خبر روز ۱۴۰۳/۰۸/۱

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب برای درگذشت همسر شهید اسلامی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت حاجیه خانم بادامچیان، همسر مکرمه شهید محمدصادق اسلامی از مبارزان برجسته‌ دوران انقلاب و شهدای حادثه تروریستی هفتم تیر ۱۳۶۰ را تسلیت گفتند. متن پیام رهبرمعظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت همسر مکرمه‌ شهید عزیز آقای حاج صادق اسلامی رحمه‌ا…‌علیهما را به فرزندان گرامی و دیگر بازماندگان ایشان و خانواده‌های خویشاوند تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای درگذشتگان آنان مسألت می‌نمایم.
انتقال ۳۶ زندانی ایرانی در کویت به کشور
درچهارچوب موافقت‌نامه معاضدت قضایی امضاء شده میان دوکشور ایران و کویت وباپیگیری سفارت کشورمان وهمکاری مسئولان کویتی، مقدمات ‌انتقال ۳۶ زندانی جهت گذراندن بقیه مدت محکومیت در ایران نهایی شده و درهفته آتی اجرایی خواهد شد. محمد توتونچی، سفیر کشورمان درکویت دراین‌خصوص اظهارکرد:ابتدا قرار بود تعداد ۲۲ نفر به ایران منتقل شوند ولی با تلاش و پیگیری سفارت و مساعدت مسئولان کویتی، این تعداد به ۳۶ نفر افزایش یافت که امید می‌رود طی روزهای آینده صورت پذیرد.
نیروهای مسلح برای ضربه به صهیونیست‌ها آماده هستند
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با فرمانده کل ارتش دیدار کردند. در این جلسه فرمانده کل ارتش گزارشی از فعالیت‌ها، برنامه‌ها و اقدامات ارتش ارائه داد. سرلشکر موسوی با اشاره به رزمایش اخیر نیروی دریایی ارتش، گزارشی از این رزمایش به اعضای کمیسیون عرضه کرد. وی با اشاره به اجرای رزمایش دریایی آیونز ۲۰۲۴، با حضور شناورهای سه کشور وهمین‌طورناظران اعزامی از ۱۱ کشور، تأکید کرد که این رزمایش در آرامش و اقتدار کامل و طبق برنامه اجرا شد. سرلشکرموسوی همچنین گزارشی از آمادگی‌های ارتش و نقش ارتش در عملیات وعده صادق ۲ ارائه و تصریح کرد: درصورتی ‌که خطایی از رژیم‌صهیونیستی سر بزند، قطعا پاسخ قاطع ما را دریافت خواهند کرد. وی افزود: نیروهای مسلح برای ضربه سنگین به دشمن صهیونیستی، کاملا آماده هستند. آمریکایی‌ها باید دست از حمایت رژیم جنایتکار و کودک‌کش بردارند. در این جلسه همچنین، معاونان اطلاعات، عملیات و طرح و برنامه ارتش گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این بخش به اعضای کمیسیون ارائه دادند.

 همشهری 
دست رد سنوار به فرار از غزه
روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نوشت: (شهید) یحیی سنوار، رئیس فقید دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در غزه، پیش از شهادت، پیشنهاد مصر برای خروج از نوار غزه را رد کرده بود. او که هفته گذشته در جنوب غزه در جریان درگیری مسلحانه با رژیم اشغالگر اسرائیل به شهادت رسید، تصمیمی برای خروج از باریکه غزه نداشته است. منابع مطلع به این روزنامه گزارش داده‌اند که پیش‌تر نیز در آغاز تجاوزات اسرائیل به غزه، قاهره به سنوار پیشنهاد داده بود که در ازای آزادی اسرا، از نوار غزه خارج شود، اما او نپذیرفته بود.
مجبور به دادن امتیاز به حماس هستیم
روزنامه هاآرتص نوشت: یک عضو برجسته تیم مذاکره‌کننده اسرائیلی گزارش داده است که حماس در حال حاضر همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و پس از شهادت سنوار، ضعفی از خود نشان نمی‌دهد. وی در ادامه افزود: «تل‌آویو برای پیشبرد مذاکرات مربوط به توافق تبادل اسرا باید امتیاز بدهد و بدون امتیاز، مذاکرات با حماس برای آزادی اسرا به بن‌بست کشیده خواهد شد.» این مذاکره‌کننده که نامش فاش نشده، همچنین پیشنهاد کرده که تل‌آویو برای امتیاز دادن به حماس در ازای آزادی اسرا، از محور فیلادلفی در غزه عقب‌نشینی و برنامه زمانبندی برای خروج از غزه را اعلام کند.
طرد ۲ میلیون تبعه غیرمجاز
سردار احمدرضا رادان، فرمانده‌کل انتظامی کشور گفت: تا پایان سال‌جاری، ۲ میلیون نفر از اتباع بیگانه غیرمجاز جمع‌آوری و از کشور طرد می‌شوند، اما آن دسته از اتباعی که قانونی وارد کشور شده‌اند، مهمان ما هستند و از حمایت انتظامی هم برخوردارند.
یک خبر خوش از دولت
فرآیند واگذاری واحدهای مسکونی به خانواده‌های جان‌باختگان معدن طبس از سوی دولت درحال انجام است. محمد نصیری، نماینده طبس در مجلس با اعلام این خبر تأکید کرد که واحدهای اختصاص داده‌شده، از سوی دولت خریداری شده و در حال واگذاری است.
کشتار فلسطینی‌ها در صف آب!
در حمله اسرائیل به غیرنظامیان فلسطینی در صف آب در منطقه جبالیا البلد در شمال غزه، دست‌کم ۶ نفر از جمله چند کودک به شهادت رسیدند. در جریان جنگ بی‌وقفه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه تاکنون نزدیک به ۱۷ هزار کودک فلسطینی شهید شده‌اند.

 کیهان
دست‌های پنهان ایران در اسرائیل با ۶۰۰ مأموریت موفقیت‌آمیز
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی مدعی دستگیری هفت اسرائیلی به اتهام جاسوسی برای ایران شد.این روزنامه عنوان می‌کند: هفت اسرائیلی به اتهام جاسوسی برای ایران و ارائه اطلاعات در مورد پایگاه‌های ارتش دستگیر شدند. در ادامه عنوان شده است دادستان‌ها ادعا می‌کنند که این هفت نفر حدود ۶۰۰ ماموریت را برای ایران انجام داده‌اند، از جمله جمع‌آوری اطلاعات در سایت‌های حساس نظامی و زیرساختی و شناسایی اهداف انسانی بالقوه برای ایران. جروزالم پست خاطرنشان کرد: سایت‌های مهمی که در جاسوسی ادعایی آنها دخیل بودند عبارتند از پایگاه هوائی رامات دیوید، پایگاه هوائی نواتیم، گلیلوت و پایگاه تیپ گولانی که در آن چهار سرباز هفته گذشته در حمله پهپادی حزب‌الله کشته شدند. این روزنامه می‌افزاید: دادستان گفت که از مظنونان «نقشه‌های مکان‌های استراتژیک از جمله پایگاه تیپ گولانی کشف شده است. جروزالم تصریح می‌کند: هفت مظنون یهودی اسرائیلی آذری الاصل از حیفا و حومه خلیج حیفا هستند (یکی از آنها سرباز فراری از ارتش است) و حدود ۳۵ روز است که در بازداشت به سر می‌برند.
آمادگی مقاومت موجب یأس و ناامیدی صهیونیست‌ها شده است
سردارجباری، مشاور فرمانده کل سپاه با تأکید بر ناکامی رژیم صهیونیستی در تضعیف حزب‌الله لبنان، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد که با ترور شهید سید حسن نصرالله می‌تواند بنای حزب‌الله را که توسط شهید سید عباس موسوی ایجاد و توسط شهید نصرالله مرتفع شده بود، فرو بریزد اما آن‌ها نمی‌دانند که این بنا مانند انقلاب اسلامی به قدری مستحکم است که فرو نخواهد ریخت و نیروهای مقاومت با انگیزه بیشتر و تمسک جستن از روح پرفتوح شهدا که دستشان برای یاری رساندن بازتر است، پیروز خواهند شد. سردار جباری افزود: رژیم صهیونیستی پس از ترور سید حسن نصرالله متوجه شد که این بنا فرو نخواهد ریخت و این‌گونه نیست که آنان با این جنایات بتوانند مقاومت را تضعیف کنند، بلکه امروز ما و تمام محور مقاومت شامل حماس، مقاومت سوریه، مقاومت عراق و یمن بیش از پیش در آمادگی کامل قرار داریم.مشاور فرمانده کل سپاه همچنین به قدرت و شجاعت نیروهای انصارالله یمن اشاره و عنوان کرد: یمنی‌ها شجاعت مثال‌زدنی خود را در عرصه جنگ نشان داده‌اند. وی با بیان اینکه همه گروه‌های مقاومت از آمادگی لازم برخوردارند و این امر موجب یأس و ناامیدی صهیونیست‌ها شده است، خاطرنشان کرد: إن‌شاءالله رژیم صهیونیستی در این ناامیدی از بین خواهد رفت.
هاآرتص مدعی دسترسی هکرهای مرتبط با ایران به اطلاعات مهم سران تل‌آویو شد
رسانه‌ اسرائیلی مدعی دسترسی هکرهای وابسته به «سرویس اطلاعاتی ایران» به ایمیل‌های مهم دست‌کم چهار مقام کنونی و پیشین رژیم صهیونیستی شده‌ است. طبق گزارش روزنامه ‌هاآرتص چاپ فلسطین اشغالی، هکرها در حال انتشار اطلاعات سران رژیم صهیونیستی، از جمله فهرست مخاطبین یک مقام ارشد این رژیم هستند. هاآرتص همچنین گزارش کرد که اطلاعات حساس مقامات مذکور در سایت «اختصاصی» هکرها منتشر و لینک اطلاعات مقامات در کانالی در پیام‌رسان تلگرام قرار گرفته است.

 ایران 
کوشش رهبر محترم انقلاب در نماز جمعه نصر آبرویی برای اسلام بود
آیت‌الله العظمی جوادی آملی در سخنانی درباره حوادث اخیر لبنان و فلسطین، گفت: امیدواریم که ذات اقدس اله طولی نکشد که نصرت الهی را شامل همه شما بنماید و کوششی که رهبر محترم مخصوصاً در آن نماز باشکوه انجام دادند که واقعاً در آن روز آبرویی بود برای اسلام، مأجور باشد! ایشان در گفت‌و‌گوی تصویری خود اظهار داشت: خدا رحمت کند فردوسی را! می‌گوید: «فلک گفت احسنت ملک گفت زه» که ما این را درباره وعده صادق دوم گفتیم! این یک چیز عادی نبود؛ همه ماندند. وی افزود: کدام کشور بود که به اینها کمک نکرد؟! تنها اسرائیل که نیست؛ شما می‌بینید که پشت سر هم، هم امریکا است، هم انگلیس است، هم فرانسه است؛ همه هستند. این جنگ احزاب است اما هیچ نگرانی‌ای نیست در پیروزی اسلام.
دستور رئیس قوه قضائیه برای برخورد با مخلان امنیت روانی جامعه و اخلالگران بازار
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه، با اشاره به ضرورت صیانت کامل از امنیت روانی جامعه و معیشت مردم در شرایط فعلی، تصریح کرد: باید دادستان‌های ما و سایر مسئولان ذیصلاح قضایی در راستای مقابله با برهم‌زنندگان امنیت روانی جامعه و کسانی که به نفع دشمن، عملیات روانی طراحی می‌کنند، اقدامات قانونی و مقتضی را انجام دهند. وی افزود: همچنین در قبال آن دسته از کسانی که برآنند تا از شرایط فعلی سوء‌استفاده کنند و در بازار اخلال ایجاد کرده و مسائل معیشتی مردم را بیشتر کنند نیز باید برخورد‌های قانونی و مقتضی صورت گیرد. رئیس دستگاه قضا با اشاره به اهمیت حمایت از فعالان سالم اقتصادی و کنشگران بخش خصوصی جهت کمک به رونق و جهش تولید، اظهار کرد: رئیس‌جمهور در شرایط فعلی بر حمایت از فعالان اقتصادی و کنشگران بخش خصوصی تأکید دارد و از آنها می‌خواهد که با تمام توان و ظرفیت‌ها برای خنثی کردن تحریم‌ها و تحقق شعار سال ناظر بر «جهش تولید با مشارکت مردم» به میدان بیایند؛ در همین راستا، قوه قضائیه نیز مجدداً و موکداً اعلام می‌دارد که از فعالان سالم اقتصادی و فعالان بخش خصوصی، حمایت کامل به عمل می‌آورد و با کسانی که چوب لای چرخ این فعالان می‌گذارند، برخورد قاطع و قانونی خواهد داشت.

 جمهوری اسلامی 
احکام متناسب سازی حقوق بازنشستگان در آبان صادر می‌شود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور احکام متناسب سازی حقوق بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی و فولاد در آبان خبر داد. میدری که برای تشریح جزییات تصویب نامه اخیر دولت به کمیسیون اجتماعی مجلس آمده بود گفت: پس از رفع ابهاماتی که در آیین نامه اجرایی دولت وجود داشت سازمان امور اداری و استخدامی احکام متناسب سازی صندوق کشوری را صادر کرده و در اختیار وزارت تعاون و کار قرار داده است.

 وطن امروز 
بیانیه فراکسیون زنان مجلس درباره شهادت بانوی ایرانی در لبنان
فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای ضمن محکوم‌کردن اقدام رژیم صهیونیستی در به ‌شهادت ‌رساندن معصومه کرباسی، بانوی ایرانی و همسرش، از مجامع بین‌المللی و حقوق بشری خواست به سکوت مرگبار خود پایان دهند.
برای مقابله با تهدیدات متصور تمهیدات مطلوبی اندیشیده شده است
امیر سرتیپ صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با تأکید بر اینکه تعامل پدافند هوایی با مراکز علمی و آموزشی موجب ارتقای قدرت بازدارندگی کشور شده است، گفت: برگ برنده پیشرفت در عرصه نظامی نسل جوان باانگیزه، نخبگان متعهد و کارکنان متخصص هستند. صباحی‌فرد خاطرنشان کرد: مراکز علمی و تحقیقاتی نیروی پدافند هوایی همگام با سایر نیروهای مسلح در راستای مقابله با هرگونه تهدیدات متصور، تمهیدات مطلوبی اندیشیده و در عرصه توسعه توان پدافندی اعم از رادار، موشک، پهپاد و جنگ الکترونیک به موفقیت‌های مطلوبی دست یافته‌اند که البته به همین مقدار قطعا بسنده نخواهیم کرد و در این مسیر با قدرت پیش خواهیم رفت.
ساخت ۱۱۰ واحد نهضت ملی مسکن در جزیره ابوموسی
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از آغاز ساخت ۱۱۰ واحد مسکونی در جزیره ایرانی بوموسی خبر داد و گفت: به طور قطع این جزیره جزو اراضی لاینفک جمهوری اسلامی ایران است و بر اساس قوانین کشورمان امکان ساخت‌وساز و اجرای برنامه‌های مسکن ملی در این منطقه فراهم است. مالکی افزود: مصوبه قانونی داریم که در جزیره تمام ایرانی بوموسی برای ساکنان و کسانی که علاقه‌مند به سکونت در این جزیره هستند، مسکن‌سازی کنیم و مصوبه ساخت ۱۱۰ واحد به استان ابلاغ شده و بزودی عملیات ساخت آغاز می‌شود.وی با بیان اینکه جزیره بوموسی را به عنوان ملک خودمان می‌دانیم که می‌توانیم در آن منطقه دخل و تصرف کنیم، تأکید کرد: همه اراضی جزیره بوموسی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران است و به عنوان اراضی ملی در سازمان ملی زمین و مسکن ثبت شده است.

 جوان 
‌دادن ملک به اتباع غیرمجاز جرم است
سردار قاسم رضایی جانشین فرماندهی کل انتظامی کشور تأکید کرد کسانی که از اتباع غیرمجاز استفاده کنند یا اینکه املاکی را در اختیار آن‌ها بگذارند، اقدامشان مجرمانه است و تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

 خراسان
در قانون جدید عفاف و حجاب برخورد بدون حضور مستقیم صورت می‌گیرد
بانکی پور نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:در قانون جدید عفاف و حجاب برخورد با کشف حجاب و برهنگی بیشتر از طریق دوربین‌ها و بدون حضور مستقیم صورت می‌گیرد. این قانون فرهنگی – اقتصادی با تمرکز بر عوامل اصلی مانند مدیران متخلف و واردکنندگان لباس‌های نامناسب اجرا می‌شود و جریمه‌ها به صورت اخطاریه و جریمه نقدی به موبایل افراد ارسال خواهد شد.
گولن درگذشت
«فتح ا… گولن» رهبر جریان گولن که سال‌ها در آمریکا زندگی می‌کرد، به دلیل عارضه قلبی درگذشت. گولن در زمره متهمان اصلی طراحی کودتای سال ۲۰۱۶ ترکیه علیه دولت رجب طیب اردوغان بود. مرگ گولن به یکی از پرونده‌های چالش برانگیز در روابط واشنگتن-آنکارا خاتمه خواهد داد، چرا که دولت ترکیه در طول سال‌های گذشته همواره بر استرداد وی از سوی آمریکا به عنوان یکی از موضوعات مهم در روابط دو کشور اصرار داشت.

 آرمان ملی
تکذیب ادعای منتسب به آقاتهرانی درباره سنوار
حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت:نقل قول منتسب به اینجانب درباره شهید بزرگوار یحیی سنوار و ارتباط ایشان با حضرت آیت‌الله خوشوقت رضوان‌الله‌علیهما درست نبوده و از همگان درخواست دارم تا جلوی پخش شایعاتی که باعث تضعیف جبهه مقاومت می‌شود و خدای‌نکرده به اختلافات دامن می‌زند را بگیرند.
گفتنی است دیروز در فضای مجازی به نقل از مرتضی آقاتهرانی گفته شد: خودم مستقیما از لبان مبارک آیت الله خوشوقت شنیدم که فرمود یحیی سنوار توسط بنده، شیعه شد!

 رسالت
هشدار ناتو درباره استقرار نیروهای کره شمالی در روسیه
ائتلاف نظامی ناتو نسبت به گزارش‌های مربوط به احتمال استقرار قریب‌الوقوع نیروهای کره شمالی در جنگ روسیه علیه اوکراین ابراز نگرانی کرده است.مارک روته، دبیر کل ائتلاف ناتو پس از دیدار با “یون سوک یول”، رئیس جمهور کره جنوبی، در این باره گفت: اگر کره شمالی نیرو بفرستد، این امر تشدید قابل توجهی در اوضاع خواهد بود.رئیس جمهور کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد که بر اساس اطلاعات کره جنوبی، بیش از ۱۵۰۰ نفر از نیروهای ویژه کره شمالی در حال حاضر در روسیه هستند. گفته می‌شود که آنها بخشی از یک گروه ۱۲۰۰۰ سربازی هستند که کره شمالی می‌خواهد به روسیه بفرستد، که آنها قرار است در جنگ اوکراین مستقر شوند.

 مردم سالاری
پزشکیان با سران کشورهای چین، روسیه و هند دیدار می‌کند
رئیس جمهوری به دعوت ولادیمیر پوتین و به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس، سه‌شنبه عازم شهر کازان محل برگزاری این اجلاس در روسیه، خواهد شد. پزشکیان در نشست اصلی سران بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت عادله جهانی»، نشست گسترده کشورهای عضو بریکس و اولین جلسه بریکس پلاس با موضوع «ساختن جهانی بهتر با هم» حضور یافته و سخنرانی خواهد کرد. رئیس جمهور همچنین دیدارهایی با روسای جمهور روسیه، چین، بلاروس، قرقیزستان، نخست وزیر هند و نیز برخی دیگر از سران و مقامات شرکت کننده در این اجلاس‌ها خواهد داشت.
ورود کنگره به مسأله درز اطلاعات نقشه اسرائیل
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در گفت وگو با شبکه سی‌ان‌ان افزود: افشای اسناد محرمانه اطلاعاتی ایالات متحده در مورد جزئیات طرح‌های (رژیم) اسرائیل علیه ایران بسیار نگران‌کننده است.جانسون در ادامه با اشاره به اینکه در یک تماس تلفنی با نتانیاهو درباره این موضوع با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت وگو کرده است، اظهار کرد: به نتانیاهو اطلاع دادم که تحقیقات درباره افشای این اطلاعات در جریان است و من توضیحاتی در مورد این تحقیقات دریافت خواهم کرد. وی در ادامه این گفت وگو با شبکه سی‌ان‌ان تأکید کرد: برخی اتهامات جدی در خصوص افشای این اطلاعات مطرح می‌شود و ما از نزدیک این مساله را دنبال می‌کنیم.
ابهام درباره منبع نشت اطلاعات
یک نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی در اظهاراتی با ابراز تردید درباره اسناد منتشر شده از تصمیم رژیم صهیونیستی برای حمله به جمهوری اسلامی ایران، گفت که این اقدام (درز اسناد) توسط مقامات بلندپایه صورت گرفته است. تالی گوتلیب نماینده کنست از حزب لیکود در اظهاراتی در این باره افزود: افشای اسناد مربوط به حمله اسرائیل به ایران تصادفی نیست. وی تأکید کرد: یک مقام رده پائین نمی‌تواند تنها کسی باشد که اسناد حمله به ایران را افشا کرده است. گوتلیب ادعا کرد: افشای اسناد به عمد و برای جلوگیری از حمله اسرائیل به ایران انجام شده است.

 قدس 
توافق نظامی تاریخی انگلیس و آلمان
روزنامه تایمز به نقل از جان هیلی، وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد این هفته انگلیس و آلمان یک توافق نظامی تاریخی را امضا خواهند کرد؛ توافقی که سبب نزدیکی نظامی و امنیتی بیشتر لندن و اتحادیه اروپا می‌شود. به نوشته تایمز، این توافق به نیروهای انگلیس و آلمان اجازه می‌دهد تمرینات نظامی مشترکی را در مرز شرقی ناتو با روسیه، به احتمال زیاد در استونی و لیتوانی انجام دهند.این توافق همچنین دو کشور را قادر می‌سازد با هم تسلیحات بیشتری تهیه کنند و منجر به همکاری نزدیک‌تر در توسعه و تولید نسل بعدی تسلیحات شود.
چشم‌بادامی‌ها غرفه نظامی اسرائیل را تعطیل کردند
اعتراضات در نمایشگاه بین‌المللی هوا و فضای ژاپن در توکیو منجر به بسته شدن غرفه‌ای شد که توسط شرکت البیت سیستمز، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده تسلیحات رژیم صهیونیستی اداره می‌شد. معترضان در تظاهراتی که در داخل و خارج از سالن نمایشگاه برگزار شد، مشارکت البیت سیستمز در واردات سلاح‌های مورد استفاده در نسل‌کشی در غزه را محکوم کردند. فعالان با حمل تابلوهایی به غرفه این شرکت هجوم بردند و شعارهایی مانند «شرم بر تو البیت» سر دادند. حضور آن‌ها، همراه با تعداد زیاد معترضان در خارج از مرکز نمایشگاه توکیو، این شرکت را بر آن داشت غرفه خود را زودتر تعطیل کند.

 ابتکار 
جلسه بررسی همکاری‌های مشترک ایران با کشورهای عضو بریکس
راهکارهای رفع مشکلات و موانع و تسریع در اجرا و پیشبرد تفاهمات و همکاری‌های مشترک ایران با کشورهای عضو بریکس، در جلسه‌ای به ریاست رئیس جمهور و با حضور جمعی از مسئولان اجرایی بررسی شد. در جلسه‌ای که شامگاه یکشنبه به ریاست مسعود پزشکیان و با حضور رئیس دفتر رئیس جمهور، وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور و جمعی دیگر از معاونین وزرا و مسئولین اجرایی برگزار شد، مهمترین تفاهمات، توافقات و پروژه‌های مشترک میان کشورمان و دیگر اعضای بریکس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.در این جلسه وزرای حاضر گزارشی از آخرین وضعیت همکاری‌های فیمابین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو بریکس ارائه و ضمن تشریح موانع و مسائل پیش‌روی تکمیل و تسریع طرح‌ها و پروژه‌های مشترک، یا آغاز اجرای تفاهمات و توافقات، راهکارهای پیشنهادی خود را نیز در این زمینه‌ها ارائه کردند.

 شهروند 
گزینه‌های جانشینی شهید سنوار
پس از شهادت یحیی سنوار، برجسته‌ترین نامزدهای ریاست دفتر سیاسی جنبش حماس، «خالد مشعل»، رئیس دفتر این جنبش در خارج از فلسطین، «خلیل الحیه»، معاون دفتر سیاسی حماس، «محمد السنوار» از فرماندهان برجسته گردان‌های القسام و «نزار عوض‌الله» عضو دفتر سیاسی این جنبش، معرفی شده‌اند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

ضرورت استفاده حداکثری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از ظرفیت های حوزه های علمیه
ایرنا/ آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار با رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، با بیان اینکه این مرکز نباید تنها به رصد مطابقت یک قانون با فقه و دین اکتفا کند، بلکه باید ابعاد و زوایای پیدا و پنهان دین را به جامعه و کشورهای دنیا نشان دهد، از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد، مدل دستاوردها و محصولات مرکز تحقیقات اسلامی مجلس را در اتحادیه بین المجالس ارائه دهد و این مرکز را به مجالس دنیا معرفی کند.رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار -علیهم السلام- گفت: بسیاری از موضوعات از جمله جمعیت، یارانه‌ها، بورس و مباحث ربوی در بانک‌ها نیازمند ورود جدی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از منظر فقهی و دینی است. آیت الله فاضل لنکرانی خطاب به رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اینکه دین و فقه در مباحث قانونگذاری کجا باید ورود پیدا کنند و کجا وارد نشوند، نیاز به مرزبندی‌های شفاف دارد و باید توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تهیه و تدوین شود، تا هم قانونگذاری و هم حوزه‌های علمیه، مرزهای خود را بدانند و بر اساس آن به وظایف خود عمل کنند. وی بر استفاده حداکثری از ظرفیت حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: حوزه علمیه باید از این فرصت و ظرفیتی که از طریق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای حضور در قانونگذاری از منظر دین، ایجاد شده، نهایت استفاده را داشته باشد.

هریس: ترامپ رئیس‌جمهور شود کی‌یف تسلیم می‌شود
فارس/ کامالا هریس در جریان یک گردهمایی انتخاباتی در «میشگان» مدعی شد که در صورتیکه «دونالد ترامپ» بعنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا برگزیده شود، کنترل کی‌یف به دست رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین خواهد افتاد. وی در این خصوص گفت «او (ترامپ) اوکراین را مجبور خواهد کرد در نبرد با یک متجاوز و نقض حاکمیت خود، تسلیم شود. اگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور شود، ولادیمیر پوتین در کی‌یف خواهد ماند». معاون رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد که ترامپ به سادگی و از طریق چاپلوسی فریب‌ می‌خورد.هریس در این خصوص گفت «او تحت کنترل است. او اجازه می‌دهد که به سادگی از طریق چاپلوسی و اقدامات ظریف دیکتاتورها و مستبدان سراسر جهان فریب بخورد و کنترل شود».

در روزهای آینده غافلگیری‌های بیشتری برای دشمن داریم
تسنیم/ «علی فیاض» نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان طی سخنانی درباره تحولات مربوط به نبرد با دشمن صهیونیستی، اعلام کرد که دوره آینده شاهد عملکرد پیشرفته بیشتری از سوی مقاومت خواهد بود و حزب‌الله توانسته همه ساختار رهبری و فرماندهی خود را با توجه به ادامه جنگ با ارتش اشغالگر، احیاء کند.علی فیاض در گفتگو با الجزیره اظهار داشت: رژیم صهیونیستی بانک اهداف خود را در لبنان تمام کرده و کاری برای انجام دادن ندارد. این رژیم اکنون در یک معضل به سر می‌برد و طی ۱۵ روز گذشته هیچ دستاورد میدانی نداشته است. استراتژی مقاومت مبتنی بر فرسایش ارتش صهیونیستی بوده و اجازه نمی‌دهد که این ارتش به ثبات برسد.وی افزود: هرگونه تصمیم ارتش اشغالگر برای نفوذ زمینی به لبنان، نظامیان صهیونیست را زیر آتش مقاومت قرار می‌دهد و تلفات سنگینی به آنها وارد می‌سازد. ما از همه می‌خواهیم که به میدان توجه داشته باشند و از بازخوانی عجولانه اوضاع خودداری کنند.

اروپا خود را برای جنگ تجاری گسترده با دولت احتمالی ترامپ آماده می‌کند
باشگاه خبرنگاران/ نشریه پولیتیکو در مطلبی به پیامد‌های پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیر آن بر تجاری آمریکا و اروپا پرداخت و نوشت: اتحادیه اروپا در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، خود را برای جنگ تجاری گسترده با ایالات متحده آماده می‌کند. یکی از منابع به این نشریه گفت: «در دوره گذشته ریاست جمهوری ترامپ، ما باور نداشتیم که او واقعاً تا کجا پیش خواهد رفت. اما این بار زمان آماده شدن را داشتیم. اروپا تغییرات زیادی کرده است و ما آماده عمل خواهیم بود.» دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود عوارض واردات کالا به آمریکا را افزایش داد. کالا‌های اروپایی نیز از این قاعده مستثنی نبودند. یکی از این کالا‌ها افزایش عوارض واردات فولاد و آلومینیوم بود. اقدامی که با انتقاد‌های فراوان در داخل و خارج آمریکا مواجه شد.

پایگاه اطلاعاتی ارتش اسرائیل در تل‌آویو هدف موشک‌های حزب‌الله قرار گرفت
ایرنا/ مرکز اطلاع‌رسانی مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد که رزمندگان مقاومت اسلامی در ساعت ۷ و ۵۰ دقیقه صبح امروز (سه شنبه) پایگاه گلیلوت متعلق به واحد اطلاعات نظامی ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی در حومه تل آویو را با چند فروند موشک هدف قرار دادند. در همین حال، رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که یک فروند موشک در نزدیکی شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور خط موسوم به «خط سبز» در شرق تل آویو فرود آمده است. رسانه‌های رژیم اسرائیل همچنین از شنیده شدن صدای یک انفجار مهیب در شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شرق تل آویو خبر دادند و افزودند که آژیر خطر در چندین شهرک در شرق تل آویو و عکا و نواحی آن به صدا درآمده است. بر اساس گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، سامانه پدافند هوایی رژیم صهیونیستی در رهگیری موشک‌های حزب‌الله ناتوان بوده است و چند فروند از این موشک‌ها به منازل صهیونیست‌ها و خیابان‌ها اصابت کرده است.

تجمع اردنی‌ها نزدیک سفارت آمریکا در محکومیت جنگ نسل‌کشی علیه غزه
ایسنا/ صدها تن از شهروندان اردنی در برابر مسجد «عباد الرحمان» در منطقه «الصویفیه» در نزدیکی سفارت آمریکا در امان تجمع کرده و مخالفت خود را با حمله نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه اعلام کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات از دولت اردن خواستند تا توافق «وادی عربه» و توافق گازی با رژیم صهیونیستی و نیز توافق دفاعی مشترک با آمریکا را لغو کرده و سفارت آن در امان را ببندد.معترضان اردنی از مشارکت آمریکا با ماشین کشتار، تخریب و ویرانگری و جنگ نسل‌کشی که توسط اشغالگران اسرائیلی علیه مردم غزه به راه انداخته شده و عملیات قحطی و گرسنگی دادن تا حد مرگ تحت حمایت آمریکا در مقابل دیدگان سازمان‌هایی که ادعای دفاع از حقوق بشر را دارند، انتقاد کردند.

پیشنهاد مصر برای احیای مذاکرات آتش‌بس غزه
ایسنا/ منابع اعلام کردند مسؤولان مصری طرحی را برای احیای پرونده آتش‌بس در نوار غزه مطرح کرده‌اند که شامل عقب‌نشینی تدریجی رژیم صهیونیستی در یک دوره زمانی نسبتا طولانی است. منابع اعلام کردند نقش مصر در راستای هماهنگی با آمریکا است. این پیشنهاد شامل کلیاتی است که بر اساس آن مذاکرات از سر گرفته می‌شود. این پیشنهاد شامل عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه در یک دوره زمانی طولانی‌تر از چیزی است که در پیشنهادات قبلی آمده بود. به نظر می‌رسد طرح پیشنهادی مصر شامل عقب‌نشینی از جنوب نوار غزه به سمت شمال است. در مقابل گفته می‌شود که رهبری جنبش حماس به دلیل دوره زمانی و ضمانت‌های مربوط به پایبندی رژیم صهیونیستی درباره هرگونه توافق‌هایی در آینده با این طرح مخالفت کرده است. پاسخ جنبش حماس پایبندی به عقب‌نشینی کامل رژیم صهیونیستی از نوار غزه و بازگشت به وضعیت قبل از هفت اکتبر ۲۰۲۳ است.

انگلیس از پول‌های روسیه در لندن به اوکراین وام می‌دهد
مهر/ «جان هیلی» وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد که لندن مبلغ ۲.۲۶ میلیارد پوند (۲.۹۴ میلیارد دلار) به عنوان بخشی از یک وام بسیار بزرگ‌تر کشورهای گروه هفت (۷G) به اوکراین وام خواهد داد.به گفته وزیر دفاع انگلیس این وام بخشی از دارایی‌های مسدود شده روسیه در خارج است و «فقط» باید برای خرید تسلیحات نظامی و ارتش اوکراین هزینه شود. جان هیلی در ادامه افزود که استفاده از پول‌های۷ G در گفت‌وگوهای بین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و کایر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس بحث شده است. وزیر دفاع انگلیس در پاسخ به این سوال که آیا این وام برای خرید «موشک‌های سایه» ساخت انگلیس استفاده خواهد شد مدعی شد که این پول بیشتر برای خرید پهپادهای دوربرد استفاده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *