دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره امام سجاد علیه‌السلام با آیت‌الله حسینی بوشهری

روز پنجشنبه مورخ ۱۳۹۶/۰۶/۲۳ اعضای ستاد برگزاری کنگره امام سجاد (علیه‌السلام) با حضور در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضرت آیت الله حسینی بوشهری دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار آیت‌الله  حسینی بوشهری با اشاره به برگزاری کنگره امام سجاد علیه السلام اظهار کرد:‌ من به شما بزرگواران غبطه می‌خورم که باهمت بلند و خستگی‌ناپذیر این موضوع مهم را دنبال کرده‌اید که جز عنایت اهل‌بیت علیهم‌السلام  و امام سجاد علیه‌السلام  اینکار غیر ممکن است و من هر سال می بینم که شما سرشار از انرژی مثبت هستید.

نائب رئیس جامعه مدرسین در ادامه با اشاره به هجمه فرهنگی غرب که کشور با آن مواجه است ابراز داشتند: چند روز پیش تعبیری از مقام معظم رهبری در بُعد فرهنگی شنیدم که فرمودند در مسائل فرهنگی و دغدغه‌های آن، گاهی شب خوابم نمی‌برد؛ که بسیار نگران‌کننده و تکان‌دهنده است؛ و این نشان می‌دهد دشمن لحظه‌ای برای ضربه زدن به کشور ما و نسل جوان ما درنگ نمی کند و هرلحظه از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای، کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی در پی فرصت است تا به اهداف خود برسد.

ایشان افزود دشمن در عرصه نظامی کاری از پیش نبرد اما در عرصه اقتصادی فعالانه عمل می‌کنند و موضوع بسیار مهم و اساسی این است که برای عرصه فرهنگی جامعه ما برنامه ریزی بسیار دقیق و حساب شده‌ای طرح ریزی کرده است تا با همه توان هویت فرهنگی ما را در دست بگیرد تا پس از آن به راحتی بتواند هرگونه که می‌خواهد با ما رفتار کند.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین افزود: با توجه به این هجمه و برنامه ریزی دشمن ما در مقابل این تهاجم گسترده نیاز به یک جهاد فرهنگی عظیم، ریشه‌دار، اصیل، عمیق و اثرگذار داریم و تنها پس از این جهاد و تلاش بی وقفه است که حقیقت جلوه خود را عیان و آشکار خواهد کرد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت:  توصیه من به شما عزیزان این است؛ علاوه بر قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه که در جای خود بسیار ارزشمند است؛ اصل امام شناسی را که یک موضوع بسیار مهم است مورد توجه و عنایت خود قرار دهید و به درستی هم جای کار و سرمایه‌گذاری دارد و مردم  باید با این اصل مهم اعتقادی و بیانات نورانی ائمه اطهار علیهم‌السلام آشنا شوند.

نائب رئیس جامعه مدرسین در ادامه افزود: کار و فعالیت خود را نباید در سطحی ببینید که تنها کار علمی موردپسند خواص و نخبگان جامعه باشد اگرچه موردنیاز است اما باید نیازهای نسل جوان و نوجوان مورد توجه قرار گیرد و مفاهیم بلند صحیفه و دیگر معصومین علیهم السلام در قالب داستان، تولید فیلم و روش‌هایی که برای جوانان و نوجوانان قابل‌استفاده و جذاب باشد پیگیری و سوژه سازی شود و یک گروه پژوهشی ویژه در این رابطه شروع به کار کند و مفاهیم و موضوعات را ساده‌سازی و متناسب با این بخش از جامعه تألیف کنند.

ایشان با اشاره به فعالیت این ستاد در عرصه بین‌الملل اظهار امیدواری کرد نتیجه زحمات شما قطعاً به‌زودی بروز خواهد کرد و مردمانی که عموماً از فضا و تمدن غرب وازده و سرخورده شده‌اند دنبال یک‌راه نجات هستند و وقتی با این مفاهیم بسیار پرمحتوا و ارزشمند آشنا شوند به‌طورقطع کلمات اهل‌بیت و راه و رسم اهل‌بیت را منجی خود خواهند دانست و به آن اقبال فراوان خواهند داشت.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به فعالیت‌های مختلف این ستاد افزود:  تلاش‌های شما به دور از هیاهو یک حرکت فرهنگی اصیل و آرام دنبال شود و با عنایت اهل‌بیت علیهم‌السلام بی‌شک اثرات خود را خواهد داشت.

ایشان همچنین افزود نگاه‌ها نسبت به صحیفه سجادیه و مفاهیم بلند آن از طرف دوست و دشمن مثبت است که یک فرصت است و هر کس با مفاهیم ارزشمند صحیفه آشنا شود ناخودآگاه متمایل خواهد شد و باید از این ظرفیت و فرصت حداکثر استفاده صورت گیرد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود ابراز داشت: مردم هر استان نسبت به یکی از ائمه توجه خاصی دارد و ارادت ترک‌زبان‌ها به اهل‌بیت علیهم‌السلام زبانزد است و خلوصی که آن‌ها دارند ستودنی است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در ادامه افزود: وقتی کلمات اهل‌بیتعلیهم اسلام را بررسی می‌کنیم درمی‌یابیم که یک منظومه به‌هم‌پیوسته است و به تعبیر مقام معظم رهبری ۲۵۰ سال مدت زندگی معصومین علیهم‌السلام را وقتی مطالعه می‌کنیم گویی یک انسان است که عمری طولانی داشته است و در طولانی‌مدت رفتارهای مختلفی متناسب با اقتضائات زمان داشته و فرازوفرودهای حکیمانه‌ای انجام داده است. اگر این ستاد بتواند یک برآیند از مجموعه رفتارهای مشترک معصومینعلهیم السلام در زمانهای مختلف تدوین کند مجموعه‌ای ارزشمندی خواهد شد.

آیت‌الله حسینی بوشهری در پایان تصریح کرد:‌ برگزاری مستمر این کنگره کاری قابل‌تقدیر است و من استقامت اعضای ستاد برگزاری کنگره امام سجاد علیه‌السلام را در برگزاری این کنگره تحسین می‌کنم،‌ شما اعضای ستاد اجرایی این کنگره در گسترش کارتان درنگ نکنید و ما هم حمایت می‌کنیم و در جلسات شما شرکت خواهیم کرد.

همچنین در این دیدار آقای علامه زاده عضو ستاد برگزاری کنگره امام سجاد علیه‌السلام با اشاره به برگزاری هفتمین کنگره بین‌المللی امام سجاد علیه‌السلام در روز ۲۴ مهرماه سال جاری و مصادف با شهادت امام سجاد علیه‌السلام در بندرعباس، ابراز داشت امسال این کنگره به سراسر کشور تسری داده‌شده است و در همه استان‌ها همایشهایی با موضوعات مربوط به امام سجاد از جمله کتابت صحیفه سجادیه و یا شعر صحیفه برگزار خواهد شد.

وی افزود با توجه به ابعاد گسترده شخصیت امام سجاد علیه‌السلام و ضرورت معرفی آن حضرت به جهانیان؛ سال گذشته برگزاری کنگره با مشارکت دوازده کشور انجام شد و امسال نیز طبق برنامه ریزی صورت گرفته کشورهای بیشتری متقاضی مشارکت و برگزرای همایش هستند.

ایشان ابراز داشت: این کنگره یک اقدام هماهنگ مردمی و بدون دخالت نهادهای دولتی است و بدون وابستگی به دولت دنبال می‌شود و هر سال نیز شاهد برگزاری شکوفاتر آن هستیم.

ایشان یکی از اقدامات پیش رو را ایجاد شبکه مساجدی بانام امام سجاد علیه‌السلام دانست که ثمرات و برکات بسیاری در پی خواهد داشت.

در ادامه این نشست آقای لبخندان از اعضای برگزاری کنگره اظهار داشت: یکی از بزرگانی که همواره ما را در برگزاری این کنگره حمایت و راهنمایی کرده‌اند آیت‌الله حسینی بوشهری هستند که در همان ابتدای راه  در جلسه‌ای با تشویق ما به ادامه این کار ابراز داشتند: محاسن کلام اهل‌بیت علیهم‌السلام را در بین مردم بیان کنید و خود ائمه اطهار پشتیبانی و کمک خواهند کرد و نگران عِده و عُده آن نباشید و ما امروز این را عیناً درک و لمس کرده‌ایم.

ایشان در ادامه افزود ما در دو بخش کنگره را عملیاتی کرده‌ایم که ازجمله بخش علمی آن است که تاکنون یازده جلد کتاب به چاپ رسیده است و هزار مقاله هم از ایران و دیگر کشورهای دریافت کرده‌ایم. همچنین موسسه سجادیه راه‌اندازی شده است و طرح نهایی مرکز تخصصی صحیفه سجادیه و سرفصل‌های آن نیز به‌زودی ارائه خواهد شد.

عضو ستاد برگزاری کنگره امام سجاد علیه‌السلام همچنین افزود در بخش عملی هم حافظان صحیفه سجادیه تربیت‌شده‌اند که در کنار حفظ قرآن و نهج‌البلاغه، صحیفه را هم حفظ کرده‌اند. همچنین رسیدگی به ایتام، ساخت مسکن برای افراد بی‌بضاعت، آزاد کردن زندانیان توزیع بسته‌های غذایی بین نیازمندان و فقرا و راه‌اندازی ایستگاه حامی یابی برای ایتام و … به نام امام سجاد علیه‌السلام در حال انجام است و کار به نام و پرچم اهل‌بیت علیهم‌السلام عنایات بسیاری به دنبال داشته و دارد.

حجت‌الاسلام پهلوانی، دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) نیز در بخشی دیگر از این نشست با اشاره فعالیتهای انجام شده و حضور ۴۵ طلبه در مرکز تخصصی امام سجاد(ع) اظهار داشت: این تعداد طلبه در سطوح ۳ و ۴ هستند که هر هفته در ساعات متعدد مشغول پژوهش‌اند.

وی بابیان اینکه امسال ۵۰ جوان از سراسر کشور در امور کانون‌های فرهنگی در کنار امور علمی و پژوهشی مشغول به فعالیت بودند، افزود: این افراد در قم از محضر اساتید عالی حوزه کسب فیض کرده و بهره‌مند شدند و ما ۶۰ کارگاه آموزشی در این زمینه برگزار کردیم.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) با اشاره به اجرای ۵ همایش در سال جاری خاطرنشان کرد: ازجمله این فعالیت‌ها در سال جاری را می‌توان برگزاری کارگاه‌های نماز و آموزه‌های امام سجاد(ع) برشمرد و به‌عنوان نمونه در مرکز تخصصی صحیفه سجادیه در بشاگرد در یک روستا ۲۰ حافظ کل صحیفه وجود دارد.

حجت الاسلام پهلوانی با تأکید بر اینکه دعاهای صحیفه سجادیه در بین مرزداران و نظامیان کل استان ترویج‌شده است، تصریح کرد: پرداختن به رساله امام سجاد(ع) در سال جاری با جدیت دنبال می‌شود و در فراخوانی که برای جشنواره زده شد، ۸۰ مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شد. ایشان در بخش دیگری از گزارش خود ابراز داشت: با توجه به دعای امام سجاد علیه‌السلام درباره مرزداران جلسات و برنامه‌هایی در این رابطه در بین نیروهای مسلح و خانواده ایشان پیش‌بینی‌شده است و در حال اجراست و همچنین فراخوان کنگره امسال رساله الحقوق امام سجاد علیه‌السلام و در فضای مجازی هم فعالیت‌های بسیاری در حال انجام است و موضوعات به زبان‌های مختلف تهیه و منتشر می‌شود.

این نشست با گزارش آقای مرتضی طاهریان معاون ستاد عالی کانونهای مساجد کشور ادامه پیدا کرد و ایشان طی سخنانی اظهار داشت: در ابتدا قرار شد هر استان بنا به ظرفیتی که دارد بزرگداشت یکی از معصومین را عهده دار شود و هرمزگان نیز کنگره امام سجاد علیه‌السلام و صحیفه را پیشنهاد کرد و با تلاشی مضاعف توانست در این عرصه پیشی بگیرد و در حال حاضر بزرگداشت شخصیت امام سجاد علیه‌السلام  و برگزاری کنگره کاری فراتر از ستاد هماهنگی کانون¬های مساجد کشور است و نهادهای مختلفی در این راه همکاری می کنند و این امر در کشور نهادینه‌شده است.

وی بدیع بودن فعالیت‌هایی که این ستاد در بزرگداشت امام سجاد علیه‌السلام  ازجمله ویژگی‌های این ستاد اعلام کرد و ابراز داشت در سیستان و بلوچستان شعر امام سجاد علیه‌السلام   در دستور کار قرار گرفت و حتی اهل سنت منطقه هم شعرهایی در این همایش ارائه کردند و نیمی از مدعوین هم از اهل سنت هستند و یا در سال گذشته در فارس گروه¬های جهادی به نام امام سجاد علیه‌السلام در مناطق محروم فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دادند.

وی یکی از اهداف این جلسه را شروع به کار شبکه ملی مساجد امام سجاد علیه‌السلام  عنوان کرد و افزود: هسته اولیه این شبکه ملی از همین نشست شروع به کار می‌کند و تلاش داریم حتی در خارج از کشور یک پیوند بین مساجدی که به نام امام سجاد علیه‌السلام است فعالیت‌های خود را درباره امام سجاد علیه‌السلام پیگیری و مرتبط نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *