خبر روز ۱۴۰۳/۰۷/۲۲

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
تخریب عامدانه تأسیسات درمانی، جنایت علیه بشریت است
کدخدایی، عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان، با انتشار متنی در فضای مجازی با استناد به گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل، حمله رژیم‌ صهیونیستی به بیمارستان صحرایی هلال‌احمر ایران را که به‌منظور کاهش آلام بشری غیرنظامیان آسیب‌دیده در مرز سوریه و لبنان برپا شده بود، جنایت علیه بشریت دانست. در این مطلب آمده است: کمیسیون تحقیق سازمان ملل در گزارش خود اسرائیل را به جرم سیاست هماهنگ برای نابودسازی نظام بهداشت در غزه محکوم کرده است. تخریب عامدانه تأسیسات درمانی به‌مثابه جنایات جنگی و همچنین جنایت علیه بشریت و نابودسازی است. کدخدایی افزود: جهان دارد اعتماد خود به شورای امنیت را از دست می‌دهد. این رژیم سرکش باید هم اکنون متوقف شود.

 همشهری
عراقچی به قاهره می‌رود؟
«العربی الجدید» در گزارشی ادعا کرد وزیر امورخارجه ایران در روزهای آینده به مصر سفر می‌کند. این پایگاه خبری همچنین به نقل از منابع خود عنوان کرد سیدعباس عراقچی قرار است در جریان این سفر با مقام‌های مصری ازجمله عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، درباره پرونده‌های مشترک و تحولات منطقه رایزنی کند.
توسعه روزافزون مناسبات تهران – مسکو
دیدار اخیر رؤسای‌جمهور ایران و روسیه در ترکمنستان گام تازه‌ای در گسترش همکاری‌های دوجانبه به‌شمار می‌رود. جلالی، سفیر ایران در روسیه با اشاره به دیدار پزشکیان و پوتین در عشق‌آباد اعلام کرد که با توجه به عنصر همسایگی و رویکردهای مشترک ۲طرف، این دیدار توسعه مناسبات را شتاب می‌‌بخشد.
تحلیلگر صهیونیست: حزب الله هدف آسانی نیست
«آبراهام لیوین»، تحلیلگر مرکز پژوهش‌های صهیونیستی آلما در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که حزب‌الله هدف آسانی نیست و به طور جدی برای نبرد آمادگی دارد و در انتظار نیروهای اسرائیلی است. به‌گفته‌وی، با وجود ترورهای انجام شده، حزب الله مانند ارتشی قوی در حال ادامه نبرد است.
عارف به پاکستان می‌رود
براساس اعلام سخنگوی وزارت امورخارجه پاکستان، معاون‌اول رئیس‌جمهور ایران روز سه‌شنبه (۲۴مهرماه) به اسلام‌آباد سفر می‌کند؛ سفری که به‌منظور شرکت در بیست‌ و سومین نشست روسای دولت‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای انجام خواهد شد. به‌گفته ممتاز زهرا، علاوه‌بر ایران، نخست‌وزیران چین، روسیه، بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و وزیر امور خارجه هند نیز در این نشست شرکت می‌کنند.
توصیه اردوغان به تهران، مسکو و دمشق
رئیس‌ جمهور ترکیه با بیان اینکه نیروهای ائتلاف از گروه تروریستی پ.‌ک.‌ک حمایت می‌کنند، گفت: برای روسیه، ایران و سوریه ضروری است اقدام‌های مؤثرتری در برابر این وضعیت که بزرگ‌ترین تهدید برای تمامیت ارضی سوریه است، انجام دهند. رجب طیب اردوغان افزود: در سوریه از همان آغاز جنگ داخلی، گام‌های برداشته‌شده از سوی روسیه را دنبال می‌کنیم، زیرا روسیه با سوریه به‌صورت مشترک اقدام می‌کند. ایران نیز در این زمینه با روسیه و سوریه به‌ صورت مشترک و سه‌جانبه گام برمی‌دارد. در سوی دیگر، آمریکا، انگلیس و آلمان قراردارند که نیروهای ائتلاف را تشکیل می‌دهند.

 کیهان 
قرار دادن کشور در قله فناوری، رسالت دانشگاه است
دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور در آیین آغاز سال تحصیلی جدید و در نشستی صمیمی با دانشجویان در دانشگاه‌ها و مراکز علمی سراسر کشور، با اشاره به اینکه اگر ما امیدی به آینده کشور داشته باشیم، بخش مهمی از آن معطوف به دانشگاه و دانشگاهیان است، تصریح کرد: رسالت دانشگاه و دانشگاهی این است که کشور عزیز ما را بر قله علم، توانایی، هنر و تکنولوژی بنشاند. وی با بیان اینکه بنده با هدف خدمت و حل مشکلات مردم رشته تحصیلی و زمینه شغلی خود را انتخاب کردم، افزود: امروز نیز که اینجا ایستاده‌ام نه از پی پست و مقام، بلکه برای آن بوده که احساس کردم باید وسط میدان برای حل مشکلات مردم و مملکت تلاش کنم، چرا که عمیقا باور دارم که مشکلات این کشور را هیچ‌کس جز خود ما قرار نیست حل کند؛ همواره این جمله دکتر شریعتی مدنظر بنده بوده که خدایا به من ایمانی بده که برای آن نام و نانم را بدهم، نه آنکه به خاطر ایمانم به نان و نام برسم.
دغدغه رهبر انقلاب تقویت فقاهت در حوزه علمیه است
آیت‌الله شب زنده‌دار، عضو فقهای شورای نگهبان در مراسم عمامه گذاری و تشرف به لباس مقدس روحانیت طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم بیان داشت: هدف از ورود طلاب به حوزه‌های علمیه مسائل مالی نیست؛ بلکه هدف آنان، ابتدائاً برای تهذیب نفس و در مرحله بعد دستگیری از انسان‌ها و هدایت‌گری جامعه است. آیت‌الله شب زنده‌دار افزود: طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه باید سعی کنند تا هدف خود از ورود به حوزه‌های علمیه را به فراموشی نسپرده و در مسیر رسیدن به اهداف الهی خود تلاش و کوشش لازم را داشته باشند. آیت‌الله شب زنده‌دار در ادامه شهید سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان را از جمله کسانی دانست که دلبستگی به دنیا نداشته و دلسوز مردم بود و در این راه استوار ماند و در نهایت به شهادت رسید. عضو جامعه مدرسین با اشاره به دغدغه‌های حوزوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان داشت: دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی تقویت فقاهت در حوزه‌های علمیه است تا حوزه‌های علمیه بتوانند پاسخگوی مطالبات اسلامی و جامعه اسلامی باشند.
استانداران یک سال پس از انتصاب ارزیابی می‌شوند
وزیر کشور گفت: استانداران جدید پس از گذشت یک سال از انتصاب و فعالیت آنان بر اساس شاخص‌هایی ۱۰‌گانه‌ ارزیابی خواهند شد. مؤمنی در مراسم تکریم و معارفه استانداران قدیم و جدید خراسان رضوی با بیان اینکه برای انتخاب استاندار در برخی استان‌ها تا ۴۰ پیشنهاد مطرح شده بود گفت: مجموع این پیشنهادها در کارگروه مزبور بر اساس شاخص‌های معین، ارزیابی شد و در هر مرحله از ارزیابی تعداد افراد کمتر می‌شد تا اینکه در نهایت یک فرد با بیشترین امتیاز در شاخص‌ها از سوی کارگروه انتخاب و به هیئت دولت معرفی شد.وی اظهار کرد: به صراحت اعلام می‌کنم که همه استانداران بر همین سبک و سیاق انتخاب شدند و رئیس‌جمهوری نیز به وزارت کشور اعتماد کرد و انتخاب این وزارتخانه را به عنوان استانداران جدید استان‌ها مورد تایید قرار داد. وزیر کشور ادامه داد: پیشنهادها برای استاندار یک استان از بخش‌های مختلف آمده بود و به یک جناح یا گروه خاص تعلق نداشت، هیچ دخالتی نیز در این زمینه انجام نگرفت و همه انتخاب بر اساس سبک و سیاقی که گفته شد انجام گرفت و رئیس‌جمهوری حتی برای استان خودشان هم پیرو همین سبک و سیاق بودند.

 ایران
تریبون دادن پزشکیان به دانشجوی معترض
حضور رئیس‌جمهور در آیین آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها، حاشیه‌هایی را هم به همراه داشت که مهم‌ترین آنها، درخواست یکی از دانشجوها از پزشکیان، برای تریبون دادن به تشکل‌های دانشجویی بود. در حالی که رئیس‌جمهور پشت تریبون حاضر شد تا سخنان خود را آغاز کند، چند دانشجو با صدای بلند درخواست کردند تا صحبت کنند؛ پزشکیان گفت جلسه را به هم نزنید، دعوا نکنید. وقتی باز این دانشجو و دوستان او درخواست خود را تکرار کردند، رئیس دولت خطاب به آنها گفت: یک نفر را انتخاب کنید تا به نمایندگی از شما صحبت کند و در ادامه یکی از دانشجویان پشت تریبون رفت و صحبت کرد. این فعال دانشجویی ضمن بیان مطالبات خود، از رئیس‌جمهور خواست تا در روز ۱۶ آذر به‌عنوان روز دانشجو، در دانشگاه تهران حاضر شده و صدای تشکل‌های دانشجویی را بشنود. لازم به ذکر است که آیین نمادین آغاز سال تحصیلی در دانشگاه‌‎ها هر ساله با حضور رئیس‌جمهور و بدون حضور نمایندگان تشکل‌ها پشت تریبون رسمی برگزار می‌شود و گفت‌و‌گوهای صریح میان مسئولین و تشکل‌های دانشجویی، به وقت خود در مراسم‌ روز ۱۶ آذر انجام می‌شود. چه آنکه سیمایی صراف وزیر علوم نیز در حاشیه مراسم دیروز اعلام کرد: وعده ما ۱۶ آذر روز دانشجو؛ برای گفت‌و‌گوی تشکل‌های دانشجویی با رئیس‌جمهور جلسه جداگانه برگزار می‌کنیم. با این حال این اولین بار بود که مسعود پزشکیان سنت شکنی کرده و اجازه داد تا دانشجویان مطالبات صریح خود را در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها بیان کنند.

 وطن امروز 
ایران همیشه حامی ملت لبنان و فلسطین بوده و هست
رئیس مجلس بعد از ورود به بیروت، ابتدا با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد؛ طبق گزارش سفارت ایران در بیروت، «میقاتی»، اولویت‌ دولت لبنان را تلاش برای آتش‌بس بیان کرد و گفت: ما بر پایبندی لبنان به اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت و تقویت حضور ارتش در جنوب لبنان و برقراری تماس‌های لازم با کشورها و سازمان ملل برای فشار بر اسرائیل جهت اجرای کامل این قطعنامه تأکید داریم. همچنین میقاتی و قالیباف درباره آخرین تحولات لبنان، اوضاع آوارگان لبنانی و لزوم توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و کمک‌های انسانی ارائه‌شده به این کشور رایزنی کردند. رئیس مجلس سپس در منطقه البسطه بیروت (بیروت غربی) حضور پیدا کرد و بازدیدی از مناطق مسکونی‌ای داشت که توسط رژیم صهیونیستی بمباران و تخریب شده است.در بازدید از منطقه البسطه بیروت، قالیباف با تأکید بر اینکه ایران همیشه حامی ملت لبنان و فلسطین بوده و هست، گفت: وظیفه ما حمایت و پشتیبانی از مردم در رسیدگی به آنها و ارسال امکانات در حوزه رسیدگی به مجروحان است و ان‌شاءالله در بازسازی اینجا کمک می‌کنیم. رئیس مجلس افزود: رژیم صهیونیستی و در راس آن نخست‌وزیر گرگ‌صفتش چنین جنایاتی را مرتکب شدند و در این شرایط سازمان‌های بین‌المللی و شورای امنیت سکوت کرده‌اند. لازم است کشورهای اسلامی و همه انسان‌های آزادی‌خواه دنیا این جنایات را محکوم کنند و کمک به مردم اینجا در اولویت باشد.

 جوان 
ماهواره‌های «هدهد» و «کوثر» ۱۵ آبان به فضا پرتاب می‌شوند
ماهواره‌های هدهد و کوثر، دو ماهواره متعلق به بخش خصوصی هستند که ۱۵ آبان با پرتابگر سایوز به فضا خواهند رفت. «کوثر» و «هدهد» دو ماهواره‌ای هستند که برای اولین بار توسط بخش خصوصی ساخته شده و به زودی پرتاب خواهند شد. بر اساس اعلام شرکت امیدفضا به عنوان طراح و سازنده، این دو ماهواره روز گذشته ۲۰ مهرماه با بدرقه خادمین حرم مطهر امام رضا -علیه السلام- و رئیس سازمان فضایی ایران به مقصد روسیه ارسال شد. بر اساس برنامه اعلام شده قرار است این دو ماهواره در تاریخ ۱۵ آبان ماه با پرتابگر سایوز از کشور روسیه پرتاب شود. ماهواره هدهد کاربرد مخابراتی داشته و در حوزه اینترنت اشیا و ماهواره کوثر نیز یک ماهواره سنجشی است که با هدف تهیه نقشه‌برداری دقیق حوزه کشاورزی در مدار قرار خواهد گرفت. شهرابی مدیر پروژه در این خصوص گفته است که تمام مراحل طراحی تا ساخت این دو ماهواره در کشور و به دست جوانانی انجام شده که میانگین سنی آن‌ها ۲۵ سال است.

 جمهوری اسلامی 
حمایت ۱۰۵ کشور از دبیرکل سازمان ملل و انتقاد از رژیم صهیونیستی
کشورهای عضو سازمان ملل با امضای نامه‌ای از آنتونیو گوترش در پی اقدام رژیم صهیونیستی در ممنوع کردن سفر وی به سرزمین‌های اشغالی و عنصر نامطلوب خواندن، حمایت و از رژیم صهیونیستی انتقاد کردند.
۱۰۵ کشور در حمایت قوی از دبیرکل سازمان ملل، نامه‌ای را امضا کردند که با ابراز نگرانی عمیق از تصمیم وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در ممنوعیت ورود گوترش به سرزمین‌های اشغالی را محکوم می‌کند.در این نامه آمده است:چنین اقداماتی توانایی سازمان ملل را برای اجرای مأموریت خود، که شامل میانجی‌گری درگیری‌ها و ارائه حمایت‌های بشردوستانه است، تضعیف می‌کند. کشورهای امضا‌کننده این نامه افزودند: ما حمایت و اعتماد کامل خود را به دبیرکل و کار او تأیید می‌کنیم. به عنوان کشورهای عضو سازمان ملل، ما خواستار احترام به رهبری سازمان ملل و مأموریت آن هستیم.
پیش از این یسرائیل کاتس وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ورود دبیرکل سازمان ملل متحد به سرزمین‌های اشغالی را ممنوع کرد و او را عنصر نامطلوب خواند.

 خراسان 
هیچ یک از شرکت‌های ایرانی در خرید، حمل و توزیع پیجرها نقش نداشته‌اند
نورنیــوز نوشــت: اظهارات نادرســت یــک کارشــناس در یکی از برنامه‌های صداوسیما درخصوص نقــش ایــران در خریــد پیجرهای حزب ا… موجب فضاسازی جدید پیرامون این رخداد شد. هیچ یک از شرکتهای ایرانی در خرید، حمل و توزیع پیجرها نقش نداشته اند. آلــوده بــودن پیجرهــا را حتــی دســتگاه‌های ایکس ری پیشــرفته هــم تشــخیص نداده‌اند. پیشتر، مسعود اســداللهی کارشناس منطقه، در برنامه زنده تلویزیونــی گفته بود: حزب ا… پیجرها را به واسطه یک شــرکت ایرانی از یک شرکت تایوانی معروف خریداری کرده است.
هیچ نوع حادثه‌ای در فرودگاه مهرآباد یا اطراف آن رخ نداده
سخنگوی سازمان هواپیمایی گفــت:در پــی مشــاهده دود در غــرب تهــران بــه علــت آتش ســوزی بــازار آهــن شــادآباد، سخنگوی ســازمان هواپیمایی گفت که هیچ نوع حادثه‌ای در فرودگاه مهرآباد یا اطراف آن رخ نداده و عملیــات پروازی به صورت طبیعی در حال انجام است.
بسته شدن صفحه اینستاگرام به دلیل انتشار محتوای مجرمانه
صفحه زینب موسوی طنزپرداز در اینستاگرام با نام امپراتور کوزکو بســته شــد.همه پســت‌های پیــج ایــن فعال اینستاگرامی حذف شده و در یک پست باقی مانده اعلام شده که این صفحه به دلیل انتشار محتوای مجرمانه بسته شده است.

 مردم سالاری 
رؤسای کل دادگستری استان‌های فارس و قم منصوب شدند
با حکم رئیس دستگاه قضا رؤسای کل دادگستری استان‌های فارس و قم منصوب شدند. با حکم رئیس دستگاه قضا، حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی به عنوان رئیس کل دادگستری استان قم منصوب شد. حجت‌الاسلام سید صدرالدین رجایی نسب نیز با حکم رئیس قوه قضائیه به عنوان رئیس کل دادگستری استان فارس منصوب شد. همچنین حجت‌الاسلام علی مظفری رئیس کل دادگستری استان قم به عنوان عضو معاون دیوان عالی کشور منصوب شد.
پزشکیان تغییر کردنی نیست
سید محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با انتشار تصویری از مسعود پزشکیان، در کانال تلگرامی خود نوشت:«واقع بین باشیم و بی تعارف! پزشکیان سوا کردنی نیست. درهم، نیروهای دلسوز انقلاب و نظام را دوست دارد. تأکید روی دلسوزان و وابستگان به انقلاب و نظام دارم. بقیه را هم دوست دارد زیر این خیمه بیاورد. لازم نیست اثبات کنند که او مهره نظام است. هست و اعلام هم کرده است. همیشه عمرش هم چنین بوده است. هم با جبهه پایداری دیدار می‌کند و هم با جبهه اصلاحات. هم استاندار این وری میگذارد و هم آن وری! شاید هم این تجربه نیاز زمانه ما باشد و بتواند به نفع کشور باشد. همه جناح‌ها هم پزشکیانِ در هم را کمک کنند. به خصوص آنها که به او رأی داده اند، چون از اول همین روش را اعلام کرد؛ تغییر کردنی هم نیست! والا به مولا»
نامه ایران به شورای امنیت علیه اسرائیل
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت درباره حمله تروریستی اسرائیل علیه انبار هلال احمر کشورمان در سوریه گفت: هدف قرار دادن عمدی تأسیسات بشردوستانه و پزشکی توسط رژیم اسرائیل نقض آشکار حقوق بین‌الملل بشردوستانه و به‌طور انکارناپذیری جنایت جنگی محسوب می‌شود.ایروانی گفت: جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت درخواست می‌کند که این جنایت فجیع را به شدیدترین شکل ممکن محکوم کرده و اقدامات فوری و قاطع برای جلوگیری از نقض‌های بیشتر توسط رژیم صهیونیستی اتخاذ کند.

 قدس
تفاهم‌نامه بیست‌وپنج‌ساله ایران و چین بستر مناسب توسعه است
بروجردی، رئیس هیئت انجمن دوستی ایران و چین که برای شرکت در هفتادمین سالگرد تأسیس انجمن دوستی چین با سایر کشورها در پکن به سر می‌برد، طی سخنانی در این اجلاس، بر اهمیت روابط استراتژیک تهران و پکن تأکید کرد. وی به نقش راهبردی تفاهم‌نامه بیست‌وپنج‌ساله میان دو کشور اشاره کرده و افزود: «تفاهم‌نامه بستر مناسبی برای توسعه فراهم کرده است و ما باید به این مسیر توجه کنیم». بروجردی همچنین به سابقه طولانی روابط میان ایران و چین که به دوران راه ابریشم بازمی‌گردد، اشاره و اظهار کرد: «ما وظیفه داریم این میراث گران‌بها را در دنیای مدرن با روش‌های نوین ادامه دهیم».

 اعتماد
فرمانده جدید سپاه حفاظت هواپیمایی منصوب شد
سردار ملانوری به عنوان فرمانده جدید سپاه حفاظت هواپیمایی منصوب شد.با حضور سردار «فتح‌الله جمیری»، فرمانده سپاه حفاظت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آیین تکریم و معارفه فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی در ستاد این سپاه برگزار شد. در این مراسم، از زحمات و خدمات پنج ساله سرهنگ پاسدار «محمدمهدی معصومی»، فرمانده سابق این سپاه تقدیر و سردار سرتیپ دوم پاسدار «هادی ملانوری» به عنوان فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی معرفی شد.

 ابتکار 
یونیفل درخواست رژیم صهیونیستی برای خروج از پایگاه‌هایش را رد کرد
سخنگوی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) اعلام کرد که این نیروها درخواست ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر خروج نیروهای یونیفل از پایگاه‌هایشان در مرزها با لبنان را رد کردند. «آندریا تننتی»، سخنگوی یونیفل اعلام کرد: نیروهای اسرائیلی از ما خواستند که پایگاه‌هایمان در طول خط آبی را ترک کنیم. ما با اجماع تصمیم گرفتیم که در پایگاه‌هایمان بمانیم، چراکه پرچم سازمان ملل باید در این منطقه برافراشته شود.

 شهروند 
دستور رئیس جمهور برای تأمین مسکن خانواده‌های جان‌باختگان معدن طبس
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از دستور رئیس جمهور برای تأمین مسکن خانواده‌های جان‌باختگان معدن طبس خبر داد.زهرا بهروز آذر گفت: برای اولین بار بسته مشاوره خانواده و مددکاری فعال می‌شود. متخصصان این حوزه در کنار خانواده‌ها حضور خواهند داشت تا مسائل آنها را شناسایی کرده و از نزدیک بررسی کنند.وی افزود: همچنین موضوعات اقتصادی و برقراری مستمری با قوت پیگیری شده است و به زودی برای تمامی این افراد مستمری برقرار خواهد شد.بهروز آذر گفت: رئیس جمهور بر تأمین مسکن برای افرادی که صاحب مسکن نیستند تأکید ویژه داشته و این موضوع به طور حتم انجام خواهد شد.
سی‌ان‌ان: مقاومت حزب‌الله در میدان نبرد همه را شگفت‌زده کرده است
شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان در گزارشی عنوان کرد: سطح مقاومت حزب‌الله، حتی پس از ترور «نصرالله» دبیرکل این جنبش توسط اسرائیل، بسیاری از ناظران را شگفت‌زده کرده است. آنها به حملات خود علیه اسرائیل ادامه می‌دهند و روز چهارشنبه ۲ اسرائیلی در چند مایلی مرز لبنان در پی حمله راکتی حزب‌الله کشته شدند. چند سرباز صهیونیست که هم‌اکنون در لبنان می‌جنگند به سی‌ان‌ان گفتند که زمین‌های فراخ و کوهستانی، عملیات را دشوار می‌کند. این شبکه در ادامه گزارش خود تأکید کرد که اگرچه اسرائیل در حملات اخیر خود علیه لبنان با انفجار پیجرها و هدف قرار دادن اعضای ارشد حزب‌الله توانسته خساراتی به این گروه وارد کند، ارتش اسرائیل همچنان با مقاومت شدید در جنوب لبنان روبه‌رو است. زیرا حزب‌الله نیز برای این جنگ آماده شده است.
افزایش شمار شهدای لبنان به ۲۲۵۵ شهید
وزارت بهداشت لبنان جدیدترین آمار شهدا و زخمی‌های حملات ارتش رژیم صهیونیستی به این کشور از هشتم اکتبر سال گذشته میلادی تاکنون را اعلام کرد. در پی حملات ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان از هشتم اکتبر سال ۲۰۲۳ تاکنون ۲۲۵۵ نفر به شهادت رسیده‌اند. این حملات در مجموع به زخمی‌شدن ۱۰۵۲۴ نفر نیز انجامیده است.
اوکراین به دادن امتیازات ارضی به روسیه فکر می‌کند
نشریه آلمانی اشپیگل گزارش داده که برای اولین‌بار، مقام‌های اوکراینی آشکارا در حال بحث درباره امتیازات ارضی احتمالی به روسیه برای پایان‌دادن به جنگ هستند. یک مقام اوکراینی ناشناس در گفت‌وگو با این نشریه به ناقص بودن رویکرد اولیه این کشور برای حل‌وفصل درگیری با روسیه اذعان کرد. طبق این گزارش، اکنون مقام‌های اوکراینی به این درک رسیده‌اند که لازم است برای تضمین توافقی با مسکو که برای آن هم خوشایند باشد، باید امتیازاتی بدهند.
سیل نظامیان مجروح صهیونیست در بیمارستان‌ها
شبکه سی‌ان‌ان به نقل از رئیس بیمارستان «زیف» واقع در صفد در شمال سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد: سیل نظامیان مجروح اسرائیل از آغاز عملیات زمینی ارتش به لبنان همچنان ادامه دارد. وی گفت: در روزهای نخست این عملیات در لبنان، بیش از ۱۰۰ نظامی را در بیمارستان پذیرش کردیم. همزمان نیز ارتش رژیم صهیونیستی پس از پیشروی اندک در کمین مستحکم نیروهای مقاومت اسلامی لبنان گرفتار شده است.
بیانیه مشترک سه کشور اتحادیه اروپا علیه اسرائیل
در پی حملات رژیم صهیونیستی به نیروهای سازمان ملل متحد، سه کشور اروپایی فرانسه، ایتالیا و اسپانیا با انتشار بیانیه‌ای مشترک رژیم صهیونیستی را متهم به نقض جدی تعهدات خود براساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی در لبنان کردند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت تهدید رژیم صهیونیستی علیه آیت الله العظمی سیستانی
اختصاصی/ جامعه مدرسین با صدور بیانیه ای هتک و تهدید رژیم صهیونیستی علیه آیت الله العظمی سیستانی را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: هتک و تهدید مرجعیت شیعه در عراق، حضرت آیت الله العظمی سیستانی (دامت برکاته)، توسط رژیم اشغالگر قدس اقدام ننگینی است که بر روسیاهی این جنایتکاران غاصب خواهد افزود. جنایت روز افزون رژیم اشغالگر قدس در مناطق مختلف فلسطین اشغالی به ویژه غزه و همچنین در کشور لبنان، سوریه، عراق و یمن و ترور شخصیت‌های جهان اسلام، نشانه استیصال و درماندگی این رژیم کودک کش، سفاک و غاصب است. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قاطعانه این جسارت به ساحت مقدس مرجعیت را محکوم نموده و از عموم آزاد اندیشان جهان به ویژه شخصیت‌های علمی می‌خواهد با دفاع از کیان مرجعیت _ شیعه، پاسخ این یاوه گویی‌ها و اهانت به این ساحت مقدس را قاطعانه بدهند و آن را محکوم نمایند.

موشک‌های بالستیک عامل تقویت بازدارندگی جمهوری اسلامی
باشگاه خبرنگاران/ یک رسانه آمریکایی روز شنبه با اشاره به نقطه‌زنی موشک‌های بالستیک ایران در عملیات «وعده صادق۲»، این موشک‌ها را عامل تقویت بازدارندگی جمهوری اسلامی در مقابل دشمنان ارزیابی‌کرد.پایگاه خبری «بیزینس اینسایدر» در گزارشی نوشت: آمریکا، انگلیس، اسرائیل و اردن بیشتر موشک‌ها و پهپاد‌های شلیک شده از سوی ایران در ماه آوریل (عملیات وعده صادق۱) را رهگیری کردند، اما درصد بیشتری از موشک‌های بالستیک ایران در عملیات اکتبر (عملیات وعده صادق۲) توانستند از لایه‌های سپر دفاعی اسرائیل عبور کنند.این رسانه آمریکایی، دورانی را یادآوری کرد که فقط دو ابرقدرت وقت جهان یعنی اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا به موشک‌های بالستیک دسترسی داشتند و نوشت: اکنون ۳۱ کشور جهان و حتی گروه کوچکی مثل حزب الله لبنان به این موشک‌ها دسترسی دارند. بیزینس‌ اینسایدر، نقش موشک‌های ایران در شکست صدام در جنگ تحمیلی و همچنین نقش موشک‌های انصارالله یمن در جنگ با عربستان سعودی را یادآور شد و افزود: موشک‌های بالستیک به ویژه انواع مدرن آن کشنده هستند و حتی اگر دقیق هم نباشند می‌توانند در مقابل دشمن بازدارنده باشند.

بندر ایلات در آستانه اعلام ورشکستگی
فارس/ وبسایت World Cargo News (متخصص در حوزه حمل و نقل و حمل و نقل دریایی) در گزارشی نوشت که ۸۵ درصد فعالیت بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی به دلیل حملات و محاصره دریایی اسرائیل از سوی یمنی‌ها متوقف شده است. طبق این گزارش، با وجود افزایش کوتاه مدت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، این بندر به مدت ۸ ماه هیچ فعالیتی و هیچ درآمدی نداشته است.این وبگاه فعال در حوزه تجارت دریایی افزود: «ایلات عمدتاً با کالاهای فله‌ای، پتاسیم و واردات خودروها سروکار دارد. اگرچه این بندر از نظر اندازه بسیار کوچکتر از بنادر اشدود و حیفا در دریای مدیترانه است، اما حملات انصارالله تأثیر قابل توجهی بر تجارت اسرائیل داشته است». به گفته این وبسایت، «گدعون گالبر» مدیر بندر ایلات مجبور شده‌ از دولت اسرائیل درخواست کمک مالی کند و در آستانه اعلام ورشکستگی است. او روز جمعه به کارمندان بندر ایلات گفته بود که باید به مرخصی اجباری بروند!. اما علاوه بر محاصره بندر ایلات از سوی یمنی‌ها، مقاومت اسلامی عراق نیز به شکل روزانه در حال انجام حملات پهپادی به این بندر است.

طرح ارسال سامانه موشکی تاد به تل‌آویو فعلا مشخص نیست
ایسنا/ سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در رابطه با تحویل احتمالی سامانه دفاعی «تاد» به رژیم صهیونیستی گفت: «پنتاگون هنوز تصمیمی در این باره نگرفته است.» رسانه «یدیعوت آحارانوت» رژیم صهیونیستی اخیرا گزارش کرده بود که واشنگتن مایل است چنین سامانه‌های موشکی را به این رژیم بدهد تا در برابر موشک‌های بالستیک شلیک‌شده از سوی ایران آماده باشد. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که در چارچوب تلاش‌ها برای واکنش این رژیم به حمله ایران، ایالات متحده آتشبارهای پدافند هوایی را برای رهگیری موشک‌های بالستیک خواهد فرستاد و این سامانه‌ها از سوی سربازان آمریکایی در سرزمین‌های اشغالی راه‌اندازی خواهد شد.

هشدار حماس به خانواده‌های اسرای اسرائیلی
ایسنا/ جنبش حماس در ویدیویی به خانواده‌های اسرای اسرائیلی نسبت به سرنوشت نامعلوم فرزندانشان هشدار داد. حماس در این ویدیو تصاویر و اسامی ۶ اسیر اسرائیلی را که در حملات خود اسرائیل در غزه کشته شدند و ارتش رژیم صهیونیستی اوایل سپتامبر به اجسادشان در تونلی در شهر رفح در جنوب نوار غزه دست یافت، منتشر کرد.طبق گزارش العربی الجدید، در این ویدیو آمده است بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به خانواده‌های اسرا وعده داد که آن‌ها را از طریق فشار نظامی و جنگ نسل‌کشی در غزه زنده بازمی‌گرداند اما به دلیل وعده‌های شوم او اسرا کشته برگشتند. ارتش رژیم صهیونیستی بعد از یافتن اجساد برخی اسرای صهیونیست، حماس را به قتل آن‌ها متهم کرد اما حماس بارها این را تکذیب کرده است.

ضعف اسرائیل در برابر ایران
مهر/ نشریه آمریکایی نشنال اینترست گزارش داد که رژیم صهیونیستی باید نسبت به تبعات قلدری در منطقه هوشیار باشد. هر اقدامی از سوی این رژیم علیه حزب الله لبنان نمی‌تواند باعث شود تل آویو از زیر بار فشارهای عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر سال گذشته میلادی خارج شود.در این گزارش آمده است، تل آویو بار دیگر بر سر دوراهی قرار گرفته است. حملات صهیونیست‌ها علیه لبنان افزایش یافته چرا که تل آویو فکر می‌کند این اقدام می‌تواند باعث کاهش تنش‌ها شود؛ این در حالی است که حملات رژیم صهیونیستی ممکن است به مناطق اطراف نیز کشیده شود.تحقق این احتمال، برای رژیم صهیونیستی بسیار خطرناک بوده و زنگ خطر وقوع جنگ فراگیر در جبهه‌های مختلف را برای تل آویو به صدا در می‌آورد. این یک فاجعه نه تنها برای رژیم صهیونیستی و زیرساخت‌هایش بلکه برای اقتصاد بحران زده و جایگاه بین المللی تضعیف شده آن به شمار می‌رود. این نشریه آمریکایی اذعان کرد: حزب الله مقادیر زیادی تسلیحات در اختیار دارد که ممکن است در حمله زمینی اسرائیل، از آنها استفاده کند. در خصوص ایران نیز باید به این نکته اشاره کنیم که اسرائیل به تنهایی قدرت برخورد با تهدیدات ایران را ندارد.

مراسم تشییع شهید نیلفروشان دوشنبه در نجف وکربلا
ایرنا/ روابط عمومی سپاه پاسداران در اطلاعیه ای خطاب به مردم قدرشناس و شهید پرور ایران اسلامی اعلام کرد: مراسم تشییع و طواف سردار رشید و اندیشمند سرلشکر پاسدار شهید عباس نیلفروشان مستشار عالی جمهوری اسلامی ایران در لبنان روز دوشنبه ۲۳ مهر ماه پس از انتقال پیکر مطهر شهید، در شهرهای نجف، کربلا و مشهد برگزار می شود. بر اساس این اطلاعیه، مراسم تشییع روز سه شنبه ۲۴ مهر ماه ساعت ۹ صبح در میدان امام حسین علیه السلام تهران برگزار می شود، همچنین مراسم وداع در روز چهارشنبه در اصفهان، تشییع و خاکسپاری بعدازظهر پنجشنبه ۲۶ مهر ماه در اصفهان برگزار خواهد شد.

نگرانی تل‌آویو از بسته شدن شاهراه دریایی خود با جهان
ایرنا/ رسانه صهیونیستی «کالکالیست» در گزارشی به تبعات از دست رفتن توان واردات رژیم اسرائیل در صورت از دست رفتن بندر حیفا در دریای مدیترانه اشاره کرده و بندر اشدود را جایگزین خوبی برای حیفا ندانست، زیرا گنجایش محدودی دارد و ورود کالاهای اساسی به ویژه مواد غذایی را با مشکل روبرو می کند. در این گزارش به سناریوی وحشت اشاره شده که رژیم صهیونیستی به شدت از آن هراسان است و آن، پهلو نگرفتن کشتی ها در بندر حیفا در صورت حملات موشکی حزب الله به کشتی ها در این بندر است. حملات موشکی روزهای گذشته حزب الله به این بندر گواه بر خطرناک بودن اوضاع است. این رسانه در ادامه آورد: با وجود اینکه بندر حیفا از سوی سامانه های پدافندی به شدت حفاظت می شود؛ اما سخنگویان ارتش رژیم اذعان دارند که امکان تضمین کامل سامانه ها وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *