خبرروز ۱۳۹۶/۱۰/۲۶

  • پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی وقوع حادثه دلخراش کشتی نفتکش
  • رئیس قوه قضائیه: ایران در برابر تحریم‌های آمریکا ساکت نمی ماند
  • آیت‌الله عبداللهی: حریم فقهی و قانونی شورای نگهبان نباید شکسته شود
  • حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی: زمینه‌های جذب هر چه بیشتر نسل جوان به نماز جمعه را فراهم کنیم
  • آیت‌الله طبسی: همه تسویه حساب را کنار گذاشته و کار کنند
  • وزیر امور خارجه روسیه: برنامه موشکی ایران قابل مذاکره نیست

 

** جام جم ۹۶/۱۰/۲۶
*  حذف بودجه برخی نهادهای فرهنگی غیردولتی
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ مجلس از حذف بودجه برخی نهادهای غیردولتی در سال آتی خبر داد.
علی اصغر یوسف نژاد ادامه داد: کمیسیون تلفیق براساس بررسی‌های صورت گرفته تشخیص داد که کمک به نهادهای خاص و موسسات غیر دولتی فرهنگی و آموزشی در شرایط کنونی که حاکم بر بودجه است به صلاح نیست لذا با پیشنهاد نمایندگان و تصویب کمیسیون تلفیق این بودجه حذف شد.
*  آسیب وارد شده به ناوشکن دماوند جدی است
امیرشاهین تقی‌خانی سخنگوی ارتش در خصوص آسیب وارده به ناوشکن دماوند گفت: به‌دنبال ایجاد حادثه برای ناوشکن دماوند در دریای خزر به‌دلیل افزایش ناگهانی توفان و وضعیت بد جوی، در بررسی‌های اولیه آسیب وارده به این ناوشکن جزئی اعلام شد.
وی تاکید کرد: پس از حضور تیم‌های تخصصی و ارزیابی‌های دقیق‌تر مشخص شد میزان خسارت و آسیب وارد شده جدی بوده و ناوشکن موصوف نیاز به تعمیر و بازسازی اساسی دارد.
** همشهری ۹۶/۱۰/۲۶
*  روز خونین بغداد؛ ۳۸ کشته در ۲ حمله انتحاری
۲ حمله انتحاری در مرکز بغداد، ۳۸ کشته و ۱۰۵ زخمی به جا گذاشت. این حمله‌ها در میدان «طیاران» که یکی از پر‌ترددترین میدان‌های بغداد است، روی داد.
طبق اعلام وزارت کشور عراق، این حمله‌ها از سوی ۲ مرد که جلیقه انتحاری پوشیده بودند، انجام شده است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.
** کیهان ۹۶/۱۰/۲۶
*  موافقت رهبری با کمک ۳۰۰ میلیون دلاری به مناطق زلزله زده کرمانشاه
هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در دیدار با فتاح رئیس کمیته امداد گفت: رهبر معظم انقلاب، با کمک ۳۰۰ میلیون دلاری به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه موافقت کردند.
*  درگیری خونین در راه است
«میدل.ایستآی» در گزارشی نوشته «جنگ قدرت در داخل خاندان سعودی و احتمال انقلاب افرادی در داخل این خاندان علیه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تا جایی پیش رفته است که احتمال تبدیل آن به درگیری‌های خونین وجود دارد… هر چند آل سعود از مدت‌ها قبل به این موضوع تاکید داشته است که بر خلاف شیوخی که پیش از آل سعود بر جزیره العرب حکومت می‌کردند، کشور را از هرگونه درگیری خونین بر سر قدرت در امان نگاه داشته‌اند اما اکنون به نظر می‌رسد اوضاع تغییر کرده و چه بسا در ماه‌های آینده کشمکش قدرت در داخل خاندان حاکم سعودی به درگیری‌های خونین تبدیل شود.»
** شرق ۹۶/۱۰/۲۶
*  دستور دادستان برای پیگیری علت حادثه نفت‌کش سانچی
حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور با صدور دستور ویژه‌ای به معاون حقوق عامه دادستانی کل خواستار بررسی علت بروز حادثه نفت‌کش سانچی شد.
*  مرگ کودکان روهینگیایی در اردوگاه پناهندگان
دست‌کم ٣٠ کودک به دلیل شیوع بیماری دیفتری در اردوگاه‌های موقت پناهندگان روهینگیا از میانمار جان باخته‌اند. تعداد موارد گزارش‌شده از مرگ کودکان، به بیش از چهار هزار نفر رسیده است.
** ایران ۹۶/۱۰/۲۶
*  نشست مجالس کشورهای اسلامی بدون حضورعربستان، بحرین و امارات
کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی امروز در تهران بدون حضور عربستان، بحرین و امارات برگزار می‌شود.
باوجود دعوت مستقیمی که از این سه کشور برای شرکت در این اجلاس صورت گرفته ولی آنها تاکنون نماینده‌ای برای حضور در این اجلاس اعزام نکردند.
*  راه حل مسائل کشور، وحدت، انسجام و راه اندازی گفت و گوی ملی است
دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در بیست‌وسومین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی با تأکید بر اینکه راه حل مسائل کشور وحدت، انسجام و راه‌اندازی گفت‌و‌گوی ملی است، گفت: هیچ جریانی قادر نیست جریان دیگر را حذف کند زیرا وقتی که یک فرد حذف شود فرد دیگری از آن جریان جای او می‌ایستد. عقل حکم می‌کند که همه دست به دست هم دهیم چرا که وقت برای پرداختن به گله‌ها، مشکلات و نقدها زیاد است اما در حال حاضر نیازمند نمایش وحدت و انسجام بزرگ در داخل کشور هستیم.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۱۰/۲۶
*  ترامپ از حرف‌های نسنجیده و توهین آمیز دست بردارد
رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اظهارات نسنجیده و توهین آمیز رئیس جمهوری آمریکا نسبت به برخی کشورها گفت: این سخنان نه تنها به دوستی و پایداری همکاری‌های کشورها کمک نمی‌کند بلکه شکاف‌ها و دشمنی‌ها را افزایش می‌دهد.
علی لاریجانی روز دوشنبه در بیستمین جلسه کمیته عمومی اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در واکنش به اظهارات تحقیر آمیز ترامپ نسبت به برخی کشورها افزود: تاسف بار است که ترامپ اخیرا صحبت‌های نسنجیده‌ای را در مورد برخی کشورها بیان کرده است.
وی تصریح کرد: این صحبت‌ها بسیار تحقیرآمیز و توهین آمیز بود، در این دوره ما را به سمت یک توحش مدرن هل می‌دهد که ادبیات سیاسی هم از حالت عادی خارج شده است و به جای این که به ملت‌ها احترام بگذارند با ادبیات زننده و تحقیرآمیز صحبت می‌کنند.
*  پاسخ وزارت خارجه به شایعات مطرح شده در مورد “نفتکش سانچی”
بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ضمن تسلیت به مردم ایران و خانواده‌های جان باختگان نفت‌کش سانچی درباره برخی شایعات مطرح‌شده مبنی بر اینکه نفت‌کش مزبور به مقصد کره شمالی و نه کره جنوبی در حال حرکت بوده، بیان کرد: همان‌گونه که از ابتدا پس از وقوع این حادثه تلخ بارها بیان شد، مقصد نفت‌کش مزبور کره جنوبی بوده و هرگونه شایعه و اخباری که غیر از این در فضای مجازی مطرح می‌شود، کاملاً کذب، مردود، غلط و ناصحیح است.
** وطن امروز ۹۶/۱۰/۲۶
*  تاکتیک ترساندن جامعه بین‌المللی از تصمیمات یک دیوانه، تکراری است
دریابان علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در دیدار حموده یوسف صباغ، رئیس مجلس سوریه و هیات همراه اظهارات ترامپ درباره پایان برجام یا ایجاد تغییر در مفاد آن را صرفا یک فضاسازی تبلیغاتی بدون پشتوانه در چارچوب راهبرد ایران‌هراسی و محروم‌سازی ایران از منافع اقتصادی برجام دانست و گفت: تاکتیک ترساندن جامعه بین‌المللی از تصمیمات یک دیوانه، تکراری و فاقد اثر بوده و هیأت حاکمه آمریکا به واسطه تصمیمات نابخردانه و اشتباهات مکرر در شرایط انزوای جهانی قرار گرفته است.
*  اسرائیل متهم انفجار صیداست
انفجار خودروی بمب‌‌گذاری شده که ظهر یکشنبه در شهر صیدا در جنوب لبنان به وقوع پیوست، باعث مجروح شدن محمد حمدان، یکی از اعضای جنبش فلسطینی حماس شد.
حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: نشانه‌های آشکاری از دست‌داشتن اسرائیل در این انفجار وجود دارد. حزب‌الله تصریح کرد: این انفجار از نظر زمان و مکان وقوع آن حامل نشانه‌های آشکاری است از دست داشتن دشمن اسرائیلی و مزدورانش برای ایجاد نابسامانی و وحشت‌پراکنی در صیدا که پایتخت جنوب و مقاومت است.
** جوان ۹۶/۱۰/۲۶
*  امریکا بازماندگان تروریست‌های شکست‌خورده را تجهیز می‌کند
ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری امریکا اعلام کرده است که به همراه گروه‌های تروریستی قصد دارد نیروی مرزی جدیدی متشکل از ۳۰هزار نفر در سوریه تشکیل دهد.
سرهنگ رایان دیلون، سخنگوی ائتلاف ضدداعش گفت: «ترکیب قومی نیروی امنیت مرزی سوریه با توجه به محل مأموریت اعضای آن تغییر خواهد کرد. در بخش شمالی این کشور بیشتر شبه‌نظامیان کرد و در دره رود فرات در امتداد مرز سوریه با عراق نیز اغلب عرب‌‌‌‌ها مستقر خواهند شد.»
** آفتاب یزد ۹۶/۱۰/۲۶
*  برخی تعهدات هسته‌ای ایران در برجام همیشگی است
ارنست مونیز، وزیر انرژی پیشین آمریکا در صفحه توئیتر خود به دفاع از برجام پرداخت.
وی که یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بود، نوشت: مخالفان توافق هسته‌ای با ایران اهمیت برخی تعهدات ایران را که منقضی نمی‌شود نادیده می‌گیرند یا تضعیف می‌کنند؛ ممنوعیت دائمی برنامه هسته‌ای تسلیحاتی، پایبندی همیشگی به اقدامات راستی آزمایی در پروتکل الحاقی و خروج سوخت مصرف شده رآکتور اراک.
** رسالت ۹۶/۱۰/۲۶
*  همه تسویه حساب را کنار گذاشته و کار کنند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: همه تسویه حساب را کنار گذاشته و کار کنند.
آیت‌الله نجم‌الدین طبسی با بیان اینکه کم کاری‌هایی در کشور وجود دارد اما زمان فعلی را موقع تسویه حساب ندانست و گفت: الان موقعی نیست که ما به دنبال مقصر بگردیم، ما همه در موضوع حفظ نظام مسئولیت داریم، همه برای اعتلای این نظام باید گام برداریم و در رأس آن مسئولان کشور و مسئولان قوا و دولت هستند.
وی ادامه داد: مسئولان باید گوش شنوا داشته باشند و اگر واقعاً فکر می‌کنند که معضل لاینحلی وجود دارند با رهبر معظم انقلاب در میان بگذارند؛ رهبر معظم انقلاب با علم می‌فرمایند که مشکل لاینحل نداریم.
*  ایران دربرابرتحریم‌های آمریکا ساکت نمی ماند
رئیس قوه قضائیه گسترش دایره تحریم‌ها به بهانه‌های گوناگون را ازجمله اقدامات موذیانه آمریکا دانست و با اشاره به انتشار فهرست جدید تحریم‌های اشخاص و سازمان‌ها از جمله شخص رئیس دستگاه قضائی، برخی نهاد‌های مرتبط با سپاه وهمچنین شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: تحریم رئیس قوه یک کشور، عبور از همه خطوط قرمز بین‌المللی است و آمریکا باید بداند که جمهوری اسلامی در برابر چنین اقدامی ساکت نخواهد نشست.
آیت‌الله آملی لاریجانی درجلسه مسئولان عالی قضائی، افزود: البته نه به لحاظ شخصی بلکه ازنظرملی باید مسئولان، عکس العمل مناسبی نشان دهند که بیانیه وزارت امورخارجه دراین زمینه قابل قدردانی است، اما آمریکا باید بداند که هررفتارخصومت آمیزی واکنش متناسب خود را ازسوی ایران درپی خواهد داشت.
** مردم سالاری ۹۶/۱۰/۲۶
*  ائمه جمعه از ادبیات مناسب و ناصحانه استفاده کنند
آیت‌الله سیدمحمد غروی با تاکید بر اینکه حرمت نمازجمعه باید حفظ شود، گفت: ائمه جمعه نماینده مقام معظم رهبری در شهرها هستند و طبیعتا باید نقش پدری را برای جامعه ایفا کنند.
او با بیان اینکه نباید ائمه جمعه این نقش مهم را فراموش کنند، تاکید کرد: آنها باید بنای سخنان خود را بر این قرار دهند که نتیجه‌اش جذب اکثریت باشد و طوری صحبت کنند که همراه با نصیحت باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با توصیه به امامان جمعه برای بیان صحبت‌های ناصحانه گفت: آنها باید اخلاقی صحبت کنند تا بتوانند نقش خودشان را به بهترین نحو ایفا کنند.
او تاکید کرد: باید ادبیاتی که در نمازجمعه بکار می‌رود ادبیات مناسبی باشد.
*  گفت‌وگوی تلفنی جابری انصاری و فیصل مقداد درباره کنگره سوچی
حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ایران در روند آستانه، در تماس تلفنی با فیصل مقداد قائم مقام وزارت خارجه سوریه در خصوص آخرین تحولات سوریه، روند آستانه و کنگره گفت‌وگوی ملی سوچی رایزنی و تبادل نظر کرد.
نشست مقدماتی هماهنگی کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه با مشارکت مذاکره کنندگان ارشد سه کشور ضامن روند آستانه (روسیه، ایران و ترکیه) به زودی در شهر سوچی برگزار می‌شود.
** آرمان ۹۶/۱۰/۲۶
*  پرچم ایران در وین نیمه افراشته شد
همزمان با اعلام عزای عمومی در سراسر کشور، پرچم جمهوری اسلامی ایران در سفارت کشورمان در وین برای ادای احترام به جان باختگان سانحه نفتکش سانچی و ابراز همدردی با خانواده‌های جانباختگان روز دوشنبه به حالت نیمه‌برافراشته درآمد.
همچنین دفتر یادبودی به مناسبت حادثه تلخ نفتکش سانچی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری در محل نمایندگی ایران در وین گشایش خواهد یافت.
*  درخواست جلیلی برای کمک به دولت
سعید جلیلی تصریح کرد: این دولت نتیجه انتخاب مردم است و باید برای حل مشکلات به آن کمک کرد. در یادداشت توئیتری وی آمده است: ما مثل اهالی فتنه نیستیم که بگوییم تقلب شد.
این دولت نتیجه انتخاب مردم است و باید برای حل مشکلات به آن کمک کرد، باید «مطالبه تخصصی» کرد تا خروجی همین دولت به ‌نفع مردم باشد.
** فرهیختگان ۹۶/۱۰/۲۶
*  دشمن در ناآرامی‌های اخیر به دنبال «کشته‌سازی» بود
سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهارداشت: در ناآرامی‌های اخیر شاهد تعامل و همکاری مطلوب ناجا با سپاه، بسیج و دستگاه‌های کشوری همچون شورای امنیت، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و… بودیم و باید این تعامل و همکاری را توسعه دهیم.
وی با بیان اینکه در ناآرامی‌های اخیر دشمن به دنبال «کشته‌سازی» بود، ادامه داد: نیروی انتظامی با بزرگواری، تحمل، خویشتنداری توأم با اقتدار در میدان عمل ایستاد و از توطئه‌افکنی دشمن جلوگیری کرد.
** آفرینش ۹۶/۱۰/۲۶
*  برنامه موشکی ایران قابل مذاکره نیست     
وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر این‌که حفظ توافق هسته‌ای با ایران اولویت مسکو در سال ۲۰۱۸ است، گفت: فعالیت‌های موشکی ایران قابل مذاکره نیست.
سرگئی‌لاوروف در یک نشست خبری درباره دستاوردهای سیاست خارجی روسیه در سال ۲۰۱۷، با اشاره به بیانیه اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای و ایران گفت: اظهارات ترامپ درباره ایران با هدف نابودی برجام بر خوش‌بینی‌ها نمی‌افزاید. هدف او نابودی این توافق است اما حفظ توافق هسته‌ای اولویت روسیه در سال ۲۰۱۸ خواهد بود.
*  عزم ملت و ارتش سوریه پایان دادن به هرگونه حضور آمریکا در خاک کشور است
وزارت خارجه سوریه تشکیل نیروی مسلح در شمال شرق این کشور از سوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به سرکردگی آمریکا را محکوم کرد.
منبعی در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: بر عزم و اراده مردم و ارتش برای پایان دادن به هرگونه حضور آمریکا در خاک سوریه تأکید می‌کنیم.این مسؤول تأکید کرد: تشکیل شبه ‌نظامیان مسلح در شمال شرق سوریه تجاوز آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نقض آشکار قوانین بین المللی است.
** قدس ۹۶/۱۰/۲۶
*  فلسطین محور رایزنی روسای هیات‌های پارلمانی
امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل، در حاشیه دیدارهای سومین روز از سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، درباره برنامه‌های کشورهای عضو سازمان در مورد مسئله فلسطین و اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره بیت‌المقدس، اظهار داشت: سازمان همکاری‌های اسلامی تنها سازمان بین‌‌المللی‌است که برای حمایت از قدس تشکیل شده و در واقع رسالت این سازمان توجه به موضوع قدس است.
بیانیه پایانی این نشست با توافق همه اعضا بر رد پیشنهاد دونالد ترامپ و اینکه قدس پایتخت همیشگی فلسطین خواهد بود، تاکید خواهد داشت.
*  جاسوسی برای ایران
مقامات ولایت «هرات»، افغانستان مدعی شدند که یک کارمند ارشد این نهاد به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شده است!
** خراسان ۹۶/۱۰/۲۶
*  آغاز بررسی مجدد ۱۵ هزار پرونده برای توقف اعدام محکومان مواد مخدر
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی با اعلام بررسی دوباره ۱۵ هزار پرونده برای توقف حکم اعدام گفت: تعیین حکم جدید بعد از توقف حکم اعدام به تشخیص و رای قاضی بستگی دارد.
حسن نوروزی درباره متوقف شدن حکم اعدام که مهرماه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، گفت: مجازات افرادی که در زندان هستند و قبل از ابلاغ این قانون محکوم به اعدام شده بودند با اجرای این قانون حبس و جریمه است.
** اعتماد ۹۶/۱۰/۲۶
*  ادعای رویارویی با نفوذ ایران
دیوید سترفیلد، دستیار وزیر خارجه در امور شرق نزدیک، در جلسه استماع کنگره گفته است که هدف امریکا، پایان دادن به نفوذ ایران در خاک سوریه است. به گفته این مقام وزارت خارجه ایالات متحده امریکا، ٢٠٠٠ نیروی ارتش امریکا که اکنون در خاک سوریه هستند در صورتی از این کشور خارج می‌شوند که «راهکار انتقال قدرت سیاسی، دورنمای نفوذ ایران در سوریه را مشخص کند.»
** شهروند ۹۶/۱۰/۲۶
*  نیروی انتظامی در حوادث اخیر با هوشمندی و مدارا عمل کرد
عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور اظهار کرد: شرایط و تنش‌های اجتماعی موضوعات دفعی و خلق‌الساعه نیستند بلکه انباشت نارضایتی‌ها در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و… هستند. نیروی انتظامی در حوادث اخیر با تدبیر، مدارا و هوشمندی وظیفه خود را به خوبی انجام داد. *  نمایندگان همچنان اصرار به استیضاح ربیعی دارند
حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم ‌اعلام وصول طرح استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی در جلسه روز یکشنبه ٢۴دی پارلمان گفت: اگر چه ربیعی در چند روز گذشته در مجلس برای متقاعد‌کردن نمایندگان برای انصراف از استیضاح خود لابی‌هایی انجام داد اما موفق به این کار نشد و نمایندگان همچنان اصرار به استیضاح وی دارند.
** صبح نو ۹۶/۱۰/۲۶
*  طالبان پاکستان مسئولیت ترور بی‌نظیر بوتو را برعهده گرفت
گروه تحریک طالبان پاکستان ۱۰ سال بعد از ترور بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر فقید پاکستان مسئولیت ترور او را به عهده گرفته است.
تا کنون هیچ گروهی مسئولیت ترور بی‌نظیر بوتو را بر عهده نگرفته بود، اما اخیرا طالبان در یک کتاب اردو زبان به نام «انقلاب محسود وزیرستان جنوبی» مسئولیت این اتفاق را بر عهده گرفت.
*  دیدار لاریجانی با رؤسای مجلس ترکیه، عمان و سوریه
اسماعیل قهرمان، رییس مجلس ترکیه، خالد بن هلال بن ناصر المعولی رییس مجلس عمان و حموده یوسف صباغ رییس مجلس سوریه که برای شرکت در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی به تهران سفر کرده‌اند، صبح دوشنبه ۲۵ دی ماه با آقای علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در هتل اسپیناس پالاس دیدار کردند.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
مرحوم کاشف الغطا خدمات ماندگاری به فقه اهل‌بیت(ع) کرده است
حوزه/ آیت‌الله العظمی نوری همدانی با اشاره به خدمات تاریخی مرحوم کاشف الغطا به فقه تشیع بر لزوم شناخت و الگو گیری طلاب از این بزرگان تاکید کردند. ایشان گفتند: پس از تاریخ زرین اهل‌بیت(ع)، هیچ دورانی به اندازه دوران علمای تشیع زرین نیست. ایشان افزودند: شیخ جعفر کاشف الغطا از شاگردان سید بحرالعلوم است؛ قرن سیزدهم قمری، قرن بسیار بابرکتی است که در هیچ زمان به اندازه آن،‌شاهد حضور علمای بزرگ نبودیم.
پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی وقوع حادثه دلخراش کشتی نفتکش
رسا/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیامی جانباختن کارکنان و خدمه کشتی نفت‌کش سانچی را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: از دست دادن این عزیزان در عرصه کار و تلاش و خدمت به کشور، تصویری غم‌انگیز و تلخ را برای ملت صبور ایران اسلامی رقم زد. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن عرض تسلیت به ملت شریف ایران بویژه بستگان و خانواده‌های داغدیده آن عزیزان، از خداوند متعال برای بازماندگان صبر و اجر و برای آن عزیزان سفر کرده غفران الهی را از درگاه ایزد منان مسئلت می‌نماید.
حریم فقهی و قانونی شورای نگهبان نباید شکسته شود
رسا/ آیت‌الله عبداللهی با تأکید بر این که حریم فقهی و قانونی شورای نگهبان نباید شکسته شود، از همه افراد به ویژه برخی مسؤولان خواست که به جای فضاسازی و معرکه گیری عملا به قانون پایبند باشند. عضو جامعه مدرسین افزود: هر جا قانون اساسی ابهامی داشته باشد شورای نگهبان باید تفسیر کند و نظر اکثریت شورای نگهبان ملاک است، شورای نگهبان بر اساس نظر و تفسیر خود از اصل چهارم و دیگر اصول نظر می‌دهد که رأی دادن شورای نگهبان اختصاص و انحصار به قوانین جاری که از مجلس می‌گذرد ندارد، قانونی شدن نظر مجلس به نظر شورای نگهبان بستگی دارد.
نقد و انتقاد نسبت به پیامبر و ائمه معنا ندارد
رسا/ آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به برخی اظهارات نادرست درباره نقد پیامبر اسلام(ص) و ائمه(ع) گفت: این روزها در کلمات رییس جمهور سخنی به این مضمون مطرح و منتشر شده که همه‌ ما قابل نقد هستیم و باید انتقاد شویم. مع الأسف این تعبیر را نسبت به معصومین(ع) توسعه و سرایت داده‌اند و باز تأسف بیشتر اینکه نسبت به وجود مبارک پیامبر اکرم(ص)، آن هم با استدلال به روایات این معنا را مطرح کرده‌اند. عضو جامعه مدرسین با تأکید بر این که نقد نسبت به معصومین(ع) معنا ندارد، تصریح کرد: رییس جمهور بالاخره در حوزه درس خوانده و مایه تعجب است که چگونه این استدلال باطل را بیان می‌کند.
زمینه‌های جذب هر چه بیشتر نسل جوان به نماز جمعه را فراهم کنیم
حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی با اشاره به انتصاب حجت الاسلام حاج علی اکبری به عنوان رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه ابراز داشت: نماز جمعه به تعبیر زیبا و حکیمانه مقام معظم رهبری قرارگاه فرهنگی شهر و استان است و باید نگاه به آن با توجه به اهمیتی که دارد در این سطح باشد. عضو جامعه مدرسین با اشاره به این که تلاش‌ها در دوره جدید شورای سیاست گذاری ائمه جمعه باید ناظر به فعالیت‌های تاثیرگذار فرهنگی و به خصوص جذب هر چه بیشتر نسل جوان به نماز جمعه باشد، گفت: خطبای نماز جمعه در سراسر کشور باید بیشتر در مورد مسایل و مشکلات جوانان صحبت کنند که قطعاً این روش می‌تواند به جذب بیشتر مردم و جوانان به نماز جمعه کمک کند.
تاخیرایرباس درتحویل هواپیما به ایران
باشگاه خبرنگاران/ «جان لیهی» مدیر فروش «ایرباس» اعلام کرد که تحویل هواپیما به ایران با تاخیر همراه شده است. وی در این باره افزود: «معاملات با ایران بر اساس توافق انجام شده صورت می‌گیرد اما نمی‌توان در خصوص زمان تحویل اولیه تضمینی داد چرا که باید ساز و کار‌های تأمین مالی آن مهیا شود؛ ایران هم باید پیش‌پرداخت قبل از تحویل هواپیما را در نظر داشته باشد.» گفتنی است، ایران تاکنون سه فروند هواپیما از شرکت ایرباس تحویل گرفته است.
آمریکا از یک ارتش تروریستی حمایت می‌کند
باشگاه خبرنگاران/ رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود در آنکارا گفت: آمریکا نمی‌تواند مدعی مبارزه با تروریسم باشد در شرایطی که از گروه‌های تروریستی با ارسال سلاح حمایت می‌کند. از گروه‌های تروریستی که امنیت ما را تهدید می‌کنند، به دکترین جدیدی از دفاع متوسل خواهیم شد. عده‌ای تلاش می‌کنند امنیت و ثبات ما را در مرزهای سوریه تهدید کنند تا بر تصمیم گیری‌های ما تاثیر بگذارند. آمریکا از یک ارتش تروریستی در مرزهای ما حمایت می‌کند و اقدامات لازم را برای نابود کردن این نیروها اتخاذ خواهیم کرد.
جهان علیه تصمیم آمریکا در قبال قدس اقدام کند
مهر/ رامی الحمدلله نخست وزیر فلسطین تاکید کرد: از کشورهای جهان می‌خواهیم تا کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند تا بدین ترتیب راه کار تشکیل دو کشور برای حل درگیری‌ها میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها ادامه حیات پیدا کند.وی در ادامه افزود: کشورهای جهان باید کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ به مرکزیت قدس را به رسمیت بشناسند تا جانبداری آمریکا از اشغالگران اسرائیلی از بین رفته و از راه‌کار تشکیل دو کشور محافظت شود.
اظهارنظر قطعی درباره سانچی منوط به بازشدن جعبه‌سیاه
صداوسیما/ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بر اساس شواهد به دلیل سرعت بالای حادثه، ملوانان حتی فرصت فشردن دکمه حالت اضطرار را پیدا نکرده‌اند، اما هرگونه اظهارنظر بهتر است به بعد از باز شدن جعبه سیاه موکول شود. رستاد با بیان اینکه شدت انفجار به قدری بوده که تاثیر اولیه خود را حتی روی آسایشگاه ملوانان که در زمان حادثه در حال استراحت بوده‌اند گذاشته است، تصریح کرد: یکی از نخستین اقدامات در هنگام حادثه فشردن دکمه حالت اضطراری است؛ بر اساس شواهد این امر اصلا انجام نشده که احتمالا به دلیل سرعت حادثه بوده است، زیرا سیستم‌های متنوع هشدار روی این نفتکش نصب بوده اما این آژیرها به صدا درنیامده اند.
 برخورداری از مزایای برجام حق ایران است
تسنیم/ وزیر خارجه آلمان، در دیدار با همتایان خود از اتحادیه اروپا، در بروکسل، گفت: «برخورداری از مزایای اقتصادی از نتایج توافق هسته‌ای، حق ایران است». گابریل گفت: «باید از توافق هسته‌ای برای جلوگیری از مسابقه تسلیحات هسته‌ای در جهان، محافظت کنیم». وی افزود: «از امریکا می‌خواهیم تا از این توافق هسته‌ای محافظت کنیم».
عقب‌نشینی رئیس جمهور از اظهاراتش درباره «جواز نقد امام معصوم»
تسنیم/ دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رئیس‌جمهور در واکنش به برخی حاشیه‌ها پیرامون سخنرانی رییس‌جمهور در دیدار وزیر و مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارایی، ضمن تکذیب انتساب این جمله به رییس جمهور که “امام زمان(عج) هم قابل نقد است”، تأکید کرد: باور و اعتقاد به عصمت انبیاء و ائمه معصومین(ع) از مسلمات قطعی تشیع است. در این اطلاعیه از اصحاب رسانه، سیاسیون، تریبون‌داران، خطبا و خصوصاً علمای ارجمند و فضلای محترم درخواست شده تا پیش از آنکه مطالب تحریف‌شده و بعضاً هدفمند برخی چهره‌های سیاسی در رسانه‌ها را ملاک قضاوت و نقد قرار دهند؛ به اصل جملات بیان‌شده از سوی رئیس جمهور رجوع کنند. تکذیبیه دفتر رئیس‌جمهور درحالی است که مرور چندباره فیلم اظهارات رئیس جمهور، مضمونی غیر از آنچه را از سخنان ایشان برداشت شده بود به ذهن متبادر نمی‌کند.
هشدار ایران به آژانس انرژی اتمی
میزان/ کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در ماجرای تماس چند روز پیش «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با «یوکیا آمانو» به آژانس تذکر داده شد که «اگر قرار باشد آمریکایی‌ها نقض عهد کنند، انتظار نداشته باشید که ما بیشتر از همکاری‌های پادمانی انجام دهیم و از الان آماده باشید که یکباره غافلگیر نشوید».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *