دکتر خواجه پیری، رییس مرکز میکروفیلم نور هند در اولین همایش بین المللی قاضی نورالله شوشتری به بیان توضیحاتی درباره وضعیت مزار قاضی نورالله شوشتری در هند و کارهایی که تاکنون درباره آن انجام گرفته است، پرداخت.
وی با بیان اینکه حدود سی سال پیش با شخصیت قاضی نورالله آشنا شدم، گفت: در آن زمان پزشکی آمریکایی پژوهشی را درباره این شخصیت علمی شیعه آغاز کرده بود. عنوان پژوهش او این بود که چطور ممکن است در حدود یکی دو قرن ۳ نفر از علمای بزرگ شیعه با لقب خاصی مطرح شوند و آن عنوان شهید اول، شهید ثانی و شهید ثالث است، دو نفر در فقه و یک نفر در کلام.
خواجه پیری افزود: وی ۱۲ سال در این زمینه تحقیق کرد و منابع خود را از ایران، آگرا و لاهور با دقت جمع آوری و ثبت کرد و تحقیق او از بهترین تحقیقات در این زمینه بود. این موضوع انگیزه ای برای آغاز یک کار درباره شخصیت قاضی نور الله شوشتری شد. در ابتدا با توجه به وجود فرق مذهبی مختلف در هند گفتند این کار باعث جنگ شیعه و سنی خواهد شد.
رییس مرکز بین المللی میکروفیلم نور هند ادامه داد: اما با بررسی دیدیم اتفاقا می توانیم شخصیت قاضی نور الله شوشتری را به عنوان منادی وحدت اسلامی مطرح کنیم. چون قاضی شخصی است که وقتی وارد هند شد و در لاهور با اکبرشاه ملاقات کرد، مورد توجه او قرار گرفت و منصب قضاوت را به پیشنهاد اکبرشاه می پذیرد و شرط می کند فتاوی او بر اساس یکی از ۴ مذهب حنبلی، حنفی، مالکی و شافعی باشد.
وی اظهار داشت: او وقتی وارد لاهور شد کلاس فقهش را شروع کرد و قدرت فقاهت و استنباط احکام او به اندازه ای بود که بر مبنای فقه جعفری بود، اما وقتی از او سوال می شد بر مبنای احکام یکی از ۴ فقه سنی جواب می داد. بر این اساس فکر کردیم ایشان باید به عنوان منادی وحدت اسلامی مطرح شوند.
خواجه پیری ادامه داد: قاضی نور الله شوشتری در مقابل دشمنان احقاق الحق را می نویسد که پاسخ محکمی در مقابل مخالفان است. اما در بحث اجتماعی مجالس المؤمنین را می نویسد. او در این کتاب کسانی که ولایت اهل بیت را داشتند و محبان اهل بیت بودند، جمع کرد. او در این کتاب فرقه تفصیلیه در هند که قائل به خلفای سه گانه بودند و امام علی علیه السلام را به عنوان خلیفه چهارم قبول داشتند و ایشان را به همراه ۱۱ فرزندشان امام می دانستند، شیعه می داند. بر این مبنا قاضی نور الله شوشتری منادی وحدت شیعه و سنی است.
رییس مرکز بین المللی میکروفیلم نور هند با اشاره به برگزاری سمیناری با موضوع شخصیت قاضی در آگرا گفت: این سمینار در هند مورد توجه قرار گرفت و حرکتی بود که باعث شناسایی قاضی در منطقه شد. بسیاری از کتاب های علامه جمع آوری شد، سپس خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و عنوان کردیم قاضی واقعا غریب است.
در همان زمان نزاعی بر سر زمین مزار شهید قاضی شوشتری در گرفته بود. مزار شهید در زمینی خارج از شهر قرار داشت که مورد توجه نبود، اما ۱۵۰ سال بعد، توسط حاکم آگرا به نام منصور نیشابوری بنایی بر سر مزار او ساخته شد و آنجا محل دفن شیعیان شد. بعدها، دوباره تخریب شد، سپس علامه میر حامد حسین آنجا رفتند و بنای مزار دوباره ساخته شد.
وی با بیان اینکه قاضی نور الله پایه علمی بزرگی در دفاع از حریم شیعه در هند به وجود آورد، گفت: ۱۳ سال در دادگاه بر سر زمین مزار درگیری و مشکلات زیادی داشتیم که به کمک مقام عدل و انصاف علامه قاضی شوشتری حکم دادگاه به نفع ما تمام شد. امروز می توانم این مژده را عرض کنم که ۴ ساختمان بزرگ در محل مزار قاضی ساخته شد. و بعد از تشریف فرمایی علامه جزایری گنبد مزار نیز ساخته شد.
وی در پایان گفت: ما نسخه های خطی آثار علامه را جمع آوری کردیم و اگر امروز در این مجمع علمی هر کدام از علما نیت کند و یکی از رسائل قاضی را تصحیح کند خدمت بزرگی به عالم تشیع انجام داده است. نکته دیگر این است که تا امروز مقام معظم رهبری با عنایتی که داشتند امکاناتی در اختیار ما گذاشتند. امروز در شهر آگرا که روزی یکی از مراکز تشیع بود، تنها ۷۰ خانواده شیعی داریم. اگر بتوانیم محل مزار شهید قاضی نور الله شوشتری را به عنوان قطب علمی، دینی و فرهنگی شیعه راه بیندازیم و در کنار آن مدرسه دینی و دانشکده فنی داشته باشیم می توانیم توجه شیعیان را دوباره به این منطقه جلب کنیم و این نیاز به مساعدت مالی دارد.