خبر روز ۱۴۰۳/۰۸/۲

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
ذره ای از جزایر سه گانه ایران کوتاه نمی آییم
عارف، معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه مراسم گرامیداشت شهید نیلفروشان گفت: شهادت فرماندهان مقاومت باعث رشد و تعالی نهضت می‌شود و تجربه ۱۴ قرن گذشته نشان داده شهادت فرماندهان مقاومت باعث رشد و تعالی نهضت شده و جایگزین های آنها چهره‌های قوی و مصمم‌تر خواهند بود.معاون اول رئیس جمهور با اشاره به بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس و ادعایی پیرامون جزایر سه‌گانه ایران، نیز گفت: همه می‌دانند جزایر سه‌گانه مال ایران است و ذره‌ای کوتاه نمی‌آییم.
حمله یمن به پایگاه اسرائیلی با موشک مافوق ‌صوت
سخنگوی نیروهای مسلح یمن در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نیروی موشکی این کشور در عملیاتی ویژه، یک پایگاه رژیم‌صهیونیستی را در شرق منطقه یافا (غرب فلسطین اشغالی) با استفاده از موشک مافوق صوت «فلسطین۲» هدف قرار داده است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن اضافه کرد: این موشک با عبور از سامانه‌های پدافندی رژیم‌صهیونیستی به هدف مورد نظر رسید. یحیی سریع در ادامه گفت که این عملیات در حمایت و پشتیبانی از مردم لبنان و فلسطین و همچنین گروه‌های مقاومت انجام شده است. او در پایان تأکید کرد: این عملیات‌ها تا زمان تداوم حملات رژیم‌صهیونیستی در نوار غزه و لبنان ادامه خواهد داشت.

 همشهری
شفاف‌سازی درباره اجرای حکم ۲خبرنگار جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه:
درباره دلیل مشمول عفو نشدن الهه محمدی و نیلوفر حامدی، پیگیری‌ها نشان می‌دهد این افراد آن بخشی از پرونده‌شان که مربوط به اغتشاشات سال ۱۴۰۱ بود، مشمول عفو شناخته شده ‌است، اما اتهام‌هایی داشتند که مربوط به قبل از سال ۱۴۰۱ بود که این اتهامات با حوزه خبر ارتباطی نداشته و امنیتی بوده که آن پرونده سیر مراحل اجرایی را دنبال می‌کند و به اجرای احکام ارسال شده ‌است.
تسهیل انتقال زندانیان اتباع کشورهای ترکیه و ازبکستان برای مبادله از موضوع‌هایی بوده که در مذاکرات به‌صورت طرفینی مورد بحث قرار گرفته است.
در پرونده‌هایی که انتساب افراد به دستگاه قضایی باشد، هیچ خط قرمزی نداشتیم و نخواهیم داشت.
درباره آخرین وضعیت پرونده فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه رأی صادره غیرقطعی و در مرحله بدوی است و پس‌ از قطعی شدن رای، اطلاع‌رسانی دقیق درباره جزئیات انجام می‌شود.
در پرونده ولی‌الله سیف و احمد عراقچی، پس از اینکه اعاده دادرسی آنان در دیوان‌عالی کشور پذیرفته شد، پرونده به شعبه هم‌عرض، یعنی شعبه ۵ دادگاه انقلاب‌اسلامی ویژه جرائم اقتصادی ارجاع شده‌ است.
به همه کسانی که دستی در رسانه دارند، توصیه می‌کنیم و در‌ عین‌حال هشدار می‌دهیم که مراقب بیانات و صحبت‌های خود باشند تا مورد سوءاستفاده جریان‌های استکباری و صهیونی قرار نگیرند.
در حوزه اتباع غیرمجاز خلأ قانونی نداریم.
نمود اقتدار ایران و جبهه مقاومت
تأثیر محوری ترور سران مقاومت، ازجمله شهید سنوار، افزایش قدرت محور مقاومت بوده ‌است. علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت‌ ملی مجلس با بیان این مطلب تأکید کرد که همه دنیا می‌دانند تمام مراکز نظامی صهیونیست‌ها در تیررس موشکی ما هستند و اگر اشتباه کنند، متضرر اصلی آنها خواهند بود.
حمله حزب‌الله به منزل نتانیاهو قصاص عادلانه است
سخنگوی القسام در واکنش به حمله پهپادی حزب‌الله به اقامتگاه نتانیاهو گفت: حتی اگر بتوانید از دست عدالت بین‌المللی فرار کنید، نخواهید توانست از چنگ قصاص عادلانه آزادگان و نیروهای مقاومت فرار کنید. دیوان لاهه برای نتانیاهو‌ و گالانت، وزیر جنگ این رژیم درخواست حکم بازداشت کرد.
ادعای شوک‌برانگیز وزیر اسرائیلی درباره آینده غزه
‌ایتامار بن‌گویر‌، وزیر امنیت داخلی رژیم اسرائیل در ادعاهای واهی خود خواستار تخلیه غزه از فلسطینیان شده و مدعی شده که امکان اشغال مجدد این سرزمین وجود دارد. ایتامار بن‌گویر گفت: «ما به آنها می‌گوییم که این شانس را دارید تا از صحیح‌ترین، اخلاقی‌ترین و امن‌ترین راه‌حل استفاده کنید و از اینجا به کشورهای دیگر بروید، سرزمین اسرائیل متعلق به ماست.»

 کیهان 
رئیس‌جمهور لایحه بودجه ۱۴۰۴ را به مجلس تقدیم کرد
دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور روز گذشته به منظور تقدیم رسمی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور در صحن علنی مجلس حضور یافت.
وی طی سخنانی در این مراسم ضمن تشریح و توضیح ابعاد و ویژگی‌های این لایحه گفت‌: لایحه بودجه ۱۴۰۴ را که دسترنج دو ماه کار مستمر همکاران من در دولت بوده است جهت بررسی تقدیم شما بزرگواران می‌کنم.رئیس‌جمهور تصریح کرد‌: این بودجه مخصوصاً در بخش اقتصادی نتیجه جلسات متعدد با اساتید دانشگاه و رؤسای کمیسیون‌‌های اقتصادی مجلس و کارشناسان خبره دولت بوده است.پزشکیان در ادامه دقت در اجرای قانون برنامه هفتم توسعه،‌ عدالت‌محوری، توجه به شرایط موجود منطقه و توجه به رشد اقتصادی و کاهش تورم را ۴ اصل اولویت‌دار دولت در تدوین لایحه بودجه سال آینده برشمرد و افزود: از زمان تدوین لایحه همکاران بنده به دقت تکالیف برنامه هفتم را تبیین و بنده در احکام وزرای دولت بر رعایت تکالیف برنامه هفتم تأکید داشته‌ام. انطباق احکام بودجه با تکالیف برنامه هفتم همواره مد‌نظر بوده است و در گزارش یک فصل این را ترسیم نموده است.وی با بیان اینکه احکام بودجه بر اساس محور عدالت استخراج و اجرای عدالت مقدم بر سایر تکالیف مدنظر بوده است، تصریح کرد:‌ البته این بدان معنا نیست که ما بی‌عدالتی و تبعیض را یک‌دفعه حل کنیم اما طبیعتاً تلاش کرده‌ایم به آن طرف حرکت کنیم.
حمله حزب‌الله به تل‌آویو با موشک‌هایی به وزن ۳ تن
مؤسسه مطبوعاتی و آمریکایی «اینترسپت» اعلام کرده است، مدتی است حزب‌الله لبنان با موشک‌هایی به وزن ۳ تُن به قلب تل‌آویو شلیک می‌کند و دولت اسرئیل رسانه‌های این رژیم را وادار به سانسور این خبر کرده است. مؤسسه مطبوعاتی و چپگرایِ آمریکاییِ اینترسپت، با اشاره به تصورات برخی که با ترور سران حزب‌الله لبنان گمان می‌کنند این جنبش تمام شده است! در گزارشی نوشت: «حزب‌الله [هنوز] مرز را رها نکرده‌ و درگیری‌های مرگبار با نیروهای اسرائیلی را همچنان ادامه می‌دهد؛ برای نمونه، پنج سرباز اسرائیلی در درگیری‌های هفته گذشته توسط این جنبش کشته شدند. حزب‌الله همچنین با پهپادهای خود سربازان اسرائیلی را در عمق اراضی اشغالی هدف قرار می‌دهد؛ از جمله می‌توان به حمله حزب‌الله به یک پایگاه نظامی در نزدیکی حیفا، در ۱۳ اکتبر (۲۲ مهر)، اشاره کرد که منجر به کشته شدن چهار سرباز و زخمی شدن دست‌کم ۵۸ نفر شد. این جنبش دامنه عملیات خود را گسترش داده است و موشک‌هایی به وزن ۳ تُن را به سمت تل‌آویو شلیک کرده است.»

 ایران 
از نزدیک تحرکات پایگاه‌های آمریکا در منطقه را رصد می‌کنیم
عراقچی در جدیدترین سفر منطقه‌ای خود روز گذشته به بحرین و کویت رفت و با هدف جست‌و‌جوی راهکار کاهش بحران جنگ در منطقه با مقام‌های بلندپایه این کشورها دیدار و گفت‌و‌گو کرد. وزیر امور خارجه در آخرین موضعگیری خود در جمع خبرنگاران عربی در کویت بار دیگر به جنگ‌افروزی اسرائیل هشدار داد و با بیان اینکه تل‌آویو به هر شکلی به ایران حمله کند، به همان شکل جواب می‌دهیم، گفت: برای دفاع از خودمان و تأسیسات هسته‌ای خود، ابزارها و شیوه‌های خودمان را داریم و به آنها اتکا می‌کنیم. وی خاطرنشان کرد: اگر به تأسیسات زیربنایی ما حمله شود، دشمن صهیونیستی می‌داند در مقابل چه اقداماتی را می‌توانیم انجام دهیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه بر اساس گفت‌و‌گوهایی که در کشورهای منطقه داشتم، فکر می‌کنم تفاهم و درک مشترکی برای جلوگیری از تنش وجود دارد، افزود: همه همسایگان ما اطمینان دادند که اجازه نمی‌دهند از خاک و فضای آنها علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده شود. البته این انتظاری است که از همه کشورهای دوست و همسایه می‌رود و این را نشانه‌ای از دوستی و صداقت همسایگان در رابطه با ایران می‌دانیم. وی گفت: از نزدیک تحرکات پایگاه‌های آمریکا در منطقه را رصد می‌کنیم و مراقب همه حرکات و پروازهای آنها هستیم. عراقچی همچنین عنوان کرد: اطلاعاتی را که در این خصوص درباره پایگاه آمریکا در کویت داریم به مسئولان کویتی منتقل خواهم کرد.
ادعای جدید تل‌آویو درباره دستگیری عناصر مرتبط با ایران
پلیس رژیم صهیونیستی و شین‌بث مدعی شدند که هفت نفر را که در حال برنامه‌ریزی برای ترور یک دانشمند هسته‌ای صهیونیست بوده‌اند، بازداشت کرده‌اند.شین‌بث و پلیس رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کردند که این هفت مظنون عرب را در شهر قدس اشغالی بازداشت کرده‌اند. این هفت نفر مظنون به جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران هستند.

 جمهوری‌ اسلامی 
ارز ۲۸۵۰۰ تومانی حذف نمی‌شود
محمد قاسمی سرپرست معاونت اقتصادی سازمان برنامه در نشست خبری تشریح لایحه بودجه ۱۴۰۴، در پاسخ به پرسشی مبنی بر حذف ارز ترجیحی و جایگزینی آن با نرخ ارز مرکز مبادله (حدود ۵۰ هزار تومان) و اثرگذاری آن بر نرخ تورم گفت: خط قرمز سیاست بودجه‌ای این بوده است که به معیشت عمومی مردم شوک وارد نشود. ما از سیاست شوک وار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی درس گرفتیم. شاید در آن دوران چند جلسه برگزار شد و آن زمان اعلام کردم این کار یکباره صورت نگیرد. این قسمت از کار که به معیشت مردم شوک وارد نشود در دستور کار است. قرار نیست ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان حذف شود بلکه آهنگ رشد در طول سال نسبت به رشد نقدینگی و سایر متغیرها با تعدیل‌هایی همراه خواهد بود.

 وطن امروز
مقاومت اسلامی با تمام جهان استکبار در جنگ است
معاون هماهنگ‌کننده سپاه اظهار کرد: مقاومت اسلامی امروز با تمام جهان استکبار در جنگ و درگیری است؛ اگرنه خیلی وقت است کار رژیم صهیونیستی تمام شده است.سردار محمدرضا نقدی با حضور در دفتر حماس در تهران ضمن تسلیت شهادت یحیی سنوار گفت: شهید سنوار اسطوره بزرگ مقاومت و الهام‌بخش جوانان آزادی‌خواه عالم شد. وی افزود: امیدواریم به حق خون این شهید مظلوم، پرونده رژیم صهیونیستی بزودی بسته شود؛ کما اینکه این پرونده عملا بسته هم شده است.معاون هماهنگ‌کننده سپاه ادامه داد: جوانان ایران امروز بشدت مشتاق حضور در جبهه برای پاکسازی و محو رژیم صهیونیستی هستند و به ‌خاطر مطالبات آنها برای رفتن به جبهه، با فشار دائم روبه‌رو هستیم.
اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود
دومین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری (دوره ششم) در تهران برگزار می‌شود. اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری از صبح سه‌شنبه ۱۵ آبان در تهران آغاز می‌شود و عصر چهارشنبه ۱۶ آبان نیز اختتامیه این اجلاس برگزار خواهد شد. افتتاحیه و نخستین اجلاس رسمی دوره ششم مجلس خبرگان رهبری یکم خرداد سال جاری با حضور سران قوا و شخصیت‌های کشوری و لشکری در تهران برگزار شد.
فتنه کنونی در منطقه از سال‌ها پیش برنامه‌ریزی شده است
دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در دیدار با مداحان و نمایندگان هیئات مذهبی کشور بر تبیین درست فتنه بزرگ غزه و حوادث جاری منطقه تأکید کرد و‌ گفت: این فتنه سال‌ها پیش طراحی شده بود. محسن رضایی با بیان اینکه فتنه آمریکایی – صهیونیستی‌ای که از غزه شروع شده و اکنون به لبنان رسیده، حادثه‌ای عمیق و برنامه‌ریزی شده است، اظهار داشت: غزه و لبنان علاوه بر دفاع از کیان خود، خط مقدم دفاع و خاکریز اول محور مقاومت هستند. اگر جلوی این فتنه در لبنان و غزه گرفته نشود، همان‌طور که امروز به لبنان کشیده شده است، به عراق، سوریه، ایران و کل غرب آسیا تسری می‌یابد، لذا این فتنه بزرگ باید برای مردم و دولت‌های منطقه تبیین شود. وی افزود: حتی اگر توفان الاقصی هم اتفاق نمی‌افتاد این جنایات و نسل‌کشی‌ها انجام می‌شد، چرا که صهیونیست‌ها به نژادپرستی و رویای نیل تا فرات فکر می‌کنند و با این ادعا که پدران‌شان چند هزار سال پیش در این نقطه زندگی کرده‌اند، می‌خواهند مردم و صاحبان این سرزمین‌ها را بیرون کنند.

 جوان 
دست صهیونیست‌ها به ایران نمی‌رسد
سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده قرارگاه فرهنگی، اجتماعی بقیه‌الله عصر دیروز در مراسم بزرگداشت شهید عباس نیلوفروشان، اظهار کرد: متأسفانه برخی با تحلیل مادی و القای رسانه‌های دشمن، تحلیلی غلط نسبت به مسائل منطقه می‌کنند. اسرائیل چه غلطی می‌تواند بکند؟ می‌گویند بعد از حزب‌الله، سراغ ایران می‌آید. این چه حرفی است؟ لبنان پدافند هوایی ندارد و همسایه رژیم صهیونیستی است و مقاومت در این کشور مربوط به گروه حزب‌الله است. اختلاف نظر در لبنان وجود دارد، اما دست صهیونیست‌ها به ایران نمی‌رسد. ما الی ماشاءالله موشک داریم و می‌توانیم هر هدفی را در سرزمین‌های اشغالی ضربه بزنیم. او باید با هواپیما‌ها و سلاح امریکایی و اجازه از برخی کشور‌ها برای استفاده از آسمان آن‌ها به ایران ضربه بزند مثل غلطی که بعد از عملیات وعده صادق ۱ در اصفهان انجام داد. اسرائیل توان ندارد که اقداماتی که در سوریه و لبنان انجام می‌دهد، در ایران انجام دهد.

 خراسان 
حزب‌الله مسئولیت حمله به منزل نتانیاهو را پذیرفت
«محمد عفیف»، مسئول روابط عمومی حزب ا… لبنان اعلام کرد که حمله پهپادی به محل اقامتگاه نتانیاهو در قیصریه کار جنبش مقاومت لبنان بوده است.او گفت:«مقاومت اسلامی مسئولیت کامل و انحصاری خود در قبال عملیات قیصریه و هدف قرار دادن جنایتکار جنگی و سرکرده فاشیسم صهیونیستی یعنی نتانیاهو را برعهده می‌گیرد.نمی‌دانم چرا موقعی که تل‌آویو را هدف قرار می‌دهد، ناراحت می‌شوید. آیا از این که حزب‌ا… بنا به اذعان و گواهی دشمن، توانسته است قدرت خود را بازیابی کند، ناراحت می‌شوید و این اعتراف را باور نمی‌کنید؟!ما بار دیگر تأکید می‌کنیم که حزب‌ا… به نبیه بری اعتماد دارد و جنبش مقاومت اسلامی لبنان تحت حملات و حاضر به مذاکره نخواهد بود.بمباران مراکز قرض‌الحسن هیچ توجیهی ندارد و حزب‌ا…،منابع مالی خود را از این موسسه تامین نمی‌کند.هیچ شهرک صهیونیستی در جنوب لبنان احداث نخواهد شد و دشمن مسئول حفظ جان و سلامت اسرای ماست.»

 مردم سالاری 
به وعده خود درباره رفع فیلترینگ پایبندیم
دکتر مسعود پزشکیان در حاشیه حضور در مجلس شورای اسلامی به منظور تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رفع فیلترینگ به عنوان یکی از وعده‌های رئیس جمهور، گفت: ما به حرف‌هایی که زده‌ایم تا آخر پایبندیم و تلاش می‌کنیم آنها را در عمل پیاده کنیم.رئیس جمهوری در ادامه تصریح کرد‌: درباره رفع فیلترینگ وزیر ارتباطات، اطلاعات را جمع‌آوری کرده که این هفته در جلسه سران گزارش آن قرائت و مقرر شد گزارش‌های مجلس و قوه قضاییه نیز ارائه و جمع‌بندی شود تا در مرحله بعدی درباره آن به تصمیم برسیم.دکتر پزشکیان گفت: این موضوع، موضوعی کاملاً کارشناسی است، ما معتقدیم این روند به نفع مملکت نیست و باید اصلاح شود. درباره چگونگی اصلاح آن نیز در تلاشیم با تفاهم و ایجاد نگاه و زبان مشترک کار را پیش ببریم تا اختلافی صورت نگیرد.
تذکر دفتر رهبر انقلاب به رائفی‌پور
پیرو طرح برخی ادعاها از سوی رائفی‌پور درباره محتوای پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی به نامه وی، دفتر رهبر معظم انقلاب به او تذکر می‌دهد و مقرر می‌شود که آقای رائفی‌پور ادعای قبلی را به‌صورت علنی تصحیح کند. به گزارش تسنیم آقای علی‌اکبر رائفی‌پور چندی پیش در یکی از سخنرانی‌های خود از نامه‌اش به رهبر معظم انقلاب اسلامی و‌هامش ایشان کنار این نامه خبر داده و ذیل آن چند ادعا مطرح کرده بود، از جمله اینکه رائفی‌پور گفته بود، مقام معظم رهبری در‌هامش نامه به ایشان گفته‌اند که «با عزم به مسیر خود ادامه بدهد»؛ او این ادعا را با این تفسیر همراه کرده بود که وقتی گفته می‌شود؛ «با عزم ادامه بده»، یعنی سختی‌هایی هم دارد! آقای رائفی‌پور این جملات را به‌نحوی مطرح می‌کرد که گویا مسیر ایشان مورد تأیید کامل است و باید مقابل منتقدانی که دارد، به‌ویژه منتقدانی که در جبهه دلسوزان انقلاب هستند، مقاومت کند! پیرو این مدعاها، دفتر رهبر معظم انقلاب به ایشان تذکر می‌دهد و مقرر می‌شود که آقای رائفی‌پور ادعای قبلی را به‌صورت علنی تصحیح کند. به‌دنبال این ماجرا، وی در یک سخنرانی در اصفهان (پنجشنبه هفته گذشته)، به‌صورت کم‌رمق و کم‌مفهومی این موضوع را بیان می‌کند و می‌گوید که از او خواسته شده است که این موضوع را ـ یعنی ادعای غلطی که او از‌هامش نامه داشته است ـ «تصریح» کند؛ حال آنکه از وی مشخصاً خواسته شده بود «تصحیح» کند؛ و تصریح با تصحیح تفاوت مشخصی دارد! علی‌رغم آنکه سخنرانی اوّل، توسط برخی به‌صورت گسترده توزیع شده بود، اما این سخنرانی دوم که حاوی تصحیح ـ هرچند کم‌رمق ـ آن سخنرانی اولیه بود، عمداً یا سهواً چندان بازتوزیع نمی‌شود و تأکید بر این اصلاح، جایی در بسیاری از حساب‌های فضای مجازی آقای رائفی‌پور تا این لحظه نداشته است.

 قدس 
آیین وداع با پیکر مطهر شهیده کرباسی برگزار شد
آیین وداع با پیکر مطهر شهیده معصومه کرباسی دیروز در معراج شهدای تهران برگزار شد. این شهروند ایرانی همراه با همسر لبنانی خود رضا عواضه دانش‌آموخته دانشگاه تهران، شنبه ۲۸ مهرماه در شمال بیروت توسط رژیم صهیونیستی ترور و به شهادت رسید. کرباسی نخستین زن شهیده ایرانی ترور هدفمند رژیم صهیونیستی در لبنان است.
مراسم معارفه استاندار تهران انجام شد
مراسم تکریم و معارفه علیرضا فخاری استاندار تهران در دولت سیزدهم و محمدصادق معتمدیان استاندار جدید تهران روز گذشته با حضور وزیر کشور برگزار شد. اسکندر مؤمنی در این جلسه ترافیک، حاشیه نشینی و حضور گسترده اتباع را جزو چالش‌های تهران خواند و گفت: در انتخاب استانداران اولویت اصلی کارآمدی و شایستگی آن‌هاست.
کشورهای اسلامی شریان‌های حیاتی صهیونیست‌ها را قطع کنند
قالیباف رئیس مجلس در نشست کمیسیون امنیت ملی با جمعی از سفرای کشورهای اسلامی با بیان اینکه امیدوارم که نتیجه این هم اندیشی انتقال پیام وحدت جهان اسلام باشد، گفت: ما نیازمند اعمال تحریم‌های اقتصادی و قطع شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی در منطقه هستیم، فشار سیاسی ما باید منعطف به توقف ماشین کشتار اشغالگران شود.
کف حقوق ۱۲ میلیون شد
دولت در لایحه بودجه کف حقوق بازنشستگان را ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و حقوق‌بگیران را ۱۲میلیون تومان پیشنهاد کرده است. طبق تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور، ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در سال آینده به‌میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

 اعتماد 
پزشکیان و نخست‌وزیر هند با هم دیدار کردند
رییس‌جمهوری ایران که به دعوت ولادیمیر پوتین و به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس سه‌شنبه عازم شهر کازان محل برگزاری این اجلاس در روسیه شده است، شب گذشته با نخست‌وزیر هند دیدار و گفت‌وگو کرد. رییس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر هند در این دیدار در خصوص توسعه مناسبات ارتباطی میان دو کشور با هم بحث و تبادل نظر کردند. این برای نخستین‌بار است که ایران به عنوان یکی از اعضای دایم بریکس در اجلاس سران این گروه شرکت می‌کند.

 شهروند
اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴ مشخص شدند
اعضای هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴٠۴ مشخص شدند.بر این اساس، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ شد. سایر اعضا به شرح زیر است:محسن زنگنه نایب رئیس اول و صدیف بدری نایب رئیس دوم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴.
رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ محمد بیات دبیر اول و علی اصغر باقرزاده دبیر دوم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴.
«بریکس» در اجلاس جاری تصمیمات مهمی می‌گیرد
رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با نخست‌وزیر هند گفت: بریکس در اجلاس کازان باید تصمیمات مهمی را برای گسترش و تقویت همکاری‌ها اتخاذ کند. روسیه برای تعاملات خود با هند در قالب بریکس ارزش قائل است. نخست‌وزیر هند نیز در این دیدار گفت: هم‌اکنون کشورهای بسیاری خواهان پیوستن به بریکس هستند. دهلی نو در مورد بحران اوکراین با روسیه در تماس است. هند از برقراری هرچه زودتر صلح حمایت می‌کند. همچنین پوتین در دیدار رئیس‌جمهور چین، بر توسعه روابط و تجارت دو کشور علیرغم تاثیرات خارجی، تأکید کرد.
پهپاد حزب‌الله به اتاق خواب نتانیاهو اصابت کرد
پایگاه صهیونیستی اسرائیل هیوم خبر داد سازمان نظارت نظامی رژیم صهیونیستی که وظیفه سانسور اخبار امنیتی را برعهده دارد، اجازه انتشار تصویر حمله به منزل نتانیاهو را داده است. این رسانه افزوده است: پهپادی که به خانه نتانیاهو رسید، به اتاق خواب او در قیساریه اصابت کرد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

شهید السنوار؛ قهرمان جهانی مبارزه با ظلم و ستم است
رسا/ آیت‌الله رجبی با اشاره به شهادت شجاعانه یحیی السنوار در مقابله و مبارزه با رژیم صهیونیستی، شهید سنوار را «قهرمان جهانی» در مبارزه با ظلم و ستم عنوان کرد. عضو جامعه مدرسین با اشاره به روحیه مقاومت شهید یحیی السنوار رئیس دفتر سیاسی حماس و خشم او از رژیم صهیونیستی اظهار داشت: شهید یحیی السنوار کسی بود که سال‌ها در زندان های رژیم صهیونیستی اسیر بود و با روحیه ای که از خود نشان داد، رژیم صهیونیستی موفق به شکست او نشد.وی شهید سنوار را شخصیتی شجاع عنوان و بیان داشت: قطعا روحیه شجاعت و جنگاوری یحیی السنوار در فرماندهانی که با او همکاری داشتند نیز جریان پیدا کرده و شهادت او بر روحیه مقاومت و شجاعت رزمندگان و مردم غزه خواهد افزود.

شوی جدید آمریکا در ارتباط با «طرح ژنرال‌ها» در غزه
تسنیم/ در حالی که از ۱۹ روز گذشته شمال غزه تحت حملات بی سابقه و محاصره شدید تحت عنوان «طرح‌ ژنرال‌ها» قرار دارد، آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که مخالفت شدید خود را با این طرح به اسرائیل اعلام کرده‌اند.ارتش اشغالگر اسرائیل از ۱۹ روز پیش عملیات گسترده‌ای را در شمال نوار غزه آغاز کرده است؛ اشغالگران از ساکنین خواسته‌اند تا فورا این منطقه را تخلیه کرده و به جنوب غزه بروند؛ در این میان از ورود هرگونه آب و غذا و دارو به این منطقه جلوگیری می‌کنند و همزمان کشتار وحشیانه‌ای را به راه انداخته‌اند.منابع اسرائیلی و غربی از مدت‌ها پیش از طرحی موسوم به «طرح ژنرال‌ها» برای تخلیه شمال غزه و کوچاندن ۴۰۰ هزار جمعیت آن به جنوب محور «نیتساریم» خبر داده بودند که طی هفته‌های اخیر این طرح به مرحله اجرا در آمده است. محور نیتساریم جاده‌ای است که در ماه فوریه سال گذشته در جنوب شهر غزه ساخته شد تا نوار غزه را به دو بخش شمال و جنوبی تقسیم کند.چندی پیش وبگاه میدل ایست آی در گزارشی نوشت که اجرای «طرح ژنرال‌ها» رسما آغاز شده و ارتش اسرائیل اعلام کرده است که هرکسی در شمال غزه بماند «تروریست» قلمداد می‌شود و کشته خواهد شد.

حمله راکتی به پایگاه آمریکایی‌ها در سوریه
فارس/ منابع خبری از حمله راکتی به پایگاه اشغالگران آمریکایی در شرق سوریه خبر می‌دهند.شبکه المیادین در این باره گزارش داد پایگاه نیروهای آمریکایی در میدان گازی «کونیکو» در شرق دیر الزور سوریه مورد حمله ۶ راکت قرار گرفته است. رسانه عراقی «صابرین‌نیوز» خبر داد که راکت‌ها به سامانه پدافندی و راداری این پایگاه آمریکایی‌ها در شرق دیر الزور اصابت کرده است. این پایگاه بامداد امروز نیز هدف حمله راکتی قرار گرفته بود.

حملات اسرائیل به بانک‌های بیروت جنایت جنگی است
فارس/ حملات ددمنشانه و تجاوزکارانه رژیم موقت تروریست صهیونیستی به مؤسسات مالی در ضاحیه جنوبی بیروت، با واکنش عفو بین‌الملل همراه شد.این سازمان بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت: «حملات اسرائیل به مؤسسات قرض‌الحسنه حزب‌الله در لبنان، نقض قوانین بین‌المللی است». شبکه «الجزیره» به نقل از عفو بین‌الملل گزارش داد: «هدف قراردادن بانک‌های قرض‌الحسنه توسط اسرائیل باید به عنوان جنایت جنگی مورد بررسی قرار گیرد».این سازمان با بیان اینکه شهروندان عادی لبنانی از این مؤسسات مالی نفع می‌برند، گفت که بهانه‌های ادعایی رژیم صهیونیستی برای حمله به آنها موجه و کافی نیست.

هلاکت یک فرمانده ارشد اسرائیلی در درگیری با حزب‌الله
فارس/ منابع خبری گزارش دادند که یک نظامی صهیونیست در جریان درگیری با حزب‌الله در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی به هلاکت رسیده است. این منابع گفتند که فرد کشته شده، ۴۳ ساله است که جانشین یک از فرماندهان نیروهای ذخیره ارتش صهیونیستی بوده است.وبسایت «حدشوت» خبر داد که فرد کشته شده، یک خاخام صهیونیست بوده که در شهرک اسرائیلی «دولیب» در نزدیکی رام‌الله زندگی می‌کرده است. نام وی «آویرام حریب» بوده است.از آغاز عملیات زمینی ارتش اسرائیل در لبنان، بیش از ۵۵ نظامی ارتش صهیونیستی کشته و بیش از ۵۵۰ نفر مجروح شدند. در عملیاتهای حزب‌الله، بیش از ۲۰ تانک مرکاوا، دو پهپاد پیشرفته هرمس-۴۵۰، چهار لودر نظامی، یک خودروی زرهی و یک نفربر منهدم شده است.

جبهه مقاومت در آینده بروز بیشتری خواهد داشت
صداوسیما/ جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه جبهه مقاومت در آینده بروز بیشتری خواهد داشت، درخصوص تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران، گفت: اگر صهیونیست‌ها خباثت یا اقدامی انجام دهند، همه زیرساخت‌های آنها به طرفه ‌العینی می‌تواند از بین برود. سردار «علی فدوی» در حاشیه مراسم گرامیداشت شهید نیلفروشان درخصوص شهادت فرماندهان مقاومت، گفت: تعداد زیاد شهدای فرمانده جبهه مقاومت به این معنی است که قوه جبهه مقاومت درآینده و همین الان نسبت به قبل بروز بسیار بیشتری دارد. وی تأکید کرد: این بروز در حالی است که همه خبائث عالم یعنی آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و اروپایی‌ها توانشان را متمرکز کرده‌اند که حزب‌الله را از کار بیندازند اما فهمیدند که اگر حزب‌الله قبلا ۵۰-۶۰ موشک می‌زد، اکنون ۱۷۰ تا ۲۰۰ موشک می‌زند. این بدان معناست که این قوه بروز پیدا کرده است و به هیچ عنوان نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

مراسم چهلمین روز ارتحال آیت‌الله محفوظی برگزار می‌شود
حوزه/ مراسم چهلمین روز ارتحال عالم ربانی آیت‌الله حاج شیخ عباس محفوظی روز پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار می شود.

تعداد عملیات‌های حزب‌الله بیشتر می شود
باشگاه خبرنگاران/ مقاومت اسلامی لبنان و عراق روز سه‌شنبه ۴۳ عملیات علیه اهداف رژیم صهیونیستی انجام دادند که بنا بر اعتراف رسانه‌های این رژیم تعداد عملیات‌های حزب‌الله لبنان در این روز علیه مواضع صهیونیست‌ها بی سابقه بوده است.به گزارش ستاد اطلاع رسانی جنگ مقاومت اسلامی لبنان، حزب الله روز سه‌شنبه رکورد ۳۹ عملیات در یک روز علیه مواضع، نیروها، اهداف، تجهیزات زرهی، شهرک‌ها، هواگرد‌ها و پایگاه‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی و جنوب لبنان را به ثبت رساند.ارتش رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقاومت اسلامی لبنان روز سه‌شنبه ۱۴۰ پهپاد و موشک به سمت اهداف اسرائیلی شلیک کرده است.

نافرمانی ۱۵ نظامی ارتش رژیم صهیونیستی از بازگشت به خدمت
باشگاه خبرنگاران/ وب سایت صهیونیستی والا گزارش داد که ۱۵ نظامی صهیونیست دیگر در نامه‌ای اعلام کردند که اگر کابینه صهیونیستی توافق آزادی اسرا را منعقد نکند، به خدمت در ارتش رژیم صهیونیستی باز نخواهند گشت.جروزالم پست نیز گزارش داد این ۱۵ سرباز به ۱۳۸ نظامی دیگر که پیش از این نامه انصراف از خدمت در صورت نبود توافق را امضاء کرده بودند، پیوستند. این نامه خطاب به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، یوآو گالانت وزیر جنگ، هرزی هالیوی، رئیس ستاد ارتش و اعضای کابینه رژیم تروریستی اسرائیل نوشته و خواستار پایان دادن به جنگ شد.

پارلمان اروپا پرداخت وام ۳۵ میلیارد یورویی به اوکراین را تصویب کرد
باشگاه خبرنگاران/ پارلمان اروپا روز سه‌شنبه با ۵۱۸ رأی موافق در مقابل ۵۶ رأی مخالف و ۶۱ رأی ممتنع پرداخت وامی تا سقف ۳۵ میلیارد یورو به اوکراین را تصویب کرد.این وام ۳۵ میلیارد یورویی که قرار است تا پایان سال آینده میلادی (۲۰۲۵) به کی‌یف پرداخت شود، بخشی از مکانیسم جدیدی است که بر اساس آن، بازپرداخت وام‌های اختصاص داده شده به اوکراین از محل سود دارایی‌های مسدود شده روسیه انجام خواهد شد. این وام همچنین سهم اتحادیه اروپا از کمک ۵۰ میلیارد دلاری (تقریباً ۴۵ میلیارد یورویی) است که اتحادیه اروپا و اعضای گروه هفت (۷ G) در ماه جولای بر سر پرداخت آن به اوکراین به توافق رسیده بودند و کشور‌های گروه هفت متعهد شده‌اند که پرداخت مابقی این کمک ۵۰ میلیارد دلاری به کی‌یف را به عهده بگیرند. پرداخت این وام از سوی اتحادیه اروپا به اوکراین همچنین مشروط به پایبندی مداوم کی‌یف به اصول دموکراتیک، حقوق بشر و سایر شرایطی است که کی‌یف از سوی این اتحادیه ملزم به رعایت آنها شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *