خبر روز ۱۴۰۳/۰۷/۲۸

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
تجلیل رهبر معظم انقلاب از استقامت فرزند امام در خط امام
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبرمعظم ‌انقلاب اسلامی، با صدور پیامی به‌مناسبت مراسم تکریم سرکار خانم مصطفوی، رئیس هیأت امنای جمعیت دفاع از ملت فلسطین، از استقامت و پایبندی صبیه مکرم حضرت امام خمینی (ره) به خط وراه پیشوای عظیم‌الشأن تجلیل کردند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسم‌ ا… الرحمن الرحیم
بزرگداشت و تکریم سرکار خانم مصطفوی، صبیه‌ مکرم حضرت امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران رضوان‌ا…‌علیه، کاری شایسته و بسزا است. این بانوی گرامی با توانمندی و استقامتی که از فرزند آن پدر عالی‌مقام انتظار می‌رود، پایبندی خود را به خط امام و پیشوای عظیم‌الشأن راحل نشان دادند و در همان راه و همان جهت گام برداشتند‌؛ که یک نمونه‌ آن تشکیل و هدایت انجمن دفاع از فلسطین است. از خداوند متعال سلامت و دوام توفیقات این بانوی مکرمه را مسألت می‌کنم.
گفتنی است، اجلاسیه بین‌المللی مجاهدان در غربت در پاسداشت مقام شهدای راه قدس شهید سیدحسن نصرا…، شهید اسماعیل هنیه و تکریم خادم قدس خانم دکتر مصطفوی، روز پنجشنبه ۲۶ مهرماه در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

 همشهری
خللی در مقاومت امت اسلامی ایجاد نمی‌شود
رئیس‌جمهور با صدور پیامی، شهادت فرمانده دلاور جهادی، شهید یحیی سنوار را به مقام‌معظم‌رهبری، مردم مظلوم و مقتدر غزه و همه‌ آزادی‌خواهان جهان تبریک و تسلیت گفت. در بخشی از پیام مسعود پزشکیان آمده‌است: خبر ترور و شهادت مبارز نستوه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، جناب یحیی سنوار، گرچه برای همه آزادی‌خواهان عالم، به‌خصوص مردم قهرمان فلسطین دردناک و تأثر برانگیز بود، درعین‌حال نشانه آشکاری از توقف‌ناپذیری جنایات رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی است.در ادامه این پیام آمده‌است: شهید سنوار در طول حیات ارزشمند خود سال‌ها در اسارت رژیم سفاک صهیونیستی بود و پس از آن هم تا آخرین لحظه عمر پرافتخارش قهرمانانه جنگید و از پای ننشست. جهاد در تقابل با تجاوز و هدیه بخشیدن آزادی و رهایی به صاحبان حقیقی سرزمین‌های اشغالی، حرکت عظیم و هدف والایی است که با ترور و حذف قهرمانان این عرصه متوقف نخواهد شد.پزشکیان در این پیام اضافه‌کرده‌است: همانگونه که شهید عزیز، اسماعیل هنیه گفت: «اذا غاب سید، قام سید»، دشمن آگاه باشد که با شهادت سرداران، قهرمانان و فرماندهان، خللی در مقاومت امت اسلامی در برابر زور و اشغال ایجاد نخواهد شد.
موعد امضای موافقتنامه ایران و روسیه
تهران و مسکو در آستانه امضای موافقتنامه جامع همکاری‌های راهبردی دوجانبه قرار دارند. به ‌گفته کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، با توافق اخیر پزشکیان و پوتین این موافقتنامه جامع همکاری‌های ایران و روسیه، پس از اجلاس سران بریکس در کازان و در سفر دوجانبه رئیس‌جمهور ایران به مسکو امضا می‌شود.
هشدار قاطع ایران
مقام‌های ایرانی طی روزهای اخیر بارها تأکید کرده‌اند جمهوری ‌اسلامی به شرارت‌های رژیم ‌صهیونیستی با قاطعیت پاسخ می‌دهد. سعید خطیب‌زاده، سفیر ایران در کرواسی درباره واکنش ایران به حمله احتمالی رژیم‌ صهیونیستی گفت: نیروهای مسلح ما قاطعانه پاسخ خواهند داد، زیرا خویشتن‌داری در برابر اسرائیل دیگر کارساز نیست.
زخمی شدن ۵ نظامی اسرائیلی در غزه و جنوب لبنان
ارتش اسرائیل اعلام کرد در درگیری‌های اخیر در جنوب لبنان، ۳ نیروی کماندوی اسرائیلی به‌شدت مجروح شدند. ارتش اشغالگر همچنین از زخمی شدن یک افسر تیپ گولانی در درگیری‌های مرز لبنان خبر داده است. همچنین در درگیری‌های شمالی نوار غزه نیز یک نظامی تیپ گعفاتی به‌شدت مجروح شده است.
حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به شمال اسرائیل
مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد صبح جمعه هدفی مهم را در شمال فلسطین اشغالی هدف حمله پهپادی قرار داده که در نتیجه آن خسارات قابل توجهی به اشغالگران وارد شده است. به‌گفته مقاومت اسلامی عراق، این هدف مهم در مناطق شمالی آسیب جدی دیده است و باعث شده تا آژیرخطر در برخی مناطق به صدا دربیاید.

 کیهان
ارتقای امنیت معیشت و تأمین حداقل نیازهای مردم از اصول دولت چهاردهم است
دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور در نشست اعضای مجمع کارآفرینان ایران، پس از استماع سخنان کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و فعالین حوزه‌های اقتصادی مختلف، با تأکید بر اهمیت نقش دولت در تسهیل گری هرچه بیشتر مسیر فعالیت‌های کارآفرینان در داخل کشور گفت: دولت برای برون‌رفت از وضعیت فعلی، آماده ایجاد بسترهای مناسب جهت تسهیل امور فعالین بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران است تا بتوانیم با استفاده از این ظرفیت مناسب، به سمت رشد و آبادانی کشور حرکت و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. رئیس‌جمهور با تصریح بر اینکه ارتقای امنیت معیشت و تامین حداقل نیازهای مردم، از اصول دولت چهاردهم است، تأکید کرد: قرار نیست به هر قیمتی به سمت توسعه حرکت کنیم؛ تامین معیشت مردم از وظایف اصلی ماست و باید همه موانعی که معیشت مردم را به خطر انداخته، از سر راه برداریم. پزشکیان با بیان اینکه باید از ظرفیت کشورهای همسایه در توسعه مبادلات تجاری استفاده کرد، افزود: اگر بتوانیم تعامل خود را با کشورهای همسایه تقویت کنیم، دیگر قدرت‌های جهانی نمی‌توانند ما را تحریم کنند.
جزایر سه‌گانه بخش لاینفک ایران بوده و خواهد بود
اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت امور خارجه تکرار ادعاهای بی‌اساس در مورد جزایر سه گانه ایرانی در بیانیه پایانی نشست مشترک سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس را شدیداً تقبیح نمود و آن را نشانه روشنی از عدم پایبندی کشورهای عضو اتحادیه به اصول و اهداف منشور ملل متحد خصوصاً اصل احترام به حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی دولت‌ها دانست. سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بخش لاینفک ایران زمین بوده و خواهد بود و استفاده از مفاهیم و گزاره‌های انحرافی یا تکرار ادعاهای نادرست و گمراه‌کننده در مورد این بخش مهم از سرزمین ایران هیچ تغییری در واقعیت امر ایجاد نمی‌کند. جمهوری اسلامی ایران، جزایر یادشده را جز جداناشدنی از سرزمین ایران دانسته و ضمن احترام به اصول منشور ملل متحد و رعایت اصل حسن همجواری، حاکمیت ملی و صلاحیت‌های حاکمیتی خود را در قبال جزایر ایرانی مورد نظر اعمال می‌کند.

 ایران
لزوم پوشش همه ایرانیان در طرح پزشک خانواده
چهارشنبه گذشته جلسه راهکارهای اجرای طرح پزشک خانواده با حضور رئیس جمهور برگزار شد و مسعود پزشکیان در این جلسه بر تمهید مقدمات لازم برای اجرای کامل این طرح برای همه ایرانیان تأکید کرد. رئیس جمهور بر اجرای کامل طرح پزشک خانواده در کشور تأکید کرد و گفت:‌ برنامه دولت این است که همه مردم تحت پوشش این طرح قرار گیرند. پزشکیان شفاف‌سازی بودجه‌های مربوط به نظام سلامت را ضروری توصیف و تصریح کرد: ما می‌خواهیم با اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع کاری کنیم که حداقل همه افراد بازنشسته به صورت رایگان خدمات درمانی استاندارد دریافت کنند. در این جلسه چارچوب‌هایی برای نحوه تأمین بودجه این طرح تعیین و مقرر شد در جلسات بعدی نحوه اجرای آن بررسی شود.
دوران «تفرقه بینداز و حکومت کن» به سر رسیده
عراقچی وزیر امور خارجه در واکنش به بیانیه اتحادیه اروپا با یادآوری این نکته که «دوران سیاست خبیثانه تفرقه بینداز و حکومت کن اروپایی‌ها در منطقه ما مدت‌های مدیدی است که به سر رسیده است»، تصریح کرد: از نظر ما روشن است که مسیر همکاری با احترام که از سوی ما در ملاقات‌های مختلف از جمله در نیویورک به آنها پیشنهاد شد اکنون با تمایل اروپا برای «تقابل» پاسخ داده شده است، از طریق تحریم پروازهای مسافری و ایراد اتهام عبث «اشغالگری» به ایران! وزیر امور خارجه افزود: جزایر سه‌گانه همیشه متعلق به ایران بوده‌اند و تا ابد نیز چنین خواهد بود.
اطلاعیه مجلس درباره برخی برداشت‌ها از سخنان قالیباف
اظهارات رئیس مجلس در گفت‌و‌گو با روزنامه فرانسوی فیگارو، باعث سوءبرداشت برخی رسانه‌ها و البته نخست‌ وزیر لبنان شد. قالیباف در مصاحبه‌ با «فیگارو» گفته بود که ایران برای برقراری آتش‌بس پایدار میان لبنان و رژیم صهیونیستی و مذاکره روی قطعنامه ۱۷۰۱ که از قبل بوده، آماده مذاکره با اروپا و فرانسه است. در واکنش به این گفت‌و‌گو، نجیب میقاتی نخست‌وزیر موقت لبنان اظهارات قالیباف را مداخله در امور داخلی لبنان دانست.
در پی این سوءبرداشت‌ها، مجلس شورای اسلامی ایران درباره برداشت برخی رسانه‌ها و انتشار مطالب مختلفی از بعضی برنامه‌های سفر اخیر رئیس مجلس به لبنان اطلاعیه‌ای منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است: آنچه از رئیس پارلمان ایران آقای قالیباف توسط رسانه‌ها برداشت شده کاملاً غیرصحیح است. مواضع ایشان در قبال تحولات جاری لبنان متفاوت از جملاتی که در سخنرانی ایشان در مجمع پارلمان‌های جهانی و سفر اخیر ایشان به لبنان و همچنین گفت‌و‌گو با رسانه‌ها بیان شد، نبوده است.در این اطلاعیه تأکید شد: این مواضع کاملاً صریح بوده و عبارت از این است که ایران از هر آنچه مورد تأیید دولت و مقاومت لبنان برای دستیابی به آتش‌بس پایدار باشد، حمایت می‌کند. این همان موضعی است که در دیدار با آقای میقاتی هم مطرح شده است.در ادامه اطلاعیه مجلس آمده است: طبعاً هیچ طرفی نباید تصور کند می‌تواند بدون جلب نظر مقاومت به یک توافق سیاسی پایدار برسد. بر این اساس همکاری با اروپا برای کمک به آتش‌بسی که مورد تأیید مقاومت و دولت لبنان باشد، می‌تواند در دستورکار ایران قرار بگیرد.

 جمهوری اسلامی 
نطق آتشین نماینده مجلس ایرلند در محکومیت جنایات اسرائیل
«توماس گلد» نماینده مجلس ایرلند در جلسه به رسمیت شناختن فلسطین در پارلمان این کشور گفت: «هنگامی که به تصاویر و ویدیوهایی که از غزه رسیده است، نگاه می‌کنیم، فریاد زنان، مردان و کودکانی که توسط دولت اسرائیل زنده زنده می‌سوزند را می‌شنویم درحالیکه جهان به تماشا ایستاده است».او درحالیکه از شدت تاثر و خشم صدایش می‌لرزید، افزود: «۱۵ هزار کودک ذبح شده و ۳۵ هزار مرد و زن و کودک… این باور کردنی نیست؛ یک نسل‌کشی رخ داده است، کودکانی که سر در بدن ندارند و دولت اسرائیل می‌گوید که اشتباه شده است، امیدوارم که نتانیاهو در جهنم بسوزد و مجازات به آتش‌ کشیدن کودکان و خانواده‌هایشان را ببیند». این نماینده ایرلندی گفت: «آرزو می‌کنم خداوند مجازاتی که صهیونیست‌ها لایق آن هستند را به آن‌ها بچشاند؛ چرا که اتفاقی که اکنون رخ می‌دهد، فقط نژادپرستی نیست، کارهایی که می‌کنند تکان دهنده است». او با خطاب قرار دادن اسرائیلی‌ها افزود: «وجدانتان کجاست مردم اسرائیل وجدانتان کجاست؟ که به دولت تان اجازه می‌دهید این کارها را در حق کودکان انجام دهند، انسانیت شما کجا رفته است؟»

 وطن امروز 
ناترازی مسکن به ۷ میلیون واحد رسید
عضو کمیسیون عمران مجلس از ناترازی ۷ میلیون واحدی بازار مسکن کشور خبر داد و گفت: هزینه ساخت واحد ۱۰۰ متری نهضت ملی مسکن به ۱,۵ میلیارد تومان افزایش یافته است. صوفی اظهار کرد: موضوع مهم مسکن از مطالبات جدی همه نقاط کشور اعم از روستا و شهر است. از آنجا که ناترازی بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد و همچنین به علت تقاضای زیاد و عرضه کم مسکن و عدم حل مشکل ناترازی حوزه مسکن توسط دولت‌های قبلی، متأسفانه حوزه مسکن به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. وی افزود: مطابق آماری که کارشناسان وزارت راه و شهرسازی ارائه کردند ما حدود ۷ میلیون واحد ناترازی در حوزه مسکن داریم که ۲ میلیون آن در حال ساخت است. وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ۵ ساله هفتم کشور باید ۵.۵ میلیون واحد مسکونی بسازیم، از سوی دیگر هر سال باید حدود ۸۰۰ هزار واحد مسکن برای رفع ناترازی و به دلیل ازدواج‌های جدید هم ساخته شود.

 جوان
پیکر مطهر سرلشکر عباس نیلفروشان در کنار یاران شهیدش آرام گرفت
پیکر مطهر بزرگمرد مقاومت، از میدان بزرگمهر اصفهان تشییع و در گلزار شهدای این شهر در کنار یاران شهیدش خرازی، کاظمی و زاهدی آرام گرفت. به گفته فرزند شهید نیلفروشان، پدرشان از قدیم گفته بودند که می‌خواهند کنار مزار شهید حاج احمد کاظمی دفن شوند. پس از بدرقه باشکوه مردم اصفهان، حوالی ظهر پیکر سردار نیلفروشان در مزار ابدی‌اش، همجوار با همرزمان شهیدش خرازی، کاظمی و زاهدی آرام گرفت. رهبر معظم انقلاب نیز عبای خود را برای همراه‌شدن با پیکر شهید نیلفروشان هنگام خاکسپاری به خانواده شهید هدیه دادند. پیکر مطهر سردار نیلفروشان طی روز‌های گذشته پس از تشییع در کربلا و نجف بر دوش مردم مشهد مقدس و تهران نیز بدرقه شد.

 خراسان 
کسری بودجه ۱۴۰۲ چقدر بود؟
مدیر کل دفتر مطالعات بخش عمومی واقتصاد وزارت اقتصاد گفت: در ســال گذشته طبــق اعـلـام مســئولان ۳۰۰ تــا ۸۰۰ هــزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته ایم اما دیوان محاسبات کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیاردی را تایید کرده است.
صادرات برق تجدیدپذیر در ایام غیرپیک آزاد است
پورمحمدی رئیــس ســازمان برنامه و بودجه کشور گفت: صنعت تجدیدپذیر از شمول تکالیف دولت آزاد خواهد بــود و محدودیتی در تعیین قیمت برق تولیدشده، عرضه آن در بورس انرژی و صادرات آن به جز در دوران پیک مصرف، نخواهد داشت.
کدام کشور بیشترین ملک را در ترکیه خرید؟
موسسه آمار ترکیه (TurkStat) اعلام کرد که در ماه سپتامبر (شهریور) فروش خانه به خارجی‌ها بــا ۳۱ درصد کاهش نســبت به ســال قبل به ۲۰۲۲ واحد رســید. استانبول با فروش ۷۸۳ دستگاه به خارجی ها، پیشتاز بوده و پس از آن شــهرهای مدیترانه‌ای آنتالیا و مرســین به ترتیب با ۵۴۸ و ۲۱۰ واحد قرار دارند. این موسســه افزود: شهروندان روسیه در ماه سپتامبر با ۳۴۶ واحد بیشترین ملک را در بین خارجی‌ها خریداری کردند و پس از آن شهروندان ایرانی با ۱۶۳ و عراقی‌ها با ۱۳۹ واحد قرار دارند.
تحریم تسلیحاتی می‌تواند نتانیاهو را متوقف کند
تیتر صفحه اول نشریه فرانسوی لومانیته نوشت:تحریم تسلیحاتی می‌تواند نتانیاهو را متوقف کند. رهبران اروپا در نشستی در بروکسل اهرم‌هایی برای توقف جنگ در خاورمیانه دارند. در ایالات متحده، اجماع درباره تحویل تجهیزات نظامی به اسرائیل در حال ضعیف شدن است.
ادعای جدید زلنسکی
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مدعی شــد که دولت اوکراین اطلاعاتــی در اختیار دارد که نشــان می‌دهــد ۱۰ هزار ســرباز کره شــمالی در حال آماده شــدن برای پیوســتن به نیروهای ارتش روسیه و نبرد علیه ارتش اوکراین هستند.زلنســکی ایــن ادعــا را در نشســت مطبوعاتــی مشــترک با «مــارک روته» دبیــر کل جدیــد ناتو بیان و آن را «اولین گام به سوی جنگ جهانی» توصیــف کرد.به گفته زلنســکی، نیروهــای کره شــمالی که قرار اســت بــه ارتش روســیه ملحق شــوند، شــامل نیروهای پیاده نظــام، نیروهای زمینی و «سایر پرسنل فنی» هستند.

 مردم سالاری 
مهیای نبردیم
محسن رضایی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «جبهه شر، نتانیاهو و دارودسته واشنگتنی اوست. شیاطینی که پشت تکنولوژی مخفی می‌شوند و بیمارستان‌ها و مدارس را بمباران و زن‌ها و بچه‌ها را قتل‌عام می‌کنند. حال آنکه رزمندگان جبهه مقاومت مانند شهیدیحیی سنوار درمیانه میدان، با نظامی‌های متجاوز می‌جنگند. مهیای نبردیم و پیروزی از آن ماست.»
رزمایش دریایی ایران در شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود
رزمایش مرکب دریایی آیونز (۲۰۲۴ IMEX) به میزبانی ایران و در شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود. مرحله اصلی رزمایش مرکب دریایی آیونز (۲۰۲۴ IMEX) با حضور تعدادی از کشورهای حاشیه اقیانوس هند طی روزهای آینده و به میزبانی ناوگان جنوب نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. در این رزمایش تعدادی از نیروهای دریایی عضو و ناظر اجلاس آیونز حضور دارند.هدف از برگزاری این رزمایش تحکیم امنیت جمعی پایدار و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های چند جانبه میان کشورهای شرکت کننده و همچنین نشان دادن حسن نیت و توانایی این کشورها در راستای حمایت مشترک از صلح و دوستی و امنیت دریایی است. از اهداف دیگر این رزمایش می‌توان به تقویت امنیت تجارت دریایی بین‌المللی، صیانت از خطوط مواصلاتی دریایی در آبراه‌های بین‌المللی بر پایه صلح و دوستی، اقدامات بشردوستانه، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات اشاره کرد.
مخالفت ترکیه با هرگونه درگیری با ایران
هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه بامداد جمعه گفت: ما در هیچ نزاعی که ممکن است با ایران پیش بیاید یا این درگیری منجر به جنگ شود، حمایت نمی‌کنیم.وزیر امورخارجه ترکیه همچنین تصریح کرد: ما کاملا مخالف [هرگونه درگیری] هستیم و از سوی دیگر، اگر ایران به صورت قانونی از خود دفاع کند، این حق این کشور است. وی با بیان این که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که احتمال درگیری میان ایران و اسرائیل بالاست، گفت: ترکیه و منطقه باید برای آن آماده باشند.

 ابتکار
به‌زور هم شده باید به تحمل یکدیگر عادت کنیم
معاون راهبردی رئیس‌جمهوری گفت: برای ساختن آینده، باید امید ایجاد کنیم اما این امید به معنای دروغ گفتن نیست.وی ادامه داد: ‌در مورد مفهومی که برخی از دوستان ما درباره وفاق دارند، من هم نکاتی دارم و باید در این زمینه گفت‌وگو کنیم. ما همه باید عادت کنیم که یکدیگر را تحمل کنیم البته آن‌ها باید بیشتر عادت کنند، چون این عادت را ندارند ولی ما به زور هم که شده عادت کرده‌ایم.ظریف با تأکید بر ضرورت وفاق بین همه گروه‌ها برای پیشبرد امور کشور، تصریح کرد: درست است که گروه پایداری امروز می‌خواهند من را عزل و زندان کنند یا هزار کار دیگر انجام دهند، اما آنان هم جزوی از این کشور هستند و باید با آن‌ها هم ساخت.معاون راهبردی رئیس‌جمهوری افزود:‌ اگر می‌خواهیم از مهاجرت جوانان جلوگیری کنیم، آینده را بسازیم، باید امید ایجاد کنیم اما این امید به معنای دروغ گفتن نیست. رفتار ما، رفتار دیگران را می‌سازد و باید بپذیریم که می‌توانیم آدم‌های دیگر را تغییر دهیم.
ما به وعده الهی و پیروزی مؤمنان اطمینان داریم
حزب‌الله لبنان شهادت رهبر حماس در نوار غزه در حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی را تسلیت گفت.در بیانیه حزب‌الله لبنان آمده است: ما در رهبری حزب‌الله که همراه با ملت پایدار لبنان با پیامدهای تجاوز دشمن صهیونیستی مواجه هستیم، حمایت خود را از ملت فلسطین اعلام می‌کنیم. ما به وعده الهی و پیروزی مؤمنان اطمینان داریم و از خداوند می‌خواهیم تا این شهید عزیز ما را مورد رحمت و مغفرت خود قرار داده و قلب‌های مبارزان را در راه پیروزی، عزت و آزادی استوار کند.

 اطلاعات
جزایر سه‌گانه ایرانی جزء لاینفک سرزمینی ایران اسلامی می‌باشد
دکتر علی اکبر ولایتی ضمن محکوم نمودن بیانیه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس، ادعاها را بی‌اساس خواند و بر مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه تأکید کرد و افزود جزایر سه‌گانه ایرانی جزء لاینفک سرزمینی ایران اسلامی می‌باشد و جمهوری اسلامی ایران اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ طرف خارجی نمی‌دهد.مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا و انگلیس را محکوم و تأکید کرد: «ملت بزرگ ما شاهد اقدامات خبیثانه دشمن بوده‌اند و همواره از محدودیت‌ها فرصت ساخته‌اند.»

 شهروند 
رژیم منحوس صهیونیستی در قتل و جنایت روی هیتلر را سفید کرد
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: رژیم منحوس صهیونیستی و باند جنایتکار و تبهکار آن در قتل و جنایت در غزه و لبنان روی هیتلر را سفید کرده است.
مهندسی میدان مقاومت همچنان در دستان رزمندگان حماس خواهد بود
سرلشکر سلامی طی پیامی شهادت پرافتخار مجاهد نستوه و نخبه مقاومت اسلامی فلسطین «یحیی ابراهیم حسن السنوار» رئیس عالیقدر دفتر سیاسی حماس و اسطوره مبارزه با رژیم جنایتکار و سفاک صهیونیستی را به ملت قهرمان فلسطین به ویژه رزمندگان حماس و جبهه مقاومت اسلامی تبریک و تسلیت گفت. فرمانده کل سپاه در پیامی ضمن تسلیت شهادت«یحیی سنوار»، گفت: همچنان مهندسی قواعد میدان تقابل مقاومت فلسطین ضد صهیونیست‌ها، تحت اراده مقاومت و در دستان با کفایت رزمندگان حماس و ادامه دهندگان راه «شهید سنوار» خواهد بود.
ترور سنوار نه به معنای فروپاشی حماس است، نه پایان جنگ غزه
روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» با اشاره به اظهارات بایدن مبنی بر اینکه شهادت سنوار می‌تواند فرصتی برای مذاکره درباره آتش‌بس در غزه باشد، نوشت: «ترور یحیی سنوار، نه به معنای فروپاشی حماس خواهد بود و نه پایانی بر جنگ ویرانگر غزه.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

حماس زنده است و زنده خواهد ماند
رسا/ رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی شهادت مجاهد قهرمان، فرمانده «یحیی السنوار» پیامی صادر کردند. ایشان در این پیام ضمن تجلیل از مجاهدت های به یادماندنی آن شهید در مقابله با رژیم متجاوز و ظالم صهیونیستی، طوفان الاقصی و ضربه جبران ناپذیر هفتم اکتبر را یادگاری ماندگار خواندند. دراین پیام آمده است: ملّت‌های مسلمان! جوانان غیور منطقه!مجاهد قهرمان، فرمانده یحیی السّنوار، به یاران شهیدش پیوست. او چهره‌ی‌ درخشان مقاومت و مجاهدت بود؛ با عزم پولادین در برابر دشمن ظالم و متجاوز ایستاد؛ با تدبیر و شجاعت به او سیلی زد؛ ضربه‌ی جبران‌ناپذیر هفتم اکتبر را در تاریخ این منطقه به یادگار گذاشت؛ و آنگاه با عزّت و سربلندی به معراج شهیدان پرواز کرد. کسی چون او که عمری را به مبارزه با دشمن غاصب و ظالم گذرانده است، سرانجامی جز شهادت شایسته‌ی او نیست. فقدان او برای جبهه‌ی مقاومت البتّه دردناک است، ولی این جبهه با شهادت برجستگانی چون شیخ احمد یاسین، فتحی شقاقی، رنتیسی و اسماعیل هنیّه از پیشروی باز نماند، و با شهادت سنوار هم کمترین توقّفی نخواهد داشت؛ باذن اللّه. حماس زنده است و زنده خواهد ماند. ما چون همیشه، در کنار مجاهدان و مبارزان بااخلاص خواهیم ماند؛ بتوفیق من اللّه و عونه. اینجانب شهادت برادرمان یحیی السّنوار را به خاندانش، به همرزمانش، و به همه‌ی دلبستگان جهاد فی‌سبیل‌اللّه تبریک، و فقدانش را تسلیت میگویم.

مصرف ثلث سهم امام برای کمک به مردم لبنان
حوزه/ دفتر آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید در اطلاعیه ای اعلام کرد: «حضرت آیت‌الله سبحانی اجازه دادند که مؤمنین می‌توانند از وجوهات شرعیه خود ثلث سهم مبارک امام (علیه‌السلام)، را برای کمک به شیعیان جنوب لبنـــان پرداخت کنند.»

پیام جامعه مدرسین به مناسبت شهادت یحیی سنوار
اختصاصی/ در پی شهادت ، شهید السنوار، به دست رژیم صهیونیستی، جامعه مدرسین در پیامی ضمن تسلیت شهادت این مبارز نستوه و متفکر، تصریح کرد: با رفتن این شهید، دیگر رهبران و رزمندگان مقاومت به جهاد ادامه خواهند داد و هیچ خللی در اراده این مجاهدان ایجاد نخواهد شد.فلسطین با وجود چنین فرزندانی، همچنان برای مبارزه، فرمانده و رزمنده دارد. شعله‌های مقاومت خاموش شدنی نیستند و آتش خشم مظلومان، جبهه ظلم و استکبار را خواهد سوزاند. جامعه مدرسین درادامه اعلام کرد: همان‌طور که پس از شهادت بزرگانی بسیار در لبنان و فلسطین، جبهه مقاومت از حرکت بازنایستاد، مبارزه با اسرائیل باقوت و روحیه‌ای دوچندان ادامه خواهد داشت و اسرائیلِ درمانده، سقوط و پایان سیاه خود را به‌زودی خواهد دید. همچنین دراین پیام با اشاره به سکوت و همراهی برخی دولت‌های عربی و حمایت‌های گسترده تسلیحاتی غرب از رژیم صهیونیستی آمده است:حقیقت تخلف‌ناپذیر «کَم مِن فِئَهٍ قَلیلَهٍ غَلَبَت فِئَهً کَثیرَهً بِإِذنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصّابِرینَ» با اراده و قدرت الهی رقم خواهد خورد و با مجاهدت‌ها و هدایت‌های پرچم‌دار مقاومت اسلامی حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای -مدظله‌العالی-، مسیر تاریخ منطقه و جهان به نفع مستضعفین تغییر خواهد کرد. إن‌شاءالله.

آرامش ما آرامش قبل از طوفان است
رسا/ آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی درلبنان و فلسطین تأکید کرد: اوج جنایت را مشاهده کنید و برخی نگویند ما را با اسرائیل چه کار. هرکجا صدای لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله شنیده می شود ما حضور داریم و بی تفاوت نخواهیم بود. وی با شاره به آوارگی مردم بی دفاع لبنان و طرح پویش ایران همدل، خاطرنشان کرد: در پویش ایران همدل بانوان به صحنه آمده اند و طلا و جواهرات خود را برای یاری مردم مظلوم غزه و لبنان به میدان جهاد رسانده اند.وی با اشاره به تجاوز رژیم صهیونیستی به کارخانه مشترک ایران و سوریه گفت: به دشمن اعلام می کنیم آرامش ما آرامش قبل از طوفان است. رئیس جامعه مدرسین افزود: ۵۰ میلیارد دلار اقتصاد اسرائیل در این یکسال ضرر کرده و ۴۰ میلیارد کسری بودجه دارد. حزب الله نیز تمام خاک و اراضی اشغالی را شهرک نظامی برشمرد و به ساکنین آنجا هشدار داد که این منطقه را ترک کنند.

فلسطین و لبنان؛ محور وحدت و همدلی بین امت اسلامی در دوره کنونی است
تقریب/ آیت الله حسینی خراسانی با تأکید بر هوشیاری امت اسلامی در شرایط حساس جهان اسلام، اظهار داشت: ملت‌های مسلمان جدا از حاکمان خود با تمام امکانات خود به میدان آمده اند و حمایت و پشتیبانی خود را از مظلومین عالم خصوصاً غزه، فلسطین، لبنان و دیگر مظلومین انجام می دهند که همواره باید مستمر و بدون وقفه انجام شود. وی عنوان کرد: امت اسلامی در این میان وظیفه دارد که با هر نوع ابزار و امکانات خود ابراز نفرت و اشغالگری رژیم صهیونیستی را فریاد زده و از هر موقعیت و فضایی برای حمایت از ملت مظلوم غزه و لبنان استفاده نماید چرا که امروز در شرایط حساس جهان اسلام هستیم. وی بیان کرد: فلسطین و لبنان به عنوان محوری‌ترین مسئله وحدت و همدلی بین امت اسلامی است، امروزه جدا از هر نوع نژاد و دین، آزادگان و ادیان دیگر به میدان آمده اند، لذا باید کوشید این انسجام و همدلی میان آحاد جوامع را تقویت نمود و در مقابل رژیم صهیونیستی قرار داد.

حماس مسلمانان جهان را به آغاز راهپیمایی خشم علیه صهیونیست‌ها دعوت کرد
باشگاه خبرنگاران/ در پی شهادت رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت حماس، این جنبش در بیانیه‌ای مسلمانان جهان را به اقامه نماز برای یحیی سنوار و آغاز راهپیمایی خشم علیه صهیونیست‌ها دعوت کرد. حماس در بیانیه خود خطاب به مردم آزاده و شریف در جهان، نوشته است: به پاس وفاداری به رهبر و نماد بزرگ ملی و اسلامی شهید قهرمان یحیی سنوار (ابو ابراهیم) که در جنگ طوفان الاقصی به مقام قهرمانی و شهادت در دفاع از سرزمین مبارک فلسطین و مقدسات آن قیام کرد، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) که در قلب آن بیت المقدس و مسجد مبارک الاقصی است، شما را به اقامه نماز در تمامی مساجد و مراکز اسلامی جهان دعوت می‌کند. این بیانیه می‌افزاید: بگذارید راهپیمایی‌های خشم برای محکومیت ادامه جنگ نسل کشی علیه مردم ما در نوار غزه و در دفاع از سرزمین و حریم خود و مسجد مبارک الاقصی آغاز شود.

دفتر نتانیاهو حمله به منزل وی را تأیید کرد
مهر/ شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع در دفتر بنیامین نتانیاهو مدعی شد که نخست وزیر این رژیم به همراه همسرش در زمان حمله به شهر قیساریا و اصابت یک پهپاد به ساختمانی در این شهر در منزل خود نبوده‌اند. شبکه المسیره نیز به نقل از دفتر نتانیاهو گزارش داد: این پهپاد به محل اقامت نتانیاهو در قیساریا اصابت کرد اما او در آن زمان در آنجا حضور نداشت. پیشتر گزارش‌های رسانه‌ای از احتمال اصابت پهپاد حزب الله طی صبح امروز به ساختمان محل اقامت نتانیاهو در شهر قیساریا خبر داده بودند. بر اساس گزارش روزنامه‌های عبری، این سومین حمله پهپادی به عمق اراضی اشغالی طی یک هفته گذشته به شمار می‌رود.

حمله پهپادی نیرو‌های مسلح یمن به یک کشتی در دریای عرب
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن از حمله پهپادی به یک کشتی در دریای عرب خبر داد. سرتیپ «یحیی سریع» اعلام کرد که نیرو‌های مسلح این کشور، کشتی مگالوپلیس «MEGALOPOLIS» را در دریای عرب با چند پهپاد هدف قرار داده‌اند. وی افزود: حمله به این کشتی به خاطر نقض قانون ممنوعیت رفت و آمد به بنادر فلسطین اشغالی توسط شرکت صاحب آن، صورت گرفت. سریع گفت: شهادت یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اراده و اصرار مقاومت و همه آزادگان جهان بر ادامه مسیر آزادی و پیروزی را دوچندان خواهد کرد. وی تأکید کرد که نیرو‌های مسلح یمن به حملات پهپادی و موشکی به دشمن صهیونیستی ادامه خواهند داد. این درحالی است که دیشب جنگنده های آمریکایی و انگلیسی چند نقطه از یمن را مورد تجاوز و حمله قرار دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *