خبرروز ۱۳۹۷/۰۹/۲۹

  • واکنش آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به طرح ادعاهای خلاف علیه حوزه در نماز جمعه تهران
  • رئیس جمهور: آمریکا قادر نیست برای ملت‌های منطقه نسخه بپیچد
  • آیت‌الله مومن: رهبر انقلاب بر سر اصول با کسی رودربایستی ندارند
  • آیت‌‌الله غروی: ازغدی اطلاعاتی ندارد و سالیان سال بیرون حوزه بوده است
  • آیت‌الله اعرافی: مشارکت با کمیته امداد وظیفه‌ای دینی و عمومی است
  • آیت‌الله اراکی: حوزه علمیه قم توانست سنگین‌ترین تهاجمات را به عرصه دینی دفع کند

 

** جام جم ۹۷/۹/۲۹
*  روایت وزیر اطلاعات از بازگرداندن اخلالگر اقتصادی به کشور
وزیر اطلاعات گفت: یک اخلالگر اقتصادی که از کشور گریخته بود با اقدامات پیچیده اطلاعاتی دستگیر وبه کشور بازگردانده شد. حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی تاکید کرد: متهمه «شیرین.ن» سال گذشته معادل ۸۰۰ میلیارد تومان در قالب ارزهای رایج از یکی از بانک‌های کشور اختلاس کرده و به خارج از کشور متواری شده بود.وی گفت: این متهمه با تغییر هویت و اخذ گذرنامه یکی از کشورها بیش از یک سال از چنگ قانون فراری بود که با اقدامات پیچیده اطلاعاتی دستگیر وبه کشور بازگردانده شد.
* خبرهای خوبی از مرزبانان در راه است
سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی با بیان این که خبرهای خوبی در خصوص مرزبانان ربوده شده در راه است گفت: با رایزنی‌هایی که ستاد کل نیروهای مسلح و دستگاه دیپلماسی انجام داده است امیدواریم هفته‌های آینده اتفاقات خوبی بیفتد.
** همشهری ۹۷/۹/۲۹
*  روحانی از پست دامادش بی‌خبر بود
رئیس دفتر رئیس جمهور درباره انتصاب داماد حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پست معاونت وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: دکتر روحانی در جریان این انتصاب نبوده و هیچ گاه کسی را توصیه نکرده و نمی‌کند، عملکرد ایشان روشن بوده است. محمود واعظی گفته: دکتر مهدی زاده از دوستان قبلی آقای رحمانی بوده و همشهری هستند. او دکترای زمین شناسی دارد و صاحب سبک و علم است. داماد رئیس جمهور بعد ازواکنش‌های منفی‌ای که نسبت به انتصابش در وزارت صنعت شکل گرفت، از پست خود استعفا داد.
** کیهان ۹۷/۹/۲۹
*  دشتی نماینده کویت در کمیته حقوق بشر سازمان ملل خطاب به متحدان عرب سعودی: از التماس‌هایی که ریاض به ایران می‌کند خبر ندارید
«کشورهایی که توصیه‌های ریاض را اجرا می‌کنند از تماس‌های محرمانه و خواهش و التماس‌های عربستان از ایران در زمینه‌های مختلف خبر ندارند.»
آنچه می‌تواند سبب تغییر در کشورهای خلیج فارس شود این است که مردم بفهمند حکامشان تابع اربابانی در انگلیس، آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند.
کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دشمنی با ایران تظاهر می‌کنند اما از درون اطمینان دارند که نه از این کشور و نه از ملتش در طول تاریخ هیچ گاه بدی ندیدند و این انگلیس، آمریکا و صهیونیست‌ها هستند که عرب‌ها را علیه ایران تحریک می‌کنند.
ایران ظرف چند ساعت می‌تواند خلیج فارس را اشغال کند و همه دنیا تسلیم قدرت ایران هستند و آنهایی که با آن سر دشمنی دارند زیان دیده‌اند.
*  داعش ۷۰۰ اسیر را طی ۲ ماه گذشته در شرق سوریه قتل‌عام کرده است
براساس گزارش یک نهاد حقوق بشری وابسته به مخالفان دمشق، گروه تروریستی داعش طی دو ماه گذشته، حدود ۷۰۰ زندانی را در شرق این کشور اعدام کرده است.
*  رئیس‌جمهور عراق هم طی همین روزها به سوریه می‌رود
«برهم صالح» به عنوان دومین رئیس‌جمهور منطقه پس از سودان، به زودی راهی پایتخت سوریه می‌شود و با «بشار اسد» دیدار می‌کند.
** شرق ۹۷/۹/۲۹
*  ظریف هدفی برای انتخابات آینده نداشته و ندارد
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه محمد جواد ظریف وزیر خارجه فردی فراجناحی و ملی است، گفت: آقای ظریف گرایش حزبی و جناحی ندارد و به دنبال اهداف خاصی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده نیست.
*  تحقیق درباره ضرب و شتم اتباع افغانستانی
سفارت کشورمان در کابل بیانیه‌ای در مورد ضرب و شتم اتباع افغانستانی صادر و اعلام کرده تا حصول نتیجه این موضوع پیگیری می‌شود. در این بیانیه آمده است: رفتار غیر انسانی ضرب و شتم تعدادی از شهروندان عمیقا قابل سرزنش است. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بلافاصله این موضوع را تحت بررسی قرار داده و انجام چنین اقدامی از ناحیه اعضای وابسته به خود را قویا تکذیب کرده است. سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، ضمن تقبیح شدید این رفتار ناشایست اطمینان می‌دهد همان گونه که نیروی انتظامی ایران وعده داده، تحقیقات در این زمینه تا حصول نتیجه ادامه یافته و به اطلاع همگان خواهد رسید.
** ایران ۹۷/۹/۲۹
*  رونمایی از سامانه مذاکرات شورای نگهبان
عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: ما سال گذشته از سامانه نظرات شورای نگهبان رونمایی کردیم که استقبال خوبی از آن انجام شد و امروز روزانه به طور متوسط این سامانه ۱۲ هزار بازدید دارد. سیامک ره‌پیک گفت: اکنون نیز از سامانه مذاکرات شورای نگهبان رونمایی می‎کنیم که براین اساس مذاکرات شورای نگهبان در این سامانه قرار داده می‎شود.
*  هند پول نفت ایران را به ۵ بانک واریز می‌کند
 هند پول نفت خریداری شده از ایران را در حساب‌های تضمینی در پنج بانک واریز می‌کند. دو کشور در مورد یک مکانیزم پرداخت برای دور زدن تحریم‌های امریکا توافق کرده‌اند. به نقل از بلومبرگ،ایران بخشی از این پول را برای خرید کالاهای اساسی از هند و تأمین هزینه‌های مأموریت‌های دیپلماتیک خود در این کشور هزینه می‌کند. تمام این پرداخت‌ها به روپیه هند است.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۹/۲۹
*  واکنش آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به طرح ادعاهای خلاف علیه حوزه در نماز جمعه تهران
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی گفتند: از عجائب روزگار است که هفته گذشته در نماز جمعه تهران در سخنرانی قبل از خطبه‌ها بر ضد حوزه علمیه صحبت کردند؛ نماز جمعه‌ای که فرزند حوزه است، تمام ائمه جمعه بدون استثنا فرزندان و تربیت یافتگان حوزه‌های علمیه هستند؛ حال چطور می‌شود که پایگاه بشود بر ضد حوزه؟ این عجیب است! ایشان تاکید کردند: شما که همه چیزتان از حوزه است چطور می‌شود از یک شخص مخالف حوزه که قبلا نیز علیه حوزه سخنرانی کرده بود، دعوت کنید و پایگاه بدهید.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی ادعای مطرح شده ازسوی سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران را خلاف و دور از واقعیت خواندند و گفتند: عجیب است دروغ بزرگی مطرح می‌کنند و می‌گویند چهل سال است حوزه همان حرف‌های قبل را می‌زند. ایشان تصریح کردند: اگر کسی نداند شما که می‌دانید، حوزه چقدر به مسائل مستحدثه و نیازها و اقتضائات توجه دارد و در درس‌ها، تحقیقات و پژوهش‌ها به این موضوعات توجه می‌شود.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی ادامه دادند: حوزه نباشد هیچ چیز نیست، بدانید و آگاه باشید حافظ حوزه خدا و امام زمان است، از زمانی که شیخ طوسی به نجف آمد فراز و نشیب‌هایی بوده چقدر تلاش بر ضد حوزه شد، اما خدای متعال حوزه را از خطرها حفظ کرد، الان هم حفظ می‌کند.
*  خواب مجلس سنا را برای مجمع تشخیص مصلحت نظام دیده‌اند
دکتر علی مطهری در یادداشتی که در اینستاگرام خود منتشر کرده، آورده است:
روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیحی درباره اقدام غیرقانونی این مجمع در خصوص ماده ۱ لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی داده است که نه تنها قانع‌کننده نیست بلکه عذر بدتر از گناه است.
وی افزود: مجمع طبق اصل ۱۱۲ قانون اساسی صرفاً حق داوری میان نظر مجلس و شورای نگهبان را دارد و باید یکی از آن دو را انتخاب کند و حق هیچ گونه دخل و تصرفی در مصوبه مجلس را ندارد. ظاهراً عناصری در مجمع تشخیص از فرصت بیماری آیت‌الله شاهرودی استفاده کرده‌اند و خواب مجلس سنا را برای این نهاد دیده‌اند ولی این خواب بدون تغییر قانون اساسی تعبیر نمی‌شود.
** وطن امروز ۹۷/۹/۲۹
*  از سقوط اخلاقی مسؤولان خجالت کشیدم
علیرضا زاکانی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در واکنش به فیلم منتشره از برخورد نماینده سراوان با مأمور گمرک و توضیحات این نماینده بعد از انتشار فیلم، نوشت: فیلم تکان‌دهنده توهین نماینده سراوان را دیدم. به‌ عنوان یک نماینده ادوار مجلس از سقوط اخلاقی مسؤولان خجالت کشیدم. توجیه بدتر وی در علت برخورد را شنیدم و بیشتر خجالت کشیدم. فاجعه‌آمیزتر، نگاه ضدمردمی ۴۰ نفر از نمایندگان مجلس در استیضاح وزیر اقتصاد بود که حسابی شرمنده‌ام کرد.
*  رهبر انقلاب بر سر اصول با کسی رودربایستی ندارند
آیت‌الله محمد مومن در دیدار اعضای ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امام(ره) از مردم هیچ نمی‌خواست و فقط می‌خواست مردم به وظیفه‌شان عمل کنند. عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه علمای جهان تشیع با امام خمینی(ره) در پیشبرد نهضت همکاری کردند، گفت: حضرت امام(ره) می‌گفت من خادم مردم هستم و دست بسیجیان را می‌بوسم؛ ایشان در طول عمر خود جز خدا و خدا‌خواهی مسیر دیگری نرفت. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۰ سال تحت نظر امام خمینی(ره) آموخت که باید چگونه جامعه مسلمین را زعامت کند؛ مقام معظم رهبری که ۲۹ سال از رهبری ایشان می‌گذرد، هیچ خرده‌ای به ایشان وارد نیست و خدا هم از ایشان حمایت می‌کند و ایشان هم محکم ایستاده و با کسی رودربایستی ندارد. عضو فقهای شورای نگهبان با تصریح بر اینکه از زمان امام خمینی(ره) در این شوراست، گفت: ۲۹ سال از مدت عضویت من در شورای نگهبان در دوران زعامت رهبر معظم انقلاب بوده است و با اطمینان می‌گویم هیچ تغییری در مواضع حق ایشان ایجاد نشده است.
** جوان ۹۷/۹/۲۹
*  رفتار مجاهدانه شرط پیروزی در فضای مجازی
رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور صبح دیروز در اولین همایش فعالان فضای مجازی بسیج استان گیلان شرط پیروزی در عرصه فضای مجازی را رفتار مجاهدانه توصیف کرد. سردار غیب‌پرور در ادامه بیان داشت: در عرصه فضای مجازی اگر ما اعتماد به نفس نداشته باشیم و اگر خودمان را باور نداشته باشیم، قدم از قدم برنخواهیم داشت و راه این خودباوری شبکه سازی است و باید یک شبکه پویای اثر بخش فعال و انقلابی ایجاد کنیم و چگونگی این شبکه را شما فعالان فضای مجازی باید تعیین کنید.
*  لوازم خانگی ۱۰ درصد ارزان می‌شود
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طی توافق با تولید کنندگان لوازم خانگی قیمت‌ها حداقل ۱۰ درصد کاهش خواهد داشت.
** آفتاب یزد ۹۷/۹/۲۹
* ازغدی اطلاعاتی ندارد و سالیان سال بیرون حوزه بوده است
آیت‌الله سید محمد غروی در واکنش به اظهارات ازغدی اظهار داشت: متاسفانه آقای ازغدی بیش از آنچه به او مربوط است، صحبت می کند. او باید حد و منزلت خود را بداند ومتوجه موقعیتی که در آن قرار دارد باشد.عضو جامعه مدرسین اضافه کرد: این شکل صحبت کردن اثرات مناسبی ندارد. ایشان حوزه را نمی شناسد اگر میخواهد نظر بدهد بیاید به او توضیحاتی بدهیم که در حوزه چه تحولاتی شکل گرفته و بعد از آن در خصوص موضوعات حرف بزند.آیت‌الله غروی با بیان اینکه آقای ازغدی اطلاعاتی ندارد وسالیان سال بیرون حوزه بوده گفت: ایشان فقط در زمینه‌های مختلف ادعا دارد.صحبت‌های او در حوزه بازخورد خوبی نداشته ، مسئولین هم به این مسئله توجه نمی کنند و نمی دانند این شخص موجب نارضایتی بزرگان حوزه شده است.
عضو جامعه مدرسین خاطر نشان کرد: آقای ازغدی می‌توانست در حد خودش اثرگذاری‌هایی در بعضی مجامع داشته باشد اما با این کارها باعث می شود خود را منزوی کند و در انزوا قرار بگیرد.او مثل اینکه نظر کرده در مسائلی که به او ارتباطی ندارد دخالت کند.
* کانال مالی ایران و سوئیس در آستانه راه اندازی است
تارنمای روزنامه فایننشال تایمز خبر داد که سوئیس با تایید آمریکا به زودی یک کانال مالی را برای فروش کالاهای اولویت دار به ایران راه اندازی می‌کند. به نوشته این روزنامه اقتصادی انگلیسی، سوئیس مشغول گفت وگوهای حساسی با ایران و آمریکا در زمینه صادرات مواد غذایی، دارو و وسایل پزشکی به ایران است.
** رسالت ۹۷/۹/۲۹
*  آمریکا قادر نیست برای ملت‌های منطقه نسخه بپیچد
حجت‌الاسلام حسن روحانی پیش از سفر به ترکیه در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه آمریکا قادر نیست از هزاران کیلومتر فاصله، برای منطقه روابط کشورها و ملت‌های بزرگ این منطقه نسخه بپیچد، گفت: در این سفر در خصوص مسائل ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و همکاری‌های بانکی‌، اقتصادی، انرژی، نفت و گاز، رایزنی خواهد شد و در این زمینه‌ها هم اسنادی به امضا خواهد رسید.
*  ماهواره پیام دانشگاه امیر کبیر این هفته تحویل می‌شود
وزیر ارتباطات گفت: ماهواره پیام امیر کبیر همین هفته تحویل می‌شود و به عنوان اولین ماهواره در مدار قرار می‌گیرد و پس از آن نیز باید ماهواره ظفر دانشگاه علم و صنعت سریع‌تر تحویل شود. محمد جواد آذری جهرمی افزود: دانشگاه علم و صنعت اقدامات ارزشمندی در حوزه ICT و فضایی انجام داده است و در حوزه فضایی مقداری تاخیر داریم که باید عجله کنیم.
وی ادامه داد: ماهواره ظفر علم و صنعت دارای دقت دو برابر ظرفیت موجود است و از این رو کشور به آن نیاز دارد و باید برای تحویل آن عجله کنیم.
** مردم سالاری ۹۷/۹/۲۹
*  ارقام کلی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور بازنگری شد
اعضای هیات وزیران در جلسه روز چهارشنبه به ریاست رییس جمهوری، ارقام کلی منابع و مصارف لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور را با هدف صرفه جویی بیشتر و الحاق چند تبصره به آن، بازنگری کردند.
موضوع صندوق‌های بازنشستگی، خرید خدمت آموزشی توسط آموزش و پرورش از بخش غیردولتی، منوط کردن برخورداری از معافیت مالیاتی و جایزه و مشوق صادراتی صادرکنندگان به حصول اطمینان از برگشت ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات به چرخه اقتصادی کشور، از جمله تبصره‌های الحاقی به لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور بود.
** آرمان ۹۷/۹/۲۹
*  ۲۰۰ نفر از دولت رفتند
معاون رئیس جمهور گفت:‌ با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان ۲۰۰ نفر از دولت رفتند. جمشید انصاریان افزود: با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان ۲۰۰ نفر از دولت رفتند. وی افزود: حدود ۵-۶ نفر هم برای ادامه کار مجوز لازم را گرفتند.
*  اعلام وصول استیضاح وزیر کشاورزی
استیضاح وزیر کشاورزی با ۴۴ امضا توسط هیات رئیسه اعلام وصول شد. علی اصغر یوسف‌نژاد در صحن علنی مجلس با اشاره به اعلام وصول چهارشنبه پارلمان گفت: استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، آب و منابع طبیعی با ۴۴ امضا به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد که اعلام وصول می‌شود.
** آفرینش ۹۷/۹/۲۹
*  دو میلیون بازنشسته تأمین اجتماعی تا آخرهفته بسته حمایتی دریافت می‌کنند
اکبر ایزدی مدیر عامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با تشریح پرداخت بسته حمایتی گرو‌ه‌های هدف گفت:‌ ۲ میلیون و ۵۰ هزار بازنشسته تأمین اجتماعی تا آخر این هفته بسته حمایتی دریافت خواهند کرد و برای ۱۱ میلیون کارگر نیز به زودی واریز می شود.
*  سوریه به اتحادیه عرب بازمی‌گردد
دفتر ریاست جمهوری تونس اعلام کرد که کشورهای عربی درحال هماهنگی برای ارائه پیشنهاد بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هستند. نشست بعدی اتحادیه عرب مارس ۲۰۱۹ (اسفند سال جاری) در تونس برگزار می‌شود.
** قدس ۹۷/۹/۲۹
*  عقب نشینی کامل نیروهای نظامی آمریکا از سوریه
«آمریکا به دنبال یک عقب‌نشینی کامل و فوری از سوریه است»، این جمله‌ای بود که روز گذشته شبکه خبری سی.ان.ان به نقل از مقامات رسمی پنتاگون به صورت خبری فوری منتشر کرد. خبرگزاری رویترز چارچوب زمانی پیش بینی شده برای عقب نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه را بین ۶۰ تا ۱۰۰ روز اعلام کرده است. قرار است عقب نشینی نیروهای آمریکایی در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود. روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی نوشت: شکست داعش تنها دلیل حضور نیروهای نظامی این کشور در سوریه بوده است. پس از توییت ترامپ، کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد روند بازگرداندن سربازان آمریکایی از سوریه آغاز شده است.
*  دستگیری ۱۳ نفر در حوزه ارز
دادستان تهران گفت: در حوزه ارز همچنان اقدامات دادستانی ادامه دارد و روز گذشته دوباره ۱۳ نفر دیگر دستگیر شدند و تا کنون چهل پرونده منجر به کیفرخواست در این حوزه داشتیم. عباس جعفری دولت آبادی در حاشیه نشست آسیب‌های اجتماعی به شبهات مطرح شده درباره پرونده باقری درمنی پاسخ داد و افزود: پرونده باقری‌درمنی پس از ۹ جلسه محاکمه و اعتراض محکوم و وکلا به حکم در دیوان عالی کشور تایید و برای اجرا به دادستانی اعاده شده است. دادستان تهران بیان داشت: اتهام این فرد فساد فی الارض است که در فرض رضایت شکات هم تاثیری در اجرا ندارد.
** خراسان ۹۷/۹/۲۹
*  تصویب یک فوریت طرح مقابله با اهانت به ادیان و اقوام ایرانی
نمایندگان مجلس با یک فوریت طرحی موافقت کردند که در آن مجازات‌هایی را برای افرادی که اهانتی به ادیان و مذاهب قانونی و اقوام ایرانی داشته باشند پیش‌بینی کرده است. این طرح به امضای ۸۴ نماینده رسیده و فوریت آن با ۱۱۴ رای موافق در برابر ۳۶ رای مخالف به تصویب رسید.
*  برخی نمایندگان به ابتدایی ترین مسائل مجلس آشنایی ندارند
دبیر شورای نگهبان با بیان این که برخی نمایندگان متأسفانه به ابتدایی‌ترین مسائل مربوط به مجلس آشنایی ندارند و چه بسا برخی اصلاً یک بار متن قانون اساسی را نخوانده باشند، گفت: الان مجلس در آستانه بررسی بودجه کشور است، نمایندگان چقدر به مسائل بودجه که رگ حیاتی مملکت است آشنایی دارند، یعنی کجا و چقدر باید هزینه شود و نظارت کند تا دولت بودجه را در جای مناسب هزینه و از مصارف غیر ضروری جلوگیری کند.
آیت ا… جنتی با انتقاد از برخی اعمال نمایندگان مجلس گفت: باید نمایندگان در این زمینه نیز در دوره‌های اخلاقی شرکت کنند تا با وظیفه شرعی و قانونی خود آشنا شوند.
** اعتماد ۹۷/۹/۲۹
*  ایران بینی ترامپ را به خاک می‌مالد
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت:‌ «آمریکا با تشدید تحریم‌ها و فشار، به دنبال ایجاد شکاف در درون حاکمیت و جدایی مردم از نظام است اما در عمل بعد از این تحریم‌ها به وضوح روشن است که انسجام میان قوای کشور، نیروهای مسلح و دولت بیشتر شده و همبستگی کشور در برابر زورگویی آمریکا فزونی یافته است؛ این موضوع آنها را عصبانی کرده از این رو رفتارهای خارج از منطق و عرف انجام می‌دهند.
در مقابل، جمهوری اسلامی ایران با راهبرد اقتصاد مقاومتی هدفمند مبتنی بر تولید و اشتغال مولد، با اتکا به ظرفیت‌های داخلی و توانمندی‌های بومی در مسیر توسعه ملی گام بر می‌دارد و با اتکا به توانمندی‌ داخلی، همچون زمان ریاست جمهوری اوباما، بینی ترامپ را به خاک می‌مالد.
*  نه پشیمانیم و نه شرمنده
سردار محمد رضا نقدی، معاون فرهنگی سپاه گفت: «انقلاب اسلامی در شرایطی به ۴۰ سالگی خود رسیده است که اکثر انقلاب‌ها ۴۰ سالگی خود را نمی‌بینند. ما همچنان پس از ۴۰ سال همچنان بر همان موازین و مواضع انقلاب اسلامی ایستاده‌ایم و نه پشیمان شده‌ایم و نه شرمنده‌ایم. این حجم از توطئه در برابر یک ملت در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است. ما استقلال خود را در برابر این هجمه‌ها حفظ کرده‌‌ایم و ولایت فقیه نیز کام ما را شیرین کرده است.»
** شهروند ۹۷/۹/۲۹
* عذرخواهی نکردم
فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و امور دارایی در حاشیه جلسه هیات دولت در واکنش به اخبار منتشر شده درباره عذرخواهی او از نماینده مردم سراوان در مجلس در پی انتشار فیلمی از درگیری این نماینده در ساختمان گمرک گفت: «من در این باره گفتم که موضوع را بررسی و متناسب با آن اظهار نظر می‌کنم.» وی با رد شایعات مطرح شده درباره عذرخواهی او از نماینده سراوان، خاطر نشان کرد: «در جلسه غیر علنی روز سه شنبه مجلس اصلا فرصت نشد من صحبت کنم.»
*  برخورد با مقصران حادثه آتش سوزی
بطحایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به پرسشی درباره علت وقوع آتش سوزی اخیر در یکی از مدارس شهر زاهدان گفت: «ابتدا ما باید سهم قصور یا تقصیری که موجب این حادثه شده است را مشخص کنیم، البته بخاری که آن جا استفاده می‌شده و ساختمانی که به آن مدرسه اختصاص یافته بود، از جهت فنی ابهامات را با خود دارد که تا فردا نتیجه نهایی بررسی‌ها به ما اعلام می‌شود که آیا این ساختمان تایید شده بود یا این که عوامل مدرسه خودشان به آن نقل مکان کرده‌اند؟» وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: «متاسفانه به دلیل کافی نبودن اعتباراتی که به وزارتخانه اختصاص می‌یابد هنوز مدارسی داریم که از وسایل گرمایشی خطر آفرین استفاده می‌کنند.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
همجواری با مضجع شریف حضرت معصومه را غنیمت بدانیم
رسا/ آیت‌الله شب زنده‌دار با تسلیت ایام وفات حضرت فاطمه معصومه(س) تأکید کرد که باید از وجود مقدس حضرت نهایت بهره معنوی را برده و همجواری با این بانوی کرامت را غنیمت بشماریم.وی با اشاره به عنایات حضرت معصومه(س) به بزرگان و علمای شیعه ادامه داد: بزرگان، عنایات بسیاری از حضرت معصومه(س) مشاهده کردند و با توسل، به مقامات عالی معنوی و علمی رسیدند باید از نعمت بزرگ وجود مبارک بانوی کرامت نهایت استفاده را ببریم و مراقب باشیم که کارهای ما سبب تکدر خاطر ایشان نشود.
مشارکت با کمیته امداد وظیفه‌ای دینی و عمومی است
حوزه/آیت‌الله اعرافی در دیدار با سید پرویز فتاح رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه در نظام اسلامی بیشتر از هر کشور دیگری باید به دنبال اجرای عدالت باشیم، اظهار کرد: در راستای تامین عدالت باید به ابعاد مختلف توجه داشته باشیم. وی با تاکید بر اینکه کمیته امداد در اجرای عدالت عمومی پیشگام است، اضافه کرد: وظیفه ما به‌عنوان حوزه و روحانیت این است که در خدمت کمیته امداد، خیرین و مجموعه‌هایی که در راستای عدالت گام برمی‌دارند، باشیم چراکه کمک به نیازمندان ذات و هویت حوزه است و مشارکت با کمیته امداد وظیفه‌ای دینی و عمومی است.
زکات، از راهکارهای مهم تحقق عدالت اجتماعی است
تسنیم/آیت‌الله کعبی در همایش معاونین و روسای حوزه توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد  بااشاره به سخنان مقام معظم رهبری در نوروز سال‌های گذشته در حرم مطهر رضوی اظهار داشت: اگر مردم و ثروتمندان زکات مال و وجوهات شرعی خود را پرداخت کنند، حتی یک مسلمان فقیر باقی نخواهد ماند و حتی زندانیانی که به خاطر فقر در زندان هستند آزاد می‌شوند.عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه زکات یکی از بهترین راهکارهای اسلام برای از میان برداشتن فقر است خاطرنشان کرد: با تنظیم زکات بهره‌وری از سرمایه‌های جامعه بیشتر شده است.
 حوزه علمیه قم توانست سنگین‌ترین تهاجمات را به عرصه دینی دفع کند
تسنیم / آیت‌الله اراکی دیشب در نشست «حوزه و انقلاب اسلامی چهل سال همگامی» ، با بیان اینکه امروز مبانی ما به برکت ایستادگی حوزه علمیه قم بسیار مستحکم تر از گذشته است، اظهار داشت: رسالت حوزه‌های علمیه به رهبری امام خمینی (ره) حیات بخشی به جامعه بوده که همان رسالت انبیاء الهی است. عضو جامعه مدرسین درادامه با بیان اینکه طلاب و روحانیون باید در همه عرصه‌ها وارد شده و دستاوردهای حوزه را تبیین کنند،گفت: حوزه علمیه توانست سنگین‌ترین و سخت‌ترین تهاجمات را به عرصه دینی دفع کرده و آن هجمه‌ها را منجر به شکست دشمنان کند.
ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی ویژه مددجویان تا پایان سال
حوزه/ رئیس کمیته امداد گفت: ۵۰ هزار واحد مسکن مهر را به کمیته امداد اختصاص دادند که درحال ساخت آن‌ها و تحویل ساختمان‌های تکمیل‌شده به مددجویان هستیم و امیدواریم تا پایان سال جاری برای مددجویان کمیته امداد ۲۰ هزار واحد را در سطح کشور ایجاد کنیم.مهندس فتاح در دیدار با آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه صف درخواست مددجویان برای تهیه جهیزیه در کل کشور به پایان رسیده است، اظهار کرد: سال گذشته با ایجاد اشتغال‌زایی تعداد قابل توجهی از خانوارها را خودکفا کردیم؛ اما امسال ۶۲۰ هزار خانوار به جمعیت کمیته امداد اضافه شده است.
قدرت دفاعی سپاه افزایش می‌یابد
ایرنا/ جانشین فرمانده سپاه با بیان اینکه تحریم‌ها تاثیری بر توان دفاعی ایران ندارند، اعلام کرد که قدرت دفاعی این نهاد نظامی نسبت به گذشته افزایش پیدا خواهد کرد.سردار سلامی تاکید کرد: تولید قدرت جزء اساسی ترین دستور کارهای ما است از این رو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کماکان به تولید قدرت ادامه خواهد دارد.
سوئد برای گسترش روابط باایران تلاش می‌کند
ایرنا/ وزیرامورخارجه سوئد در دیدار با عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: سوئد و دیگر کشورهای اروپایی بر گسترش روابط تجاری با ایران تلاش می‌کنند.والستروم در این ملاقات با تاکید بر اراده سیاسی کشور متبوعش برای تداوم و گسترش رایزنی ها، همکاری‌ها و تعاملات دو کشور در ابعاد و حوزه‌های مختلف اعم از دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، اعلام کرد: برجام یک توافق بین المللی مبتنی بر رویکرد چند جانبه گرایی است و با اجرای آن همه کشورها منتفع شده‌اند.
عربستان به نقض آتش بس ادامه می‌دهد
ایرنا/ سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت که نیروهای ائتلاف سعودی برای دومین روز متوالی آتش بس را نقض و مناطق مختلف شهر الحدیده یمن را هدف قرار دادند. السریع’ افزود: نیروهای ائتلاف سعودی با موشک، خمپاره و تسلیحات نیمه سنگین مناطق مسکونی شهر الحدیده را هدف قرار دادند. وی افزود: جنگنده‌ها، هواپیماهای شناسایی آپاچی همچنان به صورت گسترده‌ای در آسمان الحدیده پرواز می‌کنند.
دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی از جهل  است
مهر/ رئیس مجلس گفت: دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی از جهل افراد می‌آید. علی لاریجانی در دیدار با علمای اهل سنت و شیعه شهرستان بندرلنگه بیان داشت: حقیقت فرقه اهل سنت و شیعه اختلاف ندارند. در اصول اختلافی ندارند. دامن زدن به این اختلافات خرد از جهل افراد می‌آید و بعضی هم مغرضانه و دانسته به این اختلافات دامن می‌زنند. در برخی از این اختلافات سرویس‌های جاسوسی کشورهای مختلف دست دارند.
اخراج دو دیپلمات ایرانی از آلبانی به دلایل واهی
مهر/ آلبانی از اخراج دو دیپلمات ایرانی با ادعای واهی خبر داد.یک سخنگوی وزارت خارجه آلبانی با اعلام این مطلب مدعی شد دیپلمات‌های ایرانی فعالیت هایی کرده اند که امنیت این کشور را به خطر انداخته است.به اذعان این سخنگو، دولت آلبانی این تصمیم را در هماهنگی با برخی کشورها و نیز رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده است.
ادامه کودک کشی صهیونیست‌ها درفلسطین
تسنیم/ سازمان آزادی فلسطین خبر داد که بیش از ۵۰ کودک فلسطینی از آغاز سال ۲۰۱۸ به دست نظامیان اسرائیلی کشته شده اند.طی همین دوره نیروهای اسرائیلی بیش از ۹۰۰ کودک فلسطینی را در ساحل غربی و در اورشلیم دستگیر کرده اند. تقریبا ۲۳۰ نفر از آنها در زندان‌ها و در شرایط غیرانسانی به سر می‌برند.
خروج نیروهای آمریکایی از سوریه پیروزی بزرگی برای ایران است
تسنیم /”لیندسی گراهام” سناتور جمهوری خواه امریکا به تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه واکنش نشان داد و گفت: عقب نشینی آمریکا از سوریه در زمان کنونی پیروزی بزرگی برای داعش، ایران، بشار اسد و روسیه خواهد بود. گروهی از سناتورهای آمریکایی در نامه‎ای خطاب به ترامپ مدعی شدند عدم تجدید نظر وی به خروج از سوریه، موجب قدرت گرفتن بشار اسد و گسترش دامنه نفوذ ایران و روسیه می‎شود.
بازتاب خروج نظامیان آمریکایی از سوریه
تسنیم/ خالد العبود دبیر مجلس مردم سوریه به خروج نیروهای آمریکایی از خا ک این کشور واکنش نشان داد و آن را ناشی از شکست طرح‌های واشنگتن دانست. کلینتسویچ عضو ارشد کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه  ضمن ابراز تردید ازخروج کامل آمریکایی‌ها  از سوریه گفت:اگر آمریکا از سوریه برود، ۶ ماهه تروریسم را ریشه‌کن می‌کنیم.
مخالفت روسیه با قطعنامه انگلیس درباره یمن به دلیل لحن ضدایرانی
فارس/دیپلمات‌های غربی می‌گویند روسیه با پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است در حمایت از توافق‌ آتش‌بس یمن صادر شود به دلیل لحن ضدایرانی آن مخالفت کرده است. در قسمتی از این پیش‌نویس که به پیشنهاد آمریکا در متن گنجانده شده از نام هیچ کشوری سخن به میان نیامده است. اما آن‌طور که گفته‌های دیپلمات‌ها و همچنین نسخه تجدیدنظرشده این پیش‌نویس نشان می‌دهد، قصد واشنگتن اتهام‌پراکنی علیه تهران است. روسیه به همین دلیل با لحن این قطعنامه مخالفت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *