خبر روز ۱۴۰۳/۰۷/۲۵

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
ایران از هر تصمیم لبنان و مقاومت حمایت می‌کند
قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار رئیس مجلس زیمبابوه که در حاشیه مجمع بین‌المللی نشست بین‌المجالس جهانی انجام شد،‌ اظهار کرد:‌ شرایط این روزهای منطقه به‌ویژه غزه و بیروت بحرانی‌تر از گذشته است. امروز شاهدیم جنایات رژیم صهیونیستی به‌جایی رسیده که زنان و کودکان آواره را که در چادرها به‌سر می‌بردند، به‌راحتی و زنده‌زنده در آتش می‌سوزاند. رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت‌ها، پارلمان‌ها و ملت‌ها باید بیش‌از پیش تلاش کنند تا در برابر جنایت‌های سبعانه رژیم صهیونیستی ایستاده و از همه ظرفیت‌های بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس پایدار استفاده کنیم. وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی از آتش‌بس و صلح پایدار حمایت می‌کند، گفت: ما از هر تصمیمی که دولت و ملت لبنان و جبهه مقاومت در این کشور بگیرند،حمایت خواهیم کرد. قالیباف با اشاره به ظرفیت‌های موجود در حوزه دانش‌بنیان با اولویت موضوعات بهداشتی و درمانی، گفت: برای مقابله با تحریم‌های غیر‌قانونی و ظالمانه علیه ایران و زیمبابوه، می‌توانیم از‌طریق همکاری‌های نزدیک و تأکید بر مبادلات به‌صورت تهاتری اقدام کنیم که مشکلات بانکی را نیز به همراه نخواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با زیمبابوه ندارد.
بازگشت سفیر ایران به لبنان در آینده نزدیک
محمد مخبر، مشاور و دستیار مقام معظم رهبری، با حضور در منزل سفیر ایران در لبنان ضمن عیادت از مجتبی امانی، از خدمات او قدردانی کرد. محمد مخبر در این دیدار، آخرین وضعیت سلامتی جسمانی وی را جویا شد و برای بازگشت به مسئولیت خطیر سنگر دیپلماسی ایران در منطقه مقاومت برای وی از درگاه خداوند متعال طلب سلامتی عاجل و کامل کرد. مخبر در این‌باره اظهار کرد: اگرچه مصدومیت و شهادت به دست شقی‌ترین انسان‌های روی زمین، خودش افتخار بزرگی است، اما صهیونیست‌ها با این اقدامات تروریستی نمی‌توانند به اهداف خود دست یابند. مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز در جریان این دیدار با اشاره به جنایت بزرگ صهیونیست‌ها در انفجار وسایل ارتباط جمعی، اظهار کرد: متأسفانه تعدادی از این وسایل ارتباطی حتی در اختیار شهروندان عادی و مدنی بود. امانی با اشاره به همکاری سرویس‌های جاسوسی غربی در این اقدام تروریستی، تأکید کرد: علی‌رغم تلاش‌های همه‌جانبه آن‌ها، هم‌اکنون سفارت ایران در لبنان مثل گذشته کاملا فعال است و در آینده‌ای نزدیک‌ به بیروت باز خواهم گشت.

 همشهری 
صهیونیست‌‌ها خسته از جنگ
دانشگاه تل‌آویو اقدام به برگزاری یک نظرسنجی کرد که براساس آن اکثریت صهیونیست‌ها از آتش‌بس در غزه و امضای توافق مبادله اسرا حمایت کردند. ۶۷ درصد گفته‌اند خواهان پایان جنگ در غزه، بازگرداندن اسرا و امضای توافق صلح با اعراب در منطقه هستند.
وعده صادق۲ قسمت کوچکی از توان نظامی ایران بود
دولت انجام اقدام‌های مهمی را به‌منظور حمایت از خانواده‌های جان‌باختگان حادثه معدن طبس در دستورکار دارد. فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت اظهارکرد: مقرر شد یک واحد مسکونی به این خانواده‌ها تقدیم شود. همچنین احکام مستمری‌بگیران هم صادر و دیه‌ به مبلغ ۱.۲ میلیارد تومان پرداخت شده ‌است. سخنگوی دولت درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی، خاطرنشان کرد: ایران هیچ‌گاه آغازگر جنگ نیست، ولی در دفاع مصمم‌ترین کشور است و حاضر نیست منافع ملی خود را معاوضه کند. به آنها می‌گوییم این دم شیر است و آن را به بازی نگیرید. وعده صادق ۲ قسمت کوچکی از توان نظامی ایران بود. ایران آمادگی هرگونه پاسخ را دارد. هر زمان هر پاسخی لازم باشد، خواهیم داد، ما در دفاع سخت مصمم هستیم.
جبهه مقاومت در حال پیشروی
سردار علی فدوی، جانشین فرمانده‌کل سپاه با بیان اینکه حزب‌الله قوی‌تر از گذشته عملیات‌های مؤثرتری انجام می‌دهد، اظهار کرد: امروز جبهه مقاومت در کل منطقه توسعه یافته‌است و عراق، لبنان، سوریه، فلسطین و یمن به‌عنوان ید واحده عمل می‌کنند و با سرعت درحال پیشروی‌اند.
عامل اصلی جنایات در غزه و لبنان
اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امورخارجه ضمن محکوم‌کردن حمله به بیمارستان شهدای الاقصی در غزه گفت: اطمینان از بی‌کیفرماندن از عوامل اصلی ادامه جنایات در غزه و لبنان است. حامیان رژیم در این زمینه مسئولیت اخلاقی و بین‌المللی دارند.

 کیهان 
دستاوردهای ما فراتر از پیش‌بینی‌هایمان است
معاون دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی خود ضمن تأکید بر اینکه «رژیم صهیونیستی به هیولای خشمگینی تبدیل شده که تحمل شکست از مقاومت را ندارد، اما ما این حیوان وحشی را به طویله باز می‌گردانیم» گفت آنچه در این ۲ هفته در میدان انجام دادیم، بیشتر و بهتر از آن چیزی بود که انتظار داشتیم. او افزود که همان‌طور که سید می‌خواست، موشک‌هایمان به حیفا و تل‌آویو رسید. «شیخ نعیم قاسم» تأکید کرد: «اسرائیل روی جنایت‌هایی که دیگران را می‌ترساند حساب باز کرده و آمریکا مطلقا پدرخوانده این رژیم است. هرگز امکان جدا کردن جبهه لبنان از فلسطین یا جدا کردن کل منطقه از فلسطین وجود ندارد. شهید سید حسن نصرالله هرگز ما را رها نکرده (روح بزرگ ایشان همراه ماست)، رزمندگان مقاومت همچنان با پیروی از راه رهبر شهید ما، با تجاوزات دشمن مقابله می‌کنند و ملت شهید نصرالله همچنان بر عشق او ثابت قدم هستند و امید ما به پیروزی حد و مرزی ندارد.
تشییع حماسی سردار شهید عباس نیلفروشان مردم و مسئولان به بدرقه «شهید القدس» آمدند
پیکر مطهر شهید‌القدس، سردار رشید و اندیشمند، سرلشکر پاسدار شهید عباس نیلفروشان پس از تشییع در کربلا و نجف و طواف در حرم مطهر امام حسین -علیه السلام- و حرم مطهر امام علی -علیه السلام- شامگاه دوشنبه وارد تهران شد و صبح سه‌شنبه با حضور حماسی مردم و مسئولان از میدان امام حسین تا میدان شهدا تشییع شد.
عیادت نماینده رهبر معظم انقلاب در عراق از مجروحین جنایت پیجری رژیم صهیونیستی
آیت‌الله سید مجتبی حسینی، نماینده رهبر معظم انقلاب در عراق روز گذشته با حضور در دو بیمارستان کربلا، از مجروحین جنایت پیجری رژیم صهیونیستی در لبنان که در اثر انفجار پیجرهای مورد استفاده از طریق نفوذ و حمله سایبری از سوی آن رژیم دچار آسیب شده و برای درمان به بیمارستان‌های کربلا منتقل شدند، عیادت کرد. مجروحین لبنانی در این دیدار با روحیه بسیارعالی و غیرقابل وصف همچنان بر ادامه نبرد تا پیروزی بر رژیم صهیونیستی تأکید داشتند.

 ایران
گزینش‌ها در دولت روزآمد خواهد شد
قائم‌پناه مسئول اداره امور گزینش کشور با تأکید بر اینکه در مصاحبه گزینش‌ها، نگرش سلیقه‌ای، مخالف سیاست‌های کلی مورد نظر رهبری انقلاب است، اظهار کرد: دولت آقای پزشکیان درصدد این است هم مشکل آموزش و پرورش را در این زمینه حل کند و هم تجدیدنظر جدی در زمینه گزینش داشته باشد. این به معنای اینکه خدای نکرده ما از افراد ضدانقلاب کسانی را استخدام کنیم، نیست بلکه از همین مردم خوب و جوانان تحصیل‌کرده کشور خود استفاده می‌کنیم. رئیس نهاد ریاست‌جمهوری تصریح کرد: باید نگاه ویژه به کسانی داشته باشیم که باور دینی غیر از اکثریت جامعه دارند. بویژه برادران اهل سنت و اهل حق؛ آنان باید بر اساس باورهای دینی خودشان مورد گزینش قرار بگیرند. مسئول اداره امور گزینش کشور اظهار کرد: ان‌شاءالله در آینده نه‌چندان دور گزینش روزآمد خواهد شد و سلیقه‌های شخصی را از آن دور خواهیم کرد.وی گفت: از هسته‌های گزینش تقاضا دارم نگاه مثبت‌تری به جذب جوانان این مرز و بوم داشته و از هرگونه سلیقه شخصی دور باشند، شرح صدر داشته باشند، نگاه برای جذب بیشتر از دفع باشد. به‌خصوص که رهبر انقلاب می‌گویند در آموزش و پرورش باید نیروهای باهوش‌تر، تواناتر و عالم‌تر جذب شوند.
حملات جدید امریکا و انگلیس به الحدیده
منابع یمنی از حملات جدید امریکا و انگلیس به استان الحدیده خبر دادند. شبکه المسیره یمن گزارش داد جنگنده‌های ائتلاف متجاوز امریکا و انگلیس روز گذشته چهار حمله را به منطقه اللحیه در استان الحدیده انجام دادند. جنگنده‌های امریکا و انگلیس دوشنبه نیز شهرستان «الصلیف» استان الحدیده واقع در غرب یمن را هدف قرار دادند.
طی هشت ماه ۱۷۰ هزار قبضه سلاح میان «اسرائیلی‌ها» توزیع شده است
ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با رادیو ارتش این رژیم گفت طی هشت ماه گذشته ۱۷۰ هزار قبضه سلاح میان سکنه صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی توزیع شده است. توزیع سلاح میان شهرک‌نشینان صهیونیست همزمان با افزایش حملات آنها به فلسطینی‌ها در مناطق مختلف اراضی اشغالی از جمله کرانه باختری و شهر بیت‌المقدس صورت گرفته است. خبرگزاری شهاب پیشتر گزارش داده بود، سه صهیونیست در تیراندازی در یک ایستگاه اتوبوس در شمال کریات مالاچی در عسقلان بشدت مجروح شدند. پیش از این، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی همچنین در موضعی افراطی گفت: «عملیات تیراندازی در کریات ملاچی بار دیگر ثابت می‌کند که توزیع سلاح باعث نجات جان اسرائیلی‌ها می‌شود و ما همچنان به مسلح کردن جمعیت اسرائیل خواهیم پرداخت.»

 جمهوری اسلامی
نقشه‌های مورد هدف و اماکنی که در ایران باید مورد حمله قرار گیرند را به موساد ارائه کردیم!
سعید قاسمی‌نژاد، مشاور ارشد و دست راست رضا پهلوی، در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای به ارتباط رضا پهلوی با موساد اعتراف کرد. وی گفت: با موساد و اسرائیل در رابطه با حمله نظامی به ایران صحبت کردیم و تحلیل‌های خودمان را گفتیم؛ همچنین نقشه‌های مورد هدف و اماکنی که در ایران باید مورد حمله قرار گیرند را به موساد ارائه کردیم!

 وطن امروز
برگزاری کمیسیون دوستی نظامی ایران و عمان
کمیسیون مشترک دوستی نظامی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان نوزدهمین نشست سالانه خود را به میزبانی سلطنت عمان آغاز کرد. در این نشست، امیر سرتیپ محمد احدی رئیس روابط بین‌الملل و دیپلماسی دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سرتیب حامد البلوشی معاون عملیات و طرح‌ریزی ستاد نیروهای مسلح سلطنت عمان ریاست هیأت‌های ایرانی و عمانی را بر عهده دارند.
شهادت فرماندهان مقاومت، حزب‌الله را قدرتمندتر کرد
مراسم تشییع پیکر سردار شهید سرلشکر سیدعباس نیلفروشان در تهران با حضور مردم و همرزمان آن شهید برگزار شد. در حاشیه این مراسم سردار نائینی سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: روشن است جنایت‌های رژیم صهیونیستی در به ‌شهادت‌ رساندن زنان، کودکان و خبرنگاران و هدف قرار دادن بیمارستان‌ها و انبارهای دارویی به‌شدت محکوم است اما این جنایات و تغییر صحنه‌های جنگ به نفع رژیم صهیونی نخواهد بود. وی افزود: چنانکه شاهد بودیم بعد از شهادت علامه نصرالله و سرلشکر شهید نیلفروشان و فرماندهان مقاومت، جبهه لبنان و حزب‌الله قدرتمندتر شد و عملیات‌هایی را انجام داد که بی‌سابقه بود.

 خراسان 
عاملان سوءقصد به ترامپ آمریکاییها هستند
مدودف، نایب رئیس شــورای امنیت ملی روسیه در واکنش به اتهام زنی جدید رئیس جمهور آمریکا به ایران، خطاب به جو بایدن گفت: عاملان ســوءقصد بــه ترامپ، نــه در میان فارس‌ها بلکه در میان شما آمریکایی‌ها هستند.
پس از این هیچ پرواز ایرانی به اروپا پرواز نخواهد داشت
دبیر انجمن شــرکتهای هواپیمایی گفت: تنها ایرلاینی که در کشورمان به اروپا پرواز داشت، شرکت هواپیمایی ایران ایر بود که با اعمال تحریمهــای جدید اتحادیه اروپا علیه ایران ایر، پس از این هیچ پرواز ایرانی به اروپا پرواز نخواهد داشت.
ابراز پشیمانی داوری از توئیت‌های اخیرش
عبدالرضا داوری، مشــاور ســابق احمدی نــژاد کــه در هفته‌های اخیــر، توئیت‌های متفاوتی در قبــال حــوادث اخیر در فلسطین و لبنان منتشر کرده بود، از این اظهارات ابراز پشــیمانی کرد: «خدمت ریاســت و بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه به تفصیل عرض کردم که سه دهه است در مطبوعات و رسانه‌های داخلی و خارجی علیه رژیم غاصب و جنایتکار اسرائیل قلم زده‌ام و دو توییتم درباره عملیات هفت اکتبر و آقای یحیی سنوار، صرفا بر اساس یک ابهام پژوهشی بود و برای جبران آن‌ها اعلام آمادگی کردم.»
درباره برکناری ظریف به پزشکیان اخطار می‌دهیم
غضنفری، نماینده پایداری در مجلس گفت: در مجلس درباره برکناری ظریف به پزشکیان اخطار می‌دهیم که اگر هرچه سریعتر این حکم غیرقانونی را لغو نکند به دستگاه قضایی شکایت خواهیم کرد. در این صورت پزشکیان باید در دادگاه جواب دهد که مسلما هیچ جوابی ندارد و به ۵ تا ۱۵ ســال محرومیــت از حقوق اجتماعی محکوم می‌شــود، اگر چنین اتفاقــی بیفتد عملا آقای پزشکیان از ریاست جمهوری خلع می‌شود.
رایزنی همتی و فرزین برای کاهش نرخ سود بانکی
وزیر امور اقتصادی و دارایــی از رایزنی با رئیس بانک مرکزی و بورس برای کنترل و کاهش نرخ سود، مسائل بازار پول و سرمایه خبر داد. عبدالناصر همتی در یادداشــتی در فضای مجازی با بیان این مطلب افزود: با رئیس بانک مرکزی و رئیس بورس جداگانه درخصوص مسائل بازار پول و ســرمایه صحبت کردم. وی ادامه داد: درباره مدیریت فــروش اوراق و نقدینگی و سایر اقدامات لازم برای کنترل و کاهش نرخ سود، هماهنگی لازم صورت گرفت. البته تاثیر شرایط منطقه و ریسک سیاسی در وضعیت فعلی بازارها را نمی توان نادیده گرفت که البته گذراست.

 مردم سالاری 
جمالی‌نژاد استاندار اصفهان شد
مهدی جمالی نژاد گزینه پیشنهادی وزارت کشور با تأیید هیأت دولت به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شد. جمالی نژاد دکترای برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه اصفهان دارد و پیش از این معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بود. همچنین شهرداری اصفهان و یزد از دیگر سوابق مدیریتی اوست.
نتانیاهو دیوانه شده و بین دو مسیر نابودی قرار گرفته است
حضرتی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: نتانیاهو دیوانه شده و خود و رژیم جعلی اسرائیل را نابود خواهد کرد. اسرائیل بین دو مسیر نابودی قرار گرفته است؛ یا اینکه دیوانه‌وار همه را بکشد و منطقه را به آتش بکشد و پای آمریکا را وسط بکشد یا اینکه صلح و آرامش مختصری ایجاد کند که در نتیجه نابودی خودش را به همراه خواهد داشت.
کیفرخواست پرونده چای دبش صادر شد
«صالحی» دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست پرونده چای دبش در ۶۱۳ صفحه و ارسال آن به دادگاه خبر داد. وی در این زمینه گفت: در پرونده چای دبش تاکنون برای ۶۳ نفر کیفرخواست صادر شده که بعضی از این افراد کارمند بانک، بعضی کارمند وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و سازمان توسعه و تجارت و تعدادی نیز از مدیران و عوامل گروه دبش و شرکت‌های وابسته به آن هستند. صالحی با بیان اینکه در این پرونده که از اواخر سال ۱۴۰۱ تشکیل شده، از ۳۳ کارشناس در رشته‌های مختلف استفاده شده است، گفت: به لحاظ وسعت و پیچیدگی موضوعات در این پرونده، تحقیقات مفصل و دقیقی با مشورت‌های صاحب‌نظران حقوقی صورت گرفته است. دادستان تهران با بیان اینکه پرونده چای دبش با ضمائم آن دارای ۳۵۰ جلد و ۷۰ هزار صفحه است، گفت: اتهامات متهمین اصلی این پرونده، اخلال کلان و عمده در نظام اقتصادی و ارزی کشور، معاونت در این اتهام، تحصیل مال نامشروع و همچنین پرداخت و اخذ رشوه است. صالحی ادامه داد: در پرونده مذکور، علاوه بر مسائل و تخلفات ارزی گروه دبش، بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی بدون ضوابط و مقررات در اختیار این گروه گذاشته شده که ۹ هزار میلیارد تومان آن معوق شده است.

 قدس 
ایران رکورددار افزایش تولید نفت در اوپک
ایران در ماه سپتامبر (شهریور ۱۴۰۳) روزانه ۳ میلیون و ۳۱۶ هزار بشکه نفت تولید کرده است که نسبت به ماه پیش از آن ۲۱ هزار بشکه در روز افزایش یافته است؛ آمارهای جدیدترین گزارش ماهانه اوپک این را نشان می‌دهد. تولید نفت ایران در ماه آگوست یعنی مرداد ماه ۳ میلیون و ۲۹۵ هزار بشکه در روز بوده است. به این ترتیب، بیشترین افزایش تولید در این ماه در میان کشورهای عضو اوپک به ایران اختصاص یافته است. ایران پس از عربستان و عراق همچنان سومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک است و در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۴ روزانه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید کرده است؛ این رقم در سه ماه دوم امسال، ۳ میلیون و ۲۳۸ هزار بشکه و در سه‌ماهه نخست ۳ میلیون و ۱۷۹ بشکه نفت در روز بوده است.

 ابتکار 
سردار سلیمانی یک ژنرال بسیار بزرگ بود
دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی ریاست جمهوری ایالات متحده در اظهاراتی تأکید کرد که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یک ژنرال بسیار بزرگ ایرانی بود.
احضار سفیر مجارستان به وزارت خارجه ایران
به‌ دنبال اقدام اتحادیه اروپا در اعلام تحریم‌های جدید علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی، سفیر مجارستان در تهران در جایگاه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا، از سوی معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد. در این نشست ضمن اعلام مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به تصمیم اخیر اتحادیه اروپا، تأکید شد توسل به شیوه‌های غیرقانونی و قهرآمیز همچون تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان قابل پذیرش نبوده و راه به جایی نخواهد برد. در این جلسه همچنین تأکید شد همکاری‌های دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها، قانونی و در جهت حراست از منافع و امنیت ملی ایران است و موضوعی نیست که اجازه داده شود طرف‌های ثالث در آن دخالت کنند. سفیر مجارستان ضمن استماع نکات مطرح شده، اعلام کرد مراتب را به مقامات اتحادیه اروپا منعکس خواهد کرد.

 شهروند 
برای بررسیِ مجدد استعفای حسین‌زاده باید دولت درخواست بدهد
سلیمی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس درباره مطرح‌شدن مجدد استعفای معاون امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، گفت: برای بررسی مجدد استعفای آقای حسین‌زاده، رئیس‌جمهور مجدد باید درخواست استعفا را به مجلس بفرستد و تاکنون چنین نامه‌ای به مجلس داده نشده است. وی ادامه داد: از نظر قانونی نیز مشکلی وجود ندارد. اگر درخواستی از سوی دولت برای مطرح‌شدن استعفا مطرح شود در صحن علنی طبق روال و قانون مجدداً مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی تأکید کرد: بررسی استعفا حتماً باید در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شود و باید از طرف نمایندگان پذیرفته شود.
درخواست ۷۰ نماینده مجلس برای اجرای قانون شفافیت آرا در پارلمان
۷۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس خواستار اجرای قانون شفافیت قوای سه‌گانه در پارلمان شدند. متن نامه بیش از ۷۰ نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به هیأت رئیسه مجلس به شرح زیر است: با عنایت به تصویب و ابلاغ قانون «شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» و عطف به ماده ۳ این قانون که مجلس شورای اسلامی را مکلف به شفافیت آرای نمایندگان در صحن علنی و کمیسیون‌ها می‌نماید، ما نمایندگان امضاءکننده نامه درخواست اجرای ماده فوق و ایجاد سامانه مرتبط با قابلیت دسترسی عموم مردم را داریم. همچنین خواهشمندیم تا زمان اجرایی شدن قانون فوق یا در صورتی که ملاحظاتی مانع اجرایی شدن آن شده است، سامانه شفافیت داوطلبانه که در دور قبلی مجلس فعال شده است و متاسفانه در دوره جدید غیرفعال و معلق شده است، مجددا فعال شود تا هر یک از نمایندگان بتوانند آرای خود را به صورت داوطلبانه برای موکلین خود شفاف کنند.»
عراقچی به ترکیه می‌رود
عراقچی روز جمعه برای شرکت در سومین دور نشست‌های قفقازی جنوبی به ترکیه می‌رود. به گزارش تی آر تی، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه پس از گفت‌وگو با ایمن الصفدی، همتای اردنی خود در آنکارا در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که سومین نشست وزرای خارجه در قالب ۳+۳ روز جمعه در استانبول برگزار می‌شود. فیدان گفت: در نشست ۳+۳ وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان، روسیه و ایران شرکت خواهند کرد.
لزوم تهیه نقشه دستیابی به ترانزیت ۱۵ میلیون تنی بین ایران و جمهوری آذربایجان
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با شاهین مصطفی یف، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان، ضمن اشاره به اینکه آمادگی داریم مناسبات دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان را در همه بخش‌ها توسعه دهیم، گفت: لازم است نقشه راه دستیابی به هدف ۱۵ میلیون تن ترانزیت کالا بین دو کشور در سال تهیه شود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

با حضور پررنگ در فضای مجازی، جریان دین را باید تقویت کرد
رسا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پیامی به همایش «دین، فرهنگ و رسانه های نوین» تصریح کردند: همواره بشر بنا به فطرت خویش به دنبال حقیقت می‌گردد و حقیقت را دوست داشته و در مقابل آن خضوع می‌کند به شرطی که حقیقت را بشناسد و آن را از باطل تشخیص دهد امّا در بازار فریبنده امروز در فضای مجازی، شناخت درست از نادرست و شناساندن آن وظیفه‌ایی بسیار دشوار است، لذا از همه کسانی که با ابزار رسانه آشنایی داشته و در کنار آن دغدغه دین مداری و فضیلت‌گرایی و اخلاق را دارند، انتظار می‌رود از این فرصت نهایت استفاده را بنمایند و مسئولین و متولیان امور نیز نسبت به شیوه‌های قدیمی و رسانه‌های کم طرفدار تأمل کرده و با حضور پررنگ در عرصه رسانه های مجازی، جریان دین و معنویت را تقویت نموده و در راه تولید محتوای جذاب و در عین حال بدون تحریف و انحراف کوشش نمایند. و البته چنین همایش‌هایی می‌تواند ایده‌های خلاقانه و شیوه‌های سودمند را در اختیار صاحبان رسانه قرار دهد.

حرکت سخیف تعیین حضرت آیت‌الله سیستانی به عنوان یکی از اهداف ترور، نشان از درماندگی رژیم صهیونیستی است
رسا/ آیت‌الله غروی یکی از شاخص‌های شناخت هویت رژیم صهیونیستی را ترورهای انجام شده و اهداف بعدی ترور این رژیم عنوان کرد و افزود: چنین ترورهایی در دنیا بی‌سابقه بوده است؛ محاکم بین‌المللی نباید به این سادگی از کنار این ترورها بگذرند؛ چنین ترورهایی باید با محکومیت شدید نهادهای بین‌المللی روبرو شود. عضو جامعه مدرسین درباره لیست اخیر شبکه دوازده رژیم صهیونیستی و قرار دادن نام حضرت آیت الله سیستانی در لیست ترور گفت: رژیم سفاک صهیونیستی با جنایات خود هیچ حد و مرز انسانی در انجام جنایات خود نمی‌شناسد. وی هدف قرار دادن آیت‌الله سیستانی را برای ترور، نهایت استیصال رژیم صهیونیستی دانست و گفت: یک مرجع با این شرایط و موقعیت بین‌المللی نه فقط مورد توجه مسلمانان است، بلکه بزرگان مسیحیت نیز با وی ملاقات می‌کنند و برای وی احترام خاصی قائل هستند؛ حرکت سخیف تعیین حضرت آیت‌الله سیستانی به عنوان یکی از اهداف ترور، نشان از درماندگی آن‌ها است.

طرح صهیونیست ها در غزه محکوم به شکست است
تسنیم/ یکی از رهبران حماس تأکید کرد: طرح توطئه‌آمیز ژنرال‌های صهیونیست در شمال غزه، همانند همه توطئه‌های قبلی آنها شکست می‌خورد.«اسامه حمدان» افزود: محاصره و کشتار هولناک رژیم اشغالگر در شمال نوار غزه علیه غیرنظامیان، برای یازدهمین روز متوالی ادامه دارد و رژیم صهیونیستی به‌دنبال اجرای طرح موسوم به طرح «ژنرال‌ها» برای آواره کردن مردم ماست. ما همچنین خواستار پیگیری تحولات نوار غزه به‌ویژه تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی در شمال این باریکه هستیم و از سران و علمای امت اسلامی می‌خواهیم اقدامی جدی برای فعال‌سازی نقش این امت و تحرکات آن در مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی که تحت حمایت کامل آمریکاست، انجام دهند.

ماهواره ظفر۲ تا پایان سال پرتاب می‌شود
تسنیم/ رئیس دانشگاه علم و صنعت از پرتاب ماهواره ظفر۲، به فضا خبر داد.یونسیان خاطرنشان کرد: اولین ماهواره دانشگاهی کشور در سال ۱۳۹۰ در دانشگاه علم و صنعت ساخته و به فضا پرتاب شد و همان روز در تقویم روز صنعت فضایی نام گرفت. ما اولین دانشگاهی بودیم که ماهواره نوید را اختراع کردیم و هم‌اکنون در حال ساخت ماهواره ظفر ۲ هستیم که تا پایان سال به فضا پرتاب می‌شود. وی اضافه کرد: در دانشگاه علم و صنعت توربین‌های گازی بالغ بر ۳۰ سال ‌و واگن‌های ملی مترو هم مشترکاً با جهاد دانشگاهی طراحی شده است.

موضع آمریکا حمایت از اسرائیل است نه توقف جنگ
تسنیم/ رئیس پارلمان لبنان با انتقاد دوباره از ریاکاری آمریکایی‌ها در قبال جنگ وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غزه و لبنان، تأکید کرد که آمریکا لحن دیپلماتیک به خود گرفته اما همواره از موضع اسرائیل حمایت می‌کند و کاری برای آتش‌بس انجام نمی‌دهد. «نبیه بری» درباره تحولات مربوط به جنگ با دشمن صهیونیستی اعلام کرد که آمریکایی‌ها برخلاف ادعاهای خود هیچ اقدام جدی برای توقف جنگ انجام نداده‌اند.

پاسخ پشیمان کننده ایران به هرگونه ماجراجویی
مهر/ در تماس تلفنی دبیرکل سازمان ملل با وزیر خارجه ایران، آخرین تحولات منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.در این گفتگو، عراقچی با اشاره به وضعیت فاجعه بار انسانی ناشی از ادامه نسل کشی در غزه و تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان، از گوترش خواست همه ظرفیت‌های این نهاد بین المللی را به منظور توقف جنایات و تجاوزات رژیم اسرائیل و ارسال کمک‌های بشردوستانه به لبنان و غزه بکار گیرد. عراقچی با تکرار موضع اصولی کشورمان مبنی بر ضرورت حفظ صلح و ثبات در منطقه، گفت که ایران در عین تلاش همه جانبه برای حراست از صلح و امنیت منطقه، از آمادگی کامل برای پاسخ قاطع و پشیمان کننده به هر گونه ماجراجویی از سوی رژیم صهیونیستی برخوردار است. وی تأکید کرد که مسئولیت عواقب گسترش ناامنی در منطقه بر عهده این رژیم و حامی اصلی آن یعنی آمریکا خواهد بود.

حملات ادامه‌دار و شبانه حزب الله به قلب تل آویو
مهر/ دفتر اطلاع رسانی جنگ مقاومت اعلام کرد که نیروهای مقاومت لبنان با موشک قادر ۲ اطراف تل آویو را به شدت هدف قرار دادند. گفتنی است که این روزها حملات متعدد مقاومت گسترش پیدا کرده ومنابع خبری از شنیده شدن آژیر خطر در اکثر مناطق اشغالی خبر می‌دهند. بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی دیشب نزدیک به ۵۰ موشک از لبنان به سوی صفد شلیک شده است. برخی رسانه‌ها اعلام کردند که گنبد آهنین تنها برخی از موشک‌های شلیک شده حزب‌الله را رهگیری کرده و برخی دیگر به هدف خورده است.

ایتالیا محدودیت‌های صادرات سلاح به اسرائیل را شدیدتر می‌کند
باشگاه خبرنگاران/ نخست‌وزیر ایتالیا تأکید کرد که این کشور محدودیت‌های صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی را شدیدتر خواهد کرد. ملونی اعلام کرد که این کشور برخلاف فرانسه، آلمان و انگلیس از همان روزهای اول جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، محدودیت‌های شدیدی علیه صادرات سلاح به اسرائیل تصویب کرد و این محدودیت‌ها شدیدتر هم خواهد شد. وی این اظهارات را در مجلس سنای ایتالیا و در آستانه نشست سران کشورهای اتحادیه اروپا بیان کرد.

بورل: اسرائیل قوانین بین‌المللی را زیرپا گذاشته است
باشگاه خبرنگاران/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان گفت که این رژیم قوانین بین‌المللی را زیر پا گذشته، اما کسی در غرب حاضر به اعتراف در این زمینه نیست. جوزپ بورل طی سخنانی در پارلمان اروپا با اشاره به حق ادعایی رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود گفت که این اتحادیه بار‌ها حملات علیه اسرائیل (فلسطین اشغالی) را با لحن شدیدی محکوم کرده است. وی با این حال تصریح کرد: هر حقی محدودیت‌هایی دارد و هیچ حقی نامحدود نیست. حق دفاع از خود باید در چارچوب قوانین بین‌المللی و قوانین بین‌المللی بشردوستانه استفاده شود. اما سوال این است که آیا این محدودیت‌ها زیر پا گذاشته نشده است؟

نامه محرمانه بلینکن و آستین به تل‌آویو درباره غزه
مهر/ وبگاه تحلیلی – خبری «آکسیوس» از نامه محرمانه «بلینکن» وزیر خارجه و «آستین» وزیر دفاع آمریکا به مقامات رژیم صهیونیستی خبر داد. در این نامه واشنگتن از تل‌آویو خواسته تا در عرض یک ماه، اقداماتی را برای بهبود شرایط انسانی وخیم در غزه انجام دهد یا تداوم کمک‌های نظامی آمریکا به خود را در خطر قرار دهد. آکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد: «از جمله انتقال روزانه ۳۵۰ کامیون کمک‌رسانی به نوار غزه از طریق هر چهار گذرگاه مرزی فعلی و همچنین باز کردن پنجمین گذرگاه. آنها تأکید کردند که اسرائیل باید آتش‌بس‌های موقت انسانی را در سراسر غزه اعمال کند تا امکان توزیع کمک‌ها حداقل برای چهار ماه آینده فراهم شود».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *