خبر روز ۱۴۰۳/۰۷/۳۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
به‌موقع به حساب برخی کشورهای عربی خواهیم رسید
علی لاریجانی، مشاور رهبرمعظم‌انقلاب اسلامی در مراسم نکوداشت مرحوم آیت‌ا…مهدوی کنی اظهار کرد: ایران در مقطع کنونی راهی جز ایستادگی انقلابی و البته عاقلانه ندارد و باید به وحدت درونی برای صیانت از منافع ملی، توجه تام داشته باشیم. وی افزود: به نظر می‌رسد در حوادث تند ماه‌های اخیر، بیشترین ضربه رابرخی کشورهای عربی خوردند که با سکوت و گاه تعریض به مقاومت و گاه خوشحالی در مقابل شهادت نصرا…،هنیه و سنوار، در افکار عمومی بی‌حیثیت شدند. لاریجانی افزود: این کشورهای عربی در همین زمان به‌دنبال بیانیه‌نویسی درمورد جزایر علیه ایران هستند که باید به‌موقع به حساب آنها هم رسید. مشاور رهبر معظم‌ انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: این کشورها خودشان را عملا تسلیم فشار غرب ورژیم اسرائیل کرده‌اند. لاریجانی با اشاره به حوادث منطقه و نقشه صهیونیست‌ها برای تغییر ژئوپلیتیک منطقه گفت: مسأله‌ای که اسرائیل در پس این حوادث دنبال می‌کرد، در اظهار‌نظر نتانیاهو چندی پیش علنی شد و او گفت که تغییرات عمده در منطقه مدنظر ماست. این اظهارنظر باید مدنظر صاحب‌نظران داخلی باشد، چراکه اعراب منطقه از قبل به اسرائیل تعظیم کرده بودند.
همه اهداف خود در اراضی اشغالی را شناسایی کرده‌ایم
عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه «ان‌تی‌وی» ترکیه اظهار کرد: شهادت رهبر حماس یحیی سنوار، فعالیت‌های این جنبش را متوقف نخواهد کرد و تنها عزم آنها را تقویت خواهد کرد و به جوانان فلسطینی انگیزه خواهد داد. وی تأکید کرد: خطر درگیری در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله در سوریه وجود دارد. اسرائیل بدون کمک آمریکا نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد، بدون آمریکا نمی‌تواند به ارتکاب جنایات در غزه و لبنان دست بزند. همه تسلیحاتی که آنجا استفاده می‌شود، از سوی آمریکا تأمین می‌شود. عراقچی تصریح کرد:‌ اگر آمریکا اراده سیاسی واقعی داشت، می‌توانست حملات را متوقف کند و جلوی اسرائیل را بگیرد. وزیر امور خارجه کشورمان گفت:‌ برای ما آمریکا، متحد صهیونیست‌هاست و درصورتی‌که یک جنگ گسترده در منطقه رخ دهد، آمریکا به داخل آن کشیده خواهد شد و ما اصلا این را نمی‌خواهیم. وی ضمن هشدار درباره کشیده‌شدن جنگ به کشورهای خلیج‌فارس، تصریح کرد: مطمئنم همچنان فرصت دیپلماسی وجود دارد و نمی‌توانیم همه‌چیز را به اراده یک نفر در رژیم‌صهیونیستی بسپاریم.عراقچی در‌خصوص احتمال حمله رژیم اسرائیل علیه ایران تأکید کرد: هر حمله‌ای علیه ایران، به معنای عبور از خط‌ قرمز برای ماست. چنین حمله‌ای را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم. پاسخ لازم به هر حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران یا هر حمله مشابه داده خواهد شد. رژیم اسرائیل پاسخ متناسب به هر حمله علیه ایران را دریافت خواهد کرد. وی با اشاره به اصابت ۹۰ درصدی موشک‌های ایران به اهداف خود در عملیات وعده صادق ۲ تصریح کرد: ما به تأسیسات اقتصادی یا غیرنظامی رژیم‌صهیونیستی حمله نکردیم و فقط تأسیسات نظامی را هدف قرار دادیم. اکنون همه اهداف خود را در آنجا شناسایی کرده‌ایم و حمله مشابه به اهداف آنها انجام خواهد شد.

 همشهری 
پیام شاه اردن برای بشار اسد درباره حل بحران سوریه
سخنگوی وزارت امور خارجه اردن اعلام کرد وزیر امور خارجه این کشور قرار است پیامی شفاهی از طرف «عبدالله دوم» شاه این کشور به رئیس‌جمهور سوریه منتقل کند. امان می‌گوید محتوای این پیام در ارتباط با تلاش‌ها برای حل بحران سوریه و حل تبعات آن است و همچنین پاره‌ای از مسائل دوجانبه و اوضاع منطقه را دربرمی‌گیرد.
پایان رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴
رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴ با رژه دریایی یگان‌های شناور سطحی شرکت‌کننده به‌کار خود پایان داد. سخنگوی این رزمایش دراین باره عنوان کرد: رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴ نیروهای دریایی حاشیه اقیانوس هند با برگزاری رژه یگان‌های شرکت‌کننده از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران (جماران) در منطقه شمال اقیانوس هند پایان یافت. تاج‌الدینی افزود: در این مراسم کلیه شناورهای شرکت‌کننده در این رزمایش از نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه پاسداران گرفته تا نیروی دریایی کشورهای روسیه و عمان از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران (جماران) رژه رفتند. در این رژه، یگان‌های شناوری ایران شامل ناوشکن‌های جماران، البرز و ناوهای موشک‌انداز زره و همچنین شناور شهید سلیمانی و شناورهای الماس و همچنین شناور مبشر از کشور عمان و شناور مرکوری روسیه حضور داشتند.
واکنش تهران به ترور شهروند ایرانی
اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امورخارجه با محکومیت ترور بی‌رحمانه بانوی شریف ایرانی و همسر لبنانی وی گفت: جمهوری‌اسلامی ایران از همه ابزارهای موجود برای پیگیری موضوع و پاسخگوکردن رژیم‌صهیونیستی نسبت به جنایاتش استفاده خواهد کرد.
گام تازه در مناسبات تهران – قاهره
پس از سفر روزهای اخیر وزیر امورخارجه ایران به مصر، گفته می‌شود رؤسای‌جمهور ۲ کشور نیز در آینده نزدیک دیدار خواهند کرد. روزنامه قطری «العربی‌الجدید» دراین باره به نقل از منابع خود نوشت که دیدار مسعود پزشکیان و عبدالفتاح السیسی در حاشیه نشست سران بریکس در کازان روسیه انجام می‌شود.

 کیهان 
دولت آماده تعامل گسترده با تولیدکنندگان و تاجران برای حل مشکلات تولید و صادرات است
رئیس‌جمهور گفت: مملکت ما با تعامل صحیح با تاجران و صادرکنندگان قوام و پایداری می‌یابد و ما خود را موظف می‌دانیم که موانع را از پیش پای تجارت و تولید برداریم و به دنبال تعامل با شما هستیم. پزشکیان در مراسم آئین بیست و هشتمین دوره روز ملی صادرات همچنین در سخنانی ضمن محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه و همچنین حمایت‌های کشورهای مدعی حقوق بشر، آزادی و دموکراسی، با اشاره توطئه‌گری‌های دشمن از ایام پیش از انتخابات ریاست جمهوری اخیر و ادامه آن تا امروز گفت: دشمن از دوران انتخابات ریاست جمهوری با هدف ناامید کردن مردم از حضور در پای صندوق‌های رای به دنبال توطئه و تفرقه‌افکنی بود.وی افزود: شما تولیدکنندگان، صنعت‌گران و تاجران می‌توانید کمک کنید ما راه را باز می‌کنیم. جنگ امروز، جنگ اندیشه و تولید و تجارت و صنعت است و مبارزه در این جنگ نیازمند بستری است که ما به عنوان دولت باید آن را آماده کنیم و مصمم هستیم و معتقدیم به هر شکلی باید این بستر برای شما فراهم شود؛ تلاش می‌کنیم به نحو مقتضی موانع را از پیش پای شما برداریم.
احضار سفیر مجارستان به وزارت امور خارجه
سفیر مجارستان به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا در پی بیانیه مشترک سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس به وزارت امور خارجه احضار شد. به دنبال تکرار برخی ادعاهای بی‌پایه در بیانیه مشترک سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌ فارس و همچنین جمع‌بندی نشست پنجشنبه گذشته سران اتحادیه اروپا، گیولا پتو سفیر مجارستان در ظرفیت ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان درخصوص موارد فوق به وی ابلاغ شد. در این جلسه احضار، مدیرکل غرب اروپای وزارت امورخارجه با یادآوری ضرورت تبعیت همه کشورها از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا از اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد، به ویژه اصل احترام به تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی کشورها، حمایت ناروای اتحادیه اروپایی از برخی ادعاهای بی‌اساس و غیرقانونی علیه تمامیت ارضی ایران را به شدت تقبیح و محکوم کرد.

 ایران 
هلاکت فرمانده تیپ ۴۰۱ ارتش رژیم صهیونیستی
فرمانده کشته شده در جبالیا، بالاترین مقام کشته شده اسرائیلی از آغاز جنگ است. منابع عبری‌زبان اعلام کردند: سرهنگ «احسان دقسه» فرمانده تیپ زرهی ۴۰۱ که در جبالیا کشته شد، در کنار افسری که هفتم اکتبر سال گذشته کشته شد، بالاترین مقام نظامی اسرائیلی است که از آغاز جنگ در غزه کشته شده است. او فرمانده عملیات ارتش اسرائیل در جبالیا بود. سرهنگ دقسه از طایفه دروزی‌ در فلسطین اشغالی است که بر اثر انفجار یک نفربر همراه با تیمی که برای دریافت اطلاعات از میدان نبرد به جبالیا آمده بود، کشته شد. همچنین شبکه العربیه به نقل از منابع خود اعتراف کرد، ۴ افسر ارشد اسرائیلی از جمله فرمانده تیپ زرهی ارتش رژیم اشغالگر در شمال نوار غزه به هلاکت رسیده‌اند.
زن تبریزی همه طلاهایش را به مقاومت بخشید
خانم شمس‌آذران، همسر جانباز و آزاده هشت سال دفاع مقدس سرویس جواهراتی به ارزش یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان به جبهه مقاومت در لبنان اهدا کرد. خانم شمس‌آذران، لیسانس علوم تربیتی دارد و در حال حاضر مسئول درالقرآن پایگاه مقاومت است.
احداث دیوار مرزی؛ بزودی در غرب کشور
سردار گودرزی در پاسخ به وضعیت احداث دیوار مرزی اظهار داشت: اجرای این طرح در راستای جلوگیری از قاچاق سوخت و کالا و بخصوص ورود مواد مخدر است. همچنین پیشگیری از مهاجرت‌های غیرمجاز نیز از دیگر اهداف احداث دیوار مرزی است. فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران افزود: بر اساس آسیب‌شناسی انتظامی و نظامی بخصوص در حوزه قاچاق مواد مخدر و مهاجرت، فعلاً اولویت با مرز ایران با پاکستان و افغانستان است که حدود ۸۰ درصد مواد مخدر کشور از این دو مسیر، وارد کشور می‌شود. سردار گودرزی گفت: اکنون عملیات عمرانی و اجرایی طرح احداث دیوار مرزی از جنوب استان سیستان و بلوچستان و همچنین خراسان رضوی آغاز شده است.فرمانده مرزبانی درباره محدوده عملیاتی دیوار مرزی اضافه کرد: احداث این دیوار در استان‌های ایلام، کردستان و آذربایجان غربی نیز بزودی آغاز می‌شود.
ترور بانوی ایرانی در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی
سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت پایتخت کشور لبنان در پیامی که در حساب رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس به اشتراک گذاشت نوشت: با کمال تأسف به اطلاع هموطنان عزیر می‌رساند که در نتیجه حمله پهپادی ضدانسانی رژیم صهیونیستی در روز شنبه مورخ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ به مکانی عمومی در منطقه جونیه لبنان، یکی از بانوان ایرانی مقیم لبنان به نام معصومه کرباسی به‌همراه همسرش به فیض شهادت نائل گردیدند.
نرگس قدیریان، همسر مجتبی امانی سفیر ایران در لبنان نیز در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دوست عزیز و مهربانم خانم ‎معصومه کرباسی به دست رژیم خونخوار صهیونیستی ترور شد. چه بسیار شبهای جمعه در مراسم دعای کمیل در کنار هم با زمزمه دعا و مداحی برای اهل‌بیت -علیهم السلام- اشک ریختیم». وی همچنین افزود: «او پنج فرزند داشت و همیشه با دختر ۲ ساله‌اش به مراسم دعا می‌آمد. شهدشیرین شهادت گوارای جان پاک و باایمانش».

 جمهوری اسلامی 
باید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی شود
حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس درباره موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری و تامین اجتماعی گفت اگر ما در مجلس وقت می‌گذاریم و قانونی تصویب و در بودجه نیز آن را مصوب می‌کنیم انتظار داریم اجرایی شود. از هیات رئیسه مجلس انتظار داریم این موضوع را تعیین تکلیف کند. حاجی بابایی نایب رئیس مجلس در پاسخ به این نماینده گفت: موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان حرف همه نمایندگان مجلس بوده است و لذت اجرای آن نیز به دلیل طولانی شدن از ذائقه بازنشستگان خارج شده است. رئیس مجلس نیز به این موضوع ورود پیدا کرده و با دولت مذاکره شده ان‌شاءالله با فوریت این موضوع اجرایی خواهد شد.
سالانه حدود ۵۰ هزار نفر در ایران به دلیل مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند
معاون امور بهداشتی وزارت بهداشت گفت سالانه حدود ۵۰ هزار نفر در ایران به دلیل مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند. در سال ۱۴۰۰، مصرف دخانیات در مردان ۳ درصد و در زنان ۱۱ درصد افزایش یافته است. دکتر رئیسی، افزایش مالیات بر سیگار را در مصرف سیگار مهم دانست و افزود: سیگار در کشور ما به‌شدت ارزان است و قطعاً افزایش قیمت سیگار باعث کمتر شدن متقاضی خواهد شد که این موضوع یکی از برنامه‌های مهم ما خواهد بود.

 وطن امروز 
کلیات طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان تصویب شد
در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت. پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، نمایندگان با ۱۵۴ رأی موافق، ۶۱ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر، با کلیات این طرح موافقت کردند.
احضار مدیران شبکه موهن سعودی
رژیم سعودی مجبور شد مدیران شبکه موهن ام‌بی‌سی را که به شکل افراطی اقدام به توهین به شخصیت‌های شهید مقاومت کرده بودند، احضار کند. اداره کل ساماندهی رسانه‌های عربستان بدون ذکر نام این شبکه از بروز تخلف توسط آنان خبر داد. این شبکه جمعه گذشته گزارشی مغرضانه درباره شهدایی چون آیت‌الله سیدحسن نصرالله، حاج‌قاسم سلیمانی، حاج‌ابومهدی مهندس، اسماعیل هنیه و یحیی سنوار پخش کرد و آنها را تروریست نامید.
زنگزور خط قرمز ما است
آلن سیمونیان رئیس مجلس ملی ارمنستان اعلام کرد: «موضوع کریدور زنگزور برای ارمنستان یک خط قرمز غیرقابل ‌مذاکره است و این مساله برای امنیت و تمامیت ارضی ارمنستان بسیار حیاتی است و هیچ‌گونه مصالحه یا گفت‌وگویی در این زمینه پذیرفته نیست».

 جوان 
گزافه گویان اراده ملت ایران را مورد آزمون قرار ندهند
قالیباف، در جلسه علنی مجلس گفت: شورای همکاری خلیج فارس به جای آنکه توان خود را صرف توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی کند، همچنان به طرح ادعا‌های بی‌اساس درباره تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهد. قالیباف افزود: اتحادیه اروپا و برخی از کشور‌های تأثیرگذار در آن اتحادیه، نیز خود را از کشور‌های مستقل و دارای اراده، خود را به بازیگرانی گوش به فرمان رژیم صهیونیستی و توجیه‌گر نسل‌کشی آن رژیم در غزه و لبنان تنزل داده‌اند. وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا و سایر گزافه‌گویان بدانند که جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، پاره تن ایران هستند و کسی جرئت نخواهد داشت که خلاف این اصل مسلم اقدامی انجام دهد؛ برای موجودیت خودشان بهتر است که اراده ملت ایران را برای تثبیت این اصل مورد آزمون قرار ندهند.

 خراسان
سناریویی جدید برای تجدید فشارها بر ایران
حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در دیدار جمعی از اساتید حوزه علمیه قم گفت: گرچه کشورهای حاشیه خلیج فارس در ادعای مالکیت نسبت به جزایر سه گانه سابقه‌ای نسبتا چنددهه‌ای دارند، اما همنوایی برخی کشورها همچون روسیه و چین در این سخن غلط غیرقابل قبول تر است. همراهی اخیر اروپایی‌ها نیز بیانگر سناریویی جدید برای تجدید فشارها بر جمهوری اسلامی ایران در شرایط ویژه منطقه است که باید مورد توجه دقیق سکانداران دستگاه سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک کشور باشد.
دین پدرت چیست؟
حسام الهمادی، خبرنگار تونسی نوشت: نصرا… شیعه شهید شد و عده‌ای از سعودی‌ها شادی کردند، السنوار سنی شهید شد و برخی از سعودی‌ها باز هم خوشحال شدند. خب به ما بگو دین پدرت چیست؟ نکند از یهودیان خیبر باشد در حالی که ما نمی‌دانیم!

 رسالت
تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پاییز آمد»
در مراسم شانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در زنجان، تقریظ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای بر کتاب «پاییز آمد»، روایت زندگی خانم فخرالسادات موسوی و سردار شهید احمد یوسفی، فرمانده واحد مهندسی، رزمی سپاه ناحیه زنجان، منتشر شد.متن تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این کتاب به شرح زیر است:
بسمه‌ تعالی
– عشقی آتشین، عزمی پولادین، و ایمانی راستین چهره‌نگار زندگی این دو جوان است که با نگارشی زیبا و رسا در این کتاب تصویر شده است. این نیز از همان روایات صادقانه است که شنیدن و خواندن آن امثال این حقیر را خجالت‌زده می‌کند و فاصله‌ نجومی‌شان با این مجاهدان واقعی را آشکار می‌سازد.
با السنوار عهد بستیم راهش را ادامه دهیم
تظاهرکنندگان یمنی در بیانیه راهپیمایی‌های میلیونی خود ضمن تأکید بر ادامه دادن راه شهید السنوار و طوفان الاقصی تا آزادی فلسطین اعلام کردند که به حمایت از مقاومت فلسطین و لبنان ادامه خواهند داد.

 مردم سالاری 
رئیس‌جمهوری نامه دیگری به مجلس درباره حسین‌زاده ارسال کرد
دبیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، با اشاره به این که درخواست مجدد استعفای آقای حسین‌زاده از نمایندگی مجلس اعلام وصول شد، گفت: رئیس جمهوری برای بار دوم در نامه‌ای به مجلس اعلام کرده که می‌خواهد آقای حسین‌زاده را به عنوان معاون رئیس‌جمهوری در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کند. وی افزود: طبق آیین نامه داخلی مجلس یک هفته بعد از اعلام وصول تقاضای استعفا، موضوع در صحن علنی مطرح خواهد شد لذا به احتمال زیاد تقاضای استعفای آقای حسین زاده در هفته آینده در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.
دولت پیگیر پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی است
سخنگوی دولت از پیگیری پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی دو روزنامه‌نگار بازداشت‌شده در جریان حوادث تابستان و پاییز ۱۴۰۱، با هماهنگی قوه قضائیه خبر داد.فاطمه مهاجرانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: «‏رویکرد مثبت ریاست قوه قضاییه به حل و فصل موضوعات، این امید را ایجاد می‌کند که موضوع پرونده خانم‌ها نیلوفر حامدی و الهه محمدی نیز حل شود. دولت در هماهنگی با قوه قضاییه پیگیر موضوع است.» ۲۴ دی ۱۴۰۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران با تبدیل قرار الهه محمدی و نیلوفر حامدی به مبلغ هرکدام ۱۰ میلیارد تومان موافقت کرد و آنان پس از ۱۷ ماه آزاد شدند. هفته گذشته اما سخنگوی قوه قضائیه از اجرای حکم پنج سال حبس برای آنان به اتهام «ارتکاب اجتماع و تبانی ضد امنیت کشور» خبر داد و گفت: «پرونده به اجرای احکام جهت اجرا ارسال شده است.»
نقش آمریکا در ترور السنوار
روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش کرد افسران اطلاعاتی و کماندوهای آمریکایی مدت کمی بعد از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ برای کمک به رژیم صهیونیستی وارد عمل شده‌اند. طبق این گزارش مقام‌های آمریکایی گفتند پنتاگون چند روز بعد از آنکه حماس در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به سرزمین‌های اشغالی حمله کرد به شکل بی سر و صدایی ده‌ها کماندوی خود را به این سرزمین‌ها با هدف کمک به صهیونیست‌ها در زمینه اجرای عملیات‌هایی همچون نجات صهیونیست‌هایی که توسط حماس به اسارت گرفته شدند، فرستاد.
این روزنامه آمریکایی مشخص ساخته همدستی آمریکایی‌ها در جنایات صهیونیست‌ها مستقیم‌تر و گسترده‌تر از آن چه که تصور می‌شد، است. نیویورک تایمز در ادامه این مطلب با اشاره به نقش آفرینی مستقیم آمریکایی‌ها در عملیات‌های تروریستی رژیم صهیونیستی علیه رهبران ارشد حماس نوشته است: «کمک‌های اطلاعاتی آمریکا به اسرائیل حیاتی بودند.»

 قدس 
انهدام حداقل سه فروند جنگنده پیشرفته در عملیات وعده صادق ۲
خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع مطلع نوشت: با وجود استقرار تعداد قابل‌ توجهی از جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در پایگاه‌های هوایی کشورهای همسایه‌اش حداقل سه فروند جنگنده پیشرفته در یکی از پایگاه‌های مورد حمله عملیات وعده صادق ۲ منهدم شد. در این گزارش آمده: تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده آسیب به آشیانه اف ۳۵ در عملیات موشکی ایران را تأیید می‌کند، اینتل اسکای تأیید کرده است دست‌کم ۴۰ نقطه از پایگاه استراتژیک نواتیم در صحرای نقب مورد اصابت موشک‌های ایران قرار گرفته‌اند. مؤسسه تحقیقاتی میدلبوری نیز اذعان کرد دست‌کم ۳ شلتر جنگنده اف ۳۵ در حمله موشکی ایران مورد اصابت قرار گرفته است.

 اطلاعات 
انتصاب استانداران تهران، قم، خوزستان و لرستان
در جلسه هیئت دولت، استانداران قم، خوزستان و لرستان معرفی شدند.بر این اساس با معرفی وزیر کشور و با تصویب اعضای هیئت دولت آقایان محمدصادق معتمدیان به عنوان استاندار تهران، اکبر بهرام‌جو به عنوان استاندار قم، سید محمدرضا موالی‌زاده به عنوان استاندار خوزستان و سید سعید شاهرخی به عنوان استاندار لرستان منصوب شدند.

 شهروند
بررسی دوباره اصلاح لایحه تعطیلی روز پنجشنبه در کمیسیون اجتماعی
داداشی، نماینده مردم آستارا و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به بررسی برخی پیشنهادها درخصوص مصوبه کمیسیون در اصلاح ماده ۸۷ قانون خدمات کشوری، بحث ساعات کاری کارکنان و افزایش یک روزه تعطیلات پایان هفته در جلسه این کمیسیون، گفت: با توجه به اینکه اعضای کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون اصلی بررسی این لایحه در جلسات قبلی این اصلاحیه را مصوب کرده بود، بر مصوبه قبلی خود تأکید کرد. بنابراین همان مصوبه پیشین کمیسیون اجتماعی به صحن علنی مجلس ارائه، طرح و رأی‌گیری خواهد شد و صحن علنی مجلس در این خصوص تصمیم خواهد گرفت.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

خدمت در راه خدا هیچ حدومرزی ندارد
رسا / آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار هیئت امنای موکب حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) قم اظهار داشت: تشکیل چنین موکبی با نیت های خیر، یک موهبت الهی و مورد توجه امام زمان -عجل الله تعالی فرجه الشریف- است. این مرجع تقلید خدمتگزاری بی منت را توفیق بزرگی برشمرد و افزود: باید به گونه ای عمل نمایید که احساس نشود شما منتی بر آنها دارید، بلکه باید سپاسگزار باشید که بر شما منت نهاده‌اند تا چنین توفیقی شامل حال‌تان گردد. وی با بیان اینکه خدمت فی سبیل الله هیچ حد و مرزی ندارد، افزود: افراد زیادی می خواهند این کارها را انجام بدهند ولی نمی توانند. حال که خداوند به شما توفیق خدمتگزاری داده باید مرتبا شکر آن را بجا بیاورید و خدماتی داشته باشید که ماندگار بشود.وی بر استفادۀ حداکثری از تمام ظرفیت های مادی و معنوی موکب تأکید کرد.

با وحدت حوزه را تقویت کنیم و مشکلات را حل نماییم
سایت دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار با هیات رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین با انتقاد از تغییر متون درسی حوزه گفت:راه ما راه شیخ انصاری و شیخ طوسی و دیگر بزرگان است، من با تغییر متون حوزه به این شکل بطور جدی مخالفم، علمای بزرگ ما همین مسیر را طی کردند البته بعضی از مباحث نیاز به تلخیص دارد ولی اینکه بخشی از کتاب حذف شود و کتاب دیگری جایگزین گردد و جای آن کتاب را هم از حیث محتوا پر نکند و امتیاز داده شود مخالف هستیم. وی در ادامه با اشاره‌ به حضور چند روز قبل خود در مدرسه مبارکه‌ی فیضیه و دارالشفا، از نبود شور و حضور سابق طلاب انتقاد کرد که چه شد که متن حوزه خلوت شده است. استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این موضوع که حوزه علمیه قم باید پاسخگوی جهان اسلام خصوصاً شیعه باشد گفت: انشاء الله با وحدت، حوزه را تقویت کنیم و مشکلات را حل نماییم و بدانیم چشم‌های فراوانی به این مرکز دوخته شده‌است.

تخریب شخصیت اسطوره‌های مقاومت؛ ادامه خط ترور است
رسا/ آیت الله کعبی بازنمایی صحنه ترور یحیی سنوار را اشتباه راهبردی صهیونیست ها دانست و با اشاره به گزارش توهین آمیز شبکه سعودی در خصوص فرماندهان مقاومت، تخریب شخصیت را ادامه عملیات ترور توصیف کرد. وی با محکوم کردن اهانت شبکه سعودی در کشور عراق به فرماندهان شهید مقاومت از احساس وظیفه مردم عراق که منجر به تعطیلی این شبکه در کشور عراق شد، تشکر کرد. عضو جامعه مدرسین اضافه کرد: رسانه های دشمن در کنار ترور شهدای مقاومت در تلاش هستند تا آن ها را تخریب شخصیتی هم کنند از این رو رسانه های مقاومت باید با برجسته سازی شهدا به ویژه فرماندهانی همچون شهید سیدحسن نصرالله، جامعه را با استحکام قوی و درونی در ادامه راه شهدا یاری دهند.

یمن: اگر آمریکا به الحدیده حمله کند، جهنم ویتنام صرفا پیک‌نیک خواهد بود
باشگاه خبرنگاران/ «جمال عامر»، وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن اظهار داشت: آمریکا شروع به درز اطلاعاتی در خصوص حمله به الحدیده کرده است. عامر افزود: هدف دولت آمریکا در درز دادن اطلاعاتی درباره حمله به الحدیده، حمایت از رژیم صهیونیستی و وادارسازی رهبران صنعا به متوقف کردن پشتیبانی از غزه است. این مسئول یمنی تصریح کرد: اگر آمریکا بی‌گدار به آب بزند و به یمن حمله [زمینی] کند، جهنم ویتنام صرفا یک پیک‌نیک خواهد بود.

الاخبار: جنگ ادامه دارد و حماس در میدان نبرد است
باشگاه خبرنگاران/ رسانه لبنانی نوشت که گزارش‌ها و کلیپ‌های ویدئویی که آخرین لحظات قبل از شهادت سنوار را مستند کرده‌اند، تنها عدم آگاهی رژیم صهیونیستی را از ماهیت مقاومت نشان می‌دهند، چراکه آنچه تل‌آویو منتشر کرده، صرفا عزم نیرو‌های مقاومت را تشدید می‌کند؛ مسئله‌ای که منابعی از حماس آن را تأیید کردند و گفتند جنبش با قدرت بیشتر به مبارزه ادامه خواهد داد. روزنامه فایننشال‌تایمز به نقل از دیپلمات‌ها و تحلیلگران نوشت در حالی که شهادت «یحیی سنوار» رهبر حماس، مغز متفکر حمله هفتم اکتبر علیه رژیم صهیونیستی، ضربه دردناکی به حماس وارد کرد، اما این به معنای فروپاشی حماس نیست و به تنهایی به جنگ ویرانگر در غزه پایان نخواهد داد. یکی از دیپلمات‌های غربی در گفتگو با این روزنامه هشدار داد ادامه جنگ غزه به‌طور نامحدود نه تنها برای غزه، بلکه برای رژیم صهیونیستی به‌ویژه اسرای اسرائیلی ویران‌کننده خواهد بود، چراکه «ترور سنوار آخرین مرحله از فعالیت نظامی مؤثر است» و اکنون توپ در زمین رژیم صهیونیستی است که تصمیم بگیرد تا چه زمانی به این جنگ ادامه می‌دهد.

۹ عملیات حزب الله علیه رژیم اسرائیل
تسنیم/ جنبش حزب‌الله لبنان از ۹ عملیات خود علیه اشغالگران طی بامداد امروز خبر داد.جنبش مقاومت اسلامی لبنان طی بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کرد که عملیات‌های زیر را علیه رژیم اسرائیل و ارتش آن در جنوب لبنان و شمال فلسطین اشغالی طی بامداد امروز دوشنبه انجام داده است: هدف قرار دادن پهپاد هرمس ۹۰۰ ارتش اسرائیل. هدف قرار دادن توپخانه ارتش اسرائیل در اودم. حملات موشکی به شهرک کریات شمونه. هدف قرار دادن پایگاه بیت‌هلل. حمله موشکی به تجمع نظامیان صهیونیست در سایت نظامی المالکیه و الحاره الشرقیه در شهرک مرکبا. حمله موشکی به تحرکات نظامیان صهیونیست در جبل کحیل نزدیک مارون الرأس وحمله موشکی به نظامیان ارتش اسرائیل در خله ورده.

با وجود نتانیاهو جنگ تا ابد ادامه خواهد داشت
تسنیم/ پایگاه خبری زیمان اسرائیل در یادداشتی ، بعد از انعکاس برخی از اظهارات نتانیاهو در رابطه با لزوم ادامه جنگ نوشت: این همان گفتمان گمراه کننده، دروغین و مبهم است. این رسانه افزود: او طوری سخن می‌گوید که گویی ربوده شدگان هر زمان که دلشان بخواهد و از زندگی در تونل‌های غزه خسته شده باشند، راهی خانه‌های خود شده یا به گشت و گذاری در سواحل غزه پایان داده و باز می‌گردند. نتانیاهو در واقع به ما می‌گوید که جنگ هرگز متوقف نخواهد شد، ما پیش روی خود جنگ فرسایشی طولانی مدت و نسبتا خونینی داریم و خبری از بازگشت ربوده شدگان هم نخواهد بود. به هر شکل بدون توافق سیاسی، آتش بس ساز و کار ضمانت و نظارت بین المللی جنگ متوقف نخواهد شد و ربوده شدگان هم باز نخواهند گشت.

اعتراضات هزاران نفر در حمایت از فلسطینیان در برلین و بروکسل
تسنیم/ حدود یک سال پس از طوفان الاقصی جنبش مقاومت فلسطین حماس علیه اسرائیل، ده ها هزار نفر در شهر بروکسل، پایتخت بلژیک در خیابان ها تظاهرات کردند. آنها خواستار آتش بس فوری در نوار غزه و لبنان شدند. سازمان دهندگان این اعتراضات گفتند: قتل عام در لبنان و تشدید تنش منطقه ای باید متوقف شود. همزمان اعتراضات حامی فلسطینیان در پایتخت آلمان برگزار شد.

اوکراین به‌زودی شاهد خیانت غرب خواهد بود
ایسنا/ یک رسانه آمریکایی با اشاره به اینکه ارتش روسیه با تجهیزات و تسلیحات برتر، یک‌پنجم قلمرو اوکراین را تحت کنترل خود دارد و ارتش اوکراین برای حفظ نیروها و خطوط دست‌وپنجه نرم می‌کند، گزارش داد که «اوکراین به‌زودی خیانت را خواهد دید.» به گزارش بلومبرگ اوضاع میدان نبرد برای نیروهای اوکراینی دشوار پیش می‌رود وضعیت آنها همزمان با پیشروی‌های ارتش روسیه هر روز وخیم‌تر می‌شود و این درحالیست که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین برنامه‌ای را تحت عنوان «طرح پیروزی» به امید کسب دستاوردی در میدان نبرد ارائه داده اما حمایت‌ کشورهای غربی از تمامی بندهای آن در هاله‌ای از ابهام به‌سر می‌برد و می‌گویند که در حال رایزنی پیرامون این برنامه هستند. رسانه خبری «بلومبرگ» در گزارشی با اشاره به شرایط گوناگونی که اوکراین را بیش از این در تنگنا قرار می‌دهد، می‌نویسد: «مسئله جدی‌تر این است که کشورهای اروپایی با مشکلات اقتصادی و انرژی مواجه هستند و ناامیدانه به دنبال پایانی برای جنگ اوکراین هستند تا این کشور را در تسلیم مطلق قرار ندهد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *