خبر روز ۱۴۰۳/۰۷/۷

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
رئیس‌جمهور به قطر می‌رود
دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان روز دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ در رأس هیأتی بلندپایه و در سفری دو روزه جهت شرکت در نشست سران‌ کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوهای همکاری آسیا، به دوحه، پایتخت قطر سفر خواهد کرد. دیدار و گفت‌وگو با سران و مقامات کشور قطر از دیگر برنامه‌های سفر دو روزه دکتر پزشکیان به قطر است.مجمع گفت‌وگوهای همکاری آسیا موسوم به ACD از ۳۵ کشور آسیایی تشکیل شده که بیش از ۲۰ سال است ارتقای گفت‌وگوی درون‌ آسیایی را با هدف اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های مختلف همکاری در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی، در دستور کار دارد.
درخواست برخی کشورها از ایران برای کمک به عضویت در بریکس
وزیر امورخارجه کشورمان درنیویورک درجمع خبرنگاران با اشاره به نشست وزرای خارجه بریکس (قدرت‌های اقتصادی نوظهور) اظهار کرد: در نشست بریکس درخصوص اهداف بریکس صحبت کردم. بریکس باید بتواند در مسائل اقتصادی به قطب جدیدی تبدیل شود و این اراده همه اعضاست که بریکس به قطب مالی جدیدی که بتواند ارتباطات مالی و تجاری کشورها را بدون نیاز به آمریکا و سیستم مالی آمریکا انجام دهد، تبدیل شود و البته بحث منطقه هم در این نشست به صورت مفصل مطرح شد. عراقچی همچنین به تمایل کشورهای متعدد برای الحاق به بریکس اشاره کرد و افزود: تعداد کشورهایی را که درخواست عضویت در بریکس می‌دهند یا می‌خواهند شریک بریکس باشند رو به افزایش است. در ملاقات‌های دوجانبه چندین کشور به ما سفارش کردند که از درخواست آنها برای عضویت در بریکس، حمایت کنیم.

 همشهری
نسخه به‌روز از توافق هسته‌ای
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی ادعا کرد: باید تلاش کنیم برنامه هسته‌ای ایران را دوباره در چارچوب توافق شده قرار دهیم، اما در نسخه‌ای به‌روز؛ این موضوع گفت‌وگویی است که قرار است داشته باشیم. به‌زودی در تهران خواهم بود تا این کار را انجام دهم.
برهم خوردن موازنه قدرت دشمن
سردار سلامی، فرمانده‌کل سپاه با اشاره به قدرت مردم و نظام مقدس جمهوری‌اسلامی گفت: امروز ایران به‌عنوان یک نظام معتبر در دستگاه جهانی صاحب نقش است و قدرت ایمان مردم باعث شکست دشمن است و هرکجا انقلاب وارد شد، موازنه قدرت دشمن را برهم زد.
قول دولت به خانواده‌های جان‌باختگان معدن طبس
سخنگوی دولت به خانواده‌های جان‌باختگان معدن طبس قول داد دولت چهاردهم از آنان پشتیبانی خواهد کرد. فاطمه مهاجرانی طی پستی در فضای ‌مجازی دراین باره نوشت: دغدغه آینده و هزینه‌هایی که بر آنان تحمیل خواهد شد، نباید بر آن رنج‌ها بیفزاید. دولت پشتیبان خانواده جان‌باختگان معدن طبس است.
اقدام ویژه نزاجا در سیستان‌ و بلوچستان
نیروی‌زمینی ارتش علاوه‌ بر برقراری امنیت در مرزهای سیستان‌وبلوچستان، در زمینه خدمت‌رسانی به مردم نیز فعال است. امیرکیومرث حیدری، فرمانده این نیرو با اشاره به ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی در زاهدان، تأکید کرد که این بیمارستان نقش بسزایی در بالا بردن ضریب خدمات بهداشتی و درمانی در استان دارد.
تظاهرات گسترده ضداسرائیلی مقابل مقر سازمان ملل
هزاران نفر در نیویورک در حمایت از فلسطین و غزه و محکومیت حضور نتانیاهو در این شهر برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل دست به تظاهرات زدند. تظاهرات‌کنندگان با در دست گرفتن پرچم فلسطین، خواستار توقف جنگ و حملات رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه غزه و لبنان و پایان اشغال سرزمین فلسطین شدند.
بزرگ‌ترین حمله یمنی‌ها علیه ناوشکن‌های آمریکایی
«سرتیپ یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که نیروهای مسلح، طی یک عملیات ۳‌ناوشکن آمریکایی را در دریای سرخ هدف گرفتند که این حمله با ۲۳ موشک بالستیک، کروز و پهپاد صورت گرفت. این عملیات دریایی بزرگ‌ترین در نوع خود بوده ‌است.

 کیهان 
یاد شهیدان ضامن منحرف نشدن از جهت‌گیری‌های انقلاب است
حضرت آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به ‌مناسبت هفته دفاع مقدس و روز «مهمانی لاله‌ها»، گرامیداشت یاد شهیدان والامقام را ضامن سلامت مسیر حرکت ملت ایران و منحرف نشدن از جهت‌گیری انقلاب دانستند. متن این پیام که همزمان با مراسم غبارروبی، عطرافشانی و گلباران مزار شهیدان در سراسر کشور با عنوان «مهمانی لاله‌ها» از سوی حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران قرائت شد، به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
هفته دفاع مقدس، فرصت مغتنمی برای نورانی کردن فضای کشور با یاد شهیدان والامقام است. این یاد گرامی، ضامن سلامت مسیر حرکت ملت ایران و منحرف نشدن از جهت‌گیری انقلاب است و باید قدر و ارزش آن را دانست.
غفلت‌ها و سرگرمی‌های روزمره‌ زندگی، همراه با ما است. باید نگذاشت این عوارض طبیعی، ما را از آن منشأ نورانیت و طهارت دور کند. با امید به کمک خداوند دانا و توانا.
مسئله نفوذ خطری جدی است
آیت‌الله خاتمی در خطبه‎‌های نماز جمعه تهران با اشاره به حادثه تلخ معدن طبس، تأکید کرد: آنچه که مهم است این است که این قضایا دقیق بررسی شود؛ اگر قصور و یا تقصیرهای احتمالی چه اشخاص حقیقی و چه اشخاص حقوقی داشته‌اند، جداً پیگیری شود.وی با ابراز خوشحالی از یکپارچگی ملت ایران در محکومیت جنایات اسرائیل، بیان داشت: سراسر ایران در روز خشم مقدس پس از نماز جمعه یکصدا می‌گوید که مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل. رئیس‌جمهور ایران در نیویورک و در قلب آمریکا، محتوای صحبتش هم مرگ بر اسرائیل بود.
امام جمعه موقت تهران گفت: مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، مرجعیت نجف و حوزه‌های علمیه موضع گرفتند و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و این قله‌های دین عملا اعلام کردند که ما دین را از سیاست جدا نمی‌دانیم. وقتی یک جانی به جان اسلام افتاده وارد میدان می‌شویم.
وی تأکید کرد: پیروز میدان مقاومت و حزب‌الله هستند، آنها که می‌گویند نمی‌توانند قبل از انقلاب نیز می‌گفتند که با مرگ بر شاه که شاه سرنگون نمی‌شود اما دیدید که با «مرگ بر شاه» شاه سرنگون شد.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به مسئله نفوذ که در بیانات رهبر انقلاب نیز بر آن تأکید شد، گفت: خطر نفوذ خطری جدی است، اینچنین است که یک ملت و یک امت را از بین می‌برد. قرآن کریم بر خطر نفوذ تأکید داشته است، از جمله در سوره توبه که می‌فرماید، نفوذی‌ها طوری عمل می‌کنند که همین‌طوری نمی‌توان آنها را شناخت.
برگزاری مراسم استقبال از کاروان نمادینِ ورود حضرت فاطمه معصومه به شهر مقدس قم
مراسم استقبال از کاروان نمادین ورود پر خیر و برکت حضرت فاطمه معصومه – سلام الله علیها – به شهر مقدس قم روز جمعه با حضور خادمان حرم مطهر بانوی کرامت و ارادتمندان اهل بیت – علیهم السلام – از میدان معصومیه به سمت حرم مطهر برگزار شد.
زبان‌درازی آمریکا درباره جزایر سه‌گانه و سکوت شرم‌آور مدعیان اصلاحات
امارات متحده عربی در ادامه شیطنت‌ها و ادعاهای واهی خود با انتشار بیانیه مشترکی از سوی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و محمد بن زاید آل نهیان خواستار ارجاع ادعای واهی خود درباره جزایر سه گانه ایرانی به داوری بین‌المللی شد. در حالی که این اقدام که به سرعت با واکنش وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران رو‌به‌رو و شدیدا محکوم شد، رسانه‌های مدعیان اصلاحات در طی روزهای اخیر با سکوتی خفت‌بار بار دیگر خیانت و استانداردهای دوگانه خود در قبال منافع ملی و تمامیت ارضی ایران را به افکار عمومی ثابت کردند.

 ایران 
راهپیمایی مردم ایران در محکومیت رژیم صهیونیستی
مردم ایران روز گذشته و پس از برگزاری نماز جمعه، به‌طور همزمان علیه جنایات رژیم صهیونیستی راهپیمایی کردند. مردم کشورمان ضمن محکومیت اقدامات رژیم تروریستی صهیونیستی در غزه و تجاوز به لبنان، از محور مقاومت، حزب‌الله لبنان و فلسطین حمایت کردند. مردم انقلابی ایران در پایان این راهپیمایی با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: ما شرکت‌کنندگان در راهپیمایی «جمعه‌های خشم» خاطرنشان می‌کنیم مهیای جهاد در دفاع از کیان اسلام و هرگونه خدمت به مجاهدین غزه و حزب‌الله لبنان هستیم و اعلام می‌کنیم: مقاومت در برابر نظام سلطه و رژیم بنیان نهاده شده بر آپارتاید و نسل‌کشی، همچنان اولویت اصلی ماست و تا تحقق آزادی کامل قدس شریف و سرزمین‌های اشغالی، در کنار ملت‌های مظلوم منطقه خواهیم ایستاد.
مردم انقلابی ایران همچنین به سازمان ملل متحد و نهاد‌های بین‌المللی هشدار دادند تا زمانی که زائده‌ استعمار و ویترین زنده‌ استکبار، کشتار انسان‌های بی‌گناه را بی‌هیچ ممانعتی و در سکوت مجامع جهانی پیش می‌برد، بشریت رنگ آرامش را نخواهد دید و چنانچه زمینه صلح پایدار در منطقه ایجاد نشود، گسترش دامنه خشونت و جنگ، تبعاتی به‌مراتب فراتر از مرز‌های خاورمیانه خواهد داشت.
شهادت ابوصالح
در پی حمله هوایی اسرائیل به یک ساختمان مسکونی در منطقه القائم ضاحیه بیروت، فرمانده ارشد «محمدحسین سرور» به شهادت رسیده است. طبق بیانیه حزب‌الله، این فرمانده در سال ۱۹۷۳ متولد شد و از سال ۱۹۸۶ به صفوف مقاومت اسلامی پیوست. فرمانده سرور مسئولیت‌های سازمانی در ساختارهای مقاومت را برعهده گرفت، دوره‌های عالی فرماندهی زیادی را گذراند. وی در بسیاری از عملیات‌های مقاومت اسلامی علیه رژیم اشغالگر شرکت کرد و یکی از افسران کلیدی در مقابله با حملات تکفیری‌ها در مرزهای شرقی لبنان و استان‌های مختلف سوریه بود. ابوصالح از سال ۲۰۲۰ فرماندهی یگان‌های پهپادی مقاومت را برعهده گرفت و عملیات نظامی این نیروها را در جبهه پشتیبانی لبنان از آغاز نبرد طوفان‌الاقصی تا تاریخ شهادت هدایت و رهبری کرد.
سی‌ان‌ان: مواد منفجره در باتری جاسازی شده بود
مقامات امنیتی لبنان به سی‌ان‌ان گفتند، بررسی‌ها حاکی از آن است که مواد منفجره‌ای که به انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها در لبنان منجر شد، در باتری دستگاه‌ها قرار داشت. رسانه امریکایی به نقل از مقامات ارشد امنیتی لبنان گزارش داد در ماجرای انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها در لبنان، در باتری‌های این دستگاه‌ها مواد منفجره جاسازی شده بود. به گفته دو مقام امنیتی لبنان، بررسی انفجار کنترل‌شده یکی از این پیجرها که در روز حادثه منفجر نشده بود، نشان داد مواد منفجره درون باتری لیتیومی دستگاه قرار داشته و به‌نحوی جاسازی شده بود که امکان شناسایی آن در بررسی‌های اولیه ممکن نبود. این مقامات با بیان اینکه تاکنون چنین سطحی از مخفی‌سازی را مشاهده نکرده‌اند، گفتند مواد منفجره به‌گونه‌ای جاسازی شده بود که حتی در تصویربرداری «ایکس-ری» هم امکان شناسایی آنها وجود نداشت.

 وطن امروز 
مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با صهیونیست‌ها قطع کنید
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: کشورهای مسلمان نباید فقط به محکوم کردن صرف جنایات صهیونیست‌ها اکتفا کنند، بلکه لازم است با قطع مناسبات سیاسی و اخراج سفرای این رژیم و پایان دادن به روابط اقتصادی خود به این رژیم برای قطع نسل‌کشی فشار وارد و زمینه نابودی آن را فراهم کنند. امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، در حاشیه عیادت شماری از مجروحان لبنانی حملات تروریستی صهیونیست‌ها، با محکوم کردن جنایات رژیم تروریست اسرائیل در غزه و لبنان با بیان اینکه «غاصبان صهیونیست اگر گمان می‌کنند با اقدام‌های تروریستی می‌توانند مقاومت را از بین ببرند، سخت در اشتباهند، زیرا روحیه مقاومت رژیم صهیونیستی را به شکست کشانده است»، افزود: اندیشه جهاد و مقاومت هرگز با بمب و کشتار جمعی از بین نمی‌رود.
توافقات جدید گروه بریکس در حوزه مالیات
رؤسای سازمان‌های مالیاتی کشورهای عضو گروه بریکس در نشست سالانه خود درباره ایجاد سازوکار همکاری مشترک در حوزه مالیاتی توافق و از ایجاد دبیرخانه دائمی استقبال کردند. در نشست مقامات ارشد مالیاتی کشورهای عضو بریکس که با حضور سید محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد، شرکت‌کنندگان درباره ایجاد مجمع مالیاتی بریکس به اشتراک نظر رسیدند. بنا بر توافق رؤسای سازمان‌های مالیاتی کشورهای بریکس، این مجمع جایگزین نشست‌های سالانه کارشناسان و رؤسای سازمان‌های مالیاتی کشورهای عضو خواهد شد و فعالیت مستمر کارگروه‌های توسعه مدیریت مالیاتی در حوزه‌های اشخاص، داده‌ها و فناوری را تضمین می‌کند. بنا بر اعلام سرویس خدمات مالیاتی فدرال روسیه (FTS)، این توافق، فرآیند تعامل بین اعضای گروه بریکس در حوزه مالیاتی را قاعده‌مند می‌کند.
قیمت ۱۸ هزار تومانی شیر ابلاغ شد
وزیر جهاد کشاورزی از تصویب ابلاغیه افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیر خام خبر داد. غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی درباره قیمت شیر خام اظهار کرد: با توجه به ابلاغیه‌ای که طی ۲ روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهور صادر کرد، قیمت شیر خام با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته مورد تصویب قرار گرفت و ابلاغ شد. قیمت هر کیلوگرم شیر خام ۱۸ هزار تومان در دامداری‌ها خواهد بود.

 جوان 
تشریح دستاورد‌های سفر به نیویورک
رئیس‌جمهور شامگاه پنج‌شنبه پس از بازگشت از امریکا، طی سخنانی در فرودگاه مهرآباد تهران، در جمع خبرنگاران به تشریح دستاورد‌های این سفر پرداخت. پزشکیان سفر به نیویورک را پربرکت دانست و ادامه داد: «در این سفر با سران و برخی مقامات کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی حاضر در نشست مجمع عمومی دیدار و گفتگو داشتیم و مواضع جمهوری اسلامی به خصوص دغدغه‌ها درباره غزه و فلسطین را تشریح کردیم. قرار بر این شد که کشور‌های اسلامی یک نشست برگزار کرده و اعتراضات خود را در قالب یک بیانیه مشترک منتشر کرده و تصمیمات مقتضی اتخاذ شود». رئیس‌جمهور در ادامه به رایزنی با سران برخی کشور‌های اروپایی به منظور رفع نگرانی‌ها و دغدغه‌های دو طرف در این سفر اشاره کرد و بیان داشت: «سران کشور‌های اروپایی با ما درباره پیمان‌شکنی امریکا و پاره کردن برجام هم‌نظر بودند. پس از روشنگری‌های صورت گرفته، مقرر شد مسئله تحریم‌ها و روند‌هایی که به کشور ما تحمیل شده است، در جلسات تخصصی پیگیری شود».

 خراسان 
۲۴ هزار دوربین البسه برای پلیس تأمین شده است
سردار رادان فرمانده فراجا که از همان ابتدای انتصابش به عنوان فرمانده فراجا مجدانه پیگیر نصب دوربین روی لباس‌های پلیس بود، در گفت و گوی اخیرش اعلام کرد: «۲۴ هزار دوربین البسه تأمین شده است که بایستی به ۱۰۰ هزار دوربین برسد. بیشتر از آن ما نیاز به پایش تصاویر داریم که بتواند سطح تماس مامور را با همه مخاطبین کم کند. این چیزی است که باید به زودی انجام شود. از دولت محترم می خواهیم تا در این زمینه یاری رسان باشند تا این کار انجام بشود.»

 رسالت 
«فرزند شهید» پرافتخارترین عنوان ایران است
محمد رضا عارف، معاون اول رئیس جمهور در ششمین روز از هفته دفاع مقدس و در سالروز شکست حصر آبادان در عملیات ثامن الائمه، با جمعی از فرزندان شاهد و خانواده معزز شهدا دیدار کرد و با بیان اینکه عنوان «فرزند شهید» پرافتخارترین عنوان ایران است، گفت: شما تکلیف دارید که از نام بلند وپرافتخار پدرانتان دفاع کنید.

 مردم سالاری
انتصاب وزیر سابق نفت در سازمان انرژی اتمی
«محمد اسلامی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، در حکمی «جواد اوجی»، وزیر پیشین نفت جمهوری اسلامی ایران را به سمت قائم مقام رئیس این سازمان در امور اجرایی منصوب کرد. اوجی به عنوان وزیر نفت در دولت سیزدهم فعالیت داشت. او پیش از این سوابقی همچون معاون وزیر و نیز مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران را در کارنامه خود ثبت کرده است.
آمادگی ترامپ برای گفت‌وگو با ایران
پولیتیکو نوشت: رئیس جمهوری پیشین آمریکا مدعی شد، آماده است مذاکره با ایران را درباره نسخه جدیدی از توافق هسته‌ای آغاز کند.این رسانه آمریکایی افزود: دونالد ترامپ روز پنجشنبه در نشستی خبری به خبرنگاران گفت آماده است با ایران درباره نسخه جدید توافق هسته‌ای که وی قبلا به عنوان رئیس جمهوری آمریکا آن را پاره کرده بود، مذاکره کند.وی در گفت‌وگو با خبرنگاران در نیویورک، از بیان جزییات «مذاکره» در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خودداری کرد اما با تکرار ادعای تهدید برنامه هسته‌ای ایران، مذاکرات را ضروری دانست. رئیس جمهور پیشین آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا با ایران معامله خواهد کرد، گفت: مطمئناً، این کار را انجام خواهم داد. ما باید به توافق برسیم، زیرا عواقب آن غیرممکن است. ما باید معامله کنیم. نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ مدعی شد آماده است یک هفته بعد از پیروزی اش در انتخابات نوامبر مذاکره کند.
ناآرامی‌های خونین در «پاراچِنار» پاکستان
منابع خبری اعلام کردند که تشدید درگیری‌های مسلحانه طی پنج روز گذشته در داخل و حومه منطقه پاراچِنار جان ۳۱ نفر را گرفته و دست‌کم ۷۰ نفر دیگر هم زخمی شدند. منابع نزدیک به گروه‌های شیعه در پاکستان گفتند که نیروهای تکفیری و تندرو با سوء استفاده از اختلافات ارضی دست به کشتار هدفمند شیعیان ساکن شهر پاراچِنار می‌زنند. با وجود تلاش رهبران قبایل و دولت ایالتی برای تنش زدایی، طرح برقراری آتش‌بس در پاراچنار بی‌نتیجه مانده است. درگیری‌ها میان دو قبیله ساکن در منطقه «کُرم» واقع در ایالت خیبرپختونخوا با مرکزیت شهر «پارچه» سابقه طولانی دارد و دلیل اصلی وقوع آن نیز منازعات طرفین بر سر اراضی کشاورزی و مسکونی، عنوان می‌شود.

 قدس 
شما یک اسب را دو مرتبه نمی‌خرید
معاون راهبردی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی msnbc گفت: نیازی نیست که بر سر توافقی که پیش‌تر بر سر آن مذاکره شده، مذاکره انجام دهیم. ظریف در پاسخ به این پرسشی که آیا مسائلی همچون تحریم‌ها و محدودیت توسعه هسته‌ای نباید مورد مذاکره قرار بگیرند، تصریح کرد: «ما همین حالا نیز یک متن مذاکره شده داریم. نیازی نیست که بر سر توافقی که پیش‌تر بر سر آن مذاکره شده، مذاکره انجام دهیم. شما یک اسب را دومرتبه نمی‌خرید. ما این اسب را خریداری کرده‌ایم و بهایش را داده‌ایم. حال این آمریکاست که باید اسب را به ما برساند».
برنامه هفتم را به دور از حواشی اجرا کنیم
قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پنجشنبه در سی و ششمین گردهمایی فرماندهان دفاع مقدس گفت: ما در مجلس تلاش کردیم برنامه هفتم توسعه را تنظیم کنیم که نسبت به همه برنامه‌های توسعه‌ای پس از دوران دفاع مقدس مناسب‌تر، عملیاتی‌تر و اجرایی‌تر است. این برنامه باید توسط مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم اجرا شود. وی افزود: اگر دولت حرف از وفاق ملی می‌زند و به فرموده رهبر معظم انقلاب موفقیت دولت، موفقیت همه است و رئیس جمهور نیز تأکید دارد میثاق ما برنامه هفتم توسعه است، باید دست در دست یکدیگر بدهیم و بدون مسائل حاشیه‌ای برنامه هفتم را که می‌تواند تحول اقتصادی ایجاد کند، اجرایی کنیم.
عبور از خطوط قرمز
هواپیماهای رژیم صهیونیستی شامگاه روز گذشته محلات مسکونی منطقه حاره حریک در ضاحیه بیروت را به‌شدت و به صورت پیاپی بمباران کردند. ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد هدف این حملات، ترور سید حسن نصرالله بوده است. هرچند این ادعا تأیید یا تکذیب نشد. شبکه المیادین در این باره گزارش داد در حمله اخیر، ۶ ساختمان به‌طور کامل ویران شدند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد هواپیماهای اف۳۵ این رژیم با استفاده از بمب‌های سنگرشکن، اهدافی را در ضاحیه جنوبی بیروت بمباران کردند. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز در این باره ادعا کرد این رژیم مقر مرکزی حزب‌الله در زیر ساختمان‌های مسکونی در قلب ضاحیه جنوبی بیروت را بمباران کرده است. بلافاصله پس از این حمله، شایعات مختلف درباره شهادت سیدحسن نصرالله در رسانه‌ها منتشر شد. براساس گزارش‌ها تل‌آویو اندکی پیش از حمله به بیروت، این موضوع را به آمریکا اطلاع داده است. اگرچه هنوز از تعداد افرادی که در این ۶ساختمان به شهادت رسیده‌اند خبر دقیقی منتشر نشده اما تعداد مجروحانی که در اطراف این ساختمان‌ها بوده‌اند از ۶۰ نفر عبور کرده است.برخی منابع هم از شهادت شیخ هاشم صفی‌الدین معاون سید حسن نصرالله در این حمله خبر دادند. البته این خبر هم تا آخرین لحظات تکذیب یا تأیید نشد. این اقدام صهیونیست‌ها عبور چندباره آن‌ها از خطوط قرمز جبهه مقاومت و آغاز فاز جدید رویارویی حزب‌الله با اشغالگران است.

 شهروند 
هریس در گریت لیک پیشتاز است
نظرسنجی مرکز «یو مس لوول» (UMass Lowell) و یوگاو نشان می‌دهد که کامالا هریس با برتری ۴۸ در مقابل ۴۳درصد در ایالت‌های منطقه موسوم به «گریت لیکس» (دریاچه‌های بزرگ) شامل ایالت‌هایی چون میشیگان، پنسیلوانیا و جورجیا از دونالد ترامپ پیشی گرفته است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در ضاحیه بیروت
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن حملات تروریستی رژیم اشغالگر قدس در بمباران مناطق مسکونی با بمب‌های سنگین سنگر شکن، این حوادث خونین را به همه مسلمانان و آزادیخواهان جهان، تسلیت گفت. در ادامه این بیانیه آمده است: مردم آزاده جهان مات و مبهوت این همه رذالت و قساوت هستند و سکوت تنها عملی است که از مدعیان حقوق بشر و انسانیت دیده می‌شود. در مقابل اما شیطان بزرگ آمریکا هر روز بر حمایت خود از این جنایت‌ها می‌افزاید و با حمایت‌های مالی و تسلیحاتی بر آتش فتنه صهیون می‌دمد. در این بیانیه تصریح شده است:پیروزی مؤمنین، وعده تردید ناپذیر الهی است و با استمرار مبارزه و تحمل سختی‌‌ها به دست می‌آید. ما و همه جبهه مقاومت هیچگاه از طبیعت وحشیگری مستکبران دچار ترس و تعجب نخواهیم شد و در مقام «وَ مَن یَتَوَکَّل عَلَى ٱللَّهِ فَهُوَ حَسبُهُۥٓ» در آرامش و اطمینان قلبی به سر می‌بریم. لازم است امت اسلامی بیش از پیش در حمایت از مردم مظلوم لبنان و فلسطین، در میدان مجاهدت حضور داشته باشند و از هیچ کمکی در حمایت از جبهه مقاومت کوتاهی نکنند.

پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی‌ به نخستین جایزه جهانی شهید صدر
حوزه /آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی در پیامی به نخستین جایزه جهانی شهید صدر (ره) اظهار داشتند: این جایزه علمی مزین به نام عالم فرزانه و مجاهد شهید، آیت الله سید محمد باقر صدر (رحمه الله علیه) گردیده که شخصیتی تحول‌گرا، به روز و صاحب سبک در علوم دینی بوده و اندیشه و تفکرات نویی در زمینۀ گشایش مشکلات جوامع بشری و انسانی داشته و آثار بدیع و ماندگاری از خود به یادگار گذاشته که یاد و نام او روحی تازه و فضایی متفاوت به این جشنواره داده است. این مرجع تقلید در بخش دیگر از پیام خود با اشاره به جنگ افروزی ها در منطقه، ادامه داده‌اند: دنیای امروز و ظلم‌های بی‌حد و حصر آن همچون وحشی‌گری صهیونیست‌ها و انحرافات اعتقادی و اخلاقی مانند تفکر تکفیری‌ها و گروه‌های منحط غربی به روشنی نشان می‌دهد قوانینی که تاکنون در جامعه جهانی برای زندگی بشر جعل و برنامه‌ریزی شده، سرابی بیش نبوده و اکنون دل‌ها برای پذیرفتن راه حق و حقایق اسلام و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) آماده شده است، از این‌رو گردهمایی‌هایی همچون این اجتماع و تقدیر از ارزش‌ها، اندیشه‌ها و پژوهش‌های برتر، فرصتی بسیار مناسب جهت شناختن و شناساندن و ارائۀ نظریات نوین و ابتکارات هوشمندانه از سوی صاحبان خرد و اندیشه برای نجات بشر فراهم کرده است.

دیدار سردار رادان با آیت الله العظمی سبحانی
رسا/ سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران با حضور در موسسه امام صادق علیه السلام قم با آیت الله العظمی سبحانی از مراجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد. فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران در این دیدار گزارشی از برنامه ها و فعالیت‌های پلیس ارائه داد. آیت الله العظمی سبحانی هم با ارائه رهنمودها و توصیه هایی از تلاش های پلیس برای تأمین امنیت و آرامش مردم تقدیر کرد.

تمام هم و غم ما باید پیاده کردن مسائل دینی در جامعه باشد
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار فرمانده انتظامی کشور، با انتقاد از توجه برخی از مسئولین به مباحث فرعی و حاشیه‌ای به جای تلاش برای پیاده سازی احکام دین و ارزش‌های اسلامی، اظهار داشت: تمام هم و غم ما باید پیاده کردن مسائل دینی در جامعه باشد؛ اما گاهی اوقات درگیر برخی مسائل حاشیه‌ای می‌شویم و اصل را فراموش می‌کنیم.وی ادامه داد: گاهی کسب رأی برای ما اصل می‌شود و اینکه چه شرایطی برای ارزش‌ها پیش می‌آید، اولویت دوم و سوم ما می‌شود. رئیس جامعه مدرسین تصریح کرد: آرزو می‌کنم که مسئولین به جایی برسند که آنچه برای آن انقلاب کردیم را اصل قرار دهند، چرا که اگر برای خدا کار کردیم، خدا کاری می‌کند که بندگانش با ما همراه شوند. وی خاطر نشان کرد: اگر فکر و نگاه ما ارزشی شد، خدا به کار ما برکت می‌دهد. «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا» یعنی کسانی که برای خدا کار کنند، خداوند آنان را در نزد خَلق محبوب گرداند.

ملت‌های مسلمان از هیچ گونه کمکی به مردم لبنان و غزه دریغ نکنند
ایسنا/ آیت الله رجبی در گفت‌وگویی به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت: آنچه که کنار رهبری داهیانه حضرت امام قدس سره در پیروزی انقلاب و همچنین در دفاع مقدس نقش اساسی داشت، وحدت و یکپارچگی آحاد مردم وفادار به امام به عنوان ولی فقیه و معتقد به نهضت بود. افراد مخالف و زاویه‌دار اصلا در جبهه و حتی در پشت جبهه هم حضور نداشتند. جبهه‌ها پر بود از نیروهای مومن، متعهد و انقلابی که حاضر بودند برای تحقق دستورات و رهنمودهای امام همه سختی‌های جنگ را تحمل کنند. وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: درسی که مسئولان، بخصوص رؤسای قوای سه گانه و بالاخص رئیس جمهور محترم باید از دفاع مقدس بگیرند این است که در انتخاب همکاران خود از افراد بدسابقه و زاویه‌دار نسبت به ولایت و نظام و یا بی‌بصیرت در فتنه‌ها استفاده نکنند. عضو جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره جنایات رژیم صهیونیستی بیان داشت: همه ملت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری باید این جنایت بزرگ را محکوم و جلوی تجاوزگری این رژیم کودک‌کش را با هر وسیله ممکن بگیرند. ملت‌های مسلمان نیز باید ضمن اعلام همبستگی با مردم لبنان و اعلام انزجار عمومی از رژیم صهیونیستی و جنایت‌های آن، از هیچ گونه کمکی به مردم لبنان و غزه دریغ نکنند و از مسؤولان کشورهای خود مصرانه بخواهند روابط خود با این رژیم را قطع نمایند.

بورل از ناتوانی کشور‌ها در متوقف کردن حملات اسرائیل ابراز تأسف کرد
باشگاه خبرنگاران/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد: نمی‌توان فقط به ایالات متحده تکیه کرد و گفت که نسبت به ناتوانی کشور‌ها در متوقف کردن حملات اسرائیل به لبنان و فلسطین متأسف هستم. بورل بامداد شنبه در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت: کاری که ما انجام می‌دهیم این است که برای رسیدن به آتش‌بس فشار دیپلماتیک ایجاد می‌کنیم. اما به نظر نمی‌رسد که هیچ کسی بتواند نتانیاهو را نه در غزه و نه در کرانه باختری متوقف کند.وی از طرح آمریکا و فرانسه برای برقراری آتش‌بس ۲۱ روزه میان لبنان و اسرائیل حمایت کرد. بورل با بیان اینکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفته که «تا زمان نابودی حزب‌الله متوقف نمی‌شود» افزود: اگر منظور از نابودی همان چیزی است که در مورد حماس وجود دارد، پس می‌رویم برای یک جنگ طولانی.

شنیده شدن صدای انفجارهای مهیب در اراضی اشغالی
مهر/ سایت عبری زبان واللا گزارش داد که صدای انفجارهای قدرتمند در تل آویو مرکز رژیم صهیونیستی به گوش رسیده است. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز گزارش داد که صدای این انفجارها در مناطق مختلف واقع در مرکز اراضی اشغالی به گوش رسیده است. ارتش رژیم صهیونیستی از سقوط یک فروند موشک زمین به زمین که از سمت لبنان شلیک شده بود در مرکز اراضی اشغالی خبر داد.

بیمارستان‌های ضاحیه جنوبی بیروت تخلیه می‌شوند
مهر/ وزارت بهداشت لبنان با صدور بیانیه ای از بیمارستان هایی که در این کشور در جریان حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی آسیب ندیده اند خواست برای استقبال از زخمی ها آماده باشند.این وزارت خانه تأکید کرد که آمار بیماران و زخمی ها در بیمارستان‌های ضاحیه جنوبی بیروت به شدت بالا بوده و قرار است این بیمارستان ها تخلیه شوند. وزارت بهداشت لبنان اضافه کرد که بیمارستان های بیروت، جبل لبنان و دیگر مناطق از پذیرش بیماران غیراورژانسی بپرهیزند. لازم به ذکر است حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مناطق مسکونی ضاحیه جنوبی بیروت ده ها شهید و زخمی برجای گذاشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *