خبرروز ۱۳۹۶/۰۶/۲۳

  • آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: سازمان ملل چرا درباره کشتار مسلمانان میانمار اقدامی نمی‌کند؟
  • رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام: باید تفکرات امام(ره) و انقلاب کاملاً بر مجمع حاکم باشد
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: سطحی انگاری فقه یک آسیب بسیار جدی است
  • آیت‌الله اعرافی: سنت‌های به ضعف رفته حوزه را احیا خواهیم کرد
  • حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی: امر به معروف و نهی از منکر باید تبدیل به یک فرهنگ شود
  • آیت‌الله مروی: ارائه‌طرحی به شورای‌عالی‌حوزه با موضوع مقابله با تهاجمات آل‌سعود علیه شیعه

** جام جم ۹۶/۶/۲۳
*  دیدار سردار باقری با وزیر دفاع
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در دیدار با امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع تأکید کرد: متخصصان صنعت دفاعی پشتوانه‌ای خوب برای نیروهای مسلح هستند. سردار سرلشکر محمد باقری با اظهار امیدواری نسبت به این که روند رو به رشد صنعت دفاعی باید برای تقویت بنیه دفاعی و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی به کیفیت، کمیت و نوآوری محصولات دفاعی توجه ویژه‌ای داشته باشد، زیرا دشمنان امروز برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.
*  سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک کوتاه و فشرده است
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان این که سفر رئیس‌جمهور به نیویورک بسیار کوتاه و فشرده خواهد بود، گفت: رئیس‌جمهور در این سفر علاوه بر سخنرانی در سازمان ملل، با گروه‌های مختلف نیز دیدار خواهد داشت.
** همشهری ۹۶/۶/۲۳
*  نیروگاه حرارتی و ۲ نیروگاه اتمی در حال ساخت است
مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه با تأکید بر اینکه روابط ایران و روسیه طی ۳ سال گذشته نزدیکی خوبی پیدا کرده و می‌توان گفت که حجم مبادلات ما تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: ۴ نیروگاه حرارتی و ۲ نیروگاه اتمی در حال ساخت است و ما در حوزه‌های حمل و نقل ریلی مراودات خوبی داریم.
*  حصر به درخواست رئیس قوه قضاییه
سردار حسین نجات، جانشین رئیس سازمان اطلاعات سپاه گفت: حصر سال ۸۹ با درخواست رئیس قوه قضاییه در شورای عالی امنیت ملی مطرح شد و حتی یک نفر هم با آن مخالفت نکرد، در حالی که رؤسای قوا، وزیر خارجه، وزیر کشور و … عضو بودند. همه بدون حتی یک نفر مخالف، همانطور که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد، اصل مجرم بودن اینها را تأیید کردند، محاکمه را به مصلحت ندانستند و حصر را تأیید کردند.
** کیهان ۹۶/۶/۲۳
*  باید تفکرات امام(ره) و انقلاب کاملاً بر مجمع حاکم باشد
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: مجمع باید صددرصد انقلابی، فکر و عمل کند و انقلابی باقی بماند.
مجمع باید توجه کند مصلحتی که تحت عنوان ثانویه است، طبعاً باید بسیار مهم، مسجّل و واضح باشد و با نظر اکثریت قاطع و قابل قبول مجمع، آن‌هم برای مدتی معین و موقت اعمال شود.
اِعمال مصلحت باید با نگاه بلندمدت و نه روزمره، صورت پذیرد و برای تشخیص آن، بحث‌های دقیق، کامل و مستدل با حضور فعال همه‌ اعضا ازجمله فقهای شورای نگهبان انجام شود.
ایشان تفکیک سیاست‌های کلی در مسائل ماندگار و بلندمدت با موضوعات مقطعی را ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: ممکن است برخی از سیاست‌های کلی نیازمند بازنگری و به روز شدن باشد و برخی هم کلاً زمانش سپری شده باشد.
به‌گونه‌ای عمل کنید که سیاست‌های کلی، «قوی، دقیق و با عبارات گویا و مفید» باشد تا پس از مدتی کوتاه نیازمند اصلاح یا تجدیدنظر نشود.
دولت و مجلس و همه‌ دستگاه‌ها باید کاملاً منطبق با سیاست‌های کلی عمل کنند.
سیاست‌های کلی، هندسه‌ نظام را در مسائل مختلف تعیین می‌کند و بسیار مهم است.
*  آمادگی کامل مرزهای عراق برای ایام اربعین حسینی(ع)
رئیس کل گذرگاه‌های عراق از آمادگی کامل مرزهای عراق برای ایام اربعین خبر داد.
کاظم محمد در بازدید از مرز مهران و دیدار با مسئولان استان ایلام اظهار داشت: زمینه تردد زوار اربعین در مرزهای عراق فراهم است و هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.
** شرق ۹۶/۶/۲۳
*  احمد وحیدی، رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی شاهرودی شد
رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی شاهرودی مشخص شد. احمد وحیدی، رئیس دفتر آیت الله هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد. این برای نخستین بار است که یک عضو مجمع رئیس دفتر ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را عهده‌دار می‌شود.
*  دستگیری یکی از عناصر شاخه اجناد الشام داعش در اندیشه
فرمانده سپاه شهریار از دستگیری یک عضو داعش در اندیشه خبر داد و گفت: این گروه درصدد انجام ۳۰۰ عملیات تروریستی در ایام محرم در تهران بوده است. سرهنگ امین یامینی در نشست خبری هفته دفاع مقدس گفت: تاکنون اطلاعات بسیار مهمی از گوشی موبایل این عضو شاخه اجناد الشام داعش استخراج شده و همچنان بازجویی‌ها از او ادامه دارد.
** ایران ۹۶/۶/۲۳
*  فضای جامعه باید امن باشد، نه امنیتی
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت وجود فضای امن و آرام در استان‌ها و کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: فضای جامعه باید امن باشد و نه امنیتی؛ امنیتی شدن فضای جامعه به معنای فرار سرمایه، فرار مغزها و عدم پیشرفت است. برای پیشرفت و توسعه باید فضای جامعه متعادل و آرام باشد. باید توجه داشت که فرهنگ و اخلاق با بگیر و ببند اصلاح نمی‌شود، بلکه در این زمینه باید واقعیت‌های فرهنگی را به مردم معرفی کرد و در این صورت مردم، بهترین را انتخاب خواهند کرد.
*  جدال لفظی قطر و عربستان بر سر ایران
«سلطان بن سعد المریخی»، وزیر دولت قطر در امور خارجه گفت: به خدا قسم که ایران ثابت کرد که یک کشور شریفی است.
«ثامر السبهان»، وزیر مشاور عربستان در امور خلیج (فارس) در واکنش به سخنان وزیر قطری در صفحه توئیتر خود با طرح این سؤال که در مورد کدام شرافت صحبت می‌کنید؟ ادعا کرد: تروریسم، فرقه‌گرایی و ویرانی کشورها در دانشنامه آنها به شرافت و پیروزی تبدیل شده است. این شرافت که ما از آن مبرا هستیم، مبارکتان باشد. خدا را شکر به خاطر نعمت عقل. وی همچنین در بیت شعری نوشت: گذر روزها همه چیزهایی را که نسبت به آنها نادان بودی خواهد فهماند.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۶/۲۳
*  مقابله با بدعت‌ها در عزاداری‌ها و مداحی‌ها ضروری است
آیت‌الله مظاهری در پیامی به پانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی، بر حفظ اتحاد و وحدت کلمه در جریان عزاداری‌های محرم به ویژه در منابر و مداحی‌ها تأکید کرد.
رئیس حوزه علمیه اصفهان در ادامه این پیام اضافه کرد: مقابله با بدعت‌ها و خرافات و آسیب‌زدایی از عزاداری‌ها و مداحی‌ها لازم است، زیرا این خرافات هم موجب بدآموزی برای مخاطبان به خصوص نسل جوان می‌شود و هم چهره تابناک دین و آیین را در نظر ناظران، زشت و پرعیب جلوه می‌دهد.
*  برای نخستین بار یک زن مسلمان رئیس‌ جمهور سنگاپور شد
حلیمه یعقوب رئیس سابق مجلس سنگاپور روز گذشته به عنوان نخستین رئیس جمهور زن مسلمان در این کشور کوچک جنوب شرق آسیا معرفی شد.
حلیمه یعقوب که پیش از این نیز به جمهوری اسلامی ایران سفرکرده است نخستین رئیس‌جمهور زن مسلمان و مالایی سنگاپور در ۴۷ سال گذشته است.
** وطن امروز ۹۶/۶/۲۳
*  سازمان ملل چرا درباره کشتار مسلمانان میانمار اقدامی نمی‌کند؟
آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در جلسه درس خارج فقه با اشاره به کشتار مردم مسلمان میانمار گفت: دیدن مناظر کشتار میانمار رقت‌بار است. عده بیشتری از کشورهای اسلامی سکوت اختیار کرده‌اند، باید پرسید: چرا؟ آیا اینها برادران مسلمان ما نیستند؟ وی با ارائه ۲ پیشنهاد برای حل مسأله میانمار گفت سازمان ملل تنها محکوم می‌کند و اقدام نمی‌کند، دلیلش منافع برخی کشورهای غربی در این کشتار است. باید با تشکیل جلسه‌ای متشکل از وزرای خارجه کشورهای مسلمان راه حلی برای این مسأله پیدا کنند یا اینکه چند تن از علمای کشورهای مسلمان به میانمار رفته و با صحبت با سران کشور میانمار به درمان این درد اقدام کنند.
*  سوچی به مجمع عمومی سازمان ملل نمی‌رود
آنگ‌سان سوچی، رهبر سیاسی میانمار و برنده جایزه صلح نوبل، در اوج بحران نسل‌کشی مسلمانان در این کشور، از شرکت در نشست همگانی سران ملل متحد در نیویورک منصرف شده است. بحران اخیر بر سر خشونت‌های اعمال شده علیه اعضای اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار که تاکنون ۴ هزار کشته بر جا گذاشته، انتقادها از سوچی و دولت او را افزایش داده است.
** جوان ۹۶/۶/۲۳
*  نجومی‌بگیران ۴ درصد بودند!
محمد خدابخشی رئیس کمیته دیوان محاسبات کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از صدور ۹۲ حکم قطعی از ۱۱۷ پرونده حقوق‌های نجومی در دیوان گفت: ۴ درصد از مدیران حقوق‌های نجومی دریافت می‌کردند که با پیگیری‌های دیوان محاسبات بیش از ۲۴ میلیارد تومان به خزانه کشور بازگشت.
*  نیروهای مسلح اجازه هیچ بازدیدی از اماکن نظامی را نخواهند داد
جانشین فرمانده کل ارتش عنوان کرد که آنطور که در برجام آمده، مراکز نظامی از بازرسی استثنا هستند و نیروهای مسلح با قوت از این موضع وحق خود دفاع کرده و اجازه هیچ بازدیدی را نخواهد داد.
امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان اظهار داشت: در مورد بازرسی از مراکز نظامی ایران، ستاد کل نیروهای مسلح موضع رسمی خود را در این مورد ترسیم کرده و بر این اساس ما به هیچ کس اجازه بازرسی از مراکز نظامی ایران را نمی‌دهیم.
** آفتاب یزد ۹۶/۶/۲۳
*  محکومیت ۳ ایرانی به جرم صادرات اقلام نفتی به ایران در دادگاه آمریکا
سه ایرانی در دادگاه فدرال کلیولند به جرم نقض تحریم‌های آمریکا و همکاری برای فروش کالاهایی به ارزش چندین میلیون دلار از آمریکا به ایران محکوم شدند. مقام‌های فدرال، محموله‌هایی را از کلیولند به مقصد کشورهایی از قبیل امارات و ترکیه کشف کرده‌اند. به گفته این مقام‌ها، این محموله‌ها قرار بود به ایران ارسال شوند. محصولات صادر شده در صنایع نفت و گاز و انرژی قابل استفاده بوده است.
** رسالت ۹۶/۶/۲۳
*  دوران ابر قدرتی آمریکا به سر آمده است
لوفیگارو در گزارشی اعلام کرد، دوران ابر قدرتی آمریکا بسر آمده است. این روزنامه در مقاله ای تحت عنوان«پایان ابر قدرتی آمریکا» به قلم رنو ژیرار(Renaud Girard) به ناتوانی این کشور در مدیریت بحران های جهانی پرداخت و نوشت:« ناتوانی آمریکا در قبولاندن قطعنامه خیلی شدید برای مجازات کره شمالی بعد از آزمایش های هسته ای و موشکی اش، گویای پسرفت آشکار نفوذ و قدرت واشنگتن در خاور دور است.»
*  با منابر علمی و اخلاقی می توان نظام را به پا داشت
آیت‌ الله سبحانی  در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم اظهار داشتند: اگر طلاب عازم شهرهای دیگر هستند باید در نظر داشته باشند منابر باید علمی، اخلاقی و تحولی باشد و پای منبر یک نوع احساس ایمان و اخلاق کنند و تحول داشته باشند. ایشان بیان کردند: باید برای منابر اهل مطالعه بود و تاریخ، آیه و نقد آن مطالعه شود؛ اگر منابر علمی و اخلاقی باشد، نظام را به پا می‌دارد و اگر با هیاهو تمام کنیم تنها در مسجد اثر دارد و در بیرون اثر نخواهد داشت.ایشان در پایان اظهار داشتند: باید برای منبر سازنده مطالعه مناسبی از مقتل و تاریخ انجام شود.
** مردم سالاری ۹۶/۶/۲۳
*  به کارگیری فرزندان مسئولان در پست‌های مدیریتی فساد است
دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات گفت: به کارگیری فرزندان مسئولان در پست‌های مدیریتی به نام جوان‌گرایی نوعی فساد است و به استفاده از رانت مشروعیت می‌دهد. علی صوفی خاطر نشان کرد: در جریان همین رأی اعتماد مجلس اخباری از رد و بدل شدن امتیازات به گوش می‌رسید، مسئولان باید بدانند که مسئولیت‌شان امانتی است و نباید با آن معامله کنند.
*  مجلس پیگیر طرح مجدد تحقیق و تفحص از شهرداری
محمود صادقی عضو مجمع نمایندگان تهران در خصوص واگذاری‌های جدید املاک نجومی در شهرداری تهران گفت: طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران که در سال گذشته مطرح شده بود به دلایل مختلف رد شد.
وی افزود: باتوجه به اینکه بافت شورای شهر و شهرداری تهران تغییر کرده است، امیدواریم برای طرح مجدد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران از سمت شهرداری کارشکنی صورت نگیرد.
** آرمان ۹۶/۶/۲۳
*  درخواست نتانیاهو برای تغییر برجام
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادعاهایی خصمانه علیه کشورمان از کشورهای عضو برجام خواست تا در مورد برجام تجدیدنظر کنند و برجام را تغییر دهند. بنیامین نتانیاهو گفت: آن‌ها (ایران) به طور شفاف اعلام می‌کنند که قصد دارند اسرائیل را نابود کنند. او در اظهاراتی خصمانه علیه کشورمان افزود: به دلیل اتخاذ موضع نرم در قبال ایران، جنگ نزدیک‌تر شده است، ما باید موضع سخت‌تری علیه این کشور اتخاذ کنیم.
*  تحریم موشکی را به رسمیت نمی شناسیم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برای فعالیت‌های ماهواره‌ای ایران محدودیتی در نظر گرفته نشده و فقط به موضوع موشکی اشاره کرده که ایران بنایی برای به رسمیت شناختن این تحریم ندارد و آزمایش‌های موشکی را حق خود می‌داند. «محمد جواد آذری جهرمی» یادآوری کرد: در توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) هیچ اشاره‌ای به فعالیت‌های بخش فضایی نشده است. آذری جهرمی در این زمینه افزود: تاکید داریم ماهواره‌ها را با استفاده از پرتابگرهای خود به فضا بفرستیم که این امر به هماهنگی‌های کامل نیاز دارد.
** فرهیختگان ۹۶/۶/۲۳
*  سفیر ایران در تایلند به میانمار رفت
علاءالدین بروجردی بعد از جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی گفت: «ضروری بود تعطیلات مجلس را برای رسیدگی به وضعیت مسلمانان میانمار نیمه کاره گذاشته و از همکاران و مسئولان وزارت خارجه دعوت کنیم تا در جلسه حضور پیدا کنند.» رئیس کمیسیون امنیت ملی در ادامه به حضور سفیر ایران در تایلند در میانمار اشاره کرد و یادآور شد: «سفیر ایران در تایلند با حضور در میانمار نگرانی جدی جمهوری اسلامی را در جلسه‌ای با دولت میانمار اعلام و بر ضرورت توقف روند برخورد با مسلمانان تأکید کرد.»
** آفرینش ۹۶/۶/۲۳
*  هیچ بازدید هسته‌ای نمی‌تواند بهانه‌ای برای اطلاع یافتن از اسرار کشور باشد
وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: در بند ۷۴ ضمیمه ۱ برجام تأکید شده که هیچ بازدیدی نمی‌تواند بهانه‌ای برای اطلاع یافتن از اسرار کشور باشد.
محمد جواد ظریف در حاشیه سفر به روسیه جهت دیدار با مقامات این کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که در صورت لزوم تفاوتی بین بازدید از سایت‌های نظامی و سایت‌های هسته‌ای ایران وجود ندارد، تصریح کرد: چارچوب پروتکل الحاقی و همچنین چارچوب برجام برای بازدید از مکان‌هایی هستند که امکان فعالیت‌ هسته‌ای در آن وجود داشته باشد و ایران تاکنون بر اساس گزارش‌های آژانس در زمینه عدم فعالیت‌های اعلام نشده کاملا به درستی عمل کرده است.
*  هفت استاندار جدید انتخاب شدند
هیأت دولت در جلسه خود استانداران هرمزگان، قزوین، لرستان، خراسان جنوبی، فارس، کهکیلویه و بویراحمد و البرز را انتخاب کردند. در جلسه هیأت وزیران که به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری تشکیل شد، فریدون همتی، عبدالمحمد زاهدی، موسی خادمی، محمد مهدی مروج الشریعه، اسماعیل تبادار، محمد احمدی و محمد علی نجفی به ترتیب به عنوان استانداران استان‌های هرمزگان، قزوین، لرستان، خراسان جنوبی، فارس، کهکیلویه و بویراحمد و البرز رأی اعتماد گرفتند.
** قدس ۹۶/۶/۲۳
*  هر قدرتی به آب‌های سرزمینی ما نزدیک شود، مقتدارانه اخطار می‌دهیم
دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره اخطار چند روز پیش ناوچه نیروی دریایی ارتش به یک فروند ناو آمریکایی اظهار کرد: هر کسی و با هر قدرتی که به آب‌های سرزمینی ما نزدیک شود مقتدرانه به او اخطار می‌دهیم و اجازه نمی‌دهیم به آب‌های سرزمینی ما نزدیک شود. وی افزود: مستندات اخطاری که به آن شناور آمریکایی داده شده، موجود است و اگر لازم باشد آن را منتشر می‌کنیم.
*  جامعه اگر عاقل باشد کشور را بهشت‌گونه درست می‌کند
آیت‌الله جوادی آملی گفت: این جامعه اگر عاقل باشد کشور خودش را بهشت‌گونه درست می‌کند. وی با اشاره به این حدیث از امام رضا(علیه السلام) که می‌فرماید: دوست هر کسی عقل اوست، ادامه داد: اینکه کسی از راه حلال و حرام اختلاس بکند، حقوق نجومی بگیرد و سپس این را بگذارد و با دست خالی برود، کدام بی‌عقلی از این بدتر است؟ اینکه انسان تمام تلاش و کوشش خود را به کار گیرد، این‌ها را فراهم بکند و با دست خالی برود، از این بدتر چیست؟
** خراسان ۹۶/۶/۲۳
*  نباید به عربستان اجازه داده شود از  بار مسئولیت حادثه منا فرار کند
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل، با انتقاد از عملکرد عربستان سعودی در زمینه فاجعه منا گفت: برخورد عربستان سعودی در قبال فاجعه منا همچنان غیرمسئولانه است و نباید به عربستان اجازه داده شود که از  بار مسئولیت جان باختن هشت هزار و ۵۰۰ حاجی کشورهای مختلف و ۴۶۴ زائر ایرانی فرار کند.
حسین امیرعبداللهیان درباره عملکرد وزارت امور خارجه ایران و مسئولان عربستان سعودی در زمینه فاجعه منا افزود: برخورد عربستان سعودی در قبال این حادثه، همچنان غیر مسئولانه است.
*  تحقیق و تفحص از “بانک ملت” کلید خورد
زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از تقدیم طرح تحقیق و تفحص از عملکرد بانک ملت به هیئت رئیسه پارلمان خبر داد.
پرداخت تسهیلات، عملکرد بانک در حمایت از تولید، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، پرداخت حقوق و دستمزد به  مدیران بانک، نحوه اجرای مصوبات شورای پول و اعتبار، عملکرد بنگاه‌ها و شرکت‌های تابعه بانک، عملکرد بانک در حوزه ارزی، سپرده‌های قرض‌الحسنه و وام ازدواج و همچنین بررسی عملکرد و توانمندی مدیرعامل بانک ملت از جمله محور‌های این تحقیق و تفحص است.
** اعتماد ۹۶/۶/۲۳
*  برای انسجام جریان اصلاح طلب سکوت می‌کنم
محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید با هشدار به افرادی که با برخی اظهارنظرها به دنبال نادیده گرفتن هویت اصلاح‌طلبی هستند، تاکید کرد: فعلا برای حفظ انسجام جریان اصلاح‌طلب در برابر برخی اظهارنظرهایی که به دنبال عبور از هویت اصلاح‌طلبی و فروپاشی وحدت و انسجام هستند سکوت می‌کنم ولی در صورت تداوم آن مطمئنا نسبت به اهداف این‌گونه اظهارنظرها سخن خواهم گفت.
*  سوریه با گام‌های استوار در حال حرکت به سوی پیروزی است
بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه گفت که کشورش با وجود جنگ تروریستی با قدم‌های استوار به سمت پیروزی حرکت می‌کند. وی در دیدار با هیات نشست بین‌المللی اصناف که با مشارکت ۶٠ کشور در دمشق برگزار شده بود، تاکید کرد که سوریه در ٧ سال گذشته با وجود جنگ تروریستی، نظامی، اقتصادی و رسانه‌ای، با گام‌های استوار در حال حرکت به سمت پیروزی است و این پیروزی‌ها به لطف فداکاری‌های ارتش، مردم سوریه و کشورهای دوست حامی آن صورت گرفته است.
** شهروند ۹۶/۶/۲۳
*  سفیر فرانسه در آمریکا پیشنهاد مذاکره مجدد بر سر مسأله هسته‌ای ایران را یک بن‌بست خواند
سفیر فرانسه در آمریکا بار دیگر با تأکید بر این‌که پاریس از بازگشایی پرونده توافق هسته‌ای حمایت نمی‌کند، تصریح کرد: هرکسی که از مذاکرات مطلع بوده، می‌داند که پیشنهاد بازگشایی آن یک بن‌بست است.
ژرارد آرو سفیر پاریس در واشنگتن در واکنش به گزارش چند روز گذشته شبکه بلومبرگ با عنوان «هنر مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای» پیامی در صفحه توییتر خود منتشر و بار دیگر تأکید کرد: فرانسه از بازگشایی (پرونده) توافق هسته‌ای با ایران حمایت نمی‌کند. این توافق باید به‌طور دقیق همان‌گونه که هست، اجرا شود.
*  همه حاجیان ایرانی تا ۵ مهر در ایران هستند
سازمان حج و زیارت پیش‌بینی کرده تا پنجم مهرماه همه حاجیان ایرانی از عربستان به کشور برگردند. از مجموع ۸۶‌ هزار و ۳۰۰ زائر ایرانی که امسال به حج مشرف شدند، تاکنون نزدیک به ۳۳‌هزار حاجی به ایران برگشته‌اند و سازمان حج و زیارت پیش‌بینی کرده است که پرونده عملیات پروازی حج تمتع ۹۶ را ۵ مهرماه ببندد.
** اخبار خبرگزاری ها وسایت های اینترنتی
مداحان اهداف قیام حسینی را با اشعار غنی تبیین کنند
مهر/ آیت‌الله مقتدایی در نخستین نشست تخصصی پانزدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی با موضوع مولفه‌های صحیح عزاداری اظهار داشت: پیرغلامان و خادمان حسینی محبان اهل‌بیت(علیه‌السلام) هستند، مداحان اهل بیت‌(علیه‌السلام) برای اینکه یاور ائمه باشند باید اصولی را رعایت کنند و بر این اساس باید مولفه‌های مداحی صحیح را فرا بگیرند. وی با بیان اینکه در بیان مصیبت ائمه باید از کلمات درست در شان عزاداران و اهل‌بیت(علیه‌السلام) استفاده شود، ابراز داشت: در مراسم‌های عزاداری‌ محرم و صفر با اشعار غنی اهداف قیام امام حسین(علیه‌السلام) را به درستی بیان  کنید تا هدف عزاداری برای اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) به درستی تبیین شود.
باید موانع پیشرفت حوزه شناسایی و رفع شود
فارس/ آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در مراسم افتتاحیه پنجمین سال تحصیلی مرکز فقه ائمه اطهار(ع)  اظهار کرد: حوزه‌های علمیه در هر زمان متناسب با نیازهای جامعه و دین گام برداشته‌اند زیرا روحانیت و حوزه‌های علمیه با یک رسالت جهانی در جایگاه امامت و پیشوایان دین قرار دارند. عضو جامعه مدرسین عنوان داشت: فریاد حوزه علمیه باید به همه جهان برسد چرا که رسالت حوزه یک رسالت جهانی است و باید موانع پیشرفت حوزه علمیه را شناسایی و برای برطرف کردن آن‌ها اهتمام کافی داشته باشیم.
سنت‌های به ضعف رفته حوزه را احیا خواهیم کرد
حوزه/ آیت‌الله اعرافی در اجلاسیه معاونین آموزش مدیریت‌های استانی گفت: سنت حوزه ماندگار است و در دنیای امروز هم قابل توجه است، ولی متأسفانه این سنت‌ها به ضعف رفته، و ما وظیفه داریم آن را احیاء کنیم. وی با بیان اینکه در این شرایط حساس، حوزه باید پرقدرت و با صلابت باشد تا بتواند ادامه دهنده راه شهدا و امام راحل(ره) باشد، بر کیفیت گرایی و جذب ورودی حوزه تاکید کرد و اظهارداشت: این خواسته جدی است و لازم است در انتخاب انسان‌های قوی همت کرد. مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه آموزش مهارت‌ها از دیگر انتظارات جدی است و این طرح به زودی ابلاغ خواهد شد، افزود: نباید از درس اخلاق غافل شد، باید کمک کرد تا به درستی محقق شود.
سطحی انگاری فقه یک آسیب بسیار جدی است
حوزه/ آیت‎الله فاضل لنکرانی در مراسم آغاز سال تحصیلی مرکز فقهی ائمه اطهار(علیه‌السلام) گفت: هنوز ظرفیت‌های عالی فقه در زمینه نظام و حکومت اسلامی کشف و ارائه نشده است. فقه ما برای نظام و حکومت و قوای سه گانه ظرفیت‌های عظیمی دارد که هنوز ارائه نشده  و هنوز حکومت هم از آن مطلع نیست. وی اهتمام جدی داشتن به مسائل علمی کشور را رکن اول انقلابی بودن دانست و افزود: رکن اول انقلابی بودن دوری از نگاه سطحی به دین است؛ نباید از روی ناآگاهی و بی‌سوادی بیان کنیم که اجتهاد با ۵ سال نیز امکان دارد؛ مگر می‌شود با یک کتاب مکاسب و جواهر مجتهد شد؟ طلاب باید کفایه و مکاسب و جواهر و حواشی آنها و همچنین متون قدما را مسلط شود تا به اجتهاد برسد.
امر به معروف و نهی از منکر باید تبدیل به یک فرهنگ شود
رسا/ حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باید تبدیل به یک فرهنگ شود، بر لزوم تلاش همه جانبه روحانیان و مبلغان در این عرصه تأکید کرد. معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین در همایش مبلغان و ائمه جماعات مدارس استان قم با اشاره به سختی‌هایی که در راه تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر به وجود آمده است، ابراز داشت: همه باید از این قانون حمایت کنیم تا به مرور جای خود را باز کند، چراکه وقتی امری تبدیل به قانون شد باید همه سعی و کوشش در اجرای آن به کار گرفته شود.
ارائه طرحی به شورای عالی حوزه با موضوع مقابله با تهاجمات آل سعود علیه شیعه
رسا/ آیت‌الله مروی با بیان این که کتب و کانون‌های ضد شیعه عربستان همچنان به تمام معنا فعال است، گفت: در این زمینه بنده طرحی را به شورای عالی حوزه با موضوع مقابله با تهاجمات آل سعود علیه شیعه خواهم برد.
عضو جامعه مدرسین همچنین توجه دادن مردم به مصیبت عظمای عاشورا و دستاوردهای آن را ضروری دانست و اظهار داشت: اهمیت این واقعه در حوادث جهان باید به خوبی برای مردم تبیین شود، طلاب در این زمینه باید به وظیفه خود عمل کنند.
آماده ارسال تجهیزات پزشکی برای مسلمانان میانمار هستیم
ایرنا/ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آمادگی این وزارتخانه برای اعزام کادر درمانی و تجهیزات پزشکی در راستای کمک به مسلمانان آواره میانمار خبر داد. دکتر قاضی‌زاده هاشمی ضمن محکومیت این کشتار بی رحمانه مردم مسلمان میانمار، اظهار کرد: در صورتی که فرصتی از سوی جامعه جهانی برای اعزام کادر درمانی و تجهیزات فراهم شود ایران آمادگی ارسال کمک‌های انسان دوستانه را به مسلمانان بی دفاع میانمار نیز دارد.
واکنش ایران به تکرار ادعای نتانیاهو و بیانیه اتحادیه عرب
ایسنا/ سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعاهای تکراری و سخیف نخست وزیر رژیم صهیونیستی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن انفجارهای سال‌های گذشته در بوینس آیرس، اتهامات وارده به اتباع ایرانی در این ارتباط را رد کرده و آن را بخشی از توطئه رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران و مافیای قدرت در آرژانتین که تلاش دارند عاملین واقعی این اقدام را از مجازات رهایی بخشند، ارزیابی می‌کند. قاسمی همچنین بیانیه پایانی اجلاس وزرای خارجه اتحادیه عرب و اظهارات نمایندگان امارات و کویت پیرامون جزایر ایرانی را مردود خواند و اینگونه موضع گیری‌ها را ناشی از اغراض سیاسی و عدم درک واقعیت‌های تاریخی دانست.
ارسال سلاح آمریکایی برای مخالفان اسد از یک پایگاه هوایی در آلمان
ایسنا/ روزنامه آلمانی زود دویچه گزارش داده که آمریکا از پایگاه هوایی خودش در آلمان استفاده کرده تا اسلحه و مهمات خریداری شده از کشورهای شرق اروپا را برای شورشیان سوریه بفرستد. این اقدام آمریکا بدون مشاوره و اجازه رسمی با مقامات آلمان صورت گرفته است. دولت آمریکا در نظر داشته با تحویل این سلاح‌ها به شورشیان مخالف بشار اسد، آنها را در مقابل ارتش سوریه تقویت کند و همچنین با این اقدام از مبارزه با جریان تروریستی داعش نیز حمایت کند.
ژنرال آمریکایی ایران را به تهدید سایبری واشنگتن متهم کرد
فارس/ فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا مدعی شد که ایران در حال تهدید سایبری واشنگتن است. وی در نشستی با موضوع امنیت سایبری گفت که تهدید حملات سایبری علیه آمریکا زنده و واقعی است. ووتل ایران را «تهدید عمده» خواند و گفت: «این کشور تقریباً همیشه در حال فعالیت در منطقه‌ای است که ما به آن منطقه خاکستری می‌گوییم و منطقه‌ای مناسب برای عملیات‌های فضای سایبری است.»
مجلس نمایندگان آمریکا فروش هواپیما به ایران را ممنوع کرد
مهر/مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب مصوبه ای فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را ممنوع کرد. این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در حالی صورت گرفت که برخی از نمایندگان دموکرات نسبت به اینکه این اقدام توافق بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران را تضعیف خواهد کرد، هشدار داده بودند.
حزب‌الله رزمنده اسیر خود را از دست داعش آزاد کرد
مهر/ مقاومت اسلامی «احمد معتوق» رزمنده اسیر خود را از دست تروریست‌های داعش آزاد کرد. در همین حال، خبرگزاری رویترز از رسیدن کاروان عناصر مسلح داعش به مناطق تحت سیطره این گروه تروریستی و به طور مشخص «دیرالزور» سوریه همزمان با آزادی احمد معتوق خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *