خبرروز ۱۳۹۶/۱۰/۲۸

  • آیت الله العظمی نوری همدانی: مسئولان به جای حاشیه‌سازی به حل مشکلات مردم بپردازند
  • آیت الله العظمی مکارم شیرازی: کار رئیس‌جمهور خدمت به مردم است سوژه دست دشمن ندهد
  • آیت الله مدرسی: برخی به جای طرح حواشی به نقدهای دلسوزانه رهبرمعظم انقلاب عمل کنند
  • آیت الله فاضل لنکرانی: هنر، راهی برای مقابله با سیاست‌های دشمنان دین است
  • آیت الله اعرافی: تاریخ حوزه های علمیه نیازمند دایره المعارف منظم دقیق و تحلیلی است
  • حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی: کارکردهای مساجد در سراسر کشور فعال شود

 

** جام جم ۹۶/۱۰/۲۸
*  آمریکا همچنان در مسیر روابط بانکی مانع‌تراشی می‌کند
رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر این که برجام یک سند بین‌المللی با هدف برقراری آرامش، ثبات و امنیت است، گفت: بانک‌ها در مورد رابطه با ایران محتاط هستند و کارشکنی‌های آمریکا نیز ادامه دارد.
ولی الله سیف در دیدار میکائیل کلوربرشتولد، سفیر آلمان با تاکید بر این که روابط بانکی پیش‌نیاز روابط اقتصادی است، تصریح کرد: هردو طرف باید تلاش کنند مشکل روابط بانکی حل شود؛ ایجاد قرارداد فاینانس در واقع دومین گام پس از برقراری روابط کارگزاری بانکی است.
*  ایران در نبرد با داعش کنار ما ایستاد
حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق با تاکید بر مستقل بودن تصمیم‌گیری در عراق گفت: با همه کشورها از جمله ائتلاف بین‌المللی علیه داعش و جمهوری اسلامی ایران که در نبرد با داعش در کنار ما ایستاد و نیز کشورهایی که در سختی‌ها با ما همراهی کردند تعاملی بر اساس منافع مشترک داریم، اما مهم آن است که تصمیم‌‌گیری ما بر‌اساس حاکمیت ملی و مستقل است.
** همشهری ۹۶/۱۰/۲۸
*  انتشار هشتمین گزارش برجامی وزارت خارجه
سخنگوی وزارت خارجه با اعلام تقدیم هشتمین گزارش سه ماهه اجرای برجام به مجلس گفت: این گزارش در ۴ بخش موانع و چالش‌ها، پیگیری مطالبات و اقدامات و آخرین تحولات در حوزه رفع تحریم‌ها و آخرین تحولات در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای ارائه شده است.
بهرام قاسمی در خصوص محتوای آن گفت: در این گزارش به خودداری ترامپ از اعلام پایبندی کشورمان به برجام، اشاره شده و با تاکید بر اینکه این موضوع مسئله داخلی آمریکاست، تاکید شده که این اقدام یک جانبه و با سوءنیت، می‌تواند موجب تشدید فضای تردید و در نتیجه اثرگذاری منفی بر بهره‌مندی کامل ایران از برجام شود. متن کامل این گزارش دیروز توسط وزارت خارجه منتشر شد.
*  گورهای جمعی رقه با ۱۰ هزار قربانی
زاهر حجو، مدیر اداره پزشکی قانونی سوریه گفت: اطلاعات موجود نشان می‌دهد که ۱۰ هزار شهروند این کشور در گورهای جمعی در شهر رقه مدفون شده‌اند.
خبرگزاری آسپوتنیک به نقل از وی مدعی شده تنها در یک گور جمعی، اجساد ۴ هزار نفر کشف شده است.
** کیهان ۹۶/۱۰/۲۸
*  موشک‌های انصارالله مرکز عملیات ارتش عربستان و فرودگاه جازان را در هم کوبیدند
ارتش و انقلابیون یمن می‌گویند در دو حمله موشکی تازه خود به جنوب عربستان دو موضع و مکان بسیار مهم سعودی‌ها را هدف قرار داده‌اند. در حمله اول ارتش غروب سه‌شنبه فرودگاه «جازان» در جنوب غربی عربستان را هدف موشک کوتاه‌بُرد «قاهر ام-۲» قرار داد.
در دومین حمله، شبکه خبری «المسیره» نزدیک به جنبش «انصارالله» یمن، گزارش داده که یگان موشکی ارتش این کشور بامداد چهارشنبه یک فروند موشک میان‌بُرد «قاهر-ام-۲» به «مرکز عملیات ارتش سعودی» در گذرگاه مرزی «الخصراء» در منطقه «نجران» شلیک کرده است.
*  نظام اسلامی وظیفه دارد زمینه را برای رشد همه فضایل اخلاقی آماده کند
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه در همایش ناجا و تمدن نوین اسلامی گفت: این حرف که دولت اسلامی و نظام جمهوری اسلامی کاری به جهنم و بهشت مردم نداشته باشد کاملاً غلط است.
اینکه کسی را نمی‌توان به زور به بهشت برد به یک معنا غلط است چرا که نظام اسلامی وظیفه دارد که بستر را برای رشد همه فضایل اخلاقی آماده کند و موانع سر راه رسیدن به سعادت که همان بهشت است را بردارد.
محسنی اژه‌ای افزود: اگر این موانع با گفتن، تذکر دادن و اقدامات نرم برطرف نمی‌شود، لازم است که با اقدامات سخت‌تری برداشته شود.
** شرق ۹۶/۱۰/۲۸
*  احتمال صحبت روحانی با مردم در هفته آینده
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری از درخواست هیئت دولت از رئیس‌جمهوری برای صحبت با مردم خبر داد و گفت: احتمال می‌دهیم اواسط هفته آینده آقای رئیس‌جمهوری با مردم صحبت کنند.
*  هدف دشمن ایجاد شکاف بین مردم و سپاه است
معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در گردهمایی سراسری مسئولان روابط عمومی سپاه گفت: سپاه در انقلاب اسلامی متکی بر مردم بوده و فاصله و مرزی بین آن و مردم وجود ندارد و در واقع سرمایه اصلی سپاه مردم است، اما دشمن همواره در تلاش بوده است سپاه را از این سرمایه اجتماعی محروم کند بنابراین ایجاد شکاف بین مردم و این نهاد انقلابی را هدف خود قرار داده است.
سردار مسعود جزایری افزود: علت اصلی این دشمنی به‌روشنی و با صداقت آشکار شده و آن عبارت از این واقعیت است که رهبری و سپاه در صف مقدم ستیز با دشمنان امت اسلامی هستند.
** ایران ۹۶/۱۰/۲۸
*  کشور های منطقه برای تأمین امنیت و ثبات چاره ای جز همکاری ندارند
رئیس جمهوری در دیدار نبیه بری رئیس مجلس لبنان ضمن ابراز خرسندی از ایجاد شرایط باثبات در این کشور، گفت: «بی‌تردید صهیونیست‌ها از ایجاد اختلاف و تفرقه در لبنان سود می‌برند، کما اینکه تصور می‌کردند می‌توانند تروریسم و تروریست‌های داعش را برای مدت زمان طولانی در این منطقه نگه دارند».
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با بیان اینکه امروز منطقه با مشکلات و معضلات فراوانی روبه‌روست، تأکید کرد: «همه کشورهای منطقه باید با تمامی توان خود برای بازگرداندن ثبات و امنیت به منطقه تلاش کنند و چاره‌ای جز این وجود ندارد».
** جمهوری اسلامی ۹۶/۱۰/۲۸
*  هیچ مذاکره‌ای درمورد موضوعات موشکی انجام نشده است
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با رد ادعای انجام مذاکرات موشکی ایران گفت: هیچ مذاکره‌ای در گذشته درباره موضوعات موشکی انجام نشده است و بنا هم نداریم که داشته باشیم.
امیر سرتیپ امیر حاتمی دیروز پس از جلسه هیات دولت درباره سخنان اخیر سخنگوی وزارت خارجه آلمان مبنی براین که قرار است ایران با کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس مذاکره موشکی کند، افزود: در گذشته درباره موضوعات موشکی ایران هیچ بحثی نداشتیم و بنا هم نداریم که داشته باشیم.
*  اعراب به دست خودشان شکست در برابر صهیونیستها را رقم زدند
به گزارش خبرگزاری‌ها، «احمد الطیب»، شیخ الازهر در سخنرانی خود در افتتاحیه کنفرانس جهانی الازهر برای یاری رساندن به قدس گفت: ما در برابر خداوند و تاریخ هیچ عذری به دلیل ضعیفمان و خواری مان نداریم چرا که اگر بخواهیم تمام منابع قدرت و منابع مادی و انسانی در اختیار ما قرار خواهد داشت.
وی در ادامه افزود: من معتقدم که ما به دست خودمان شکست خودمان را رقم زدیم چرا که در حساب و کتابهای خود کوتاهی و اشتباه کردیم.
** وطن امروز ۹۶/۱۰/۲۸
*  نمایندگان از هیأت‌رئیسه مجلس شکایت کردند
نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۳۰ نماینده پای امضای خود ایستاده‌‌اند و پافشاری می‌کنند تا هر چه زودتر به موضوع سؤال از رئیس جمهور از سوی هیات‌رئیسه مجلس رسیدگی شود اما متاسفانه هیات‌رئیسه مجلس در این موضوع اهمال‌کاری کرده است و درخواست نمایندگان در این زمینه را پاسخ نداده‌اند.
علی وقفچی افزود: با توجه به اهمال‌کاری‌‌‌هایی که در این باره شده است، نمایندگان از هیات رئیسه مجلس در این‌باره به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کرده‌‌اند و باید هرچه زودتر به این موضوع رسیدگی شود.
** جوان ۹۶/۱۰/۲۸
*  اتحادیه بین‌المجالس عضویت اسرائیل را لغو کند
بیانیه پایانی سیزدهمین کنفرانس اتحادیه پارلمان‌های کشورهای اسلامی در نشست مجمع عمومی این کنفرانس که در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد توسط یکی از اعضای پارلمان‌های عضو این کنفرانس قرائت شد.
در بیانیه سیزدهمین کنفرانس اتحادیه پارلمان‌های کشورهای اسلامی آمده است: از اتحادیه بین‌المجالس خواستاریم که عضویت کنست اسرائیل در این اتحادیه را به عنوان تنبیهی برای تجاوزگری این موجودیت صهیونیستی به حقوق بین‌الملل ملغی سازد.
*  کار رئیس‌جمهور خدمت به مردم است، سوژه دست دشمن ندهد
آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی در جلسه درس خارج فقه خود، راجع به سخنان اخیر رئیس‌جمهور درباره جواز انتقاد از معصومین(ع) و با بیان اینکه صرف‌نظر از اینکه محتوای کلام دقیقاً چه بوده، اما معصومین(ع) خط قرمز ما هستند، تصریح کرد: معصوم بودن ایشان از خطا و گناه از مسلمات مذهب ماست. چه ضرورتی دارد وقتی مطلبی را بیان می‌کنید، به زمان معصومین(ع) اشاره می‌کنید؟! کار به خط قرمزها نداشته باشید! در این موقع که نیاز شدید به وحدت داریم، سخنانی گفته می‌شود که جامعه را ملتهب می‌کند.
وی ادامه داد: من قبلاً گفته‌ام تضعیف قوای سه‌گانه صلاح جامعه نیست، اما گاهی خودشان برای خود مشکل درست می‌کنند و ذهن مردم جامعه را از مشکلات اصلی منحرف و به مسائل حاشیه‌ای متوجه می‌کنند.
وی تأکید کرد: شما کار اصلی خود را در سه چیز خلاصه کنید؛ جلوگیری از گرانی، تولید کار برای اقشار مختلف جامعه به‌ویژه جوانان تحصیلکرده و در دسترس قرار دادن یک فضای مجازی سالم برای مردم.
** آفتاب یزد ۹۶/۱۰/۲۸
*  بیروت محل مناسبی برای گفت وگوی ایرانی – عربی است
کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در سخنانی، بیروت را محل مناسبی برای آغاز گفتگوها و حلقه وصل ایرانیان و اعراب دانست و گفت: بیروت همواره محل تضارب افکار و در عین حال همزیستی اقوام، طوایف و مذاهب با نگرش‌های مختلف بوده است و از جامعه روشنفکری، مطبوعاتی و رسانه‌ای پر تلاش و پویایی برخوردار است و بستر لازم برای شروع چنین گفت‌وگوی راهبردی را در اختیار دارد.
*  زیر صد نفر هنوز در بازداشت هستند
علیرضا آوایی، وزیر دادگستری در حاشیه جلسه هیئت دولت در مورد تعداد بازداشت شدگان در اتفاقات اخیر اظهار کرد: بر اساس پیگیری‌هایی که از برخی مسئولان امنیتی داشتم تلقی آنها بر این است که شاید تعداد افراد بازداشتی به زیر صد نفر برسد.
** رسالت ۹۶/۱۰/۲۸
*  هنر، راهی برای مقابله با سیاست‌های دشمنان دین است
آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی در همایش ملی فقه هنر با اشاره به ضرورت عدم جمود فقیه در قبال مسائل اظهار کرد: فقیه نباید به عنوان ظاهری یک مسئله توجه کند، بلکه عنوان ثانوی مسئله هم باید مورد توجه فقیه قرار بگیرد.
وی ادامه داد: در زمان کنونی، هنر به یکی از راه‌های مقابله با سیاست‌های دشمنان دین تبدیل شده است، فرقی بین ابزارهای هنر و برخی از موضوعات خارجی در خصوص هنر وجود دارد، برخی از این موضوعات به خودی خود دارای حکم هستند.
*  مردم ایران به برکت قرآن و ولایت‌فقیه نمونه هستند
آیت‌الله‌ عبدالله جوادی‌آملی در دیدار معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ذکر این مطلب که فرهنگ قرآن و عترت باعث رشد و اعتلای اسلام و حرکت نبوی شد، گفتند: قرآن کریم مایه شرافت و کرامت است؛ پیام قرآن دارای ابعاد ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.
استاد حوزه علمیه تاکید کرد: خوشبختانه در این کشور ملتی داریم که هفت میلیارد جمعیت جهان، از فهم عظمت این مردم، درمانده است، ولی فردوسی نداریم که آن را به حماسه بسراید؛ مردم ایران به برکت قرآن، عترت، ولایت فقیه و حضور مردم در صحنه‌های مختلف، نمونه هستند و وزارت ارشاد باید این پیام را خوب بفهمد و خوب منتقل کند.
** مردم سالاری ۹۶/۱۰/۲۸
*  پیش بینی نتانیاهو از انتقال سفارت آمریکا
نخست وزیر اسرائیل مدعی است که آمریکا سفارتش را ظرف یک سال به قدس منتقل می‌کند.
«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل این اقدام را برمبنای یک ارزیابی مستحکم و قاطع دانسته است.
وی ادامه داد: برنامه تغییر مکان سفارت یکی از سیاست‌های غیرمنتظره دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا محسوب می‌شود.
*  ادعای بی‌اساس ائتلاف عربی علیه ایران
ائتلاف متجاوز عربی با طرح ادعاهای بی‌اساس، ایران را به دست داشتن در حمله موشکی جدید انصارالله یمن به منطقه جازان متهم کرد.
ترکی‌المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان اعلام کرد که شبه نظامیان حوثی که وابسته به ایران هستند سه‌شنبه شب ساعت ۸:۱۲ ‌موشکی بالستیک به سمت شهر جازان پرتاب کردند و این موشک به طور عمد برای مورد هدف قرار دادن مناطق مسکونی و غیرنظامی‌پرتاب شد اما نیروهای ضد هوایی ما آن را منهدم کردند.
وی مدعی شد: این عمل خصمانه از سوی حوثی‌های وابسته به ایران تداوم و استمرار حمایت نظام ایران از حوثی‌های یمن را ثابت می‌کند.
** آرمان ۹۶/۱۰/۲۸
*  یک دهم پرونده‌ها مربوط به قاچاق کالا و ارز است
جمال انصاری معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به اثرگذاری افزایش تعامل دستگاه‌های ذیربط در کنترل و پیشگیری از قاچاق، اظهار کرد: یک دهم پرونده‌های موجود در کشور پرونده‌های قاچاق کالا و ارز است و رسالت اصلی ما بر اساس قانون کنترل، نظارت و برخورد با تخلفات است.
معاون وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: وظیفه تعزیرات کار وسیعی است و تمام مردم در انتظار نتیجه و اثربخشی کار این سازمان هستند و این کار قطعا تنها با پرونده محوری میسر نمی‌شود.
** فرهیختگان ۹۶/۱۰/۲۸
*  مذاکرات برجام قابل تکرار نیست
دکتر علی‌اکبر ولایتی، درباره اظهارات اخیر ترامپ درباره برجام و اضافه شدن شروط و حذف بندهایی از برجام نیز گفت: آنچه مسلم است مذاکرات برجام نه تکرار، نه چیزی به آن اضافه و نه چیزی از آن کم می‌شود، لذا ادعاهای رئیس‌جمهور آمریکا ادعاهایی بی‌اساس است.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به اظهارات ترامپ درخصوص توان موشکی ایران، این‌گونه ادعاها را زیاده‌خواهانه خواند و همچنین درخصوص بازدید از مراکز نظامی ایران نیز تصریح کرد: به هیچ‌کس اجازه داده نمی‌شود از مراکز نظامی که مراکز حساس و حیاتی دفاعی کشور هستند، بازدید کنند.
** آفرینش ۹۶/۱۰/۲۸
*  تشدید طرح‌های تخریبی آمریکا به نفع تروریست‌ها
وزیر امور خارجه با تمجید از مقاومت دولت و ملت سوریه در برابر توطئه‌ها و پیروزی بر تروریست‌ها گفت: این پیروزی‌ها باعث شد آمریکا و رژیم صهیونیستی طرح‌های تخریبی خود را به نفع تروریست‌ها تشدید نمایند.
محمد جواد ظریف در دیدار با ‘حموده یوسف صباغ’ رئیس مجلس سوریه افزود: ما و شما مراحل دشوارتری را هم پشت سر گذاشتیم و این مراحل خطیر هم با موفقیت پشت سر گذاشته شود.
*  خروج پیکرهای جانباختگان از نفتکش غرق شده را پیگیری می‌کنیم
علی ربیعی نماینده ویژه رییس جمهوری در حادثه نفتکش سانچی گفت: چینی‌ها می‌گویند به علت انتشار گازهای سمی نمی‌توانیم برای خروج پیکرها از نفتکش غرق شده، اقدام کنیم اما ایران این موضوع را دنبال می‌کند.
** قدس ۹۶/۱۰/۲۸
*  مسئولان به جای حاشیه‌سازی به حل مشکلات مردم بپردازند
آیت‌الله العظمی نوری همدانی با بیان اینکه نباید درگیر حاشیه‌سازی‌ها شویم، تاکید کرد: مطالبه‌گری بویژه در زمینه اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم اصل است.
وی در درس خارج خود با اشاره به طرح برخی شبهات درباره نقد پیامبر و ائمه(ع) افزود: بتازگی مسائلی مطرح شد که به عصمت اهل‌بیت(ع) باز می‌گردد که حاشیه‌سازی بوده و وظیفه افراد غیر از این است، مغالطه در این زمینه انجام شده است، پیامبر و اهل‌بیت(ع) اجازه سوال می‌دادند، اما کسی انتقاد نمی‌کرد؛ بنابراین سوال غیر از انتقاد است.
*  قرآن و رفتار پیامبر(ص) یک خلق بدیع و پدیده هنری است
مسئول انجمن علمی فقه حوزه گفت: اسلام آمیخته به هنر است و از آغاز با نزول قرآن که یک پدیده هنری بوده و همراه رفتار پیامبر که یک خلق بدیع است، انسان‌ها را به هنر دعوت کرده است.
آیت‌الله علیدوست با بیان اینکه اسلام با هنرآغاز می‌شود، عنوان کرد: معمولا تصور بر این است که کف هنر اباحه است، یعنی نه به انجامش دعوت شدیم نه به ترکش. اما تصور ما این است که این رفتار با پدیده‌های هنری رفتاری خوبی نیست و حق هنر را ادا نمی‌کند.
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه ادامه داد: اگر بپذیریم پدیده‌های هنری زیبا هستند وآنچه نازیبا باشد هنر نیست، به عنوان مثال شعر زیبا، خط زیبا و حتی رفتار زیبا در هنر قرار می‌گیرد و ما روایت داریم که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد، بنابراین دوست داشتن خدا که شامل هنرمی‌شود حداقل آن استحباب است، یعنی انجام آن ثواب دارد.
** خراسان ۹۶/۱۰/۲۸
*  طرح جلوگیری از انتصاب دوتابعیتی‌ها در دولت در دست تهیه است
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس از ارائه طرح ۷ ماده ای برای جلوگیری از انتصاب افراد دوتابعیتی در مناصب دولتی خبرداد.
وی با بیان این که در یکی از مواد این طرح  امور استخدامی افراد دوتابعیتی در دستگاه‌های دولتی تعیین تکلیف شده است افزود: در این طرح درباره افرادی که تابعیت کشور دیگری به آن‌ها تحمیل می‌شود و در داخل هم تابعیت ندارند مواردی مطرح شده است.
*  تحلیل دری نجف آبادی از ماجرای قتل های زنجیره ای
حجت الاسلام دری نجف آبادی وزیر اطلاعات در دوره اصلاحات با اشاره به موضوع قتل های زنجیره ای گفت: به تازگی یکی از بچه‌های وزارت اطلاعات که آن زمان هم متعرض ما می‌شد، مصاحبه مفصلی انجام داده و گفته مقام معظم رهبری و هاشمی صد درصد از این موضوع مبرا هستند، به وزارت هم ارتباطی نداشت، ۵-۴ نفر بیرون نشسته و برای خود تصمیمی گرفتند.
وی افزود: به‌ هرحال بنده شهادت می‌دهم که آقای هاشمی مبرا بود و در این قضیه وزیر اطلاعات را هم دور زدند، این کارها بسیار غلط بود و من تاکنون هم این‌طور نگفته بودم.
** اعتماد ۹۶/۱۰/۲۸
*  بقایی در تمام اتهامات محکوم شده است
مهران عبدالله‌پور، وکیل مدافع حمید بقایی معاون اجرایی رییس‌جمهور پیشین می‌گوید موکلش در تمام اتهامات مطرح شده در کیفرخواست صادره از سوی دادستانی، محکوم و دادگاه در هر عنوان اتهامی، اشد مجازات را در نظر گرفته است. وی با اشاره به اعتراض حمید بقایی به حکم صادره از سوی شعبه ١٠۵٧ دادگاه کارکنان دولت گفت که هنوز دادگاه تجدیدنظر تعیین شعبه نشده است.
** شهروند ۹۶/۱۰/۲۸
*  روند پیگیری رفع حصر قابل قبول است
محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «محدودیت‌های محصوران نسبت به ۶ماه قبل خیلی کمتر شده است»، گفت: این روند قابل قبول است و باید کمک کنیم این روند بدون این‌که سیاسی شود، ادامه یابد؛ چراکه احساس می‌کنیم که به سمت حل موضوع پیش می‌رویم.
*  معرفی معاونان جدید ظریف براساس ساختار جدید وزارت خارجه
وزیر امور خارجه بعد از ظهر دیروز طی مراسمی معاونان جدید خود را براساس ساختار جدید معرفی کرد.
براساس اعلام وزیر امور خارجه، آقایان مرتضی سرمدی به‌عنوان قائم‌مقام، سید عباس عراقچی معاون سیاسی، غلامرضا انصاری معاون اقتصادی، غلامحسین دهقانی معاون حقوقی و بین‌المللی، حسین پناهی‌آذر معاون ایرانیان و امور مجلس، بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای، سید محمد کاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی، محمدتقی صابری به‌عنوان معاون اداری و مالی، حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی و حسن قشقاوی به‌عنوان مشاور وزیر منصوب و از اول بهمن‌ماه در مسئولیت‌های جدید انجام وظیفه خواهند کرد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
 برخی به جای طرح حواشی به نقدهای دلسوزانه رهبرمعظم انقلاب عمل کنند
رسا/آیت‌الله مدرسی یزدی با انتقاد از افرادی که نقد معصومین را جایز می‌دانند گفت: چرا نقدی که باید برای مصالح مردم باشد و در مقابل بیگانگان بکار رود، نابجا به کار می‌رود و آیا بهتر نیست بجای نقد حکومت زمان معصوم(ع) و تجویز نقد پیغمبر (ص)، به صورت جدی مجوز نقد لائیک‌ها و سکولارها را بدهیم و در همین زمینه افکاری را که از ماورای مرزها القاء می‌شود نقد کنیم.عضو جامعه مدرسین نقد صوری و نمایشی را رد و بر اثرگذاری نقد بر اعمال و گفتار و تصمیم گیری‌ها تأکید کرد و گفت: اگر ما گوش شنوایی برای نقد داشتیم، آیا ناقدی خبیرتر، دلسوزتر و عالم‌تر از مقام معظم رهبری داریم و چقدر نصیحت‌ها و نقدهای دلسوزانه، مشفقانه و عالمانه ایشان در رفتار ما تأثیر داشته است.وی در ادامه افزود: اگر نقدهای دلسوزانه مقام معظم رهبری تأثیر داشت، پس چرا باید ایشان در بیانات اخیر بفرمایند پیش از اینکه علنی تذکر بدهم، تذکرات و اوقات تلخی‌ها در مجالس، خصوصی بوده است.
تاریخ حوزه های علمیه نیازمند دایره المعارف منظم دقیق و تحلیلی است
حوزه/آیت‌الله اعرافی به اهمیت مطالعه سیر تغییر و تحول حوزه‌های علمیه در بستر تاریخ اشاره کرد و اظهار داشت: تاریخ حوزه‌های علمیه باید موردمطالعه و پژوهش جدی قرار گیرد. چرا که تاریخ حوزه‌های علمیه غنای معرفتی و شناسنامه مؤمنان مسلمان است و بررسی اجمالی شناسنامه هر مسلمانی محقق را به تاریخ حوزه‌ هدایت خواهد کرد.وی به نبود دایره المعارف منظم، دقیق و تحلیلی تاریخ حوزه‌های علمیه اشاره کرد و افزود: در تاریخ حوزه‌های علمیه کار مدون و دقیقی صورت نگرفته است و این در حالی است که آثار متنوعی در این باب وجود دارد، اما سیر منظم و تحلیلی و تطبیقی با حوادث زمان موردنظر نیست.

کارکردهای مساجد در سراسر کشور فعال شود
حوزه/حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی در بازدید از فعالیت های مسجد محور قرارگاه منتظران شهادت، با بیان این که  این برنامه های مسجد محوری را باید فراگیر کنیم اظهارداشت: باید کلیه ی مساجد را در سطح استان در راستای فعالیت های مختلف مسجد محوری فعال کنیم و این کار بسیار پسندیده ای است, البته درحال حاضر از همه  مساجد سطح استان تعداد قلیلی مشغول به کار فرهنگی جدی هستند که باز این امر جای تاسف دارد. عضو جامعه مدرسین یکی  از اصلی ترین و مهمترین راه های کاهش آسیب های اجتماعی را “اداره محوطه جامعه بدست مساجد” دانست و گفت: باید امر فعال سازی کارکردهای مختلف مسجد به توفیق الهی در هفتاد هزار مسجد سراسر کشور  تحقق پیدا کند.
یهودی ها رژیم اسرائیل را به رسمیّت نمی شناسند
حوزه/ خاخام یهودی گفت: ما از اقدام ترامپ رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی متاسفیم و از فکر کردن به عواقب وخیم چنین تصمیمی لرزه بر اندام ما می‌افتد. یسرول دوید داوید ویس خاخام یهودی که برای مشارکت در کنفرانس حمایت از قدس به مصر سفر کرده پیش از برگزاری این کنفرانس گفت: یهودیان اصیل به هیچ وجه اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند و قدس را هم پایتخت این رژیم نمی دانند و صهیونیستم جنبشی است که رژیم اسرائیل را ایجاد کرد و این درست بر خلاف اعتقادات سنتی یهود است.
اگر ترامپ از برجام خارج شود بازنده بزرگ، آمریکا خواهد بود
فارس/یک روزنامه آمریکایی در سرمقاله خود نوشته در صورتی که ترامپ به تهدیدهای خود برای خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران عمل کند، این آمریکا است که بازنده بزرگ خواهد بود. واشنگتن‌پست با اشاره به بیانیه ترامپ بعد از تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران که در آن برای کنگره و متحدان اروپایی آمریکا جهت تغییر برجام ضرب‌الاجل تعیین کرده بود نوشته است: «برای مردی که اغلب مفتخرانه از توانایی‌هایش در عقد توافقات داد سخن سر می‌دهد، این حرکتی ناشیانه بود که می‌تواند ظرف چهار ماه دیگر، یک بحران غیرضرور کلید بزند.»
پنتاگون از تصمیم برای تشکیل نیروی جدید در سوریه عقب‌نشینی کرد
فارس/وزارت دفاع آمریکا از تصمیم برای تشکیل نیروی جدید در سوریه عقب‌نشینی کرد. این خبر را امروز، روزنامه دیلی صباح به نقل از یک سخنگوی پنتاگون منتشر کرده و نوشته این تصمیم همزمان با آماده شدن ترکیه برای آغاز عملیات در «عفرین» اعلام شده است. ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا یکشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود به همراه گروه‌های معارض سوریه قصد دارد نیروی مرزی جدیدی متشکل از ۳۰ هزار نفر در سوریه تشکیل دهد.
درگیری شدید نظامیان صهیونیست و فلسطینی‌ها
باشگاه خبرنگاران/در تهاجم نظامیان رژیم صهیونیستی به اردوگاه فلسطینی‌ها در جنین، دو فلسطینی به شهادت رسیدند.بر این اساس، در پی تیراندازی در شهر جنین در شمال کرانه باختری رود اردن و زخمی شدن چند نظامی صهیونیست، شمار زیادی از نظامیان رژیم صهیونیستی وارد این منطقه شده و با فلسطینیان درگیر شدند. همچنین در درگیری مسلحانه میان نیرو‌های مقاومت فلسطین و نظامیان رژیم اشغالگر در جنین، یک نظامی صهیونیست کشته و یک نظامی دیگر زخمی شد. با آغاز درگیری‌ها در اردوگاه جنین در فلسطین، انفجاری سنگین، این اردوگاه را لرزاند.
 موافقت آمریکا با فروش سامانه موشکی به عربستان
باشگاه خبرنگاران/ آمریکا اعلام کرد با فروش تجهیزات، لوازم یدکی و خدمات پس از فروش سامانه موشک‌های پاتریوت و هوک به عربستان به ارزش پانصد میلیون دلار موافقت شده است.
 برجام دستاوردی بزرگ بود و باید حفظ شود
فارس/ دوجاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل بار دیگر تأکید کرد که توافق هسته‌ای با ایران باید حفظ شود. وی‌افزود: «برجام دستاوردی بزرگ در زمینه منع گسترش و دیپلماسی است و به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی کمک کرده است. دبیر کل همچنان معتقد است که برجام بهترین راه برای اطمینان از ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران و تحقق منافع اقتصادی ملموس وعده داده‌شده به مردم ایران است.
راهبرد آمریکا در سوریه از بین بردن نفوذ ایران است
مهر/وزیر خارجه آمریکا طی سخنانی حضور نظامی و سیاسی آمریکا در سوریه را برای منافع ملی آمریکا بسیار مهم دانست و مدعی شد که آمریکا تا نابودی کامل تروریست های داعش در این کشور می‌ماند.تیلرسون افزود: ایران با حضور در سوریه، در موقعیتی است که می‌تواند منافع آمریکا و متحدانش را تهدید کند.وی از بین بردن نفوذ ایران در سوریه، ایجاد شرایطی برای بازگشت آوارگان و نابودی سلاح های کشتار جمعی سوریه را از جمله اهداف اصلی واشنگتن در سوریه عنوان کرد.
حوزویان به موضوعات فقه فضای مجازی ورود کنند
حوزه/ رئیس سازمان پدافند غیرعامل در همایش فضای مجازی، فرصت ها و تهدیدها که به همت مجمع عمومی جامعه مدرسین برگزار شد، با تاکید بر این که در شرایط کنونی ناگزیر از ملی سازی شبکه های اجتماعی در کشور هستیم، از حوزویان خواست تا به موضوعات فقه فضای مجازی ورود جدی داشته باشند.سردار  جلالی درادامه بااشاره به اغتشاشات اخیر کشور افزود: اولین مجموعه دعوت‌کننده از افراد به تجمعات اعتراضی، کانال تلگرامی مالباختگان مشهد بود که ادمین این کانال در ترکیه حضور دارد و منافقین مدیریت آن را بر عهده داشتند و اصلاً قرار بر این بود که با بهره گیری از فضای مجازی در مدت۴۰ روز اول، مردم را با مباحثی از جمله گرانی و مشکلات اقتصادی سازماندهی کنند  ودر۲۰روز بعد با استفاده از عوامل خود براندازی در کشوررا دنبال کنند و این مساله بین ضد انقلاب و منافقین تقسیم کار شده بود.
نمی‌توان برنامه موشکی ایران را در برجام گنجاند
فارس/ «بن کاردین»، عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت: «موشک‌های بالستیک، اصلاً جزئی از برجام نیستند، بنابراین گنجاندن آنها در قانون، اقدام مناسبی نیست.»وی اضافه کرد: «حسب اطلاع من، هیچ مشکلی برای تحریم ایران، بابت موشک‌های بالستیک وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *