خبرروز ۱۳۹۷/۱۰/۲۶

  • پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی حادثه تلخ سقوط هواپیمای ارتش
  • آیت الله العظمی مکارم شیرازی: نادیده گرفتن دستاوردهای حوزه بی انصافی است
  • آیت الله اعرافی: فریب حرف‌های دیگران در مورد بی اثر بودن فقه را نخورید
  • آیت الله موسوی اصفهانی: روحانیت به برکت انقلاب عزت بیشترپیداکرد
  • رئیس سازمان انرژی اتمی: قادریم حجم و درجه غنی‌سازی خود را فوری افزایش دهیم
  • وزیر امور خارجه: مبادلات اقتصادی با عراق ۲۰ میلیارد دلار می‌شود

 

** جام جم ۹۷/۱۰/۲۶
*  دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی معارفه شد
مراسم تودیع محمدرضا مخبر دزفولی دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی و معارفه حجت الاسلام عاملی با حضور جمعی از وزرا و روسای دانشگاه‌ها و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه هنری برگزار شد.
در این مراسم از زحمات ۱۲ ساله مخبر دزفولی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیر و حجت الاسلام عاملی رسما به عنوان دبیر جدید این شورا معرفی ‌شود.
** همشهری ۹۷/۱۰/۲۶
*  فرار دو متهم اصلی گرانی کاغذ به خارج از کشور
عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در پاسخ به سئوالی درباره بازداشت گروهی به نام سلطان کاغذ گفت: ۱۴ نفر بازداشت شدند. قبلا ۶ نفر بودند و ۸ نفر جدید بازداشت شدند. ۳ متهم اصلی به خارج از کشور فرار کرده‌اند.
*  آخرین وضعیت دیپلمات دستگیر شده در آلمان
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به آخرین وضعیت دیپلمات دستگیر شده در آلمان گفت: به دنبال این هستیم که موضوع را از طریق دیپلماتیک و کانال‌های اطلاعاتی پیگیری کنیم تا این موضوع حل شود.
** کیهان ۹۷/۱۰/۲۶
*  مسئولان، نقاط ضعف و خطاهای احتمالی را شناسایی و پیگیری کنند
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی حادثه تلخ سقوط هواپیمای حامل کارکنان نیروی هوایی ارتش را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبرمعظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
حادثه‌ تلخ و تأسف‌بار سقوط هواپیمای حامل کارکنان خدوم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جان‌باختن آن عزیزان و دیگر سرنشینان آن پرواز را با تأثر و اندوه و همدردی، به خانواده‌های داغدیده و به خانواده‌ بزرگ ارتش و نیروی هوایی تسلیت می‌گویم و صبر جمیل برای بازماندگان و رحمت و مغفرت برای درگذشتگان مسألت می‌کنم. لازم است مسئولان ذیربط با بررسی کامل این حادثه اندوهبار، نقاط ضعف و خلأها و خطاهای احتمالی را شناسایی و پیگیری کنند.
*  اعتصاب ۳۰ هزار معلم در لس‌آنجلس در اعتراض به مشکلات معیشتی
هزاران معلم لس‌آنجلسی برای نخستین بار در ۳۰ سال گذشته دست به اعتصاب سراسری زده و ضمن به تعطیلی کشاندن ۹۰۰ مدرسه خواستار افزایش دستمزدشان شده‌اند.
در همین رابطه اتحادیه معلمان لس‌آنجلس گزارش کرده در این تظاهرات ۳۰ هزار معلم شرکت داشته‌اند.
** شرق ۹۷/۱۰/۲۶
*  امضای لایحه مبارزه با یهودی ستیزی از سوی ترامپ
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا لایحه‌ای را امضا کرد که براساس آن، اقدامات ایالات متحده در راستای حفاظت از جوامع یهودی در آمریکا و خارج از این کشور با همکاری دولت‌های اروپایی تقویت می‌شود.
*  دعوت اولین وزیر اسرائیلی برای سفر به مصر
یووال اشتاینیتز وزیر انرژی اسرائیل با انتشار ویدیویی در صفحه رسمی سفارت این رژیم در فیس بوک از حضور خود در اولین کنفرانس منطقه‌ای همایش گاز طبیعی در قاهره خبر داد و گفت: این اولین سفر رسمی یک وزیر اسرائیلی به مصر از زمان انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ است.
** ایران ۹۷/۱۰/۲۶
*  مردم کردستان حمایت‌های ایران را فراموش نمی‌کنند
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر چهار روزه خود به عراق، روز گذشته راهی اقلیم کردستان عراق شد و مورد استقبال «نیچروان بارزانی»، نخست وزیر اقلیم قرار گرفت. دیداری که بارزانی در آن بر اهمیت جایگاه جمهوری اسلامی برای اقلیم کردستان عراق تأکید کرد و ارتقا و گسترش این روابط را از جمله در زمینه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، جزیی از سیاست‌های اقلیم خواند. بارزانی همچنین حمایت‌ و پشتیبانی ایران در زمان تهاجم تروریست‌های داعش به اقلیم کردستان را یادآور شد و گفت: «مردم کردستان هیچگاه این حمایت‌ها را فراموش نخواهند کرد».
*  قادریم حجم و درجه غنی‌سازی خود را فوری افزایش دهیم
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اگر بخواهیم قادریم حجم و درجه غنی‌سازی خود را فوری افزایش دهیم، گفت: اگر اراده شود سه تا چهار روز، غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز می‌کنیم.
علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: البته برگشت به قبل، تعبیر درستی نیست، این یعنی چیزی را از دست داده باشیم و بخواهیم آن را بازگردانیم، اما هیچ چیز را از دست نداده‌ایم، بلکه برخی محدودیت‌ها را پذیرفته‌ایم که اثری بر صنعت هسته‌ای ما ندارد، زیرا همچنان به غنی‌سازی ادامه می‌دهیم؛ با این تفاوت که در گذشته ۴ یا ۲۰ درصد غنی‌سازی می‌کردیم اکنون به ۳ و ۶۷ صدم درصد رسیده است و پذیرفتیم که تا زمان معین، غنی‌سازی ۲۰ درصد متوقف شود.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۱۰/۲۶
*  از تحریم نمی‌ترسیم
رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان گلستان امنیت و همدلی را لازمه حل مشکلات دانست و با تاکید بر اینکه “از تحریم نمی‌ترسیم، اما جنگ اقتصادی بدون سختی معنا ندارد”، اظهارداشت: مانند جنگ تحمیلی، جنگ اقتصادی هم به ما تحمیل شد ما خسارت می‌بینیم اما می‌ایستیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر روحانی با بیان اینکه “افتخار می‌کنیم که مانند جنگ ۸ ساله، در جنگ اقتصادی هم ناقض تعهدات کشور نبوده‌ایم”، گفت: هدف ترامپ، جدایی مردم از نظام، دست شستن از استقلال و انزوای ایران است اما او هم موفق نشد و نخواهد شد.
*  عقل وحیانی باید در حوزه‌های علمیه حرف اول را بزند
حضرت آیت‌الله جوادی آملی در دیدار اعضای موسسه آینده روشن و اعضای مرکز تخصصی مهدویت گفتند: جریان مهدویت یکی از اضلاع وحی و نبوت است؛ حوزه وقتی می‌تواند در جریان مهدویت کارآمد شود که در اصل توحید، وحی و نبوت کارآمد شود.
ایشان ادامه دادند: اگر معنای نبوت، وحی و امامت به درستی مشخص شود و ضرورت نیاز جامعه به امام معصوم به درستی تبیین گردد، پایه و اساس تبیین مباحث دیگر نیز بوجود خواهد آمد.
عقل وحیانی باید در حوزه‌های علمیه حرف اول را بزند. اگر اینگونه باشد آنگاه مساله نبوت، وحی و امامت در جامعه مطرح خواهد بود و جامعه خواهد دانست که نیاز به راهنما دارد.
** وطن امروز ۹۷/۱۰/۲۶
*  برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات ۳ مدیر سابق بانک سرمایه
دادگاه رسیدگی به اتهامات علی بخشایش مدیرعامل سابق بانک سرمایه، پرویز کاظمی رئیس سابق هیات مدیره بانک سرمایه و محمدرضا توسلی عضو سابق واحد حقوقی بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه ویژه جرائم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.
هر یک از این افراد متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی هستند. بخشایش در ۴۶ فقره خیانت در امانت مشارکت داشته و کاظمی و توسلی به مشارکت در ۴۱ و ۴۰ فقره خیانت در امانت متهم هستند.
*  ضربه حشدالشعبی به توطئه آمریکایی
فرمانده عملیات حشدالشعبی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای آمریکایی به جایی رسیده که از نیروهای ما در مرزها اطلاعات حساس و مهم جمع‌آوری می‌کنند. نیروهای آمریکایی برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق و حساس از نیروهای امنیتی مستقر ما در مرزها تلاش می‌کنند. طبق این بیانیه، فرماندهی عملیات حشدالشعبی در الأنبار مانع آن شد که نیروهای آمریکایی عملیات جمع‌آوری اطلاعات خود را تکمیل کنند و بدین ترتیب، نیروهای آمریکایی مجبور شدند به پایگاه «بئر المراسمه» بازگردند و به نیروهای حشدالشعبی نزدیک نشوند.
** جوان ۹۷/۱۰/۲۶
*  اروپا در صورت خروج ایران از برجام، ضرر می‌کند
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر اینکه باید مذاکرات جدی‌تری میان ایران و کشورهای کلیدی اروپا برای بررسی آینده روابط شکل بگیرد، هشدار داد که خروج ایران از برجام و نتایج آن بر امنیت منطقه و اروپا، به نفع دولت‌های اروپایی نخواهد بود.
سیدکمال خرازی در دیدار با هیئتی از اندیشکده نروژی نورف، سیاست‌های ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در قبال اروپا را خطرناک توصیف کرد و گفت: تلاش برای ایجاد شکاف بین غرب و شرق اروپا و سیاست‌هایی همچون حمایت از برگزیت و ملی‌گرایی افراطی در اروپا ازجمله خطراتی است که آمریکا برای اروپا ایجاد کرده است.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: باید جلوی این روند گرفته شود و اگر در این مقطع اروپایی‌ها در برابر فشار آمریکا ایستادگی نکنند، در آینده با مشکلات بسیار بیشتری مواجه خواهند شد.
** آفتاب یزد ۹۷/۱۰/۲۶
*  دولت اجازه یافت از روسیه وام بگیرد
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: به دولت اجازه داده شد تا ۵ میلیارد دلار وام از کشور روسیه برای پروژه‌های عمرانی دریافت کند.
محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ کل کشور با اشاره به مصوبات این کمیسیون، گفت: طبق مصوبه این کمیسیون به دولت اجازه داده شد تا ۳۰ میلیارد دلار فایناس از کشورهای خارجی علاوه بر سهمیه سال قبل داشته باشد.
** رسالت ۹۷/۱۰/۲۶
*  اروپا و آمریکا دو روی یک سکه هستند
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته‌ای مجلس در واکنش به برگزاری اجلاسی ضد ایرانی در لهستان که از سوی وزیر خارجه آمریکا مطرح شد، گفت: درست است که اروپا همزمان با آمریکا از برجام خارج نشد اما آنان دل به منافع ایران دوخته‌اند.وی با بیان اینکه اروپا و آمریکا دو روی یک سکه هستند، افزود: تشخیص جمهوری اسلامی، فعلا این است که با اروپایی‌ها گفت‌وگو کرده و جلو رویم تا شاید اتفاقی چون ایجاد SPV رخ دهد اما این موضوع به معنای این نیست که به آنان تکیه کنیم.وی با تاکید بر ضرورت اقدام متقابل و متناسب، تصریح کرد: جمهوری اسلامی باید در مقابل این هتاکی‌ها و جسارت‌ها موضع قاطعی داشته باشد و نباید در مقابل برگزاری چنین اجلاس‌هایی کوتاه بیاییم و با آنان سبک برخورد کنیم.
*  نیروهای مسلح پشت آمریکا و رژیم صهیونیستی را به خاک می‌مالند
فرمانده کل ارتش گفت: نیروهای مسلح پشت آمریکا و رژیم صهیونیستی را به خاک می‌مالند. سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی در پنجمین همایش ملی مدیریت جهادی تصریح کرد: نیروهای مسلح نمی توانند تحمل کنند روی تجهیزاتی که استفاده می کنند نام کشور بیگانه باشد به همین دلیل با تمام وجود تلاش می کنند که به خودکفایی برسند و سطح بالایی از احساس مسئولیت در وجود خود و در انجام مسئولیت‌ها دارند این احساس انگیزه را به اوج می رساند تا هر کاری حتی غیر ممکن را برای ملت و کشور ممکن کنند. وی با بیان اینکه انقلابی بودن و جهادی عمل کردن از الزامات مدیریت جهادی و انقلابی است، تصریح کرد: نیروهای مسلح به وعده‌های الهی اعتماد دارند. نیروهای انقلابی کار بلد، پر‌تلاش و معتقد به وعده الهی هستند و ملت ایران با توجه به سرمایه‌های این کشور می توانند به هرچه می خواهند دست یابند.
** مردم سالاری ۹۷/۱۰/۲۶
*  ادعای تازه بولتون درباره برنامه هسته‌ای ایران
مشاور امنیت ملی آمریکا با استناد به یک گزارش ادعایی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان گفت، ترامپ به درستی به توافق وحشتناک با ایران پایان داد.
«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به گزارش ادعایی موسسه علوم و امنیت بین‌الملل اشاره کرد و نوشت: «ایران در گذشته اطلاعات ناقص و جعلی درباره برنامه هسته‌ای‌اش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داده است.»
بولتون در این توئیت آورده است: «رئیس جمهوری (آمریکا) حق داشت به توافق وحشتناک با ایران پایان دهد. فشار بر ایران برای توقف جاه طلبی هسته‌ای‌اش افزایش خواهد یافت.»
*  دیدار سفیر ایران با رییس کمیسیون امنیتی پارلمان اسلواکی
سفیر کشورمان در اسلواکی با رییس‌ کمیسیون امنیتی و دفاعی پارلمان این کشور دیدار کرد. «عبادالله مولایی»، سفیر ایران در وین که هم‌زمان اکردیته در اسلواک نیز هست با رییس کمیسیون امنیتی و دفاعی پارلمان اسلواک در براتیسلاوا دیدار کرد. بنا بر این گزارش، دو طرف در این دیدار درباره روابط دوجانبه ایران و اسلواکی و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند.
** آرمان ۹۷/۱۰/۲۶
*  واکنش روسیه به فشار آمریکا به برنامه‌موشکی‌ایران
معاون وزیر خارجه روسیه با حمایت از برنامه موشکی ایران، انتقادات در این خصوص را بی دلیل دانست. سرگئی ریابکوف درباره فشارهای کشورهای غربی بر برنامه موشکی ایران و مذاکرات موشکی روسیه و آمریکا اظهارنظر کرد. ریابکوف در خصوص فشار آمریکا برای گفت‌و‌گو درباره برنامه موشکی ایران نیز گفت: «بسیار دشوار است که بتوان تصور کرد گفت‌و‌گوها در خصوص برنامه موشکی ایران تحت فشارهای آمریکا آغاز شود.» او تأکید کرد: موج انتقادات در خصوص توسعه برنامه موشکی ایران بی معنا است.
*  محرومیت‌زدایی سپاه فقط یک اقدام مسکن است
سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در حاشیه مراسم رونمایی از۵ هزار و ۴۰۰ پروژه عمرانی در سراسر کشور اظهار کرد: محرومیت مهم‌ترین عاملی است که در ایجاد ناامنی تاثیر دارد. وقتی جوانان این منطقه از محرومیت رنج ببرند ممکن است به برخی از بزه‌ها روی بیاورند و مسائلی مثل قاچاق یا اقدامات ناامن‌کننده ممکن است به وجود بیاید. وی ادامه داد: با محرومیت زدایی از مردم امنیت به وجود می‌آید؛ زیرا عامل اصلی برخی از ناامنی‌ها محرومیت است؛ البته اقدامات ما در نیروی زمینی سپاه فقط یک مسکن است و درمان اصلی نیست. برای درمان اصلی محرومیت دولت باید با تمام قوا به پای کار بیاید.
** آفرینش ۹۷/۱۰/۲۶
*  آمریکا در تضمین امنیت جهان شکست خورده است
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که مواجهه واشنگتن با مسکو به انزوای آمریکا خواهد انجامید. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت ایالات متحده نقش خود به‌عنوان میانجی بین‌المللی را از دست داده و در تضمین امنیت جهان شکست خورده است.
وی گفت: «به گمان من، بسیاری از مردم درک می‌کنند که این دست مواجهه‌ها با روسیه تا چه اندازه ویرانگر است و سبب می‌شود ایالات متحده در بسیاری مسائل بین‌المللی به گوشه رانده شود.» زاخارووا افزود: «در حقیقت، واشنگتن با اعمالش تنها یک چیز را نشان می‌دهد؛ این‌که نقش خود را به‌عنوان پلیس و میانجی بین‌المللی به تمامی معنا از دست داده است. این قضیه به ضرر همه تمام می‌شود.»سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که کشورهای غربی ایالات متحده را ضامن امنیت جهانی می‌دانستند.
*  برنامه ماهواره‌ای ایران پوششی برای آزمایش موشک قاره‌ پیماست
نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی برنامه پرتاب ماهواره توسط ایران را پوششی برای آزمایش موشک قاره‌پیما دانست. بنیامین نتانیاهو در واکنش به پرتاب ماهواره ایرانی «پیام» به فضا گفت که این اقدام تلاشی است که کشورمان برای آزمایش موشک‌های قاره‌پیما انجام می‌دهد.وی افزود: ایرانیان دروغ می‌گویند که ماهواره به فضا می‌فرستند، آنان در حال آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما هستند.
** قدس ۹۷/۱۰/۲۶
*  احضار سفیر هلند به وزارت امور خارجه
در اعتراض به حمله تعدادی از عناصر ضدانقلاب و تجزیه طلب به سفارت ایران در لاهه، «ژاک لویی ورنر» سفیر هلند توسط رئیس اداره اول اروپای وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد.
*  افشای حمایت بن‌سلمان از اسلام‌ستیزان در اروپا
دانشگاه «برایلان» اسرائیل با انتشار پژوهشی، حمایت «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از راست‌گرایان افراطی در اروپا را به منظور رفع اتهام افراط‌گرایی از رژیم سعودی فاش کرد.
این پژوهش می‌گوید:‌ بن سلمان چگونه اشتیاق شدیدی برای تحکیم روابط دولتش با راستگرایان تندرو در اروپا به رغم گرایش‌های خصمانه آنها علیه مسلمانان و اعراب دارد؟».
یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد بن سلمان روابط خود را با حزب «مردم» که نماینده راست افراطی در دانمارک است و نیز حزب دموکرات‌ها در سوئد که بیشترین ارتباط را با پدیده اسلام‌هراسی دارند، تقویت می‌‌کند.
** خراسان ۹۷/۱۰/۲۶
*  با اردوغان درباره توسعه همکاری‌های اقتصادی مذاکره کردم!
رئیس‌جمهور آمریکا به فاصله یک روز و با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای در موضع خود درباره نابودی اقتصاد ترکیه، در پی تماس تلفنی که با همتای ترکیه‌ای خود داشت از وجود امکان گسترده توسعه همکاری اقتصادی میان دو کشور سخن گفت! این تغییر موضع یک روز بعد از تهدید ترامپ علیه اقتصاد ترکیه بود؛ تغییر موضعی که در موارد دیگری نیز سابقه داشته است. ترامپ در توئیتی تهدید کرده بود در صورت حمله ترکیه به کردهای سوریه که در کنار آمریکا با داعش می‌جنگند، اقتصاد این کشور را نابود خواهد کرد.
*  سرلشکر باقری امروز به باکو می‌رود
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح امروز در رأس یک هیئت عالی رتبه نظامی به جمهوری آذربایجان سفر می‌کند. سفر سردار سرلشکر محمد باقری به دعوت سپهبد ذاکر حسن اف وزیر دفاع آذربایجان انجام می‌شود و توسعه همکاری‌های دفاعی تهران – باکو، همکاری‌های مرزی، مبارزه با تروریسم و تحولات منطقه‌ای از محورهای آن است.
** اعتماد ۹۷/۱۰/۲۶
*  مبادلات اقتصادی با عراق ۲۰ میلیارد دلار می‌شود
وزیر امور خارجه در همایش مشترک اقتصادی ایران و اقلیم در سلیمانیه اعلام کرد: ایران برنامه جدی برای افزایش مبادلات اقتصادی با عراق به ۲۰ میلیارد دلار در سال دارد.
وی تاکید کرد: اطمینان می‌دهیم تحریمها نمی توانند روابط دو ملت را قطع کنند و تاثیری در تعاملات اقتصادی با اقلیم کردستان عراق نخواهد داشت.
وی گفت: ما خواهران و برادران کرد در عراق و سوریه را از خود می‌دانیم، چون ما از یک ریشه هستیم و همه ما در کنار هم بوده ایم.
ظریف افزود: تشکیل دولت قدرتمند در اقلیم کردستان در زودترین زمان ممکن را خواستار هستیم.
وزیر امور خارجه همچنین گفت که گفتگوهای خوبی بین ایران و اقلیم کردستان عراق و بغداد انجام شده تا مبادلات تجاری تسهیل شود.
** شهروند ۹۷/۱۰/۲۶
*  استعفای یکی از سخنگویان ارشد کاخ سفید
راج شاه سخنگوی ارشد دفتر مطبوعاتی کاخ سفید از سمتش کناره‌گیری کرد.
کناره‌گیری او از تیم مطبوعاتی در حالی رخ می‌دهد که دفتر مطبوعاتی کاخ سفید در حال خالی شدن است. برخی از مشاوران به آژانس‌های دولتی رفته و به طور کامل دولت ترامپ را ترک کرده‌اند.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
نادیده گرفتن دستاوردهای حوزه بی انصافی است
رسا/آیت الله العظمی مکارم شیرازی حوزه علمیه قم را خاستگاه انقلاب اسلامی دانستند و نادیده گرفتن دستاوردهای متعدد روحانیت در عرصه‌های مختلف را ناسپاسی خواندند. ایشان با تاکید بر لزوم تبیین خدمات و دستاوردهای حوزه به جامعه، خاطرنشان کردند: ما باید به هر شکل ممکن خدمات حوزه و روحانیت را تبیین کنیم تا مغرضان و بد اندیشان حرف‌های دیگری نزنند؛ بیان کردن خدمات حوزه ریاکاری نیست. ایشان با بیان این که یکی از محرومیت‌ها و مظلومیت‌های حوزه این است که خبر رسانی کامل و درستی ندارد، گفتند: منفی بافان توجه کنند و ببینند حوزه چه کرده است، این همه دستاورد با این حجم از خدمات را نباید نادیده گرفت.
دولت نمی تواند به تنهایی با تمام مفاسد مبارزه کند
حوزه/حضرت آیت الله سبحانی ابراز داشتند: امروز برخی از تخلفات در کشور زیاد شده است؛ منبرهای تعلیمی و سازنده کم است؛ منبرهایی که شراب خور را پای منبر توبه می‌داد و بی نماز را نمازخوان می‌کرد، کم شده است؛ باید عقائد مردم را تحریک کرد تا فساد پایین بیاید. ایشان خاطرنشان ساختند: دولت نمی تواند با تمام فساد مبارزه کند؛ روحانیت و مبلغین هم مسئولیت دارند و باید تلاش کنند که با این کار هم بار دولت سبک شده و هم جامعه بیشتر در مسیر اصلی خود قرار می‌گیرد.
فریب حرف‌های دیگران در مورد بی اثر بودن فقه را نخورید
حوزه/ آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه اظهار داشت: در شرایطی قرار داریم که درمورد حوزه داوری‌هایی وجود دارد، نباید اهل افراط و تفریط در بحث دستاوردهای حوزه باشیم. عضو جامعه مدرسین ادامه داد: در مقایسه با سالهای قبل و کمی بعد از انقلاب، درابعاد مختلف شاخص‌هایی می‌توانیم نشان دهیم که حوزه پیشرفت کرده یا با آرمان بلند فاصله داشته است. مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: باید فقه در مرزهای جدید و مختلف توسعه و تسری پیدا کند تا شاهد شکوفایی مرزهای دانشی فقهی در حوزه برای پاسخ به نیازهای جدید و در قلمروهای جدید باشیم و اگر این کار صورت نگیرد با توسعه قلمروهای جدید و نوپدید شاهد انزوای فقه گذشته خواهیم بود.
روحانیت به برکت انقلاب عزت بیشترپیداکرد
رسا/ آیت الله موسوی اصفهانی با اشاره به خدمات متقابل حوزه و انقلاب اظهار داشت: حوزه‌های علمیه، سرچشمه انقلاب اسلامی بوده است. عضو جامعه مدرسین در ادامه با بیان این که حوزه‌های علمیه از سال ۴۲ و زمان آغاز انقلاب تا امروز بزرگترین حامی آن بوده‌اند، به خدمات نظام اسلامی به حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: به برکت انقلاب اسلامی نیز خدمات گسترده‌ و فراوانی به حوزه شده است. وی عنوان کرد: توسعه حوزه‌های علمیه و مراکز تحقیقی، ایجاد انتشارات مختلف حوزوی، تربیت فضلای برجسته، تأسیس حوزه‌های علمیه در سراسر کشور و در سطح گسترده از جمله خدمات پربرکتی است که به واسطه انقلاب اسلامی حاصل شده است.
احتمال جایگزینی نیروهای بلک‌واتر به جای نیروهای آمریکایی در سوریه
فارس/ «اریک پرینس» موسس بلک‌واتر پیشنهاد داد که پیمانکاران نظامی خصوصی جایگزین نیروهای آمریکایی که قصد خارج شدن از سوریه دارند شوند. پرینس که شرکت امنیتی وابسته به وی به دلیل کشتار غیرنظامیان درعراق بدنام است، گفت که پیمانکاران نظامی خصوصی می‌توانند از متحدان آمریکا حمایت کرده و پس از خروج آمریکا از سوریه، می‌توانند با نفوذ ایران مقابله کنند.
شورای امنیت درباره استقرار ناظران بین المللی در الحدیده رای گیری می‌کند
تسنیم/ شورای امنیت سازمان ملل در جلسه امروز خود درباره استقرار ناظران بین المللی در الحدیده یمن رای گیری خواهد کرد. مذاکرات آتش بس در شهر بندری الحدیده ماه پیش در شهر استکهلم سوئد با حضور نمایندگان جنبش انصارالله و نمایندگان دولت مستعفی یمن برگزار و بر برقراری آتش بس در این شهر که عمده ما یحتاج مردم یمن از آنجا وارد می‌شود توافق کردند.
تکرار مواضع خصمانه وزیر خارجه بحرین علیه ایران
مهر/وزیر خارجه بحرین در جریان دیدار با رئیس گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا به تکرار مواضع خصمانه ضد تهران پرداخت. وزیر خارجه بحرین مدعی شد: بحرین حامی همه تلاش‌هایی که آمریکا در رویارویی با سیاست‌های نظام ایران انجام می‌دهد و با آن همبستگی کامل دارد؛ سیاست‌هایی که امنیت و صلح منطقه را برهم می‌زند و در راستای دخالت در امور داخلی دیگر کشورهای منطقه و حمایت از تروریسم و اقدامات تنش زا و خشونت آمیز آن در منطقه و جهان است.
بانک مرکزی نیازهای ارزی را با قدرت تأمین می‎کند
تسنیم/رئیس کل بانک مرکزی در نشست با اقتصاددانان گفت: بانک مرکزی نیازهای ارزی مردم و فعالان اقتصادی را با قدرت تامین می‌کند. در این جلسه، آقای همتی با اشاره به فشارهای اقتصادی و جنگ روانی و تبلیغاتی دولت آمریکا و متحدانش برای برهم زدن تعادل بازار ارز، از کنترل بانک مرکزی بر بازار ارز خبر داد و برنامه‌های خود را تشریح کرد. رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: بر اساس اقدامات انجام شده، روند تامین و صدور حواله‌های ارزی ازطریق کشورهای مختلف بسط یافته است.
دخالت آشکار آمریکا در امور داخلی لبنان
تسنیم/معاون وزیر خارجه آمریکا در اقدامی تحریک‌آمیز علیه مقاومت در امور داخلی لبنان به‌ویژه روند تشکیل دولت دخالت کرد و گفت: انتخاب دولت تنها به خود لبنانی‌ها مربوط است،‌ ولی نوع دولتی که انتخاب کنند، برای همه ما اهمیت دارد، برای ما لبنان باثبات و شکوفا مهم است. منابع لبنانی در گفت‌وگو با المیادین دخالت آشکار آمریکا در روند تشکیل دولت را محکوم و اعلام کردند اظهارات این مقام آمریکایی با هدف جلوگیری از مشارکت فعالت گروه‌‌های همپیمان مقاومت در دولت آتی مطرح شده است.
  استقبال بشار اسد از ایفای نقش ایران در حوزه اقتصادی سوریه
تسنیم/هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به سوریه که در پی تداوم مناسبات بین کشورمان و دمشق پس از بحران داعش انجام شد با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کردند. براین اساس رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از استقبال بشار اسد برای ایفای نقش ایران در حوزه اقتصادی این کشور خبرداد. فلاحت پیشه تصریح کرد: رئیس جمهور سوریه عنوان کرد رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) حکم راهبردی در دفاع از سوریه صادر کردند و امنیت کنونی این کشور را مدیون قهرمانانی اعم از مردم سوریه و مردم کشورهای دوست مانند جمهوری اسلامی ایران، روسیه و غیره هستند.
برغم فشار آمریکا بسیاری ازکشورها با ایران کار می‌کنند
ایرنا/ دبیر شورای امنیت روسیه بار دیگر با انتقاد از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و نسنجیده خواندن این اقدام، اظهار داشت: برغم تحریم‌های واشنگتن بسیاری از کشورها به همکاری با ایران ادامه می‌دهند. «نیکلای پاتروشف» ادامه داد: آمریکا نه تنها قوانین بین المللی را با خروج از برجام نقض کرده بلکه تلاش دارد دیگر قدرت‌های جهان را وادار به نادیده گرفتن منافع ملی خود کند.
چانه‌زنی آمریکا با طالبان برای حفظ پایگاه‌های دائمی در افغانستان
ایسنا/به گفته مقام‌های مطلع، در جریان مذاکرات آمریکا با شبه‌نظامیان طالبان، حفظ پایگاه‌ها برای بلندمدت و تضمین اینکه خاک افغانستان مجددا برای حملات علیه غرب و دیگر کشورها استفاده نشود، جزو دو درخواست اصلی واشنگتن بوده است. مقام‌های مطلع که خواستند نامشان فاش نشود، می‌گویند آمریکا در عوض این درخواست‌ها قصد دارد تا در کنار متحدان غربی و عربی خودش کمک مالی قابل توجهی برای بازسازی و تقویت افغانستان در توافق پسا صلح فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *