خبر روز ۱۴۰۳/۰۶/۲۹

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
اختلاف در امت اسلام تکمیل پازل دشمنان است
دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا اظهار کرد: دشمنان همواره برای ایجاد تفرقه برنامه‌ریزی کرده‌اند. رفتارهای تفرقه‌انگیزی هم که به ایجاد اختلاف در امت اسلام بینجامد، در راستای تکمیل کردن پازل دشمنان است. دشمن‌شناسی و اولویت‌شناسی مسلمانان، زمینه‌ساز وحدت در امت اسلام است. وی افزود: امروز نوع مواجهه افراد با موضوع وحدت امت اسلامی از معیارهای مهم برای سنجش بصیرت آنهاست. آیت‌الله جنتی افزود: اتحاد و انسجام امت اسلام همواره مورد تأکید پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) بوده و کسانی که ادعای پیروی و محبت این بزرگواران دارند، نمی‌توانند نسبت به انسجام امت اسلام بی‌تفاوت باشند.دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به جنایت اخیر رژیم‌صهیونیستی در کشور لبنان اظهار کرد: اقدام ددمنشانه رژیم غاصب اشغالگر صهیونیستی که باعث به شهادت رسیدن و مجروح شدن جمعی از مردم بی‌گناه لبنان شد، بار دیگر ماهیت و خوی غیرانسانی این رژیم غیرقانونی را به اثبات رساند.وی افزود: این اقدامات نشان‌دهنده آخرین تلاش‌های مذبوحانه این رژیم کودک‌کش برای بقای خود است، ولی ان‌شاءا… در عمل منجر به تسریع در نابودی آن می‌شود. امت اسلام باید در مبارزه با رژیم‌صهیونیستی و تلاش برای نابودی آن متحد شود.
اصلاحات کنکور به ۱۴۰۴ نمی‌رسد
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی پیشنهادات برای تغییر مصوبه کنکور مطرح است، اما از آنجا که هر تغییری یک‌سال قبل باید انجام شود، در صورت اصلاح بندهایی از این مصوبه به آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ نمی‌رسد.

 همشهری
واکنش شدیداللحن ایران به انفجار پیجرها
نماینده دائم ایران در سازمان ‌ملل در نشست اضطراری مجمع عمومی این سازمان با محکومیت اقدام تروریستی سایبری رژیم ‌اسرائیل در لبنان گفت: این رژیم باید برای این تجاوز و جنایت فجیع پاسخگو باشد. ایروانی همچنین تأکید کرد: از دیدگاه ما نه‌تنها باید فلسطین به‌عنوان عضو کامل سازمان ملل متحد پذیرفته شود، بلکه اقدام‌های غیرقانونی رژیم اسرائیل هم باید تعهد همه اعضای سازمان ملل را برانگیزد تا براساس ماده۶ منشور، عضویت این رژیم در سازمان ملل را مورد بازنگری قرار دهند. با توجه به فوریت وضعیت و اهمیت پایان دادن به اشغال فلسطین و خاتمه دادن به سیاست‌ها و اقدام‌های آپارتایدی رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان، ایران به نفع قطعنامه‌ای که در این زمینه تدوین شده رأی خواهد داد.
دستور کار ویژه سفر پزشکیان به مسکو
تهران و مسکو برای پیشبرد همکاری‌های راهبردی در حوزه‌های مختلف مصمم هستند. ابوالفضل ظهره‌وند، عضو کمیسیون امنیت‌ ملی با اعلام این موضوع تأکید کرد که در سفر آتی مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، به روسیه شاهد امضای قرارداد شراکت راهبردی بین ایران و روسیه خواهیم بود.
واکنش سپاه به خبرسازی‌ها
سخنگوی سپاه پاسداران خبرسازی‌ها درباره شهادت اعضای سپاه پاسداران در لبنان را تکذیب کرد. سردار علی‌محمد نائینی اعلام کرد که برخلاف شایعات بعضی رسانه‌ها و حساب‌های فضای‌مجازی، هیچ‌یک‌ از نیروهای سپاه‌پاسداران در حمله تروریستی اخیر که از طریق پیجرها در لبنان صورت گرفته، به شهادت نرسیده‌اند.
۱۴هزار ساختمان بمب گذاری شده میزبان نظامیان اسرائیلی‌
منابع عبری زبان در گزارشی گفته‌اند که فقط در شهر رفح در جنوب غزه، ۱۴هزار ساختمان بمب‌گذاری شده وجود دارد که توسط نیروهای فلسطینی این بمب‌ها کار گذاشته شده‌‌اند. این منابع افزوده‌اند که حتی اگر حماس در غزه نابود شود، افراد مسلح نیروهای اسرائیلی همچنان مورد هدف این بمب‌ها قرار خواهند گرفت.

 کیهان
ایران آماده هرگونه کمک و مساعدت به دولت و مردم عزیز لبنان است
رئیس‌مجلس شورای اسلامی در پیامی خطاب به سیدحسن نصرالله و رئیس‌مجلس لبنان در پی جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی نوشت: تجاوز بزدلانه رژیم صهیونیستی بار دیگر اثبات می‌کند که این رژیم منحوس علاوه‌بر ارتکاب جنایات جنگی و نسل‌کُشی علیه مردم فلسطین، صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را در معرض تهدید جدی قرار داده است. قالیباف در این پیام خاطرنشان کرد: بدین‌وسیله، ضمن ابراز همدردی و همبستگی با دولت و ملت لبنان و خانواده‌های شهدا و مجروحان این حادثه تروریستی، از تمام کشورها و ملت‌های جهان می‌خواهیم این تجاوز جنایت‌کارانه را به‌شدت محکوم نمایند. مجدداً تأکید می‌کنیم جمهوری اسلامی ایران برای ارائه هرگونه کمک و مساعدت به دولت و مردم عزیز لبنان آمادگی کامل دارد.
سپاه باید در هوش مصنوعی پیشگام باشد
سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ما باید در هوش مصنوعی پیشرفت‌های بزرگی را صورت بدهیم و این موضوع یکی از مطالب مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی سپاه باید بر هوش مصنوعی متمرکز شود و از این فناوری در تمام عرصه جنگ‌های شناختی و نبردهای فرهنگی و… بهره برد.
آمریکا ۱۲ فرد ایرانی را تحریم کرد
وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۲ فرد ایرانی را به بهانه ادعایی «نقض حقوق‌بشر» تحت تحریم قرار داده است. طبق این بیانیه که روز چهارشنبه منتشر شده است، در اقدام جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا، اعضای سپاه پاسداران و مقام‌های سازمان زندان‌های ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند. در بخش دیگر بیانیه وزارت‌ ‌خزانه‌داری آمریکا آمده است که تحریم‌های جدید در هماهنگی با تحریم‌های کانادا و استرالیا وضع شده‌اند که در روزهای گذشته از اقدامات جدید خود علیه تهران رونمایی کرده‌اند. طبق گزارش اسپوتنیک، هفت نفر از این افراد با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یک نفر با وزارت اطلاعات و امنیت ایران مرتبط هستند.

 ایران
حادثه تروریستی لبنان مایه شرمساری غربی‌ها و آمریکایی‌ها است
رئیس جمهور جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان را مایه شرمساری کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکایی‌ها دانست که از هیچ امکانی برای پیشبرد اهداف غیرانسانی خود فروگذار نمی‌کنند. دکتر پزشکیان در ابتدای جلسه صبح دیروز هیأت دولت با اشاره به وقایع روز گذشته در لبنان، با بیان اینکه استفاده از ابزارهایی که به شکل مرسوم برای ارتقای آسایش و رفاه حال بشر ساخته شده‌اند، به عنوان ابزار ترور گواه سقوط انسانیت و غلبه خوی جنایت‌پیشگی است، تصریح کرد: این رخداد یکبار دیگر نشان داد که کشورهای غربی و آمریکایی‌ها اگرچه در ظاهر ادعا می‌کنند که به دنبال برقراری آتش‌بس هستند، اما در عمل تمام قد از جنایت، کشتار و ترورهای کور رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند. علاج اصلاح این وضعیت و قطع زنجیره ظلم و جنایات رژیم صهیونیستی و حامیانش علیه فلسطینیان مظلوم و جهان اسلام، وحدت و انسجام مسلمانان و کشورهای اسلامی است.
طرح تأسیس سازمان ملی مهاجرت بزودی در صحن مجلس
سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی با پیش‌بینی پایان بررسی طرح تأسیس سازمان ملی مهاجرت در این کمیسیون طی هفته آینده و ارائه آن به هیأت رئیسه برای مطرح شدن در صحن مجلس، گفت: اعضا با کلیات این طرح موافقت کردند و تعدادی از مواد آن نیز به تصویب رسیده است. بیاتی با اشاره به برخی از مفاد طرح مذکور، گفت: در طرح تأسیس سازمان ملی مهاجرت پیش‌بینی کردیم که اقامت اتباع خارجی در کشورمان موقت است و ما اقامت دائم نداریم. همچنین ما شرایطی را برای پذیرش اتباع خارجی در این طرح پیش‌بینی می‌کنیم تا اگر آنان قانون را رعایت نکنند، بسرعت از کشور اخراج شوند.
نگرانی اندیشکده آمریکایی از توان فضایی ایران
اندیشکده آمریکایی «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» در گزارشی تحلیلی به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره چمران۱ پرداخت و نوشت: پس از این پرتاب، یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا به آسوشیتدپرس اظهار داشت که ایالات متحده از مدت‌ها قبل نگرانی خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده است زیرا برنامه‌های پرتاب فضاپیمای ایران مسیر گسترش سامانه‌های موشکی دوربردتر این کشور را هموار می‌کند. این اندیشکده حامی صهیونیست‌ها با تکرار ادعاهای غرب در ارتباط با صنعت موشکی کشورمان آورده است که ایران از مدت‌ها قبل به استفاده از برنامه فضایی خود به عنوان بستر آزمایش فناوری موشک‌های بالستیک قاره پیما متهم شده است. بهنام بن طالبلو، عضو ارشد این بنیاد نیز اعتقاد دارد که برنامه فضایی نظامی ایران به آرامی و پیوسته از حالت مخفی در آمده است و پیشرفت تهران در زمینه ساخت موتورهای سوخت جامد در ابعاد بزرگ به این کشور اجازه داده است تا یک وسیله پرتاب فضایی که به طور کامل از سوخت جامد استفاده می‌کند مانند ماهوراه بر قائم را تولید کند. وی مدعی شد که ایران اکنون یک گام تا تکمیل یک وسیله نقلیه برای حمل یک سلاح هسته‌ای بالقوه فاصله دارد که با آن می‌تواند قاره اروپا و سرزمین امریکا را تهدید کند.

 وطن امروز
اولین نشست خبری سخنگوی دولت برگزار می‌شود
اولین نشست خبری فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت چهاردهم سه‌شنبه ۳ مهر برگزار می‌شود. این نشست که با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی برگزار خواهد شد، نخستین نشست خبری‌ای است که مهاجرانی پس از معرفی به عنوان سخنگوی دولت برگزار خواهد کرد.
اعزام بیش از ۸۱ هزار زائر حج عمره تا ۱۳ آبان
مسؤول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها از اعزام ۸۱ هزار و ۵۰۰ زائر خانه خدا از طریق فرودگاه‌های پانزده‌گانه این شرکت به مدینه منوره در عملیات حج عمره امسال خبر داد.محمدحسین آجیلیان از اعزام زائران خانه خدا به مدینه منوره خبر داد و گفت: نخستین پرواز زائران خانه خدا از فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به مدینه منوره انجام می‌شود و زائران خانه خدا به مناسبت ایام ولادت پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی(ص)، سفر معنوی خود را با زیارت مدینه منوره آغاز می‌کنند.وی با بیان اینکه عملیات حج عمره مفرده تا ۱۳ آبان ادامه خواهد داشت، گفت: زائران خانه خدا از طریق فرودگاه‌های اصفهان، مشهد، شیراز، ساری، تبریز، ارومیه، یزد، کرمان، بوشهر، زاهدان، اهواز، اردبیل، بیرجند، گرگان و بندرعباس به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.
موج دوم ترور؛ انفجار تمام دستگاه‌های دیجیتالی
منابع خبری لبنان از ادامه انفجار دستگاه‌های ارتباطی در مناطق مختلف لبنان خبر دادند. به گزارش خبرگزاری‌های غربی و عربی یک روز پس از انفجار زنجیره‌ای پیجرها در لبنان در روز چهارشنبه موج جدیدی از انفجار دستگاه‌های ارتباطی متفاوت در مناطق مختلف لبنان، بویژه ضاحیه در جنوب لبنان و مناطق دیگر رخ داده است. این انفجارها در داخل تعدادی از آپارتمان‌ها و بسیاری از خودروها و موتوسیکلت‌ها رخ داده است. این انفجارها منجر به انتقال موج جدیدی از زخمی‌ها به بیمارستان‌های لبنان شد. رژیم صهیونیستی در موج دوم حملات تروریستی و خرابکارانه خود صدها دستگاه واکی‌تاکی، موبایل، لپ‌تاپ و دستگاه حضور و غیاب را که بسیاری از شهروندان عادی از آنها استفاده روزمره می‌کنند منفجر کرد. در پی این انفجارها بسیاری از منازل مسکونی و وسایل نقلیه در لبنان دچار آتش‌سوزی شد. بر اثر انفجارهای ۲ روز گذشته، سیستم درمانی کشور لبنان و گروه‌های امدادی این کشور که خود نیز قربانی حملات تروریستی رژیم صهیونیستی هستند، به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.
در موج جدید حملات تروریستی صهیونیست‌ها بسیاری از وسایل ارتباطی شخصی بویژه موبایل‌های آیفون در دست شهروندان لبنانی منفجر و منجر به زخمی شدن بسیاری از شهروندان لبنانی شد. انفجار چند دستگاه موبایل برند آیفون در مغازه‌ موبایل ‌فروشی در شهر صیدا در جنوب لبنان نیز گزارش شده است.

 جوان
تکذیب ادعای دادستان اوکراین در خصوص آموزش پهپادی ایران به روسیه
‌منبع آگاه در نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران ادعای دادستان اوکراین مبنی بر مشارکت ایران در آموزش پهپاد به نیرو‌های روسیه را تکذیب و آن را توطئه برخی از کشور‌های غربی و اروپایی برای توجیه دخالت مستقیم خود در مناقشه بین روسیه و اوکراین ارزیابی کرد. این مقام آگاه با اشاره به پایبندی جمهوری اسلامی ایران به اصل بی‌طرفی در اختلافات و مناقشات بین روسیه و اوکراین که همواره از سوی مقامات سیاسی و نظامی مورد تأکید قرار گرفته است، عنوان کرد: عباس شریفی به همراه هفت نفر دیگر با هدف نظارت و ارزیابی عملکرد تیم ایرانی شرکت‌کننده در مسابقات نظامی بین‌المللی ۲۰۲۲ روسیه بیاتلون تانک (INTERNATINAL ARMY GAMES ۲۰۲۲) از ۱۵ تا ۲۱ آگوست به مدت هفت روز در حومه شهر مسکو در منطقه آلابینو (محل مسابقات) حضور داشته و پس از آن از روسیه خارج و به ایران مراجعت کرده است. این مقام آگاه نظامی تصریح کرد: عباس شریفی ناظر و ارزیاب تیم ایرانی شرکت‌کننده در مسابقات یادشده بوده و هیچ یک از همراهان او نیز از مسکو خارج نشده و در شبه‌جزیره کریمه حضور نداشته‌اند، بنابراین ادعا‌های مطرح‌شده از سوی برخی کشور‌های غربی و رسانه‌های معاند با جمهوری اسلامی ایران فاقد هرگونه اعتبار و بهانه‌ای برای خبرسازی، شایعه‌افکنی و توجیه دخالت‌های مستقیم کشور‌های غربی به ویژه امریکا و انگلیس و دامن‌زدن به اختلافات در آن منطقه است و هیچ‌گونه سند، قرائن و شواهدی بر چنین ادعای کذبی وجود ندارد.

 خراسان
کشف ۲۹ همت فرار مالیاتی
سازمان امور مالیاتی کشور از صدور برگه مطالبه مالیات از محل کشف فرار مالیاتی به مبلغ ۲۹ هزار میلیارد تومان (۲۹ همت) از ابتدای امسال تاکنون خبر داد. «داود خدابنده» مدیرکل روابط‌عمومی سازمان امور مالیاتی کشور در این رابطه در یادداشتی نوشت: از ابتدای امسال در راستای عدالت مالیاتی تعداد پنج‌هزار و ۱۷۲ برگ مطالبه مالیات از محل کشف فرار مالیاتی صادر شده است که میزان مالیات مطالبه شده در آن‌ها حدود ۲۰ همت اصل مالیات و ۹ همت جرایم متعلقه آن‌ها بوده است.
آمار عجیب «برق دزدی»
یک میلیون و ۳۰۰ هزار انشعاب در ایران وجود دارد که برق استفاده می‌کنند اما بهایی برای آن نمی‌پردازند. این پدیده در بین مردم به برق‌دزدی معروف شده و هم اکنون ۳۵۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های ایران را به خود اختصاص داده است. «ارزش یک روز این میزان برق به ۴۵۳ میلیارد تومان می‌رسد». از دهه ۷۰ تاکنون میزان برق دزدی ۱۱ برابر شده است.
شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را تایید کرده است
غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: لایحه عفاف و حجاب توسط شورای نگهبان تایید شده و باید ابلاغ شود. وی درباره این‌که شورای نگهبان همان کلیاتی که مجلس فرستاده است را تایید کرده است، اظهار داشت: بله همان است.
روال حصر همان روال سابق است
فرزند مهدی کروبی با بیان این که روال حصر همان روال سابق است، گفت: ماموران امنیتی کماکان کنار آپارتمان محل سکونت حاج آقا حضور دارند و اتفاق خاصی رخ نداده است. گویا مشکل کروبی هم آن طور که آقای رئیس جمهور گفت، حل نشده و حصر به قوت خود باقی است.

 رسالت
آمریکا فاقد آمادگی نظامی مقابل ایران روسیه و چین است
ستون‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز و تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی نوشته آمریکا از آمادگی نظامی لازم برای مقابله با ایران، روسیه و چین برخوردار نیست. «توماس فریدمن»، ستون‌نویس و نویسنده مشهور آمریکایی در یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز به مسئله دشوارتر شدن نقش آمریکا در جهان امروز و به ویژه منطقه غرب آسیا پرداخته و در بخشی از این یادداشت به عدم آمادگی نظامی واشنگتن برای مقابله با ایران، روسیه و چین پرداخته است.

 مردم سالاری
ادعای الشرق الاوسط درباره سفر قاآنی به عراق
روزنامه الشرق الاوسط در ادعایی نوشت: فرمانده نیروی قدس سپاه ایران با هدف رفع اختلاف بین نخست وزیر و سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه به عراق سفر کرده است. روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع خبری ادعا کرد که سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران روز گذشته به بغداد رفته و با سران چارچوب هماهنگی نیروهای شیعه و شماری از فرماندهان گروه‌های طرفدار تهران دیدار و گفت‌وگو کرده است. این منابع گفتند که آنچه این روزها در داخل ائتلاف چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه در حال رخ دادن است، به مثابه یک آتشفشان در شرف انفجار است که به میانجی‌گری ایران نیاز داشته است.
احضار محمد مهاجری به دادستانی تهران
مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: با اعلام احضار محمد مهاجری به دادسرای تهران، این فعال رسانه‌ای برای ادای توضیحات و ارائه مدارک و مستندات خود در رابطه با ادعایی که مطرح کرده بود به دادسرای تهران مراجعه کرد. مهاجری در مطلب خود در فضای مجازی عنوان کرده بود یکی از وزرای دولت سیزدهم حدود۲۰۰مشاور داشته است. فرد احضار شده به دادسرای تهران در توضیحات ارائه شده مبنی بر استخدام ۲۰۰ مشاور برای یکی از وزرای دولت قبل، سند و ادله کافی ارائه نکرد.
FATF در مجمع تشخیص مصلحت متوقف است
مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آخرین وضعیت بررسی پیوستن ایران به FATF در مجمع و اینکه آیا دولت می‌تواند در این باره تصمیم بگیرد، اظهار داشت: آقای رئیس جمهور در نشست خبری به این موضوع اشاره کرد و قرار شد با مجمع تشخیص مصلحت نامه‌نگاری انجام دهند تا بحث FATF دوباره مطرح شود.وی ادامه داد: آقای پزشکیان خودشان عضو مجمع تشخیص مصلحت هستند و در جلسات حضور پیدا می‌کنند، از FATF دفاع خواهد کرد و مجمع هم آن را تصویب می‌کند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: موضوع FATF در مجمع متوقف است و این توقف بررسی‌ها مربوط به امروز نیست. مصباحی‌مقدم درباره علت توقف بررسی‌های پیوستن به FATF گفت: FATF (کار گروه ویژه اقدام مالی)۴۱ توصیه است که ۳۹ توصیه را به اجرا رساندیم و در حال حاضر دو موضوع CFT و پالرمو به اجرا نرسیده و متوقف شده‌اند، منطقش این بود که این خود منشا تحریم داخلی بود.

 ابتکار
تصویب قطعنامه پایان اشغالگری اسرائیل در سازمان ملل
مجمع عمومی سازمان ملل دیروز (چهارشنبه) قطعنامه ارائه شده توسط فلسطین برای ملزم‌کردن رژیم صهیونیستی به اجرای قوانین بین‌المللی را تصویب کرد. مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از رژیم صهیونیستی خواست به «حضور غیرقانونی خود در قلمروهای فلسطینی در عرض یک سال پایان دهد.» این قطعنامه با ۱۲۴ رأی مثبت در مقابل ۱۴ رأی منفی و ۴۳ رأی ممتنع تصویب شد.این قطعنامه به شدت نادیده گرفتن تعهدات بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی را محکوم و تأکید می‌کند که چنین اقدامات تجاوزکارانه‌ای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدید می‌کند.

 شهروند
برگزاری مراسم همدردی با مردم لبنان در تهران
جمعی از مردم تهران بعد از ظهر روز گذشته در اعتراض به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در بیروت و ابراز همدردی با مردم لبنان و مجروحان و خانواده شهدا، مقابل سفارت لبنان تجمع کردند.
سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی به تهران
سخنگوی سازمان انرژی اتمی از سفر قریب‌الوقوع «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران خبر داد. کمالوندی در وین گفت: هنوز تاریخ مشخصی برای سفر آقای گروسی مشخص نشده، اما نکته حائز اهمیت این است که این سفر، آثار مثبتی برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشد و منافع کشورمان را تأمین کند و در عین حال بتوانیم مسائل را با آژانس به یک سرانجام قابل‌قبول برسانیم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین درخصوص گفت‌وگو‌های فنی بین آژانس و ایران گفت: انشاءلله بتوانیم به سمت حل مسائل فیمابین برویم. به‌نظر می‌آید فضایی که ایجاد شده، می‌تواند در آینده روابط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در شرایط بهتری قرار دهد.
انتخاب استانداران کردستان و کهگیلویه و بویراحمد
سخنگوی دولت چهاردهم از انتخاب استانداران کردستان و کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.فاطمه مهاجرانی گفت: آقای آرش زره‌تن لهونی، از جوانان اهل تسنن، به عنوان استاندار کردستان و آقای یدالله رحمانی به عنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شدند.
فائزه هاشمی از زندان آزاد شد
وکیل فائزه هاشمی رفسنجانی از آزادی مشروط موکلش از زندان با حکم دادگاه تجدیدنظر خبر داد. محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری با اشاره به آخرین وضعیت پرونده فائزه هاشمی، دختر مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی، اظهار کرد: «پیش از این با آزادی مشروط خانم فائزه هاشمی رفسنجانی مخالفت صورت گرفته بود ولی اکنون، رأی دادگاه تجدیدنظر به ما ابلاغ شد که بنا بر آن، با آزادی خانم فائزه هاشمی موافقت صورت گرفت و او عصرچهارشنبه از زندان آزاد شد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

هدف استکبار از ایجاد اختلاف میان جوامع اسلامی اعمال سلطه و سیطره بر آنان است
پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی/ آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی در پیامی به افتتاحیه سی و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی ابراز داشتند: ضرورت وحدت میان مسلمانان و نیز اجتناب از اختلاف و تفرقه برای دست‌یابی به رشد و تعالی همه امت‌های اسلامی بر کسی پوشیده نیست، زیرا سعادت ملت‌های آزاده و مسلمان، در گرو وحدت و تقریب میان آنها می‌باشد. طبیعی است تفرقه و اختلاف منشاء شقاوت ملت‌های اسلامی است که یقیناً مهم‌ترین هدف استکبار نیز ایجاد اختلاف و انشقاق میان جوامع اسلامی به منظور اعمال سلطه و سیطره بر آنان است. لذا بصیرت و هوشیاری آحاد جامعه اسلامی بویژه علما و صاحب نظران مسلمان امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.ایشان تصریح کردند:مقوله استکبار ستیزی و گفتمان حمایت از مظلومان منبعث از آموزه وحدت بخش اخوّت و برادری در قرآن می‌باشد. لذا اگر دشمنان متعرض امت اسلامی گردند، ضرورت مواجهه و مقابله امت اسلامی با آنان بیش از پیش عیان می‌گردد.

دشمن علاوه بر هویت مذهبی به دنبال گرفتن هویت ملی ما نیز هست
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و جمعی از مسئولین این سازمان، گفت: از نام «دانشجو»، آرمان گرایی، عدم تعلق و یک نوع وارستگی از دنیا به ذهن می‌آید. دانشجوی ما اگر بخواهد می‌تواند منشأ تحولی بزرگ در جامعه باشد و علت اینکه دشمنان ما به دانشگاهیان طمع دارند، همین نقش اثرگذار دانشجوست. لذا موج آفرینی می‌کنند تا یک فضای غبارآلودی درست کنند و دانشجو را در یک باتلاق گرفتار کنند.رئیس جامعه مدرسین ضمن اشاره به مسئله مهاجرت نخبگان و دانشجویان به خارج از کشور ابراز داشت: دشمن علاوه بر هویت مذهبی، به دنبال گرفتن هویت ملی ما نیز هست. لذا غرب را به عنوان کعبه آمال معرفی می‌کند تا دانشجویان و نخبگان ما بروند؛ البته اینکه دانشجویان برای تحصیل به خارج از کشور بروند اشکالی ندارد – ما پیامبری داریم که شاعر می‌گوید «چنین گفت پیغمبر راستگوى‏***ز گهواره تا گور، دانش بجوى» – اما باید برگردند و این کشور را آباد کنند، چرا که پایه و اساس اینجاست.

کنفرانس وحدت فرصتی برای گردهمایی تمام امت اسلام برای حمایت از فلسطین است
خبرگزاری تقریب/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بیان کرد:امروز در جهان معاصرآنچه مورد اشتراک اهل کتاب و مسلمین و یهود و مسیح و از هر قوم و ملیت و گویش، جنسیت و رنگ است ، این است که زنان و کودکان بی دفاع غزه مورد تجاوز قرار گرفته اند و افزون بر ۴۰هزار نفر از بی گناهان از رجال و نسوان و کودکان بی گناه شهید و مجروح شده اند.آیت الله حسینی خراسانی ضمن تبریک به مناسبت هفته وحدت، کنفرانس جهانی وحدت را سبب تبلور مشترکات امت اسلامی دانست و اظهار داشت: مطابق آنچه که در آیات حیات بخش قرآن کریم و همچنین سیره وسنت نبی مکرم اسلام و اهل بیت طاهرین بیان شده است؛ در زندگی اجتماعی بشر اموری است که به عنوان مشترکات بین بنی آدم و بین نوع بشر وهمه انسان ها شناخته می شوند.وی افزود: در حقیقت در اعتبار این امور و ارزشمندی آن دین ، مذهب، نژاد و سرزمین هیچ دخالتی ندارد؛ در واقع این دست از مسائل اموری هستند که مربوط به حیث بشری بشریت هستند و هرکسی که بدلیل آنکه انسان است بایستی دارای تعهد باشد.

جنایت سایبری لبنان شکست‌های سنگین رژیم صهیونیستی را پوشش نمی دهد
حوزه/ آیت الله مروی با اشاره به حادثه تروریستی روز گذشته لبنان، اظهار کرد: جنایت شبه سایبری که رژیم صهیونیستی در لبنان انجام داد از نظر همه افراد منصف عالم به شدت محکوم است و امیدواریم شهدای مظلوم و بی گناه این حمله تروریستی با شهدای کربلا محشور بشوند.عضو جامعه مدرسین در واکنش به برخی اظهار نظرها که این جنایت تروریستی را یک پیروزی برای رژیم صهیونیستی می دانند، گفت: درست است این مسئله در ظاهر و فی الجمله یک پیروزی اطلاعاتی برای رژیم صهیونیستی بود، اما شکست‌های سنگین این رژیم را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.وی تصریح کرد: مقاومت امروز در مکان بلندی ایستاده است، یعنی ضرباتی که به رژیم صهیونیستی وارد کرده خصوصا ضربه اربعینی که من اطلاع دارم، کمر دشمن را شکسته است. اگر عملیات اربعین حزب الله در وضع دیگری رخ می‌داد اسرائیل جنایتکار همه لبنان را شخم می‌زد و خاکستر می‌کرد ولی نمی‌تواند چون قدرت مقاومت را می‌فهمد.

تهران وارد رقابت‌ها و جنجال‌های داخلی و انتخاباتی آمریکا نمی‌شود
ایرنا/ نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل چهارشنبه شب به وقت محلی در پاسخ به سوالات پیرامون بیانیه پلیس فدرال آمریکا (اف‌.‌بی‌.‌آی) در خصوص دخالت ایران در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا از طریق هک گفت: چنین ادعاهایی از ریشه بی‌اساس و فاقد هرگونه اعتبار و مشروعیت بوده، و به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست. جمهوری اسلامی ایران وارد رقابت‌ها و جنجال‌های داخلی و انتخاباتی آمریکا نمی‌شود.نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: «همان‌طور که بارها به‌روشنی اعلام کرده‌ایم، ایران نه تنها هیچ انگیزه و قصدی برای دخالت در انتخابات آمریکا نداشته و ندارد، بلکه چنین اتهاماتی را قویاً تکذیب می‌کند. »نمایندگی ایران در سازمان ملل اضافه کرد: «اگر دولت آمریکا واقعاً به دنبال حقیقت باشد، باید مستندات مستدل خود را به‌صورت رسمی و شفاف در اختیار ما قرار دهد تا پاسخی متناسب و دقیق دریافت کند.»نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ادامه داد: «تداوم این گونه ادعاهای بی‌پایه تنها به بی‌اعتبار شدن بیشتر آن‌ها منجر خواهد شد.»

فروش سلاح به اسرائیل باید متوقف شود
تسنیم/ «برنی سندرز» سناتور یهودی آمریکایی گفت که اسرائیل با استفاده از سلاح‌های آمریکایی در حال نقض قوانین بین‌المللی در غزه است.او با صدور بیانیه‌ای همچنین گفت که ۹۰ درصد ساکنان غزه به دلیل جنگ آواره شده‌اند و به زودی طرحی را با هدف توقف فروش سلاح به اسرائیل به ارزش ۲۰ میلیارد دلار به کنگره خواهد داد.این سناتور آمریکایی افزود: «۶۰ درصد قربانیان جنگ اسرائیل در غزه زنان و کودکان هستند، جنگ اسرائیل علیه حماس نیست، بلکه علیه مردم غزه است».سندرز همچنین گفت که رژیم اسرائیل ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه را بر خلاف قوانین آمریکا و قطعنامه‌ شورای امنیت محدود کرده است.

وسایل غیرنظامی نباید مانند سلاح مورد استفاده قرار گیرند
باشگاه خبرنگاران/ وقوع سلسله انفجار‌های گسترده در لبنان که درپی آلوده شدن پیجر‌ها و دیگر وسایل ارتباطی از سوی رژیم صهیونیستی انجام شده بود باعث خشم عمومی و واکنش‌های بین المللی گسترده به جنایات تل آویو شده است. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد: وسایل غیرنظامی نباید به عنوان سلاح مورد استفاده قرار گیرد.
وی در بیانیه‌ای در سازمان ملل اعلام کرد: من بر این باورم باید کنترل مناسبی بر روی وسایل غیرنظامی وجود داشته باشد نه آنکه از این وسایل به عنوان سلاح استفاده شود. باید در این زمینه قانونی وجود داشته باشد و دولت‌ها به آن پایبند باشند. گوترش در ادامه تأکید کرد: این انفجار‌ها حوادث بسیار مهمی هستند که نشان می‌دهد خطر جدی برای تشدید تنش‌ها در لبنان وجود دارد و ما باید هر آنچه در توان داریم انجام دهیم تا از این تنش‌ها اجتناب شود. با این حال، دبیر کل سازمان ملل از محکوم کردن اقدام صهیونیست‌ها در بمب گذاری در وسایل غیرنظامی اجتناب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *