خبر روز ۱۴۰۳/۰۷/۲۴

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
اجلاسیه «مجاهدان در غربت» برگزار می‌شود
سردار محمد تهرانی‌مقدم، دبیرکل اجلاسیه بین‌المللی مجاهدان در غربت، از برگزاری اختتامیه اجلاسیه نهم ویژه پاسداشت شهدای راه قدس شهیدان نصرا… و هنیه در تاریخ ۲۶مهر۱۴۰۳در جوار حرم ملکوتی امام هشتم باحضور شخصیت‌های کشوری، لشکری و مهمانان خارجی از ۳۰ کشور خبر داد. وی در این‌باره اظهار کرد: برگزاری دومین برنامه علمی همایش اجلاسیه با شعار «مجاهدان در غربت، طوفان‌الاقصى، غزه و آزادسازی قدس شریف» با هدف تبیین جنایات وحشیانه رژیم‌صهیونیستی و مقاومت جانانه مردم غزه و رزمندگان مقاومت اسلامی و نیزراه‌های حمایت عملی از آنان ۲۵ مهر ۱۴۰۳ در جوار حرم ملکوتی امام‌ رضا -علیه السلام- برگزار خواهد شد.
ایران سهامدار بانک بریکس می‌شود
محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی: بانک توسعه جدیدی توسط بریکس ایجاد شده و می‌تواند بسیاری از اهداف توسعه‌ای کشورهای عضو بریکس را دنبال کند. امیدواریم بانک توسعه جدید این نقش را برای کشورهای عضو بریکس ایفا کند و قصد داریم عضو و سهامدار این بانک شویم.
طرح کلی فیلترینگ ارائه شد
ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: تاکنون صحبتی از رفع فیلتر پلتفرم خاصی مطرح نشده و «طرح کلی» برای رفع فیلترینگ در‌نظر گرفته شده است. وضعیت فعلی اینترنت، با ادله مختلف، مناسب نیست. درحال‌حاضر فیلترشکن‌ها باعث شده دسترسی‌ها عملا بدون هیچ محدودیتی وجود داشته باشد.

 همشهری 
پیگیری‌های دیپلماتیک برای آتش‌بس در غزه
رایزنی‌های دیپلماتیک ایران به‌ منظور برقراری آتش‌بس در غزه در چارچوب «دیپلماسی پارلمانی» جریان دارد. به‌‌ گفته منوچهر متکی، رئیس هیأت ایرانی نمایندگان عضو مجمع اتحادیه بین‌المجالس (IPU) هیأت ایرانی در ژنو به‌دنبال تصویب قطعنامه‌ای برای آتش‌بس و خروج نیروهای متجاوز از غزه است.
۲ ماهواره آمریکایی در خدمت ماشین کشتار اسرائیل
ارتش اسرائیل با اتکا بر یک قرارداد محرمانه ۱۵۰ میلیون دلاری، تصاویر را از یک اُپراتور خصوصی آمریکایی به نام «بلک‌ اسکای» دریافت می‌کنند. همچنین صهیونیست‌ها به واسطه پنتاگون، از شرکت «ماکسار» نیز تصاویر ماهواره‌ای دریافت می‌کنند.
آمریکا از تیک تاک به اتهام آسیب‌رساندن به سلامت و امنیت شکایت کرد
دادستان‌های ١٣ ایالت و منطقه کلمبیا (DC) در آمریکا از تیک‌تاک به‌دلیل آسیب‌رساندن به سلامت روان کودکان و گمراه‌کردن مردم در مورد امنیت پلتفرم خود شکایت کرده‌اند. دادستان‌ها تیک‌تاک را به استفاده از ویژگی‌های اعتیادآوری مانند استفاده از فیلترهای زیبایی روی ویدئوها متهم کرده است.

 کیهان
بررسی مسائل اقتصادی کشور، راه برون‌رفت از آنها و لایحه بودجه سال آینده
رئیس‌ جمهور عصر دوشنبه پس‌از دیدار با رهبر معظم انقلاب گفت: بیشترین موضوع‌های مطرح شده در جلسه مربوط به مشکلات اقتصادی کشور و راه برون‌رفت از آن‌ها بود. دکتر پزشکیان افزود: موضوعی که از اولویت‌های دولت است و در این جلسه مورد تأکید قرار گرفت، بحث مربوط به گسترش روابط با همسایگان ازجمله در بخش راه‌های ترانزیتی، شبکه گازی، شبکه ریلی و افزایش تجارت دوجانبه بود. وی اظهارکرد: همچنین گسترش همکاری‌ها با چین و کشورهایی که تمایل به همکاری راهبردی با جمهوری‌اسلامی ایران دارند از مسائلی است که مد نظر دولت قرار دارد. رئیس‌ جمهور ادامه داد: دولت برنامه‌های خوبی را برای گسترش روابط با همسایگان و کشورهای دیگر طراحی کرده‌است و مقام‌ معظم‌ رهبری تأکید داشتند این برنامه‌های خوب هرچه سریع‌تر عملیاتی و اجرایی شوند. پزشکیان با بیان اینکه اگر این توافق‌ها اجرایی شوند، از بخش زیادی از فشار تحریم‌ها که بر دوش مردم است کاسته خواهد شد، عنوان کرد: همکاری‌های ما فقط به چند کشور همسایه و برخی کشورهای دیگر منحصر نیست و مشغول گفت‌وگو با کشورهای مختلف دنیا براساس ۳ اصل عزت، حکمت و مصلحت هستیم. تصور من این است که درصورت اجرایی شدن توافق‌ها و پیمان‌ها، قدم‌های بزرگی برداشته می‌شود.
رئیس‌جمهور همچنین درباره لایحه بودجه سال‌ ۱۴۰۴ و جهت‌گیری‌های آن گفت: مهم‌ترین اولویت دولت در بودجه سال آینده، بالا بردن قدرت خرید مردم از طریق کاهش مالیات‌های اقشار کم درآمد است. افزایش پشتیبانی دولت از مردم، به‌ویژه قشرهای کم‌درآمد در حوزه‌های «سلامت» و «آموزش و پرورش» و همچنین در بخش کالاهای اساسی از اولویت‌های دیگر دولت در بودجه سال آینده است.
پزشکیان اضافه‌ کرد: دولت مصمم است بودجه سال آینده را در موعد مقرر به مجلس ارسال کند و برهمین اساس هیات دولت برای بررسی لایحه بودجه، روزانه در چند نوبت جلسه برگزار می‌کند.
اقدام قوه قضائیه در اجرای قانون جدید شورای حل‌اختلاف و تشکیل دادگاه‌های صلح، جهادی بود
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه، با اشاره به اقدامات فوق‌العاده‌ای که در قوه قضائیه برای استقرار و پیشبرد امور مرتبط با دادگاه‌های صلح صورت گرفته است، اظهار داشت: در راستای اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف و تشکیل دادگاه‌های صلح، اقداماتی جهادی در دستگاه قضا صورت پذیرفته است و از بیش از دو هزار ابلاغ قضائی که باید برای قضات دادگاه‌های صلح صادر شود، تاکنون بالغ بر هزار و ۵۰۰ ابلاغ صادر شده است؛ در برخی از دادگستری‌ها نیز فرآیند‌های مرتبط با استقرار دادگاه‌های صلح صورت پذیرفته و در دادگستری‌ها دیگر، امورات مربوط به این امر در حال اجراست. علی‌ای‌حال تأکید داریم که کارگروه تعیین شده در این رابطه با همکاری مرکز توسعه حل اختلاف، اقدامات ناظر بر استقرار هرچه سریع‌تر دادگاه‌های صلح در سراسر کشور و موضوعات مرتبط با این امر از جمله صدور ابلاغ‌های قضائی و اجرائی شدن آیین‌نامه‌های مرتبط را تا حصول نتیجه نهائی پیگیری کنند.رئیس قوه قضائیه افزود: انگیزه اصلی و هدف غایی از تشکیل دادگاه‌های صلح، اشاعه فرهنگ صلح و سازش در جامعه و نهادینه کردن این فرهنگ در دعاوی و همچنین کم کردن هزینه‌ها و تقلیل مشکلات برای مردم و خودِ قوه قضائیه است.

 ایران 
دستگیری ۲ تیم تروریستی وابسته به گروهک جیش‌الظلم
اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با رصدهای مستمر اطلاعاتی و سلسله عملیات آفندی سربازان گمنام امام‌زمان -عجل الله تعالی فرجه الشریف- در اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان و با پشتیبانی مؤثر فراجای استان، دو تیم تروریستی وابسته به گروهک جیش‌الظلم در شهرستان‌های راسک و سرباز مورد شناسایی قرار گرفته و تمامی اعضای آن دستگیر شدند.
بهره‌گیری حزب‌الله از ماهواره‌های ایرانی
رادیو ارتش اسرائیل مدعی است که حزب‌الله در حملات پهپادی خود علیه اسرائیل از ماهواره‌های ایرانی بهره می‌برد. دورون کادوش، گزارشگر امور نظامی رادیو ارتش اسرائیل، با استناد به منابع نظامی ارتش گفت: یکی از دلایل افزایش دقت حملات پهپادی حزب‌الله در دوره اخیر کمک فنی است که این گروه از تصاویر زنده ماهواره‌های جمهوری اسلامی ایران از فضای اسرائیل دریافت می‌کند.

 جمهوری اسلامی
اقتصاد انرژی باید اصلاح شود
وزیر نیرو گفت: عنوان کردن مسائل همچون «انرژی ارزان» آدرس غلط دادن است و باید اقتصاد انرژی را در کشور اصلاح کنیم. عباس علی آبادی در سومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران افزود: ایران کشوری است که در منابع اولیه انرژی اعم از تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر وضعیت خوبی دارد. وی به رتبه دوم گازی ایران و رتبه چهارم آن در مقوله نفت و ذخایر شناخته شده آنها اشاره کرد و گفت: در مجموع این ذخایر رتبه نخست جهان را داریم و علاوه بر آن در منابع اولیه تجدیدپذیرها اعم از خورشیدی، بادی و آبی نیز وضعیت خوبی داریم.علی آبادی ادامه داد: اگرچه درآمد نفتی سالانه ما بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار است، اما مصرف انرژی ما نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار در سال است که نکته مهمی است و باید در سیاست‌های انرژی کشور بازنگری کنیم. وی گفت: متهم اصلی در این زمینه اشتباه و اشکال در اقتصاد انرژی است؛ به همین دلیل است که صرفه‌جویی نمی‌کنیم و هزینه کردهایمان باز نمی‌گردد.
ادعای دستگیری دو صهیونیست مرتبط با ایران
پلیس رژیم صهیونیستی و سرویس امنیت عمومی این رژیم موسوم به شاباک مدعی شدند دو صهیونیست از شمال تل‌آویو به اتهام همکاری با ایران بازداشت شده‌اند. آنها مدعی شدند این شهروندان قصد ترور یک مقام ارشد اسرائیلی را داشتند.

 وطن امروز 
ماشین جنگی حزب‌الله راه افتاده است
فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران دفاع‌مقدس تأکید کرد: اکنون ماشین جنگی حزب‌الله راه افتاده و روزهای سختی در انتظار صهیونیست‌ها است. محسن رضایی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «حزب‌الله پس از مواجهه با موجی از ترورها، سازمان رزمی خود را ترمیم کرده است. اکنون ماشین جنگی حزب‌الله راه افتاده و روزهای سختی در انتظار صهیونیست‌ها است».
رژیم صهیونیستی از اتحادیه بین‌المجالس جهانی اخراج شود
نماینده مردم تهران در مجلس، در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به هیچ قانون بین‌المللی پایبند نیست، گفت: پیشنهاد می‌شود رژیم صهیونیستی از عضویت در IPU اخراج شده و به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه شود. حجت‌الاسلام نبویان در کمیته دائم صلح و امنیت بین‌المللی اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) درباره موضوع هسته‌ای ایران نیز گفت: فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز و در چارچوب حقوق و تعهدات آن ذیل معاهده NPT است. ایران یک عضو متعهد NPT است و به موجب موافقتنامه جامع پادمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشترین و گسترده‌ترین بازرسی‌های آژانس را میزبانی می‌کند.
سهم بخش خصوصی از اقتصاد کشور ۱۲ درصد است
به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران، سهم بخش خصوصی از اقتصاد کشور حدود ۱۲ درصد است. نجفی‌عرب در اختتامیه هفتمین جشنواره فرهنگی امین‌الضرب که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت: اتاق‌های بازرگانی وظیفه دارند صدای بخش خصوصی را در راستای تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها به دستگاه‌های حاکمیتی برسانند و با این اقدامات نسبت به افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد کمک کنند. رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: در حال حاضر آمار دقیقی از سهم بخش خصوصی در اقتصاد وجود ندارد اما به نظر می‌رسد سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور حدود ۱۲ درصد است.

 جوان 
مذاکرات «غیرمستقیم باآمریکا» به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف شده است
وزیر امور خارجه در مسقط گفت که عمان در موضوع ایران و امریکا همواره سعی کرد نقش مثبتی در انتقال پیام‌ها یا ایجاد زمینه برای مذاکرات ایفا کند. به گفته عراقچی این موضوع قبلاً هم اتفاق افتاده است. در دولت گذشته هم این وضعیت وجود داشت و روندی به نام روند مسقط شناخته شده است ولی او تأکید کرد که این روند و «تماس غیرمستقیم بین ایران و امریکا در حال حاضر به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف است.» او ادامه داد: «الان زمینه‌ای برای این گفتگو‌ها نمی‌بینیم. زمانی که بحران‌های جاری را پشت سر بگذاریم، در این باره تصمیم می‌گیریم که آیا مجدداً وارد این روند شویم یا خیر و چگونه این کار را انجام دهیم.» او همچنین به شرایط بحرانی منطقه اشاره کرد و گفت: «من در همه مشورت‌ها و رایزنی‌ها در کشور‌های منطقه مواضع ایران را با قوت بیان کردم و خواستم که به اطلاع همه طرف‌ها برسد، هم امریکا باید بداند موضع ایران چیست و هم کشور‌های اروپایی و هم کشور‌های منطقه. موضع ما روشن است و بار‌ها تکرار شده است.» وزیر خارجه برای چندمین بار ظرف روز‌های اخیر گفت: «ما خواهان جنگ و درگیری نیستیم، اگرچه برای آن کاملاً آمادگی داریم.» او در عین حال گفت که دیپلماسی باید کار کند و جلوی یک بحران بسیار بزرگ را در منطقه بگیرد. عراقچی گفت: «منطقه شاهد شرایط خطرناکی است و ممکن است در آستانه نبرد‌های گسترده‌ای باشیم، جمهوری اسلامی ایران برای همه احتمالات آماده است.»

 خراسان 
فرایند بازنگری در فیلترینگ در حال پیگیری است
فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت در مورد حل مشکلات اینترنت توسط دولت گفت: نمی توانیم تغییرات را به یکباره ایجاد کنیم. فرایند بازنگری در فیلترینگ در حال پیگیری است؛ صبوری کنید.
لغو سخنرانی ثابتی در اجلاس IPU
امیرحسین ثابتی نماینده مجلس شورای اسـلـامی که به همراه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به ژنو سفر کرده است، در اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی مشــغول ســخنرانی به زبان فارســی بود که ســخنان او به دلیل عدم حضور مترجم لغو شد. ثابتی در صفحه شــخصی خود در واکنش بــه این اقدام نوشــت: «امروز در نشست شــورای بین المجالس (ipu) که در ژنو برگزار می شود، در زمان کمی که داشتم دربــاره جنایــات اســرائیل صحبت کــردم. البته وسط صحبت گفتند مشکل فنی در ترجمه ایجاد شده! نمیدانم چرا این مشکلات فقط برای هیئت پارلمانی ایران رخ مــی دهد! کما این که نماینده پارلمان عراق هم تأکید داشت این مدل مشکلات فنی تــا الان فقط بــرای ایران بــه وجــود آمده که معنایش مشخص است.»
سقوط هریس ، صعود ترامپ؟
برتری ۴۹ بــه ۴۴ درصدی هریس در نظرســنجی پیشــین به برابــری ۴۸بــه ۴۸ در نتایج نظرسنجی جدید NBC تبدیل شده است! بخشی از مرددان و مستقلان به ترامپ متمایل شده اند؟ معلوم نیست… ولی مشــخص است که بر اســاس نگاه و برآورد از دو رقیب… پاســخ دهندگان به این نظرســنجی، تفاوت زیادی بین این دو قائل نیستند. نکته جالب در این نظرســنجی این که ایــن یکی از معــدود مواردی اســت که بحث ســقط جنین برای پاسخ دهندگان از اهمیت بیشتری نسبت به موضوعات دیگر برخوردار بوده است.

 رسالت 
حمله صهیونیست‌ها به چادرهای آوارگان فلسطینی در غزه
رژیم صهیونیستی در جنایتی جدید چادرهای آوارگان فلسطینی در بیمارستان شهدای الاقصی در دیرالبلح واقع در مرکز نوار غزه را هدف قرار داد که در پی آن چندین نفر شهید و زخمی شدند.دفتر اطلاع‌رسانی فلسطین در غزه اعلام کرد، در پی حمله رژیم صهیونیستی به چادرهای آوارگان فلسطینی در بیمارستان شهدای الاقصی در مرکز نوار غزه تاکنون سه نفر شهید و ۴۰ نفر دیگر زخمی شدند.

 مردم سالاری 
عزم جدی پلیس برای خروج ۲ میلیون تبعه خارجی غیرمجاز
فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران به عزم جدی پلیس برای خروج ۲ میلیون تبعه خارجی غیرمجاز تا پایان سال تأکید کرد. سردار رادان در مراسم نکوداشت سرو قامتان فراجا در مشهد افزود: از زمانی که موضوع اخراج اتباع بیگانه اعلام شد هم تعداد خود معرف‌ها و هم دستگیری اتباع خارجی غیرمجاز افزایش یافته است.
تحریم‌های جدید اروپایی علیه ایرلاین‌های ایرانی
اتحادیه اروپا با تکرار ادعای بی‌اساس ارسال موشک‌های ایران به روسیه، از تحریم ۱۴ فرد و نهاد ایرانی خبر داد. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که شورای اروپا روز دوشنبه هفت فرد و هفت نهاد ایرانی را به اتهام ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین تحریم کرده است. در این بیانیه با اشاره به شرکت‌ها، نهادها و افراد تحریم‌شده آمده است: این تحریم‌ها شامل سه شرکت هواپیمایی ایران شامل هواپیمایی ساها، ماهان و ایران ایر و ۲ شرکت تامین است. این شرکت‌ها مسئول انتقال و تامین پهپادهای ایرانی و قطعات و فناوری‌های مرتبط با آن از طریق شبکه‌های تامین خارجی به روسیه و برای استفاده در جنگ متجاوزانه آن در اوکراین هستند. ۲ شرکت دیگر نیز که در تولید موتورهای مورد استفاده در راکت‌ها و موشک‌ها نقش داشتند نیز تحریم شده‌اند.

 آرمان ملی
سردار شاهمیری ترور شد؟
طی روزهای گذشته و همزمان با ترورهای هدفمند رژیم صهیونیستی در لبنان و کرانه باختری، رسانه‌های ضد انقلاب مدعی ترور و شهادت یک فرمانده ارشد موشکی سپاه به نام سردار «سینا شاهمیری» در لبنان شده‌اند.این رسانه‌ها با انتشار تصویری از فرد نامبرده کنار شهید حاج قاسم سلیمانی ، مدعی شدند که این به اصطلاح سردار سپاه از چهره‌های نزدیک به شهید سلیمانی بوده که در لبنان مامور به خدمت بوده است. اما نکته قابل تامل درباره این پروژه خبرسازی اینجاست که بسیاری از رسانه‌های وابسته به منافقین تا سلطنت‌طلبان و رسانه‌های تجزیه طلب بر روی این خبر مانور خبری داده‌اند. در حالی که با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان فهمید که خبرمذکور ادعایی کذب و مضحک بیش نیست.نخست آنکه اساساً فردی به نام سردار «سینا شاهمیری» ساخته این رسانه‌ها بوده و وجود خارجی ندارد. این نام مختص به پژمان بازغی در سریال غریبه که به تازگی پخش آن از شبکه سه سیما به پایان رسیده است، می باشد.

 قدس 
رژیم صهیونیستی ضربات جبران ناپذیری دریافت کرده است
امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، درآیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ دانشگاه صنعتی مالک اشتر که با حضور جمعی از استادان، دانشجویان و مدیران در این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به مسائل منطقه اظهار داشت: همان‌گونه که رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶ از محور مقاومت شکست خورد، امروز نیز در بسیاری از حوزه‌ها ضرباتی جبران ناپذیر دریافت کرده است.

 اعتماد 
بازشدن پای بیگانه به صلاح منطقه نیست
دکتر پزشکیان در دیدار «شاهین مصطفی» معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان بر اهمیت گسترش همکاری‌های مشترک بین دو کشور تأکید کرد. رییس‌جمهور در این دیدار با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور، گفت: شما برادران ما هستید و گسترش روابط دو کشور برای ما ارزش بسیاری دارد.رئیس جمهور بر احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تأکید و اظهارکرد: معتقدیم حق حاکمیت هیچ کشوری نباید نادیده گرفته شود، از سوی دیگر باز شدن پای کشورهای دیگر به منطقه را به صلاح کشورهای این منطقه نمی‌دانیم، چرا که باور داریم با همکاری یکدیگر می‌توانیم امنیت و مسائل مرتبط به خود را حل کنیم و این سیاست اصولی دولت جمهوری اسلامی ایران است که همواره بر آن تأکید داشته و داریم.

 شهروند 
مستمری افراد فوت شده حادثه معدن طبس از مهرماه پرداخت می‌شود
دادستان کل کشور در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به نتایج برخی اقدامات صورت گرفته در رابطه حادثه معدن طبس اظهار کرد: در نتیجه پیگیری‌های به عمل آمده از سوی دادستانی کل کشور و دادگستری استان خراسان جنوبی، شرکت مربوطه مبلغی برای پرداخت بلاعوض به خانواده‌های افراد فوت شده و مصدوم تخصیص داده است؛ مقرر شده مبلغی به حساب ولی قهری یا سرپرست خانواده افراد فوت شده و مبلغی به حساب افراد مصدوم پرداخت شود؛ بخشی از این مبالغ پرداخت شده و مابقی نیز در حال انجام ‌است. وی افزود: همچنین طبق توافق صورت گرفته میان شرکت و بیمه، مقرر شد دیه افراد فوت شده و صدمه دیده قبل از صدور رای پرداخت شود؛ ضمن آنکه حقوق مستمری این افراد نیز از مهرماه امسال پرداخت خواهد شد.
حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به غرب یمن
شبکه «المسیره» دیشب گزارش داد آمریکا و انگلیس دوبار شهرستان «صلیف» در غرب یمن را مورد تهاجم قرار داده‌اند. آمریکا و انگلیس طی ماه‌های گذشته ده‌ها بار خاک یمن را مورد تجاوز قرار داده‌اند. این حملات پس از آن آغاز شد که یمن در حمایت از مردم فلسطین اقداماتی علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ و اعلام کرد که در حمایت از مردم فلسطین و نیروهای مقاومت به هیچ کشتی اسرائیلی و همچنین کشتی‌هایی که مقصد آنها فلسطین اشغالی است، اجازه عبور از دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را نخواهد داد.
نشست امنیتی در تایوان برای بررسی رزمایش چین
در پی برگزاری رزمایش بزرگ چین اطراف تایوان، وزارت دفاع این جزیره این رزمایش را محکوم کرده و شورای امنیت داخلی آن نیز تشکیل جلسه داد. وزارت دفاع دولت منطقه‌ای تایوان ضمن محکوم کردن این رزمایش دریایی بزرگ چین، چنین اقداماتی را تحریک‌آمیز توصیف و نیروهای مسلح تایوان قصد دارند حجم متناسبی از نیروی نظامی را برای واکنش نشان دادن به این رزمایش مستقر کنند. از سوی دیگر، مقامات عالی‌رتبه امنیتی تایوان نشستی اضطراری را برای بررسی این رزمایش برگزار کردند.
افزایش بی‌سابقه مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها در پی جنگ غزه
شمار مهاجرت معکوس از اراضی اشغالی پس از آغاز جنگ غزه و در ۷ ماه نخست سال جاری میلادی افزایش بی‌سابقه‌ای نسبت به دهه گذشته داشته است. رژیم صهیونیستی در پی جنگ غزه و درگیری‌ها با حزب‌الله لبنان با افزایش بی‌سابقه موارد مهاجرت مواجه است. در هفت ماه اول سال میلادی جاری، ۴۰ هزار و ۶۰۰ نفر اراضی اشغالی را ترک کرده‌اند که به طور میانگین، ۲ هزار و ۲۰۰ نفر بیشتر از تعداد مهاجران هر ماه در سال ۲۰۲۳ است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

کشورهای اسلامی ارتباط خود را با رژیم نامشروع صهیونیستی قطع کنند
سایت دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی / آیت الله العظمی نوری همدانی وضعیت امروز جهان اسلام را حساس دانسته و خواستار وحدت همه مسلمانان و بلکه همه آزادی خواهان جهان در مقابل رژیم نامشروع صهیونیستی شد و گفت: کشورهای اسلامی ارتباط خود را با این جنایتکاران قطع کنند. وی یکی از نشانه‌های افول صهیونیست‌ها را ترور فرماندهان و تهدید به ترور شخصیت‌های اثرگذار عالم اسلام دانسته و با اشاره به فرهنگ ایثار و شهادت در اسلام خاطر نشان کردند: دشمنان غافلند از اینکه اسلام فرهنگ ایثار و شهادت دارد و مرگ در راه خدا و دفاع از دین خدا منتهی آرزوی مسلمانان است و نماد آن اقامه نماز جمعه تهران توسط رهبر معظم انقلاب می‌باشد، که مردم با توجه به تهدیدات؛ حماسه خاصی خلق نمودند و رهبری هم با شجاعت همیشگی آمد و با خطبه‌های بسیار عالی و یک دنیا آرامش نماز جمعه را اقامه کردند و دنیا هم شاهد این موضوع بود. ایشان در رابطه با تهدید صهیونیست‌ها نسبت به آیت‌الله العظمی سیستانی «دامت برکاته» فرمودند: دشمن از مواضع اصولی و به موقع آیت‌الله سیستانی و از اثر گذار بودن ایشان ناراحت است و به گمان خود می‌تواند از این طریق ایشان را منزوی نماید که الحمدلله خلاف مقصود آنان حاصل شد و عظمت ایشان بیشتر شد.

دعوت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مردم برای پیوستن به پویش «ایران همدل»
اختصاصی/ در پی آغاز چهارمین مرحله از پویش «ایران همدل»، جامعه مدرسین در بیانیه ای تاکید کرد: این روزها که پس از یک سال حمایت‌های قاطعانه حزب الله لبنان از مردم غزه، اسرائیل جنایتکار، آتش کینه و فساد خود را بر مردم شریف لبنان نیز گشوده است، جمع کثیری از مردم غیور این سرزمین از خانه و کاشانه خود رانده شده‌اند و به دیگر کشورها پناه آورده‌اند و مردم شریف ایران نیز چندی است که میزبان مردم شریف لبنان‌اند. گروه‌های مختلف مردمی و همچنین نهادهای حمایتی و امدادی در زمینه اسکان، تأمین مایحتاج معیشتی و همچنین مسائل درمانی وارد کار شده‌اند و سعی دارند بخشی از آلام این عزیزان را تسکین دهند. در ادامه‌ی این حمایت‌ها و کمک‌های مردم خیر اندیش، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تقدیر از همه گروه‌های جهادی و تشکل‌های مردمی، از مؤمنین می‌خواهد در لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان، به چهارمین مرحله‌ی پویش مردمی «ایران همدل» که به‌منظور جمع‌آوری مشارکت‌های نقدی هموطنان عزیز برای کمک به مردم مظلوم فلسطین و لبنان و با مدیریت دفتر معظم‌له آغاز به کار کرده است، بپیوندند.هموطنان عزیز می‌توانند با استفاده از کد دستوری (#۱۴*) یا با واریز مبلغ کمک خود به شماره کارت (۰۰۰۷ ۰۰۰۰ ۹۹۸۲ ۶۰۳۷) و شماره شبای (۳۲۰۲۱۰۰۰۰۰۰۱۰۰۰۱۶۰۰۰۰۵۲۶ IR) در این پویش ملی، مشارکت کنند. بی‌شک، لطف خداوند متعال همه مؤمنینی را که با مال و جان خود مجاهدت می‌کنند و برادرانشان در جبهه مقاومت را تنها نمی‌گذارند، شامل خواهد بود و این عمل دینی و انقلابی در درگاه الهی سعیی مشکور و مقبول است.

اقدامات حقوقی بین المللی علیه رژیم صهیونیستی از وظایف بسیج حقوقدانان است
رسا/ آیت الله کعبی در جمع هیئت رئیسه و هیئت های اندیشه ورز بسیج حقوقدانان سراسر کشور با اشاره به عملیات طوفان الاقصی و شهادت شهدای بزرگی چون شهید سیدحسن نصر الله، بر لزوم ترویج روحیه جهاد در میان اقشار بسیجی و خصوصا بسیج حقوقدانان در سطح استان ها تأکید کرد و گفت: همانطور که حضرت آقا جنگ غزه و لبنان با رژیم صهیونیستی را جهاد فی سبیل الله خواندند، همه باید به این جبهه کمک کنیم. عضو جامعه مدرسین مهم ترین وظیفه بسیج حقوقدانان و هیئت های اندیشه ورز حقوقدان را جهاد تبیین نام برد و در توضیح این وظیفه گفت: باید گروه‌هایی تشکیل شوند و نقض قوانین بین الملل و جنایات رژیم صهیونیستی را احصاء کنند و به شکل کیفرخواست بین المللی صدای مظلومان را به مجامع بین المللی برسانند.

با تهدیدهای دشمن، مرجعیت و مردم از میدان بیرون نمی‌روند
حوزه/ آیت الله مروی اهانت رژیم صهیونیستی به ساحت مرجعیت را محکوم کرد و گفت: با این تهدیدها نه مرجعیت رشید نه مردم از میدان بیرون نمی‌روند. به رژیم های منحط منطقه هم می‌گوییم که بدانید ملت مظلوم غزه و مردم مظلوم و مقاوم لبنان ضمن دفاع از کیان فلسطین در حقیقت از کیان شما هم دارند دفاع می‌کنند. عضو جامعه مدرسین افزود: آن‌ها می‌دانند روزی که آمریکا و ارتجاع عرب با نقشه صهیونیستها عده‌ای به ظاهر مسلمان ناآگاه را تحت عنوان داعش ترغیب کردند که خون‌ها ریختند و خواستند منطقه را دچار بحران کنند و مسیر تسلط صهیونیست‌ها بر منطقه را فراهم کنند، فهمیدند که هماهنگی بین مرجعیت در عراق و مرجعیت و قیادت در جمهوری اسلامی بسیج جوانان را در مقابل آنان رقم زد و بزرگترین شکست اخیر را نصیب آمریکا و اسرائیل و ارتجاع منطقه کرد.

حضور سردار قاآنی در مراسم استقبال از پیکر شهید نیلفروشان
تسنیم/ سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه و تنی چند از مسئولان لشکری و کشوری در مراسم استقبال از پیکر سردار شهید عباس نیلفروشان حضور یافتند. این در حالی است که در روزهای گذشته تعدادی از رسانه‌های صهیونیستی و معاند در خبرهایی ساختگی مدعی شهادت، مجروحیت و یا حتی مورد بازجویی قرار گرفتن فرمانده نیروی قدس سپاه شده بودند.

ایران تحریم‌های جدید اروپا و انگلیس را شدیداً محکوم کرد
تسنیم/ سخنگوی وزارت امورخارجه وضع تحریم های جدید از سوی اتحادیه اروپا و انگلیس علیه تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی به بهانه های واهی و بی اساس را اقدامی ناموجه و مغایر با موازین حقوق بین الملل به ویژه حقوق بشر دانست و به شدت محکوم کرد. بقائی اتهام زنی اتحادیه اروپا و انگلیس به ایران را مزورانه و تلاشی برای انحراف افکار عمومی از مهمترین مساله روز یعنی نسل کشی مردم فلسطین و جنگ افروزی رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا توصیف کرد.

بازدید نتانیاهو از پادگان تیپ گولانی و نظامیان زخمی
صدا و سیما/ خبرگزاری آسوشیتد پرس تصاویری از بازدید نخست وزیر رژیم صهیونیستی از پادگان آموزشی تیپ گولانی در منطقه بنیامینا در جنوب بندر اشغالی حیفا پخش کرد که یکشنبه شب هدف حمله پهپادی مرگبار حزب الله قرار گرفت. نتانیاهو همچنین از نظامیان اشغالگر زخمی در بیمارستان عیادت کرد.بر اساس گزارش رسانه ها، هنگام عیادت نتانیاهو از نظامیان صهیونیست زخمی، صدای آژیر در منطقه در پی حمله موشکی حزب الله به صدا درآمد و نتانیاهو مجبور شد به پناهگاه فرار کند.

نتانیاهو قصد حمله به اهداف نظامی ایران را دارد
باشگاه خبرنگاران/ واشنگتن پست به نقل از دو مقام آگاه گزارش داد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ظاهراً به ایالات متحده گفته است که مایل است به اهداف نظامی ایران و نه اهداف هسته‌ای یا نفتی حمله کند. این مقام آگاه گفت که حمله اسرائیل به ایران قبل از انتخابات آمریکا در ۵ نوامبر انجام خواهد شد. علاوه بر این، ادعا شده است که اسرائیل به ایالات متحده گفته است که قصد دارد در هفته‌های آینده عملیات خود را در لبنان به پایان برساند.پیشتر، ان‌بی‌سی با استناد به مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشد، گفت هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه اسرائیل تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دهد یا ترور‌های بیشتری انجام دهد وجود ندارد، اگرچه اسرائیل هنوز تصمیم نهایی در مورد چگونگی و زمان اقدام نگرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *