خبر روز ۱۴۰۳/۰۷/۲۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
ماشین جنگی صهیونیست‌ها متوقف شود
دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با هیثم بن طارق، سلطان عمان ارتقاء و تعمیق روابط با عمان را جزو اولویت‌های سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در گسترش روابط با همسایگان برشمرد و افزود: تقویت روابط دوستانه و صمیمی میان کشورهای منطقه و نیز گسترش همکاری‌های منطقه‌ای ضامن رسیدن به یک نگاه و زبان مشترک برای حل مسائل منطقه ما به‌عنوان بستر توسعه جمعی کشورها و ارتقای رفاه، آرامش و آسایش ملت‌های ماست. رئیس‌جمهور تقویت برادری میان کشورهای مسلمان منطقه را علاوه بر توصیه دینی و اعتقادی مبتنی بر سیره رسول گرامی اسلام -صلی الله علیه و آله وسلم-، ضرورت مقطع مهم کنونی دانست وگفت: اگر ما کشورهای اسلامی با یکدیگر ید واحده باشیم، رژیم‌صهیونیستی جرأت نخواهد کرد این‌گونه راحت جنایت کند و آمریکا و کشورهای غربی نیز از او حمایت کنند. پزشکیان ضمن قدردانی از مواضع اصولی عمان در قبال جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه و لبنان، خواستار اعمال فشار بیشتر به حامیان رژیم‌صهیونیستی برای متوقف‌کردن ماشین کشتار و جنایت این رژیم شد.
نهضت ملی مسکن ادامه می‌یابد
فرزانه صادق، وزیر راه وشهرسازی گفت: نهضت ملی مسکن یک قانون است و قانون تغییر پیدا نکرده، بلکه دولت تغییر کرده است‌. بنابراین همه دولت‌ها قائل به اجرای قانون هستند. نهضت ملی مسکن ادامه می‌یابد. حدود ۷۸۰هزار نفر از مردم پول واریز کرده‌اند که متعهدیم فرآیند ساخت را تسریع کنیم تا مسکن آنها ساخته و تحویل شود.
رایزنی برای عرضه خودرو در بورس
صیدی، رئیس سازمان بورس خاطر نشان کرد: با جدیت به‌دنبال عرضه خودروهای صفر کیلومتر داخلی و وارداتی در بورس کالا هستیم و در این خصوص رایزنی‌هایی نیز صورت گرفته است. یکی از رسالت‌های بورس کالا، حذف واسطه‌های غیرضروری در بازارهاست و به هر میزان مبادلات کالاها در بستر بورس کالا انجام شود، نقش واسطه‌ها نیز کمرنگ‌تر می‌شود.
افزایش مصرف بنزین در کشور
ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: امسال‌ ۱۲۴.۶ میلیون لیتر بنزین روزانه در کشور مصرف شده که این رقم در هفت‌ماهه پارسال ۱۱۶ میلیون لیتر بود و رشد ۷.۴ درصدی داشته است. میانگین مصرف روزانه مهر امسال ۱۲۶ میلیون لیتر و میزان تولید بنزین بیش از ۱۲۵ میلیون لیتر در روز بوده است.

 همشهری 
نماینده ولی‌فقیه در زنجان منصوب شد
رهبر معظم انقلاب طی حکمی حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی را به امامت جمعه شهر زنجان و نماینده ولی‌فقیه در این استان منصوب کردند. متن حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
جناب حجت‌الاسلام آقای سیدمصطفی حسینی دامت‌افاضاته با کناره‌گیری جناب حجت‌الاسلام آقای علی خاتمی دام‌توفیقه، جنابعالی را که دارای شایستگی‌های لازم و سوابق مدیریتی و خدماتی به‌ویژه در عرصه خدمات قرآنی می‌باشید به امامت جمعه‌ شهر زنجان و نمایندگی خود در آن استان منصوب می‌کنم. مردم عزیز زنجان که به ولایتمداری و محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام شهره‌اند، در حوادث گوناگون دوران انقلاب و پس از آن تا امروز، با صداقت و شجاعت، راه روشن آن بزرگواران را پی ‌گرفته‌اند. انتظار از جایگاه امامت جمعه‌ آن منطقه که خاستگاه بزرگان علمی و دینی است، تلاش برای پرورش استعدادها و ارتقای فکری و علمی و عملی در عرصه‌ دین و سیاست و شناخت‌ها و معنویت‌ها است. جوانان پاک‌نهاد را گرامی بدارید؛ با متن مردم از همه‌ طبقات نشست و برخاست کنید؛ به تبلیغ عملی دین اهتمام بورزید و محتوای خطبه‌ها و بیانات را به نصاب غنای لازم برسانید. توفیقات شما را از خداوند مسألت می‌کنم.
همکاری‌های تهران – مسکو در یک طرح راهبردی
جلالی سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه طرح کریدور شمال – جنوب، پروژه بسیار مهمی برای کشورهای منطقه اوراسیا و همچنین ایران است، افزود: در سال‌های اخیر با اراده رهبران ۲ کشور، کارهای بسیار خوبی در این زمینه انجام شده‌است. وی ادامه داد: این کریدور ۳شاخه دارد که شاخه شرقی یکی از آنهاست که از سال ۲۰۲۳ با همکاری کشورهای ایران، قزاقستان و ترکمنستان راه‌اندازی شده و پیشرفت‌های خوبی داشته‌است. جلالی هماهنگی‌ها میان ایران و روسیه در حوزه گمرکی را از نیازهای مرحله توسعه جاده‌ای خواند و اضافه‌ کرد: در سالیان اخیر روابط گمرکی ۲ کشور افزایش زیادی داشته و این موضوع نیز در پیشرفت طرح کریدور شمال به جنوب اهمیت بسزایی دارد و ما در مسیر نیل به این هدف حرکت می‌کنیم.
شفافیت آرا در مجلس دوازدهم
پس از اینکه جمعی از نمایندگان اخیرا در نامه‌ای به هیأت‌رئیسه مجلس، خواستار اجرای قانون شفافیت در پارلمان شدند، سامانه شفافیت آرا در مجلس دوازدهم راه‌اندازی شد. ظهوریان، نماینده مجلس با اعلام این خبر تأکید کرد که هم‌اکنون امکان مشاهده آرای نمایندگان درباره طرح‌ها و لوایح وجود دارد.
شفاف‌سازی دولت درباره ۳ موضوع
فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت با بیان اینکه استانداران بر مبنای عدالت محوری انتخاب می‌شوند، گفت: موضوع فیلترینگ و پیوستن ایران به FATF درحال پیگیری است. برگرداندن موضوع‌ها از شوراها و قوانین زمان‌بر است، اما رئیس‌جمهور بر عهدی که بستند، هستند.
برنامه‌ریزی ویژه برای راهیان‌نور
از ابتدای امسال تاکنون ۷۷۰ هزارنفر در مناطق عملیاتی دفاع‌مقدس میزبانی شده‌اند. سردار قریشی، فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج با اعلام این خبر گفت: برای میزبانی هرچه بهتر از زائران راهیان نور، ۱۴۰ هزار نفر به‌عنوان خادمان سرزمین‌های نور سازماندهی شدند.

 کیهان
کشورهای منطقه رژیم صهیونیستی را وادار به توقف جنگ‌افروزی کنند
عراقچی با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن دیدار و در خصوص مهم‌ترین مسائل و تحولات منطقه‌ای تبادل‌نظر کرد. در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تبیین دیدگاه جمهوری اسلامی ایران راجع به وضعیت امنیتی منطقه و تلاش‌های صورت گرفته از سوی جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تشدید ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه غرب آسیا، بر ضرورت همکاری و همبستگی بیشتر کشورهای منطقه و جهان اسلام جهت وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف نسل‌کشی و جنگ‌افروزی تأکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با ابراز نگرانی و اندوه شدید از وضعیت بسیار ناگوار مردم آواره غزه و لبنان که اکنون از امکانات اولیه برای ادامه زندگی نیز محروم شده‌اند، خواستار بسیج همه ظرفیت‌های کشورهای اسلامی جهت جمع‌آوری و ارسال کمک‌های انساندوستانه شد. پادشاه اردن نیز ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت جاری در منطقه و خطرات و عواقب جدی ناشی از گسترش دامنه منازعه و ناامنی بر همه کشورها، بر عزم اردن برای هرگونه مساعدت و مشارکت در ابتکارات و روندهای معطوف به حفظ ثبات و امنیت منطقه تأکید کرد. طرفین همچنین بر اراده دو کشور برای توسعه روابط دوجانبه و استمرار رایزنی‌ها و مشورت‌ها در خصوص تحولات منطقه در راستای کمک به حفظ امنیت و ثبات در منطقه تأکید کردند.
پاسخ کوبنده به گزافه‌گویی نماینده نروژ؛ منوچهر متکی: نماینده مردم باشید، نه جنایتکاران کودک‌کش
متکی، رئیس شورای اجرائی بین‌المجالس پارلمان ایران در نشست مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس جهانی در پاسخ به گزافه‌گویی‌های نماینده نروژ در این اجلاس، گفت: در سخن‌های نماینده نروژ، دروغ‌هایی علیه کشور بنده گفته شد که باید پاسخی به آنها داده شود. وی خطاب به نماینده نروژ بیان کرد: شما عملیات قهرمانانه هفتم اکتبر را تروریستی نامیدید در حالی که این کمترین و مشروع‌ترین پاسخ از سوی مظلومان حماس به جنایات ۷۵ ساله اسرائیل بود. وی ادامه داد: آقای بورتن موئه ۴۸ ساله! شما نماینده مردم نروژ هستید که این روزها در خیابان‌های اسلو علیه جنایات رژیم اسرائیل و حمایت از آزادی فلسطین تظاهرات برگزار می‌کنند. لطفاً نماینده مردم باشید و نه جنایتکاران کودک‌کش.متکی اظهار کرد: از نماینده نروژ می‌پرسم آیا جنایت رژیم صهیونیستی در ترور رهبر فلسطینیان، اسماعیل هنیه در تهران، بمباران ساختمان کنسولی ایران در دمشق و کشتار هزاران نفر در انفجار پیجرها در لبنان و ترور رهبر حزب‌الله، سید حسن نصرالله را محکوم کرده‌اید؟ که از پاسخ تلافی‌جویانه ایران ابراز ناراحتی می‌کنید.وی در پایان بیان کرد: به نروژ و نماینده جوانش توصیه می‌کنم در سخن گفتن با ملت متمدن و بزرگ ایران مودب باشید و در سمت درست تاریخ بایستید.
پیکر شهید راه قدس در حرم امام رضا و حرم حضرت معصومه طواف داده شد
پیکر مطهر سردار شهید عباس نیلفروشان، مستشار عالی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با حضور حماسی مردم در مشهد و قم تشییع شد. آیین تشییع پیکر سردار شهید سرلشکر پاسدار عباس نیلفروشان، مستشار عالی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با حضور مسئولان لشکری و کشوری، خانواده معظم شهدا و جمعی از مردم مشهد صبح چهارشنبه از میدان بسیج تا حرم منور رضوی برگزار شد. پیکر این شهید والامقام در حرم مطهر امام رضا -علیه السلام- طواف داده شد. و سپس مردم سوگوار به امامت آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بر پیکر مطهر سردار شهید نیلفروشان نماز اقامه کردند. همچنین، مراسم وداع با پیکر شهید نیلفروشان سه‌شنبه شب در صحن صاحب‌الزمان حرم معصومه -سلام الله علیها- با حضور باشکوه و گسترده اقشار مختلف مردم برگزار شد.

 ایران 
ضرورت همدلی در شرایط حساس منطقه
شامگاه سه‌شنبه رئیس‌جمهور میزبان اعضای مجمع نمایندگان استان تهران بود. پزشکیان در این جلسه ضمن شنیدن دغدغه‌ها و نقطه نظرات آنان، با تبیین مؤلفه‌های گفتمان دولت چهاردهم در ایجاد همگرایی و وفاق ملی در کشور گفت: معتقدیم دوره رقابت‌های انتخاباتی گذشته و امروز زمان همدلی برای حل مشکلات کشور است، لذا صادقانه در تلاشیم شعار وفاق ملی را تحقق ببخشیم و گرچه در این مسیر با چالش‌هایی نیز مواجهیم اما با سعه صدر کارها را پیش خواهیم برد.
اعتراض رسمی به اظهارات مدیر رسانه دولتی ترکیه
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به سخنان ایران‌ستیزانه اخیر مدیر شبکه‌های رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه (تی آر تی)، طی گفت‌وگویی با رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، بر ضرورت پرهیز از سخنان تفرقه‌انگیز تأکید کرد.
هفته گذشته «زاهد سوباچی»، مدیر شبکه‌های رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه (تی آر تی) در اقدامی عجیب به اظهاراتی علیه ایران پرداخته است. وی در این اظهارات با اشاره به راه‌اندازی ۴۱ زبان خارجی در شبکه«تی آر تی» گفته است:« تا پایان سال، زبان فارسی این شبکه را راه‌اندازی خواهیم کرد. ما در موقعیت آشفته و ناراحت کردن ایران هستیم. ما باید این کار را انجام دهیم.»
در همین راستا در گفت‌و‌گوی تلفنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان با رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، مراقبت از فضای رسانه‌ای و افکار عمومی دو کشور مورد تأکید قرار گرفت. صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با «فخرالدین آلتون»، رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه گفت: «اظهارات اخیر از طرف برخی از مسئولان رسانه‌ای ترکیه باعث تکدر خاطر افکار عمومی در جمهوری اسلامی ایران شده که باید از آن اجتناب کرد.»
تکذیب صریح «دستور سرکشی» به حساب‌های مردم
به دنبال انتشار برخی شایعات مبنی بر دستور رئیس‌جمهور پزشکیان به سازمان‌های مربوطه مبنی بر سرکشی به حساب‌های همه مردم، طباطبایی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور با انتشار توضیحاتی، این ادعا را تکذیب کرد.
ادعای شاباک درباره بازداشت یک صهیونیست به اتهام همکاری با ایران
پلیس رژیم صهیونیستی و سرویس امنیت عمومی رژیم صهیونیستی موسوم به شاباک (شین‌بث) مدعی شدند یک صهیونیست را بازداشت کرده‌اند که ایران او را برای ترور یک دانشمند اسرائیلی به کار گرفته بود. شین‌بث مدعی شده که فرد بازداشت شده با کشتن یک دانشمند اسرائیلی در ازای دریافت ۱۰۰ هزار دلار موافقت کرده بود.

 جمهوری اسلامی 
توضیحات وزیر ارتباطات درباره علت کاهش سرعت اینترنت در هفته‌های اخیر
ستار هاشمی درباره حل موضوع فیلترینگ گفت: مواضع دولت در این خصوص شفاف است و این موضوع دنبال می‌شود به صورت جدی هم دنبال می‌شود. وی افزود: هفته آینده جلسه‌ای می‌گذاریم و همه رسانه‌ها را هم دعوت می‌کنیم و در خصوص موضوعات صحبت خواهیم کرد. وزیر ارتباطات همچنین در خصوص کاهش سرعت اینترنت در هفته‌های اخیر گفت: مقداری از این اتفاق به شرایط منطقه و وضعیت سایبری موجود برمی‌گردد و طبیعتا گزارش دقیق و کارشناسی را هفته آینده با آمار و ارقام خدمت شما می‌گویم.

 خراسان 
احکام قضایی‌ای درخصوص دانشجویان به خاطراتفاقات سال ۱۴۰۱ نداریم
ســیمایی وزیر علوم گفت: احــکام قضایــی‌ای درخصوص دانشــجویان به خاطراتفاقات سال ۱۴۰۱ نداریم. پرونده هایی که داشــتیم، همگی احکام انضباطی بودند که یک به یک بررســی شد و طی بخشــنامه‌ای هم اعلام کردیم وهمه دانشجویان به کلاس‌های خود بازگشتند.
واکنش ایران به تهدیدهای هسته‌ای
سخنگوی سازمان انرژی‌اتمی در واکنش به طرح ادعاها درباره احتمال حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران گفت: این سازمان برای هر سناریویی در این زمینه آماده است. کمالوندی با بیان اینکه ایران در حوزه هسته‌ای هرچه پیش می‌رود، مسلط‌تر می‌شود و آنها نیز می‌دانند دیگر برگرداندن ایران به عقب، حتی با حمله، امکان ندارد، افزود: همواره اینگونه تهدیدها را جدی گرفته‌ایم و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که حتی درصورت حماقت آ‌نها، خسارت‌ها به حداقل برسد. وی اضافه‌ کرد: امروز خوشبختانه در جایگاهی هستیم که اعلام کنیم درصورت حماقت دشمن، فارغ از پاسخی که نیروهای نظامی ایران خواهند داد، سازمان انرژی‌اتمی هم اصولی را رعایت کرده و کارهایی را انجام داده که حتی درصورت حمله نیز نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.
دست اسرائیل برای پاسخ دادن به عملیات «وعده صادق ۲» بسته است
آریایی نژاد، نماینده مجلس با بیان این که در حال حاضر دست اسرائیل برای پاسخ دادن به عملیات «وعده‌صادق‌۲» بسته است، گفت:بعید می‌دانم که رژیم صهیونیستی فعلا بخواهد پاسخی به عملیات «وعده صادق ۲» بدهد. نماینده مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: این سلاح ما نبوده، بلکه نفوذ ماست که باعث شده عده زیادی درخود آمریکا، علیه استکبار جهانی دست به تظاهرات بزنند. سلاح هسته‌ای بازدارنده است، فتوای رهبری درباره ممنوعیت سـلـاح کشتار جمعی است نه دفاع جمعی!

 رسالت 
زمستان امسال چالش کمتری در تأمین گاز شمال شرق داریم
پاک‌نژاد گفت: پالایشگاهی غیردولتی در شهرک صنعتی شوشتر با مجوز بهره‌برداری از وزارت صمت، دچار حادثه شد. اتفاق افتاده در این پالایشگاه شاید ناشی از قصور راننده تانکر بود. راننده هنگام بارگیری باید اصولی را رعایت می‌کرد که نکرد، البته حادثه به‌سرعت مهار شد. وزیر نفت گفت: متأسفانه در حوادث این‌چنینی معمولا نیروی انسانی نقش دارد. پاک‌نژاد با اشاره به تمهیدات وزارت نفت برای گازرسانی به مناطق شمال شرق کشور گفت: با راهکارهایی شامل افزایش تولید در مناطق مستعد و تسهیل فرآیند انتقال گاز از مناطق تولیدکننده به مناطقی مثل شمال شرق کشور تلاش داریم زمستان را با کمترین چالش پشت سر بگذاریم.

 مردم سالاری 
سامانه آمریکایی «تاد» جدید نیست بخشی از جنگ روانی است
امیر سرتیپ نصیرزاده در پاسخ به سوالی درباره این که آیا موشک‌های ما می‌تواند از سامانه تاد که قرار است آمریکا در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد، عبور کند، گفت: سامانه تاد یک سامانه ضدبالستیک است و موضوع جدید هم نیست و قبلا هم بوده است. ما اینها را بیشتر در راستای جنگ روانی ارزیابی می‌کنیم و مشکل خاصی نیست. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: تهدیدهای رژیم صهیونیستی چیز جدیدی نیست و همواره چنین تهدیدهایی مطرح بوده است.
مدیر متخلف مدرسه شهر قدس برکنار شد
دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان اینکه این شورا موضوع اخیر در مدرسه شهر قدس را به صورت دقیق از ذینفعان پیگیری کرده است، از برکناری مدیر متخلف این مدرسه خبر داد. روز دوشنبه ۲۴ مهر در فضای مجازی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یکی از مدارس دولتی در شهر قدس، شرط ثبت‌نام دانش‌آموز در مدرسه را تمیز کردن کلاس‌های درس توسط مادر دانش‌آموز اعلام کرده بود. گلزاری در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی در این باره نوشت: از ابتدای دولت چهاردهم، یکی از راهبردهای شورای اطلاع‌رسانی دولت، کشف حقیقت و پیگیری مشکلات به جای تکذیبیه‌های متداول بوده است. وی تأکید کرده است: این شورا با همکاران و تعامل سازنده وزارت آموزش و پرورش موضوع اخیر یکی از والدین در مدرسه را به صورت دقیق از ذینفعان پیگیری کرد. دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان اینکه با توجه به بررسی گزارش‌ها از سوی آموزش و پرورش مدیر متخلف برکنار شد، نوشت: به عنوان یک معلم معتقدم جامعه بزرگ آموزش و پرورش از شریف‌ترین اقشار جامعه هستند و با تخلفات فردی، گردی بر چهره آنان نخواهد نشست.
انتقاد پلوسی از جنگ طلبی نتانیاهو
«نانسی پلوسی» رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا یک سال پس از آغاز حملات مرگبار رژیم صهیونیستی علیه غزه که به شهادت بیش از ۴۲ هزار فلسطینی منجر شده است، به شدت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم را مورد انتقاد قرار داد و اظهارنظرهایی را درباره رویکرد حقیقی او نسبت به راه‌حل ۲ دولتی و حل مساله فلسطین مطرح کرد. پلوسی که در اندیشکده چتم‌هاوس صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی درباره عملی بودن راه‌حل ۲ دولتی با توجه به جنگ تلخی که رژیم صهیونیستی علیه حماس و حزب‌الله در غرب آسیا به راه انداخته است، اظهار داشت: «نه با نتانیاهو… من فکر نمی‌کنم که او هرگز به صلح یا راه‌حل ۲ دولتی اعتقاد داشته باشد.» وی در ادامه گفت: «ایالات متحده همیشه از اسرائیل حمایت کرده است. اسرائیل متحد ماست. ما به حمایت از اسرائیل ادامه می‌دهیم، اما نه کشته شدن این همه انسان، این همه خسارات جانبی.»

 قدس
ضرورت ایجاد سامانه جامع ثبت اطلاعات اتباع خارجی در وزارت کشور
رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره علت ناتوانی دستگاه‌‎های اجرایی وانتظامی در شناسایی و عودت اتباع غیرقانونی در کشور گفت: مشکل این است که با هزینه زیاد این اتباع غیرمجاز شناسایی، دستگیر و به کشورشان عودت داده می‌شوند، اما خیلی زودتر از مأمورانی که همراهی‌شان می‌کردند، به داخل ایران برمی‌گردند. خدائیان تأکید کرد: باید مجازات‌های سخت‌تری برای منتقل‌کنندگان این اتباع در نظر گرفته شود. وی اضافه کرد: ما نیازمند سامانه جامعی هستیم که مشخصات اتباع خارجی در آن ثبت شود تا اگر کسی غیرمجاز وارد کشور شده بود، بلافاصله شناسایی شود و این برعهده وزارت کشور است.

 اعتماد
فارن افرز: ماجراجویی اسراییل دکترین هسته‌ای ایران را تغییر می‌دهد؟
نشریه فارن افرز در یادداشتی مدعی است ظرفیت ایران برای عبور از آستانه گریز‌هسته‌ای در پی تحولات اخیر و اقدامات خصمانه اسراییل و تهدید ادعایی ایران در باب حمله به سایت‌های حساس، باعث شده غرب به‌شدت نگران تغییر راهبرد ایران در منطقه شود. مقامات غربی مدعی‌اند ایران وضعیت برنامه هسته‌ای خود را در آستانه گریز هسته‌ای قرار داده تا بتواند از آن به عنوان اهرم فشاری علیه اسراییل و ایالات متحده استفاده کرده و سطح بازدارندگی‌اش را افزایش دهد.

 شهروند 
حزب‌الله از موشک‌های «قادر ٢» و «نصر ١» رونمایی کرد
جنبش حزب‌الله لبنان دیروز با انتشار تصاویر موشک‌های «قادر ٢» و «نصر ١» اعلام کرد که استفاده از این موشک‌ها از دوشنبه هفته جاری آغاز شده است. حزب‌الله گفت موشک قادر-٢ یک موشک بالستیک زمین به زمین نقطه‌زن است که از آن برای هدف قرار دادن نقاط حیاتی با دقت ۵ متر استفاده می‌شود و قدرت تخریب بالایی دارد. موشک نصر-١ نیز زمین به زمین نقطه‌زن است. از این موشک نیز می‌توان برای هدف قرار دادن نقاط و تأسیسات حیاتی با دقت ۵ متر استفاده کرد و نصر-١ قادر به گمراه‌سازی پدافند هوایی و مقاومت در برابر پارازیت‌هاست.
۶۰ درصد مدارس لبنان به اردوگاه آوارگان تبدیل شده‌اند
صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرد با توجه به اینکه ۶۰ درصد مدارس لبنان به اردوگاه آوارگان ناشی از تجاوز رژیم صهیونیستی به جنوب این کشور تبدیل شده است، آغاز سال تحصیلی در لبنان به تعویق افتاده است.
اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان فوق‌العاده رتبه‌بندی برای ۱۸۰ هزار معلم بازنشسته
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۳ هزار میلیارد تومان فوق‌العاده رتبه‌بندی برای ۱۸۰ هزار معلم بازنشسته اختصاص یافته است، گفت: احکام رتبه‌بندی این فرهنگیان اصلاح شده و مابه تفاوت رتبه‌بندی با حقوق مهرماه پرداخت می‌شود. فرهادی با اشاره به اینکه احکام رتبه بندی ناقص برای بازنشستگان صادر شده بود، اظهار داشت: اکنون احکام تکمیل شده و ان‌شاءالله امید داریم صندوق بازنشستگی بتواند آن را در حقوق مهر ماه اعمال کند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

رسالت رسانه، آگاهی بخش به مردم است
حوزه/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در جمع اعضای هیئت امنای موسسه جهانی ولایت تصریح کرد: از آن‌جایی که حوزه علمیه از عوام فریبی و بازی‌های مرسوم رسانه‌ای دور است، رسانه‌ای که از دل این حوزه بر بیاید همین ویژگی را دارد و در نتیجه مورد توجه قرار خواهد گرفت.ایشان همچنین درباره تفاوت ملاک تولید محتوا در رسانه های غربی با موسسه جهانی ولایت، خاطرنشان کرد: غربی‌ها تنها ملاکشان پسند و سلیقه مخاطب است تا بتوانند پیشرفت مادی و درآمدی کسب کنند، در حالی که برای ما مسئله جذب مخاطب با ملاک ها و معیارهای شرعی و اخلاقی همراه است و در این زمینه کار درست، کاری است که ما انجام می‌دهیم. کاری که غربی‌ها انجام می‌دهند، دنباله روی از خواسته‌های مخاطب است، در حالی که ما معتقدیم رسالت رسانه، ارتقاء آگاهی مردم است نه دنباله روی از آنان، چرا که رسانه وظیفه آگاهی بخشی دارد تا بتواند جامعه را به سمت اهداف عالیه سوق دهد نه اینکه خود تبدیل به ابزاری منفعل و بدون قید و شرط شود، بنابراین وظیفه ما توجه به جلب مخاطب با توجه به قیود و شروط خاص است. سخن اصلی من این است که رسانه‌های دنیای امروز پیرو هستند در حالی که رسالت رسانه دینی پیشروی است.در ابتدای این دیدار آیت الله اعرافی رئیس هیئت امنای موسسه جهانی ولایت و حجت الاسلام والمسلین سید جعفر علوی رئیس موسسه جهانی ولایت در سخنانی به تبیین فعالیت های صورت گرفته در این شبکه پرداختند.

پایه اخلاق غربی‌ها مادی‌گری است
حوزه/ آیت الله العظمی سبحانی در درس اخلاق که در مؤسسه امام صادق علیه‌السلام شهر پردیسان قم برگزار شد بیان کردند: در حوزه علمیه نیز در کنار دروس رسمی اخلاق بایستی نمونه انسان های پاک و اخلاقی هم باشند که چهره، بیان و رفتار آنها الگویی برای ما باشند و برای ما ترسیم گر زندگی باشند. ایشان تصریح کردند: در غرب دانشگاه های فراوانی برای علوم انسانی وجود دارد اما فعالیت های آنها نتیجه معکوس دارد و خروجی آنها کودک کش می شود؛ چطور ممکن است آن دانشگاه ها که دقت و روانکاری زیادی در روان انسان دارند نتیجه معکوس داشته باشند. ایشان افزودند:امروزه حزب الله لبنان نه تنها نیروی سیاسی و اجتماعی جامعه شیعه محسوب می شود، بلکه به عنوان سنگر تسخیر ناپذیر همبستگی بین شیعه و سنی و مسلمانان و غیرمسلمانان به ویژه یهودیان و مسیحیان شناخته می شود. معظم له ادامه دادند: این تناقض به این دلیل است که اخلاق غربی ها مبتنی بر مادی گری است؛ اخلاق باید پایه الهی داشته باشد و اگر این گونه نباشد این مباحث تنها به گوش انسان بیان می شود و اگر با منافعش در تضاد باشد همه را فراموش می کند.

شهید سید حسن نصرالله الگوی کمک به مردم فلسطین است
رسا/ آیت الله رجبی موثرترین شیوه تربیتی خداوند را شیوه تربیتی الگویی عنوان کرد و بر لزوم الگوگیری از شهید سید حسن نصرالله برای کمک به فلسطینیان تأکید کرد. عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه همنشینی با الگوهای تربیتی در انسان اثر می‌گذارد گفت: بهترین راه نزول رحمت الهی زمانی است که در جوار این الگوهای الهی قرار می‌گیریم که زیارت اهل‌ بیت صلوات الله‌ علیهم نمونه‌ عالی آن است. وی بیان کرد: شاخصه‌ اصلی چنین الگویی مبارزه با دشمنان خدا است و در زمان ما کسی که با تمام وجود از این الگوها تبعیت کرد شهید سیدحسن نصرالله بود که هیچگاه با دشمن سازگاری نداشت و دائما با دشمن پیکار داشت و همانگونه که رهبر معظم انقلاب‌ اسلامی فرمودند “بر همه فرض است که فلسطین را به صاحبان اصلی آن برگردانند”، همه باید در مسیر تبعیت از الگوهای الهی باشند.

ایران هیچ‌گاه جبهه مقاومت را تنها نمی گذارد
حوزه/ آیت الله کعبی با تأکید بر این که مقاومت یک فرایند در حال حرکت و رشد است نه یک نقطه ثابت، افزود: امروز دشمن فهمیده که ایران محور، موتور محرک و بازوی مقاومت در منطقه است و مسیر مقاومت روز به روز و سال به سال در حال تداوم، رشد و پیشرفت است. وی در ادامه مهمترین راهبردهایی که رسانه‌های کشور و جهان اسلام به ویژه رسانه رسمی حوزه باید به آنها توجه و اهتمام داشته باشد را تعمیق گفتمان انقلاب و مقاومت از لحاظ فقهی، حقوقی و عقایدی، برجسته سازی پیروزی ها و دستاوردهای جبهه مقاومت، تبیین شکست اسرائیل، تبیین و برجسته سازی دستاوردهای مقاومت در برابر صهیونیزم، تقویت معنویت، دعا و مبانی ارزشی در بین نیروهای مقاومت، گرفتن مصاحبه از نیروهای مقاومت و برجسته سازی آن به زبان‌های مختلف و پاسخ گویی به شبهات به نحو هجومی عنوان کرد. آیت الله کعبی در پایان بر این مسئله مهم هم تأکید ویژه کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه جبهه مقاومت اسلامی را تنها نمی گذارد و پشت حزب‌الله قهرمان لبنان، حماس و … را خالی نکرده و نمی کند و در قلب و متن محور مقاومت قرار دارد.

حمله مجدد رژیم صهیونیستی به نیرو‌های یونیفل
مهر/ نیروی حافظ صلح سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان از حمله مجدد رژیم صهیونیستی به مواضع خود خبر داد.نیروی حافظ صلح سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان (یونیفل) اعلام کرد که یک تانک «مرکاوا» رژیم صهیونیستی به سمت یک برج دیده بانی شلیک کرد.یونیفل اشاره کرد که در پی این حمله، برج دیده بانی مذکور آسیب دید.نیروی یونیفل بر لزوم احترام به تعهدات ارتش رژیم صهیونیستی و همه طرف‌ها در خصوص ممنوعیت حمله به ساختمان‌های متعلق به سازمان ملل تأکید کرد.یونیفل در هفته جاری ضمن اعلام ورود ۳ گروه از سربازان ارتش رژیم صهیونیستی به خاک لبنان، از آسیب دیدن ۱۵ نفر از نیرو‌های خود در پی حمله نیرو‌های این رژیم خبر داده بود.لبنان پیشتر اعلام کرد که از رژیم صهیونیستی بابت حمله به نیرو‌های یونیفل به شورای امنیت و سازمان ملل شکایت می‌کند.

فرود ۱۰ بالگردِ حامل نظامیان مجروح صهیونیست در بیمارستان‌ها
فارس/ منابع خبری از فرود ۱۰ بالگردِ حامل نظامیان مجروح ارتش رژیم صهیونیستی در بیمارستان‌های این رژیم خبر دادند.المیادین از تلاش‌های بی‌وقفه بالگرد‌های رژیم صهیونیستی برای انتقال نظامیان مجروح از مثلث عیتا‌الشعب -رامیا و القوزح در جنوب لبنان خبر داد.در همین ارتباط، منابع عبری‌زبان از وقوع حادثه «غیرعادی» در بیمارستان‌های شمال اسرائیل خبر می‌دهند.وب‌سایت حدشوت بزمان نیز اعلام کرد که ۸ بالگرد نظامی در بیمارستان رمبام در حیفا و بالگرد نهم در بیمارستان بیلنسون در تل‌آویو و بالگرد دهم نیز در بیمارستان شیبا در منطقه تل هاشومر فرود آمده‌اند.

شولتز: ایران نباید با موشک به اسرائیل حمله کند
باشگاه خبرنگاران/ صدر اعظم آلمان با سکوت در برابر حملات رژیم صهیونیستی به منطقه و کشته شدن هزاران زن و کودک، به ایران هشدار داد. «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان که کشورش از جمله تامین کنندگان تسلیحات اسرائیل است،گفت: «ما نمی‌پذیریم که ایران با موشک به اسرائیل حمله کند. این اتفاق نباید رخ بدهد.» او بدون اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه و کشته شدن هزاران زن و کودک گفت: «هیچ گونه بی‌ثباتی بیشتر در منطقه نباید وجود داشته باشد.»شولتز گفت: «ایران با آتش بازی می‌کند و این باید متوقف شود.»

«تاد» مقابل هایپرسونیک‌ ایران کارایی ندارد
تسنیم/ همزمان با انتشار تصاویری از استقرار سامانه‌‌های دفاع موشکی «تاد» آمریکا در فلسطین اشغالی، رسانه‌های رژیم به بررسی این سامانه‌ها و قابلیت آن در رهگیری موشک‌های بالستیک اشاره کردند.رسانه‌های عبری می‌گویند اگر ایران از موشک‌های بالستیک با کلاهک مانوردهنده استفاده کند، آن موقع سامانه‌های آمریکایی ضد بالستیک «تاد» نخواهند توانست به رژیم اسرائیل کمک کنند.بنا به این گزارش‌ها، این سامانه زمانی که موشک از مرحله میانی مسیر خود عبور می کند، قادر است هدف را رهگیری کند و در صورت تغییر ناگهانی در حرکت موشک، رهگیری با شکست مواجه می شود.

تحریم‌های آمریکا علیه ۳ فرد و ۴ شرکت مرتبط با لبنان
مهر/ دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC)۳ فرد و ۴ شرکت مرتبط با آنچه واشنگتن مدعی «شبکه فرار از تحریم» در لبنان است را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. وزارت خزانه داری آمریکا مدعی است که این شبکه میلیون‌ها دلار درآمد برای حزب الله لبنان ایجاد کرده است.معاون وزیر امور خارجه آمریکا در این خصوص ادعا کرد: اقدام امروز بر نفوذ بی‌ثبات‌کننده حزب‌الله در لبنان و منطقه تأثیر خواهد داشت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *