خبرروز ۱۳۹۶/۱۰/۲۵

  • پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی جان باختن کارکنان کشتی نفتکش ایرانی
  • جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: برخی مسئولان به جای ورود به مسائل اعتقادی به حل مشکلات معیشتی مردم بپردازند
  • آیت‌الله حسینی بوشهری: عزت و جایگاه انقلاب مایه خشم و کینه دشمن شده است
  • آیت‌الله کعبی: مسئولان به جای حاشیه‌سازی مشکلات اقتصادی را حل کنند
  • آیت‌الله بهشتی: عدم توجه به تولید و اشتغال جامعه را دچار مشکل جدی می‌کند
  • حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی: هجمه‌ها علیه حوزه علمیه خواهران ظالمانه‌ بود

 

** جام جم ۹۶/۱۰/۲۵
*  مجبور شدم به آلمان بروم
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه به دلیل ایجاد اختلاف نظر در پزشکان معالجم مجبور شدم برای ادامه درمان به آلمان بروم، گفت: ما اصرار کردیم که پروتکل درمانی هر چه سریعتر آماده شود تا ادامه معالجات را در ایران پیگیری کنیم.
آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی در نشست خبری دیروز با تقدیر از همکاری و هماهنگی دولت و پلیس آلمان در رابطه با تحرکات عناصر سلطنت‌طلب و معاند، افزود: پس از پایان سیر درمانی و برای رفع آثار داروهای آنتی بیوتیک که نیازمند طی دوره زمانی چند هفته‌ای بود، با نظر پزشکان برای ادامه این روند درمانی به کشور مراجعه کردم.
** همشهری ۹۶/۱۰/۲۵
*  ۵۰۰ صفحه پرونده شهرداری
نجفی شهردار تهران با انتشار گزارشی از فساد، تخلف‌های اداری و تخریب‌های شهری در یک دهه گذشته شهرداری تهران پرده برداشت.
شهردار جدید پایتخت تاکید کرد:
– شهرداری ۵۲ هزار میلیارد تومان معادل ۳ برابر بودجه ۹۶ بدهی دارد.
– یک پنجم کارکنان شهرداری در دوره انتخابات استخدام شدند.
– منطقه ۲۲ برای تهران فرصتی بود که از دست رفت.
-۶۷۴ ملک شهرداری غالبا به صورت سلیقه‌ای در اختیار اشخاص و نهادها قرار گرفته است.
-۸۵ درصد دارایی‌های صندوق ذخیره کارکنان شهرداری را در املاک و ساختمان حبس کردند.
-قرارداد صوری یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومانی شهرداری گذشته با ناجا در انتخابات خرج شده است.
*  پرونده سپنتا به مجمع رفت
با اصرار نمایندگان، مصوبه‌ای که مجلس درباره ورود اقلیت‌های مذهبی به شوراهای شهر گذاشته بود، به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت.
مجلس این مصوبه را وقتی تصویب کرد که سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد از ورود به شورا بازماند.
شورای نگهبان مصوبه مجلس را خلاف موازین این شرع شناخته بود.
** کیهان ۹۶/۱۰/۲۵
*  پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی جان باختن کارکنان کشتی نفتکش ایرانی
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب‌اسلامی با صدور پیامی حادثه تلخ و دلخراش جان باختن کارکنان کشتی نفتکش را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسمه‌تعالی. حادثه تلخ و دلخراش جان باختن کارکنان کشتی نفتکش بر اثر آتش‌سوزی و غرق را، که حقا مصیبت‌بار و تأثرانگیز است به خانواده‌های عزادار و بازماندگان آن عزیزان صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم و تسلی و آرامش دلهای غمگین آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
آن عزیزان در راه انجام وظیفه و خدمت به کشورِ خود جان باخته‌اند و این افتخار بزرگی است که شاید بتواند سنگینی بار این غم را کاهش دهد و دلهای مصیبت‌دیدگان را آرامش بخشد. از خداوند متعال رحمت و مغفرت بر آنان و صبر و اجر برای بازماندگان مسألت می‌کنم.
*  دشمن در خلیج‌فارس دست از پا خطا کند سیلی پشیمان‌کننده‌ای می‌خورد
دریادار علیرضا تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه در مراسم گرامیداشت سالگرد حماسه دستگیری تفنگداران متجاوز آمریکایی در دی‌ماه ۱۳۹۴ در خلیج‌فارس طی سخنانی با‌اشاره به حضور خصمانه و فتنه انگیز برخی قدرت‌های استکباری و سلطه‌گر در خلیج‌فارس و تحرکات مخاطره آمیز آنان در منطقه گفت: دشمن در خلیج‌فارس دست از پا خطا کند، با سیلی فرزندان ملت مواجه خواهد شد.
** شرق ۹۶/۱۰/۲۵
*  وقت خود را صرف خدمت به مردم کنید نه مقابله با یک طلبه
آیت‌الله کاظم صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران،  در واکنش به اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی که به کنایه گفته بود برخی مردم را آشغال خطاب کرده‌اند، گفت:  «از رئیس‌جمهور محترم انتظار ظرفیت داریم».
آیت‌الله صدیقی خطاب به رئیس جمهوری گفت: «ما دلسوز شما هستیم، به جنگ با دشمنان بروید و شما مسئولیت کمرشکنی دارید و بهتر است فرصت خود را صرف خدمت و رفع مشکلات مردم کنید نه مقابله با یک طلبه».
*  آمار جان‌باختگان و بازداشتی‌های ناآرامی‌های اخیر
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه ‌قضائیه، روز گذشته در نشست خبری:
– بازداشتی‌ها در ابتدای روزهای اول تا سوم تجمعات اخیر، ۶٢٢ نفر بودند که برای تعدادی قرار بازداشت موقت صادر شد و همچنین تعدادی با قرار کفالت آزاد شدند.
–  مجموع بازداشتی‌های باقی‌مانده تهران تا امروز (یکشنبه)، ۵۵ نفر است و در کل کشور حدود ۴٠٠ نفر همچنان بازداشت هستند».
– ٢۵ نفر از مردم و نیروهای خودی در خیابان کشته شده‌اند و آنچه مسلم است، این است که این افراد از تیر و اسلحه نیروهای نظامی و انتظامی کشته نشده‌اند.
– احتمال اعتراضات را در اواخر بهمن و اوایل اسفند می‌دادیم.
– درباره علت فوت آیت‌الله‌هاشمی چیزی به قوه قضائیه ارسال نشده است.
** ایران ۹۶/۱۰/۲۵
*  به اختلاف نظر احترام بگذاریم
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهوری در نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی:
– نباید به هر کسی که به خیابان آمد و مطالبه‌داشت، توهین کرد و اتهام بست.
– جامعه شناسان، روان‌شناسان اجتماعی و فعالان علوم انسانی و اسلامی، وقایع اخیر را تحلیل کنند.
– تقلای ناکام ترامپ در یکسال گذشته برای برهم زدن برجام، نشانه پیروزی حقوق بر دیکتاتوری است.
– فضای مجازی مفید با فرهنگ‌سازی ایجاد می‌شود، نه با فیلتر.
*  بررسی بودجه ۹۷ در جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت و هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق
جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت و اعضای هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق مجلس با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهوری و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دفتر رئیس جمهوری برگزار شد.
در این جلسه مباحث مهم مربوط به بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور که مراحل پایانی رسیدگی در کمیسیون تلفیق مجلس را سپری می‌کند، مورد بررسی قرار گرفت.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۱۰/۲۵
*  تحویل ۲ هزار کانکس ساخته شده ارتش به بنیاد مسکن برای اسکان زلزله‌زدگان
امیر جواد مولایی جانشین فرمانده قرارگاه غرب ارتش با بیان اینکه ارتش ۲ هزار کانکس ساخته شده را پیش از موعد تعیین شده به بنیاد مسکن تحویل داد تا در اختیار زلزله‌ زدگان سرپل ذهاب قرار گیرند، گفت: قرار بود این کانکس‌ها ۲۰روزه ساخته شوند، اما با همت نیرو‌های ارتش، زودتر از موعد پیش‌بینی شده آماده شدند.
وی ادامه داد: برای تسریع در روند ساخت و مونتاژ کانکس‌ها توسط ارتش، مسئولیت تقسیم و توزیع این کانکس‌ها میان مردم زلزله‌زده، بر عهده بنیاد مسکن است.
** وطن امروز ۹۶/۱۰/۲۵
*  بر مشکلات اساسی مردم  متمرکز شوید
۲۰۲ نماینده مجلس در نامه‌ای به سران ۳ قوه خواستار حل مشکلات مردم شدند و تاکید کردند نمایندگان مجلس ضمن اعلام آمادگی، از روسای قوا درخواست می‌کنند تمام توان خود را برای حراست از نظام، مقابله با دشمنان، اصلاح ساختارها و حل مشکلات مردم بویژه اشتغال جوانان از طریق تولید و مبارزه با فساد به کار گیرند.
در بخشی از این نامه آمده است: اعتراض‌ها و درخواست‌های مردم همواره بوده و هست، باید حرف مردم شنیده و به خواسته‌های آنها رسیدگی شود و در حد وسع و توان پاسخ داده شود.
*  الازهر خواهان عذرخواهی ترامپ نژادپرست شد
دانشگاه الازهر قاهره اظهارات رئیس‌جمهور ایالات متحده درباره مهاجران کشورهای آفریقایی و هائیتی را نژادپرستانه و کینه‌توزانه خواند و خواهان عذرخواهی ترامپ شد.
مهم‌ترین موسسه علمی و دینی مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «چنین اظهارات نژادپرستانه و کینه‌توزانه‌ای کاملا با ارزش‌های هم‌زیستی، تسامح و پذیرش دیگری مغایرت دارد، مساله‌ای که دنیای امروز بویژه در سایه تشدید گفتمان نژادپرستانه، اسلام‌هراسی و تروریسم به آن نیاز دارد. اظهارات ترامپ در چارچوب سیاست متعصبانه، هدر دادن حقوق ملت‌ها است که دولت جدید آمریکا آن را در پیش گرفته است».
** جوان ۹۶/۱۰/۲۵
*  مسئولان به جای حاشیه سازی مشکلات اقتصادی را حل کنند
آیت‌الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان، با بیان اینکه همه دلسوزان نظام اسلامی، دولتمردان و نخبگان باید به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند، گفت: همه در این زمینه مسئول هستند و هیچکس نباید شانه خالی کند. وی افزود: البته قوه مجریه بیشتر مسئول است و انتظار این است که پاسخگوی مطالبات واقعی مردم باشند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به طرح برخی سخنان درباره نقد پیامبر و معصومان(ع) از سوی برخی مسئولان ادامه داد: درخواست اکید این است که دولتمردان به وظایف اصلی خود یعنی حل مشکلات معیشتی مردم بپردازند و حاشیه سازی و التهاب آفرینی نکنند.
*  ابعاد رسوایی جنسی رئیس جمهور امریکا وسعت می‌گیرد
در آستانه یک‌سالگی ریاست جمهوری ترامپ ابعاد بیشتری از فساد اخلاقی وی از سوی همراهان سابقش برای افکار عمومی روشن می‌شود.
استیو بنن که زمانی نزدیک‌‌‌ترین استراتژیست ترامپ محسوب‌‌‌ می‌شد، افشا کرد که ترامپ نه به یک زن که به ۱۰۰ زن برای افشا نکردن روابط نامشروع با آنها حق‌السکوت پرداخته است.
«استیو بنن‌» رئیس سابق ستاد کارکنان کاخ سفید مدعی شده است که وکیل مدافع ترامپ به یکصد زن که ترامپ با آنها رابطه نامشروع داشته است، پول پرداخت کرده است.
** آفتاب یزد ۹۶/۱۰/۲۵
*  موضوعی درباره دسترسی‌ها روی میز آژانس نیست
بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی با رد شروط چهارگانه رئیس جمهور آمریکا در خصوص ادامه فرجام گفت:‌مواردی که در گذشته درباره بازرسی از سایت‌های نظامی مانند پارچین داشتیم را بررسی کردند که پرونده آن نیز بسته شد.
کمالوندی گفت: تعهدات برجامی ما بر اساس پروتکل الحاقی و پادمان، رفع سوالات آژانس و دسترسی تکمیلی طبق آنچه در پروتکل آمده در حال اجراست که در چندین گزارش آژانس نیز به آن اشاره شده و این نهاد بین‌المللی نیز کاملا راضی است و اکنون هیچ موضوعی در خصوص دسترسی‌ها روی میز آژانس نیست.
*  تشکیل جلسه هیئت رئیسه مجلس در خصوص بازداشتی‌های حوادث اخیر
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از تشکیل جلسه هیئت رئیسه مجلس در خصوص وضعیت بازداشتی‌های حوادث اخیر خبر داد و گفت: بسیاری از دانشجویان به ویژه دانشجویان دانشگاه تهران آزاد شده‌اند، اما شفاف‌سازی وضعیت بازداشتی‌ها ضروری است.
علی مطهری درباره تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مجلس، گفت: تعدادی از نمایندگان درخواست بازدید هیئتی از مجلس از بازداشتگاه‌ها را داشته‌اند، اما تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بستگی به نظر هیئت رئیسه دارد.
** رسالت ۹۶/۱۰/۲۵
*  فضای مجازی در دست ما نیست، مسئولان فکری بکنند
آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی در دیدار رئیس و اعضای هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گفت: مسئله ای که این روزها اهمیت دارد، بحث فضای مجازی است؛ اگر در جامعه شاهد حوادثی بودیم،به خاطر این است که  فضای مجازی در دست ما نیست، در دست افراد دیگر است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در حوزه انقلابی، نباید کسی جرأت داشته باشد این نوع حوادث را در جامعه ایجاد کند و حرف‌هایی علیه نظام و انقلاب بزنند، اینها انتظارات جدّی از حوزه انقلابی است افزود: اگر در حوزه مطالبه گری نباشد، این مسائل خواهد بود. حوزویان به میدان بیایند؛ با جلسه مشکل حل نمی‌شود؛ باید در برنامه انسجام  و وحدت باشد.
** مردم سالاری ۹۶/۱۰/۲۵
*  بازدید از مراکز نظامی‌ایران تنها خیالات ترامپ است
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به شروط ترامپ برای امضای تعلیق تحریم‌های ایران گفت:‌ این سخنان را می‌توان خواب و خیالات دونالد ترامپ نامید، وی آموزش‌های سیاسی و بین‌المللی ندیده و متوجه نیست که یک توافق مهم بین‌المللی که توسط اعضای دائم شورای امنیت امضا و تعیین شده، قابل مذاکره، حذف و اضافه کردن نیست.
*  تصویب ۳۵ قطعنامه با محوریت مبارزه با تروریسم در کمیته سیاسی اتحادیه بین‌المجالس سازمان همکاری اسلامی
کمیته دائمی‌ویژه امور سیاسی و روابط خارجی اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، با حضور نمایندگان ۱۲ کشور اسلامی‌از کشورهای اسلامی‌آسیایی، عربی و آفریقایی تشکیل جلسه داد که ۳۵ قطعنامه در این کمیته بررسی و پس از طرح پیشنهاد نمایندگان حاضر تصویب شد.
** آرمان ۹۶/۱۰/۲۵
*  برنامه دولت برای ریشه کنی فقر مطلق
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تاکید کرد: امیدواریم لایحه بودجه در صحن علنی مجلس تغییر اساسی نداشته باشد. حسینعلی امیری ادامه داد: دولت چند برنامه مهم و اساسی را از جمله ریشه‌کنی فقر مطلق و ایجاد اشتغال را دنبال می‌کند که این برنامه‌ها در لایحه دولت برای بودجه سال ۹۷ دیده شده است.
*  انتقاد توئیتری بعیدی‌نژاد از مخالفان برجام
سفیر ایران در انگلیس به برخی انتقادهای مخالفان برجام انتقاد کرد. حمید بعیدی‌نژاد در صفحه توئیترش نوشت؛ مخالفان برجام با وجود هزاران بار توضیح دو واقعیت مسلم را تحریف می‌کنند: ۱- در حالی که هیچ بخشی از صنعت هسته‌ای متوقف یا تعطیل نشده، می‌گویند صنعت هسته‌ای تعطیل است. ۲- درحالی که چارچوب برجام ممنوعیت تحریم‌های مرتبط هسته‌ای بوده مصر هستند که برجام تمام تحریم‌ها را ممنوع کرده است.
** فرهیختگان ۹۶/۱۰/۲۵
*  ۳۰ درصد زلزله‌زدگان کرمانشاه هنوز بدون کانکس
احمد صفری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با انتقاد از اینکه مردم زلزله‌زده با مشکلات بهداشتی و گرمایشی مواجه هستند، گفت: «کانکس برای ۳۰ درصد از مردم هنوز تامین نشده است. قرارداد هشت هزار و ۱۰۰ کانکس از سوی قرارگاه خاتم با بنیاد مسکن منعقد شد اما بنیاد مسکن برنامه خاصی برای اسکان موقت مردم ندارد.»
** آفرینش ۹۶/۱۰/۲۵
*  تاکید مشاور مرکل بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای در دیدار با مقامات صهیونیستی
یک رسانه صهیونیستی گزارش داد: مشاور ارشد سیاست خارجی صدراعظم آلمان در دیدار با مقامات امنیتی اسرائیل به آنها تاکید کرده است که آلمان مایل به لغو یا اصلاح توافق هسته‌ای با ایران نیست.
مشاور ارشد سیاست خارجی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با مقامات ارشد امنیتی اسرائیل دیدار و به آنها اعلام کرده است که برلین خواهان حفظ توافق هسته‌ای با ایران است اما آماده است تا با اسرائیل برای مقابله با تهران در موضوعات دیگر همکاری کند.
*  آزادی سیصد نفر دیگر از دستگیرشدگان ناآرامی‌های اخیر
جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در تحلیل ناآرامی‌های اخیر در کشور، از جمله مطالبات مردم از مسؤولان که متوجه همه دستگاه‌ها اعم از اجرایی و قضایی است را، برخورد قاطع با آشوبگران دانست و با تاکید بر ضرورت تفکیک افراد ناآگاه و فریب خورده از عوامل اصلی آشوب‌ها، اظهار داشت: ظرف یک هفته گذشته علاوه بر ۱۴۰ نفر از متهمان دستگیر شده در جریان آشوب‌ها که قبلاً آزاد شدند، ظرف هفته جاری ۳۰۰ نفر دیگر پس از انجام تحقیقات، با اخذ تأمین مناسب و یا اتخاذ تصمیم نهایی آزاد شدند.
** قدس ۹۶/۱۰/۲۵
*  طرح تحول نظام آموزشی «المصطفی» گامی عمیق و اساسی است
بخش آموزش «المصطفی» باید با نگاهی نتیجه گرا و اثربخش، اقداماتی را صورت دهد تا خروجی آن دانش آموختگان توانمند و اثرگذار باشند.
آیت‌الله اعرافی در نشست صمیمی با مسئولان و کارکنان آموزش جامعه‌المصطفی ابراز داشت: افقی که در پیش روی المصطفی قرار دارد، بسیار گسترده‌تر از جایگاهی است که امروز در آن قرار داریم و دارای دامنه وسیع و لایه‌های متعددی است. هر لحظه و هر روز، فرصتی بی‌بدیل و نعمتی بزرگ است که خداوند به ما عطا فرموده است و در آینده از این نعمت بازخواست خواهد شد.
*  کلام پیامبر(ص) کلام خداست
آیت‌الله محسن اراکی، عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: آیات و روایات کثیره دلالت بر عصمت و خطاناپذیری پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) می‌کند و آیه «من یطع الرسول فقد اطاع‌الله» کلام پیامبر را مطلعا کلام خدا می‌داند.
این عضو خبرگان رهبری، نقد را به معنای سنجش دانست و عنوان کرد: ‌طبق آیه «و نضع موازین القسط» و تفسیر آن، اهل‌بیت(ع) خود میزان قسط و شاخص سنجش هستند. این موضوع که بگویید همه چیز و همه کس قابل نقد است مسدود کردن باب نقد صحیح است.
آیت‌الله اراکی خطاب به کسانی که این گونه مطالب را مطرح می‌کنند، گفت: گویا دروسی که در جوانی خوانده‌اید را فراموش کرده‌اید، بنابر این بهتر است، به سیاست خود بپردازید.
وقتی سوادش را ندارید اعتقادات مردم را رها کنید. مشکلات معیشتی و دنیوی مردم بسیار است، وقتی علمش را ندارید به مسائل اخرویشان کار نداشته باشید.
** خراسان ۹۶/۱۰/۲۵
*  استیضاح آخوندی باردیگر کلید خورد
محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس با اشاره به جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی  با موضوعات ناتوانی مدیریتی  در ۱۲ محور گفت: هم اکنون تعداد امضاهای این استیضاح به حد مجاز رسیده است ولی نمایندگان به دنبال افزایش آن‌ها هستند.
*  آتش «سانچی»داغ بردل ایرانیان نشاند
«سانچی» و خدمه آن در میان آتش سوختند و به قعر دریا رفتند. عملیات امداد و نجات با شرکت سه کشور چین، ژاپن و ایران برای نجات جان این دریانوردان به دلیل شعله‌های زیاد آتش و دود متأسفانه به نتیجه نرسد و ۳۲ خدمه کشتی نفتکش سانچی که با یک کشتی چینی برخورد کرده بود به دیار دیگر شتافتند.
** اعتماد ۹۶/۱۰/۲۵
*   نتانیاهو برای یک سفر ۶ روزه وارد هند شد
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته برای یک سفر شش روزه وارد هند شد. این نخستین سفر رسمی نتانیاهو به جنوب آسیا محسوب می‌شود.
در این سفر بناست همکاری‌های دفاعی، امنیتی، تجارت و کشاورزی در دستور کار قرار گیرد، زیرا اسراییل به‌شدت دنبال برقراری ارتباط نزدیک با قدرتمند‌ترین اقتصاد جنوب آسیا است.
** شهروند ۹۶/۱۰/۲۵
*  تاکید مکرون بر احترام به توافق هسته‌ای در گفت‌وگوی تلفنی با نتانیاهو
کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر اهمیت حفظ توافق هسته‌ای ایران و ضرورت احترام این توافق توسط تمام طرف‌ها تأکید کرد. در این بیانیه آمده است که دو طرف بر ضرورت مقابله با برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای تأکید کردند.
منابع اسراییلی نیز اعلام کردند که نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این تماس تلفنی مکرون را به بازنگری در توافق هسته‌ای تشویق کرده است.
** صبح نو ۹۶/۱۰/۲۵
*  گروه تحقیق و تفحص مجلس برای حادثه سانچی تشکیل می‌شود
«حسن بهرام نیا» عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی حادثه نفتکش ایرانی که شامگاه ۱۶ دی ماه در آب‌های چین دچار حریق شده بود، گفت: بهتر است همه جوانب و اطلاعات موجود در این حادثه در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه یک گروه تحقیق و تفحص برای بررسی این موضوع حتماً در مجلس شکل می‌گیرد، افزود: در ارتباط با علت سانحه یا مسامحه کاری‌هایی که در این حادثه صورت گرفته است حتماً در مجلس بررسی می‌شود چرا که ۳۰ تن از هموطنانمان در این حادثه تلخ فوت کرده‌اند.
*  مطالبات آمریکا کاذب و عملیات روانی است
سردار سیدمسعود جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: آنچه این روزها آمریکا در مسائل نظامی و دفاعی از جمهوری اسلامی ایران مطالبه می‌کند، از جنس مطالبه کاذب و از نوع تبلیغاتی و عملیات روانی است.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
حمایت و تقدیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از بیانات اخیر مقام معظم رهبری
اختصاصی/ جامعه مدرسین با انتشار اطلاعیه‌ای حمایت وتقدیر خود از بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را اعلام نمود. دراین اطلاعیه آمده است: بیانات رسا و متقن رهبر معظم انقلاب«مدظله العالی» در دیدار با مردم شریف، انقلابی و شجاع استان قم در ۱۹ دی ۱۳۹۶ بار دیگر آگاهی و اقتدار رهبر بزرگوار و جایگاه رفیع ولایت را نمایان ساخت.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن حمایت و تقدیر از بیانات امام گونه رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای«مدظله العالی» همچون ملت‌، با آرمانهای نظام اسلامی و ولایت مطلقه فقیه تجدید پیمان می‌کند و اعلام می‌دارد: دولت و مسئولین باید به وظیفه مهم و ذاتی خود یعنی خدمت به مردم و رفع مشکلات اقتصادی بپردازند و تلاش کنند تا مشکل بیکاری و اشتغال‌، گرانی و رکود حل شود‌.
در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: امروز دشمن از هر فرصت و روزنه‌ای قصد ورود و فتنه‌انگیزی دارد. آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر که با مدیریت مالی و رسانه‌ای مثلث آمریکا، اسرائیل و سعودی طرح‌ریزی شده بود، نشان از در کمین بودن دشمن دارد.
برخی مسئولان به جای ورود به مسائل اعتقادی به حل مشکلات معیشتی مردم بپردازند
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای ضمن موضع گیری درباره شبهات مطرح شده در ارتباط با معصومین(علیهم السلام) اعلام کرد: از نظر عقلی، نقد منطقی بدون وجود معیار نقد امکان پذیر نیست و معیار نقد عبارت است ‌‌از؛ حقایق مسلّمه خطاناپذیر و کلام خدا یعنی قرآن کریم و سنت رسول‌اکرم(ص) و معصومین(ع) از این دسته از حقایق مسلمه خطاناپذیرند که خود معیار نقد سایر رفتارها و گفتارهاست و نقد آنچه خود معیار نقد است از نظر منطقی باطل و خطای روشن است. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: اکیداً توصیه می‌کنیم برخی مسئوولان از ورود به مسائل اعتقادی و تخصصی فکری در اظهارات خویش پرهیز کنند و به‌جای آن تلاش خود را به حل مشکلات معیشتی و گرفتار‌های اقتصادی مردم معطوف کنند.
عزت و جایگاه انقلاب مایه خشم و کینه دشمن شده است
حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به نقش ولایت فقیه در هدایت آحاد جامعه و خنثی شدن توطئه دشمنان نظام گفت: انقلاب اسلامی به دلیل اهمیت و جایگاهی که در عرصه بین‌الملل و منطقه دارد، همان گونه که مایه امید برای دوستان می‌باشد، مایه خشم و کینه برای دشمنان است. معاون جامعه‌وروحانیت جامعه مدرسین در ادامه افزود: در طول پیروزی انقلاب و بعد از آن، هر زمان و مکانی امام راحل و رهبر انقلاب، پیام داده‌اند، مردم حاضر بودند و این حضور باعث عزت، سرافرازی و شکوه نظام و انقلاب شده است.
عدم توجه به تولید و اشتغال جامعه را دچار مشکل جدی می‌کند
رسا/ آیت‌الله بهشتی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم قم اشاره کرد و گفت: مسؤولان باید به مشکلات مردم بسیار اهمیت دهند چرا که اگر نسبت به این موضوع بی تفاوت باشند وجود مشکلات حربه دشمنان برای تحریک افراد خواهد بود. عضو جامعه مدرسین با بیان این که اگر به مشکلات توجه و برای حل آن‌ها تلاش شود از نارضایتی های مردم کاسته خواهد شد، ابراز داشت: مسؤولان باید مراقب باشند و بدانند که وجود نارضایتی‌ها حربه‌ای برای دشمنان است تا افراد را تحریک کرده و موج آفرینی کنند.
هجمه‌ها علیه حوزه علمیه خواهران ظالمانه‌ بود
حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی گفت: پس از ارائه لایحه بودجه ۱۳۹۷، هجمه‌های ظالمانه‌ای به حوزه‌های علمیه خواهران وارد شد درحالی که باید به این نکته توجه شود که در سال‌های اخیر حوزه‌های علمیه خواهران تنها حدود ۵۰ درصد از بودجه مصوب را دریافت کردند و بسیاری از هزینه‌های حوزه‌های علمیه خواهران توسط خیرین تأمین می‌شود. مدیر حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران اعلام می‌کند که آمادگی دارد تا تمام نهاد‌ها نظارتی کشور میزان بازدهی و هزینه‌کرد حوزه‌‌های علمیه خواهران را بررسی کنند چرا که هزینه‌ها بسیار کمتر از میزان فعالیت‌ها است.
 حمایت چین از برجام و مخالفت ایران با گفت و گوهای خارج از توافق
ایرنا/  در حالی که ‘وانگ‌یی’ وزیر خارجه چین گفته است کشورش برای پیشبرد توافقنامه هسته‌ای و اجرای برجام از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد، رسانه های چین گزارش کردند ایران به رغم فشارهای آمریکا حاضر به گفت‌وگوهای خارج از توافق نیست. وزیر خارجه چین تاکید کرده است همه طرف های ذی ربط در باره اجرای توافق هسته‌ای مسئول هستند و نباید آن را نقض کنند. وی افزود: برجام یک توافق مهم برای جامعه بین‌المللی است و همه باید به آن احترام بگذارند.
تکذیب یک خبر از سوی “شورایعالی انقلاب فرهنگی”
تسنیم/ دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی با صدور اطلاعیه‌ای خبر درخواست شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای رسیدگی به وضعیت حجاب در بیمارستان‌ها را تکذیب کرد. در این تکذیبیه آمده است: پیرو درج خبری در رسانه‌ها مبنی بر درخواست شورایعالی انقلاب فرهنگی برای رسیدگی به مشکلات حجاب و عفاف در بیمارستان‌ها به اطلاع می‌رساند که خبر مذکور کذب بوده و اعلام نظرات این شورا برگرفته از تصمیم‌گیری‌های صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی است که به صورت رسمی اعلام می‌شود و شورا در خصوص موضوع مذکور تصمیم و یا درخواستی نداشته است.
 ایران در حمایت از فلسطین همواره پیش قدم بوده است
ایرنا/ وزیر اوقاف سوریه گفت: ایران از اوایل انقلاب اسلامی تاکنون پیش قدم در حمایت از فلسطین بوده و این راه را همچنان ادامه می‌دهد. محمد عبدالستار السید درادامه اظهار داشت: جبهه استکبار هر روز علیه جمهوری اسلامی ایران توطئه می‌کنند که اینها همه تاوان حمایت از فلسطین است. وی ادامه داد: همه دنیا کمر بر دشمنی جمهوری اسلامی بستند چرا که ایران سفارت ‘اسرائیل’ را به سفارت فلسطین تبدیل کرد.
موشک‌های فلسطینیان می‌تواند اسرائیل را فلج کند
مهر/ تحلیلگر روزنامه صهیونیستی معاریو در مطلبی به قدرت موشک‌های دوربُرد مقاومت فلسطین اشاره کرد. تال لیف رام با اشاره به قدرت موشکی مقاومت فلسطین اعلام کرد که این قدرت موشکی می‌تواند صهیونیست‌ها را در هرگونه جنگ احتمالی آینده فلج کند. بر اساس این گزارش، وی در این مطلب اعلام کرده است که این موشک‌ها بزرگترین خطر برای امنیت رژیم صهیونیستی هستند.
حمله پهپاد آمریکایی به استان «ابین» در یمن
مهر/ یک منبع آگاه از حمله آمریکا به جنوب یمن خبر داد. بر اساس این خبر یک پهپاد آمریکایی به استان ابین در جنوب یمن یورش برده است. این منبع به خبرگزاری اسپوتنیک گفته که این حمله منطقه «الکود» در شهر «زنجبار» را هدف قرار داده است و چندین نفر در پی آن کشته و زخمی شده اند.
آمریکا در حال تشکیل یک نیروی امنیتی در شمال سوریه است
مهر/ ائتلاف به رهبری آمریکا تائید کرده در حال آموزش و کمک به تشکیل یک گارد مرزی جدید در شمال سوریه است. بنا بر گزارش‌ها این موضوع انتقاد و اعتراض آنکارا را برانگیخته‌است. این در حالی است که روز جمعه خبرهایی در مورد سفر یک هیات آمریکایی به مناطق تحت کنترل کردهای سوری منتشر شده بود. معاون کمیته دفاعی دومای روسیه تصریح کرد: طرح ائتلاف به سرکردگی آمریکا علیه داعش برای ایجاد نیروی امنیت مرزی در سوریه با هدف سرنگونی «بشار اسد» است.
 حکیم خواستار گفت‌وگوهای منطقه‌ای عراق، ایران، ترکیه، عربستان و مصر شد
تسنیم/ رئیس ائتلاف ملی عراق با صدور بیانیه‌ای، با اشاره به دیدار وی با سفیر عربستان در عراق تاکید کرد: در این دیدار خاطرنشان شد که عراق پس از شکست گروه تروریستی داعش متفاوت از عراق سابق است چرا که این کشور توانست بسیاری از بحران‌ها را پشت سر گذارد. حکیم رئیس ائتلاف ملی عراق دراین دیدار بار دیگر خواستار گفت‌وگوهای منطقه‌ای با شرکت عراق، عربستان سعودی، ایران، ترکیه و مصر به منظور پایان دادن به تنش‌های موجود در منطقه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *