آیت الله العظمی جوادی آملی در درس خارج خود تبیین کرد:

شکوه خطبه حضرت زهرا (س) در پاسخ به شبهات فلسفی مادیون

این مرجع تقلید گفت: در یکی از خطبه‌های نورانی امیرالمومنین علی -علیه السلام-، ایشان با بیانی عمیق و استدلالی فلسفی و منطقی، شبهات فلاسفه مادی را رد می‌کنند.
آیت الله العظمی عبد الله جوادی آملی

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به نقل از شفقنا، حضرت آیت الله جوادی آملی در جلسه درس خارج فقه خود با اشاره به ایام فاطمیه، به بیان نورانی از حضرت امیرالمومنین وهمچنین شکوه خطبه فدکیه در پاسخ به شبهات فلسفی مادیون اشاره کرده و بیان داشتند: در یکی از خطبه‌های نورانی امیرالمومنین علی علیه السلام، ایشان با بیانی عمیق و استدلالی فلسفی و منطقی، شبهات فلاسفه مادی را رد می‌کنند.

ایشان با بیان اینکه مرحوم کلینی در کتاب کافی این خطبه را بی‌نظیر دانسته است، اظهار داشتند: این کلینی که قطب فرهنگی یک ملت را عقل آن ملت می داند، می گوید اگر تمام جن و انس جمع بشوند و پیغمبری در بین آنها نباشند، قادر به ارائه خطبه‌ای مانند این کلام امیرالمؤمنین نخواهند بود.

ایشان با بیان اینکه حضرت امیر در این خطبه، اصل منطقی تناقض و فلسفه خلق از «لا من شیء» را تبیین کرده و اثبات می‌نمایند که آفرینش الهی نه از ماده‌ای پیشین، بلکه ابداعی و نو است، توضیح می دهند که این بیان، مشابه خطبه حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه است که سال‌ها قبل فرمودند: «ابتدع الاشیاء لا من شیء».

حضرت آیت الله جوادی آملی در توضیح این مطلب بیان داشتند: شبهه ای از دیر زمان دایر بود که «کسی این عالم را نیافریده چون اگر خدایی بود و جهان را خلق می کرد یا این جهان را باید از «من شیء» می آفرید، پس قبلا موادی بوده و خدا آمده یک بنایی کرده و خدا خالق کل نیست که این محال است، و اگر بگویید که از نقیض آن که «من لا شیء» هست، و این نیز محال است، چون عدم را که نمی شود جمع کرد و آسمان ساخت، پس آفرینش محال است، چون شیء از دو طرف نقیض بیرون نیست»، وجود مبارک حضرت امیر در این خطبه به این شبهه جواب داد، اما ۲۵ سال قبل از وجود مبارک حضرت، صدیقه کبری (س) به این شبهه پاسخ داده است؛ که در خطبه فدکیه فرمود: «اِبْتَدَعَ الْاَشْیاءَ لا مِنْ شَىْ‏ءٍ»؛ به اینکه نقیض «من شیء»، «من لا شیء» نیست؛ نقیض «کل شیء» عدم او است، نقیض «من شیء»، «لا من شیء» است. لذا اگر سؤال بکنید که خدا از چه چیزی خلق کرد؟ می گوییم خدا «لم یخلق من شیء» نه «من لا شیء».

ایشان بیان داشتند: برای همین است که در شأن حضرت زهرا دارد که اگر علی بن ابیطالب نبود فاطمه کفوی نداشت؛ اینها همان ورثه انبیاء بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *