خبرروز ۱۳۹۷/۰۲/۰۳

  • آیت الله العظمی مکارم شیرازی: قم متعلق به جهان اسلام است
  • رهبر معظم انقلاب: سخنان فرمانده ارتش درباره اتحاد نیروهای مسلح نشانه عقل مدیریتی و صفای باطن ایشان است
  • رئیس جمهور: راه موفقیت در همه امور همفکری و هماهنگی بین قوای سه‌گانه است
  • آیت الله مظاهری: حل مشکلات کشور نیازمند رفع اختلافات است
  • آیت الله حسینی بوشهری: بانک‌ها در مسیر حمایت از اقشار ضعیف و نیازمند حرکت کنند
  • آیت الله اراکی: کسی که در راه ولایت پا بگذارد بلاها و‌مصیبت‌ها را زیبا می‌بیند

 

** جام جم ۹۷/۲/۳
*  آیت‌ا…‌مهمان‌نواز دارفانی را وداع گفت
آیت‌ا… حبیب‌ا… مهمان‌نواز، نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری پس از چند ماه بیماری بعد از ظهر دیروز در ۹۲ سالگی دارفانی را وداع گفت.
آیت‌ا… مهمان‌نواز، سال ۱۳۰۵ در روستای کاریزک کال نیشابور چشم به جهان گشود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در ۱۸ شهریور ۱۳۵۹، با حکم امام خمینی(ره) به‌عنوان امام جمعه بجنورد منصوب شد. نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری بعد از ۳۲ سال اقامه نماز جمعه این شهر به علت کهولت سن از این سمت کناره‌گیری کرد.
** همشهری ۹۷/۲/۳
*  رحیمی آزاد شد
وکیل محمدرضا رحیمی از آزادی موکلش خبر داد. محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی نژاد بود که در سال ۱۳۹۳ به جرم فساد اقتصادی به ۵ سال و ۹۱ روز زندان قطعی، بازگرداندن ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان به بیت‌المال و یک میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شده بود. کوروش روشن وکیل وی درباره آخرین وضعیت موکلش گفت: محمدرضا رحیمی هفته گذشته در حالی که وارد چهارمین سال حبس شده بود برابر با مقررات قانونی در قالب آزادی مشروط از حبس خارج شده است.
*  اعتراض سراسری علیه فساد نتانیاهو در تل‌آویو
هزاران نفر در تل آویو به خیابانها ریختند و علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند. نتانیاهو مدتهاست که به فساد گسترده متهم است و بارها مردم علیه او به خیابانها ریخته‌اند. معترضان علاوه بر اعتراض به فساد نتانیاهو و اطرافیانش، به تغییر قانونی که می‌تواند قدرت دادگاه عالی رژیم اسرائیل را کم کند هم معترض بودند. معترضان نتانیاهو را متهم کرده‌اند که با ارائه پیش نویس این قانون به پارلمان، می‌خواهد قدرت را به نفع خود بدزدد.
** کیهان ۹۷/۲/۳
*  سخنان فرمانده ارتش درباره اتحاد نیروهای مسلح نشانه عقل مدیریتی و صفای باطن ایشان است
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا در دیدار فرمانده کل ارتش و جمعی از فرماندهان نیروی زمینی: آقای سرلشکر موسوی در عین دلبستگی سازمانی و پایبندی عاطفی به ارتش که حفظ و تأکید بر آن لازم است، سخنان بسیار خوبی درخصوص اتحاد نیروهای مسلح بیان کردند که این سخنان نشان‌دهنده عقل مدیریتی و صفای باطنی است و ارتش را در چشم مردم بیش از پیش ارزشمند می‌کند.
– از شما جوانان عزیز می‌خواهم همه ابتکارات، تلاش‌ها و ظرفیت‌های انسانی خود را برای پیشبرد و اعتلاء ارتش بکار اندازید.
– پیشرفت‌ها باید همچنان ادامه پیدا کند تا ارتشِ فردا از ارتش امروز بهتر، قوی‌تر، کارآمدتر و انقلابی‌تر باشد.
*  ایران توافق جانبی میان اروپا و آمریکا درباره برجام را نخواهد پذیرفت
«محمد‌جواد ظریف» وزیر امور خارجه در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس تصریح کرد: ایران توافق جانبی بر «برجام» میان کشورهای اروپایی و آمریکا که اروپایی‌ها هدف آن را حفظ این توافق هسته‌ای در برابر تهدیدهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا می‌دانند را نخواهد پذیرفت.
«محمد‌جواد ظریف» وزیر امور خارجه که به آمریکا سفر کرده، گفت اگر واشنگتن از توافق هسته‌ای خارج شود، بسیار غیرمحتمل است که ایران در آن باقی بماند.
** شرق ۹۷/۲/۳
*  تصویب یک فوریت طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس
با وجود آنکه ۲۱۷ نماینده مجلس درخواست رسیدگی دوفوریتی به طرح ساماندهی بازار خودرو را امضا کردند؛ اما پس از سخنان موافقان و مخالفان، دو فوریت تصویب نشد و یک فوریت آن با رأی ۱۶۲ نماینده به تصویب مجلس رسید.
*  اشتیاق اروپا برای همکاری اقتصادی و بانکی با ایران
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات از تمایل و تلاش اروپایی‌ها برای برقراری همکاری‌های اقتصادی و بانکی با ایران خبر داد. سیدکمال سیدعلی با اشاره به روابط بانکی و تجاری ایران و اروپا در دوسالگی اجرائی‌شدن توافق برجام، گفت: اروپایی‌ها به دلیل شرایطی که اجرای توافق در پسابرجام طی کرد، احتیاط را در دستور کار دارند. مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات اظهار کرد: اروپایی‌ها فکر می‌کنند تا نتیجه رفتار آمریکا با برجام مشخص نشود، رفتار خود را تغییر نخواهند داد و این نگاه برای بانک‌های بزرگ اروپایی جدی‌تر است.
** ایران ۹۷/۲/۳
*  راه موفقیت در همه امور ،همفکری و هماهنگی بین قوای سه گانه است
سران سه قوه راه حل مشکلات کشور را حفظ و تقویت وحدت و همدلی خواندند. مجلس شورای اسلامی در حالی عصر دیروز میزبان نشست قوا بود که علاوه بر رئیس جمهوری و رئیس قوه قضائیه، هیأت‌های بلند پایه‌ای از دولت و قوه قضائیه نیز در صحن بهارستان حضور یافته بودند. علاوه بر سران سه قوه نمایندگانی از فراکسیون‌های سیاسی مجلس هم نقطه نظرات خود درباره مهم‌ترین مسائل مبتلا به جامعه را مطرح کردند.
رئیس جمهوری در پایان این نشست راه موفقیت در همه امور را همفکری و هماهنگی بین قوای سه گانه برشمرد و گفت: یکی از نکاتی که امروز هر سه قوه بر آن تأکید داشتند، مسأله امنیت سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه‌گذاری و رفع موانع در این بخش بود و این تصمیم قاطع دولت، مجلس و قوه قضائیه است که موانع سرمایه‌گذاری و تولید را رفع کنند.
*  اعتراض ارمنستانی‌ها به تغییر سیستم حکومت
معترضان ارمنستانی در میدان جمهوری این کشور جمع شدند تا علیه نخست‌وزیر منتخب جدیدشان اعتراض کنند. سرژ سرکیسیان که تا هفته گذشته رئیس‌ جمهوری ارمنستان بود با تغییر سیستم حکومتی آن کشور، اکنون به مقام نخست‌وزیری این کشور رسیده است.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۲/۳
*  سعید مرتضوی بازداشت شد
یک منبع آگاه در قوه قضائیه دستگیری سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی را در شمال کشور تایید کرد.
حجت‌الاسلام تقوی فرد رئیس کل دادگستری استان مازندران گفت: این فرد به دلیل اجرای حکم محکومیت قطعی به دو سال حبس تعزیری دستگیر شد. وی افزود: محکوم خانه‌ای به اتفاق یکی از بستگان در منطقه سرخرود مازندران اجاره کرده بود که با نیابت از مرجع اجرای احکام تهران وی دستگیر و تحت الحفظ به مرجع قضایی در تهران اعزام شد.
*  روابط تهران – بغداد تحت تاثیر شیطنت‌های مداخله‌جویانه قرار نمی‌گیرد
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان این که روابط ایران و عراق از استحکام قوی و خاصی برخوردار است، گفت: روابط دو کشور تحت تاثیر شیطنت‌های مداخله‌جویانه قرار نخواهد گرفت. امیر سرتیپ حاتمی در پایان سفر به عراق اظهار کرد: پیوندهای فرهنگی، دینی و تاریخی بسیاری بین دو کشور ایران و عراق وجود دارد که این پیوندها بسترسازهمکاری و تعامل هر چه بیشتر دو کشور شده است.
** وطن امروز ۹۷/۲/۳
*  جبهه مقاومت آمریکا را بیچاره کرده است
آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در تبیین آثار معنوی انقلاب اسلامی در منطقه و جهان گفت: انقلاب اسلامی ما، محدود به یک کشور نبود و یک انقلاب و حرکت جهانی شد. انقلاب ما یک بیداری عظیم در منطقه و کشورهای اسلامی ایجاد کرد و برای مستضعفین جهان در برابر مستکبران یک دلگرمی است. آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی حرکت‌‌های مقاومت اسلامی در جهان اسلام را از برکات انقلاب اسلامی ایران خواند و گفت: می‌بینیم که بحث مقاومت و تقویت جبهه مقاومت، قدرت‌‌های سلطه‌گر بویژه آمریکا را بیچاره کرده است.
*  ۵۷ شهید و ۵۴ مجروح در حمله داعش به شیعیان هزاره
مقام‌های افغانستان روز گذشته از حمله‌ای انتحاری به یک مرکز ثبت‌نام رای‌دهندگان در کابل خبر داده و اعلام کردند در پی این حادثه ۵۷ نفر کشته و ۵۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند. مراکز ثبت‌نام رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمانی افغانستان در سراسر این کشور مشغول فعالیت هستند. قرار است این انتخابات در ماه اکتبر برگزار شود و نگرانی‌هایی درباره مورد حمله قرارگرفتن سایر مراکز ثبت‌نام وجود دارد.
** جوان ۹۷/۲/۳
*  همه ما قدردان مجاهدان سپاه هستیم
لاریجانی گفت: ما نیازمند روحیه فداکاری و ازخودگذشتگی در راه انقلاب هستیم و باید با مدیریت جهادی آینده خوب و درخشانی برای ملت ایران رقم بزنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تجلیل از جانبازان و فرزندان شاهد مجلس با گرامیداشت سالروز تأسیس‌‌ سپاه افزود: همه ما قدردان مجاهدان سپاه هستیم که همواره تلاش می‌کنند. وی یادآور شد: مجاهدت‌های سپاه در مبارزه با گروهک‌‌‌ها و همچنین در دفاع مقدس فراموش شدنی نیست، سپاه نهاد ذی قیمتی برای کشور است که راه آن ادامه خواهد داشت.
*  آمریکایی‌ها زمانی متوجه قدرت ایران می‌شوند که با ناوهایشان غرق شده‌اند
فرمانده نیروی دریایی سپاه عنوان کرد: اطلاعاتی که امریکایی‌ها از توان دریایی ایران دارند اطلاعات کمی است و آنها زمانی متوجه قدرت واقعی ما می‌شوند که یا شناورهای‌شان غرق شده باشد یا دچار وضعیت وخیم شده باشند.
دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در واکنش به برخی اظهار نظرهای کشورهای حاشیه خلیج فارس و تهدید ایران گفت: ما الان در بهترین وضعیت ممکن در خلیج فارس به سر می‌بریم. خود امریکایی‌ها اعتراف می‌کنند که در خلیج فارس تمکین کننده هستند و هرکسی بخواهد این روال را ببیند می‌تواند با شناورهای ما (سپاه) همراه باشد.
** آفتاب یزد ۹۷/۲/۳
*  سربازان گمنام امام زمان(عج) در اوج محبوبیت اجتماعی قرار دارند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علوی اظهار کرد: اختلاف برای هیچ‌کس نفعی نخواهد داشت و پیامبر اکرم(ص) به پرهیز از دامن زدن به اختلافات تاکید کرده‌اند چرا که موجب زمین خوردن ملت‌ها می‌شود.
وی افزود: سربازان گمنام امام زمان (عج) به عنوان راس جامعه اطلاعاتی کشور در اوج محبوبیت اجتماعی قرار دارد چرا که مردم وزارت اطلاعات را سپر ناامنی‌ها می‌دانند و دشمنان از آنها رعب و وحشت دارند.
*  جایگزینی برای برجام نمی‌بینیم
امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه بار دیگر تکرار کرد که از نظر او هیچ جایگزینی برای توافق هسته‌ای با ایران وجود ندارد. ماکرون در آستانه سفر به واشنگتن، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت:‌هیچ طرح دومی برای برجام وجود ندارد و معتقد است تا زمانی که راهکار جایگزین بهتری وجود نداشته باشد، ایالات متحده باید به این توافق پایبند بماند.
** رسالت ۹۷/۲/۳
*  قم متعلق به جهان اسلام است
آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی در درس خارج خود با بیان اینکه در سال ۱۵ میلیون نفر به زیارت کریمه اهل‌بیت (س) و مسجد جمکران می‌آیند، حوزه علمیه قم که به تمام شهرهای داخل کشور و مناطق زیادی از خارج کشور عالم و مبلغ می‌فرستد در جهان اسلام از نظر جمعیت و کیفیت بی‌نظیر است گفت: باید به این امور توجه داشت و إن‌شاءالله، قم، این مرکز اسلامی و شیعی همیشه آبرومند باشد نه یک کشور مستقل.وی با اشاره به صحبت های اخیر در مورد مستقل شدن شهر قم به عنوان یک کشور افزود: ما برخلاف این‌گونه حرف‌ها می‌گوییم مرجعیت تعلق به تمام جهان اسلام و شیعه دارد و می‌تواند مصالح و منافع و خطرات آن‌ها را گوشزد کند.
*  حل مشکلات کشور نیازمند رفع اختلافات است
آیت‌الله حسین مظاهری، در دیدار جمعی از مسئولان شهرستان تیران و کرون با بیان اینکه وجود اختلاف و تفرقه بین احزاب و گروه های مختلف مانع از پیشرفت کشور و رفع نیازهای مردم شده است گفت: مسئولان رده های مختلف باید در فضای دوستی و همدلی با ارائه طرح و برنامه های نوین، چالش‌ها و بحران های کشور را رفع و مردم را به آینده نظام جمهوری اسلامی امیدوار کنند. رئیس حوزه علمیه اصفهان اتحاد و همدلی در بین مردم و مسئولان در کنار فعالیت مضاعف توام با برنامه ریزی و تدبیر را راهکاری اساسی برای رفع مشکلات و عبور از بحران‌ها توصیف کرد و گفت: تامین نیازها و حل مشکلات کشور نیازمند رفع اختلافات سلیقه ای و حزبی است.
** مردم سالاری ۹۷/۲/۳
*  تظاهرات حشدالشعبی
ده‌ها تن از نیروهای حشد شعبی به همراه خانواده‌هایشان در میدان «الطابقین» جلوی ورودی منطقه الخضرا، واقع در مرکز بغداد دست به تظاهرات زده و خواستار حقوق و مزایای خود شدند.تظاهرکنندگان خواهان احیای قانون بازنشستگی نیروهای حشد شعبی شده و تهدید کردند در صورت عدم پاسخ به درخواستشان اعتصاب علنی ترتیب می‌دهند.
*  همایش اقتصادی ایران و اقلیم کردستان
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق گفت: همایش اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در تاریخ ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت سال جاری با مشارکت مقامات حکومتی و اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی عراق و ایران در اربیل برگزار می‌شود.
** آرمان ۹۷/۲/۳
*  نامه نمایندگان مناطق مرزی به رئیس جمهور
جمعی از نمایندگان مناطق کردنشین و مرزی مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، خواستار برقراری مجدد مبادلات مرزی و رفع مشکلات و دغدغه معیشتی مردم مناطق مرزنشین شدند. در نامه نمایندگان مناطق کردنشین و مرزی مجلس خطاب به حجت الاسلام والمسلمین حسن‌روحانی آمده است: ما نمایندگان مناطق کردنشین و مرزی ضمن هشدار جدی نسبت به ادامه وضعیت موجود از جنابعالی و مسئولان امنیتی درخواست داریم که سریعا نسبت به برقراری مجدد مبادلات مرزی همانند سابق و رفع مشکلات و دغدغه‌های معیشتی مردم مناطق مرزنشین اقدام فرمایید.
*  محکومیت حملات تروریستی کابل
سخنگوی وزارت امور خارجه حملات تروریستی در کابل را محکوم کرد. بهرام قاسمی با محکومیت حمله تروریستی دیروز در کابل که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از مردم بیگناه افغانستان شد آن را اقدامی جنایتکارانه و غیرانسانی خواند. این دیپلمات ارشد کشورمان، ضمن تسلیت به دولت و ملت افغانستان و خانواده قربانیان این جنایت، ابراز امیدواری کرد با اراده و تلاش‌های مشترک در کلیه سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، به زودی شاهد خشکاندن ریشه‌های تروریسم در تمامی ابعاد و اشکال آن در منطقه و جهان باشیم.
** آفرینش ۹۷/۲/۳
*  برخورد با قاچاقچیان ارز با قدرت ادامه می یابد
معاون اول رییس جمهوری بر تداوم برخورد نیروهای اطلاعاتی و انتظامی با قاچاقچیان ارز تاکید کرد و گفت: دولت بر اعمال سیاست های نوین ارزی اصرار دارد و درمقابله با قاچاقچیان ارز کوتاه نمی آید. جهانگیری یادآور شد: تامین نیازهای اساسی جامعه حیاتی ترین بخش سیاست های جدید ارزی است و دولت ضمن تامین سه هزار میلیارد تومان مابه التفاوت قیمت ارز، تصمیمات اتخاذ شده را به زودی اجرایی خواهد کرد.
*  رییس جمهوری روی پشتیبانی سپاه حساب باز کرده است
سخنگوی دولت تاکید کرد: سپاه در نگاه رئیس‌جمهوری از چنان جایگاهی برخوردار است که ایشان برای حل مشکلات کشور بارها خواستار نقش‌آفرینی این نهاد انقلابی و ارزشمند شده و برای آینده هم حتما روی پشتیبانی این نهاد در امور مختلف حساب باز کرده است.
محمد باقر نوبخت با اشاره به برداشت‌های نادرست برخی سیاسیون و رسانه‌ها از سخنان رئیس‌جمهوری در روز ارتش که در ادامه منجر به سوءاستفاده بدخواهان کشور و نظام شد، با رد این برداشت‌ها، گفت: دکتر روحانی، سالها در حوزه‌های نظامی و امنیتی مسئولیت داشته و در تمام این سالها، ارتباطی وثیق، عمیق و راهبردی با نیروهای پاسدار امنیت کشور، اعم از ارتش، ناجا و خصوصا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشته و دارند.
** قدس ۹۷/۲/۳
*  راه حل در سوریه، نظامی نیست بلکه فقط سیاسی است
دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که درگیری‌های سوریه هیچ راه حل نظامی‌ ندارند و تنها راه حل و فصل آن، راهکار سیاسی است.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی خود در جنوب سوئد خاطرنشان کرد: راه حل سیاسی در سوریه باید بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت، بیانیه ژنو و از طریق مذاکرات در خاک سوریه میان دولت و مخالفان این کشور باشد تا دو طرف بتوانند بر اختلافات موجود غلبه کنند.
*  ضرورت چاره‌اندیشی برای حل مشکل ریزگردها
آیت‌الله‌العظمی نوری‌ همدانی گفت: باید برای حل مشکل ریزگردها در کشور چاره‌اندیشی و با کاشت درخت در اراضی‌ تخریب‌شده بخشی از این مشکل را حل کرد. وی با اشاره به دیدار با جمعی از مردم اهواز گفت: آنها بیان می‌کردند در گذشته در بیابان‌های کنونی اهواز باتلاق، آب و درخت وجود داشت که از گرد و غبار جلوگیری می‌کرد ولی این مناطق را فروختند و ویلا احداث کردند، بنابراین اکنون از بین رفته است و مشکل ریزگردها به وجود آمده است. بنابراین باید سعی کرد با کاشت درختان شرایط به حالت اولیه برگردد.
** خراسان ۹۷/۲/۳
*  تجارت ترکیه با ایران می‌تواند با لیر و ریال انجام شود
رئیس جمهور ترکیه در بخشی از مصاحبه تلویزیونی خود با شبکه ان تی وی، ضمن تاکید بر لزوم استفاده از پول‌های ملی در معاملات تجاری برای کاهش فشارهای خارجی گفت: «برای مثال، در تجارت با ایران می‌توانیم از لیر و تومان استفاده کنیم».وی ادامه داد: «اگر بتوان این کار را با طلا انجام داد، بهتر است اما در غیر این صورت می‌توان از لیر و تومان استفاده کرد.
** اعتماد ۹۷/۲/۳
*  بانک مرکزی حباب نرخ سکه را از بین می‌برد
ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی از احتمال آغاز حراج سکه در آینده خبر داد و گفت: بانک مرکزی با عرضه سکه، حباب پیش آمده را از بین می‌برد. او در خصوص اینکه چرا بازار طلا از دلار ۴٢٠٠ تومانی تبعیت نمی‌کند و قیمت سکه طلا بالاتر از ارزش واقعی آن است، گفت: سکه شرایط خاص خود را دارد.
** شهروند ۹۷/۲/۳
*  نخستین کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد
وزیر اقتصاد دیروز در جریان طرح سوال نماینده همدان از مجلس کارت زرد گرفت. سوال امیر خجسته نماینده همدان از وزیر اقتصاد در جلسه علنی صبح دیروز مجلس مطرح شد که این سوالات درخصوص نوسانات بازار ارز، حقوق و مزایای اعضای هیأت‌مدیره بانک‌ها و علت ورود بانک‌ها و موسسات مالی به عرصه خرید و فروش مسکن بود.
*  شمخانی به روسیه می‌رود
علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان طی هفته جاری به منظور شرکت و سخنرانی در نهمین نشست مقامات عالیرتبه امنیتی کشورهای مختلف از ۵ قاره جهان که در شهر سوچی روسیه برگزار می‌شود، به این کشور سفر خواهد کرد.
در طی این سفر، گفت‌وگو و رایزنی‌های دوجانبه و چند‌جانبه به منظور پیشبرد ابتکارات مشترک سیاسی، نظامی و امنیتی با کشورهای حاضر در نشست به‌ویژه هم‌پیمانان جمهوری اسلامی ایران در مقابله و مدیریت تهدیدات امنیتی در برنامه‌های کاری دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان پیش‌بینی شده است.
** سازندگی ۹۷/۲/۳
*  محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین: ما به ترامپ یا هیچ کس دیگری اجازه نخواهیم داد که بگوید قدس پایتخت اسرائیل است و ما از آغاز با این تصمیم مقابله می‌کنیم. ما به ترامپ یا دیگری اجازه نخواهیم داد که قدس را پایتخت اسرائیل اعلام کند. ما با این تصمیم از همان ابتدا مبارزه کرده و می‌کنیم.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
ایران با مصر تعامل داشته باشد
ایرنا/ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار رئیس جدید دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در مصر گفت: جمهوری اسلامی باید با تمام کشورهای اسلامی بویژه مصر با حفظ منافع و عزت خود تعامل داشته باشد و مردم بتوانند به راحتی به آنجا سفر کنند.آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی با اشاره به اینکه متاسفانه ارتباط بین دو کشور ایران و مصر در سطح بسیار پایینی قرار دارد که به نفع عالم اسلام نیست.اضافه کرد: دانشمندان و علمای ما باید با مراکز علمی مصر همیشه در ارتباط باشند؛ اینجانب تاکید می‌کنم که حتما باید تمام درب‌های بسته، باز و موانع موجود برطرف شود.
احیاء تراث باعث الگوسازی برای طلاب و علما در دوران معاصر می‌شود
اختصاصی/آیت الله یزدی، با اشاره به برگزاری همایش بزرگداشت قاضی نورالله شوشتری از طرف جامعه مدرسین گفت:یکی از اهداف حوزه‌های علمیه باید احیأ تراث شیعه باشد، احیاء‌تراث از چند جهت دارای اهمیت است. احیاءتراث موجب یادآوری مجاهدت‌های علمایی می‌شود که برای زنده نگاه داشتن اسلام ناب و شیعه سختی‌های فراوانی متحمل شده‌اند و حتی جان خود را در این راه فدا کرده‌اند، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین درادامه افزود:احیاء تراث موجب ایجاد الگوسازی برای طلاب و علما در دوران معاصر می‌شود.ایشان درادامه با اشاره به برخی ویژگی‌های قاضی نورالله شوشتری از جمله هجرت ایشان افزودند: علما و طلاب حوزه علمیه باید بدانند که صرف درس خواندن و مجتهد شدن کفایت نمی‌کند، بلکه روح تشیع آمیخته با تبلیغ است، و مجتهد بودن مانع از هجرت و امور تبلیغی نمی‌شود.
بانک‌ها در مسیر حمایت از اقشار ضعیف و نیازمند حرکت کنند
رسا/آیت الله حسینی بوشهری در دیدار جمعی از مسؤولان بانک مهر اقتصاد استان قم با اشاره به سودهای حداقلی بانکها در برخی کشورها افزود: باید نسبت به این موضوع دقت نظر داشت و مشخص کرد چرا برخی بانکها از مردم این نرخ از سود بانکی را دریافت می‌کنند باید تلاش کرد این سودها به حداقل‌های ممکن تقلیل پیدا کند.عضو هیأت رییسه خبرگان افزود: حمایت از اقشار ضعیف و نیازمند یکی از مسائل مهم است و باید به اندازه توان هم از آنها دستگیری و مساعدت کنید.
کسی که در راه ولایت پا بگذارد بلاها و‌مصیبت‌ها را زیبا می‌بیند
رسا/آیت الله اراکی با اشاره به این که پیوستگی با اهل بیت(ع) بهترین نعمت است گفت: احساس نشاط و طربی را که در رفتار یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا مشاهده می‌کنیم، گواه شیرینی پیوند با اهل بیت(ع) است؛ در دوران جنگ ما این نشاط را در رفتار نوجوانان و جوانان به وضوح مشاهده می‌کردیم که برای شهادت در راه خداوند چه ذوق و شوقی داشتند.عضو جامعه مدرسین تأکید کرد: معنی ولایت پذیری آن است که انسان جوانی و توان خود را در راه محبت و طاعت حجت خداوند هزینه کند؛ کسی که در راه ولایت پا می‌گذارد بلاها و‌مصیبت‌ها را نیز زیبا می‌بیند.
وقتی به ایران حمله شیمیایی می‌شد،آمریکا کجا بود؟
باشگاه خبرنگاران/پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی به بررسی رویکرد دوگانه و ریاکارانه آمریکا در مواجهه ۰با کشور‌هایی که از سلاح شیمیایی استفاده می‌کنند، پرداخت. در ادامه‌ی گزارش الجزیره آمده است: زمانیکه «صدام حسین» دیکتاتور و رئیس جمهور سابق عراق از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ با سلاح‌های شیمیایی هزاران ایرانی را هدف قرار داد آمریکا نه تنها به این جنایت توجهی نکرد، بلکه در انجام آن به عراق کمک کرد.
ادعای مرکل: برجام توافق بی‌نقصی نیست
باشگاه خبرنگاران/ صدر اعظم آلمان که قرار است به زودی برای گفتگو با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا راهی واشنگتن شود در مصاحبه با کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد: برجام توافق کاملی نیست اما وجود آن به نبودش ترجیح دارد.مرکل در ادامه افزود: نگرانی‌های اسرائیل را درک می‌کنیم ولی با تل‌آویو درباره نحوه مقابله با ایران اختلاف نظر داریم. ما از برنامه موشک‌های بالستیک ایران بسیار نگران هستیم و با انگلیس، فرانسه و آمریکا در این مورد مذاکره می‌کنیم.
کمک اطلاعاتی عربستان به اسرائیل برای حمله به سوریه و لبنان
مهر/شبکه ۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که این رژیم ائتلافهایی با تعدادی از کشورهای عربی مانند مراکش و عربستان ایجاد کرده است. تل آویو نیز روابط محرمانه‌ای با کسانی که گفته می‌شود دشمن آن است برقرار کرد.بر اساس گزارش تلویزیون رژیم صهیونیستی، نیروی هوایی این رژیم اهدافی را در دمشق هدف قرار داد که این عملیات بر پایه اطلاعات امنیتی اعطا شده از سوی عربستان صورت گرفت. در این گزارش ادعا شده که رژیم صهیونیستی یک سایت تسلیحاتی وابسته به ایران و موشکهای دور بردی که قرار بود به حزب الله داده شود هدف قرار داد. همچنین عربستان از رژیم صهیونیستی خواسته تا در برابر میلیاردها دلار به لبنان حمله کند.
تجزیه ترکیه در سومین مرحله از طرح آمریکا
مهر/ یک رسانه عرب زبان نوشت که طرح تجزیه کشورهای منطقه از سوی آمریکا وارد مرحله دوم شده است و پس از سوریه، تجزیه ترکیه کلید خواهد خورد.پایگاه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» افزود: نقشه آمریکا که هدف از آن چندپارچگی و ایجاد کشورهای جدید بر اساس نژاد و طائفه گرایی است امروز آغاز نشده بلکه هفت سال پیش آغاز شده است و خود ترکیه و بسیاری از کشورهای عربی در نتیجه سوء تفاهم یا فشارهای آمریکا در آن مشارکت کردند و آنچه امروز در سوریه و عراق رخ می‌دهد، ترجمه عملی این نقشه آمریکایی‌هاست.
رژیم صهیونیستی بار دیگر رهبران حماس را تهدید به ترور کرد
مهر/ وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی بار دیگر تهدید به ترور رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) کرد.«اسرائیل کاتس» افزود: غزه به مراتب نسبت به مالزی نزدیک تر است و من قبلا نیز در پی انتشار ویدیویی که فرماندهان ارتش را در تیررس تک تیراندازان فلسطینی در نزدیکی مرز غزه نشان می‌داد، تهدید کردم که رهبران حماس را ترور می‌کنیم.
 صنایع نظامی یمن سلاح جدید رونمایی کرد
تسنیم/«صالح الصماد» رئیس شورای عالی سیاسی یمن، روز گذشته از واحد صنایع نظامی نیروهای مسلح یمن بازدید کرد. واحد صنایع نظامی یمن از سلاح جدیدی رونمایی کرده است که تولید داخلی است و طی روزهای آتی در نبرد با ائتلاف سعودی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ایران سر تسلیم مقابل آمریکا و متحدانش فرو نمی آورد
ایرنا/رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه سر تسلیم در مقابل آمریکا و متحدانش فرو نیاورده و نخواهد آورد و با اتکا به توان خود، دست برادری به سوی همسایگان دراز کرده است. سرلشکر باقری امروز در آیین افتتاحیه ششمین اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند که به میزبانی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تهران آغاز شد، افزود: بدون تردید نظام سنتی دو قطبی در جهان فرو پاشیده و قدرتهای جدیدی در غرب و شرق سر برآورده‌اند.
تاکید اعضای شورای امنیت بر راه حل سیاسی برای سوریه
ایرنا/ یک هفته پس از حمله غیرقانونی آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه و اختلافات در شورای امنیت سازمان ملل، اعضای این شورا دیروز در جلسه‌ای در کشور سوئد بر لزوم تلاش برای رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ تاکید کردند. آنان در بیانیه‌ای اعلام کردند: هم اکنون نیاز به احیا و تقویت فرآیند تحت رهبری سازمان ملل وجود دارد و ما تعهد به تلاشهای سازمان ملل را مورد تاکید قرار دادیم . تنها سازمان ملل از مشروعیت و اعتبار لازم برای یک راه حل پایدار سیاسی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *