خبرروز ۱۳۹۷/۱۰/۱۵

  • بیانیه پایانی یازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین: تنها راه برای حفظ عزت و سربلندی ایران اسلامی تکیه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی است
  • در دیدار با وزیر اقتصاد مطرح شد: تاکید مراجع عظام تقلید و علما بر بهبود وضعیت اقتصادی و توجه بیشتر به معیشت مردم
  • آیت الله مصباح یزدی: نیروسازی برای بیست سال آینده کشور از واجبات نیروهای فهیم، آگاه و دلسوز انقلاب است
  • آیت الله اعرافی: ترامپ آرزوی کاهش قدرت ملت ایران در منطقه را به گور می‌برد
  • آیت الله فاضل لنکرانی: مسئولان در برابر شیوع و فراگیری اعتیاد در کشور هوشیار باشند
  • با حضور وزیر دفاع خطوط تولید تجهیزات پیشرفته الکترونیکی افتتاح شد

 

** جام جم ۹۷/۱۰/۱۵
*  گفتگوی پوتین و نتانیاهو در مورد اوضاع سوریه
رئیس جمهور روسیه و نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه درمورد اوضاع در سوریه گفتگو کردند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی درخصوص اوضاع سوریه پس از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور گفتگو و بر شکست کامل تروریسم و برقراری ثبات در این کشور تاکید کردند.
** همشهری ۹۷/۱۰/۱۵
*  پروژه‌های نیمه تمام ۳۰ سال بودجه کشور را می‌بلعد
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: پروژه‌های نیمه تمام به قدری است که اگر ۳۰ سال تمام بودجه‌های عمرانی را برای تکمیل آنها اختصاص دهیم، تمام نخواهد شد. محمدمهدی مفتح با تاکید بر اینکه پروژه جدیدی نباید ایجاد شود، گفت: برخی از استان‌ها تعداد زیادی پروژه نیمه‌کاره دارند و برخی تعداد کمتری که با ایجاد پروژه جدید در حق استان‌های دیگر بی عدالتی خواهد شد.
** کیهان ۹۷/۱۰/۱۵
*  نیروسازی برای بیست سال آینده کشور از واجبات نیروهای فهیم، آگاه و دلسوز انقلاب است
آیت‌الله مصباح یزدی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بعد از انقلاب، برخی غفلت‌ها و‌اشتباهات رخ داد و نیروسازی برای آینده انقلاب دقیق و صحیح صورت نگرفت. اگر هوشیارانه‌تر عمل کرده بودیم، امروز نظام ما برای این‌که کسی را برای پستی تعیین کند، این قدر در تنگنا نبود.
رئیس‌مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از مسئولان عقیدتی سیاسی حفاظت سپاه با ‌اشاره به عنایات الهی و پیشرفت‌های کشور افزود: امروز یکی از واجبات نیروهای فهیم، آگاه و دلسوز انقلاب این است که از همین امروز به فکر ساختن نیروهایی برای بیست سال آینده کشور باشند؛ هر چه این کار دیرتر انجام شود، به همان اندازه در نتیجه، تأخیر ایجاد می‌شود.
*  مثلث ایران، قطر، ترکیه موفق‌تر از مثلث آمریکا، سعودی و اسرائیل است
یک اندیشکده روسی با انتشار گزارشی از همکاری و حسن تفاهم سه کشور ایران، قطر و ترکیه در برابر مثلث سه‌گانه آمریکا، اسرائیل و عربستان استقبال کرده و نوشته، این ائتلاف از مثلث شوم آمریکا، اسرائیل و سعودی بهتر است.
اندیشکده «کیتهون» که مرکز آن در روسیه قرار دارد ضمن استقبال از «همکاری و حسن تفاهم سه کشور ایران، قطر و ترکیه در برابر مثلث سه‌گانه آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی» نوشته: «آنکارا، تهران و دوحه یکدیگر را تازه پیدا کرده‌اند».
** شرق ۹۷/۱۰/۱۵
*  سفر گریفیث به صنعا و ریاض
فرحان حق سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که مارتین گریفیث فرستاده ویژه این سازمان در امور یمن، امروز به منظور از سرگیری مذاکرات با مقامات عربستان و طرف‌های درگیر در یمن ابتدا به صنعا و سپس به ریاض سفر می‌کند.
*  رایزنی درباره ایران و سوریه در ترکیه و اسرائیل
جان بولتون دیروز راهی ترکیه و رژیم اسرائیل شد. مشاور امنیت ملی آمریکا در سفر به خاورمیانه بامقامات آنکارا و تل‌آویو دیدار کرده و در مورد سوریه و ایران صحبت می‌کند. موضوع خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و هماهنگی با ترکیه و رژیم اسرائیل از محورهای این دیدارهاست؛ موضوعی که همچنان در آمریکا نیز محل بحث است.
** ایران ۹۷/۱۰/۱۵
*  آمریکا در جایگاهی نیست که دیگران را درباره قطعنامه ۲۲۳۱ موعظه کند
محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در توئیتر نوشت: «پرتاب ماهواره‌بر توسط ایران- و آزمایش‌های موشکی- نقض قطعنامه ۲۲۳۱ نیستند. امریکا مرتکب نقض فاحش همین قطعنامه شده و بنابراین، در جایگاهی نیست که کسی را درباره آن موعظه کند. جهت یادآوری به امریکا: ۱- قطعنامه ۱۹۲۹ مرده است. ۲- تهدید، تهدید تولید می‌کند و نزاکت، نزاکت می‌آورد.»
*  طرح استیضاح رئیس جمهوری امریکا ارائه شد
برد شرمن، نماینده دموکرات تنها یک روز مانده به آغاز به کار مجلس نمایندگان جدید، رسماً طرح استیضاح ترامپ را به مجلس نمایندگان امریکا ارائه کرد. این نخستین‌باری است که یک قانون‌گذار امریکایی به‌طور رسمی طرحی را برای استیضاح ترامپ مطرح می‌کند.
در صورتی که طرح شرمن به رأی گذاشته شود، احتمال رأی آوردن طرح استیضاح می‌رود.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۱۰/۱۵
*  تاکید مراجع عظام تقلید و علما بربهبود وضعیت اقتصادی و توجه بیشتر به معیشت مردم
دکتر فرهاد دژپسند،وزیر امور اقتصادی و دارایی روز پنجشنبه با حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی، جوادی آملی، سبحانی، نوری همدانی و مکارم شیرازی درقم دیدار وگفت وگو کرد.
آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی: همه باید با حلّ سریع مشکلات اقتصادی مردم، قدردان آنها باشیم. باید افرادی دلسوز، بدونِ وقفه، به معیشت مردم رسیدگی کنند و آنها را از فشارهای اقتصادی موجود، نجات دهند. یکی از مشکلات مهمّ کشور، مساله بانک‌ها است که مردم خیلی شکایت دارند. آن‌طور که می‌خواستیم بانک‌ها اسلامی باشد نشد.
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی: ریشه مشکلات امروز در سه ضلع مشکلات خارجی، برخی سوءاستفاده کنندگان داخلی و دولت است. تحریم‌ها، بازگشت تنها ۲۵درصد از ارز صادراتی، پرداخت یارانه به تمام مردم و افزایش کارمندان دولت نمونه‌ای از این مشکلات از سه ناحیه مذکور است.
آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی: اگر چه دولت برای رفع مشکلاتی مانند گرانی و بیکاری تلاش می‌کنند، اما آثار آن باید در زندگی روزمره مردم دیده شود که اینگونه نیست. اگر نظارت جدی باشد قیمت‌ها باید در سراسر کشور یکسان باشد. برخی مشکلات به تحریم‌ها ربطی ندارد و باید در داخل حل شود.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی: اگر از اختلاس و بی‌نظمی‌ها جلوگیری شود تحریم‌ها در کشور اثرگذار نیست. بانک‌ها باید فعالیت‌های مالی خود را مطابق با احکام و بانکداری اسلامی واقعی اصلاح کنند. دیگر مشکل کشور وجود افراد سودجو است. با وجود اینگونه افراد سودجو، مشکلات قابل حل نیست.
حضرت آیت‌الله سبحانی توجه به رونق تولید در کشور و حل مشکلات کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل را خواستار شد. وی همچنین با اشاره به مشکلات مردم در پرداخت سود و دیر کرد به بانک‌ها تصریح کرد: بانک‌ها باید در پرداخت وام به افراد دقت کنند تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود.آیت‌الله سبحانی توجه به حل مشکل مهریه وحجاب را نیز مورد توجه قرار دادند.
** وطن امروز ۹۷/۱۰/۱۵
*  مردم و نظام، ترامپ و نتانیاهو را متوقف کردند
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل نوشت: مردم و نظام، ترامپ و نتانیاهو را در جنگ همه‌جانبه اقتصادی و روانی متوقف کردند. حسین امیر‌عبداللهیان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «ایران مقتدر با قدرت در کنار متحدین خود در منطقه ایستاده است و برنامه مدرن توسعه کشور و اقدامات دفاعی خود را دنبال می‌کند». وی ادامه داد: «مردم و نظام، ترامپ و نتانیاهو را در جنگ همه‌جانبه اقتصادی و روانی متوقف کردند و در مسیر پیشرفت و توسعه، دنیا را امروز و نه فردا متحیر می‌سازند».
*  خطوط تولید تجهیزات پیشرفته الکترونیکی افتتاح شد
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور در شرکت صنایع الکترونیک؛ خطوط تولید تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و دفاعی را افتتاح کرد. امیر سرتیپ حاتمی با حضور در شرکت صنایع الکترونیک شیراز وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جدیدترین و پیشرفته‌‌‌‌‌ترین محصولات، سامانه‌ها و تجهیزات الکترونیکی و دفاعی را در حوزه‌‌های رادار، جنگ الکترونیک، الکترونیک هوایی، تجهیزات فرودگاهی و الکترونیک دریایی رونمایی کرد.
** جوان ۹۷/۱۰/۱۵
*  حذف موانع میان مردم و مسئولان در نماز جمعه تهران
حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج‌علی‌اکبری که هفته گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب به سمت امام جمعه موقت تهران منصوب شده بود در نخستین حضور خود به عنوان خطیب نماز جمعه ابتدا از در ورودی نمازگزاران وارد شبستان مصلای تهران شد و مورد استقبال مردم نمازگزار قرار گرفت و سپس در خطبه‌های نماز اعلام کرد که از مسئولان حفاظت خواسته است تا برخی میله‌های موجود در سطح شبستان را که میان مردم و مسئولان فاصله ایجاد کرده بود بردارند. این دو اقدام وی موجب خرسندی نمازگزاران شد.
*  تحریم می‌کنیم تا زندگی مردم ایران بهتر شود!
مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در مصاحبه با تلویزیون «نیوزمکس» گفت که دولت این کشور به ریاست دونالد ترامپ، دائماً در حال ارزیابی روند صدور معافیت از تحریم برای کشور‌ها است.
پمپئو مدعی شد که هدف از این اقدامات، ایجاد شرایط زندگی بهتر برای مردم ایران است. پمپئو تأکید کرد: «تحریم‌ها علیه ایران این هدف نهایی را دنبال می‌کند که بتوانند نتایجی ایجاد کنند که مردم ایران زندگی بهتری در مقایسه با زندگی‌ای که اکنون تحت رژیم فعلی دارند، داشته باشند».
** آفتاب یزد ۹۷/۱۰/۱۵
*  ایران به هیچ وجه در مسائل داخلی افغانستان دخالت نمی‌کند
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که «قبل از مذاکره با طالبان، با دولت افغانستان صحبت داشته‌ایم»، گفت: ایران به هیچ‌وجه در مسائل داخلی افغانستان دخالت نمی‌کند.
محمود واعظی با اشاره به این‌که «مذاکرات با طالبان با هماهنگی دولت افغانستان انجام می‌شود»، بیان کرد: من در هیچ گزارشی ندیده‌ام که دولت افغانستان از مذاکرات ایران و طالبان ناراضی باشد. پیش از آغاز مذاکرات با طالبان، با دولت افغانستان صحبت داشته‌ایم.
*  ۱۱۷۰ بازنشسته، رفتند
بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون منع بکارگیری بازنشسته‌ها، اعلام اخیر رئیس سازمان اداری و استخدامی از این حکایت دارد که در این فاصله حدود ۱۱۷۰ بازنشسته فعال در دستگاه‌های اجرایی به کار خود خاتمه داده و خارج شده‌اند.
جمشید انصاری – رئیس سازمان اداری و استخدامی و معاون رئیس جمهور – به تازگی در توئیتی گزارشی از نتیجه اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان اعلام کرده و گفته “در این رابطه به همکاری ۵۲۰ نفر در دولت و دستگاه‌های خارج از دولت و همچنین ۶۵۰ نفر در نیروهای مسلح خاتمه داده شد”.
** رسالت ۹۷/۱۰/۱۵
*  زنجیره طلایی مقاومت منطقه‌ای تشکیل شده است
خطیب نماز جمعه تهران گفت: امروز محور مقاومت زنجیره طلایی مقاومت در منطقه را تشکیل داده است. حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌‌اکبری گفت: همه ما وظیفه‌ داریم که در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب از این دستاورد همچون جان‌مان نگهداری کنیم.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه بهمن ماه امسال متفاوت از سال‌های گذشته خواهد بود، تصریح کرد: امسال چهلمین سال انقلاب اسلامی است و مردم بر مدار امامت و ولایت جشن بزرگ، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را به صورت ویژه‌ای برگزار خواهند کرد.حاج‌علی‌‌اکبری تاکید کرد: آنچه ملت ایران در چند سال گذشته به دست آورده‌‌اند حاصل کیمیای مقاومت است؛ ما در ۴۰ سال گذشته با یک ملت مقاوم روبه‌رو هستیم که در این سال‌ها با انواع توطئه‌ها و فتنه‌ها مقابله کرده و هر آنچه به دست آورده را مدیون ایثار و مقاومت خود است.
*  رئیس جمهوری با استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی موافقت کرد
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی طی حکمی با استعفای حسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موافقت و سعید نمکی را به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.رئیس‌جمهور همچنین در این حکم از خدمات خالصانه و تلاش‌های صادقانه سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم؛ به‌ویژه در اجرا و پیشبرد طرح تحول سلامت قدردانی کرد.
** مردم سالاری ۹۷/۱۰/۱۵
*  حالا که ترامپ اسلحه روی شقیقه ما گذاشته وقت مذاکره نیست
بهزاد نبوی فعال سیاسی در بیست و ششمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران اظهار کرد: ما بعد از تحریم دوم ترامپ دچار مشکل شدیم. باید حواسمان به معیشت مردم باشد. من معتقد نیستم الان که ترامپ اسلحه روی شقیقه ما گذاشته باید با او مذاکره کنیم. عده‌‌ای می‌گویند اگر این کار را نکنیم وضع بدتر می‌شود اما الان شرایط مذاکره نیست. الان باید با ژاپن، کره، چین و روسیه روابط خود را حفظ کنیم. اروپا را از دست ندهیم.
*  رایزنی سفیر ایران با نخست وزیر جدید موریتانی
سفیر جمهوری اسلامی ایران با «محمد سالم البشیر» نخست وزیر موریتانی ملاقات و ضمن تبریک انتصاب وی به این سمت، در خصوص راه‌های توسعه روابط دوجانبه گفت‌وگو کرد. نخست وزیر جدید موریتانی در کارنامه خود مسئولیت وزارت نفت و انرژی و آب و منابع طبیعی و همچنین ریاست سازمان معادن موریتانی را دارد.
** آرمان ۹۷/۱۰/۱۵
*  ناوهای ایرانی به اقیانوس اطلس می‌روند
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام کرد که ناوگروه ارتش اوایل سال ۹۸ در یک سفر پنج ماهه وارد اقیانوس اطلس خواهد شد. امیر دریادار تورج حسنی مقدم روز جمعه اظهار داشت: این سفر در راستای دستور سلسله مراتب فرماندهی انجام خواهد شد. وی افزود: اقیانوس اطلس مسیری طولانی است و احتمال دارد این ماموریت ناوگروه ایرانی در این اقیانوس پنج ماه به طول بینجامد. جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه برای این سفر ناوگروه ایران کره زمین را دور می‌زند، بیان کرد: یکی از اعضای ناوگروه ایرانی ناوشکن بالگرد بر سهند خواهد بود.
*  دستگیری سرشبکه دلالان ارزی
۹ نفر از عناصر کلیدی و سرشبکه دلالان ارزی در اصفهان شناسایی و دستگیر شدند. فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: این افراد با تجمع در محدوده خاصی به صورت غیرقانونی ارز خرید و فروش می‌کردند. سردار معصوم‌بیگی افزود: کارآگاهان پس از شناسایی در عملیات مشترک با پلیس امنیت عمومی این مخلان نظام اقتصادی را دستگیر کردند. از این متهمان مقادیر زیادی دلار، پوند، دینار عراق و لیر ترکیه کشف شد.
** آفرینش ۹۷/۱۰/۱۵
*  شناسایی ۳۱ نفر از سران مفاسد اقتصادی
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۱ تن از سران مفاسد اقتصادی که با فساد و رانت خواری ثروت کشور را غارت کردند، شناسایی شدند و درخواست داریم در ملأ عام و در میدان آزادی اعدام شوند. امیر خجسته روز جمعه در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه شهر همدان با بیان اینکه مسئولان باید در رابطه با مبارزه با مفاسد اقتصادی ورود کنند عنوان کرد: عده‌‌ای غارتگر، بر روی ثروت کشور دست گذاشته اند و مال مردم را به تاراج می‌برند.
*  ارتش اسرائیل به هیچ وجه آماده جنگ نیست
یک مقام بارز وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اذعان کرد که ارتش این رژیم به هیچ وجه برای انجام عملیات نظامی در جنگ‌های آتی آمادگی ندارد.
بر اساس این گزارش، این مسئول صهیونیست که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد که آمادگی نیروهای زمینی اسرائیل برای جنگ در پایین‌ترین سطح ممکن طی سال‌های گذشته قرار دارد و جامعه صهیونیستی باید بداند که در صورت وقوع جنگ، این رژیم بهای بسیار سنگینی خواهد پرداخت.
** قدس ۹۷/۱۰/۱۵
*  امروز موازنه قدرت به سود ایران است
سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی در یادواره هزار و ۳۰۰ شهید شهرستان کازرون با اشاره به تلاش آمریکا برای غلبه بر ایران اظهار داشت: آنها تجربیات خود را به صحنه آورده و از تمام قدرت خود استفاد کرده‌اند تا از ملت ما انتقام بگیرند. دشمنان پس از۴۰ سال نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند. دشمنان در دوران دفاع مقدس همه چیز داشتند، به جز خدا و ما هیچ چیز به جز خدا نداشتیم. امروز موازنه قدرت به سود ایران است. امروز با توکل به خداوند همانطور که آشکار است، دشمن ما از هر زمان ضعیف‌تر بوده و ما قوی‌تر هستیم.
*  آمریکا با ایران مقابله اقتصادی می‌کند، ما نظامی
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به صحبت‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که گفته بود «ایرانی‌ها می‌توانند هرکاری که می‌خواهند در سوریه انجام دهند» اظهار کرد که اسرائیل با آنچه که “نفوذ ایران در سایر کشورها” خوانده شد، مقابله خواهد کرد. وی در این‌باره گفت: ما دقیقا در سوریه در برابر نفوذ نظامی ایران، در حال انجام چنین کاری هستیم.
نتانیاهو در ادامه با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از برجام در ماه می‌ادعا کرد که ایرانی‌ها از اعمال مجدد تحریم‌ها زجر کشیده‌اند. نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد که آمریکا از جبهه اقتصادی به مقابله با ایران پرداخته و اسرائیل از جبهه نظامی.
** خراسان ۹۷/۱۰/۱۵
*  ادعای مقامات هندی درباره سرمایه گذاری ایران در بزرگ ترین پالایشگاه این کشور
در حالی که پرداخت پول نفت ایران به روپیه از سوی پالایشگاه های هندی از مالیات معاف و امکان استفاده از این نوع پرداخت فراهم شده، بزرگ ترین پالایشگاه هند اعلام کرده ایران به دنبال این است که در پروژه‌های این پالایشگاه سرمایه‌گذاری کند. رئیس شرکت نفت هند اعلام کرد طبیعتا پرداخت به روپیه، باید برای خرید از هند یا سرمایه گذاری در این کشور استفاده شود.
*  مشرق نیوز: ریچارد نفیو معمار تحریم های ایران در دولت باراک اوباما، با اشاره به شرایط برجام گفت: من فکر می‌کنم فشار تحریم هایی که بر ایران در سال ۲۰۱۹ اعمال خواهد شد- احتمالا همراه با شکست SPV- باعث خواهد شد رهبران ایران به طور جدی از برجام خارج شوند یا اهمیت چندانی برای آن قائل نشوند.
** اعتماد ۹۷/۱۰/۱۵
*  سفر ظریف به هندوستان و عراق
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برای گسترش همکاری‌های همه‌جانبه، وزیر امورخارجه به هند می‌رود، تاکید کرد: این سفر اهمیت بسیاری با توجه به نوع همکاری‌ها و ظرفیت‌های دو کشور دارد.
بهرام قاسمی درباره اینکه اولین سفرهای آتی وزیر امور خارجه به کدام کشورها خواهد بود؟ گفت: رایزنی‌‌‌هایی برای انجام مقدمات آمد و شدهای دیگر با برخی همسایگان نیز وجود دارد و همانگونه که وزیر امور خارجه اعلام کرده، مقصد بعدی ایشان بعد از هند، کشور عراق خواهد بود.
** شهروند ۹۷/۱۰/۱۵
*  مثبت بودن تراز تجاری کشور در ۹ ماهه امسال به رغم تحریم ها
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به رغم تحریم دشمنان و انواع محدودیت ها، تراز تجاری ۹ ماهه کشور مثبت بوده است.
وی همچنین با اشاره به کاهش نرخ بیکاری از ۱۲.۶ درصد در سه ماهه دوم امسال به ۱۲.۲ درصد در سه ماهه سوم، این امر را یکی از نشانه های امیدوار کننده بهبود شرایط اقتصادی در نتیجه پیگیری های مداوم دولت عنوان کرد و افزود: افزایش نرخ ارز در نیمه اول سال جاری سبب شد که در حوزه‌های مختلف شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم و در عرصه تولید نیز با مشکلاتی روبرو شویم، اما دولت ورود با قدرتی داشت و برای رسیدن به ثبات تلاش ‌های بسیاری را دنبال کرد که در آبان و آذر تورم ماهانه از هفت درصد به ۲.۵ درصد کاهش یافت.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
تنها راه برای حفظ عزت و سربلندی ایران اسلامی تکیه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی است
اختصاصی/یازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد عصر پنجشنبه با قرائت بیانیه به کار خود پایان داد.دراین بیانیه، آمده است: اکنون که در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم رسالت روحانیت اصیل و انقلابی را سنگین‌تر از گذشته دانسته، نسبت به آینده و سرنوشت انقلاب اسلامی احساس مسئولیت جدی می‌نمائیم. روحانیت و حوزه‌های علمیه ضمن ستایش نقش بی‌بدیل رهبری نظام پشتیبانی از اصل مترقی ولایت فقیه و رهبری نظام را وظیفه دائمی خود می‌داند.درادامه این بیانیه ضمن اشاره به تحولات خارجی وداخلی تصریح شده است: تنها راه برای حفظ عزت و سربلندی ایران اسلامی تکیه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی است.در ادامه این بیانیه ضمن اظهار نگرانی نسبت به وضع اقتصادی عموم مردم آمده است از مسئولین قوا می خواهیم با مدیریت جهادی و توجه جدی به اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی صحیح و استفاده بهتر از امکانات مادی و معنوی کشور هر چه سریعتر اقدام و عمل شایسته‌ای انجام دهند.
ترامپ آرزوی کاهش قدرت ملت ایران در منطقه را به گور می‌برد
تسنیم/آیت‌الله اعرافی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم با بیان اینکه عموم جامعه و حکومت برای سامان دادن یک زندگی اخلاقی و سالم وظایف مهمی بر دوش دارند اظهار داشت: مهم‌ترین وظیفه بر عهده والدین بوده و پایه‌های یک شخصیت سالم به دست پدر و مادر شکل می‌گیرد. وی دربخش دیگری ازسخنان خود خطاب به ترامپ گفت: شما آرزوی جدایی ملت ایران از آرمان‌های انقلاب و کاهش قدرت ملت ایران در منطقه را دارید اما ما می‌گوییم همان‌طوری که گذشتگان شما این آرزو را به بستر مرگ بردند تو نیز این آرزو را به گور می‌بری.
مسئولان در برابر شیوع و فراگیری اعتیاد در کشور هوشیار باشند
تسنیم/آیت‌الله فاضل‌لنکرانی در دیدار اعضای مجمع خیرین سلامت ، اظهار داشت: اجرای معارف دینی باید به‌صورت جدی در جامعه موردتوجه قرار گیرد.  عضو جامعه مدرسین دربخش دیگری از سخنان خودگفت: متأسفانه مسئله اعتیاد در کشور در حال فراگیری است، اگر روند فعلی ادامه داشته باشد معلوم نیست در آینده چه اتفاقاتی در کشور بیفتد.
حتی در خواب هم بازگشت بعثی ها را نخواهید دید
حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سید صدر الدین قپانچی در خطبه نماز جمعه نجف اشرف، نشست های بعثی ها در کشور های مجاور را بی نتیجه و محکوم به شکست خواند و گفت: بازگشت بعثی ها به حکومت عراق را حتی در خواب هم نخواهید دید؛ چرا که ملت از حقیقت آن ها باخبر هستند.
ترامپ درپی کاهش تعهدات نظامی در سوریه
صداوسیما / مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا گفت: رئیس جمهور این کشور به دنبال کاهش تعهدات نظامی آمریکا در سوریه و احتمالا افغانستان است و می خواهد این منابع و این نظامیان به کشور بازگردند.
تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه ناگهانی نبود
باشگاه خبرنگاران/ فارین پالیسی گزارش داد تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه ناگهانی نبود و وزارت خارجه آمریکا از ماه‌ها قبل برای آن آماده می‌شد.در این گزارش آمده است: اما این تصمیم مایه تعجب همگان نشد. مقامات بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا و پنتاگون در اوایل سال ۲۰۱۸ مأمور برنامه‌ریزی برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از سوریه شدند.
تست ماهواره‌های ایرانی با موفقیت  انجام شد
باشگاه خبرنگاران / وزیر ارتباطات با انتشار پستی در توئیتر از آزمایش موفق ماهواره‎های ایرانی خبر داد. آذری جهرمی با بیان اینکه پیش از این جامعه بین‌المللی حاضر نبود با کشورمان در توسعه ماهواره‌ای همکاری کند بر توان تولید ماهواره‌های داخلی کشورمان تاکید کرد. جهرمی در ادامه اعلام کرد شب گذشته تست ماهواره‌‌های ایرانی با موفقیت انجام شد.
درخواست حماس از ملت‌های عرب برای انتفاضه علیه سازشکاران
تسنیم/ یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از مردم کشورهای عربی خواست مقابل حکامی که در مسیر سازش با رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند، ایستادگی کرده و اجازه تحقق این طرح صهیونیستی آمریکایی را ندهند.«اسماعیل رضوان» تأکید کرد: همان‌طور که «معامله قرن» (توطئه آمریکایی صهیونیستی ارتجاع عرب) را زیر پا گذاشتیم، عادی‌سازی روابط (با رژیم صهیونیستی) را هم زیر پا خواهیم گذاشت و به شکست خواهیم کشاند.
اقدام عربستان در محاکمه متهمان قتل خاشقجی کافی نیست
مهر/دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که اقدام عربستان سعودی در محاکمه متهمان قتل جمال خاشقجی کافی نیست و باید تحقیقات مستقل و با مشارکت بین‌الملل صورت بگیرد.همچنین مجتهد افشاگر معروف سعودی اعلام کرد که عاملان قتل جمال خاشقجی از وضعیت روحی روانی خوبی برخوردار نیستند و بارها دست به خودکشی زده‌اند.
یارانه ۶ میلیون ایرانی مقیم خارج کشور حذف نشد
تسنیم /کوچکی‌نژاد رئیس هیئت تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها با بیان اینکه طبق شواهد یارانه ۶ میلیون ایرانی خارج‌نشین حذف نشده است گفت: شفاف‌سازی ادعای دولت مبنی بر حذف یارانه این افراد در دستور کار قرار دارد.
 زمینگیری هواپیمای نروژی در شیراز
تسنیم/ یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ اس ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی نروژ که سه هفته پیش به‌دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه شیراز شده بود، به‌دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران قادر به انجام تعمیرات و بازگشت به نروژ نیست.ماجرا از آن‌جا شروع شد که روز ۲۳ آذر، بوئینگ اس ۷۳۷‌ این شرکت که با ۱۹۲ مسافر و خدمه پرواز از دبی به اسلو پرواز می‌کرد، مجبور شد به‌دلیل مشکل فنی در موتور در فرودگاه شیراز فرود ایمنی انجام دهد.
اختصاص ۵۰ هزار میلیارد تومان برای تامین کالاهای اساسی در بودجه ۹۸ ‌
تسنیم/ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان برای تامین کالاهای اساسی در بودجه ۹۸ ‌اختصاص داد.محمد فیضی با اشاره به رشد ۵ درصدی بودجه پیشنهادی دولت در سال ۹۸ و در مقایسه با سال ۹۷ اظهار داشت: دولت با چاره‌اندیشی در ابعاد مختلف جامعه و پاسخ به حساسیت‌های مختلف، جمع منابع بودجه را از ۳۸۶ هزار میلیارد تومان به ۴۰۷ هزار میلیارد تومان رسانده و بیشتر شاهد انقباض در بودجه هستیم.
شکنجه وحشیانه زنان در زندان‌های سعودی
مهر/سازمان حقوق بشر «قسط» خبرهای مربوط به شکنجه زندانیان زن در عربستان سعودی را تایید کرد. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد:فلک کردن و شوک الکتریکی از جمله شیوه‌های رایج شکنجه فعالان زن در زندان‌های سعودی است.سازمان قسط تاکید کرد بازجوهای سعودی از یکی از این زنان در حالی که برهنه بود، عکس گرفتند و در زمان بازجویی این عکس را روی میز بازجویی گذاشته بودند.
نیروهای عربی در سوریه مستقر نمی شوند
مهر/یک مسئول عالیرتبه در وزارت خارجه آمریکا گفت که این کشور برنامه زمانی مشخصی برای خروج نیروهای خود از سوریه ندارد.این مسئول آمریکایی در عین حال عنوان کرد که واشنگتن نمی خواهد برای مدتی نامعلوم در سوریه باقی بماند و برنامه ای برای استقرار نیروهای کشورهای عربی در سوریه نیز ندارد.
تعطیلی دولت آمریکا ادامه دارد
مهر/ با شکست مذاکرات رئیس جمهور و رهبران حزب دموکرات آمریکا بر سر بودجه پیشنهادی کاخ سفید برای ساخت دیوار مرزی مکزیک، ترامپ از آمادگی خود برای طولانی تر شدن تعطیلی دولت فدرال خبر داد! با وجود آنکه ترامپ نشست روز جمعه خود با اعضای حزب دموکرات در کاخ سفید را سازنده دانست؛ «نانسی پلوسی» رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا این نشست را «ستیزه جویانه» خواند و گفت: «اما حزب دموکرات به این تشخیص رسیده است که تا زمانی که دولت را بازگشایی نکنیم، قادر نخواهیم بود به درستی این [مسئله بودجه] را حل و فصل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *