌رسد نوعی هماهنگی بین حملات رژیم صهیونیستی و پدافند هوایی روسیه که در سوریه مستقر است، وجود داشته باشد.
** اعتماد ۹۷/۱۱/۶
*  انتشار دستور کار نشست ورشو بدون اشاره به نام ایران
وزارت‌خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از برگزاری نشست در لهستان با موضوع «آینده صلح و امنیت در خاورمیانه» خبر داد و ترجیح داد اسمی از ایران در این بیانیه نیاورد.
در این بیانیه آمده است که آمریکا و لهستان قرار است در ۱۳ و ۱۴ فوریه به‌صورت مشترک نشستی با موضوع آینده صلح و امنیت در خاورمیانه در سطح وزرای خارجه برگزار کنند. برخلاف چیزی که انتظار می‌رفت در این بیانیه اسمی از ایران آورده نشده است؛ درحالی‌که «مایک پمپئو» وزیرخارجه آمریکا پیش از این به برگزاری یک نشست ضدایرانی با محوریت مسائل مرتبط با ایران اشاره کرده بود.
** شهروند ۹۷/۱۱/۶
*  عربستان کارخانه موشک‌های بالستیک ساخته است
واشنگتن پست در گزارشی نوشت: تصاویر ماهواره‌ای از ساخت اولین کارخانه تولید موشک‌های بالستیک در نزدیکی ریاض حکایت دارند.
کارشناسان موسسه میدلبری در واشنگتن دی سی گفتند که بررسی این تصاویر نشان می‌دهد عربستان در منطقه‌ای نزدیک ریاض یک پایگاه موشکی تاسیس کرده است.
به نوشته واشنگتن پست، عربستان سلاح کشتار جمعی ندارد اما ولیعهد این کشور بن سلمان تمایل خود را برای دستیابی به آنها نشان داده است.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
آمار همایش کتاب سال حوزه پاسخی دندان شکن به منکرین فعالیت‌های علمی حوزوی است
حوزه/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بیستمین همایش کتاب سال حوزه با اشاره به اینکه جاودانگی خون شهدا به وسیله مداد علماست، اظهار داشتند: اگر آثار و کتبی که در خصوص حادثه کربلاست وجود نداشت، ممکن بود این حادثه فراموش شود؛ ولی این کتب، خون‌های پاک شهدا و خطبه‌های حضرات را ماندگار کرد. ایشان درادامه سخنان خود افزودند: آمار همایش کتاب سال حوزه، آمار دندان شکنی برای افرادی است که می‌گویند، حوزه علمیه در این سالها چه کرده است؟ امروز روز جشن کتاب سال حوزه است که بیش از هزار کتاب حوزوی در آن عرضه شده است.
فرمان فضای مجازی باید در دست نظام باشد
ایسنا/ آیت‌الله خاتمی با اظهار نگرانی از رواج «مدح رژیم پهلوی» درفضای مجازی تأکید کرد:«اگر کسی بگوید ما هیچ تقصیری نداشتیم، ادعای نادرستی کرده است، ما تقصیر داشتیم و تقصیرمان این بوده که انقلاب را درست به مردم معرفی و خدماتش را درست برای آنان منعکس نکردیم.» عضو جامعه مدرسین همچنین درباره فیلترینگ توئیتر و تلگرام گفت: «اگر کسی بگوید فضای مجازی اصلاً نباشد، باید گفت که او نه دنیا را می‌شناسد و نه ایران را.» وی همچنین با تاکیدبراینکه «فرمان فضای مجازی باید در دست نظام باشد. تصریح کرد: همه علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی و مخصوصاً کسانی که در این عرصه عمل می‌کنند باید برای دفاع از انقلاب اسلامی واردفضای مجازی شوند.
مسئولان در برابر خواسته دشمن و اسناد بین المللی مواجهه شجاعانه داشته باشند
رسا/آیت الله اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه قم با اشاره به دستاوردهای عظیم ملت در انقلاب اسلامی گفت: امروز در عرصه‌های مختلف به ویژه معیشت مردم با ضعف‌های جدی مواجه هستیم که این ضعف‌ها باید رفع شود اما نباید اجازه داد که این ضعف‌ها سبب دوری از عظمت انقلاب شود. امام جمعه قم با تأکید بر مواجهه شجاعانه مسؤولان در برابر اسناد بین‌المللی،هدف اصلی این اسناد را استحاله فرهنگی و خدشه وارد کردن به استقلال کشور دانست واظهار داشت: قصه برجام نشان داد که نمی توان به دشمن و غرب اعتماد کرد.
استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تبیین دستاوردهای علمی و فرهنگی انقلاب
حوزه/آیت الله علیدوست با بیان این که در ایام چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران نباید از رسالت تبیین دستاوردهای عظیم انقلاب به خصوص در عرصه‌های فکری، فرهنگی و علمی و دینی غافل شویم، اظهار داشت: یکی از فرصت‌های رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی این است که ما به این وسیله به تبلیغ و ترویج داشته‌ها و ارزش‌ها و دستاوردهای خود بپردازیم، در عین حال که در کلان قضیه نباید نسبت به آسیب‌های فضای مجازی و شبهات و دروغ‌ها و تخریب‌های آن علیه انقلاب نیز بی توجه بمانیم.
حقایق انقلاب و اسلام ناب محمدی در جامعه تبیین شود
حوزه/،حجت‌الاسلام والمسلمین طبسی در جمع مبلغان فاطمیه با اشاره به هم زمانی ایام فاطمیه و دهه فجر گفت: زمینه تبلیغ سیره ائمه (ع)را انقلاب اسلامی انجام داده و باید قدردان این نعمت باشیم .عضو جامعه مدرسین بیان داشت: باید حقایق انقلاب و اسلام ناب محمدی در جامعه تبیین شود تا مردم نیز به خوبی به اهداف مدنظر اهل بیت (ع) برسند.
شکست آمریکا در بازگشایی پرونده PMD علیه ایران
مهر/در حالی که رئیس ‌جمهور آمریکا تلاش کرد پرونده مربوط به «جنبه‌های نظامی احتمالی»(PMD) در برنامه هسته‌ای ایران را بار دیگر بازگشایی کند، اما دیگر کشورها اعتنایی به این موضوع نکرده‌ اند.طبق اسنادی که شبکه خبری بلومبرگ به آن دست یافته، مقام‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر فشارها را بر آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی افزایش داده و ضمن درخواست برای افزایش بازرسی از سایت‌‌های هسته‌ای ایران، به افزایش تحریم‌ها علیه ایران تهدید کرده اند. با این حال سه دیپلمات که هفته گذشته در نشستی در مجاورت دفتر نمایندگی آمریکا در وین شرکت کرده‌‌اند می‌‌گویند که این تلاش‌‌ها شکست خورده است.شبکه خبری بلومبرگ این موضوع را یک شکست نادر برای آمریکا در آژانس خوانده است.
اگر تحریم جدیدی اعمال شود در تعاملات با اروپا تجدیدنظر می‌کنیم
مهر/ سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در واکنش به اظهارات وزیر خارجه فرانسه، گفت: قابلیت‌های موشکی ایران بخشی از توان مشروع دفاعی و ضامن امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است که بر دکترین بازدارندگی استوار است.قاسمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار تحکیم صلح و ثبات در منطقه بوده است وی توان موشکی ایران را قابل مذاکره ندانست و تصریح کرد: اگر تحریم جدیدی اعمال شود در تعاملات با اروپا تجدیدنظر می‌کنیم.
پایان تعطیلی دولت آمریکا بعداز۳۵ روز
مهر /مجلس سنای آمریکا بدون هرگونه تخصیص بودجه به طرح رئیس جمهور این کشور برای احداث دیوار در مرز مکزیک، به اتفاق آرا لایحه پایان دادن به تعطیلی دولت را تصویب کرد.گفتنی است تعطیلی ۳۴ روزه کاخ سفید در دوره «دونالد ترامپ» طولانی ترین تعطیلی دولت در تاریخ این کشور به شمار می‌رود.
خرید نفت ژاپن از ایران آغاز شد
فارس/یک مقام آگاه در شرکت ملی نفت ایران ازسرگیری واردات نفت ایران توسط ژاپن خبر داد و گفت: ژاپن که چهارمین وارد کننده نفت ایران محسوب می‌شود، اخیرا اقدام به خرید نفت از ایران کرده است.
 ایران دهمین فولادساز جهان شد
تسنیم/ انجمن جهانی فولاد اعلام کرد با وجود تحریم‌های آمریکا،ایران عملکرد بسیار خوبی در سال ۲۰۱۸ داشته و توانسته میان تولیدکنندگان بزرگ فولاد جهان سه کشور ایتالیا، تایوان و اوکراین را پشت سر بگذارد و در جایگاه دهم قرار گیرد.تولید فولاد ایران در این سال با ۱۷.۷ درصد افزایش به ۲۵ میلیون تن رسید.
اتحادیه اروپا عربستان را به پیش‌نویس فهرست کشورهای حامی تروریسم اضافه کرد
تسنیم /دو منبع آگاه اعلام کردند: کمیسیون اروپا نام عربستان سعودی را به پیش نویس یک فهرست شامل کشورهایی که یک تهدید علیه اتحادیه اروپا به شمار می‌روند، اضافه کرده است که علت اصلی این اقدام کنترل ضعیف و ناکافی ریاض علیه تامین مالی تروریسم و پولشویی بوده است. فهرست اتحادیه اروپا هم اکنون شامل ۱۶ کشور از جمله ایران، عراق، سوریه، افغانستان، یمن و کره شمالی است. این فهرست عمدتا بر اساس معیارهای مورد استفاده از سوی اف‌ای تی اف تهیه و آماده شده است.افزوده شدن نام عربستان سعودی به این فهرست هنوز محرمانه است.
بحران شدید در کاخ سفید
باشگاه خبرنگاران/عضو دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا گفت اقدامات ترامپ نشان دهنده بحران شدید در کاخ سفید است. اسوالول با اشاره به تعطیلی دولت آمریکا گفت: ما هر روز شاهد روند مداوم بحران‌ها هستیم.
عیادت معاون رییس جمهور از آیت الله مومن
فارس/ حسینعلی امیری معاون امور مجلس رییس جمهور با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران، از آیت الله محمد مومن، عضو فقهای شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری عیادت کرد.
حمایت ریاض از صدام در جنگ با ایران اشتباه بود
ایرنا / «بندر بن سلطان» رئیس پیشین دستگاه امنیتی عربستان در گفت و گوی ویژه با روزنامه «ایندیپندنت» چاپ لندن درباره روابط ریاض و تهران در مقاطع مختلف گفت که حمایت سعودی از صدام در جنگ راه بد و اشتباه بوده است.بن سلطان به سرد شدن روابط عربستان و آمریکا در اواخر دوران اوباما اشاره کرد و تصریح کرد : رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده برخلاف حرف‌های خود عمل می‌کرد.رییس پیشین دستگاه امنیتی عربستان ادامه داد: اوباما از یک سو اعلام می‌کرد که به دنبال محدود کردن قدرت ایران در منطقه است و از سوی دیگر بصورت مخفیانه با تهران مذاکره می‌کرد و همین امر موجب بی اعتمادی سعودی‌ها به دولت او شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *