آیت الله اراکی در نشست علمی «نظریه پول در نظام اقتصادی اسلام»:

پول اعتباری رایج، ابزار استکبار برای چپاول ثروت بشر است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تصریح بر این که پول اعتباری امروزی، ابزار استکبار برای چپاول ثروت بشر به نفع خودشان است تأکید کرد: از نظر اسلام، پول حقیقی منحصر در طلا و نقره است و ازاین‌رو استفاده از طلا و نقره در مبادلات ضرورت دارد.
نشست علمی نظریه پول در نظام اقتصادی اسلام و در دانشکده اصول‌الدین قم با سخنرانی آیت الله اراکی

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به نقل از  فارس، آیت‌الله اراکی که دیروز (۲۷ بهمن) در نشست علمی نظریه پول در نظام اقتصادی اسلام و در دانشکده اصول‌الدین قم سخن می‌گفت با اشاره به این که اصولاً طلا و نقره در اسلام برای مبادلات در نظر گرفته شده و نه چیز دیگر اظهار کرد: باید گفت هر جامعه ثروت محدودی دارد و با تداوم وضعیت فعلی، طلاها و نقره‌ها به‌جای استفاده در مبادلات و چرخش در بین مردم و ایجاد ثروت، همچنان به‌عنوان ذخیره و نوعی کنز و گنج، در گوشه خانه‌ها انبار می‌شود.

وی با بیان این که پول اعتباری امروزی، ابزار استکبار برای چپاول ثروت بشر به نفع خودشان است ادامه داد: عمده رایج شدن پول اعتباری امروزی، از زمان جنگ جهانی دوم و سلطه آمریکا بر جهان بوده است.

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه با تصریح بر این که دلایل اصلی نفی پول اعتباری را می‌توان در پنج اصل خلاصه کرد افزود: اصل اول این است که ملاک مالیت، وجود منفعت مقصوده عقلایی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: اصل دوم و سوم در این موضوع آن است که ارزش مبادلاتی اشیاء بستگی به مالیت آن دارد؛ ضمن آن که بر اساس آیه مبارکه «لا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل»، عدم استفاده از پول حقیقی، عملاً اکل مال به باطل است.

وی در توضیح اصل چهارم و پنجم خاطرنشان کرد: باید دانست که مالیت، امر تکوینی است و نه اعتباری و وضعی؛ ضمن آن که مبادله مال با پول اعتباری، منفعت ندارد و ازاین‌رو باید گفت پول اعتباری، مال نیست؛ بلکه توهم است.

آیت‌الله اراکی در اثبات لزوم استفاده از پول حقیقی در مبادلات بیان کرد: استفاده از طلا و نقره در مبادلات، متعین است و به بیان دیگر، این استفاده، طریقیّت ندارد بلکه موضوعیت دارد.

وی سیره عقلایی در طول زمان‌ها و نه فقط در زمان ائمه (ع) را از جمله دلایل اثبات لزوم استفاده از پول حقیقی در مبادلات دانست و گفت: این نکته از سوی علما و اندیشمندان در کتب مختلف تشریح شده است.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری اشاره روایات مختلف و از جمله روایت شیخ صدوق در امالی از امام باقر (ع) را از دیگر دلایل این موضوع خواند و اضافه کرد: لزوم تعطیل برخی احکام شرعیه از جمله زکات که قوام جامعه به این احکام است؛ از دیگر دلایل اثبات این مسئله است.

آیت‌الله اراکی همچنین به اعتبار عقلی که آیا باید طلا و نقره در مبادلات استفاده شود یا نه توجه داد و یادآور شد: تشریح این مباحث را در کتاب «فقه نظام اقتصادی اسلام» آورده‌ایم.

وی سپس گفت: یکی از اشکالاتی که برخی در استفاده از پول حقیقی مطرح می‌کنند آن است که ما طلا و نقره زیاد در اختیار نداریم؛ درحالی‌که این بیان درست نیست و می‌توان آن را رد کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سپس خاطرنشان کرد: شاید مشکلات امروز اقتصادی از جمله تورم، کاهش ارزش پول ملی و مانند آن، به دلیل تن‌دادن مکرر ما به اضطرار است، درحالی‌که می توان حکم اولیه پول را یافت و در پی اجرایی ساختن آن بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *