خبرروز ۱۳۹۷/۱۱/۰۴

  • انتقاد آیت‌الله جنتی از بی‌توجهی به گرانی کالاهای اساسی
  • رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان و محققان ستاد توسعه علوم شناختی: شتاب علمی کشور کُند یا متوقف نشود؛ ما از شاگردی در علم ننگمان نمی‌آید، از همیشه شاگرد ماندن ننگمان می‌آید.
  • آیت الله اعرافی: بزرگان و اساتید حوزه آثار خود را در همایش کتاب سال حوزه به رقابت بگذارند
  • وزیر دفاع: ایرادات ماهواره‌بر سیمرغ به زودی رفع می‌شود
  • معاون اول رئیس جمهور: ایران در بازسازی سوریه در کنار دولت و مردم این کشور خواهد بود
  • وال استریت ژورنال از احتمال لغو نشست در ورشو خبر داد

 

 

** جام جم ۹۷/۱۱/۴
*  ایرادات ماهواره‌بر سیمرغ به‌زودی رفع می‌شود
وزیر دفاع ابراز امیدواری کرد هرچه سریع‌تر ایرادات فنی ماهواره‌بر سیمرغ که البته برای متولیان روشن است، رفع شود.
امیر سرتیپ امیر حاتمی گفت: هم‌اکنون امکان قرار‌دادن ماهواره‌های خودمان را با ماهواره‌برهای متعلق به کشورمان داریم که ماهواره ایرانی را با ماهواره‌بر بومی در مدار ۲۶۰ کیلومتری اجرایی کردیم و بنا داشتیم ماهواره پیام را در مدار ۵۰۰‌کیلومتری زمین قرار دهیم و همان‌طور که گفته شد مرحله پایانی کار با موفقیت همراه نبود. وی همچنین گفت: خبرهای خوشی در حوزه دفاعی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران داریم که اعلام خواهد شد.
** همشهری ۹۷/۱۱/۴
*  رهبری پاسخ نامه ۸ وزیر را دادند
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به نامه وزرا به رهبر معظم انقلاب گفت:رهبری پاسخ نامه را هم دادند اما من از خبرسازی‌ها متاسفم که می‌خواهند اختلاف در کابینه و میان دفتر رهبری و دولت را رواج دهند در حالی که به هیچ وجه بحث استعفا مطرح نبوده است.محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت درباره نامه اخیر هشت وزیر دولت به رهبر معظم انقلاب گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ارتباط وزرا وکابینه با دفتر رهبری خیلی نزدیک است و ما در زمان وزارت ارتباطات، نامه‌های فراوانی می‌زدیم و رهنمود می‌گرفتیم.
** کیهان ۹۷/۱۱/۴
*  شتاب علمی کشور کُند یا متوقف نشود
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان و محققان ستاد توسعه‌ علوم و فناوری‌های شناختی:
– شتاب این حرکت علمی کشور نباید کاهش یابد بلکه این شتاب باید برای بیست تا سی سال‌ آینده حفظ و تقویت شود تا به نقطه اوج برسیم.
– دانشمندان و محققان و مراکز علمی و پژوهشی برای ادامه پر شتاب حرکت علمی کشور بخصوص در زمینه علوم جدید، باید با توکل به خدا و با نیت الهی، از جان مایه بگذارند و شب و روز نشناسند و مسئولان کشور به‌ویژه دولت نیز باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.
– برای پیشرفت علمی از همه توانایی‌های غربی‌ها استفاده کنید و از شاگردی کردن و یاد گرفتن هرگز پرهیز نکنید، زیرا ما از شاگردی کردن ننگمان نمی‌آید بلکه از «همیشه شاگرد ماندن» ننگمان می‌آید.
– من در جریان مشکلات هستم اما معتقدم کشوری که همت کند، حتی می‌تواند در بحبوحه مشکلات سیاسی و اقتصادی نیز کارهای بزرگی انجام دهد.
– هرگز به برنامه‌ها و توصیه‌های غرب اعتماد نکنید.
– برخی کشورها در شرایط بسیار سخت، سنگ بناهای علمی بزرگی را پایه‌گذاری کردند. شرایط امروز ما به سختیِ تلاطم‌های آن کشورها نیست، بنابراین می‌توانیم پایه‌های مستحکم علمی را بنا بگذاریم.
*  پمپئو مدعی آرمان‌های مردم ایران شد!
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که در جلسه پرسش و پاسخ در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، به تشریح سیاست خارجی ایالات متحده از جمله رویکرد نسبت به ایران پرداخته گفته است ائتلافی جهانی برای حمایت از آرمان‌های مردم ایران تشکیل داده‌ایم!
پمپئو که از طریق ارتباط ماهواره‌ای در این جلسه شرکت داشت «خطر ایران» برای خاورمیانه [مد نظر آمریکا] را «بسیار ملموس» توصیف کرد و گفت که ایالات متحده متعهد به حفظ ثبات و امنیت این منطقه است!
وزیر خارجه آمریکا در مورد آنچه که «ماجراجویی‌ خارجی» ایران در یمن، سوریه، عراق و لبنان خوانده است گفت: این‌ها محل‌هایی هستند که در آنها ایران به راستی بازیگری بدطینت است و به همین دلیل ما خرسندیم که ائتلافی را تشکیل می‌دهیم که دارای اهمیتی چنین محوری در ایجاد ثبات و امنیتی است که مردم خاورمیانه به واقع استحقاق برخورداری از آن را دارند.
** شرق ۹۷/۱۱/۴
*  بیانیه سازمان هواپیمایی درباره تحریم ماهان ایر
سازمان هواپیمایی کشوری،تصمیم دولت آلمان را در تعلیق مجوزهای پروازی ماهان به آن کشور غیر قابل توجیه و غیرحرفه ای ارزیابی کرد وآن را ناشی از فشار سیاسی و موضوعاتی غیر مرتبط با هواپیمایی و شرکت ماهان دانست.
*  کره شمالی، روسیه، چین و ایران همچنان تهدید
درگزارش «راهبرد امنیت ملی» آمریکا که یک ارزیابی مهم برای نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آن کشور به شمار می‌رود، به تهدیدهای برآمده از اقدامات روسیه، چین، کره شمالی و ایران اشاره شده است.در این گزارش که هر چهارسال یک بار منتشر می‌شود ادعا شده«با وجود آنکه ایران در سال ۲۰۱۵ (اشاره به سال شکل گیری توافق اتمی میان تهران،دولت باراک اوباما وپنج قدرت برتر جهانی دیگر) به داشتن یک برنامه اتمی صلح آمیز متعهدشد اما دستیابی به موشک‌های پیشرفته تر و افزایش ظرفیت‌های نظامی ، حمایت ازگروه‌های شبه نظامی و دیگر دشمنان آمریکا،همچنان تهدیدی علیه منافع آمریکا به شمار می‌رود».
** ایران ۹۷/۱۱/۴
*  تصویب لوایح مرتبط با اف ای تی اف پاسخ مناسب به دشمنان است
رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت تصویب لوایح مرتبط با FATF را پاسخی مناسب به توطئه‌های دشمنان دانست و به برخی ویژگی‌های لایحه جامع انتخابات اشاره کرد که رکن اساسی آن شفافیت است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی ، بار دیگر هدف تحریم ظالمانه و غیرقانونی امریکا را تنها اعمال فشار به مردم ایران دانست و با تأکید بر اینکه با افتخار تحریم‌های امریکا را دور می‌زنیم و آنها هرگز نمی‌توانند به خواسته‌هایشان برسند، ابراز امیدواری کرد که با تصویب نهایی لوایح چهارگانه، توطئه امریکایی‌ها در موضوع مالی و بانکی نیز خنثی شود.
*  فرانسه تا کمتر از ۷ روز SPV را راه‌اندازی می‌کند
منبع دیپلماتیک آگاه در بروکسل اعلام کرد فرانسه تا کمتر از ۷ روز SPV را راه‌اندازی می‌کند. راهکار فرانسه برای دور زدن تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران و امکان تداوم تعاملات تجاری اتحادیه اروپا با ایران، ایجاد یک صندوق اعتباری مشترک به‌نام «مکانیسم نقل وانتقالات مالی ویژه با نام اختصاری SPV» است. این منبع دیپلماتیک آگاه در بروکسل تأکید کرد: SPV بزودی می‌تواند در فرانسه ثبت شود و پیش‌بینی می‌شود که این مکانیسم تا پیش از پایان ماه ژانویه (یعنی۷ روز دیگر) رسماً رونمایی و راه‌اندازی آن اعلام شود.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۱۱/۴
*  ضربات مهلک حشدالشعبی به داعش در مرز عراق با سوریه
منابع وابسته به حشدالشعبی عراق از ضربات مهلک به داعشی‌هایی که قصد یورش به منطقه مرزی عراق را داشتند، خبر دادند.
قاسم مصلح از فرماندهان حشدالشعبی عراق از ضربات مهلک به داعشی‌ها در مرز عراق با سوریه خبر داد.
وی افزود: در جریان حملات توپخانه‌ای ضدداعش در منطقه الباغوز سوریه بیش از ۴۳ تکفیری کشته و زخمی شدند و انبار و مهمات سوخت وابسته به تروریست‌ها منهدم شد.
** وطن امروز ۹۷/۱۱/۴
*  کلید استمرار انقلاب کار سازمان‌یافته و شبکه‌سازی است
سردار سرتیپ پاسدار غلامحسین غیب‌پرور در نشست مسؤولان طرح صالحین بسیج در مشهد اظهار کرد: همه تلاش دشمن این است ما را از دین جدا کند اما به یاری خداوند طی سال‌های گذشته توانستیم به پیروزی برسیم. آنچه امروز توسط رهبر معظم انقلاب دنبال می‌شود این است که انقلاب در مسیر اصلی خود حرکت کند. رئیس سازمان بسیج مستضعفین خاطرنشان کرد: کلید استمرار انقلاب اسلامی در سخنان رهبر معظم انقلاب کار سازمان‌یافته به معنای شبکه‌سازی است. وی اظهار کرد: اگر بدون شبکه‌سازی کار کنیم ممکن است در مواقعی پیروزی حاصل شود که موقت است اما اگر به صورت سازمان‌یافته کار کنیم می‌توانیم موفقیت‌های مستمری داشته باشیم.
*  دیدار سنایی با دستیار ویژه پوتین
مهدی سنایی با آندری فورسنکو، دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه در امور فناوری و علوم دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار سفیر کشورمان ضمن مرور همکاری‌های ۲ کشور در حوزه فناوری، دانشگاهی، آموزش و علوم بر ضرورت تقویت این همکاری‌ها تاکید کرد. فورسنکو در این ملاقات همکاری میان مراکز علمی و آموزشی استانی را عامل ارتباط‌دهنده آموزش، صنعت و اقتصاد دانست. دورنمای فعالیت ساختارهای ۲ کشور در حوزه فناوری و همکاری در زمینه تحقیقات بنیادین از دیگر محورهای گفت‌وگو میان طرفین در این دیدار بود.
** جوان ۹۷/۱۱/۴
*  کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق تصویب شد
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۸ مجلس از تشکیل کمیتــه‌ای برای بررسی بودجه شــرکت‌های دولتــی خبــر داد.
غلامرضا تاجگردون در نشست دیروز کمیسیون تلفیق که با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گزارشی از نحوه بررسی بودجه در این کمیسیون ارائه کرد و گفت: بعد از تصویب کلیات لایحه بودجه، درباره بودجه شرکت‌های دولتی هم بحث‌هایی مطرح و گزارش خوبی ارائه شد.
*  انتقاد آیت‌الله جنتی از بی‌توجهی به گرانی کالاهای اساسی
آیت‌الله جنتی در جلسه شورای نگهبان با بیان اینکه مدتی است گرانی‌های مکرر کالاهای اساسی ذهنم را مشغول کرده است، تصریح کرد: نباید عملکرد مسئولان به صورتی باشد که مردم احساس کنند مسئولان نمی‌خواهند یا نمی‌توانند روند گرانی‌ها را مهار کنند.
آیت‌الله جنتی با انتقاد از بی‌توجهی به گرانی‌های مکرر از سوی مسئولان تاکید کرد: در همین زمینه قاچاق دام زنده از کشور وضع غیرقابل قبولی را از جهت تامین گوشت قرمز برای مردم ایجاد کرده است.
دبیر شورای نگهبان با قدردانی از نجابت مردم شریف ایران اظهار امیدواری کرد با تلاش و توجه بیشتر مسئولان اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم سامان یابد.
** آفتاب یزد ۹۷/۱۱/۴
*  تصویب لایحه جامع انتخابات در هیات دولت
رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه نشست هیات دولت درپاسخ به سوالی درباره لایحه جامع انتخابات گفت: از سال ۹۵ لایحه جامع انتخابات کشور را وزارت کشور به دولت داده است.وی تاکید کرد: به این دلیل که یک بار سیاست‌های کلی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، این لایحه مجددا به وزارت کشور بازگشت و با آن سیاست منطبق شد.در کمیسیون سیاسی و دفاعی هم بررسی‌های لازم صورت گرفت و در دولت تصویب شد.
*  سردار سلیمانی جزو ۱۰ متفکر برتر حوزه دفاعی
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ویژه نامه ای که نشریه فارن پالیسی سالانه برای معرفی ۱۰۰ اندیشمند برتر دنیا منتشر می‌کند، در فهرست ۱۰متفکر برتر حوزه دفاعی – امنیتی قرار گرفت.
فارن پالیسی درمقدمه ای برای ویژه نامه Globathinkers (اندیشمندان جهانی) نوشته در دهمین سالگرد انتشار این ویژه نامه تصمیم گرفته فهرست ۱۰۰ نفره اندیشمندان دنیا را به ۱۰ گروه تقسیم کرده و ۱۰ فرد برتر در این گروه‌ها را انتخاب کند.
** رسالت ۹۷/۱۱/۴
*  برخی می‌خواهند با حاشیه‌سازی بر ناکارآمدی اقتصادی خود سرپوش بگذارند
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: برخی می‌خواهند با حاشیه‌سازی بر ناکارآمدی اقتصادی خود سرپوش بگذارند. آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی در دیدار رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با انتقاد شدید از سخنان برخی مسئولان در زیر سوال بردن ارزش های اسلامی مانند حجاب گفت: اگر طرح این مسائل برای ایجاد حاشیه‌ای امن است که مردم را از ناکارآمدی اقتصادی منحرف کنید مسیر اشتباهی را در پیش گرفته‌اید. وی با تأکید بر پرهیز از حاشیه‌سازی در شرایط امروز کشور خطاب به مسئولان تأکید کرد: به جای طرح اینگونه مسائل به مردم خدمت کرده و معیشت و کار مردم و ازدواج جوانان را حل کنید.آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی همچنین با اشاره به ایام بررسی بودجه در مجلس گفت: بودجه سال آینده باید عدالت‌محور باشد و مشکلات مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه در آن لحاظ شود تا برای جامعه ایجاد آرامش و اعتماد کند.
** مردم سالاری ۹۷/۱۱/۴
*  ملاقات سفیر جدید ترکیه با ظریف
دریا اورس سفیر جدید ترکیه در تهران در آغاز ماموریت خود در ایران با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و رونوشت استوارنامه خود را تسلیم وی کرد. پیش از اورس، رضا هاکان تکین از شهریور سال ۱۳۹۳ به عنوان سفیر آنکارا در تهران مشغول به فعالیت بوده است.
*  تصویب لایحه ممنوعیت خروج ترامپ از ناتو
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را با پشتیبانی دو حزب اصلی آمریکا در حمایت از ناتو و ممانعت از هرگونه تلاش ترامپ برای خروج از این ائتلاف تصویب کرد.
این لایحه با ۳۵۷ رای مثبت و ۲۲ رای مخالف به تصویب رسید. همه مخالفان این لایحه جمهوری خواهان محافظه کار بودند. براساس لایحه تصویب شده هر گونه تلاش از سوی رئیس جمهوری آمریکا برای خروج احتمالی از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مردود است.
** آرمان ۹۷/۱۱/۴
* واکنش دفتر رئیس جمهور به انتقادها
درپی برخی مطالب منتشر شده در خصوص اظهارات ریاست محترم جمهوری در دیدار با مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور اطلاعیه‌ای صادر کرد.
روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور ضمن احترام به آرا و نظراتی که برآمده از تعهد نسبت به حفظ و حراست از ارزش‌های دینی و احکام شرعی است، افزود: انتظار می‌رود هرگونه روایت یا قضاوت در مورد این سخنان با مراجعه به متن سخنرانی صورت پذیرد.
این اطلاعیه می‌افزاید: رئیس‌جمهور در سخنرانی مذکور، در مورد حجاب تصریح کرد که «ما در مساله حجاب اول از زن شروع می‌کنیم در حالی که قرآن اول از مرد شروع می‌کند؛ و قل للمومنین یغضوا من ابصارهم، از چشم شروع می‌کند. به مردها خطاب می‌کند که چشم‌تان را به نامحرم ندوزید… پس اساس حجاب برای امنیت است. بنابر این ضرورت شرعی حجاب در سخنان ایشان مورد انکار قرار نگرفته است.
*  ژاپنی‌ها از ایران نفت خریدند
پالایشگاه‌های ژاپنی “شووآ شل” و “فوجی اویل” به‌طور مشترک، حدود دو میلیون بشکه نفت ایران را در نفتکش VLCC که اواخر روز چهارشنبه به جزیره خارک رسید، بارگیری خواهند کرد.
سخنگوی شرکت “فوجی اویل”، روز چهارشنبه تایید کرد که این پالایشگاه به طور مشترک با “شووآ شل”، نفت ایران را روی این نفتکش تحویل خواهد گرفت و این نفتکش قرار است اواسط ماه فوریه به ژاپن برسد.
** آفرینش ۹۷/۱۱/۴
*  ایران در بازسازی سوریه در کنار دولت و مردم این کشور خواهد بود
دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در دیدار عدنان محمود سفیر سوریه در ایران با تبریک پیروزیهای دولت و ملت سوریه در نبرد با تروریست‌ها اظهار امیدواری کرد: هر روز شاهد موفقیت های بیشتر برای دولت و مردم سوریه باشیم. معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه بخش خصوصی ایران از گذشته در سوریه فعال بوده، تصریح کرد: بی تردید در دوران بازسازی سوریه نیز بخش خصوصی ایران در کنار دولت و ملت این کشور حضور خواهد داشت.
*  تکرار ادعاهای ضدایرانی از سوی نماینده امارات در سازمان ملل
امارات متحده عربی در ادامه موضع ضدایرانی خود، ایران را به اخلال و بی‌ثباتی در خاورمیانه محکوم کرد.
امارات متحده عربی مداخله ایران در خاورمیانه را محکوم کرده و در ادعایی مضحک ایران را متهم به ایجاد تنش و بی‌ثباتی بیشتر در منطقه کرد.صعود الشمسی معاون نماینده دائمی امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد در ادامه گزافه‌گویی‌های خود ایران را تهدیدی جدی برای ثبات خاورمیانه دانست و در راستای ادعاهای بی اساس خود از جامعه بین‌المللی و شورای امنیت خواست تا ایران را برای پایان دادن به حمایت از برخی گروه‌ها تحت فشار قرار دهد.
** قدس ۹۷/۱۱/۴
*  وال استریت ژورنال از احتمال لغو نشست در ورشو خبر داد
دیپلمات‌های اروپایی به روزنامه وال استریت ژورنال گفته اند درحالی که وزارت خارجه لهستان از وزیران خارجه کشورهای اروپایی برای شرکت در این کنفرانس به عمل آورده برخی این گمانه زنی را مطرح میکنند که «مایک پمپئو» وزیرخارجه آمریکا ممکن است به دلیل مشارکت اندک کشورها یا حضور آنها با مقام‌هایی غیر از وزیر خارجه تصمیم به لغو این نشست بگیرد.
** خراسان ۹۷/۱۱/۴
*  تاکید آیت الله العظمی سیستانی بر خطر داعش
حضرت آیت ا… العظمی سیستانی در دیدار رئیس تیم تحقیق سازمان ملل درباره جنایت‌های داعش،ضمن استقبال از تشکیل این تیم وابسته به سازمان ملل، بر اهمیت مستندسازی جنایت‌های داعش همانند مستندسازی جنایت‌های نازی‌ها و لزوم مجازات عاملان این جنایت‌ها و همچنین آگاه سازی جهان و عموم انسانها، در خصوص خطر این گروهک تروریستی تاکید کرد. این مرجع عالی قدر شیعیان جهان ضمن درخواست اهتمام و توجه بیشتر به جنایت‌های شنیع علیه برخی اقلیت‌های عراق همانند ایزدیان در شهرستان سنجار، مسیحیان در شهر موصل و ترکمن‌ها در شهرستان تلعفر به ویژه جنایت اسارت و فروش زنان و تجاوز به آن ها، اهمیت محافظت از شاهدان در حال همکاری با تیم تحقیق سازمان ملل با دور ساختن خطرات از آن‌ها و به خصوص ضرورت حفاظت از شاهدانی راکه در مناطق تحت حضور عناصر پنهانی داعش زندگی می‌کنند مورد تاکید قرار داد.
*  ۷ هزار داعشی با پول عربستان و امارات در افغانستان مستقر شدند
رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش گفت: امروز هفت هزار داعشی با پول عربستان و امارات در افغانستان مستقر شدند و در حال یارگیری هستند و استکبار در حال تقویت آن هاست. امیر سرتیپ پوردستان افزود: نیروی زمینی با حضور قاطعانه در مرز‌های شرقی، از اشراف کامل برخوردار است و اگر بخواهد حرکتی علیه ما انجام شود، پاسخی کوبنده از سوی ارتش به دشمنان داده می‌شود.
** اعتماد ۹۷/۱۱/۴
*  ترامپ استعفا دهد
جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا که برای شرکت در نشست اقتصادی داووس به سوئیس رفته، از ترامپ رئیس جمهوری کشور خود خواست استعفا دهد.
کری در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه پیام وی به ترامپ چیست؟ ابتدا از پاسخ دادن طفره رفت و گفت که ترامپ توانایی چنین گفت و گوهایی را ندارد.
وزیر خارجه باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا اما پس از اصرار خبرنگاران به صورت مستقیم خطاب به ترامپ گفت: استعفا بده. ترامپ قرار بود در اجلاس اخیر داووس شرکت کند اما به دلیل تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال آمریکا در پی شکست لوایح بودجه در کنگره این کشور، سفر خود به سوئیس را لغو کرد.
** شهروند ۹۷/۱۱/۴
*  کشف چاه جدید نفت در آبادان
بیژن نامدار زنگنه در حاشیه جلسه هیأت دولت از کشف چاه جدید نفت خبر داد و گفت: این کشف ما را امیدوارتر کرده است و تمام سعی ما اکتشاف در آبادان است.
او درباره کشف یک چاه تازه نفت در آبادان گفت: روز گذشته در عمق ۳۵۷۰ متری پس از حفاری‌ به نفت رسیدیم که امیدهای زیادی را به ما خواهد داد.
زنگنه ادامه داد:‌ نفت این چاه شیرین است و برآورد ما این است که یک مخزن عظیم است و به موقع هم در این مورد اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
بزرگان و اساتید حوزه آثار خود را در همایش کتاب سال حوزه به رقابت بگذارند
حوزه/ آیت الله اعرافی امروز در بیستمین همایش کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه که در مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد گفت: کتاب سال حوزه همچنان آیینه تمام نمای تمام تولیدات حوزه نیست؛ از جامعه بزرگان و اساتید حوزه انتظار می رود که آثار خود را در این رقابت علمی عرضه کنند و همچنین دست اندرکاران این همایش باید شاخص های خود را ارتقا دهند و تمام تولیدات علمی را در آیینه خود منعکس نمایند. وی همچنین گفت: حوزه و دانشگاه، دو رسالت بسیار مهم دارند و در این عصر، این رسالت سنگین تر از هر دوره ای است که از جمله آنها می توان به تربیت نیروهای قوی برای تامین نیازهای جامعه ایران و جهانی و همچنین تولید فکر و محتوای لازم اشاره کرد.
فربه‌شدن دولت، ۸۵ تا ۹۰ درصد بودجه کشور را به خود اختصاص می‌‌دهد
فارس/رئیس مجلس در هفتمین نشست سراسری مدیران رسانه ملی با عنوان راهبردهای رسانه ملی در دهه پنجم انقلاب اسلامی گفت: امروز شرایط برای تصمیم گیری‌های مهم در کشور تغییر کرده است و باید با شناخت این شرایط گام برداشت.لاریجانی یکی از موضوعاتی که رسانه ملی باید در آن قوی و کنشگر ورود کند را فضای مجازی دانست و رویکردهای مهم رسانه ملی در مواجهه با فضای مجازی را برشمرد.  وی همچنین به برخی چالش های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی کشور پرداخت و فربه شدن دولت را یکی از این چالش ها دانست که ۸۵ تا ۹۰ درصد بودجه کشور را به خود اختصاص می‌دهد.
قطر خواستار «گفت‌وگوی مثبت» با ایران شد
فارس/وزیر خارجه قطر در گفت ‌وگو با شبکه خبری «بلومبرگ» بر اهمیت کشورهای ایران، ترکیه و عراق تأکید کرد و کشورهای عربی را به «گفت‌وگوی مثبت» با ایران دعوت کرد. «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» گفت، قطر «به قدرت کشورهای شورای همکاری از زمان تأسیس آن ایمان دارد اما ترکیه، ایران و عراق هم بخشی از منطقه هستند و ما باید روابط و شراکت‌هایی با دیگر کشورهای منطقه هم داشته باشیم».
دستور کار نشست ورشو مشخص نیست
ایرن/ معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به سوالی برای مشخص کردن موضع دبیرکل درباره نشست ورشو گفت تا جایی که می دانم هنوز دستور کار این نشست، نهایی نشده است و باید منتظر آن بمانیم.فرحان حق ادامه داد: موضع اساسی ما درباره ایران به خصوص برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آن است که به عنوان یک دستاورد مهم دیپلماتیک باید حفظ شود.آمریکا در عقب نشینی صریح که نتیجه دیپلماسی قدرتمند ایران بود، روز گذشته اعلام کرد این نشست برای تخریب یا حمله به ایران نیست.
 مجری پرس تی وی آزاد شد
ایرنا/سرپرست دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن گفت:مجری پرس تی وی بعد از ظهر چهارشنبه از بازداشت آزاد شد.مهدی عاطفت ادامه داد: بر اساس اعلام مقامات پلیس فدرال آمریکا هیچ اتهامی متوجه خانم مرضیه هاشمی نیست و او فقط به عنوان شاهد بازداشت شده بود.
ایران در حفظ ارزش پول ملی عملکرد مناسبی داشته است
ایرنا/ سفیر ایران در انگلیس با اشاره به شاخص جدید اسپکتیتر درباره قیاس عملکرد کشورهایی که در حفظ ارزش پول ملی در برابر دلار با بیشترین مشکلات روبرو بوده‌اند نوشت که ایران عملکرد بهتری نسبت به بسیاری از کشورها داشته است.بعیدی افزود: عملکرد ایران باوجود تحریم اقتصادی نسبت به ونزوئلا، آرژانتین، ترکیه، پاکستان، برزیل، روسیه، سری‌لانکا، قزاقستان، آفریقای جنوبی و سوئد بهتر بوده است.
پرواز یک پهپاد بر فراز پایگاه نظامی سری اسرائیل
تسنیم/روزنامه صهیونیستی “اسرائیل الیوم” نوشت: یک پهپاد کوچک کنترل از راه دور اخیرا از یک پایگاه سری نیروی هوایی اسرائیل تصویربرداری کرد.این روزنامه افزود: برای ارتش اسرائیل هنوز روشن نیست که چه کسی مسئول تصویربرداری است و این عمل به چه منظوری انجام شده است.به نوشته این روزنامه، “از پایگاه نظامی یاد شده چند نوبت در ماه‌های گذشته نیز تصویربرداری شده است”.
  روسیه از بهانه آمریکا برای لغو پیمان موشکی رونمایی کرد
ایرنا/ وزارت دفاع روسیه از موشک معروف به ۹ ام ۷۲۹ خود به همراه پرتابگر آن رونمایی کرد، سلاحی که آمریکا آن را بهانه خروج خود از پیمان منع گسترش موشک های هسته ای کوتاه و میان برد اعلام کرده است.«میخائیل ماتفییفسکی» فرمانده بخش موشکی و توپخانه ارتش روسیه در مراسم رونمایی از این موشک برد آن را ۴۸۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: این موشک نمونه پیشرفته ۹ ام ۷۲۸ است با این تفاوت که برد آن ۱۰ کیلومتر از نمونه قبلی کمتر است.
لیبرمن: اسرائیل باید به ترورهای هدفمند بازگردد
تسنیم/ وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی اظهارنظری جنجالی درباره ترورهای این رژیم مطرح کرد. جروزالم پست اعلام کرد:وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه با رادیو ارتش این رژیم گفت که اسرائیل باید به روند ترورهای هدفمند بازگردد.رئیس حزب اسرائیل بیتنا در این مصاحبه گفت: اگر همه بدانند که درگیری نزدیک است، پس چرا تا زمان تلفات برای اسرائیل صبر کنیم؟ یک حمله پیش‌دستانه را ایجاد کنید، به (دوره) ترورهای هدفمند بازگردید.
کره جنوبی خرید نفت از ایران را از سر گرفت
باشگاه خبرنگاران / بر اساس گزارشی که نشریه “بیزنس کوریا منتشر کرد، پس از تواقفی شش ماهه، شرکت‌های کره جنوبی بار دیگر واردات نفت ایران را آغاز کردند.یک میلیون بشکه نفت که شرکت اس کا اینچئون پتروشم  و اس کا انرژی خریداری کرده اند ۱۹ ژانویه وارد بندر اینچئون در کره جنوبی شد.دومین نفتکش نیز که قرار است یک میلیون بشکه نفت را انتقال دهد ۳۱ ژانویه وارد کره جنوبی می‌شود.
خودکفایی گندم تحریم غذایی ایران را بی‌اثر کرد
باشگاه خبرنگاران/وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت مقاومت مردم و مسئولان برای پیروزی در جنگ اقتصادی و عبور از شرایط تحریم تاکید کرد و خوداتکایی در گندم را عامل بی اثر شدن تحریم غذایی ایران دانست. حجتی با تاکید بر این که باید باور کنیم که در شرایط سخت و جنگ اقتصادی قرار داریم، اظهار داشت: این موضوع را همگان بیان می‌کنیم، ولی باور نداریم، زیرا اگر موضوعی را باور داشته باشیم، این باور در نگرش‌ها و عملکرد ما باید مشخص باشد.
ونزوئلا روابط خود با آمریکا را قطع کرد
باشگاه خبرنگاران /رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد روابط دیپلماتیک این کشور با آمریکا به طور کامل قطع و دیپلمات های آمریکایی تا هفتاد و دو ساعت فرصت دارند خاک این کشور را ترک کنند. مادورو، پس از تظاهرات مخالفان و موافقان خود طی سخنانی در جمع طرفدارانش گفت: نمی خواهیم به دوران دخالت های آمریکا در کشورمان بازگردیم.
آمریکا مخالف مادورو را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت شناخت
ایرنا /دولت آمریکا روز چهارشنبه در تلاش برای سرنگونی دولت ونزوئلا؛«خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور به رسمیت شناخت.این تصمیم پس از آن اعلام شد که گوایدو در جمع هزاران نفر از حامیان خود، سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.وی رئیس مجلس ملی ونزوئلا است که دولت و دیوان عالی این کشور، آن را به رسمیت نمی‌شناسند.
ایران بیدی نیست که با بادهایی همچون اجلاس لهستان بلرزد
ایسنا/علاءالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجلاس لهستان هدف آمریکا از برگزاری اجلاس ضد ایرانی در لهستان را ترویج فضای ایران هراسی و افزایش فشار بر جمهوری اسلامی ایران دانست و در ‌عین ‌حال تاکید کرد که این اجلاس هیچ نتیجه‌ای در برنخواهد داشت و ایران بیدی نیست که با این بادها بلرزد.وی با اشاره به انصراف برخی از کشورها همچون روسیه و فرانسه جهت حضور در این اجلاس، در این باره، گفت‌: همین رویکرد وزن اجلاس را  پایین می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *