امروزه صدایی خدایی‌تر از تقریب و هیچ صدایی شیطانی تر از اختلاف و تفرقه نیست

روز شنبه مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲ جمعی از اعضای لجنه علمای اهل سنت افغانستان با حضور در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این دیدار که با هماهنگی دفتر بین الملل جامعه مدرسین صورت گرفت، مسئول گروه افغانستانی ضمن تشکر از میزبانی جمهوری اسلامی ایران و تلاش‌های به عمل آمده ابرازداشت: انقلاب اسلامی ایران منوط به مرزهای سرزمینی ایران نمی شود، بلکه در سراسر جهان اسلام اثرگذار بوده است.

ایشان با اشاره به مشکلات جهان اسلام ادامه داد: امروزه دنیای کفر درمقابل دنیای اسلام متحد شده است و چرا نبایدکشورهای اسلامی هم در مقابل نظام کفر با یکدیگر متحد ‌باشند.

وی افزود: اعضای جنوب افغانستان هرکدام مدیران مدارسی هستند که بالغ بر ۳ الی ۴ هزار طلبه در آن مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: افغانستان ثابت کرده است که در موقع جهاد در مقابل اشغالگر از پای نخواهند نشست، و امروز وظیفه علما و فضلا در افغانستان کار فرهنگی و علمی برای روشن سازی افکار مردم افغانستان است.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین علیدوست ضمن ابراز خرسندی از فرصت بوجود آمده وعرض خیر مقدم به مهمانان افغانستانی بیان داشت: جامعه مدرسین از باسابقه ترین و معتبرترین نهادهای حوزوی بوده که سابقه درخشانی در طول انقلاب اسلامی دارد و بعد از مرجعیت در میان حوزه علمیه از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.

این عضو جامعه مدرسین ابراز داشت : تاکنون دو بار از به افغانستان سفر کرده و با بسیاری از علمای اهل سنت ملاقات نموده ام که در این سیر و نکاتی برای من محرز شد،
اولا: افغانستان دارای ظرفیت بسیار بالایی است، مردم افغانستان اعتقادی راستین به اسلام دارند و اسلام در کنه و ذات مردم ریشه دوانده است.
ثانیا: مردم افغانستان مردمی کوشا، مبارز، انقلابی و سخت کوش هستند.
ثالثا: افغانستان سرزمین پر خیر و برکت است و دارای سرمایه و منابع طبیعی و انسانی بسیاری می باشد و تاکنون توانسته است در طول ۴۰ سال گذشته با وجود جنگ های داخلی و خارجی بر روی پای خود بایستد.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست در ادامه تاکید کرد: باید با مدیریت صحیح منابع طبیعی و انسانی مراقب بود ظرفیت‌ها به ضد ظرفیت تبدیل نشود و دشمنان بیرونی و جاهلان داخلی آنان را مورد سوء استفاده قرار ندهند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: العلما آمنالرسول، یعنی علما امین پیامبر هستند.

ایشان در تفسیر واژه امین، فرمودند: در قرآن در سوره مبارکه یوسف، امین به کسی اطلاق می‌شود،که حفیظ علیم باشد، امین باید مصالح مردم را درنظر بگیرد وباید برطبق مصالح مولی علی عمل کند، در عصر کنونی روحانی باید مساله را بشناسند، از اختلافات جزئی گذر نماید و اصول ثابت را حفظ کند.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست در ادامه ابراز داشت: دلیلی بر افتراق شیعه و سنی وجود ندارد، و باید برای وحدت و تقریب بین مذاهب تلاش کرد.

ایشان با تاکید بر لزوم وحدت مذاهب اسلامی افزود: پنج محور اصلی برای وحدت بین مذاهب اسلامی وجود دارد.
۱- اعتقاد به قرآن: شیعه و اهل سنت معتقد است درقران تحریف نشده است، قرآن منبع تمام معارف است. و باید به عنوان ثقل مرکزی وحدت در دنیای اسلام قرار گیرد.
۲- سنت نبوی: سنت نبوی باید محور وحدت مسلمانان قرار گیرد، امروزه دنیا مانند دنیای مس‌گران است. به تعبیری هر صدایی که بلندتر به گوش برسد از مخاطبین بیشتری برخوردار خواهد شد امروزه باید علما و فضلای جهان اسلام تلاش نمایند تا معارف نبوی از طریق فضای ارتباطی و رسانه ای در اختیار جهانیان قرار گیرد.
این عضو جامعه مدرسین به روایتی از حضرت رسول اکرم (ص) اشاره کرده و می فرمود: سه چیز نزد خداوند از محبوبیت خاصی برخوردار است: ۱- صدای قلم عالمان ۲- صدای پای مجاهدان ۳- صدای چرخ ریسندگی بیوه زنان.
۳- حب و مودت اهل بیت(ع) که مورد تاکید و توجه تمام مذاهب اسلامی است و رسول اکرم بر آن تاکید داشتند.
۴- تراث اسلامی: تراث اسلامی به مجموعه ای از میراث معصومین، عالمان دنیای اسلام اطلاق می شود،که در دوران معاصر نیز از جذابیت خاصی بین سایر ادیان و مذاهب اسلامی برخوردار است. مانند دعای کمیل که مورد توجه همه ادیان و مذاهب می باشد و بهترین و زیباترین گفتگو بین خالق و مخلوق است، و هر کسی خداوند را به عنوان خالق قبول داشته باشد می‌تواند از این دعا بهره ببرد. یا نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر که دارای مضامین و محتوای غنی حقوقی است.

این عضو جامعه مدرسین تأکید کرد: علمای جهان اسلام باید تلاش نمایند تا خانه‌ای بر اساس و شالوده معارف توحیدی بنا نمایند که همه انسان‌ها از آن بهرمند گردند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: امروزه وحدت وهمگرایی حقوقی میان مذاهب اسلامی موردتاکید است، درمذاهب فقهی اسلام اختلافات جزئی است خیلی از افق ها به یکدیگر نزدیک است ممکن است که در منابع استنباطی و استدلالی میان مذاهب اسلامی در فرایند اختلاف وجود داشته باشد، اما برآیند ونتایج آن بسیار به یکدیگرنزدیک است.

در پایان این دیدار حجت الاسلام والمسلمین علیدوست با تاکید مجدد بر وحدت فرمود: باید علمای جهان اسلام همگرایی حقوقی را مورد توجه قرار دهند تا بتوانند در مجامع بین المللی با صدای واحد از حقوق مسلمانان دفاع کنند و امروزه صدایی خدایی‌تر از تقریب و هیچ صدایی شیطانی تر از اختلاف و تفرقه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *