خبر روز ۱۴۰۳/۰۶/۲۷

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
تفکر امام می‌گوید به هیچ وجه نباید تسلیم شد
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: امروز بر این باوریم که وفاق ملی، راه نجات کشور است و اگر نتوانیم همدیگر را تحمل و وفاق را دنبال کنیم، دشمن حداکثر استفاده را خواهد کرد. عارف در سالروز تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: در یکی، دو ماه اخیر، دغدغه و تلاش اصلی رسانه‌های معاند، ایجاد تفرقه و از بین بردن وفاق داخل کشور است؛ وفاقی که بین قوه مقننه و قوه مجریه است. رایی که مجلس شورای اسلامی به وزرای دولت چهاردهم داد، پیام وفاق بود. وی در بخش دیگری از سخنان تأکید کرد: تفکر امام (ره) به ما دیکته می‌کند به هیچ وجه نباید تسلیم شد؛ ما باید بر موانع و مشکلات و دشمنی‌ها پیروز شویم. عارف اضافه کرد: ناترازی‌های موجود در اقتصاد قابل ادامه نیست و باید اصلاح شود. مردم هم با امید به اصلاح به این تفکر رأی دادند. اعتقاد ما هم این است که این مسائل قابل حل است و دولت هم تلاش جدی دارد. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: شرایط در کشور بسیار خوب است، فضای همکاری بین دولت، مجلس و نهادهای حاکمیتی با رابطه اخلاقی و صمیمانه وجود دارد که بهترین شرایط برای پرداختن به چالش‌هاست.
نقش مهم نیروی زمینی سپاه در برقراری امنیت مرزها
سرتیپ پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان این نیرو با وزیر کشور دیدار و گفت‌وگو کردند. مؤمنی وزیر کشور در این دیدار با اشاره به فعالیت‌های ارزنده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه‌های نظامی و سازندگی، نقش نیروی زمینی سپاه در برقراری امنیت مرزها را بسیار مهم ارزیابی کرد. سردار پاکپور نیز در این دیدار با تبریک آغاز به‌ کار مؤمنی در وزارت کشور، آمادگی این نیرو را برای همکاری با وزارت کشور در حوزه‌های تأمین امنیت مرزها اعلام کرد.
برجام نباید با هزینه تنها یک عضو اجرا شود
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران طی سخنانی در نشست عمومی آژانس اظهار کرد: همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس به‌صورت صادقانه و گسترده ادامه دارد؛ تعداد بازرسان منتصب آژانس در ایران، با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست. اسلامی همچنین با تأکید بر این‌که اعمال حقوق ذاتی و حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران در خصوص لغو انتصاب بازرسان آژانس، ذیل موافقتنامه پادمان جامع انجام گرفته است، گفت: اصرار و اعمال فشار به ایران در این رابطه، به معنای نادیده گرفتن حقوق حاکمیتی کشورها بوده و می‌تواند موجب بدعتی غیرموجه شود، لذا غیرقابل قبول است. بنا بر تأکید اسلامی، اقدامات داوطلبانه برجامی ایران، در ازای لغو تحریم‌های ظالمانه بوده است. آنچه امروز با فشار سیاسی و روانی دنبال می‌شود، وادار کردن ایران به اجرای اقدامات برجامی بدون در نظر گرفتن تعهدات مربوط به لغو تحریم‌هاست. برجام نباید با هزینه فقط یک عضو اجرا شود.

 همشهری 
یمنی‌ها دهمین پهپاد آمریکایی را سرنگون کردند
یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز دوشنبه از عملیات جدید یمنی‌ها در منطقه ذمار خبر داد و افزود که نیروی هوایی ما موفق شد یک فروند پهپاد MQ9 آمریکا را سرنگون کند و این دهمین پهپاد آمریکایی است که از زمان حمایت از غزه توسط نیروهای یمنی سرنگون می‌شود.
یمن کشوری دارای فناوری است
عراقچی، وزیرامورخارجه در گفت‌وگو با شبکه یمنی المسیره اظهار داشت: متهم کردن ایران به ارسال تسلیحات به یمن، توهینی به ملت یمن است؛ چراکه این کشور دارای فناوری است و می‌تواند زرادخانه نظامی خود را تقویت کند. یمن اراده دارد؛ خودش تصمیم می‌گیرد و از سلاح‌های خود به نحوی که صلاح می‌داند استفاده می‌کند.
اشتیاق ارتباط با رئیس‌جمهور ایران
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که مشتاقانه منتظر ارتباط با رئیس‌جمهور ایران است. رافائل گروسی در سخنرانی آغاز نشست سالانه آژانس گفت: من مشتاقانه منتظر ارتباط با رئیس‌جمهور ایران به‌منظور ارائه اطمینان‌خاطر به جامعه بین‌المللی در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران هستم.

 کیهان 
وحدت نه یک تاکتیک بلکه یک اصل قرآنی است
رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر دوشنبه در دیدار جمعی از علما، امامان جمعه و مدیران مدارس علمیه اهل سنت سراسر کشور، حفاظت از هویت گران‌سنگ «امت اسلامی» را ضروری خواندند و با تأکید بر اهمیت وحدت اسلامی و تلاش‌های بدخواهان برای مخدوش کردن آن، گفتند: موضوع «امت اسلامی» به هیچ وجه نباید فراموش شود.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در این دیدار که به مناسبت آغاز هفته وحدت و ایام سالروز ولادت با سعادت نبی اکرم برگزار شد، گفتند: مسئله هویت امت اسلامی، مسئله‌ای اساسی و فراتر از ملیت است و مرزهای جغرافیایی، حقیقت و هویت امت اسلامی را تغییر نمی‌دهد.
ایشان با اشاره به تلاش‌های خصمانه برای بی‌تفاوت کردن مسلمانان به هویت اسلامی خود، افزودند: این خلاف تعالیم اسلامی است که یک مسلمان از رنج مسلمانی دیگر در غزه یا دیگر نقاط جهان غافل باشد.
رهبر انقلاب اسلامی، علمای اهل سنت را به تکیه بر هویت اسلامی و امت اسلامی فراخواندند و با اشاره به طراحی‌ها و فعالیت‌های سابقه‌دار بدخواهان برای دامن زدن به اختلاف‌های مذهبی در جهان اسلام به‌ویژه در ایران، خاطرنشان کردند: آنها با استفاده از ابزارهای فکری، تبلیغی و اقتصادی به دنبال جداسازی شیعه و سنی در کشور ما و هر منطقه دیگر اسلامی هستند و با اقداماتی همچون وادار کردن افرادی از طرفین به بدگویی به لجاجت و اختلاف دامن می‌زنند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، علاج و راه مقابله با این توطئه‌ها را تکیه بر وحدت خواندند و تأکید کردند: موضوع وحدت نه یک تاکتیک بلکه یک اصل قرآنی است.
رهبر انقلاب اسلامی با ابراز تأسف از برخی اقدامات دانسته یا نادانسته برای مخدوش کردن وحدت شیعه و سنّی گفتند: البته با وجود انبوه توطئه‌ها، جامعه اهل سنت ما مجدانه با این انگیزه‌های خصمانه مقابله کرده است که گواه آن ۱۵ هزار شهید اهل سنت در دفاع مقدس و مقاطع دیگر و شهادت جمع زیادی از علمای اهل سنت در راه حق و انقلاب است.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای دستیابی به هدف مهم عزت امت اسلامی را جز از راه اتحاد میسّر ندانستند و گفتند: امروز یکی از واجبات قطعی حمایت از مظلومان غزه و فلسطین است و اگر کسی از این تکلیف سرپیچی کند، قطعاً نزد پروردگار مورد سؤال قرار خواهد گرفت.
در این دیدار، مولوی عبدالرحمن چابهاری از علمای اهل سنت استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه چابهار، مولوی عبدالرحیم خطیبی از علمای اهل سنت استان هرمزگان و امام جمعه قشم، و ماموستا عبدالسلام امامی از علمای اهل سنت آذربایجان غربی و امام جمعه مهاباد، با تقدیر از رویکردهای وحدت‌آفرین جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب و حمایت‌های ایشان از جامعه اهل سنت، بر تقویت زمینه‌های وحدت‌زا و استفاده از ظرفیت‌های بومی بخصوص در مناطق سنی‌نشین برای پیشرفت کشور تأکید کردند و موضوع مقابله با جریان‌های تکفیری و افراط‌گرا را نیز یک ضرورت دانستند.
سیاست خارجی دولت چهاردهم حمایت از جبهه مقاومت و تقویت آن است
عراقچی، وزیر امور خارجه: سیاست خارجی دولت چهاردهم حمایت بی‌حد و مرز از جبهه مقاومت و تقویت آن است و این مسئله امروز یک واقعیت است که در منطقه قابل انکار نیست.
در سفر به کردستان عراق آقای پزشکیان تعامل خیلی مثبتی را توانستند با مردم آنجا داشته باشند و با تسلط به زبان کُردی خیلی فضا مثبت شد، هرچند گفت‌وگوها و جلسات ما با زبان فارسی بود. البته ایشان یکی دو گفت‌وگوی کوتاه هم به زبان کُردی داشتند که شور و شوقی را در میان مردم آن منطقه ‌ایجاد کرد و به نوعی این دست اقدامات از سوی رئیس‌جمهور کارِ سال‌ها دیپلماسی فرهنگی و رسانه‌ای را در نصف روز انجام داد.
آقای بارزانی گفت ما در مخیله خود هم نداشتیم که یک روزی به زبان کُردی به رئیس‌جمهور ایران خوشامد بگوییم و او هم جواب ما را به زبان کردی بدهد. منطقه اقلیم کردستان عراق منطقه مستعدی برای گسترش روابط تجاری با ایران است.
اگر اروپا بتواند سیاست خود را اصلاح کند ما می‌توانیم با آنها هم ارتباط داشته باشیم هرچند که اولویت ما نیستند. اروپایی‌ها سیاست‌های نادرست و بعضا خصمانه‌ای را پیش گرفتند. موضوع اوکراین به پیچیدگی‌های روابط ایران و اروپا اضافه کرده و ما باید بر این فائق بیایم و نیازمند گفت وگوهای منطقی و بر اساس احترام متقابل هستیم تا سوءتفاهمات پیش آمده رفع شود.
می‌توانیم دوباره به فرمول برجام برگردیم و درست است که تاریخ برخی قسمت‌های برجام گذشته، اما هنوز چارچوبی است که می‌تواند ما را به آینده رهنمون کند. اعضای برجام باید به درکی برسند که از موضع برابر وارد گفت وگو شوند و ما نیازمند رفع تحریم‌ها نیستیم، بلکه بر اساس چارچوب‌های موجود و احترام متقابل می‌توانیم از ابزارهای شرافتمندانه که منتهی به توافقی شرافتمندانه که تضمین‌های لازم را داشته باشیم، استفاده کنیم.

 ایران
وفاق و همدلی فرمول حل مشکلات است
دکتر پزشکیان در نخستین نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی: برای رفع تحریم‌ها و FAFT به مجمع تشخیص نامه خواهم زد.
ادامه روند ناترازی فعلی در برق و گاز و بنزین، وضعیت را روز‌به‌روز بدتر می‌کند. باید ناترازی‌ها را حل کنیم.
اقتصاد ما مریض است و مریض مداخله و عمل می‌خواهد اگر بخواهیم مملکت از این وضعیت خارج شود، باید اقتصاد بیمار را درمان کنیم. ممکن است دارویی که می‌دهیم تلخ باشد، پس نباید بگوییم چرا به مردم داروی تلخ می‌دهید.
اگر بتوانیم کد ملی، کد پستی و کد زمین و ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم را به هم وصل کنیم، هیچ‌کس نمی‌تواند به‌راحتی جنسی را قاچاق کند یا نمی‌تواند به‌راحتی رشوه بگیرد یا در حساب خویشاوندانش واریز کند. چون سیستم کاملاً یکپارچه است و امکان تخلف وجود ندارد.
هر انسانی ممکن است اشتباه کند و قرار نیست به‌خاطر اشتباه، آدم‌ها را کنار بگذاریم.
اکنون رفتن یک نیروی انسانی به یمن با یک هفته تأخیر صورت می‌گیرد. یعنی یک انسان به یمن براحتی نمی‌تواند برود حال چگونه یک موشک از ایران به یمن رفته و اینها ندیده‌اند. اصلاً چنین چیزی نیست. موشک هایپرسونیک داریم ولی نوعی که یمنی‌ها شلیک کردند را نداریم.
تلاش خواهیم کرد روابط‌مان را با کشور دوست و برادر عربستان سعودی و همچنین مصر و اردن و همه کشورهای منطقه تقویت کنیم. در گفت‌و‌گوی تلفنی که با ولیعهد عربستان داشتم نیز از ایشان دعوت کردم که به ایران تشریف بیاورند و با یکدیگر دیداری داشته باشیم.
تلاش می‌کنیم معیشت زندگی مردم به مشکل نخورد.
حق پاسخ به اسرائیل محفوظ است.
از کرسی آزاداندیشی به دستور رهبری انقلاب دفاع خواهیم کرد.
ارتباط ما با روسیه، چین و کشورهایی که در دوران تحمیل تحریم‌های ناجوانمردانه‌ به ملت ما کمک کردند، بسیار خوب بوده و این همکاری را با قدرت ادامه می‌دهیم. این‌گونه نیست که اگر با دنیا گفت‌و‌گو، صلح و معامله کنیم، دوستانمان را فراموش کنیم.
امریکا باید برادری‌اش را ثابت کند تا ببینیم به تعهداتشان پایبند هستند یا نه؛ چون آنها همه راه‌ها را روی ما بسته‌اند. امریکایی‌ها باید نشان دهند که با ما دشمنی ندارند. ما که دور کشور آنها پایگاه نزدیم یا این که ما آنها را تحریم نکردیم. امریکا ما را تهدید نکند و به ما احترام بگذارد، ما حتی با امریکا هم برادریم!
با امریکا و اروپا در همان چهارچوب‌هایی که توافق کردیم پایبند هستیم، ما به‌دنبال سلاح اتمی نیستیم.
موضوع گشت ارشاد را پیگیری می‌کنم.
درحال بازگرداندن اتباع غیرقانونی به صورت محترمانه هستیم.
مشکل آقای کروبی حل است برای آن دیگری هم داریم کار می‌کنیم، ولی دیگر نباید با نظام درافتاد.
ناکامی ضدانقلاب در سالگرد جنگ ترکیبی ۱۴۰۱
میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به ناکامی ضدانقلاب در سالگرد ناامنی‌های ۱۴۰۱ گفت: جریانات ضدانقلاب و معاند با محوریت سلطنت‌طلبان و منافقین و با کمک رسانه‌های صهیونیستی مانند اینترنشنال، تلاش‌های زیادی کردند و فراخوان‌های مختلفی دادند برای اینکه بتوانند ۲۵ شهریورماه، به بهانه سالگرد جنگ ترکیبی ۱۴۰۱، کشور را دچار التهابات کنند.وی افزود: از جمله اقدامات آنها دعوت از کسبه برای برگزاری اعتصابات در مناطق کردنشین ما بود و حتی کسبه را تهدید کرده بودند که الحمدلله در تمام مناطق کشور با عکس‌العمل منفی مواجه شدند و بازارهای مناطق کردنشین در جنوب آذربایجان غربی و کردستان مشغول فعالیت بودند.

 وطن امروز 
تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و عربستان در مجلس
گروه دوستی پارلمانی ایران و عربستان،‌ غنا و قبرس در مجلس دوازدهم تشکیل شد. با تشکیل این گروه، انتخابات هیأت رئیسه آن نیز برگزار شد. بر این اساس، حمیدرضا حاجی‌بابایی به عنوان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عربستان، غنا و قبرس انتخاب شد. مصطفی معینی و سلمان اسحاقی نیز به عنوان ۲ نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عربستان، غنا و قبرس تعیین شدند.
اخیرا تعرضی به مواضع ایران در سوریه نشده است
سردار سرتیپ خادمی رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه درباره بمباران شهر مصیاف سوریه توسط رژیم صهیونیستی اظهار داشت: این روش تجاوزکارانه‌ای است که صهیونیست‌ها از قبل آن را دنبال و در هر زمانی هم پاسخ آن را دریافت کرده‌اند، البته طی روزهای اخیر تعرضی به مواضع جمهوری اسلامی ایران در سوریه نشده است.
اجازه هیچ‌گونه تعدی و تجاوزی را نمی‌دهیم
امیر حاتمی مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور ارتش گفت: جمهوری اسلامی ایران در عین پایبندی به صلح، اجازه هیچ‌گونه تعدی و تجاوز را به هیچ کشوری نمی‌دهد و با اقتدار از امنیت ملت خود حراست می‌کند.

 جوان 
مقابله همه‌جانبه با فساد در ساحت‌های گوناگون
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه، به امر خطیر مقابله همه‌جانبه با فساد در ساحت‌های گوناگون پرداخت و گفت: قوه قضائیه از بخش‌ها و مجموعه‌های پیشتاز در امر خطیر مبارزه و مقابله با فساد است، به هیچ وجه نباید از مبارزه با فساد در عرصه‌ها و ساحت‌های گوناگون اعم از اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی غافل شویم، فساد، مسری است و از درون تهی می‌سازد، چنانچه از امر خطیر مبارزه با فساد غفلت ورزیم آنگاه کشور و مردم و قوای نظام آسیب می‌بینند، البته ممکن است در مقاطع و بنا بر اقتضائات مختلف روش‌ها و شیوه‌های مقابله با فساد متفاوت باشد، اما در اصل مقابله با فساد هیچ گونه تردیدی وجود ندارد.

 خراسان
برنامه‌ریزی برای اخراج ۲ میلیون اتباع غیرمجاز بیگانه
رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به جلسه این کمیسیون با سردار رادان گفت: براساس اعلام فرمانده انتظامی کشور، امسال برنامه‌ریزی برای اخراج ۲ میلیون اتباع غیرمجاز بیگانه انجام شده، البته قوانین نیز در این زمینه باید اصلاح شود. وی افزود: سردار رادان در این جلسه اعلام کرد از ابتدای امسال ۷۰۰ هزار نفر از اتباع بیگانه از کشور اخراج شده‌اند.
روابط نظامی و استراتژیک ما با روسیه ربطی به غربی‌ها ندارد
سردار کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: وجود روابط استراتژیک بین ایران و روسیه را هیچ‌گاه انکار نکرده‌ایم و کشورهای ثالث به خصوص کشورهایی که خودشان به تشدید جنگ اوکراین دامن زده‌اند، به هیچ وجه حق دخالت در روابط استراتژیک بین ما با روس‌ها را ندارند. روابط نظامی و استراتژیک ما با روسیه ربطی به غربی ها ندارد.
گره کور واردات خودرو باز شد
همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: امروز بالاخره گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیس محترم جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم.همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی دهیم. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. منافع ملت ایران در رقابت است. در این حال محمدرضا فرزین رئیس‌ کل بانک مرکزی از اختصاص یک میلیارد دلار برای واردات خودرو در سال جاری خبر داد.
تخصیص بودجه‌‌ برای تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا از سوی پوتین
دستیار ارشد رئیس جمهور روسیه در دیدار با وزیر اقتصاد کشورمان با اشاره به تخصیص بودجه‌ای برای اجرای پروژه راه آهن رشت به آستارا توسط رئیس جمهور این کشور گفت:حجم باری که از محل این پرژه قابل انتقال است، بالغ بر ۱۵ میلیون تن است که تا ۳۰ و ۵۰ میلیون تن نیز قابلیت بهره برداری دارد.

 مردم سالاری
تذکر عضو کمیسیون اجتماعی به دولت درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان
عباس گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی و هیأت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه با وجود ابلاغ مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، اما همچنان حقوق بازنشستگان منظم پرداخت نمی‌شود؛ گفت: انتظار مجلس شورای اسلامی از دولت این است که در اجرای این مصوبه تسریع کند تا بیش از این بازنشستگان ما در انتظار تحقق مصوبه قانونی و دارای منابع مالی پایدار مجلس نباشند.
تشدید تحریم‌های انگلیس علیه صنایع دفاعی ایران
دولت انگلیس روز دوشنبه در تداوم مواضع خصمانه این کشور علیه ایران، تحریم‌های جدیدی را علیه صنایع دفاعی کشورمان وضع کرد.به گزارش تارنمای وزارت بازرگانی و تجارت انگلیس، تحریم‌های جدید، «کالاها و فناوری‌هایی» را هدف قرار می‌دهد که لندن نسبت به آن‌ها نگرانی‌های استراتژیک دارد. به این ترتیب صادرات، تأمین، تحویل و یا در دسترس قرار دادن آن‌ها برای ایران در کنار ارائه کمک‌های فنی، خدمات مالی یا وجوه مربوط به آن‌ها ممنوع است وزارت بازرگانی و تجارت انگلیس اضافه کرد: این اقدامات تولید و عرضه هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) و موشک‌های ایران را مختل و فشار بر صنایع دفاعی ایران را بیشتر می کند.این وزارت خانه اعلام کرد که تحریم‌های جدید، «با اقدامات مشابهی که توسط شرکای بین‌المللی بریتانیا انجام شده است، همخوانی دارد.»
دفاع پاشینیان از توافق با باکو
«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان با بیان اینکه ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر ۸۰ درصد از متن معاهده صلح به توافق رسیده‌اند، گفت: امضای این معاهده برای کشورهای منطقه از جمله گرجستان، ترکیه و ایران نیز مفید خواهد بود.

 قدس
پیام مهم سنوار به فلسطینی‌ها و ملت‌های جهان
یکی از رهبران ارشد حماس اعلام کرد یحیی السنوار، رئیس جنبش به‌زودی پیامی را برای ملت فلسطین و سایر ملت‌های جهان صادر خواهد کرد. اسامه حمدان در آستانه یک ساله شدن جنگ غزه گفت: حماس همچنان قدرت بالای خود در جنگ را حفظ کرده و با وجود خسارت‌ها، تجربه نیروها گسترش پیدا کرده و نسل‌های جدیدی به مقاومت پیوسته‌اند.
رژیم صهیونیستی در مرز اردن خندق حفر می‌کند
پس از عملیات استشهادی ماهر الجازی، شهروند اردنی در یک گذرگاه مرزی که به مرگ سه صهیونیست منجر شد، تل‌آویو حفر خندق در طول نوار مرزی با اردن را از ترس تکرار عملیات‌های مشابه طوفان‌الاقصی و نفوذ خودروها و کامیون‌ها آغاز کرد. این خندق از منطقه کیبوتس در یک کیلومتری شهر ایلات آغاز و به سمت وادی عربه در شمال کشیده می‌شود.
ارتباط اوکراین با تروریست‌های تحریرالشام برای جذب نیرو
روزنامه الوطن سوریه اعلام کرد سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین به منظور جذب نیرو با تروریست‌های تحریرالشام ارتباط برقرار کرده‌اند. بر اساس این گزارش، هیئتی از سرویس اطلاعاتی اوکراین در ادلب سوریه حاضر شد و در حال جذب نیروهای نظامی از تحریر‌الشام (جبهه النصره سابق) هستند تا از آن‌ها در عملیات‌های ضد روسی استفاده کنند.

 اعتماد
احکام با حضور دانشجویان بررسی شود
مقیمی رییس دانشگاه تهران به معاون دانشگاه و رییس سازمان خدمات دانشجویی دستور داد که ظرف یک هفته آینده در احکام انضباطی که طی سه سال گذشته به دلایل مختلف برای معدود دانشجویان این دانشگاه صادر شده است، تجدید نظر کند.

 شهروند
هدف ما این است که مهاجرت پرستاران و پزشکان را کاهش دهیم
ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت چهاردهم آمار مهاجرت پزشکان و پرستاران به صفر خواهد رسید یا خیر، گفت: مهاجرت پزشکان در هیچ کشور و در هیچ زمانی صفر نبوده است. هدف ما این است که مهاجرت پرستاران و پزشکان را با ایجاد انگیزه، شرایط خوب کاری، امید اجتماعی کاهش دهیم. مطمئن هستم که این اقدام را در دولت چهاردهم می‌توانیم انجام دهیم؛ اما امکان به صفر رسیدن مهاجرت پزشکان در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

هدایت دینی مردم و پیشبرد اهداف انقلاب از وظایف اصلی حوزه علمیه است
رسا/ آیت الله کعبی اظهار داشت: ماموریت اصلی حوزه علمیه و روحانیت هدایت دینی مردم و پیشبرد انقلاب اسلامی برای تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب و تربیت کادر و نیروی تبلیغی در عرصه داخلی و در سطح بین الملل برای نظام اسلامی است. نائب رئیس جامعه مدرسین یکی از راه‌های مهم تربیت را تربیت فطری دانست و ابراز کرد: محور تربیت فطری بیدار کردن دل‌ها است، باید به فکر بیدارشدن خود باشیم؛ وی با تأکید براینکه ما نمی‌توانیم بدون معنویت، عبادت و قداست اهداف حوزه و روحانیت را محقق کنیم تصریح کرد: حوزه‌ها و روحانیت مرزبانان و دیده‌بانان دین و مدیران و مسئولان دین و دنیای مردم هستند، رسالت روحانیت رسالت انبیاء است و یکی از کارکرد‌های مهم انبیاء الهی انذار است.

از افتخارات روحانیت این است که اساسش بر ثقلین است
رسا/ آیت الله فاضل لنکرانی طی سخنانی پیرامون بدعت در دین مبدا فتنه ها،گفت: این از افتخارات روحانیت است که اساسش بر ثقلین و قرآن و عترت است، اساسش بر این است که حق را بفهمد. متأسفانه یک عده‌ای که نمی‌توان گفت فقط با اساس روحانیت مخالفند بلکه بالاتر از این، با اساس دین مخالفند، می‌گویند روحانیت برای مردم چه آورده؟ جز خرافیه چیزی آورده؟ تصریح هم می کنند، آیا اینها می‌فهمند که این حرفشان به این معناست که قرآن و سنت خرافه است، روزه و حج و زکات و جهاد و همه اینها خرافه است، مگر روحانیت غیر از این برای مردم گفته است؟ جرات نمی کنند بگویند دین خرافه است چنین می گویند. عضو جامعه مدرسین افزود: واقعاً آدم تعجب می‌کند روحانیتی که این همه آثار علمی از خودش به جا گذاشته، این همه کتب علمی، تفسیر، اخلاق، تاریخ، اینها را چه کسانی نوشته اند؟ کتابهایی که در کتابخانه‌های امروز در دسترس همگان است را چه کسانی نوشته‌اند؟ روحانیت نوشته، ومنبع روحانیت هم یا قرآن است یا عترت. چطور کسی به خودش اجازه می‌دهد در این زمان و آن هم بعد از این انقلاب بزرگ که عظمت دین اینطور آشکار شده چنین نسبت ناروایی دهد؟، البته نمی‌گوئیم هر کسی هر کاری کرده صحیح بوده، اشتباه هم زیاد بوده، کارهای مأیوس کننده زیاد شده، ولی چرا ما اساس را خراب کنیم؟ بگوئیم روحانیت برای مردم فقط خرافه آورده؟ من نمی‌توانم بگویم این حرف بی انصافی است بلکه این نسبت حاکی از یک کینه‌ به اصل دین است، تا چنین کینه‌ای نباشد آدم چنین تعبیری نمی‌کند، بیائید منطقی حرف بزنید، ببینید روحانیت کجا یک حرفی را به عنوان خرافه آورده؟ روحانیت محکم‌ترین سد در مقابل خرافات است، اگر روحانیت نبود امروز کشور را خرافه گرفته بود.

رسوایی بزرگ در ارتش اسرائیل
تسنیم/ ارتش رژیم صهیونیستی بعد از چند روز سکوت اعتراف کرد، افراد ناشناس با ورود به یک پایگاه ارتش اسرائیل در منطقه النقب مهمات موجود در ۱۸ کانتینر موجود در آن را به سرقت بردند. شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی در این رابطه اعلام کرد، این سرقت اواخر هفته گذشته صورت گرفت و ارتش اسرائیل با کمک پلیس تحقیقات خود را در این رابطه آغاز کرده است. سخنگوی ارتش اسرائیل با اعتراف به وقوع این حادثه و خارج شدن مقادیر زیادی مهمات اعلام کرد، در پایان تحقیقات نتایج آن به دفتر دادستانی کل نظامی منتقل خواهد شد تا در مورد آن تصمیم گیری کند، بعد از آن تصمیم گیری خواهد شد که آیا می‌توان جزئیات بیشتری از این سرقت در اختیار افکار عمومی قرار داد یا خیر؟

آمریکا: بیش از ۵۰۰ تحریم علیه ایران وضع کرده‌ایم
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی سیاست‌های دوگانه بازدارندگی، فشار و دیپلماسی دولت بایدن اذعان کرد واشنگتن بیش از صدها تحریم علیه تهران اعمال کرده است. متیو میلر در پاسخ به سوالی درباره سالگرد مهسا امینی و احتمال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران گفت: ما تحریم‌های زیادی علیه ایران وضع کرده ایم. ما بیش از ۵۰۰ نهاد و شخصیت ایرانی را در این زمینه تحریم کرده ایم و در چند هفته اخیر نیز تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرده ایم که تعدادی از آنها مربوط به حقوق بشر بوده‌اند. وی افزود که سابقه ما رویکرد ما را نشان می‌دهد. درحال حاضر ما اقدامی برای اعلام نداریم. دولت دموکرات جو بایدن همچنانکه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این دولت ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد «سیاست بازدارندگی، فشار و دیپلماسی» را در قبال جمهوری اسلامی ایران دنبال کرده است.ایالات متحده آمریکا در ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ ایران، به بهانه حمایت از حقوق بشر، تحریم‌هایی را همگام با متحدان غربی خود اعمال کرد.

مخالفت انصارالله یمن با پیشنهاد آمریکا و انگلیس
ایرنا/ یک عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در اظهاراتی گفت که این جنبش با پیشنهاد آمریکا و انگلیس برای توقف حملات علیه آنها و رژیم صهیونیستی، در ازای به رسمیت شناختن دولت صنعا مخالفت کرده است. محمد البخیتی گفت: آمریکا و انگلیس از طریق واسطه به ما پیشنهاد کردند که در ازای توقف حملات ما، دولت ما را در صنعا به رسمیت می‌شناسند و ما نپذیرفتیم.

حزب‌الله طی ماه جاری ۱۶۳ حمله انجام داده است
ایرنا/ سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حزب‌الله طی ماه جاری میلادی (سپتامبر) ۱۶۳ حمله به شمال فلسطین اشغالی انجام داده است. سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی افزوده است: حملات حزب‌الله لبنان طی ماه جاری تشدیده شده و به شهرهایی که در شمال فلسطین اشغالی تخلیه نشدند هم رسیده است.ارتش رژیم صهیونیستی که از هشتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۶ مهر ۱۴۰۲) ضربات سنگینی را به صورت روزانه از حزب‌الله لبنان دریافت کرده است، برای جبران این شکست در اقداماتی کور، غیرنظامیان در جنوب این کشور را هدف قرار می‌دهد.

پادشاه اسپانیا پذیرای اولین سفیر «کشور فلسطین» شد
ایسنا/ حسنی عبدالواحد که تاکنون به‌عنوان نمایندگی دیپلماتیک فلسطین در مادرید فعالیت‌ می‌کرد، روز دوشنبه به‌عنوان سفیر کشور فلسطین استوارنامه خود را به پادشاه اسپانیا تقدیم کرد.این تغییر و تحولات پس از آن رخ می‌دهد که در ماه مه گذشته، دولت اسپانیا در تصمیمی هماهنگ با ایرلند و نروژ، «کشور فلسطین» را در بحبوحه تهاجمات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در غزه به رسمیت شناخت.

افشاگری رسانه آمریکایی از کشتار عامدانه امدادگران در غزه توسط اسرائیل
باشگاه خبرنگاران/ یک رسانه آمریکایی در مقاله‌ای با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به کارکنان سازمان‌های امدادی در غزه، به بررسی ۱۴ مورد از این حملات پرداخت که شواهد نشان از عامدانه بودن آنها دارد. پایگاه «Responsible Statecraft» که متعلق به اندیشکده آمریکایی «کویینسی» است، گزارش داد از هفتم اکتبر تا امروز در مجموع ۳۷۸ نفر از نیرو‌های امدادی در سرتاسر جهان کشته شده‌اند و از این میان، ۷۵ درصد از آنان در غزه یا کرانه باختری به شهادت رسیده‌اند. آمار‌ها حاکی از آن است که تعداد نیرو‌های امدادی کشته‌شده در فلسطین در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۳، از تعداد امدادگرانی که در این سال در دیگر نقاط جهان کشته شدند، بیشتر است.

بروکسل: تلاش می‌کنیم کانال‌های دیپلماتیک درباره برجام را باز نگه داریم
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی اتحادیه اروپا در گفت‌وگویی با تأکید بر اهمیت باز نگه داشتن کانال‌های دیپلماتیک به منظور ازسرگیری مذاکرات هدفمند احیای توافق هسته‌ای، درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد. «پیتر استانو» مطرح کرد که این نهاد اروپایی به منظور باز نگه داشتن کانال‌های دیپلماتیک برای بررسی فرصت‌های ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای هدفمند، با ایران و دیگر شرکای برجام (توافق هسته‌ای) فعالانه تعامل دارد.وی همچنین بر نقش اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده برجام ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و اهمیت دیپلماسی در رسیدگی به مسائل پیچیده برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *