خبرروز ۱۳۹۷/۱۰/۲۷

  • آیت الله العظمی وحید خراسانی: جامعه شیعه ایام فاطمیه را گرامی داشته و اجر رسالت را در روز شهادت حضرت زهرا(س) ادا کنند
  • آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: معارف اهل بیت(ع) به سراسر جهان معرفی شود
  • آیت الله غروی: بدون اغراق حوزه نسبت به نظام خدمات بیشتری داشته است
  • آیت الله فاضل لنکرانی : روحانیت محدود به جناح‌های سیاسی نیست
  • آیت الله رجبی: قاطبه حوزه قم «انقلابی» است
  • روزنامه آلمانی «تاگس اشپیگل: ایران پس از ۴۰ سال به یک قدرت بزرگ تبدیل شده است

 

** جام جم ۹۷/۱۰/۲۷
*  ‬در‭ ‬پرتاب‭ ‬پیام‭ ‬ناکامی‌های‭ ‬جزئی‭ ‬داشتیم
رئیس‌جمهور‭ ‬با‭ ‬اشاره‭ ‬به‭ ‬پرتاب‭ ‬ماهواره‭ ‬پیام‭ ‬که‭ ‬اولین‭ ‬ماهواره‭ ‬عملیاتی‭ ‬کشور‭ ‬بود،‭ ‬گفت‭: ‬در‭ ‬این‭ ‬پرتاب‭ ‬موفقیت‌های‭ ‬خوبی‭ ‬داشتیم‭ ‬و‭ ‬البته‭ ‬ناکامی‌های‭ ‬جزئی‭ ‬هم‭ ‬به‌وجود‭ ‬آمد،‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬مجموع‭ ‬دستاورد‭ ‬مثبت‭ ‬و‭ ‬بسیار‭ ‬خوبی‭ ‬بود‭.‬
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‭ ‬روحانی‭ ‬در‭ ‬نشست‭ ‬مشترک‭ ‬هیات‭ ‬وزیران‭ ‬با‭ ‬استانداران‭ ‬افزود‭: ‬هم‭ ‬در‭ ‬زمینه‭ ‬پرتاب‌کننده‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬زمینه‭ ‬ساخت‭ ‬ماهواره‭ ‬به‭ ‬موفقیت‌های‭ ‬بالایی‭ ‬دست‭ ‬پیدا‭ ‬کردیم‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬به‌آن‭ ‬معنا‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬ایران‭ ‬امروز‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مسیر‭ ‬قرار‭ ‬گرفته‭ ‬و‭ ‬اشکالات‭ ‬جزئی‭ ‬که‭ ‬وجود‭ ‬دارد،‭ ‬ظرف‭ ‬چند‭ ‬ماه‭ ‬آینده‭ ‬برطرف‭ ‬خواهد‭ ‬شد‭.‬‭
*  رد‭ ‬ادعای‭ ‬انگلیس‭ ‬درباره‭ ‬زاغری
دادستان‭ ‬تهران‭ ‬به‭ ‬ادعای‭ ‬اخیر‭ ‬دولت‭ ‬انگلیس‭ ‬درباره‭ ‬نازنین‭ ‬زاغری‭ ‬واکنش‭ ‬نشان‭ ‬داد‭ ‬و‭ ‬گفت‭: ‬محکومان‭ ‬امنیتی‭ ‬از‭ ‬لحاظ‭ ‬تماس‭ ‬تلفنی،‭ ‬ملاقات‭ ‬با‭ ‬خانواده‭ ‬و‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬امکانات‭ ‬پزشکی‭ ‬در‭ ‬بهترین‭ ‬وضعیت‭ ‬قرار‭ ‬دارند‭.‬
‬عباس‭ ‬جعفری‌دولت‌آبادی‭ ‬در‭ ‬جمع‭ ‬خبرنگاران‭ ‬اظهار‭ ‬کرد‭: ‬خانم‭ ‬نازنین‭ ‬زاغری‭ ‬و‭ ‬چند‭ ‬نفر‭ ‬دیگر‭ ‬محکومانی‭ ‬هستند‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬جرایم‭ ‬سنگینی‭ ‬محکوم‭ ‬شده‌اند‭ ‬و‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬سنگین‌ترین‭ ‬اتهامات‭ ‬را‭ ‬دارند‭.‬‭
** همشهری ۹۷/۱۰/۲۷
*  بیانیه فرانسه در سالگرد برجام
فرانسه همزمان با سومین سالگرد اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران بر حمایت کامل خود از برجام تاکید کرد. براساس این بیانیه فرانسه تا زمانی که ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بماند، به حمایت از این توافق ادامه می‌دهد. فرانسه همچنین بر اهمیت رفع تحریم‌ها به شکل پیش‌بینی شده در توافق و بر عزم خود مبنی بر حفاظت از آزادی عمل فعالان اقتصادی متعهد به مبادلات تجاری مشروع با ایران، مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و نیز قوانین اروپایی، تأکید می‌ورزد. در این بیانیه با تاکید بر لزوم ایجاد سازوکار جبرانی ویژه تبادلات با ایران آمده است: هدف از این سازوکار، تسهیل معاملات و اطمینان از برخورداری مردم ایران از مبادلات اقتصادی است.
** کیهان ۹۷/۱۰/۲۷
*  گزارش روزنامه آلمانی «تاگس اشپیگل: ایران پس از ۴۰ سال به یک قدرت بزرگ تبدیل شده است
تاگس اشپیگل:‌ برنامه اتمی ایران و ساخت موشک‌هایی با برد بالا، از نگاه دشمنان ایران مانند آمریکا و حکام عرب و اسرائیل یک اقدام تحریک‌آمیز خطرناک محسوب می‌شود. عملا ایران برنده بزرگ ژئواستراتژیک سال‌های گذشته است. نظام جمهوری اسلامی با وجود همه مخالفت‌ها و مقاومت‌ها، توانسته است نفوذ سیاسی و نظامی خود در منطقه را بطور مداوم افزایش دهد.
هدف بلند پروازانه ایران برای ساخت یک نوع هلال شیعی در منطقه از خلیج‌فارس تا دریای مدیترانه، همواره بیش از پیش به تحقق نزدیکتر می‌شود.
رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد جمهوری اسلامی را با همه ابزار به زانو در آورد. اما در حال حاضر به نظر نمی‌رسد وی بتواند این کار را انجام دهد.
باتوجه به تحرکاتی که این روزها در غرب علیه ایران جریان دارد، به نظر می‌رسد مقامات آمریکا و کشورهای اروپایی در قبال ایران دستپاچه هستند.
*  در سفر به اروپا فهمیدم هیچ اتفاقی درباره SPV نخواهد افتاد
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران گفت در ساز و کار مالی با اروپا هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد.
فریال مستوفی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و درباره ساز و کار مالی اروپا برای کار با ایران (SPV) گفت: با توجه به سفرم به اروپا و جلسه‌های برگزار شده بعد از خروج آمریکا از برجام، به صراحت می‌گویم که در ساز و کار مالی اروپا اتفاقی خاص نخواهد افتاد.
مستوفی با بیان اینکه هیچ کشوری در اتحادیه اروپا اس.پی.وی را نپذیرفته و هیچ کشوری هم نمی‌داند که با چه ساز و کاری باید آن را اجرایی کنند، گفت: هنوز شرکت‌های بزرگ اروپایی اطمینان ندارند که با این ساز و کار می‌توانند کار کنند.
** شرق ۹۷/۱۰/۲۷
*  وزارت نفت به معافیت‌های آمریکا بسنده کرده است
مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه وزارت نفت و شرکت ملی نفت برای فروش نفت به معافیت‌های آمریکا بسنده کرده‌اند، گفت: در این صورت درآمدهای پیش بینی شده در بودجه محقق نمی شود.
خطیبی گفت: اگر مسئولان وزارت نفت به مقداری که آمریکا مجوز داده است اکتفا بکنند و تلاشی خارج از این چارچوب برای صادرات انجام ندهند که در این صورت فروش روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت محقق نمی ‏شود و در حد ۸۰۰-۷۰۰ هزار بشکه صادرات خواهیم داشت. با عرضه نفت در بورس می‌توان به ظرفیت صادرات نفت کشور اضافه شود؛ البته باید در آن زمینه خیلی جدی‏تر عمل کنیم. او به این اشاره کرده که در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۸ کل کشور صادرات نفت ۱.۵ میلیون بشکه در نظر گرفته شده است.
*  دیدار مقام اسرائیلی با رؤسای ارتش‌های عربی
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل فاش کرد که گادی آیزنکوت رئیس سابق ستاد مشترک ارتش، دیدارهایی با رؤسای ستاد مشترک ارتش‌های کشورهای غربی داشته است. او تصریح کرد که به فضل قدرت اسرائیل، کشورهای غربی به این رژیم نزدیک شده‌اند.
** ایران ۹۷/۱۰/۲۷
*  تکذیب دیدار مقام افغان با سرکرده منافقین
روز گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه رجوی طی سفری به کابل با مشاور امنیت ملی افغانستان دیدار داشته و ادعا شده بود که موضوع گفت‌وگوی آنها نیز ایجاد پایگاهی نزدیک «شیندند» برای انجام حملاتی علیه ایران بوده است. تأیید و تکذیب این خبر از مرجع رسمی اعلام نشده بود. پس از آن براساس گزارش رسانه‌های افغان، یک منبع نزدیک کاخ ریاست جمهوری با اشاره به ساختگی بودن خبر دیدار محب و مریم رجوی گفت: هرگز چنین دیداری میان حمدالله محب و سرکرده منافقین رخ نداده ‌است و رابطه تهران و کابل در مسیر توسعه سیاسی و اقتصادی قرار دارد. به گفته این منبع آگاه، خبر مذکور از پایه و اساس کذب است.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۱۰/۲۷
*  ۷۱ قانونگذار حزب کارگر انگلیس خواهان برگزاری همه پرسی دوم بریگزیت شدند
گروهی متشکل از ۷۱ قانونگذار حزب اپوزیسیون کارگر انگلیس از رهبر حزبشان جرمی کوربین در نامه‌ای تقاضا کردند تا از پیشنهاد برگزاری یک همه پرسی دوم بر سر باقی ماندن در اتحادیه اروپا حمایت کند. به نقل از خبرگزاری رویترز، روز سه شنبه توافق بریگزیتی که ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس با اتحادیه اروپا حاصل کرده بود در مجلس انگلیس شکست سختی خورد.
دولت انگلیس به این ترتیب مجبور است یک برنامه متفاوت را در پیش گرفته و یا اصلا بدون هیچ گونه توافقی از اتحادیه اروپا خارج شود یا این که یک همه پرسی بریگزیت دوم را در دستور کار قرار دهد.
*  دستگیری خبرنگار و مجری «پرس تی وی» در آمریکا
“مرضیه هاشمی” خبرنگار آمریکایی‌تبار شبکه خبری انگلیسی زبان ” پرس تی وی” ایران، روز یکشنبه در فرودگاه بین‌المللی ” لمبرت” در شهر “سنت لوییس” آمریکا بازداشت شده و به بازداشتگاهی در شهر واشنگتن دی‌سی انتقال داده شده است.
این خبرنگار شبکه “پرس تی وی” برای دیدار با خانواده خود به آمریکا سفر کرده بود.
نام اصلی این خبرنگار” ملانی فرانکلین” بوده است که پس از گرویدن به اسلام و مهاجرت به ایران، او نام مرضیه هاشمی را برای خود برگزیده است.
بنا به اعلام روابط عمومی شبکه پرس تی وی، خانواده این خبرنگار از بدرفتاری با او در طول دوران بازداشت خبر داده است. به گفته خانواده این خبرنگار، ماموران هنگام بازداشت حجاب او را از سرش برداشته و پاهای او را زنجیر کرده‌اند.
بنا به گفته خانواده این خبرنگار، از روز یکشنبه غذای این خبرنگار تنها بیسکویت و نان بوده است، چون ماموران زندان غذای حلال در اختیار او نگذاشته‌اند. پلیس فدرال آمریکا که این خبرنگار را در بازداشت گرفته، هنوز درباره دلایل بازداشت او و نحوه نگهداری و اتهامات این خبرنگار، توضیحی ارائه نکرده است.
** وطن امروز ۹۷/۱۰/۲۷
*  مردم آثار ارزانی را در سفره‌ها احساس نمی‌کنند
آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی در دیدار معاون سازمان تعزیرات حکومتی با ابراز تأسف از کاهش بی‌سابقه ارزش پولی کشور گفت: این مقدار پایین بودن ارزش پولی یک کشور جای تأسف دارد، تأسف بیشتر این مسأله زمانی بهتر مشخص می‌شود که فردی بخواهد به کشورهای دیگر سفر کند. وی تأکید کرد: اشراف و نظارتی بر بازار نیست و بازاریان خودسرانه قیمت کالاها و اجناس را بالا و پایین می‌کنند. مردم آثار ارزانی و پایین آمدن قیمت‌ها را در سفره‌های خود احساس نمی‌کنند، مسؤولان از آمار و ارقامی حرف می‌زنند که هرگز در بازار و جیب مردم واقعیت بیرونی ندارد.
*  در بررسی بودجه جلوی اسراف گرفته شود
آیت‌الله جنتی در ابتدای جلسه دیروز شورای نگهبان با تاکید بر اینکه در بررسی بودجه باید جلوی اسراف گرفته شود، اضافه کرد: متاسفانه در این زمینه شاهدیم در جاهایی پول‌های زیادی بی‌دلیل هزینه می‌شود. وی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال آینده، از تشدید مخالفت‌ها و دشمنی‌های بی‌علت با نظارت شورای نگهبان انتقاد و خاطرنشان کرد: این هجمه زودهنگام که اغلب از خارج هدایت می‌شود به منظور تضعیف جایگاه این نهاد مقدس است و ما باید از مواضع بحق شورای نگهبان در اجرای نظارت قانونی دفاع کنیم.
** جوان ۹۷/۱۰/۲۷
*  آماده‌باش نیرو‌های عراقی برای عملیات علیه بقایای داعش در سوریه
منابع آگاه روز چهارشنبه، از آماده‌باش نیرو‌های ارتش و الحشدالشعبی عراق در مرز مشترک با سوریه برای انجام عملیات علیه بقایای داعش خبر دادند.
یک منبع آگاه نظامی عراق نیز تأکید کرد که بیش از۳۰ هزار نظامی عراقی خود را به مرز‌های سوریه رسانده‌اند تا برای حمله به بقایای داعش در این کشور، وارد خاک سوریه شوند. وی تأکید کرد که نیرو‌های ما منتظر ساعت صفر برای پیوستن به نیرو‌های ارتش سوریه در نبرد با بقایای داعش هستند. تا این لحظه مشارکت نیرو‌های الحشد در این عملیات نهایی نشده است، اما احتمال می‌رود این نیرو‌ها نیز به صورتی جدی در این عملیات مشارکت کنند.
*  از موشک‌های نقطه‌زن ما بترس!
سردار سرلشکر پاسدار محمد علی جعفری در پی اظهارات تهدیدآمیز اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه چنانچه ایران نیرو‌های نظامی خود را سریعاً از سوریه خارج نکند، اسرائیل به حملات خود علیه مواضع ایران ادامه می‌دهد، با مضحک و خنده‌دار دانستن این تهدید و تأکید بر اراده جمهوری اسلامی مبنی بر حفظ آنچه در سوریه دارد، اظهار داشت: هم تمامی مستشاران نظامی و انقلابی و هم تجهیزات و سلاح‌هایی را که برای آموزش و توانمندسازی مبارزان مقاومت اسلامی و حمایت از مردم مظلوم سوریه در این کشور اسلامی داریم، حفظ خواهیم کرد.
سرلشکر جعفری با بیان اینکه بی‌شک شما در آینده‌ای نه چندان دور به مصلحت و صبر انقلابی ما پی خواهید برد، تصریح کرد: فقط بدانید که با دم شیر بازی می‌کنید!، بترسید از روزی که موشک‌های نقطه‌زن ایران غرش‌کنان بر سرتان فرود آید و انتقام همه خون‌های به ناحق ریخته مسلمانان مظلوم منطقه را از شما بگیرد.
** آفتاب یزد ۹۷/۱۰/۲۷
*  احتمال تمدید معافیت‌های نفتی ایران از سوی آمریکا
شبکه سی‌ان‌بی‌سی با اشاره به اینکه نماینده ویژه وزارت امورخارجه آمریکا درباره ایران مشخص نکرده است که واشنگتن می‌خواهد چه تصمیمی برای تحریم نفتی ایران بگیرد، گزارش داد دولت ترامپ ممکن است باز هم اجازه صادرات نفت به ایران بدهد.
*  دموکرات‌ها دعوت ترامپ برای حضور در کاخ سفید را نپذیرفتند
هیچ‌یک از دموکرات‌ها دعوت رئیس جمهوری آمریکا را برای حضور در نشست کاخ سفید برای گفت‌وگو به منظور پایان دادن به تعطیلی دولت و تامین اعتبار برای ساخت دیوار مرزی نپذیرفتند.
این عدم پذیرش در حالی صورت گرفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تلاش بسیاری برای مجبور کردن رهبران دموکرات به منظور حضور در این گفت‌وگو کرد.
** رسالت ۹۷/۱۰/۲۷
*  همکاری‌های نظامی و دفاعی ایران و جمهوری آذربایجان توسعه می‌یابد
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: همکاری‌های نظامی و دفاعی ایران و جمهوری آذربایجان توسعه می‌یابد.سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری که در راس یک هیئت عالی‌رتبه نظامی به جمهوری آذربایجان سفر کرده است، در فرودگاه حیدر علی اف باکو گفت: کشور آذربایجان از مهمترین همسایگان ایران است که به لحاظ نزدیکی تاریخی، مذهبی و زبانی برای کشور ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.وی، در مورد اهداف این سفر اظهار داشت: در جهت طرح مباحث دفاعی و امنیتی و همکاری‌های نظامی و توسعه آنها این سفر انجام می‌شود.باقری گفت: به لحاظ ارتباطات تاریخی که دو کشور با هم دارند و همچنین همکاری‌های گسترده تهران و باکو در مسائل مختلف، لازم بود که سفری در این سطح انجام گیرد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه این نخستین بار است که سفری در این سطح به جمهوری آذربایجان انجام می‌شود، افزود: این موضوع نشانه نزدیکی مواضع و همکاری‌های عمیق دو کشور است.
*  تشییع پیکر شهدای سانحه هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ ارتش
مراسم تشییع پیکر جان‌باختگان سانحه هوایی هواپیمای باربری بوئینگ ۷۰۷ متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح روز چهارشنبه با حضور خانواده‌های شهدا، کارکنان نیروی هوایی ارتش و آحاد مردم شهیدپرور ایران اسلامی، در پایگاه هوایی شهید لشکری مهرآباد تهران برگزار شد.
** مردم سالاری ۹۷/۱۰/۲۷
*  حمایت ریابکوف از برنامه موشکی ایران
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه پس از پرتاب ماهواره ایران در روز سه‌شنبه و انتقاد برخی مقامات دنیا به این رویداد گفت که هیچ دلیلی برای انتقاد از برنامه موشکی ایران وجود ندارد. ریابکوف در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: لازم است که میان پرتاب ماهواره با پرتاب موشک برای تخریب اهدافی روی زمین تفاوت قائل شویم، چراکه فن‌آوری مورد استفاده در این دو بسیار متفاوت است.
** آرمان ۹۷/۱۰/۲۷
*  نامه جمعی از اساتید حوزه به آملی‌لاریجانی
جمعی از اساتید و فضلای حوزه علمیه قم در نامه‌ای خطاب به صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نکاتی را در مورد دستورکار قرار گرفتن لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو و مقابله با تامین مالی تروریسم در مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کردند. در این نامه آمده است: تصویب عضویت در کنوانسیون‌های پالرمو و مقابله با تامین مالی تروریسم، که خواسته FATF (قید شده در برنامه اقدام مشترک و بیانیه‌های این نهاد از جمله بیانیه ۱۹ اکتبر ۲۰۱۸) و بیانیه ۱۱ اکتبر ۲۰۱۸ اداره فین سن در وزارت خزانه داری آمریکاست، منجر به اشراف اطلاعاتی اجانب و دشمنان اسلام و مسلمین، بر شریان‌ها و مویرگ‌های اقتصادی، مالی و بانکی کشور خواهد شد تا بتوانند تحریم‌های هدفمندتر و موثرتری را بر علیه معیشت مردم، اعمال کنند و از دور زدن تحریم‌ها توسط ایران جلوگیری کنند تا بتوانند با گروگان گرفتن معیشت مردم به خواسته‌های پلید خود برسند. امری که در تعارض آشکار با نص قرآن و قاعده نفی سلطه می‌باشد.
** آفرینش ۹۷/۱۰/۲۷
*  واکنش پمپئو به پرتاب ماهواره توسط ایران
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با انتشار پیامی در حساب توییتر خود به پرتاب ماهواره‌ ایران واکنش نشان داد. وی در پیام خود مدعی شد: ایران «در تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل،» موشکی ماهواره‌بر به فضا فرستاده است. این آزمایش توسط ایران بار دیگر ثابت می‌کند که تهران به دنبال افزایش توان موشکی خود است که این تلاش تهدیدی برای اروپا و خاورمیانه به حساب می‌آید.
*  روسیه به آمریکا هشدار داد؛ در امور ونزوئلا دخالت نکنید!
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از آمریکا به دلیل اعمال نفوذ بر اپوزیسیون ونزوئلا انتقاد و این مسئله را دلیل ناکامی مذاکرات دولت کاراکاس و مخالفین عنوان کرد. وی همچنین از طرح گزینه اقدام نظامی علیه ونزوئلا نیز انتقاد کرد. به گفته لاوروف، رویکرد آمریکا در قبال ونزوئلا حاکی از تداوم تلاش‌های واشنگتن در تضعیف دولت‌های مخالف است.
** قدس ۹۷/۱۰/۲۷
*  احتمال قطع همکاری ایران با اروپا در حوزه مبارزه با ترانزیت مواد مخدر و مهاجران
بر اساس برخی اخبار شنیده شده به نظر می‌رسد که دستگاه دیپلماسی ایران با هماهنگی با سایر دستگاه‌های تصمیم‌ساز در کشور احتمالا در نوع همکاری‌های ایران با اتحادیه اروپا تجدید نظر کند. در حال‌ حاضر ایران و اتحادیه اروپا در حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی ، اقتصادی در موضوع مهاجران و مبارزه با ترانزیت مواد مخدر با یکدیگر همکاری دارند و دستگاه دیپلماسی ایران تصمیم دارد در فاز اول اجرای تصمیم مورد اشاره، همکاری‌های خود را با این اتحادیه در حوزه مبارزه با ترانزیت مواد مخدر و مهاجران قطع کند و به این نوع همکاری‌ها پایان دهد.
*  آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، تهدید کرد در صورتی که در انتخابات آینده به پیروزی برسد نوار غزه را مورد حمله قرار خواهد داد.
*  احمد ابوالغیظ دبیرکل اتحادیه عرب با اشاره به ضرورت بررسی دیدگاه کشورهای مخالف بازگشت سوریه، تاکید کرد که دمشق ناگزیر به این اتحادیه باز خواهد گشت.
** خراسان ۹۷/۱۰/۲۷
*  تصمیماتی که نیاز به اطلاع رسانی داشته باشد، اعلام می‌شود
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که در قبال تعامل غیرسازنده اروپایی‌ها آیا ایران موضع قاطع تری اتخاذ خواهد کرد یا خیر؟ گفت: رئیس جمهور و شورای امنیت ملی به تازگی تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته اند، همچنین وزارت خارجه و مسئولان مذاکره کننده نیز کار را دنبال می‌کنند و هر بخش از این تصمیمات که نیاز به اطلاع رسانی داشته باشد از سوی رسانه ها، اطلاع رسانی خواهد شد. جهانگیری تأکیدکرد: ایران به هیچ وجه از اقدامات عملی اروپایی‌ها در قبال برجام راضی نیست.
** اعتماد ۹۷/۱۰/۲۷
*  لایحه جامع انتخابات تا دو هفته آینده به مجلس ارایه می‌شود
حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت: جزئیات لایحه جامع انتخابات در هیأت دولت در حال بررسی است و این لایحه تا دو هفته آینده به مجلس ارایه می‌شود. لایحه جامع انتخابات در وزارت کشور تدوین و به هیأت دولت تقدیم شده است. این لایحه حاصل تجربیات بیش از ۳۷ دوره برگزاری انتخابات، نظرات صاحبنظران و نیز منطبق با سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی رهبر معظم انقلاب است.
** شهروند ۹۷/۱۰/۲۷
*  ماهواره «پیام» سیگنال به زمین فرستاد
سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره ماهواره «پیام» گفت: به طور کلی اگرچه پرتاب ماهواره پیام ناموفق بوده اما به لحاظ فنی و تکنولوژیک می‌توان گفت پرتاب‌کننده (ماهواره بر و موشکی که ماهواره را حمل کرده) چیزی حدود ۹۰ درصد به اهدافش رسیده است. معتمدی در ادامه گفت: در ابتدا ماهواره شروع به کار کرد و مرحله سختی را پشت سر گذاشت و بلافاصله که از موشک جدا شد، شروع به فرستادن سیگنال کرد که این امر نشان می‌دهد اجزای مختلف ماهواره در همان چند دقیقه کار کرده و سینگال‌ها را فرستاده است. این موضوع ما را در موقعیتی قرار می‌دهد که می‌توان در کمتر از یک سال نمونه دوم آن را بسازیم و تحویل دهیم.
*  آمریکا کشوری خطرناک برای خبرنگاران
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکا با بازداشت خبرنگاران پرس تی وی نشان داد به اصولی که آن را دستاویز حمله به منتقدانش قرار می‌دهد پایبند نیست و به کشوری خطرناک برای خبرنگاران تبدیل شده است. او در واکنش به بازداشت خبرنگار شبکه پرس تی وی هنگام ورود به آمریکا گفت: خانم هاشمی خبرنگار پرس تی وی برای دیدار خانواده اش به آمریکا رفته و در آنجا بازداشت شده و متأسفانه ایشان تا دو روز امکان هیچ ارتباطی با بیرون از بازداشتگاه نداشته و رفتار مأموران دولت آمریکا با این شهروند مسلمان آمریکایی، نقض فاحش حقوق بشر و حقوق شهروندی وی و همچنین منافی حقوق اساسی یک زن مسلمان است.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
جامعه شیعه ایام فاطمیه را گرامی داشته و اجر رسالت را در روز شهادت حضرت زهرا  ادا کنند
سایت آیت الله وحید خراسانی/آیت الله العظمی وحید خراسانی در پایان جلسه پرسش و پاسخ با اشاره به ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند:ایام فاطمیه قابل وصف و بیان نیست. او کسی است که خداوند در شأنش خطابی دارد که عقل در این بیان مبهوت است، آنجا که فرمود:” هم فاطمه وأبوها وبعلها وبنوها “. در این بیان معرّف خاتم النبیین(ص) و قطب پنج تن آل عبا یعنی کسانی که همه پیامبران و اولیای الهی به آنها متوسل می شدند، او شده است.معظم له در ادامه در بیان اهمیت فاطمیه فرمودند: بیان روشن قرآن این است:” بگو به ازاى این رسالت از شما پاداشى نمی خواهم مگر دوستى خویشاوندان” و به نقل مورد اتفاق نزد شیعه و عامه، از زبان رسول خدا، نزدیکترین مردم به او شخص حضرت فاطمه(س) است، بنابر این روز شهادت حضرت صدیقه سلام الله علیها روز رحلت خاتم النبیین(ص) است. از این رو جامعه شیعه ایام فاطمیه را گرامی بدارند و اجر رسالت را در روز شهادت حضرت زهرا (س) ادا کنند.
معارف اهل بیت(ع) به سراسر جهان معرفی شود
حوزه/آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار رئیس و مدیران پژوهشکده بین المللی عروهالوثقی ،‌با اشاره به اینکه حرکت اسلامی در کشورهای مختلف آغاز شده است بیان داشتند: در میان جوامع بشری و پیروان ادیان الهی، منصفان زیادی وجود دارند که با شنیدن کلام حق آن را با جان و دل بپذیرند.ایشان به ضرورت موضوع صدور معارف اهل بیت علیهم السلام به خارج از مرزهای ایران و معرفی اسلام واقعی به جهانیان تاکید کردند و افزودند: این مساله مورد توجه حضرت آیت الله العظمی بروجردی قرار داشت و از اهمیت والایی برخوردار است که ما بتوانیم این شناخت و معرفت به دین مبین اسلام را در سراسر عالم توزیع و ترویج کنیم.
بدون اغراق حوزه نسبت به نظام خدمات بیشتری داشته است
رسا/آیت الله غروی گفت: روحانیت همواره نقش تبلیغی و اخلاقی و ارشادی خود را ایفا می کنند و در کل پشتیبان نظام هستند و در عین حال توجه دارند که چیزهایی که نظام را تهدید می کند را روشنگری کنند.
 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بالاخره یک تعامل و یک کمکی هم حوزه نسبت به نظام اسلامی و برعکس نظام اسلامی نسبت به حوزه وجود دارد، گفت: اعتقاد شخصی من این است که بدون اغراق خدمات حوزه به نظام به مراتب بیشتر از خدمات نظام اسلامی به حوزه بوده است، چون علت محدثه نظام اسلامی حوزه ها بودند و علت مبقیه آن هم حوزه است و حوزه در مقابل هرچه نظام و انقلاب را تهدید می کند به میدان می آید.
روحانیت محدود به جناح های سیاسی نیست
حوزه/آیت الله  فاضل لنکرانی در جلسه طلاب و فضلای نائین، خور، بیابانک و فرخی  با بیان این که حوزه هیچ گاه نباید وظیفه خود را در بقاء،، حفظ و اعتلای انقلاب اسلامی فراموش کند، اظهار داشت: اگر انقلاب اسلامی نبود، دیگر مذهبی نمی ماند که بخواهد مروج مذهبی باقی بماند؛ انقلاب در عین این که از حوزه آغاز شد و حوزه حق بزرگی بر انقلاب دارد و مبانی حکومتی آن را تدوین نموده است، حوزه نیز باید خود را مدیون انقلاب بداند.عضو جامعه مدرسین بر توجه به نیازهای انقلاب اسلامی تأکید نمود و اذعان داشت: باید مسائل شخصی، حزبی و جناحی را کنار گذاریم؛ روحانیت برای اساس انقلاب است و نباید ایشان را محدود به جناح های سیاسی نمود.
قاطبه حوزه قم «انقلابی» است
فارس/ آیت الله رجبی درباره وجود رگه‌هایی از اسلام غیرسیاسی در حوزه علمیه قم گفت: چند سال پیش رهبر معظم انقلاب در این باره هشدار دادند، اما نباید تصور بشود تشکیلات عظیمی در قم مدافع این نوع نگاه هستند؛ البته بالاخره این آسیب، آسیبی است که اندک آن هم زیاد است.عضو جامعه مدرسین  افزود: بنابراین اصل اینکه افراد معدودی وجود داشته باشند که بخواهند روحانیت انقلابی را به انزوا بکشانند، قابل انکار نیست؛ منتها گاهی هم افراط می‌شود و تصور می‌شود اکثریت حوزه یا نیمی از آن، چنین روحیه‌ای دارد؛ در حالی که اینچنین نیست و الحمدلله روحیه انقلابی در بدنه حوزه و اساتید وجود دارد. با این حال باید رگه‌های حرکات انحرافی که وجود دارد شناسایی و خشکانده شود.
عراقچی: برجام نشان داد آمریکا چقدر غیرقابل اطمینان است
تسنیم/”سیدعباس عراقچی” معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در صفحه توئیترش نوشت: «امروز سومین سالگرد اجرای توافق هسته ای ایران (برجام) است و نشان داد که چقدر آمریکا غیرقابل اطمینان و غیرقابل اتکا است. یک رئیس جمهور امضا می کند، رئیس جمهور بعدی از آن خارج می شود! سپاس آقای ترامپ به خاطر نشان دادن این ویژگی. شرم‌آور است!»
خروج بیش از ۲۰۰۰ تن از آخرین پایگاه داعش در شرق سوریه
ایسنا/دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: در مجموع طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۲۰۰ تن از آخرین پایگاه گروه تروریستی داعش در شرق سوریه خارج شدند که از این تعداد ۱۸۰ تن از نیروهای داعش بودند.طبق گزارش این مرکز، کاروان یاد شده به سمت اردوگاه‌های تحت مدیریت نیروهای سوریه دموکراتیک حرکت کردند، نیروهای سوریه دموکراتیک که توسط جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش حمایت می‌شوند در سپتامبر حمله‌ای را برای خارج کردن داعشی‌ها از مناطق تحت کنترلشان آغاز کردند.
پلوسی خواستار تعویق سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره
ایسنا/رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای از دونالد ترامپ خواسته است با توجه به تعطیلی بخشی از دولت فدرال و مشکل تأمین امنیت سخنرانی سالانه خود در کنگره را به تعویق بیاندازد یا متن این سخنرانی را بفرستد و در کنگره حاضر نشود.نانسی پلوسی در این نامه تصریح کرده است، به دلیل این که شماری از کارکنان وزارت امنیت داخلی و پلیس مخفی که مسئولیت حفاظت از مقام‌ها را برعهده دارند به دلیل تعطیلی بخشی از دولت کار نمی‌کنند، نمی‌توان امنیت این مراسم تامین کرد.
کشتی انگلیس در حال غرق شدن است
باشگاه خبرنگاران/روزنامه رأی الیوم با واکاوی اوضاع نابسامان انگلیس نوشت علت مشکلات کنونی نبود جایگزین برای ترزا می، نخست‌وزیر این کشور است و اینکه وی منافع شخصی خود و حزبش را بر منافع کشور و شهروندان ترجیح می‌دهد و در واقع کشور انگلیس کشتی در حال غرقی است که به سرعت به سمت فاجعه‌ای سیاسی و اقتصادی پیش می‌رود.
رأی الیوم در ادامه نوشت: برای درک اینکه چگونه نخبه‌های سیاسی با سقوط خود کشورشان را به سمت نابسامانی، رکود و سرنوشتی نامعلوم سوق می‌دهند باید اوضاع کنونی انگلیس و مسئله خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برکسیت) را بررسی کرد.
واکنش تشکیلات خودگردان به جزئیات طرح آمریکایی «معامله قرن»
مهر/«نبیل ابوردینه» سخنگوی رسمی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به اخبار منتشر شده درباره جزئیات طرح موسوم به «معامله قرن» تاکید کرد: هر طرح صلحی که در برگیرنده تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ به مرکزیت قدس شرقی به صورت کامل نباشد شکست می خورد.وی هم چنین تاکید کرد: ادامه یافتن انتشار شایعات در خصوص جزئیات طرح معامله قرن که دولت آمریکا از آن سخن می گوید و تلاش برای جلب همکاری کشورهای منطقه و جهان در خصوص این طرح قطعا شکست خورده بوده و به بن بست می رسد.
محمد بن سلمان برادرش را بازداشت کرد!
باشگاه خبرنگاران/العهد الجدید در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی یکی از برادران خود را بازداشت خانگی کرده است.در حساب کاربری توئیتر العهد الجدید آمده است: محمد بن سلمان برادرش بندر بن سلمان را بازداشت و او را به مادرش فهده آل حثلین ملحق کرد که در «ابها » در بازداشت خانگی به سر می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *