خبرروز ۱۳۹۷/۱۰/۰۵

  • حضرت آیت الله جوادی آملی: حوزه باید همواره استقلال خود را حفظ کند
  • پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب: آیت‌‌الله هاشمی شاهرودی استاد بزرگ حوزه و کارگزار باوفای نظام بود
  • رهبر معظم انقلاب بر پیکر آیت‌الله هاشمی شاهرودی اقامه نماز کردند
  • آیت الله فاضل لنکرانی: فیلترینگ آخرین راهکار برای کنترل نیست
  • رئیس ستادکل نیروهای مسلح تاکید کرد: ضرورت توسعه همکاری نیروهای مسلح ایران و روسیه
  • دستگیری عناصر شبکه نفوذ در سیستم بانکی کشور توسط وزارت اطلاعات

 

** جام جم ۹۷/۱۰/۵
*  خروج آمریکا از سوریه یادآور فرار اسرائیلی‌هاست
بثینه شعبان مشاور رئیس جمهور سوریه با اشاره به تصمیم آمریکا برای خارج‌سازی نظامیانش از خاک این کشور، تأکید کرد، خاک این کشور به صاحبانش بازگردانده خواهد شد.
شعبان با انتشار یادداشتی در روزنامه «الوطن» سوریه تحت عنوان «فرار» اعلام کرد: «از چند روز پیش که ساره سندرز سخنگوی کاخ سفید، خروج نیروهای آمریکا را اعلام کرد، تصویر سربازان اسرائیلی که از جنوب لبنان فرار می‌کردند و مزدوران خود را پشت سرشان جا می‌گذاشتند، از ذهنم خارج نمی‌شود».
*  ۱۷ بار آتش‌بس در «الحدیده» نقض شد
سرتیپ یحیی سریع سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن دوشنبه (۲۴ دسامبر) اعلام کرد که «نیروهای یمنی به توافق آتش‌بس در الحدیده پایبندند اما نیروهای متجاوز به یمن و مزدوران تحت فرمان آنها، از زمان حضور تیم نظارتی سازمان ملل در این شهر، ۱۷ بار آتش‌بس را نقض کرده‌اند».
** همشهری ۹۷/۱۰/۵
*  تعطیلی مجلس و تعویق استیضاح حجتی
هیأت رئیسه مجلس اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه به دلیل شرکت نمایندگان در مراسم تشییع آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه علنی ندارد. پیش از این قرار بود در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس استیضاح حجتی وزیر جهاد کشاورزی را در دستور کار قرار دهد.
** کیهان ۹۷/۱۰/۵
*  صادرات ایران به عراق افزایش یافت
فرزاد پیلتن مدیرکل دفتر عربی – آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در هشت ماهه امسال ۴/۶ میلیارد دلار کالا از ایران به کشور عراق صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد رشد دارد.
*  پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب: آیت‌‌الله هاشمی شاهرودی استاد بزرگ حوزه و کارگزار باوفای نظام بود
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت فقیه عالیقدر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت‌الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفتند.
در بخشی از پیام ایشان آمده است: این ضایعه‌ اسفبار که پس از حدود یک سال بیماری سخت و دردناک واقع شده است، مایه‌ تألم همه‌ کسانی است که به مقام علمی و خدمات باارزش ایشان به نظام اسلامی و نیز به مجموعه‌های فقهی و اصولی و حقوقی حوزه‌های علمیه آشنا می‌باشند. ایشان استادی بزرگ در حوزه علمیه قم و کارگزاری باوفا در مهمترین تشکیلات نظام جمهوری اسلامی، عضو مؤثری در شورای نگهبان و رئیس موفقی در مجمع تشخیص مصلحت بودند و آثار و برکات علمی بسیاری از خود برجای نهادند. ایشان همچنین برادر سه شهید و از یاران و شاگردان و همراهان شهید نام‌آور و بزرگوار سیدمحمدباقر صدر بود.
** شرق ۹۷/۱۰/۵
*  پیام تسلیت رئیس جمهور در پی حادثه واژگونی اتوبوس
در پی حادثه دردناک واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی که به جان باختن و مصدومیت تعدادی از دانشجویان عزیز کشورمان انجامید، رئیس جمهوری در پیام تسلیتی از مسئولان امر خواست ضمن بررسی دقیق علت این سانحه، تمام راهکارهای لازم برای عدم تکرار این گونه حوادث را تمهید و اجرا کنند و رسیدگی‌های پزشکی و درمانی لازم برای بهبود هر چه سریع‌تر آسیب‌دیدگان مورد توجه قرار گیرد.
*  هیئت دولت امروز را عزای عمومی اعلام کرد
هیئت دولت در پی ارتحال فقیه عالیقدر، عالم مجاهد حضرت آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز (چهارشنبه) پنجم دی ماه را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد.
** ایران ۹۷/۱۰/۵
*  نفت خام در مرز ۵۰ دلار
قیمت نفت خام در آخرین ساعات کاری بازار نفت در ۲ روز گذشته سقوط آزاد کرد و به کانال ۵۰ دلار برای هر بشکه یعنی کمترین میزان ۱۷ ماه اخیر رسید.
*  تسلیت رؤسای سه قوه و برخی مقامات کشوری و لشگری
رؤسای سه قوه و جمعی از مقامات کشوری و لشگری و ارگان‌‏ها و نهادها با صدور پیام‌‏های جداگانه رحلت آیت‏‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفتند.
رئیس جمهوری در پیامی با تسلیت ارتحال عالم مجاهد حضرت آیت‎الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، از درگاه خداوند متعال برای آن عالم پرهیزگار علو درجات و همجواری با اجداد مطهرشان و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت کرد.
آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه هم با صدور پیامی درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: «ضایعه مولمه درگذشت این فقیه عرصه جهاد و اجتهاد را که در دوران ریاست قوه قضائیه منشأ تحولات بسیاری در دستگاه قضایی بودند و در سنگر شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری در مسیر وحدت، انسجام و سلامت نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برمی‌داشتند و در حوزه‎های علمیه منشأ خدمات علمی بسیاری بودند را به محضر حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه و بیت معظم ایشان تسلیت می‌گویم.
علی لاریجانی رئیس قوه مقننه نیز در پیام خود به مناسبت درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: «آیت‎الله هاشمی شاهرودی به‌دلیل هوش سرشار و کوشش فراوان در فراگیری علوم دینی در حلقه درس آیات عظام خویی و شهید سیدمحمدباقر صدر قرار گرفت و در محضر این استادان به تحکیم مبانی اجتهادی خود پرداخت. ایشان علاوه بر اینکه از چهره‎های درخشان در علوم اسلامی بودند، در شورای نگهبان و قوه قضائیه، منشأ خدمات فراوانی شدند.»
جمعیت علمای عراق هم در بیانیه‌ای درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۱۰/۵
*  عیسی مسیح(ع) بشارت دهنده صلح و دوستی و منادی عدل و آزادی برای آحاد مردم است
رئیس جمهور در پیامی به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان، زادروز مسعود پیامبر بزرگ الهی و پیام‌آور آزادی و برابری؛ حضرت عیسی بن مریم(ع) و آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی را به وی و تمامی پیروان آن پیامبر صلح و دوستی تبریک گفت.
*  عباس عدالت، شهروند ایرانی – انگلیسی و استاد دانشگاه امیریال کالج لندن که به اتهامات امنیتی در ایران بازداشت و زندانی شده بود، آزاد شد و به انگلیس بازگشت. رسانه‌های انگلیس به نقل از وزارت امور خارجه انگلیس بازگشت این شهروند دوتابعیتی به انگلیس را تایید کرده‌اند. عدالت که در دانشگاه امیریال کالج لندن ریاضی و انفورماتیک تدریس می‌کند ۲۶ فروردین سال جاری پس از دستگیری در تهران به زندان اوین منتقل شده بود.
*  مشاور یهودی پادشاه بحرین می‌گوید عقب‌نشینی آمریکا از سوریه موجب تقویت روابط اسرائیل و اعراب می‌شود. مارک اشنایر، خاخام یهودی آمریکایی که اخیرا به عنوان مشاور پادشاه بحرین تعیین شده است، گفت: خروج آمریکا از سوریه احتمالا موجب نزدیکی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) می‌شود. این کشورها با تهدیداتی از جمله کند بودن رشد اقتصادی به خاطر کاهش تقاضا برای نفت و اقدامات ایران و هم‌پیمانانش مواجه هستند. وی گفت: خالد بن سلمان، سفیر عربستان در آمریکا اخیرا به من گفت که دلیل نزدیکی کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) و اسرائیل، دشمنی کنونی کشورش با ایران است. با این حال دلیل اول این نزدیکی روابط، اقتصاد است چراکه اصلاح اقتصاد عربستان بدون اسرائیل ممکن نیست.
*  حوزه باید همواره استقلال خود را حفظ کند
حضرت آیت‌الله جوادی آملی،ضمن تاکید بر استقلال حوزه، خاطرنشان کردند: حوزه باید همواره قائم به ذات باشد و استقلال خود را حفظ کند، هرگز حوزه را به غیر حوزه بند نکنید.
ایشان اذعان داشتند: حوزه هرگز در پاسخگویی به نیازهای علمی جامعه و کشور کوتاهی نکرده است، کجا کسی از حوزه سوال کرد و پاسخ نشنید؟! اگر در کشور مشکلاتی وجود دارد این مشکلات به دلیل کم کاری حوزه نیست، بلکه به دلیل عدم استفاده از تولیدات حوزه است.
** وطن امروز ۹۷/۱۰/۵
*  برگزاری رزمایش مشترک ایران و روسیه
فرمانده نیروی دریایی ارتش از برگزاری رزمایش‌های مشترک میان ایران و روسیه خبر داد. امیر دریادار حسین خانزادی در حاشیه دومین کمیسیون مشترک همکاری‌های نظامی ایران و روسیه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه توسعه و شتاب همکاری‌های ۲ نیروی دریایی ایران و روسیه طی سال‌های گذشته روند خوبی پیدا کرده است، افزود: در ۲ حوزه ژئوپلیتیک دریای خزر و ناوگان جنوب، صحبت‌ها و گفت‌وگو‌ها میان مقامات نیرو‌های دریایی ایران و روسیه انجام شده است.
*  اصلاحات انجام می‌دهیم
رئیس‌جمهوری سودان همزمان با اعتراضات مردمی و در دیدار با فرماندهان دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی وعده انجام اصلاحات اقتصادی در این کشور را داد. عمرالبشیر در سخنانی ضمن تقدیر از تلاش نیروهای نظامی برای حفظ امنیت، از مردم خواست به شایعاتی که منتشر می‌شود، گوش ندهند. گفتنی است شهرهای سودان این روزها شاهد اعتراض‌های مردمی به دولت است و آنچه باعث انفجار خشم مردم شده، نابسامانی شرایط معیشتی، گرانی، افزایش قیمت نان و کالاهای اساسی است. این اعتراضات، که تاکنون به کشته ‌شدن دست‌کم ۲ معترض منجر شده، طی ۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.
*  مذاکره برای اعزام زائران ایرانی به سوریه
علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت از انجام مذاکرات برای اعزام زائران به سوریه خبر داد و گفت: در کمتر از یک ماه دیگر تکلیف اعزام‌ها مشخص می‌شود.
** جوان ۹۷/۱۰/۵
*  پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی حادثه درگذشت دانشجویان دانشگاه آزاد
در پی وقوع حادثه برای اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران که به جان باختن و جراحت تعدادی از دانشجویان انجامید، حضرت آیت الله‌العظمی خامنه‌ای در پیامی این حادثه مصیبت‌بار و دردآور را تسلیت گفتند.
*  ضرورت توسعه همکاری نیروهای مسلح ایران و روسیه
سردار سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح در دیدار ژنرال ‏اسیپنوف معاون رییس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه و هیئت همراه با اشاره به شرایط بسیار حساس کنونی منطقه و جهان و ضرورت ایجاد پیوند‌های همگرایی بین نیروهای مسلح ایران و روسیه علیه تروریسم، گفت: موفقیت نیروهای مسلح دو کشور در فرایند مقابله با تروریسم در سوریه و شکست تروریست‌های تکفیری و حامیان آنها در منطقه، بیانگر عزم و ظرفیت‌های ایران و روسیه برای مقابله با تهدیدات موجود است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی ایران و روسیه ایجاب می‌کند نیروهای مسلح دو کشور با نگاهی بلندمدت، حوزه‌های همکاری فیمابین را تدوین و توسعه دهند و در چارچوب توافقات کمیسیون مشترک نظامی، آنها را مدیریت و برنامه‌ریزی کنند.
*  رمزگشایی از ۹ دی مانع از تکرار فتنه می‌شود
جمعیت جانبازان انقلاب، ۹ دی را رخدادی بزرگ و عبرت آموز در تاریخ کشورمان دانست و یادآور شد: بازخوانی و رمزگشایی از ابعاد این رخداد در رسانه ملی و در قالب‌های هنری می‌تواند از پدیده تکرار آن در دیگر فتنه‌های امروز و فردا مانع شود.
** آفتاب یزد ۹۷/۱۰/۵
*  رسانه‌ها اخبار فساد را بزرگنمایی نکنند
معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: وضع انتشار اخبار قضایی در رسانه‌ها مناسب نیست، این اخبار بزرگنمایی می‌شود و مردم فکر می‌کنند همه جا فساد است و کسی با این تخلفات برخورد نمی کند.
حجت الاسلام هادی صادقی افزود: کسانی که اخبار قضایی را منتشر می‌کنند باید بیش از بیان جرائم به بیان مجازات‌هایی که قوه قضاییه اعمال می‌کند، بپردازند.
** رسالت ۹۷/۱۰/۵
*  افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده
رئیس سازمان برنامه و بودجه از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده خبر داد.محمدباقر نوبخت با بیان اینکه بودجه سال ۱۳۹۸ کاملا در شرایط تحریمی تعریف شده است، گفت: در این شرایط هم در بخش منابع و هم در بخش مصارف و اهداف تحت تأثیر فشار‌ها و تنگنا‌های ناشی از تحریم‌ها هستیم.نوبخت با اشاره به اینکه در منابع سال جاری فروش دومیلیون و ۴۱۰ هزار بشکه نفت در روز پیش بینی‌ صادرات شده بود، افزود: هر بشکه در بودجه سال گذشته، ۵۵ دلار پیش بینی شده بود در حالی که در سال آینده، پیش‌بینی ما فروش یک و نیم میلیون بشکه در روز به قیمت ۵۴ دلار است؛ بنابراین تنگنا‌های تحریم روی درآمد‌های نفتی کاملا مؤثر است.
*  منافع شخصی نتوانست‌ آیت‌الله شاهرودی را از مسیر انقلاب دور کند
آیت‌الله احمد جنتی در پی ارتحال آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان پیام تسلیتی صادر کرد. در بخشی از پیام ایشان آمده است: این عالم بزرگوار از چهره‌های اثرگذار و یاران صمیمی نظام جمهوری اسلامی بود و در همه عرصه‌های خدمت به مردم، صادقانه ایفای نقش کرد. از عضویت در شورای نگهبان ریاست قوه قضائیه، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه تا ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله مسئولیت‌های خطیر این عالم مبارز و انقلابی بود که در همه این عرصه‌ها هرگز منافع شخصی و جناحی نتوانست ایشان را از مسیر انقلاب، نظام و رهبری دور کند.
*  آیت‌الله شاهرودی در بزنگاه‌های تاریخی، مدافع ولایت و انقلاب بود
آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه مرحوم آیت الله شاهرودی منشأ تلاش‌های زیادی برای نظام جمهوری اسلامی بودند، اضافه کرد: آیت‌الله شاهرودی در مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان قانون اساسی خدمات زیادی را انجام دادند. آیت الله حسینی‌‌‌بوشهری با تأکید بر اینکه وی دارای ذوق سرشاری بود و آثار متعددی در حوزه به جای گذاشت، بیان کرد: در رابطه با مسائل انقلاب و دفاع از جمهوری اسلامی همواره پشتیبان ولایت بودند و مانند یک سرباز جانفشانی زیادی در بزنگاه‌های زمان انجام داد.
** مردم سالاری ۹۷/۱۰/۵
*  دولت آمریکا راهبردی در قبال ایران ندارد
«واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد از اینکه دولت راهبردی در قبال ایران ندارد انتقاد و تصریح کرد تحریم‌های آمریکا به ایجاد تغییرهای مطلوب دولت این کشور منجر نخواهد شد.
*  رد درخواست آزادی شهروند کانادا در چین
چین درخواست کانادا و آمریکا برای آزادی شهروندان کانادایی بازداشت شده در چین را با قاطعیت رد کرد و کشورهای غربی را متهم به داشتن «استاندارد دوگانه» و تبعیض کرد.
** آرمان ۹۷/۱۰/۵
*  ایران حضور نظامی و حتی مستشاری در عراق ندارد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگونه حضور نظامی، پایگاه و حتی حضور مستشاری در عراق ندارد. ایرج مسجدی افزود: همه مستشارانی که با هماهنگی دولت عراق برای کمک به جنگ با داعش آمده بودند نیز پس از اعلام پیروزی بر این گروهک تروریستی، به کشور بازگشتند.
*  دانشگاه شریف دریاچه ارومیه را احیا می‌کند
رئیس سازمان محیط زیست گفت : با وجود اینکه می‌گفتند دریاچه ارومیه در حال نابودی است اما با همکاری دانشگاه شریف در حال احیای این دریاچه هستیم.
** آفرینش ۹۷/۱۰/۵
*  آماده ورود به شرق فرات هستیم
«مولود چاووش‌اوغلو» از عزم ترکیه برای ورود به شرق فرات در نزدیک‌ترین زمان ممکن خبر داد و گفت: «آنکارا به واشنگتن اعلام کرده که ترکیه از فرصت خروج نظامیان آمریکایی در راستای مقابله با گروهک‌های جدایی‌طلب حزب اتحاد دموکراتیک و یگان‌های مدافع خلق کُرد استفاده می‌کند».وزیر امور خارجه ترکیه افزود: «آنکارا و واشنگتن بر تکمیل اجرای نقشه راه منبج سوریه پیش از خروج نظامیان آمریکایی از سوریه توافق کردند.
*  کانادا همچنان به عربستان سلاح صادر می‌کند
یک رسانه کانادایی فاش کرد که علی‌رغم تیره بودن روابط میان عربستان و کانادا اما همچنان صادرات سلاح این کشور به ریاض ادامه دارد.
** قدس ۹۷/۱۰/۵
*  رونمایی از معامله قرن ترامپ پس از انتخابات کنیست
یک مسئول بلندپایه کاخ سفید اعلام کرد: دولت آمریکا تصمیم دارد رونمایی از طرح خود موسوم به معامله قرن را در راستای ایجاد صلح میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها ارائه شده به بعد از انتخابات پارلمان رژیم صهیونیستی (کنیست) موکول کند. شامگاه روز دوشنبه احزاب حاضر در ائتلاف دولت رژیم صهیونیستی بر سر برگزاری انتخابات زودهنگام کنیست در ۹ آوریل توافق کردند و این یعنی اینکه واشنگتن تا قبل از این تاریخ از طرح خود رونمایی نخواهد کرد. طرح ترامپ با مخالفت شدید فلسطینی‌ها روبه‌رو شده است.
*  ایتالیا از بازگشت قذافی پسر به صحنه سیاسی لیبی حمایت کرد
تنها یک روز پس از پایان سفر غیرمنتظره نخست‌وزیر ایتالیا به لیبی، مقامات ایتالیایی می‌گویند که مخالفتی با بازگشت احتمالی سیف الاسلام قذافی به فعالیت سیاسی و رهبری لیبی ندارند.
وی پسر ارشد معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی است. پیشتر معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که نمی‌توان هیچ کس را از شرکت در انتخابات محروم کرد و سیف‌الاسلام نیز بخشی از روند سیاسی در لیبی است.
** اعتماد ۹۷/۱۰/۵
*  دستگیری عناصر شبکه نفوذ در سیستم بانکی کشور توسط وزارت اطلاعات
روابط عمومی وزارت اطلاعات از دستگیری عناصر شبکه نفوذ در سیستم بانکی و ارزی کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران، مازندران، قم، کرمان و اصفهان خبر داد. این شبکه به بهانه انجام واردات کالا، با اسناد غیرواقعی و جعلی به ثبت سفارش واردات کالا اقدام می‌کردند و بدون آن که قصد واردات کالا داشته‌باشند، ارزهای دولتی را به مقصد دلخواه خود حواله می‌کردند و پس از آن، ارزها را به قیمت آزاد فروخته و از مابه التفاوت حاصله سودجویی می‌کردند.
*  ۱۵ کارگر نیشکر هفت تپه با قرار منع تعقیب آزاد شدند
فرزانه زیلابی وکیل مدافع کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از صدور قرار منع تعقیب برای ۱۵ نفر از کارگران بازداشتی این شرکت و آزادی آنها خبر داد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
اقامه نماز رهبر معظم انقلاب بر پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی
 مهر/حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز با حضور در مصلای امام خمینی (ره) بر پیکر آیت‌الله هاشمی شاهرودی نماز اقامه کردند.پس از برگزاری این مراسم در تهران، پیکر ایشان جهت برگزاری مراسم تدفین به قم انتقال خواهد یافت.
فیلترینگ آخرین راهکار برای کنترل نیست
حوزه/آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار معاون وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات گفت: امروز با توجه به پیشرفت‌های افسار گسیخته تکنولوژی و فناوری‌های نوین، برخورد منفی با موضوع فضای مجازی و بستن اینترنت یا فیلتر تلگرام اقدام مطلوبی نیست. عضو جامعه مدرسین گفت: در مواجهه با مفاسد فضای مجازی و اجتماع مهمترین مسئله‌ای که ما را موفق می‌کند ارتقای سطح معلومات و آگاهی جوانان نسبت به مضرات و خطرات احتمالی فضای مجازی است.
وجود بیش از ۱۷۰ هزار بی خانمان در انگلیس
مهر/ایندیپندنت گزارش داد: بررسی‌های جدید نشان می‌دهد بی‌خانمانی در انگلستان به بالاترین سطح خود رسیده و بیش از ۱۷۰ هزار نفر از افراد و خانواده‌های بریتانیا بی خانمان بوده و در معرض فروپاشی هستند.براساس بررسی‌های اخیر ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر در خیابان و در شرایط بسیار بد زندگی می‌کنند. به علاوه نزدیک به ۱۲ هزار نفر نیز در وسایل حمل و نقل عمومی، خودروها و چادر سکونت دارند
ترامپ برکناری وزیر خزانه‌داری آمریکا را هم بررسی کرد
ایسنا/یکی از منابع مطلع به شبکه خبری بلومبرگ گفت، رئیس جمهوری آمریکا برکناری و اخراج وزیر خزانه داری را نیز بررسی کرده است. بلومبرگ همچنین از قول یکی دیگر از منابع مطلع گزارش داد که آینده استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا به سقوط ارزش بازار و بورس بستگی دارد. این بیانیه پس از گزارشی منتشر شد که در آن آمده بود ترامپ در حال بررسی اخراج جروم پاول، رئیس بانک مرکزی است.
هویت حوزه هیچ نسبتی با سکولاریزم ندارد
رسا/شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور با صدور بیانیه‌ای ضمن تشریح گوشه‌هایی از خدمات ارزشمند حوزه و روحانیت به نظام و جامعه اسلامی، تصریح کردحوزه‌های علمیه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی برای پاسخ به نیازهای دنیای معاصر و نظام اسلامی گام‌های بلندی برداشته است.
دربخش دیگری ازاین بیانیه شورای عالی حوزه ضمن استقبال از نقدهای سازنده، تاکید کرد که هویت حوزه هیج نسبتی با سکولاریسم و بی تفاوتی در برابر نیازهای جامعه و نظام ندارد و برخی از این سخنان ناشی از عدم اطلاع کافی از تحولات و دستاوردهای حوزه‌های علمیه است و تضعیف منزلت والای مرجعیت پسندیده نیست.
مراسم ختم آیت‌الله هاشمی شاهرودی فرداشب در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود
اختصاصی/با عرض تسلیت به‌مناسبت رحلت فقیه مجاهد و عالم وارسته، مرحوم حضرت آیت الله حاج سید محمود هاشمی شاهرودی(ره) عضو محترم جامعه مدرسین، عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام وعضو مجلس خبرگان رهبری به استحضار می‌رساند مراسم ختم این عالم ربانی روز پنج‌شنبه ششم دیماه ۱۳۹۷ مصادف با نوزدهم ربیع الثانی ۱۴۴۰، از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مجلس خبرگان رهبری، شورای عالی حوزه‌های علمیه، شورای نگهبان، مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و بیت حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی‌(ره) بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار می‌گردد. شرکت علمای اعلام، فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه و عموم مردم ولایتمدار، تعظیم شعائر و تجلیل از مقام شامخ آن فقید سعید خواهد بود.
قیمت حامل‌های انرژی در بودجه ۹۸ تغییر نکرد
فارس /بیژن نامدار زنگنه با اشاره به وضعیت نفت در لایحه بودجه ۹۸، گفت: دولت به دنبال کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در بودجه است به همین دلیل مالیات‌ها در سال آینده افزایش پیدا کرده است.عضو کابینه دوازدهم عنوان کرد: قیمت فروش هر بشکه نفت در لایحه بودجه سال آینده ۵۴ دلار است.وزیر نفت تاکید کرد: در لایحه بودجه سال آینده قیمت حامل‌های انرژی تغییری نکرده است.
مرگ دومین کودک در بازداشتگاه مرزی آمریکا
مهر/اداره گمرکات و حفاظت مرزی آمریکا تأیید کرد که پسربچه‌ای هشت ساله اهل جمهوری گوآتمالا نیمه شب سه شنبه در یک بازداشتگاه مرزی مهاجران جان خود را از دست داد.این دومین کودک مهاجری است که ظرف یک ماه جاری، جان خود را در بازداشتگاههای مهاجران در آمریکا از دست داده است.
آیت‌الله عیسی قاسم لندن را به مقصد عراق ترک کرد
تسنیم/ آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین که از ابتدای تابستان گذشته برای درمان به انگلیس رفته بود، این کشور را به مقصد عراق ترک کرد.فرزند آیت‌الله عیسی قاسم گفت که وی برای زیارت عتبات عالیات و پس از حدود ۵۰ سال به عراق می‌رود.
حمله رژیم صهیونیستی به حومه دمشق
تسنیم / یک منبع نظامی سوری اعلام کرد که پدافند هوایی ارتش سوریه تعداد زیادی از موشک‌هایی را که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از فراز اراضی لبنان به ریف دمشق شلیک کردند، منهدم کرد.در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ریف دمشق یک انبار مهمات خسارت دیده و ۴ سرباز شهید شدند.ازسوی دیگر سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که پدافند هوایی ارتش این رژیم موشک سوری را که به سوی جنگنده‌های صهیونیستی شلیک شده بود هدف قرار داده و منهدم کرده است.
 ایران از روند صلح درافغانستان حمایت می‌کند
تسنیم / دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در سفر به افغانستان، ودیداربا عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان با توجه به اهمیت روابط ایران و افغانستان در راستای تامین منافع دو کشور و امنیت و ثبات منطقه، افزایش سطح همکاری در همه زمینه‌ها را خواستار شد.دریابان شمخانی با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند صلح در افغانستان با رویکرد درون افغانی هر گونه اقدام بر خلاف این روند را آسیب زدن به امنیت و ثبات افغانستان دانست.
کسب رتبه اول ریاضیات کاربردی توسط دانشمندان ایرانی
فارس /براساس نظام رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال ۲۰۱۷ مقام اول ریاضیات کاربردی در سطح کشورهای آسیای شرقی و مقام سیزدهم را در سطح کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.
عزم دولت برحل مشکلات کشور با کمک جوانان است
ایرنا/معاون اول رییس جمهوری در دیدار جمعی از اقتصاددانان جوان کشور، با اشاره به برخی مشکلات و چالش‌های پیش روی کشور، بر عزم دولت برای حل این مشکلات و حرکت در مسیر توسعه با کمک جوانان و از طریق راهکارهای روش‌مند، علمی و نیز تعامل و همکاری با همه قوا و نهادهای مختلف کشور تاکید کرد.اسحاق جهانگیری ضمن استقبال از نقدهای سازنده اقتصاددانان جوان، از آنان خواست پیشنهادات و راه حل‌های قابل اجرای خود را برای حل مسائل و چالش‌های کشور به دولت ارائه دهند.
عربستان فقط یک دستگاه خودپرداز است
ایرنا /روزنامه فرامنطقه‌ای ‘رای الیوم’ چاپ لندن نوشت: رئیس جمهوری امریکا به عربستان به عنوان دستگاه خودپرداز تحت اختیار خود نگاه می‌کند.’عبدالباری عطوان’ نویسنده مشهور عرب نوشت: علی رغم توهین‌های فراوان ترامپ به عربستان سعودی‌ها هیچ پاسخی به توهین‌های ترامپ نداده‌اند.
رژیم صهیونیستی در آستانه بحران سیاسی
باشگاه خبرنگاران /خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی به بررسی اختلافات موجود در میان گروه‌های مختلف سیاسی رژیم صهیونیستی پرداخت واعلام کرد: فلسطین اشغالی در آستانه بحرانی سیاسی قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *