خبر روز ۱۴۰۳/۰۷/۲۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
با چشمانی باز آماده‌ایم تا در صورت هرگونه خطا پاسخی پشیمان‌کننده به دشمن بدهیم
سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به پیام‌های محبت‌آمیز مسئولان کشوری و لشکری و آحاد ملت شریف ایران در پیامی از آنان قدردانی کرد.
متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
با کمال مسرت و در پاسخ به پیام‌های محبت‌آمیز مسئولان محترم کشوری و لشکری و آحاد ملت شریف ایران که حاکی از قدرشناسی آنان از رزمندگان گمنام و پرشمار نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم. بی‌تردید عملیات موفق وعده صادق ۲ که با هدف حداقل مجازات رژیم منحوس و جنایتکار صهیونیستی در به‌‌ شهادت‌رساندن مهمان عزیز کشورمان دکتر اسماعیل هنیه و سیدمقاومت سیدحسن نصرا… و جمع کثیری از مظلومان غزه و لبنان انجام گرفت، با تصمیم یکپارچه مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تصویب شورای‌عالی امنیت ملی کشور و حمایت بی‌دریغ ریاست محترم جمهوری و تایید و هدایت فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) صورت گرفت. سبزپوشان نیروی هوافضای سپاه درکنار سایر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با آمادگی و هوشیاری و با چشمانی باز، مراقب هستند تا در صورت هرگونه خطا از سوی دشمنان این مرز و بوم، پاسخی سخت و پشیمان‌کننده بر پیکر پوسیده و رو به اضمحلال دشمن وارد کنند. نصر من‌الله و فتح قریب. موفق و سربلند باشید. ان‌شاء‌الله.
افزایش معافیت مالیاتی اصناف
همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با تصویب دولت و براساس وعده رئیس‌جمهور، میزان معافیت مالیاتی درآمد سالانه مشمول مالیات اصناف و مشاغل در لایحه بودجه ۱۴۰۴، به ۲۰۰ میلیون تومان رسید. این رقم در سال‌جاری ۱۰۰ میلیون تومان بود که صد درصد افزایش یافته است.

 همشهری
کریدور زنگزور را با آذربایجان می‌سازیم
عبدالقادر اورال‌اوغلو، وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه گفت: زمانی که دیگر ایران به کریدور لاچین نیازی نداشت، در مورد کریدور زنگزور علامت سؤال ایجاد شد. وی افزود: اینکه می‌گویند ترکیه نباید بخشی از کریدوری باشد که از چین به لندن می‌رسد، نامربوط است. کریدور زنگزور را با آذربایجان می‌سازیم.
از ترامپ به اندازه بایدن حفاظت می‌شود
سوزی وایلز، مدیر کمپین ترامپ در تماس با جف زینتس، رئیس دفتر کاخ سفید، درخواست پشتیبانی نظامی شامل تحویل خودروهای زرهی، محافظت از طریق پهپاد و ایجاد محدودیت‌های موقت در حریم هوایی را برای محافظت از جان ترامپ مطرح کرده است. در حال حاضر، ترامپ و بایدن از سطح یکسانی از محافظت برخوردار هستند.
واکنش عراقچی به ادعاهای تازه
عباس عراقچی، وزیر امور خارجه با اشاره به ملاقات خود با مقام‌های اتحادیه‌اروپا در نیویورک گفت: بر آنچه گفته‌ام تأکید می‌کنم؛ موشک‌های بالستیک به روسیه ارائه نداده‌ایم و اگر اروپا نیاز به بهانه‌ای برای کوتاه آمدن درمقابل باج‌خواهی اسرائیل دارد، بهتر است داستان دیگری پیدا کند.
سفرهای استانی دولت با رویکرد تازه
دولت در حال برنامه‌ریزی برای آغاز سفرهای استانی با رویکرد جدید است. محمدجعفر قائم‌پناه، معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه سفرهای استانی دارای رویکرد جدیدی خواهد بود و نسبت به قبل تغییر می‌کند، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای سفرهای استانی رئیس‌جمهور انجام شده و تا پایان مهرماه نهایی می‌شود.

 کیهان 
خواهان جنگ نیستیم اما برای هر سناریویی کاملاً آماده‌ایم
عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به بغداد، با اشاره به اینکه مواضع دو کشور در زمینه مسائل منطقه مشترک است، مواضع مقامات عراقی در خصوص تحولات منطقه و لبنان را خوب ارزیابی کرد. وی درباره هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی برای تشدید تنش در منطقه گفت: خواهان جنگ و تنش نیستیم ولی آماده هر سناریویی هستیم. وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: با این وجود، هدف ما این است که باید با کمک کشورهای منطقه از هر فاجعه‌ای جلوگیری شود.
همچنین عراقچی در فضای مجازی نوشت: با انتشار نموداری از افزایش بی‌سابقه کمک‌های نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی عنوان کرد: آمریکا در حال ارسال بی‌سابقه تسلیحات به اسرائیل است؛ این کشور اکنون جان نیروهای خود را با اعزام آن‌ها برای هدایت سیستم‌های موشکی آمریکایی در اسرائیل در معرض خطر می‌دهد. وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در حالی که ما در روزهای اخیر تلاش‌های بسیاری برای مهار یک جنگ تمام‌عیار در منطقه‌ کرده‌ایم، به‌وضوح می‌گویم که در دفاع از مردم و منافع‌ خود هیچ خط قرمزی نخواهیم داشت.
حزب‌الله لبنان در حال شکل‌دهی معادله «حیفا مقابل ضاحیه» است
در حالی که حملات سنگین و بی‌امان حزب‌الله به قلب بندر استراتژیک حیفا در اراضی اشغالی ادامه دارد و شدت بی‌سابقه‌ای نیز گرفته است، شبکه عربی‌زبانِ «الجزیره» در گزارشی به این مسئله پرداخته است که: «معادله حیفا مقابل ضاحیه در حال شکل‌گیری است.»

 ایران 
در ساختن مدرسه مناطق محروم از کارگری ابایی نداریم
روز گذشته نخستین جلسه طرح ویژه «محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی» با حضور مسعود پزشکیان و مسئولان آموزش و پرورش برگزار شد. این جلسه پیرو رویکرد و نگاه ویژه رئیس‌جمهور نسبت به مقوله تحقق عدالت آموزشی در کشور برگزار شده است. مسعود پزشکیان پس از شنیدن گزارش وضعیت فضاهای آموزشی بویژه در نقاط محروم کشور، گفت: معتقدیم آینده کشور از مدارس رقم خواهد خورد. اگر بتوانیم با ایجاد فضای مناسب آموزشی برای همه دانش‌آموزان در اقصی‌نقاط کشور و همچنین تغییر شیوه‌های منسوخ آموزش، عدالت آموزشی را محقق کنیم، علاوه بر اینکه دنیا و آخرت خود را آباد می‌کنیم، آینده کشور را نیز تضمین خواهیم کرد.رئیس‌جمهور با بیان اینکه مشروط کردن تحقق چنین طرح‌هایی به تأمین بودجه و اعتبارات دولتی منجر به نتیجه نخواهد شد، تأکید کرد: تحقق عدالت آموزشی نیازمند تغییر نگاه و عملکرد مدیران است و با پشت‌میزنشینی محقق نخواهد شد. همه مدیران باید آستین خود را بالا بزنند، ما نیز در ساختن مدرسه برای دانش‌آموزان مناطق محروم از کارگری کردن هم ابایی نداریم و اگر چنین نگاهی در مدیران ما نهادینه شود کارهای بسیار بزرگی رقم خواهد خورد.
با وحدت می‌توانیم به توهمی به‌نام رژیم صهیونیستی پایان بدهیم
رئیس مجلس پس از سفر به لبنان، عازم ژنو در سوئیس شد تا در نشست فوق‌العاده اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی (PUIC) شرکت کند. رئیس مجلس در سخنان خود تأکید کرد: اسرائیل اکنون تلاش می‌کند ضعف‌ها و محدودیت‌های بی‌سابقه خود را پشت‌سر ژست‌های تهاجمی بپوشاند تا مانع اتحاد امت شود. صهیونیست‌ها به القای ترس و اختلاف در جهان اسلام امید بسته‌اند. کافی است شجاع باشیم و پشت یکدیگر بایستیم، آنگاه توهمی به نام صهیونیسم جنایتکار برای همیشه پایان خواهد یافت. محمدباقر قالیباف همچنین در نشست اتحادیه بین المجالس آسیایی (APA) که عصر دیروز در مرکز بین‌المللی کنفرانس ژنو برگزار شد، خاطرنشان کرد: من پیام مردم و مسئولین دولت لبنان و گروه‌های فلسطینی را برای شما آورده‌ام، زمان آن رسیده که جهان، مخصوصاً کشورهای آسیایی به مسئولیت انسانی خود عمل کنند و برای کنترل رژیم جنایتکار صهیونیستی اقدامات عملی انجام دهند و چنانچه در اینجا توافقی درباره وادار کردن امریکا و اسرائیل به توقف خشونت در منطقه شکل بگیرد، صدای شما را هم به مردم منطقه خود خواهم رساند.
جزئیات برنامه سفر عارف به پاکستان
معاون بین‌الملل و همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول رئیس‌جمهور در تشریح برنامه‌های عارف در سفر به پاکستان گفت: دیدارهای عارف عمدتاً سیاسی-اقتصادی خواهد بود و این امر می‌تواند فرصت‌های اقتصادی را برای کشور در پی داشته باشد. علی نجفی‌خوشرودی با اعلام این خبر افزود: عارف روز سه‌شنبه به دعوت رسمی نخست‌وزیر پاکستان، برای شرکت در بیست‌و‌سومین نشست رؤسای دولت‌های «سازمان همکاری شانگهای» به اسلام‌آباد سفر می‌کند. این نشست در تاریخ ۲۴ و ۲۵ مهرماه برگزار می‌شود.معاون بین‌الملل و همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول رئیس‌جمهور در تشریح برنامه‌های این سفر گفت:‌ علاوه بر معاون اول رئیس‌جمهور که با دعوت رسمی نخست‌وزیر پاکستان برای شرکت در این نشست و امضای اسناد مربوط به آن به اسلام‌آباد سفر می‌کند، نخست‌وزیران کشورهای چین، بلاروس‌، ازبکستان، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان، تاجیکستان و وزیر خارجه هند نیز در این اجلاس شرکت می‌کنند.
پاسخ ایران به ادعاها درباره درخواست حماس
نمایندگی ایران در سازمان ملل ادعاها درباره درخواست حماس از ایران برای دریافت ۵۰۰ میلیون دلار را ناشی از توهمات رژیم صهیونیستی خواند. نمایندگی ایران در سازمان ملل در پاسخ به پرسش روزنامه «واشنگتن‌پست» پیرامون اسناد ادعایی رژیم صهیونیستی مبنی بر درخواست ۵۰۰ میلیون دلار توسط حماس از ایران که گفته می‌شود طبق اسناد ادعایی، ایران پاسخی به این درخواست نداده، گفت: «ما رژیم اسرائیل را یک رژیم جنایتکار ضدبشری و دروغگو می‌دانیم و اعتباری برای توهمات آن قائل نیستیم.» نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین تأکید کرد: «آن‌ها سابقه طولانی دروغ‌پراکنی، سندسازی جعلی و عملیات روانی فریب دارند.»

 وطن امروز 
ادعاهای موهوم تأثیری در پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی ندارد
بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه در ایکس نوشت: ترور سردار شهید سلیمانی جنایتی بزرگ بود که مردم ایران و منطقه هرگز نمی‌بخشند و فراموش نمی‌کنند.وی گفت: ‏این جنایت که از سوی سازمان ملل متحد نیز به عنوان عملی غیرقانونی و «قتل خودسرانه» شناسایی شده است، هم مسؤولیت بین‌المللی دولت آمریکا را موجب شده و هم مسؤولیت کیفری فردی مرتکبان را. جمهوری اسلامی ایران در پیگیری حق خود برای پیگرد کیفری مرتکبان مصمم است، کما اینکه روند دادرسی به این پرونده در دادگاهی در تهران در جریان است. بقایی افزود: ‏طرح ادعاهای موهوم و بی‌اساس از سوی نامزدهای ریاست‌جمهوری یا مقام‌های رسمی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران – که برای مصارف سیاسی و انتخاباتی است – تأثیری بر عزم ایران برای پیشبرد روند دادرسی در محاکم داخلی و در صورت ضرورت نزد محاکم بین‌المللی نخواهد داشت.
افزایش ۱۲ درصدی ارزش صادرات غیرنفتی به روسیه
گمرک ایران آمار مبادلات تجاری ایران با فدراسیون روسیه در سال ۱۴۰۲ و ۶ ماهه سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد. در نیمه نخست سال جاری یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۹۴ میلیون دلار به روسیه صادر شده است. بر اساس این گزارش، این میزان کالای صادراتی در ۶ ماهه سال جاری به لحاظ وزن ۲۰ درصد و از نظر ارزش ۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. عمده‌ترین کالاهای صادراتی به روسیه در نیمه نخست سال جاری شامل فلفل گلخانه‌ای، پلی‌استیرن و پسته با پوست بوده که به ترتیب ۵.۹ درصد، ۵.۸ درصد و ۴.۹ درصد از کل ارزش صادرات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

 خراسان 
آخرین وضعیت پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی
ســخنگوی قوه قضاییه گفت: الهه محمدی و نیلوفر حامدی که به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و به دلیل «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشــور» به پنج سال حبس محکوم شــده بودند، در دادگاه تجدیدنظر از اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» تبرئه شدند. با توجه به حکم صادرشده، مجازات اشد (پنج ســال حبس) برای این افراد اعمال خواهد شــد. پرونــده آنها بــرای اجرای احکام به مراجع مربوطه ارسال شده است تا حکم نهایی اجرا شود.
افراطی ها از پزشــکیان دلخوشی ندارند
باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت پزشکیان را خوب و معتدل می‌دانــم، افراطی‌های هر دو جریان سیاســی کشور از پزشــکیان دلخوشی ندارند.
اهمیت پرهیز از اختلاف هنگام مواجهه با دشمن
مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب نوشت: اهمیت پرهیــز از اختــلاف و نزاع در شــرایطی مانند هنگام مواجهه با دشمن، به مراتب بیش از مواقع عادی است ازهمین رو، لازم است توصیه چندی پیش رهبــر فرزانه انقلاب اسـلـامی در دیدار بــا نمایندگان مجلس شــورای اســلامی را یادآور شــوم … معظم له در ادامــه و در نهایت ســخنان خود را این گونه جمع بندی فرمودند: «در مسائل مهم کشــور هم باید صدای واحدی از کشور شــنیده بشــود… تا آن کســانی که در دنیا گوش تیز کرده اند که نشانه‌های اختلاف و دوگانگی را پیدا کنند، مأیوس بشوند؛ یک صدا باید شنیده بشود.»
قطبی شدگی افراطی و فقدان احساس امنیت بین شهرک نشینان صهیونیست
نقش امنیت در تداوم حیات رژیم صهیونیستی بسیار حیاتی است به طوری که بدون ایجاد آن عملا ساکنان سرزمینهای اشغالی امکان زندگی روزمره را نخواهند داشت. بر اساس یک نظرسنجی، ۶۱ درصد شهرک نشینان صهیونیست احساس امنیت نمی کنند. ۸۶ درصد آمادگی زندگی در شهرکهای اطراف نوار غزه پس از جنگ را ندارند. اعتماد ۴۱ درصد نیز به ارتش آسیب دیده است. دست آخر، ۳۵ درصد معتقدند که اسرائیل در جنگ با حماس شکست خورده است. فضای داخلی بر سر نحوه مدیریت جنگ و موضوع اسرا پر تنش و به شدت قطبی شده است و بخشهایی از ساکنان فلسطین اشغالی، سرسختانه با حضور نتانیاهو در راس دولت مخالف هستند.

 رسالت
آلمان همچنان به اسرائیل سلاح ارسال می‌کند
«اولاف شولتس» صدراعظم آلمان در رابطه با ارسال تسلیحات برلین به تل‌آویو گفت: «ما به اسرائیل تسلیحاتی را ارسال کرده‌ایم و به این کار ادامه خواهیم داد.» روزنامه «دی ولت» آلمان نوشت: «اولاف شولتس» در ادامه صحبت‌هایش در جلسه پارلمان آلمان (بوندستاگ) تأکید کرد که موضع کشورش تداوم ارسال تسلیحات به اسرائیل است و به این کار ادامه خواهد داد.

 مردم سالاری
ایران مخالف هرگونه تنش،جنگ و خونریزی است
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در جمع فرماندهان و کارکنان ستاد نیروی پدافند هوایی، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم کشورمان به اوج عزت و اقتدار برسد، باید تمامی سازمان‌ها و اقشار با انسجام، همدلی و تلاش جهادی گام‌های مثبت و ارزنده‌ای در راستای سرافرازی ایران اسلامی بردارند و یقیناً در تمامی عرصه‌ها باید پیشرفت علمی در اولویت باشد. امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد با بیان اینکه اولویت نیروهای مسلح کشورمان صلح و آرامش در منطقه است،اظهار کرد: ایران اسلامی همواره مخالف هرگونه تنش، جنگ و خونریزی در منطقه غرب آسیا است.
تعویق عملیات اسرائیل تا استقرار سامانه تاد
رسانه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت خبر داد که ملاحظات عملیاتی ممکن است منجر به تأخیر در پاسخ به حمله ایران شود.
در همین راستا، یوسی ملمن، روزنامه نگار مشهور اسرائیلی خبر داد: حمله برنامه‌ریزی‌شده اسرائیل به ایران دوباره به تعویق خواهد افتاد تا سامانه‌های دفاع هوایی ضد موشک بالستیک Thaad به اسرائیل برسند و توسط تیم‌های آمریکایی عملیاتی شوند و سامانه «پیکان» را تکمیل کنند. اسرائیل در سال ۲۰۱۲ به رادار Thaad متصل شد.ایالات متحده با ارسال این سامانه‌ها موافقت نمی‌کرد، مگر اینکه اسرائیل متعهد می‌شد به تأسیسات هسته‌ای و نفتی ایران حمله نکند.
اعزام ۱۶‌ هزار و ۸۰۰ زائر حج عمره
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اعلام‌کرد: تاکنون ۱۶ هزار و ۸۰۰ زائر حج عمره به عربستان عزیمت کرده‌اند و بیش از هشت هزار نفر نیز به کشور بازگشتند. به گزارش هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، از ابتدای اعزام زائران حج عمره (۲۸ شهریور) تا ظهر امروز (یکشنبه، ۲۲ مهرماه) تعداد ۶۳ پرواز برای جابجایی زائران عمره انجام شده است. زائران از فرودگاه‌های حضرت امام خمینی (ره)، اصفهان، مشهد، شیراز، ساری، تبریز، ارومیه، کرمان، بوشهر و زاهدان به دو فرودگاه جده و مدینه منوره منتقل شده اند.

 قدس 
نامه زینب سلیمانی به امام خامنه‌ای درباره تحولات اخیر منطقه
زینب سلیمانی فرزند شهید حاج قاسم سلیمانی در نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن عرض تسلیت شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل شهید حزب‌الله لبنان، از ضرورت تمسک آحاد جامعه به دو عامل سرنوشت‌ساز «رهبری و انسان‌های فداکار» در ادامه مسیر مقاومت نوشت. در این نامه آمده است: کنش و مدیریت جنابعالی به‌عنوان رهبری آگاه و زمان‌شناس، بزرگ‌ترین معلم و الگوی این دوران پرالتهاب است و برای نسل ما که عموماً با دیدی تاریخی به حوادث نگاه نمی‌کنیم، کلاسی بصیرت‌زاست.
مرگبارترین روز ارتش صهیونیستی
روز گذشته بیش از ۷۰ نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در پی عملیات‌های گوناگون حزب‌الله و مقاومت فلسطین کشته یا زخمی شدند. اما در وحشتناک‌ترین عملیات، در برخورد یک پهپاد انتحاری به پایگاه نظامیان تیپ گولانی در بنیامینه، بیش از ۵۰ نفر کشته و زخمی روی دست ارتش اسرائیل به‌جا ماند. از زمانی که حزب‌الله همه محدوده حیفا را به‌عنوان منطقه تماماً جنگی معرفی کرد بیشتر از ۷۲ ساعت نگذشته است. برخی منابع، آمار کشته‌های این عملیات را بیش از ۱۵ نفر اعلام کردند. رادیو رژیم صهیونیستی با اعلام اینکه عملیات حزب‌الله خونبارترین عملیات از ابتدای جنگ بوده، گفت: حزب‌الله پدافندهای ما را فریب داد، آن‌ها در قالب یک حمله راکتی این پهپاد را وارد اسرائیل کردند.یک مقام حزب‌ الله در گفت‌وگو با الجزیره گفت: در حمله به پایگاه تیپ گولانی در عکا، از تعدادی پهپاد انتحاری استفاده کردیم.رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد فقط در طول روز گذشته بیش از ۱۵۰ پرتابه از سوی حزب‌الله روانه اراضی اشغالی شده است. به نظر می‌رسد در طول هفته گذشته و پس از آنکه اسرائیل اقدام به انهدام ناجوانمردانه ساختمان‌ها در ضاحیه و بیروت کرد، راهبرد تقابلی حزب‌الله به سمت تلفات گرفتن از رژیم صهیونیستی تغییر کرده است. در طول این مدت دقت پرتابه‌های حزب‌الله بیشتر شده و میزان تخریب آن‌ها هم ارتقاء یافته است.

 اعتماد
احضار کارشناس صدا و سیما به دستگاه قضایی
مسعود اسداللهی به دلیل اظهاراتی که دو شب پیش در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده بود به دستگاه قضایی احضار شد. بر اساس اعلام خبرگزاری قوه قضاییه او در جلسه بازپرسی گفت که مطلب مورد اشاره را به نقل از منابع نامعتبر بیان کرده و بلافاصله به اشتباه بودنش پی برده است. «اسداللهی با حضور در یکی از برنامه‌های شبکه خبر اظهاراتی را پیرامون تهیه پیجر برای رزمندگان لبنانی مطرح کرد که این اظهارات بازخورد زیادی در فضای مجازی داشت. با توجه به اینکه اظهارات مطرح شده می‌تواند مصداق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و حتی اقدام علیه امنیت ملی باشد، دادستان نظامی تهران با احضار وی به دادسرای نظامی اظهارات وی در مورد ادعای صورت گرفته را ثبت و ادله وی برای بیان چنین ادعایی را مطالبه کرد. این گزارش حاکی است اسداللهی در جلسه بازپرسی ضمن اذعان به اشتباه بودن مطالب مطرح شده عنوان کرده مطلب مورد اشاره را به نقل از منابع نامعتبر بیان کرده و بلافاصله پس از بررسی بیشتر به اشتباه بودن مطالب اظهاری پی برده است.»

 ابتکار 
جامعه جهانی طغیان اسرائیل را متوقف کند
«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان به سخنان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه یونیفل واکنش نشان داد. میقاتی گفت: نتانیاهو به تجاوزات علیه لبنان که باعث شهادت، قربانی شدن و ویرانی‌های توصیف‌ناپذیر شده، اکتفا نکرده بلکه بر آشکارسازی تجاوزات علیه نیروهای یونیفل در جنوب لبنان اصرار دارد. وی افزود که درخواست نتانیاهو از دبیر کل سازمان ملل برای تخلیه نیروهای یونیفل از مرز لبنان، فصل جدیدی از رویکرد دشمن برای عدم تسلیم در برابر قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه است.نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان گفت: لبنان، موضع نتانیاهو و تجاوز اسرائیل علیه یونیفل را محکوم و بر پایبندی به قوانین بین‌المللی، قطعنامه ۱۷۰۱ ، ایفای نقش نیروهای سازمان ملل در جنوب لبنان و نیز همکاری مثبت این نیروها با ارتش لبنان تأکید می‌کند و خواستار اتخاذ موضع قاطعانه جامعه جهانی برای توقف تجاوزات اسرائیل علیه لبنان و قوانین سازمان ملل است.

 شهروند 
حمله موشکی ایران خسارات قابل توجهی وارد کرد
رسانه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت گزارش داد: میزان خسارات وارده به بخش‌های غیرنظامی در نتیجه حمله ایران حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون شیکل [واحد پول اسرائیل] است. این بزرگ‌ترین خسارت ناشی از حمله موشکی ایران از شروع جنگ است. خسارات ناشی از حمله موشکی ایران به منطقه‌ای در شمال تل‌آویو حدود ۵۰ میلیون شیکل است. خسارات زیادی به رستوران‌ها و فروشگاه‌های لوکس وارد شده و یک رستوران به شکل کامل تخریب شده است. ۱۵۰ آپارتمان نیز آسیب دیده است. به اذعان این رسانه صهیونیست، حمله موشکی و پهپادی از لبنان و ایران حدود یک میلیارد و نیم شیکل تاکنون برای صهیونیست‌ها خسارت به‌دنبال داشته است. گفتنی است صهیونیست‌ها خسارات و تلفات عملیات وعده صادق-٢ در پایگاه‌های نظامی را کوچک‌نمایی و انکار می‌کنند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

حزب الله می تواند پیروزی در برابر اسرائیل را تکرار کند
حوزه/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار با برخی از اعضای مجلس خبرگان رهبری بر لزوم انسجام میان نیروهای حزب‌الله تأکید کرده و گفتند: باید میان نیروهای حزب الله در درون حزب و همچنین میان مردم لبنان با آنان انسجام و اتحاد باشد که در این صورت هیچ خطری متوجه آنان نخواهد شد. ایشان افزودند: دولت و ملت ایران نیز در حمایت از آنها از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و همواره حامی آنان خواهد بود. این مرجع تقلید با اشاره به شکست مفتضحانۀ اسرائیل در جنگ سی و سه روزه لبنان افزودند: حزب الله لبنان می‌تواند با استفاده از همان توانایی‌ها و نیروهای مخلص بار دیگر اسرائیل را شکست دهد و تجربۀ آنجا را یک بار دیگر هم تکرار کند. آنچه در گذشته سبب پیروزی شد، اکنون هم می‌تواند پیروزی آفرین گردد.

حمایت از جبهه لبنان و فلسطین تکلیف شرعی همه مسلمانان است
رسا/ آیت الله اراکی در ابتدای درس خارج فقه بر وجوب جهاد دفاعی در شرایط کنونی تأکید کرد و اظهار داشت: بر همه مسلمانان با هر امکاناتی اعم از مالی و جانی و ضرورت آمادگی همه جانبه برای حضور در خطوط مقدم جهاد در صورت لزوم واجب است. وی با اشاره به شرایط کنونی جوامع اسلامی و منطقه خاورمیانه اظهار داشت: شرایط وجوب جهاد در این زمان و با این شرایط کاملا برای همه فراهم است. عضو جامعه مدرسین افزود: امروز در دفاع از سرزمین ها و حدود اسلامی، هیچ شرطی که مانع باشد وجود ندارد و دفاع نیز برای همه واجب بوده و نیازی به حکم حاکم ندارد و همه باید با هر شکلی که برای آنان میسر است در این مسیر گام بردارند. وی تأکید کرد: باید همه مومنین همت کرده و با مال و جان خود در راه تقویت جبهه های جهاد در لبنان و فلسطین فعالیت داشته باشند و نباید منتظر باشیم تا بعد از رخ دادن فاجعه، اقدام کنیم؛ بلکه باید واقعه را قبل از وقوع آن علاج کرد.

فریاد انقلاب اسلامی به برکت حضرت معصومه از قم بلند شد
رسا/ آیت الله فاضل لنکرانی دردیدار با اعضای ستاد موکب‌های عزاداری اُخت الرضا با بیان اینکه حوزه علمیه با عظمت قم بر گرد مرقد مطهر حضرت معصومه -سلام الله علیها- تأسیس و به برکت این بی‌بی فریاد انقلاب اسلامی از قم بلند شد، تصریح کرد: در روایات آمده که در آخرالزمان مردم برای حفظ دین‌شان و حتی از جهت حفظ امنیت خود به قم پناه می‌برند. وی با اشاره به شأن و جایگاه بلند حضرت معصومه -سلام الله علیها- تصریح کردند: سه امام معصوم در مورد بی‌بی فرموده‌اند: «من زارها فله الجنّه» ما باید امروز از این شخصیت به خوبی استفاده کنیم، حضرت معصومه -سلام الله علیها- شخصیتی است که فردی مثل ملاصدرا که نظیرش در میان فلاسفه کمتر پیدا می‌شود برای حل مشکلات علمی خود به ‌او توسل می‌جست.

حزب الله: حمله به مقر تیپ گولانی، انتقام بود
تسنیم/ حزب الله با تأیید حمله پهپادی خود به حیفا و مقر تیپ گولانی اعلام کرد که این حمله در پاسخ به جنایت‌ها و حملات صهیونیست‌ها به محلات النویری، البسطه و ضاحیه در بیروت و سایر مناطق لبنان بوده است. حزب الله با بیان اینکه این عملیات با رمز و ندای «لبیک یا نصرالله» انجام شده، تأکید کرد که مقاومت اسلامی در لبنان برای دفاع از کشور، مردم مظلوم و شکست ناپذیر لبنان همواره آماده و ثابت قدم بوده و در انجام واجبات و مسئولیت‌های خود در بازداشتن دشمن صهیونیست هرگز لحظه ای دریغ نخواهد کرد. حزب الله با این عملیات نشان داد که برخلاف صهیونیست‌ها اخلاق مدار و دارای صبر راهبردی است و علی رغم ضربات سختی که هفته‌های اخیر دریافت کرده، راهبرد شهید سید حسن نصرالله یعنی حمله یواش یواش را در پیش گرفته و رفته رفته سطح حملات کارگر و مرگبار افزایش خواهد یافت.

عبور پهپاد حزب الله شکستی برای اسرائیل است
تسنیم/ یک رسانه عبری زبان اصابت پهپاد حزب الله به حیفا، بدون آنکه سامانه‌های هشدار فعال شوند را یک شکست بزرگ برای اسرائیل توصیف کرد. روزنامه عبری زبان کالکالیست در گزارشی تصریح کرد: اسرائیل به دلیل عدم آمادگی و ناکارآمدی ساختار حفاظتی و پدافندی در مقابل هواپیماهای بدون سرنشین، حوادث خطرناکی را تجربه کرده است

اسرائیل در باتلاق جنگ چند جبهه‌ای غرق می‌شود
تسنیم/ آوی اشکنازی خبرنگار مسایل نظامی روزنامه معاریو در گزارشی اعلام کرد، جنگ چند جبهه‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده بحران جدیدی را برایش به وجود آورده است که مانع از تحقق اهدافش در هر یک از این جبهه‌ها شده است. وی هشدار داد، شکست اسرائیل در تحقق تغییر در واقعیت‌های راهبردی در منطقه به این معنی است که به تدریج در حال غرق شدن در باتلاق تمامی جبهه‌ها است، از این‌رو رهبران اسرائیل باید ارزیابی واقعی از عملکرد و سیاست‌های خود داشته باشند.

رژیم اشغالگر را برای ترور شهید نیلفروشان پاسخگو می‌کنیم
ایسنا/ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای تأکید کرد: «ترور سردار عباس نیلفروشان، این مقام ارشد نظامی ایران توسط رژیم صهیونیستی، اقدامی غیرقانونی و جنایتی نابخشودنی است و بی‌تردید تهران از همه ظرفیت‌های خود برای مواخذه و پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی به خاطر ارتکاب این جنایت استفاده خواهد کرد.» دراین بیانیه همچنین آمده است: تاریخچه سراسر جنایت رژیم صهیونیستی از زمان پیدایش تاکنون نشان می‌دهد که مماشات در برابر تجاوزها و جنایت‌های این رژیم موجب جری‌تر شدن آن و ارتکاب جنایت‌های بیشتر می‌شود.

رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی: حمله به پایگاه گولانی جدی و دردناک بود
ایسنا/ در پی عملیات ترکیبی موفق حزب‌الله لبنان علیه پایگاه رژیم صهیونیستی در جنوب حیفا، رئیس ستاد ارتش این رژیم این حمله پهپادی را جدی و دردناک توصیف کرد. هرتزی هالوی از پایگاه گولانی که در حمله مرگبار پهپاد حزب‌الله هدف قرار گرفته بود، بازدید و از نیروهای صهیونیست به خاطر نحوه برخورد با حمله‌ای که در آن چهار سرباز به هلاکت رسیده و ۵۸ نفر دیگر زخمی شدند، تمجید کرد. هالوی می‌گوید: «ما در جنگ هستیم و حمله به یک پایگاه آموزشی جدی است و نتایج دردناکی دارد. شما در درمان و تخلیه مجروحان و قربانیان به درستی عمل کردید.»

نیویورک تایمز: اسرائیل از فلسطینی‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند
باشگاه خبرنگاران/ «نیویورک تایمز» در گزارشی با اذعان به این‌که ارتش اسرائیل از شهروندان عادی فلسطینی در باریکه غزه به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند تأکید کرد که به خطرانداختن جان غیرنظامیان با این روش یک جنایت جنگی است. تحقیقات این رسانه آمریکایی نشان می‌دهد اسرای فلسطینی توسط نظامیان اسرائیلی مجبور به کاوش در مکان‌هایی در غزه شده‌اند که ارتش اسرائیل مشکوک به ایجاد کمین و یا تله انفجاری از سوی نیرو‌های حماس بوده اند. شیوه‌ای که از آغاز جنگ در غزه به تدریج گسترده‌تر شده است.نیویورک‌تایمز با اشاره به این که چنین عملیاتی در قوانین بین‌المللی و حتی قوانین اسرائیل، غیرقانونی است، افزود: گستره و مقیاس این شیوه در غزه ناشناخته است، اما تحقیقات نشان می‌دهد چنین روشی توسط حداقل ۱۱ جوخه در پنج شهر غزه و اغلب با دخالت افسران سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل، مورد استفاده قرار گرفته است.

یونیفل در پاسخ به نتانیاهو: نمی‌رویم!
ایسنا/ سخنگوی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) در پاسخ به درخواست نتانیاهو برای خروج از جنوب لبنان اعلام کرد هرگز نیروهای یونیفل خارج نخواهند شد. «آندریا تننتی» سخنگوی یونیفل به روزنامه «الجمهوریه» لبنان گفت، وضعیت نیروهای یونیفل در لبنان در روزهای اخیر مخصوصا پس از تجاوزات رژیم صهیونیستی در ۳ روز گذشته به مراکز آنها نگران کننده است. اما یونیفل با وجود این تجاوزات، تصمیم گرفته بنا به درخواست شورای امنیت بماند و به درخواست این شورا جواب دهد نه برخی طرف‌های عضو آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *