خبر روز ۱۴۰۳/۰۸/۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
‌حزب‌ا…لبنان با صدور بیانیه‌ای شهادت سیدهاشم صفی‌الدین را تأیید کرد
حزب‌ا… لبنان در بیانیه خود تأکید کرد: ما به ملت شهیدان و مجاهدان، ملت مقاومت و پیروزی، شهادت فرمانده بزرگ و شهید عظیمی را که در مسیر قدس گام برداشت، یعنی رئیس شورای اجرایی حزب‌ا…، جناب علامه سیدهاشم صفی‌الدین رضوان‌ا…تعالی علیه، تسلیت می‌گوییم. او به همراه بهترین برادران مجاهدش، با رضایت، شکیبایی و تسلیم در برابر حکم الهی، در حمله جنایتکارانه و تجاوزکارانه صهیونیستی به دیدار پروردگار خود شتافت. حزب‌ا… افزوده است: ‌سیدهاشم به برادر شهید ما، عزیزترین و بالاترین فرد، جناب دبیرکل حزب‌ا… سیدحسن نصرا… پیوست. او همچون ابوالفضل العباس(ع) نسبت به برادرش امام حسین(ع) بود؛ برادرو پشتیبانش، حامل پرچمش و محل اعتماد و اتکای او در سختی‌ها و مشکلات بود.
بریکس در حال ایجاد بانک جهانی
همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بانک توسعه نوین (NDB) وصندوق ذخیره مشروط (CRA) بریکس سمبل نارضایتی اعضای بریکس از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول است که توسط آمریکا و غرب راهبری می‌شوند. حضور ایران در بریکس فرصت‌های خوبی برای همکاری‌های اقتصادی کشورمان با ۹ کشور دیگر فراهم می‌سازد.
مشکلی در تأمین گوشت قرمز نیست
نوری‌قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی گفت: روند منظم تأمین ارز و کالاهای اساسی در جریان بوده و بازار هم از آرامش متعادلی برخوردار است. در تأمین گوشت قرمز و ارز آن، هیچ مشکلی نداریم. اتفاقا دام مازاد و آماده پروار برای کشتار در کشور وجود دارد. همچنین توزیع گوشت یارانه‌ای در فروشگاه‌ها متوقف نشده است.

 همشهری
ساماندهی وضعیت مهاجران
قانون سازمان ملی مهاجرت تدوین می‌شود و پس از تصویب در دولت، به مجلس می‌رود. مومنی، وزیر کشور با بیان اینکه قوانین مرتبط با اتباع‌خارجی باید به‌صورت یکپارچه مورد توجه قرار گیرد، گفت: با انباشت مهاجران مواجهیم و امیدواریم با تصویب این قانون و در برنامه‌ای میان‌مدت، شاهد ساماندهی خوبی در این زمینه باشیم.
پیام مهم سفر پزشکیان به روسیه
ایران و روسیه در حال برداشتن گام‌های مهمی در مسیر توسعه مناسبات دوجانبه هستند. رضایی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه پیام سفر مسعود پزشکیان به روسیه را سیر صعودی همکاری‌های ۲کشور عنوان کرد و گفت: حضور فعال جمهوری‌اسلامی در بریکس برای منافع ملی ارزش ویژه‌ای دارد.
حمله به تأسیسات هوایی – پهپادی ترکیه
عصر روز گذشته رسانه‌ها از تیراندازی به تأسیسات هوایی – پهپادی «توساش» در آنکارا خبر دادند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در این حمله، تعدادی کشته و زخمی شده‌اند. تصاویر از ورود ۲ مهاجم زن و مرد به این تأسیسات حکایت دارد. رسانه‌های ترکیه می‌گویند افراد مسلح که به احتمال زیاد از اعضای گروه «پ‌ک‌ک» هستند، در ساختمان شرکت مستقر شدند و تا زمان تنظیم این خبر، تعداد زیادی گروگان در دست آنها بوده است. وزیر کشور ترکیه از کشته‌شدن ۳ نفر و زخمی‌شدن ۱۴‌تن دیگر در پی حمله تروریستی به مقر شرکت صنایع هوافضای توساش در این کشور خبر داد.
فرار بلینکن به پناهگاه از ترس موشک‌های حزب‌الله
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در طول حضور خود در سرزمین‌های اشغالی، در پی عملیات موشکی مقاومت، از ترس، به پناهگاه‌ها در تل‌آویو پناه برده بوده است. همچنین در پی عملیات موشکی حزب‌الله سفر از پیش برنامه‌ریزی شده بلینکن به ریاض، به تأخیر افتاد.

 کیهان
مجاهدت شهید نصرالله و شهید سنوار سرنوشت منطقه را تغییر داد
رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر چهارشنبه در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس، حوادث منطقه و ایستادگی و مجاهدت مقاومت را باعث تغییر در سرنوشت و تاریخ منطقه خواندند و با تأکید بر شکست رژیم صهیونیستی در نابود کردن مقاومت با وجود کشتار بیش از ۵۰ هزار انسان بی‌گناه، شکست بزرگ‌تر را رسوایی فرهنگ و تمدن و سیاستمداران غرب دانستند و گفتند: در صف‌آرایی جبهه مقاومت در مقابل جبهه شرارت، پیروزی از آنِ مقاومت است.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، مسائل کنونی منطقه و حوادث غزه، لبنان و کرانه باختری را تاریخ‌ساز خواندند و گفتند: اگر امثال شهید سنوار پیدا نمی‌شدند که تا لحظه آخر بجنگند یا اگر بزرگانی همچون شهید سیدحسن نصرالله نبودند که جهاد و عقل و شجاعت و فداکاری را با هم درآمیزند و به میدان بیاورند، سرنوشت منطقه به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.
رهبر انقلاب برآیند کنونی حوادث منطقه را شکستی بزرگ نه فقط برای رژیم صهیونیستی بلکه برای تمدن و فرهنگ غرب دانستند و گفتند: صهیونیست‌ها فکر می‌کردند به آسانی قادر به نابودی گروه‌های مقاومت هستند اما امروز به‌رغم به شهادت رساندن بیش از ۵۰ هزار انسان بی‌دفاع و غیرنظامی و چند تن از سران برجسته مقاومت، و همچنین با وجود انبوه هزینه‌ها و حمایت‌های آمریکا و روسیاهی و نفرتی که در دنیا از آنها ایجاد شد به طوری که حتی در دانشگاه‌های آمریکا علیه جنایتکاران راهپیمایی شد، جبهه مقاومت و جوانان مبارز در حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله و سایر گروه‌های مقاومت با همان عزم و قدرت در حال مبارزه هستند که این شکستی بزرگ برای رژیم صهیونیستی است.
ایشان شکست بزرگ‌تر را از آنِ فرهنگ و تمدن غرب خواندند و گفتند: قتل عام ۱۰ هزار کودک معصوم و بی‌گناه با بمب‌های دو تُنی و انواع تسلیحات در حالی که سیاستمداران غربی حتی خم به ابروی خود نیاوردند، باعث رسوایی سیاستمداران دروغگوی غربی و مدعیان حقوق بشر شد و بی‌اعتباری تمدن غرب را به همه دنیا نشان داد که این بزرگ‌ترین شکست برای آنها است.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، جبهه پشتیبان رژیم صهیونیستی را جبهه شرارت خواندند و افزودند: در مقابل این جبهه شرارت، جبهه مقاومت ایستاده و به توفیق الهی پیروزی از آنِ جبهه مقاومت است.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای دست‌اندرکاران برگزاری کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس را به اثرسنجی تولیدات فرهنگی و هنری توصیه کردند و افزودند: جوانان ما به شناخت گذشته پر افتخار کشور به‌خصوص سال‌های پس از انقلاب و حقایقی مانند ابعاد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران و یا علت ۸ سال جنگ در مقابل دشمن بعثی نیاز دارند که لازمه آن، روایت خوب و صحیح از حوادث انقلاب است.
ارائه ۵ پیشنهاد مهم ایران برای تقویت نقش جهانی بریکس
دکتر پزشکیان در نشست اصلی سران بریکس در قازان روسیه ضمن تشریح ظرفیت‌های متقابل بریکس و جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و اراده ۵ پیشنهاد مهم در راستای تحقق اهداف تشکیل این نهاد بین‌المللی ارائه کرد: اول- در عین عدم غفلت از دو رکن سیاسی-امنیتی و فرهنگی – مردمی، در سال آینده اولویت برنامه‌هایمان را به مسائل اقتصادی-مالی بدهیم. دوم- از چالش‌های بسیار مهم که کشورهای یکجانبه‌گرا علیه کشورهای مستقل و آزادی‌خواه تحمیل کرده‌اند، تحریم‌های اقتصادی است. ‌سال‌ها پیش کشورهای تحت تحریم به تعداد انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسید، ولی اکنون میلیون‌ها انسان در ده‌ها کشور در یک فرآیندی غیر قانونی و ضدحقوق بشری مورد هدف‌های تحریمی در ابعاد مختلف قرار گرفته‌اند. مقابله با تحریم‌های غیرقانونی نیازمند اقدام گروهی و اجرای سازوکارهای مشترک است. سوم- در حال حاضر بیشتر کشورهای دنیا از اینکه آمریکا برای حل مشکلات داخلی و مالی خود، از دلار به عنوان سلاح و یا ابزار کنترل دیگر کشورها استفاده می‌کند، ناراضی هستند. دنیا بریکس را با هدف تلاش برای کاستن از قدرت دلار و افزایش مبادلات با پول‌های ملی می‌شناسد. این اقدامات به همراه راه‌اندازی و استفاده از ارزهای دیجیتال و بسترسازی برای استفاده از سازوکارها و فناوری‌های جدید مالی نظیر پیام رسان‌ها، در راستای اهداف اصلی بریکس است. چهارم- کشورهای شمال همواره برای دستیابی کشورهای جنوب به فناوری‌های نوین مانع‌تراشی کرده‌اند، لذا ما وظیفه ‌داریم با تشریک مساعی، مبادله اطلاعات، سرمایه‌گذاری مشترک و دیگر اقدامات، خود را به فناوری‌های نوین مجهز سازیم. پنجم- ضروری است بانک توسعه نوین(NDB) که یکی از نهادهای برآمده از بریکس به شمار می‌رود، تقویت شود و با پذیرش اعضای جدید و افزایش سرمایه بتواند در جهت توسعه زیرساخت‌های این کشورها گام بردارد.
تشکر عارف از رهبر معظم انقلاب بابت مشکل‌گشایی در تدوین بودجه
معاون اول رئیس‌جمهور با قدردانی از رهبر معظم انقلاب بابت مشکل‌گشایی در بحث بودجه گفت: همکاری همه وزرا و دولت برای تدوین بودجه در یک زمان فشرده همدلی مدنظر پزشکیان بود و امیدواریم با هماهنگی میان دولت و مجلس بودجه پیشنهادی به تصویب برسد.

 ایران
رایزنی رؤسای جمهور ایران و روسیه
دکتر پزشکیان در دیدار «ولادیمیر پوتین» با بیان اینکه پیشبرد تفاهمات و اجرای توافقات با روسیه را شخصاً پیگیری می‌کنم، روابط ایران و روسیه را راهبردی و برای هر دو طرف بسیار مفید دانست. وی با بیان این نکته که بریکس همچون اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان شانگهای بستر مناسبی برای تعامل سازنده دو کشور است، ابراز امیدواری کرد بزودی در جریان سفری رسمی که توافق شده توافقنامه جامع میان دو کشور امضا و وارد فاز عملیاتی شود.
رئیس جمهور روسیه نیز اولین سفر پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به این کشور را‌ دارای اهمیت نمادین بالایی توصیف کرد. پوتین با اشاره به اینکه نتایج رایزنی‌های مقامات دو کشور بزودی با امضای توافق جامع راهبردی میان دو کشور رسمیت خواهد یافت، افزود: یکی از وظایف اصلی ما در روابط این است که روند مثبت همکاری‌های اقتصادی را تقویت کنیم.
هر اقدام رژیم صهیونیستی علیه ایران پاسخی غیرقابل باور خواهد داشت
دکتر پزشکیان در دیدار «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌ هیچ ‌وجه به‌دنبال جنگ و درگیری نیست. رئیس‌جمهور همچنین با انتقاد از اعمال استانداردهای دوگانه و حمایت کشورهای غربی از جنایات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطایی شود، یقین بدانید که جمهوری اسلامی ایران پاسخ دردناکی به او خواهد داد. به‌طور طبیعی رژیم صهیونیستی ممکن است به ایران آسیبی وارد کند، اما آسیبی که در پاسخ دریافت خواهد کرد، فراتر از تصور است.
رئیس‌جمهور مصر نیز در این دیدار با بیان اینکه عامل اصلی قدرت ما مسلمانان، اتحاد با یکدیگر است، افزود: نه به‌عنوان یک عالم سیاسی، بلکه در وهله اول به‌عنوان یک مسلمان باور دارم که باید با تفاهم و گسترش دوستی امور خود را به پیش ببریم و از همین‌رو در تمام سال‌هایی که روابط ما دچار مشکل است، حتی یک‌بار علیه جمهوری اسلامی ایران موضعی اتخاذ نکرده‌ام. به نظرم شما باید تلاش کنید تصویر نادرستی را که در ۴۰ سال گذشته از ایران در منطقه و جهان ارائه شده است، اصلاح کنید.

 وطن امروز
هدف قرار دادن پزشک ایرانی در لبنان جنایت جنگی است
در پی شهادت پزشک ایرانی دکتر علی حیدری در لبنان در جریان حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: اقدام رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن دکتر حیدری که به عنوان پزشک و امدادگر برای درمان مجروحان و کمک به بیماران فعالیت می‌کرد، نقض آشکار کنوانسیون‌ ژنو در ۱۹۴۹ درباره منع حمله به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و پزشکان و کادر درمان است و جنایت جنگی محسوب می‌شود.

 جوان
دیدار خانواده شهیدان کرباسی و عواضه با رهبر معظم انقلاب
ظهر دیروز خانواده شهید معصومه کرباسی و همسر لبنانی ایشان با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. شنبه ۲۸ مهرماه بود که در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به بیروت، دکتر رضا عواضه و همسر ایرانی او، معصومه کرباسی به شهادت رسیدند. از این زوج شهید پنج فرزند به‌یادگارمانده است. آنچه می‌خوانید بخشی از روایت این دیدار است: «مادرم مهندس کامپیوتر بود و پدرم دکترای این رشته را داشت. ضمناً پدر و مادرم علاقه خاصی به هم داشتند، آقا! حتی لحظه شهادت هم دستشون توی دست هم بود!» این جمله را مهدی هفده‌ساله در حالی که در نزدیک‌ترین فاصله با آقا ایستاده می‌گوید. مهتدی چهارده‌ساله و زهرای ده‌ساله و محمد هشت‌ساله کنارش ایستاده‌اند. فاطمه سه ساله هم بغل مهتدی است. همه‌شان فرزندان شهیده معصومه کرباسی و شهید رضا عواضه‌اند که چند روز پیش با شلیک پهپاد رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. چطوری‌اش را مهدی برای حضرت آقا تعریف می‌کند: «پهپاد اسرائیلی در منطقه جونه آن‌ها را شناسایی کرد و سه تا راکت به سمت ماشین آن‌ها شلیک کرد که اصابت نکرد. پدرم زدند کنار. از ماشین پیاده شدند. دست مادرم را هم گرفتند و از ماشین پیاده کردند ولی پهپاد اونا رو دنبال کرد و الحمدلله، شکر خدا اونا رو شهید کردند!»
مفاهیم عمیقی را که می‌گوید، شاید خیلی از هم سن و سال‌هایش نتوانند درک کنند: «لا یکلف الله نفسا الا وسعها… آقاجان! قطعاً اگه خدا این توانمندی رو در ما نمی‌دید، ما رو به این امتحان بزرگ مبتلا نمی‌کرد.» آقا تأیید و اضافه می‌کنند که «اجر هم می‌دهد». مهدی به جای چفیه و انگشتر از آقا می‌خواهد که برای همه رزمنده‌های لبنان دعا کند…. آقا سراغ پدر شهید رضا عواضه را می‌گیرند. مادرش به فارسی می‌گوید: «ایشون جراح قلب هستند و توی این شرایط جنگ در لبنان به حضورشون خیلی نیاز بود و نیومدند.» خود مادرش ۴۷ سال پیش در ایران پزشکی خوانده و حالا استاد فارسی دانشگاهی در لبنان است. حرف دیگری نمی‌زند. ولی من از دلش خبر دارم! قبل از دیدار وقتی از او پرسیدم تا حالا آقا را از نزدیک دیده‌اید یا نه، گفت: «یکی از آرزوهایم بوده ولی بیشتر از من، رضا و معصومه دوست داشتند ایشان را ببینند. الان می‌گویم کاش خودشان اینجا بودند.» مکثی می‌کند و می‌گوید: «البته هستند!»

 خراسان
هنوز هیچ مظنونی در تحقیقات مربوط به افشای اطلاعات وجود ندارد
جنیفر گریفین، خبرنگار فاکس نیوز خبر دست داشتن آرین طباطبایی، یک مدیر ایرانی در پنتاگون، در درز اسناد برنامه اسرائیل برای حمله به ایران را رد کرد و گفت: «خبر صحیح نیست. هنوز هیچ مظنونی در تحقیقات مربوط به افشای اطلاعات وجود ندارد. مقامات وزارت دفاع به خبرنگاری که این خبر را برای اسکای عربیا نوشته، نگفته‌اند که مظنون در دفتر «معاون وزیر دفاع ایالات متحده در امور عملیات ویژه» پنتاگون است.»
نمی توانیم به خارج متکی باشیم
غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل تجربه انفجار پیجرها در لبنان ثابت کرد که در فناوری های حساس امنیتی نمی توانیم به خارج متکی باشیم. اگر همه این فناوری‌ها را با دقت بررسی کنیم لایه‌هایی از نفود و تهدید وجود دارد. بهترین راه حل استفاده از ظرفیت بومی است. ما نقش حمایتی داشتیم و سعی کردیم گیرهای قانونی را برطرف کنیم. امیدواریم همه از این فناوری های داخلی استقبال کنند.
انتصاب ظریف خلاف قانون است
خضریان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره برخی ایرادات نسبت به انتصاب محمد جواد ظریف به عنوان معاونت رئیس جمهور گفت : تعدادی از نمایندگان مجلس درخواست اعمال ماده ۲۳۴ قانون آیین نامه داخلی مجلس را در خصوص تخلف از اجرای قانون انتصاب اشخاص در مشاغل حساس کرده‌اند که این درخواست به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارسال شد. کمیسیون امنیت ملی مجلس هم جلسه‌ای با حضور مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور در این خصوص برگزار کرد که وی هم خود اذعان کرد این انتصاب خلاف قانون است. وقتی معاون حقوقی رئیس‌جمهور هم قائل به این هستند که این اتفاق تخلف از قانون است، کمیسیون امنیت ملی نمی‌تواند گزارش تخلف را ارائه نکند.

 مردم سالاری
جزایر سه گانه متعلق به ایران است
سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار کرد: جزایر سه گانه جزایر ایرانی است و از قدیم به نام ایران است و اماراتی‌ها نباید بگذارند دشمنان این حرف‌ها را بزنند و منطقه را به آتش بکشند. وی ادامه داد: غربی‌ها دنبال این هستند که فرافکنی کنند. الان که مسلمانان مظلومانه در غزه و لبنان به شهادت می‌‍رسند، غربی‌ها برای توجیه حضور خودشان در منطقه، جزایر را دستاویز کرده اند.

 قدس
تمهیدات حفاظتی برای تأسیسات هسته‌ای اتخاذ شده است
اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اینکه چه تمهیدات حفاظتی به دنبال تهدید حمله رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر برای تأسیسات و سایت‌های اتمی کشور اتخاذ شده، با یادآوری اینکه ما همیشه تهدیدات دشمن علیه کشور را داشته‌ایم، گفت: قابلیت‌های دفاعی و امنیتی همیشه در ترازی بوده که با هوشیاری با هرگونه تهدیدی مقابله کند و تأسیسات هسته‌ای هم بخشی از این کشور است و در قالب همین تمهیدات از آن دفاع می‌شود.

 شهروند
با جدیت رفع فیلترینگ را دنبال می‌کنیم وضعیت موجود به صلاح نیست
هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی در خصوص فیلترینگ گفت: همانطور که روز گذشته رئیس‌جمهور اشاره کردند، کارشناسی در لایحه فنی در وزارتخانه با دقت نظر ویژه‌ای انجام شد و گزارش آن به سران ارائه شد. نگاه‌ها بر اساس وضعیت‌های فنی بود. وضعیت موجود به صلاح نیست و دولت با جدیت موضوع رفع فیلترینگ را دنبال می‌کند. طبیعتا باید به سمتی برویم که ارتقای وضعیت موجود داشته باشیم، جمع بندی هم این بوده که ادامه وضعیت موجود به مصلحت نیست و باید به سمتی برویم که بازگشایی اتفاق بیفتد.
پیگیر پرونده «نیلوفر حامدی» و «الهه محمدی» هستیم
صالحی با اشاره به آخرین وضعیت پرونده «نیلوفر حامدی» و «الهه محمدی»، بیان کرد: همان طوری که سخنگوی محترم دولت نیز مطرح کردند و چندین بار نیز مطرح شده است، هم بنده و هم وزیر دادگستری، نامه‌ای که وکلای دو خبرنگار تهیه کرده بودند را به آقای اژه‌ای منتقل کردیم و پیگیر مسئله آنان به طور جدی هستیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص رفع ممنوعیت برخی از هنرمندان ممنوع الکار، بیان کرد: پرونده‌ها در حال بررسی است. برای مجموعه کسانی که احیانا برای آنان یکسری محرومیت های کم یا زیادی اتفاق افتاده است، در فرآیند بازنگری کارهای خوبی صورت گرفته است. امیدوار هستیم خبرهای خوبی برای آنان داشته باشیم.
کنشگر سیاسی به هیچ عنوان در مدیریت دانشگاه جا ندارد
سیمایی صراف در پاسخ به این پرسش که چه میزان تحزب گرایی و شایسته سالاری در انتصاب روسای دانشگاه‌ها نقش داشته است، بیان کرد: تحزب گرایی نقشی در انتصاب روسای دانشگاه نداشته، بلکه اثر منفی دارد. یعنی اگر واقعا مشخص شود که فردی یک کنشگر سیاسی است و در مدیریت خود اعمال سیاست می‌کند به هیچ عنوان در مدیریت جا ندارد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص بازگشت دانشجویان و اساتیدی که دارای پرونده بودند به دانشگاه‌ها، بیان کرد: بنده قبلا نیز گفتم ما پرونده‌ها را یک به یک بررسی کردیم. آن هایی که تخلف آموزشی بوده است یا مسائل غیر سیاسی بوده است، روند خود را طی می‌کند. وی تأکید کرد: مافقط در مورد پرونده‌هایی که مربوط به حوادث سال ۱۴۰۱ بود، آن‌ها را یک به یک بررسی کردیم. در مورد یک به یک نیز نظر دادیم و به دانشگاه‌ها نیز ابلاغ کردیم. اگر کسی مدعی است که دانشگاه آن تصمیم و رأی را اجرا نمی‌کند به ما اطلاع دهند.
بازبینی در سهیمه پذیرش دانشجو در دانشگاه های وزارت علوم و بهداشت
ظرقندی وزیر بهداشت درباره سهمیه‌های دانشگاه‌ها گفت: درباره سهیمه پذیرش دانشجو در وزارت بهداشت و علوم، در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث شده و رییس جمهور هم درباره آن نظر داشته‌اند. وی ادامه داد: قرار شد با محوریت وزارت علوم و بهداشت، در سهمیه‌ها بازنگری و بازبینی انجام شود. این سهمیه‌ها در طول زمان افزایش داشته و در برخی رشته‌ها این سهمیه‌ها به دو سوم ظرفیت رسیده است. وزیر بهداشت با اشاره به پیگیری رئیس جمهور برای حل مشکلات دارویی بیان کرد: مشکلات تأمین دارو وجود دارد ازجمله مشکل انتقال و پرواز وجود دارد، ولی تلاش می‌کنیم ارز تأمین دارو را تأمین کنیم.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

اجازه جدید رهبر معظم انقلاب برای مردم غزه و لبنان
حوزه/ کانال رسمی استفتائات دفتر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای -مدظله‌العالی- اجازه جدید رهبر معظم انقلاب را منتشر کرد. در این مطلب آمده است: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای علاوه بر اینکه اجازه پرداخت نصف سهم مبارک امام(ره) برای کمک به مردم فلسطین وجنوب لبنان را صادر فرمودند، مصرف رد مظالم برای کمک به مردم فلسطین و جنوب لبنان را نیز جایز دانستند.

پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی شهادت سیدهاشم صفی الدین
اختصاصی/ در پی شهادت مجاهد نستوه، حضرت حجت الاسلام والمسلمین سیدهاشم صفی الدین(ره)، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان جامعه مدرسین در پیامی با تسلیت شهادت آن مجاهد مخلص تصریح کرد: در سایه معارف اسلام ناب محمدی(ص)، بازهم چنین مردان بزرگی، جوشش خواهند داشت و خون پاک ایشان و دیگر مجاهدان، دلاورانی فداکار را به عرصه آزادی‏خواهی و مبارزه با ستم تقدیم خواهد کرد.شهادت سیدهاشم صفی الدین و همراهان فداکار و مخلصشان برای لبنان مایه سرافرازی و سربلندی است و برای حزب‌الله قهرمان خون این شهیدان، مایه اقتدار و عزت است.به حول و قوه‌ی الهی ضربات جبهه مقاومت بر جنایتکاران صهیونیست با شدت ادامه خواهد یافت و رژیم پلید صهیونی در تقاص این خون‌ها در آتش خشم حزب‌الله خواهد سوخت.

تشکیل دو دولت در فلسطین، ایده غلطی است
حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری در ابتدای درس اخلاق و تفسیر خود در واکنش به بیانیه به ظاهر صادر شده به نام «حوزه علمیه قم»، تأکید کرد : هر فردی نسبت به موضع و عکس العمل خود توجه کافی داشته باشد.وی با اشاره به ظلم‌های رژیم صهیونیستی ادامه داد: الان جنگی بر امت اسلامی از جانب این رژیم سفاک و به تعبیر مقام معظم رهبریمدظله‌العالی سگ هار منطقه، تحمیل شده است که نباید در این موقعیت مطلبی بیان بشود که باعث خوشحالی دشمن گردد. رئیس جامعه مدرسین گفت: اینکه گفته شود اسرائیل به مرزهای قانونی خودش برگردد، مگر اصلا اسرائیل مرز قانونی دارد؟! این قانون را چه کسی جز کشورهای استعمارگر و دول استعماری وضع کرده‌اند؟! سراسر وجود اسرائیل اشغال و جرم و جنایت و غارت و آواره کردن مردم است. وی با اشاره به غلط بودن ایده تشکیل دو دولت در منطقه عنوان کرد: این سرزمین متعلق به فلسطینی‌ها است و شنیده شدن این تعابیر در فضای حوزه علمیه قم که در حقیقت مرزبان اسلام و انقلاب است باعث تعجب می‌شود و لازم است اگر این مطالب به اشتباه بیان شده است، این افراد در مطالب خودشان تجدید نظر کرده و از یکپارچگی امت اسلامی حفاظت و حمایت کنند.

مجمع مدرسین و محققین دنباله فتنه گران هستند
رسا/ آیت‌الله کعبی با بیان این که گروه موسوم به مجمع مدرسین و محققین، غیرقانونی بوده و حق صدور بیانیه ندارد، بر لزوم برخورد نهادهای نظارتی و قضایی با این مجمع تأکید کرد. عضو جامعه مدرسین با اشاره به بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی این مجمع خاطرنشان کرد: گروه موسوم به مجمع مدرسین و محققین، هیچ ربطی به مدرسین و محققین انقلابی حوزه‌های علمیه ندارد؛ بلکه این مجمع دنباله فتنه گران هستند.وی افزود: بیانیه این گروهک در به رسمیت شناختن رژیم کودک کش، مجعول و غاصب صهیونیستی، همسویی با اسرائیل و آمریکایی ها و تأیید جنایت‌های جنگی اسرائیل غاصب در غزه و لبنان است و نوعی صحّه گذاشتن به جنایات رژیم صهیونیستی بوده و نمک پاشیدن بر زخم مقاومت اسلامی است.

هر کس ادعا کند که دولتی به نام اسرائیل می‌تواند وجود داشته باشد، با حکم صریح اسلام و عقل مخالفت کرده است
اختصاصی/ آیت‌الله اراکی در نشست خبری با رسانه‌ها، در اشاره به بیانیه به ظاهر صادر شده به نام «حوزه علمیه قم» مبنی بر به رسمیت شناختن رژیم غاصب صهیونیستی، اظهار داشت: شرایطی که در آن قرار داریم، شرایط جنگ تمام عیار میان اسلام و کفر است. وی تصریح کرد: امروز صهیونیست‌های غاصب سرزمین فلسطین و کسانی که صریحا از آنان پشتیبانی و حمایت می‌کنند، کافر حربی هستند. وی افزود: امروز جهاد بر همه واجب است و هر کس باید در هر اندازه‌ای که می‌تواند اقدام کند. آن کسی که با جانش، قلمش یا مالش می‌تواند دفاع کند، باید دفاع کند. وی همچنین تأکید کرد: هر کسی که امروز ادعا کند که دولتی به نام اسرائیل می‌تواند وجود داشته باشد، با حکم صریح اسلام و عقل مخالفت کرده است. حال اگر چنین کسی اهل علم باشد و سخن او به عنوان سخن دین تلقی شود، بدعت گذار به شمار می‌رود، چرا که عمل او مصداق «إدخال ما لیسَ فِی الدّین فِی الدّین» است.

سطح وحشتناکی از مرگ در شمال غزه وجود دارد
فارس/ سخنگوی دبیر کل سازمان ملل درباره اوضاع اسفناک باریکه غزه هشدار داد. فرحان حق گفت: «سطح وحشتناکی از مرگ، مجروحیت و ویرانی در شمال غزه وجود دارد». همچنین بر اساس گزارش رسانه‌ها، اوضاع در شمال غزه رو به وخامت است و شرایط زندگی برای فلسطینی‌ها لحظه‌به‌لحظه سخت‌تر می‌شود. آژانس پناهندگان سازمان ملل نیز خواستار آتش‌بس موقت در شمال غزه شده تا به مردم اجازه خروج از این مناطق داده شود.فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس آنروا گفت که وضعیت انسانی در شمال غزه بسیار وخیم است و اجساد کشته‌شده‌ها در کنار جاده‌ها رها شده‌اند و یا از زیر آوارها خارج نشده‌اند.

حملات شدید ارتش ترکیه به مواضع شبه‌نظامیان کرد
تسنیم/ وزارت دفاع ترکیه پس از حمله مسلحانه به شرکت صنایع هوایی و فضایی «توساش» در آنکارا که منجر به کشته شدن ۵ نفر و دو مهاجم شد، در بیانیه‌ای گفت که ۳۲ هدف متعلق به شبه‌نظامیان کرد در عراق و سوریه را مورد حمله قرار داده است. در این بیانیه آمده است که حملات هوایی ادامه خواهد داشت. پیش از این بیانیه نیز «یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه در بیانیه‌ای گفته بود: «ما تروریست‌ها را تا نابودی آخرین عضو آن‌ها تعقیب خواهیم کرد و همه خواهند دید که پاسخ دردناکی به این حمله در آنکارا خواهیم داد». جنگنده‌های ارتش ترکیه همچنین یک مقر شبه‌نظامیان قسد را در روستای «عامودا» در استان الحسکه بمباران کردند.

تأکید مجدد حزب صدر اعظم آلمان بر استقرار تسلیحات آمریکا
تسنیم/ ساسکیا اسکن، رهبر حزب سوسیال دموکرات صدر اعظم آلمان با وجود انتقادهای فراوان بر لزوم استقرار برنامه ریزی شده موشک‌های میان برد آمریکا در آلمان تأکید کرد. اسکن در یک مقاله مهمان برای پورتال “t-online” نوشت: این به عنوان یک عامل بازدارنده عمل می‌کند. اگر “ولادیمیر پوتین”، رئیس جمهور روسیه به ما یا متحدان ما حمله کند، باید منتظر یک ضدحمله باشد. اسکن در عین حال گفت که به خوبی می‌تواند درک کند که بسیاری از مردم نگران جنگ در اوکراین و همچنین استقرار اعلام شده موشک‌های ایالات متحده آمریکا در آلمان هستند. وی با تأکید بر اینکه فقط پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌تواند به جنگ پایان دهد مدعی شد: اما او حاضر نیست از هدف جنگی خود یعنی تضعیف اوکراین و گسترش قلمرو ملی خود دست بکشد.

ایران دخالت سایبری در انتخابات امریکا را رد کرد
مهر/ دفتر نمایندگی کشورمان در سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به سوال رسانه‌های آمریکایی در خصوص اتهامات علیه کشورمان مبنی بر دخالت در انتخابات آمریکا از طریق عملیات‌های سایبری و هک، پاسخ داد و اعلام کرد: چنین ادعاهایی از ریشه بی‌اساس و فاقد هرگونه اعتبار و مشروعیت بوده، و به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست. جمهوری اسلامی ایران وارد رقابت‌ها و جنجال‌های داخلی و انتخاباتی آمریکا نمی‌شود. دفتر نمایندگی کشورمان تأکید کرد: همان‌طور که بارها به‌روشنی اعلام کرده‌ایم، ایران نه تنها هیچ انگیزه و قصدی برای دخالت در انتخابات آمریکا نداشته و ندارد، بلکه چنین اتهاماتی را قویاً تکذیب می‌کند. تداوم این گونه ادعاهای بی‌پایه تنها به بی‌اعتبار شدن بیشتر آن‌ها منجر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *