آیت الله شب‌زنده‌دار در دیدار نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و همراهان تبیین کرد:

خَشیَت از حق تعالی، رمز موفقیت عالِم دین در راهبری و هدایت مردم

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در تبیین رمز موفقیت یک عالِم در هدایت و رهبری مردم گفت: موفقیت یک عالم که بتواند مردم را هدایت کند و مردم گوش به فرمان او باشند، در صورتی است که مردم احساس کنند که خَشیَت حق تعالی در وجود این عالم قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی حوزه‌های علمیه، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه، مدیر، معاونین و جمعی از ائمه جمعه و مدیران مدارس علمیه این استان، با آیت الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار دیدار و گفت و گو کردند.

آیت الله شب‌زنده‌دار ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا – سلام الله علیها – ابراز داشت: امیدوارم پیوسته مورد عنایات حضرت در دنیا و آخرت باشید.

وی با اشاره به جایگاه علما در پیشگاه الهی بیان داشت: اگر آیه شریفه «إِنَّمَا تُنذِرُ مَنِ ٱتَّبَعَ ٱلذِّکرَ وَخَشِیَ ٱلرَّحمَنَ بالغَیبِ فَبَشِّرهُ بِمَغفِرَه وَأَجر کَرِیمٍ» و آیه «إِنَّمَا یَخشَى ٱللَّهَ مِن عِبَادِهِ ٱلعُلَمَـؤُاْ» را کنار هم بگذاریم، جایگاه علما در بهره مندی وافر از انذار پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – روشن می‌شود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه تبیین کرد: مطابق ظاهر آیه، فقط کسانی انذار می‌شوند که دو ویژگی داشته باشند؛ یک، خشیت حق تعالی در آن‌ها قرار گرفته باشد و دوم اینکه تصمیم قاطع داشته باشند که اوامر الهی را در تمام ابعاد زندگی پیاده کنند.

وی در تبیین معنای «خَشیَت» گفت: خوف به معنای ترس از عقاب است، اما خَشیَت وقتی است که عظمت و بزرگی طرف مقابل را متوجه می‌شود و در مقابل آن خاشع می‌گردد. بنابراین بین این دو تفاوت بسیار است. در معنای «خَشِیَ ٱلرَّحمَنَ بالغَیبِ» دو احتمال وجود دارد. اول اینکه یعنی چون خدا در غیب است، این افراد در حالی که او را نمی‌بینند، فقط با استدلال به وجود او پی برده‌اند. و احتمال دوم این است که یعنی در خلوت خود نیز خَشیَت الهی دارند. که البته معنای اول با «خَشیَت» تناسب بیشتری دارد.

استاد حوزه علمیه قم تشریح کرد: اگر ظاهر این آیه را در کنار آیه دوم قرار دهیم، معنای آن این است که انذار فقط برای علماست؛ – البته مقصود از عالم در اینجا فقیه نیست، بلکه کسی است که به وجود حق تعالی، اولیای او و سایر معارف مربوطه علم دارد – اما از آنجا که این ظاهر مطابق با واقع نیست، باید دست از آن برداریم و بگوییم که مرتبه بالا و بهره‌مندی وافر از انذار پیامبر – صلی الله علیه و آله – ، مختص علماست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رمز موفقیت یک عالم در هدایت و رهبری مردم ابراز داشت: موفقیت یک عالم که بتواند مردم را هدایت کند و مردم گوش به فرمان او باشند، در صورتی است که مردم احساس کنند که خَشیَت حق تعالی در وجود این عالم قرار دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فرازی از دعای امام زمان – عجل الله تعالی فرجه – برای اقشار مختلف مردم، اظهار داشت: لیست بلند بالایی از مسائل در موفقیت یک عالم برای رسالتی که برعهده اوست، دخالت دارد؛ ولی حضرت از میان همه امور می‌فرماید «تَفَضَّلْ عَلی عُلَماَّئِنا بِالزُّهْدِ وَالنَّصیحَهِ.» علتی که به ذهن می‌آید این است که این دو مسئله، رکن هستند.

وی بعد ذکر مواردی از زهد در زندگی مرحوم شیخ عبدالکریم حائری ادامه داد: اگر امارات و شواهدی دالّ بر زهد، در عالمی دیده شود، آن وقت اثرات مهمی خواهد داشت و مردم دلداده او خواهند شد.

آیت الله شب‌زنده‌دار در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به محبت بسیار قوی مردم آذربایجان به اهل بیت – علیهم السلام – خاطر نشان کرد: احساسات نسبت به اهل بیت در آذربایجان بسیار قوی است و همین عامل موفقیت و سرمایه بزرگی برای کشور است.

وی ابراز امیدواری کرد: إن‌شاءالله برای رسیدن به هدفِ کمک به اهل بیت (ع) و نجات انسان‌ها از کجی و نادرستی و کمک به این انقلاب که هدف آن اشاعه اسلام است، موفق باشید.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه همچنین نسبت به پیگیری مطالب مطرح شده در این جلسه، قول پیگیری داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *