خبرروز ۱۳۹۶/۰۸/۲۳

  • پیام‌های تسلیت مراجع عظام تقلید و علما در پی حادثه زمین لرزه در غرب کشور
  • رهبر معظم انقلاب اسلامی: پدیده‌ عظیم ‌اربعین نشانه گسترش روح جهاد و شهادت در راه خداست
  • پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:  همه برای رفع آلام مردم زلزله‌زده تلاش کنند
  • رئیس قوه قضائیه: دولتی خواندن راهپیمایی اربعین کج اندیشی است
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: فضای مجازی در ده سال آینده از امروز پیچیده‌تر خواهد بود
  • آیت‌الله اعرافی: حضور فعال روحانیان در مناطق زلزله زده مسؤولیتی شرعی و الهی است

** جام جم ۹۶/۸/۲۳
*  پذیرایی دمشق از زائران ایرانی تا ۳ ماه آینده
بشر الصبان ، استاندار دمشق گفت: آمادگی پذیرش زائران ایرانی مشاهد مشرفه حضرات زینب و رقیه(س) در دمشق را تا سه ماه آینده داریم.
*  منافع مشترکی با ایران داریم
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر با بیان این‌که ما منافع مشترکی با ایران داریم، گفت: اتخاذ هر گونه رفتار تنش‌آمیز بین عربستان و ایران احتمالا به ایجاد بحران جدیدی منجر می‌شود که منطقه تاب تحمل آن را ندارد.
** همشهری ۹۶/۸/۲۳
*  نهمین مهر تایید آمانو
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نهمین بار بعد از توافق هسته‌ای پایبندی ایران به برجام را تائید کرد.
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نخستین گزارش فصلی خود بعد از اعلام مواضع ترامپ درباره توافق هسته‌ای برجام بار دیگر تایید کرد که تهران به مفاد این توافق پایبند بوده است.
آژانس همچنین در گزارش خود نوشت: ‌ایران اعلام کرده است قصد دارد به منظور تحقیقات، در آینده نزدیک یک «راکتور آب سبک بحرانی» را در محل سازمان انرژی اتمی ایران طراحی کند و آن را بسازد.
در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید شده ذخایر اورانیوم جمهوری اسلامی ایران پایین‌تر از حد تعیین شده در برجام است.
** کیهان ۹۶/۸/۲۳
*  پدیده‌ عظیم ‌اربعین نشانه گسترش روح جهاد و شهادت در راه خداست
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی استان‌های آذربایجان‌شرقی و قم، با تجلیل از پدیده باشکوه و حیرت‌انگیز راهپیمایی اربعین و با دعا و آرزوی قبولی زیارت زائران، از دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم تقدیر و تشکر کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای راهپیمایی عظیم اربعین را نشانه گسترش روح مبارزه و مجاهدت در راه خدا و آمادگی برای شهادت، در همه دنیای اسلام دانستند و افزودند: حضور این جمعیت عظیم از نقاط مختلف دنیا با وجود تهدیدهای تروریستی، پدیده‌ای عظیم و نشان‌دهنده اوج‌گرفتن تفکر مبارزه در راه خدا و آمادگی عمومی و همگانی در این راه است.
*  ظریف برای پاسخگویی به مجلس می‌رود
محمدعلی وکیلی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز (دوشنبه ۲۲ آبان) مجلس شورای اسلامی گفت‌: ۲ سؤال ملی جواد کریمی قدوسی نماینده اصولگرای مشهد و کلات از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه درباره چگونگی نفوذ افراد دوتابعیتی در تیم کارشناسی و هیئت مذاکرات هسته‌ای و همچنین دلیل سفر به کشور فرانسه بدون برآورد اطلاعاتی و امنیتی همزمان با اجلاس منافقین اعلام وصول شده است.
** شرق ۹۶/۸/۲۳
*  درباره بازکردن گذرگاه‌های مرزی با ایران به توافق اولیه رسیدیم
نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، در کنفرانسی مطبوعاتی در اربیل، گفت: «درباره بازکردن گذرگاه‌های مرزی میان ایران و اقلیم کردستان با مقامات ایرانی به توافق ابتدایی رسیدیم و ما با آنها در تماس هستیم و منتظریم تا به ما پاسخ دهند».
*  هیئت دولت امروز را عزای عمومی اعلام کرد
هیئت دولت شب گذشته با صدور بیانیه‌ای ضمن تسلیت حادثه تلخ و اندوهبار زلزله غرب کشور و ابراز همدردی با خانواده قربانیان و آرزوی سلامتی برای مجروحان این حادثه، امروز (سه شنبه) را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد.
** ایران ۹۶/۸/۲۳
*  عربستان در صدد اخراج لبنان از اتحادیه عرب
ریاض بتازگی از احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب خواسته است عضویت لبنان در این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورد.
ابوالغیط نیز با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در این باره گفت‌وگو کرده و سیسی به ابوالغیط ابلاغ کرده است که این موضوع در شورای اتحادیه عرب مطرح نشود زیرا اخراج لبنان از اتحادیه عرب این اتحادیه را ضعیف‌تر خواهد کرد.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۸/۲۳
*  قرارداد ۷ میلیارد دلاری تامین فاینانس طرح‌های ریلی امضا شد
سعید محمدزاده مدیرعامل راه آهن از امضای ۷ میلیارد دلار قرارداد تامین فاینانس برای توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور خبر داد و گفت: در ۴ سال گذشته به طور متوسط ۱.۵ میلیارد دلار به صورت مستقیم در صنعت ریلی سرمایه‌گذاری شده است.
*  خروج آمریکا مساله حادی نیست
رئیس جدید سازمان یونسکو روز گذشته تصمیم اخیر آمریکا برای خارج شدن از این نهاد فرهنگی سازمان ملل را کم اهمیت دانسته و تاکید کرد، این سازمان برای دوره‌های طولانی بدون حضور واشنگتن توانسته به کارش ادامه دهد.
اودری آزولی، اظهار کرد: آمریکا قرار نیست “شروع یک پایان” برای سازمان یونسکو باشد.
** وطن امروز ۹۶/۸/۲۳
*  می‌توان تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران وضع کرد
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه اظهارات چند روز پیش رئیس‌جمهور این کشور را درباره وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه برنامه موشکی، تکرار کرد.
آگنه روماته اسپاین، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «همان‌طور که می‌دانید اتحادیه اروپایی در حال حاضر تحریم‌هایی علیه نهادهای موشکی دخیل در برنامه موشک‌های بالستیک ایران اعمال کرده است».
سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه در ادامه گفت: «در صورت لزوم، می‌توان تحریم‌های جدید [علیه برنامه موشکی ایران] وضع کرد».
*  آمریکا در حال فراری دادن البغدادی است
یکی از رهبران بسیج مردمی عراق موسوم به حشد‌الشعبی ادعای آمریکا درباره بی‌اطلاعی این کشور از مکان ابوبکر البغدادی را مضحک و دروغ خواند.
جبار معموری از تلاش واشنگتن برای  فراری دادن سرکرده اصلی داعش از عراق از طریق گذرگاهی امن خبر داد و گفت: «هواپیماهای آمریکا در اکثر عملیات‌های آزادسازی شهرهای تحت اشغال داعش تحرکات مشکوکی داشتند و بیش از یک بار آنجا را رصد کردند، به همین دلیل بعید نیست آمریکا برای خروج البغدادی از عراق و رفتنش به سوریه یا هر کشور دیگری مسیر امنی را فراهم کند».
** جوان ۹۶/۸/۲۳
*  دولتی خواندن راهپیمایی اربعین کج اندیشی است
آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی، از همه کسانی که در راهپیمایی عظیم اربعین حضور یافتند و همچنین دستگاه‌های خدمت‌رسان و دولت و ملت عراق بابت پذیرایی شایسته‌شان از زوار قدردانی کرد و گفت: این راهپیمایی عظیم نماد گرانبهایی از ابراز محبت به اهل بیت(ع) و اقتدار شیعیان در جهان است. فقط حبّ اهل بیت (ع) می‌تواند چنین اجتماع عظیمی را پدید آورد.
آیت‌الله آملی لاریجانی برخی تحلیل‌های حاشیه‌ای درباره راهپیمایی عظیم اربعین را ناشی از کج اندیشی، جهل یا عناد توصیف کرد و افزود: اینکه قریب به ۲۰ میلیون نفر از کشورهای مختلف به سوی یک نقطه حرکت کنند خارج از اختیار دولت هاست و آن را تنها امری الهی می‌توان قلمداد کرد. بسیار باعث تأسف است که برخی افراد که خود را روشنفکر و اصلاح‌طلب می‌خوانند، دولت‌ها را پشت این حرکت عظیم معرفی می‌کنند در حالی‌که هیچ دولتی امکان و قدرت هدایت چنین جمعیتی را ندارد.
*  بارها گفته‌ایم مذاکره موشکی و دفاعی هرگز
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر طرح مباحثی در رسانه‌ها پیرامون احتمال مذاکره موشکی میان ایران و غرب گفت: بار‌ها اعلام کرده‌ایم و بار دیگر تکرار می‌کنم که پیرامون مباحث موشکی و موضوع دفاعی با هیچ کشور و گروهی گفت‌وگو نخواهیم داشت و این موضع اصولی جمهوری اسلامی است و این حق جمهوری اسلامی است که سیاست‌های خود را در خصوص مواضع دفاعی ومباحث موشکی اعلام کنند و این دیگران هستند که باید پیرامون ارسال تسلیحات گران‌قیمت و پیشرفته به کشور‌های منطقه‌ای پاسخگو باشند.
** آفتاب یزد ۹۶/۸/۲۳
*  جنگ عربستان با ایران منطقه را دچار فاجعه می‌کند
کامل ابوجابر، وزیر خارجه پیشین اردن با اشاره به اینکه وضعیت موجود در منطقه در هر لحظه قابلیت انفجار دارد، گفت:‌ اگر عربستان با ایران وارد جنگ شود این جنگ به نفع اردن و مصر نخواهد بود، زیرا فاجعه‌ای برای تمام منطقه خواهد بود.
ابوجابر در ادامه ضمن اشاره به اینکه مشکلات با ایران را می‌توان از روش دیگری جز مقابله حل کرد، تاکید کرد: با توجه به اینکه روسیه با ایران و کشورهای عربی از جمله عربستان روابط خوبی دارد، می‌تواند در این زمینه نقش سازنده‌ای ایفا کند.
*  مشایی به دادسرا احضار شد
اسفندیار رحیم مشایی به دادسرای فرهنگ و رسانه‌ احضارشد.
مشایی به اتهام تبلیغ علیه نظام، تصرف غیر قانونی در اموال دولتی، توهین به مسئولان نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به دادسرا احضار شده است.
سایت دولت بهار اعلام کرد: رئیس دفتر رئیس جمهور سابق، پنج روز از تاریخ ابلاغ مهلت دارد خود را به شعبه بازپرسی معرفی کند.
** رسالت ۹۶/۸/۲۳
*  پیام تسلیت آیات عظام در پی حادثه زمین لرزه غرب کشور
در پی زمین لرزه در مناطق غرب کشور آیات عظام نوری‌همدانی، مکارم شیرازی و آیت‌الله علوی گرگانی با صدور پیام های جداگانه با آسیب دیدگان این حادثه دردناک ابراز همدردی کردند.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی هم در پیامی با آسیب دیدگان ابراز همدردی داشت و خواستار شد دولت و همه مسئولان هر چه زودتر به ترمیم خرابى‌ها و نگهدارى آسیب‌دیدگان و نجات مجروحان اقدام کنند.
در بخشی از پیام آیت‌الله العظمی نوری همدانی هم آمده است، خبر زمین لرزه در منطقه غرب کشور که باعث جان باختن و مصدوم شدن عده‌ای از هموطنان ما شد موجب تاسف و تاثر شد. لازم است مسئولان محترم هرچه سریعتر با در اختیار گرفتن همه امکانات مادی و معنوی به کمک حادثه دیدگان بشتابند.
در پیام آیت‌الله علوی گرگانی هم آمده است، خبر درگذشت تعدادی از هموطنان ما در مناطق مرزی غرب کشور موجب تاثر و تالم اینجانب شد. امید است خداوند به بازماندگان این حادثه تلخ صبر و اجر جمیل عنایت فرماید و درگذشتگان را مشمول رحمت خود قرار دهد و مجروحان این حادثه را هرچه زودتر سلامت عنایت فرماید.
*  محرمانه اعلام کردن بدهی‌های دولت از گرفتاری‌های ماست
عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه محرمانه اعلام کردن بدهی‌های دولت از گرفتاری‌های ماست، گفت: هیچ جای دنیا این بدهی‌ها محرمانه نیست.
رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به راه حل مشکلات اظهار داشت: دولت وقتی می‌خواهد بودجه را ارائه دهد باید از او بخواهیم پیوست عملکرد را هم با اجرای بودجه ارائه کند تا نظام بودجه‌ریزی براساس عملکرد بودجه‌ریزی شود.
** مردم سالاری ۹۶/۸/۲۳
*  مقابله با قاچاق باید از طریق مبارزه هوشمند دنبال شود
اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به گزارش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص پروژه‌ها و برنامه‌های مرتبط با مبارزه هوشمند با قاچاق کالا، گفت: مقررات دست و پاگیر و هزینه‌های اداری در امر تجارت شرایطی را ایجاد کرده که برخی سوء استفاده گران بدنبال واردات کالا از راه‌های غیر رسمی‌و غیر قانونی باشند که باید زمینه بروز این گونه تخلفات هم از راه‌های اقتصادی و هم از روش‌های بازدارنده نظیر ایجاد و راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند از بین برود.
*  ارسال لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی‌ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم را جهت طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی‌ارسال کرد.
در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است: کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم سندی است برای پیشگیری و مقابله با اشکال و مصادیق مختلف تروریسم بین‌المللی از طریق قطع منابع وپشتوانه‌های مالی سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی با اجماع به تصویب مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد رسیده است.
** آرمان ۹۶/۸/۲۳
*  هشدار اردوغان نسبت به بحران خلیج فارس
رئیس‌‌جمهور ترکیه در نشست خبری در فرودگاه استانبول پیش از سفر به روسیه، کویت و مصر گفت: هر چه بحران خلیج فارس طولانی‌تر شود، همه طرف ها متحمل خسارت‌های بیشتری خواهند شد.
اردوغان افزود: همه طرف‌ها در این بحران باید بر اساس درایت عمل کنند.
*  احتمال تفکیک برخی وزارتخانه‌ها
یک عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس از برگزاری جلسه ‌این کمیسیون با رئیس مجلس درباره تفکیک برخی وزارتخانه‌ها و تغییر ساختار دولت خبر داد.
ناهید تاج‌الدین با بیان اینکه بحث درباره اعمال تغییراتی در ساختار دولت و وزارتخانه‌ها موضوع اصلی این جلسه بود، خاطرنشان کرد: آقای لاریجانی در ابتدای جلسه نظرات و پیشنهادهای خود را در این رابطه بیان کرده و به‌طور کلی و بدون اشاره مستقیم به مصادیق بر لزوم اعمال این تغییرات تاکید کرد.
** فرهیختگان ۹۶/۸/۲۳
*  تاکید بر حمایت از نوآوری در علوم انسانی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم توجه به علوم انسانی گفت:‌ »در این زمینه باید نوآوری‌ها و حرکت‌های بدیع مورد حمایت قرار گیرند.»
محمدرضا مخبردزفولی در آیین اختتامیه بیست‌وچهارمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی گفت: «همه فشارهایی که به کشورمان وارد می‌شود برای کند کردن و توقف پیشرفت‌های علمی کشور است.»
** آفرینش ۹۶/۸/۲۳
*  تاکید وزیر خارجه آلمان بر حفظ برجام     
زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان در حاشیه نشست امور خارجی اروپا (FAC) در بروکسل با همتایان خود از کشورهای انگلیس و فرانسه دیدار و درباره مسائلی از جمله برجام گفت وگو کرد.
 بنا بر اعلام نمایندگی آلمان در اتحادیه اروپا ، در دیدار گابریل با بوریس جانسون و ژان ایو لودریان موضوع اهمیت حفظ برجام برای جلوگیری از اشاعه هسته‌ای مورد بحث قرار گرفت.وزارت امور خارجه آلمان نیز در پی این دیدار به نقل از گابریل اعلام کرد : ما باید با شریکانمان هماهنگی نزدیکی در خصوص برجام داشته باشیم.
*  تسلیت دبیر مجمع عمومی سازمان ملل به مردم ایران
دبیر هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل به دنبال تلفات برجای مانده از زلزله در ایران به دولت و مردم کشورمان تسلیت گفت.
میروسلاو لاجکاک، دبیر هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از افزایش میزان تلفات زلزله در ایران و عراق در صفحه توییتر خود نوشت: مجمع عمومی سازمان ملل در کنار دولت و بازماندگان قربانیان این زلزله است.
** قدس ۹۶/۸/۲۳
*  شانه به شانه اعراب علیه ایران می‌ایستیم
نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیروز گفت: این رژیم، شانه به شانه کشورهای جهان عرب علیه ایران می‌ایستد.
نتانیاهو گفت: اسرائیل شانه به شانه کشورهای جبهه میانه‌رو در جهان عرب علیه ایران و داعش می‌ایستد. این صف‌بندی برای امنیت اسرائیل خوب است و در نهایت برای صلح هم خوب خواهد بود.
** خراسان ۹۶/۸/۲۳
*  منابع اقتصادی عربستان را هدف قرار می دهیم
سرتیپ شرف لقمان سخنگوی نیروهای مسلح یمن، حملات ائتلاف سعودی به مناطق مسکونی را اقدامی بزدلانه خواند و گفت: ائتلاف سعودی جرئت رویارویی با رزمندگان یمنی را ندارد و در پی شکست‌های خود در محورهای مختلف، مردم عادی را هدف قرار می‌دهد.
لقمان همچنین عربستان را تهدید کرد که ارتش یمن در واکنش به جنایت‌های سعودی، منابع اقتصادی و درآمدزای این کشور را هدف قرار خواهد داد.
*  با آمریکا در مورد ایران توافقی نکردیم
سخنگوی رسمی کاخ کرملین، روز گذشته تأکید کرد که «دونالد ترامپ» و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهور آمریکا و روسیه در یادداشت تفاهمی که در حاشیه نشست «اپک» امضا کرده‌اند، اصلا به موضوع عقب‌نشینی نیروهای هم‌پیمان ایران از جنوب غربی سوریه اشاره‌ای نکرده‌اند.
این در حالی است که پیشتر یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا مدعی شده بود که پوتین و ترامپ «بر عقب‌نشینی تمام نیروهای خارجی از جمله نیروهای ایرانی از جنوب غربی سوریه توافق کرده‌اند و روسیه وعده داده است درباره این موضوع با مقام‌های سوری گفت‌وگو کند.»
** اعتماد ۹۶/۸/۲۳
*  برگزاری جلسات مشترک سران قوا؛ هر دو هفته یک‌بار
پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور در توییتر خود نوشت: روسای محترم قوه مجریه، مقننه و قضاییه توافق کرده‌اند که جلسات مشترک‌شان تقریبا هر دو هفته یک‌بار برگزار شود.
او در توییتی دیگر تصریح کرد: «این تصمیم، نویدبخش هماهنگی بیشتر در اجرای برنامه‌های کلان و خدمت موثرتر به مردم است. همراهی و همکاری برای حل مشکل سپرده‌گذاران موسسات اعتباری، طلیعه‌ای از همین تصمیم است.»
*  امضای نخستین قرارداد تامین مالی پسابرجام
بهمن عشقی، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: نخستین قرارداد تامین اعتبار بانکی پسابرجام به ارزش یک میلیارد یورو بین ١۴ بانک ایرانی و اوبربانک اتریش امضا شد.
** شهروند ۹۶/۸/۲۳
*  اشاره حریری به بازگشتش از استعفا نشانه‌ مثبتی است
میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان در سخنانی گفت: اشاره سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان به احتمال عقب نشینی‌اش از استعفا یک اتفاق مثبت است. اظهارات حریری نشان می‌دهد که حل‌وفصل سیاسی که از دولت ائتلافی حمایت می‌کند، همچنان پابرجاست.
وی تأکید کرد: کمپین بازگشت حریری از عربستان نتایج مثبتی داشته است. از این‌که شنیدم حریری گفت به‌زودی به کشور بازمی‌گردم خوشحال شدم.
** صبح نو ۹۶/۸/۲۳
*  خداحافظی تخت روانچی از وزارت خارجه
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در حکمی، آقای مجید تخت روانچی رابه سمت «معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور» منصوب کرد. سمتی که تا قبل ازاین انتصاب، آقای حمید ابوطالبی آن را بر عهده داشت.
همچنین روز گذشته حجت‌الاسلام حسن روحانی، حمید ابوطالبی را به عنوان مشاور رئیس جمهور منصوب کرد.
تخت روانچی پیش از این معاونت اروپا و آمریکای وزارت خارجه را بر عهده داشت و یکی از اعضای اصلی تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ بود.
** جامعه فردا ۹۶/۸/۲۳
*  حضور وزیر کار در مجلس
علی ربیعی دیروز در مجلس حضور یافت تا پاسخگوی سوال نماینده کرمان باشد. محمد رضاپور ابراهیمی درباره عدم اجرای بند ۵، ماده ۶ اصل ۴۴ قانون اساسی وزیر کار را به مجلس کشانده بود.
پاسخ‌های وزیر کار، نماینده کرمان را قانع نکرد و سوال به رای گذاشته شد. بر این اساس، نمایندگان حاضر در صحن علنی سوال را وارد ندانسته و در واقع از پاسخ‌های وزیر قانع شدند.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
مومنین مجاز هستنداز سهم امام(ع) به مردم زلزله‌زده کمک کنند
حوزه/ آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در پیامی ضمن تسلیت واقعه اندوهبارزلزله درغرب کشور به خانواده‌های مصیبت دیده و مردم شریف استان کرمانشاه تصریح کردند: مومنین مجاز هستنداز سهم امام(ع) به مردم زلزله زده کمک کنند. در بخش دیگر این پیام آمده است: از دولت محترم و نهادهای مردمی و انقلابی و مردم شریف ایران می‌خواهم با هر وسیله‌ی ممکن، مصدومان و گرفتاران این حادثه را کمک و یاری نمایند.
پیام تسلیت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی در پی درگذشت تعدادی از هموطنان منطقه غرب کشور
رسا/ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی با صدور پیامی درگذشت تعدادی از هموطنان در حادثه جانسوز زلزله را تسلیت گفت. متن این پیام به شرح زیر است: درگذشت عده زیادی از مردم ایران و عراق در زلزله اخیر را تسلیت می‌گوییم و برای بازماندگان داغدار از خداوند متعال، صبر جمیل مسألت داریم. امید است با کمک مسؤولین و مردم، به وضعیت آسیب‌دیدگان رسیدگی شایسته شود.
پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی حادثه زمین لرزه در غرب کشور
اختصاصی/جامعه مدرسین با صدور پیامی جانباختن جمعی از هموطنان در زلزله غرب کشور را تسلیت گفت. دربخشی ازاین پیام آمده است: در این شرایط وظیفه تمام مسئولین استانی و کشوری ایجاب می‌کند در رفع آلام مردم مصیبت دیده با نهایت سرعت، همت و تلاش به کمک و امدادرسانی بپردازند. بی شک ملت همیشه در صحنه ایران نیز در این عرصه مهم و خطیر به صورت داوطلبانه و همچنین به صورت سازمان یافته برای خدمت رسانی به حادثه دیدگان خواهند شتافت.جامعه مدرسین ضمن عرض تسلیت این حادثه برای درگذشتگان این حادثه رحمت و مغفرت الهی، برای مجروحان شفای عاجل، و برای بازماندگان صبر و اجر از خداوند متعال مسئلت می‌نماید.
کیفیت خدمات سلامت با محوریت عدالت ارتقا یابد
رسا/آیت‌الله هاشمی شاهرودی در دیدار قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، با تأکید بر اهمیت تحقق سلامت همه جانبه و رویکرد همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات به انسان سالم گفت: خدمات بهداشتی،درمانی و سلامت باید مبتنی بر اصول و ارزش‌های اسلامی و انسانی در جامعه نهادینه شود.عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: آگاه سازی مردم از حقوق خود در حوزه بهداشت و سلامت و همچنین مسئولیت‌های اجتماعی آنان از وظایف مهم دولت به شمار می‌آید که می‌تواند مخاطرات تهدید کننده سلامت را کاهش دهد.
حضور فعال روحانیان در مناطق زلزله زده مسؤولیتی شرعی و الهی است
رسا/ آیت‌الله اعرافی ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان زلزله غرب کشور پیامی را صادر کرد. در متن پیام مدیر حوزه‌های علمیه کشورآمده است: انتظار می‌رود تا در کنار همه نیروهای امدادی حوزه‌های علمیه، برای کاهش آلام و دردهای این مردم مشارکت فعال و چشم گیری داشته باشند. حضور فعال روحانیون در مناطق زلزله زده و همدردی و همدلی با مصیبت زدگان و انجام مسئوولیت‌های شرعی ـ الهی می‌تواند باری از مصیبت سهمگین زلزله از دوش مصیبت زدگان و ملت عزیز و مسلمان و مومن ایران اسلامی بردارد.
فضای مجازی در ده سال آینده از امروز پیچیده‌تر خواهد بود
حوزه/ آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به شرایط کنونی جامعه گفت: اطلاع یک طلبه از فضای مجازی لازم است، ولی فضای مجازی فضای خطرناکی است و ممکن است همین طلبه را ببلعد، فضای مجازی باتلاقی است که ممکن است دین و اخلاق او را از بین ببرد. گاهی من در فضای مجازی جمله‌ای را می‌بینم که اگر یک انسان صاحب مبنا و فکر آن را مطالعه نکند قطعاً او را به‌اشتباه می‌اندازد. این فضا ده سال قبل وجود نداشت، و لذا باید بدانیم ده سال آینده چیزهایی به وجود می‌آید که از فضای مجازی امروزی پیچیده‌تر خواهد بود و ما این مسایل را در آینده خواهیم داشت.
دولت، مردم و نیروهای مسلح با تمام توان درکنار آسیب دیدگان زلزله هستند
تسنیم/ رییس جمهورکشورمان به منظور بازدید از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه وارد این استان شد. حجت‌الاسلام روحانی در بدو ورود به استان کرمانشاه گفت: دولت، مردم و نیروهای مسلح با تمام توان و ظرفیت خود در کنار آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه خواهند بود تا هرچه سریعتر شرایط عادی زندگی را پیدا کنند. روحانی تاکید کرد: دولت باید تسهیلات و کمک‌های بلاعوض در اختیار زلزله زدگان قرار دهد تا در حداقل زمان ممکن مردمی که دچار مشکل شده اند، سامان پیدا کنند.
هیاتی ویژه از سوی رهبر معظم انقلاب وارد کرمانشاه شد
فارس/ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال احمر، به منظور بازدید از مناطق زلزله زده و بررسی روند خدمت رسانی به زلزله زدگان در راس هیاتی از سوی دفتر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به کرمانشاه رفته تا از نزدیک روند ارائه خدمات و فعالیت‌های امدادی را ارزیابی کند. حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی نماینده مردم شریف استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری و تعدادی از مسئولان جمعیت هلال احمر، حجت الاسلام والمسلمین معزی را در این سفر همراهی می‌کنند.
همه تحریم‌ها در ارتباط با برجام رفع شده است
باشگاه خبرنگاران/ مسئوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: امروز یا هفته گذشته و حتی در آینده پیش بینی نمی‌کند که بحثی درباره وضع تحریم‌های بیشتر از طرف اتحادیه اروپا در ارتباط با ایران داشته باشند. فدریکا موگرینی افزود: همانطور که می‌دانید ما همه تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای ضد ایران را در ارتباط با تعهدات مان به طرح جامع اقدام مشترک رفع کرده‌ایم. موضوع موشک‌های بالستیک بخشی از طرح جامع اقدام مشترک نیست.
 بدهی‌های ارزی ایران افزایش یافت
تسنیم/ بانک مرکزی در گزارش جدید آماری خود، اعلام کرد: میزان بدهی‌های ارزی بانک مرکزی در شهریورماه ۱۶۶۸.۲ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به اسفند سال قبل، ۱۳.۵ درصد و نسبت به شهریورماه سال گذشته ۷.۸ درصد افزایش یافته است. بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در شهریورماه رقم ۶۱۳.۷ هزار میلیارد ریال را نشان می‌دهد که نسبت به اسفندماه گذشته ۶.۵ درصد رشد داشته است.
مسلمانان روهینگیا باید به میانمار  بازگردند
مهر/ دبیرکل سازمان ملل در دیدار با رئیس حزب حاکم میانمار بر لزوم بازگشت مسلمانان به این کشور تاکید کرد. گورتش در دیدار با سوچی بر لزوم فراهم شدن مسیری برای ارسال کمک‌های بشردوستانه، بازگشت داوطلبانه، دائمی و امن آوارگان و همچنین آشتی واقعی میان قومیت‌ها در میانمار تاکید کرد.
سازمان ملل لغو کامل محاصره یمن را خواستار شد
مهر/سازمان ملل بار دیگر لغو کامل محاصره بنادر و فرودگاه‌های یمن را خواستار شد.در همین راستا، «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که آژانس‌های بشردوستانه به دسترسی کامل به همه بنادر و فرودگاه‌ها در یمن نیازمند هستند و موضوع تنها بر سر دسترسی به برخی بنادر برای کمک رسانی نیست.
قدردانی «ظریف» از اعلام آمادگی جهانی برای کمک به زلزله‌زدگان
مهر/ محمدجواد ظریف در توئیتر نوشت: «تصاویر غم‌بار خسارات زلزله و جان باختگان در کرمانشاه (و عراق) منتشر شده است. ما از ابراز همدردی و اعلام آمادگی جهانی برای کمک رسانی متشکریم.» وی همچنین نوشت: «فعلا می‌توانیم با منابع خودمان مدیریت کنیم. از تمام پیشنهادات کمک بسیار متشکریم و به شما اطلاع خواهیم داد.»
همکاری ما با ایران و ترکیه در سوریه نتیجه داشت
مهر/ رئیس جمهور روسیه در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود گفت که همکاری مسکو با ایران و ترکیه دستاوردهای ملموسی در سوریه به همراه داشته و شرایط را برای گفتگو در این کشور خاورمیانه‌ای فراهم ساخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *