پیام‌های تسلیت بزرگان و شخصیت‌ها در پی ارتحال آیت الله عباس محفوظی

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درپی درگذشت آیت الله العظمی عباس محفوظی، عضو فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رهبر معظم انقلاب -مدظله‌العالی-، مراجع عظام تقلید -دامت‌برکاتهم-، مسئولین، شخصیت‌ها و بزرگان، پیام‌های تسلیتی به صورت جداگانه صادر کردند که متن آن‌ها بدین شرح است:
پیام‌های تسلیت بزرگان و شخصیت‌ها در پی درگذشت آیت الله عباس محفوظی

رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

درگذشت عالم بزرگوار آیت‌الله آقای حاج شیخ عباس محفوظی رحمهالله‌علیه را به خاندان محترم و همه‌ی دوستان و ارادتمندان و شاگردان ایشان تسلیت عرض میکنم. این عالم جلیل از شاگردان و یاران دیرین امام راحل رضوان‌الله‌علیه و از وفاداران به آن بزرگمرد تا آخر عمر با برکت خود بودند. رحمت الهی و علو درجات ایشان را از خداوند مسألت میکنم.

سیّدعلی خامنه‌ای
۲۴ شهریور ۱۴۰۳

LINK: https://khl.ink/f/57525

آیت الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته:

بسم الله الرحمن الرحیم
إنّا لله و إنّا الیه راجعون

خبر ارتحال عالم ربانی جناب آیت الله آقای حاج شیخ عباس محفوظی رحمه الله علیه موجب تأسف و تأثر گردید.
تربیت شاگردان و تألیف آثار دینی و همچنین خدمات او به نظام اسلامی و حوزه‌های علمیه، ذخیره‌ای برای این عالم گرامی خواهد بود.
اینجانب ضایعه فقدان این فقیه وارسته را به عموم شاگردان و ارادتمندان و خصوصا به خانواده ایشان تسلیت عرض نموده و حشر وی با اولیاء طاهرین و صبر و أجر بازماندگان را از درگاه الهی مسئلت دارم.

قم ـ ناصر مکارم شیرازی
۲۱ شهریور ۱۴۰۳

LINK: https://news.makarem.ir/fa/news/details/430222

آیت الله العظمی نوری همدانی دامت برکاته:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

خبر ارتحال فقیه پارسا آیت‌الله آقای حاج شیخ عباس محفوظی «رحمت الله علیه» موجب تأسف و تأثر گردید.
آن مرحوم از شخصیت‌های اثر گذار در نهضت امام راحل و اساتید بزرگ حوزه علمیه قم بود و با تألیفات متعدد و تربیت شاگردان فراوان در ترویج فرهنگ اهلبیت عصمت و طهارت «علیهم السلام» کوشا بودند.
اینجانب درگذشت این عالم متقی را به حوزه‌های علمیه و همه وابستگان تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن فقید سعید مسئلت می نمایم.

حسین نوری همدانی

LINK: https://fa.shafaqna.com/news/1880247

آیت الله جوادی آملی دامت برکاته:

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال فقیه متعهد و استاد بزرگوار حوزه علمیه حضرت آیت الله محفوظی (رضوان الله تعالی علیه) مایه تأثر و تأسف شد.
غفران آن فقید راحل و تسلیت بازماندگان شریف مسئلت می شود.

LINK: https://www.mehrnews.com/news/6223249

آیت الله مظاهری دامت برکاته:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
إِنَّا للهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ

ارتحال عالم ربانی و فقیه وارسته مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ عباس محفوظی«رضوان‌الله‌تعالی‌علیه» که عمر شریف خود را در خدمت به اسلام و معارف والای اهل‌بیت عصمت و طهارت«علیهم‌السلام» سپری کردند، را به همۀ بازماندگان گرامی و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند تعالی علوّ درجات آن فقیه فقید و صبر و اجر بازماندگان را مسألت می‌کنم.

حسین المظاهری
٨ /ربیع المولود/۱۴۴۶
٢٢ /شهریور/ ۱۴۰۳

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1182631

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال مرجع عالیقدر مرحوم آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ عباس محفوظی -رضوان‌الله‌علیه -، عضو محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موجب تألم و تأثر گردید.

آن شخصیت برجسته در محضر بزرگانی چون حضرات آیات عظام بروجردی، امام خمینی و گلپایگانی -اعلی‌الله‌مقامهم- پرورش یافت و در گذر سال‌ها خدمت به «مکتب اهل بیت علیهم‌السلام» به تربیت طلاب علوم دینی پرداخت.

ایشان در راه مبارزه با رژیم ستمشاهی یار و یاور امام راحل عظیم الشأن -قدس سره- بودند و در مجاهدت برای پیروزی نهضت اسلامی رنج تبعید را به جان خریدند.

آن یار صدیق امام خمینی -قدس‌سره- و رهبر معظم انقلاب علاوه بر درس و بحث و تألیفات، اقدامات ماندگاری نیز در امور خیریه و تأسیس مدارس علمیه داشتند و در ادوار مختلف در میدان‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نقشی مؤثر ایفا کردند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رحلت آن فقیه پارسا و جلیل القدر را به محضر حضرت ولی عصر -عجل الله تعالی فرجه الشریف-، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید -دامت‌برکاتهم-، حوزه‌های علمیه، مردم شریف استان گیلان و شهر رودسر و همه ارادتمندان، مقلدان و بازماندگان آن فقید سعید تسلیت می‌گوید و از خداوند متعال، علو درجات و رضوان الهی برای ایشان و صبر و اجر را برای خاندان مکرمشان مسئلت دارد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

LINK: https://jameehmodarresin.org/29179

رئیس جمهور:

بسم الله الرحمن الرحیم
من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدّلوا تبدیلا

رحلت عالم پارسا حضرت آیت‏ الله حاج شیخ عباس محفوظی، موجب تأثر و اندوه اینجانب شد.
این فقیه بزرگوار که از همراهان و پیشگامان نهضت امام خمینی (ره) بود، در کنار تبیین و ترویج معارف دینی و تدریس آموزه‌های مکتب ائمه اطهار علیهم‏‌السلام و تربیت شاگردان، با انجام فعالیت‌‏های مختلف اجتماعی و خیرخواهانه از جمله تأسیس چندین مرکز علمی و دانشگاهی، آثار ماندگاری از خود به جا گذاشت که توشه‌‏ای ارزشمند برای آخرت ایشان خواهد بود.
این ثلمه بزرگ را محضر رهبری معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، ارادتمندان و به‌ویژه بیت شریف این عالم وارسته تسلیت می‌گویم و از درگاه ربوبی برای ایشان علو درجات و حشر با اولیاء الهی را طلب می‏‌کنم.

مسعود پزشکیان
رئیس جمهوری اسلامی ایران

LINK: https://president.ir/fa/154076

رئیس قوه قضاییه:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

درگذشت عالم بزرگوار آیت‌الله شیخ عباس محفوظی رحمت‌الله‌علیه از مبارزان انقلابی و از شاگردان و همراهان نهضت امام خمینی (ره) را به حوزه‌ی علمیه‌ی معظم قم و مراجع عظام و علمای عالی‌مقام و جامعه‌ی محترم مدرسین و به شاگردان و دوستان و ارادتمندان آن مرحوم و به‌طور ویژه به خاندان گرامی و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. خداوند رحمت و مغفرت خود را شامل حال آن مرحوم فرماید.

غلامحسین محسنی اژه‌ای

LINK: https://www.mizanonline.ir/fa/news/4792664

رئیس مجس شورای اسلامی:

بسم الله الرحمن الرحیم
إذا مات العالم ثلم فی الإسلام ثلمه لا یسدّها شی‌

درگذشت فقیه بزرگوار و عالم عالی‌قدر آیت‌الله شیخ عباس محفوظی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موجب تأثر و تأسف گردید.
آیت الله محفوظی که در محضر فضلای جلیل‌القدر کسب فیض و معرفت نمودند از شاگردان و همراهان امام‌خمینی (ره) در دوران مبارزات نهضت اسلامی بودند که به‌دلیل حضور فعال خود بار‌ها دستگیر و زندانی شدند و پس از انقلاب نیز در زمره خدمتگزاران متعهد و صدیق قرار داشتند.
ایشان در سال‌های عمر بابرکت خود در طرح مباحث دینی، ترویج و نشر معارف اسلامی و شعائر اهل‌بیت علیهم‌السلام، تربیت طلاب و شاگردان و تألیف آثار متعدد سرآمد بودند و همچنین با انجام اقدامات شایسته در امورخیریه و عام‌المنفعه، اهتمام جدی در رسیدگی به مشکلات نیازمندان داشتند که به‌عنوان باقیات صالح برای ایشان خواهد ماند.
ضمن عرض تسلیت به حوزه‌های محترم علمیه، روحانیت معزز، شاگردان، ارادتمندان و بیت شریف ایشان، برای آن عالم مهذّب علو درجات و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و سلامتی از درگاه پروردگار متعال مسالت می‌کنم.

محمدباقر قالیباف
رئیس مجلس شورای اسلامی

LINK: https://www.mizanonline.ir/fa/news/4792583

رئیس مجلس خبرگان رهبری:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
“إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ”

ارتحال فقیه وارسته و عالم متخلق؛ مرحوم حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ عباس محفوظی «رضوان الله علیه» موجب تأثر و تألم فراوان گردید.
این عالم فقیه و روحانی وارسته از شاگردان برجسته مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و امام خمینی «رحمهالله علیهما» در حوزه علمیه قم و نجف و از پیشگامان نهضت حضرت امام بودند و نقش بسزایی در استقرار و پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی داشتن و در ادوار مختلف مجلس خبرگان رهبری نماینده مردم شریف گیلان در این مجلس بودند.
همچنین آن فقید سعید که از اساتید مبرز حوزه علمیه قم بودند علاوه بر تدریس دروس مختلف حوزوی در دانشگاهها نیز منشٱ آثار و خدماتی بوده و در عین حال از هیچ کوششی برای خدمتگزاری به اقشار مختلف مردم فروگذار نکردند و با تٱسی به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام مروج علمی و عملی مکتب تشیع بودند.
اینجانب ضمن عرض تسلیت فقدان این عالم پرهیزگار، از خداوند متعال برای بازماندگان محترم، شاگردان، آشنایان و بیت شریف آن مرحوم صبر و اجر و برای ایشان غفران و رحمت الهی را مسئلت دارم.

محمدعلی موحدی کرمانی
رئیس مجلس خبرگان رهبری

LINK: https://majlesekhobregan.ir/fa/cont/4938

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون

خبر ارتحال حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ عباس محفوظی رحمه الله علیه موجب تاثر و تاسف گردید.
ایشان پس از سالها تتلمذ در محضر استادان برجسته حوزه همچون آیات عظام امام خمینی، محمد رضا گلپایگانی، هاشم آملی و بزرگان دیگر، خود به تربیت شاگردان در حوزه علمیه پرداخت. فضائل اخلاقی و تلاش‌های علمی در نشر معارف اهل بیت علیهم السلام مطمئنا ذخیره ارزشمندی برای این عالم وارسته خواهد بود.
اینجانب این ضایعه مولمه را به محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) علما، فضلا، بستگان و علاقه مندان و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم مغفور، علو درجات و برای عموم بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم.

صادق آملی لاریجانی
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

LINK: https://maslahat.ir/fa/news/5545

معاون اول رئیس جمهور:

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم وارسته حضرت آیت‌الله العظمی محفوظی از مراجع عظام تقلید و از شاگردان و همراهان نهضت امام خمینی (ره) موجب تأثر و تألم شد.
در کارنامه درخشان آن عالم وارسته، علاوه بر جدیت در درس و بحث و تألیفات، اقدامات شایسته‌ای در امور خیریه، نظیر تأسیس دانشگاه و مرکز معلولین و مدارس علمیه و دستگیری از نیازمندان توأم با اخلاق و مهربانی کم نظیر به وفور به چشم می خورد.
حضور ایشان در مبارزات از ابتدای نهضت اسلامی و بارها دستگیری و زندان و تبعید نیز برگ زرینی در زمانه و زیست پربار ایشان است.
اینجانب فقدان آن فقیه متعهد را به خانواده محترم محفوظی، عموم شاگردان و علاقه مندان به ایشان تسلیت عرض می کنم. امید که روح بلند ایشان در جوار حضرت حق آرام و مورد رحمت و آمرزش الهی قرار گیرد.

محمدرضا عارف
معاون اول رئیس‌جمهور

LINK: https://www.irna.ir/news/85593387

وزیر کشور:

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال ملکوتی فقیه عالیقدر و استاد بزرگ اخلاق، حضرت آیت الله العظمی سید عباس محفوظی، موجب غم و اندوه شد.
مسلمانان و به ویژه شیعیان مدیون مجاهدت های علمی و معرفتی و سیاسی آن عالم وارسته و پرورش یافته ممتاز مکتب امام خمینی(ره) و یار صدیق رهبر حکیم انقلاب هستند.
بی شک شاگردان تربیت یافته آن عالم بزرگ و کتاب های تألیف یافته به قلم نورانی‌اش، عطر حضور و راه پرنور ایشان را استمرار خواهند بخشید.
اینجانب ضمن عرض تسلیت خدمت حضرت ولیعصر(عج)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، بیت مکرم، شاگردان و دوستداران آیت الله محفوظی و عموم مردم شریف و قدرشناس کشورمان، از درگاه خداوند متعال برای آن عالم ربانی علو درجات مسئلت دارم.

اسکندر مومنی
وزیر کشور

LINK: https://www.moi.ir/news/238346

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

رحلت فقیه وارسته و مرجع تقلید بزرگوار، حضرت آیت‌الله سیدعباس محفوظی رحمه‌الله‌علیه، موجب تألم و تأثر فراوان گردید. این مصیبت جانکاه را به محضر مقدس حضرت ولی‌عصر (عج)، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، شاگردان و ارادتمندان آن مرحوم، به ویژه خانواده محترم، فرزندان ایشان تسلیت عرض می‌نمایم.
آیت‌الله محفوظی که عمر شریف خود را در خدمت به اسلام و ترویج معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام سپری کرد، نه تنها در حوزه‌های علمیه به تربیت طلاب و پژوهشگران فقهی پرداخت، بلکه با تأسیس مراکز علمی و خیریه خدمات ارزشمندی به جامعه ارائه نمود. بی‌شک، جایگاه علمی و اخلاقی ایشان در دل‌ها ماندگار خواهد بود و ثمرات تلاش‌های مخلصانه‌اش، راهگشای آیندگان خواهد بود.
از درگاه ایزد منان برای روح مطهر آن فقید سعید، علوّ درجات و هم‌نشینی با اولیای الهی مسئلت دارم و برای بازماندگان محترم، صبر جمیل و اجر جزیل خواستارم.

عبدالحسین خسروپناه
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

LINK: https://fa.abna24.com/story/1484557

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال فقیه پارسا و مرجع گرانقدر حضرت آیه الله العظمی آقای حاج شیخ عباس محفوظی (قدس سره الشریف) مایه اندوه و تألم حوزه های علمیه گشت. آن شخصیت برجسته افزون بر طی مدارج علمی در حوزه‌های علمیه قم و نجف اشرف و درک محضر اعاظم و اساتید حوزه و امام راحل اعلی الله مقامه و نیز تربیت شاگردان فراوان و نشر آثار ارزنده، دارای سوابق و مقامات روحی و معنوی و فضائل اخلاقی برجسته بودند و ارتباط ویژه ایشان با مرحوم آیه الله العظمی بهجت (قدس سره) و سیره عملی ایشان آن را نشان می دهد.
این شخصیت بزرگوار در عرصه‌های اجتماعی و خدمت به مردم کوشا بودند و در میدان نهضت امام (ره) و انقلاب اسلامی و مبارزات با رژیم ستم شاهی و تحمل رنج ها در این مسیر و در مناصب گوناگون حوزوی و فرهنگی و سیاسی نظام اسلامی حضور پیوسته و فعال داشته‌اند و متحمل محنت ها و رنج‌ها شدند و اکنون حوزه علمیه و شاگردان و علاقمندان ایشان از فیض حضورشان محروم گشته اند.
ارتحال ایشان را به حضرت ولی عصر (عج)، مراجع عالی قدر تقلید دامت برکاتهم، رهبری معظم انقلاب اسلامی مدظله‌ العالی، حوزه‌های علمیه، اساتید حوزه علمیه قم، شاگردان آن فقید سعید، مردم ارجمند استان گیلان و رودسر و بیت شریف معظم له و بیوت وابسته تسلیت و تعزیت می گویم و روح و رضوان بی پایان الهی را برای آن استاد بزرگوار و صبوری و شکیبایی و پاداش الهی را برای بازماندگان محترم از خداوند متعال خواستارم.

عاش سعیدا و مات سعیدا
علی رضا اعرافی
مدیر حوزه علمیه
۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۳
۷ ربیع المولود ۱۴۴۶

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1182202

آیت الله مقتدایی:

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم مجاهد و پارسا مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ عباس محفوظی (رضوان‌الله‌علیه)، موجب تألم و تأثر این جانب گردید.
ایشان سالهای متمادی در مبارزه با رژیم ستمشاهی، یار وفادار و یاور امام خمینی (قدس سره الشریف) بودند و در این راه مجاهدت فراوان نموده و رنج تبعید را برای پیروزی نهضت اسلامی به جان خریدند.
این جانب رحلت این عالم ربانی را محضر حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف،مقام معظم رهبری،مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم) ،حوزه های علمیه و همه ارادتمندان،مقلدان و بازماندگان آن فقید سعید تسلیت می گویم و از خداوند متعال، مغفرت و رضوان الهی را برای ایشان و صبر و اجر را برای خاندان مکرم اش خواهانم.

مرتضی مقتدایی
عضو خبرگان رهبری

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1182363

آیت الله فقیهی:

بسم اللّه الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ المُؤْمِنُ الفَقِیهُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلاَمِ ثُلْمَهٌ لاَ یَسُدُّهَا شَیْءٌ

خبر ارتحال فقیه عالیقدر، عالم ربّانی حضرت آیت الله العظمی محفوظی رضوان‌الله تعالی علیه، موجب تأثر و اندوه گردید.
آن دانشمند پارسا که عمر شریف خود را در راه ترویج و نشر معارف نورانی قرآن و أهل البیت علیهم‌السلام سپری کرد، با تأسیس مراکز علمی و عام المنفعه و نیز اهتمام به رسیدگی امور نیازمندان، نامی جاودان از خویش بر جای گذاشت.
اینجانب این مصیبت را به محضر مبارک حضرت ولیّ عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم، حوزه‌های علمیه و علاقه‌مندان آن عالم فقید و به ویژه بیت مکرّم و معظّم ایشان تسلیت عرض می‌نمایم و حشر و نشر با خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام برای آن فقیه بزرگوار و صبر و اجر برای بازماندگان معزّز از خداوند متعال مسئلت دارم.

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1182385

تولیت تولیت حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
«إذا مات المؤمن الفقیه، بکت علیه الملائکه… و ثُلِمَ فی الاسلام ثلمه لایسدها شئ»

ارتحال عالم فرزانه و فقیه وارسته آیت‌الله شیخ عباس محفوظی دل‌های ملکوتیان و عاشقان علم و فضیلت و مؤمنان حقیقی را داغدار و متألم ساخت.
آیت‌الله محفوظی (رضوان‌الله علیه) عالمی بود که علوم حوزوی، معارف الهی و اخلاق حسنه را از محضر علمای بزرگ عصر خود فراگرفت و در نهضت امام خمینی (ره) و انقلاب باشکوه اسلامی ایران در کنار دیگر یاران انقلاب مجاهدانه در راه ترویج و تبیین معارف الهی تلاش کرد و با تألیفات فقهی و تربیت شاگردان فاضل، نامی نیک از خود در تاریخ علمای شیعه برجای گذاشت.
اینجانب از جوار بارگاه نورانی حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها فقدان این عالم مبارز و فقیه متأله را محضر حضرت ولی‌عصر (روحی و ارواح العالمین له الفداء)، رهبر معظّم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی)، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های معزز علمیه، شاگردان و دوستداران و بیت شریف آن بزرگوار تسلیت عرض می‌کنم و از پیشگاه خداوند برای آن مرحوم رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

تولیت حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها
سید محمد سعیدی

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1182447

مدیرعامل مرکز خدمات حوزه‌های علمیه:

درگذشت مرجع عالیقدر و محقق گرانقدر، حضرت آیت‌الله العظمی محفوظی موجب تأثر و تأسف فراوان گردید.
این عالم فرزانه عمری را در راه تحصیل معارف دینی و تحقیق و تبلیغ آن سپری نمود و به تبیین و ترویج آموزه‌های حیات‌بخش اسلامی در سایه مکتب اهل بیت علیهم السلام پرداخت .
فعالیت های انقلابی و سیاسی در دوران ستم شاهی، نشان از بصیرت سیاسی ایشان داشت.
اینجانب درگذشت این عالم فرزانه و روحانی جلیل القدر را به بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، خاندان محترم ایشان، و روحانیت عزیز تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.
ان شاالله در ایام ماه ربیع الاول مشمول لطف و غفران الهی و مهمان مائده کرامت خاتم النبیین صلوات الله علیه و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام خواهند بود.
تغمده الله برحمته و اسکنه اعلی غرف جناته.

سید جمال الدین میرمحمدی
رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه

LINK: https://csis.ir/news/66119

نماینده ولی فقیه در لرستان:

ارتحال فقیه پارسا استاد حوزه علمیه حضرت آیت الله حاج شیخ عباس محفوظی موجب تأثر و اندوه گردید.
آن مرجع عالیقدر که در نزد بزرگانی همچون حضرت آیت الله العظمی بروجردی(ره)، حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) علوم اسلامی را فرا گرفت، به تدریس، تالیف و ترویج آموزه‌های اسلامی و معارف اهل بیت(ع) و تربیت طلاب علوم دینی پرداخت و در این مسیر نورانی و مبارک خدمات بزرگی به اسلام و مکتب تشیع ارائه نمود.
مبارزه با رژیم منحوس و پلید ستمشاهی و رنج تبعید و حمایت از مجاهدت‌های امام راحل عظیم الشأن و پس از آن همراهی با رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) از دیگر خصوصیات ممتاز این شخصیت برجسته بود.
با تأسیس امور خیریه، مراکز علمی و مدارس علمیه و رسیدگی به امور نیازمندان نامی ماندگار بر جای گذاشتند که مونس و همدمش تا برپایی روز حساب خواهد بود.
اینجانب این مصیبت اندوهبار را به محضر مبارک حضرت امام عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و حوزه علمیه قم و طلاب و روحانیون و عموم مردم خصوصاً مردم شریف استان گیلان و همه بازماندگان آن فقیه بزرگوار تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و رضوان الهی و صبر و شکیبایی و پاداش برای خاندان مکرمش درخواست می‌نمایم.

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1182461

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه سمنان:

انالله واناالیه راجعون

ارتحال عالم وارسته و متّقی و استاد اخلاق حضرت آیت‌الله العظمی عباس محفوظی گیلانی از یاران امام خمینی(ره) و همراهان حضرت آیت‌الله العظمی بهجت(ره) و از فقهای برجسته حوزه علمیه قم باعث تأسف و تأثر فراوان گردید.
آن مرحوم عمر با برکت خویش را در راه تربیت شاگردان فراوان، تألیف آثار ارزشمند و تبلیغ معارف دینی صرف کرد و در مقاطع گوناگون انقلاب اسلامی، یار و یاوری صدّیق برای امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.
اینجانب رحلت ملکوتی آن فقیه متعهد را به محضر امام عصر(عج)، مقام معظم رهبری، نماینده معزز ولی‌فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت، حوزه‌های علمیه، شاگردان، مردم شریف استان گیلان و بویژه بیت آیت‌الله محفوظی(ره) تسلیت عرض نموده و برای روح آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

مرتضی مطیعی
نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه سمنان

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1182837

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم زاهد و فقیه وارسته و خدمتگزار، حضرت آیت‌الله حاج شیخ عباس محفوظی(رض) که عمر شریف خود را صرف تعلیم و تربیت شاگردان با فضیلت نموده و از شاگردان امام راحل(ره) و علامه طباطبایی(ره) و آیات عظام آیت‌الله گلپایگانی و آیت‌الله محقق داماد(رض) و دیگر بزرگان بودند و با مرحوم آیت‌الله بهجت اُنس خاصی داشتند و از ملازمان ایشان و سابقون در مبارزه و مجاهدت در راه حق و لبیک گویان به ندای امام راحل(ره) بودند و بارها تبعید و مورد تعقیب قرار گرفتند و آثار گوناگون علمی و فقهی و اخلاقی و قرآنی از خود به یادگار گذاشتند؛ به امام عصر (ارواحنا فداه)، رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی، علما و مراجع عالیقدر حوزه مقدسه علمیه قم و طلاب و فضلا و شاگردان آن فقید سعید تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن رحیل الی الله، علوّ درجات و حشر با صلحا و نیکان و برای بازماندگان و ارادتمندان و ملت شریف و مردم استان گیلان صبر و اجر و حسن توفیق مسئلت می نمایم.
خداوند روح آن عالم زاهد را در جوار رحمت خود ماوی عنایت فرماید و بر توفیقات علما و مراجع و خدمتگزاران بیفزاید و سایه رهبر عزیز و بزرگوار را بر سر ملت و امت اسلامی پایدار بدارد و اسلام و مسلمین را نصرت کرامت فرماید، ان شاء الله.

بمنه و کرمه
دری نجف آبادی
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک

LINK: https://fa.abna24.com/story/1484543

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی:

قالَ الإمامُ الصّادقُ علیه‌السلام‌:
إذا ماتَ المؤمنُ الفَقیهُ، ثُلِمَ فی الإسلامِ ثُلمَهٌ لا یَسُدُّها شیءٌ

با تالّم فراوان، رحلت مرجع بزرگوار و مجاهد گرانقدر آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ عبّاس محفوظی که از شاگردان و یاران دیرین حضرت امام خمینی رضوان‌الله‌علیه و از اساتید و علمای برجسته حوزه‌های علمیه بودند را به محضر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی، حوزه‌های علمیه، بیت معظّم و عموم شاگردان ایشان و مردم شریف گیلان، صمیمانه تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.
آن عالم ربانی، عمر با برکت خویش را وقف ترویج معارف حقّه اهل‌بیت علیهم‌السلام و تربیت شاگردان مکتب امام صادق علیه‌السلام نمود و انبوهی از باقیات‌الصالحات علمی و ذخایر معنوی برای خویش، به یادگار نهاد.
مبارزات آن فقید سعید در پیروزی انقلاب اسلامی و همراهی با حضرت امام خمینی ره و خدمات ارزشمند و طولانی مدت در نظام اسلامی از حسنات ماندگار ایشان می باشد.
اینجانب ضمن تسلیت مجدّد، از خداوند متعال برای آن دانشمند وارسته ومرجع ارجمند، رحمت واسعه‌ی الهی، علو درجات و حشر باپیامبر اعظم و ائمه معصومین علیهم‌السلام و برای بازماندگان محترم ، صبر و آرامش واجرجزیل را مسئلت دارم.

سیّد حسن ربانی
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی
۲۴ شهریورماه۱۴۰۳

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1183237

سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم وارسته و مبارز نستوه حضرت آیت‌الله محفوظی (رحمت الله علیه) که در کنار سوابق انقلابی و مبارزاتی در دوران ستم‌شاهی، در طول حیات پربرکت خویش از چهره‌های تأثیرگذار نهاد علم بودند، مایه تأسف و تالم گشت.

نقش مهم ایشان به عنوان یک عالم دلسوز و نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه در هدایت جامعه دانشگاهی به سمت اهداف متعالی انقلاب اسلامی و همچنین تلاش خستگی‌ناپذیر در راه‌اندازی مجدد دانشکدگان فارابی در سال‌های اول انقلاب اسلامی، در حافظه نماد آموزش عالی کشور ماندگار است.
اینجانب ارتحال این یار مخلص امام و رهبری را محضر علما و فضلای حوزه‌های علمیه، دانشگاهیان، شاگردان و دوستداران و بویژه بیت شریف ایشان تسلیت عرض نموده، برای آن عالم مهذّب علو درجات و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و سلامتی از درگاه پروردگار متعال مسالت می‌نمایم.

LINK: https://snn.ir/fa/news/1172414

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی:

باسم حق
انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت عالم وارسته، خدمت‌گزار متعهد و مجتهد مهذّب آیت‌الله عباس محفوظی موجب تأثر گردید.
بهره از اساتید جلیل‌القدر، مبرز و علمای عالی‌مقام، ایشان را جامع‌الاطراف و مجرب ساخته بود.
این استاد فقید و فاضل یکی از شخصیت‌های ارزش‌مند نهضت خمینی کبیر بود که پس از پشت‌سرگذاشتن دوران مبارزات انقلابی و هم‌نفسی با بهجت عارفان، همواره و دلسوزانه به علم و فرهنگ اسلامی و ترویج شعائر آل‌الله(ع) پرداخت. این ضایعه را به خانواده، شاگردان و حوزویان مکرم تسلیت عرض می‌کنم. از خداوند برای بازماندگان طلب صبر و برای روح مطهر ایشان علو درجات و هم‌نشینی با اهل‌بیت‌محمد(ص) مسئلت دارم.

محمد قمی
۲۲ شهریور ۱۴۰۳ شمسی
۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ قمری

LINK: https://nehzat.ir/news/11712

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع):

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
قال رسول الله صلی الله علیه وآله: إذا ماتَ المؤمنُ الفَقیهُ ثُلِمَ فی الإسلامِ ثُلمَهٌ لا یَسُدُّها شیءٌ.

خبر ارتحال غم انگیز مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی محفوظی رحمت الله علیه موجب تاثر و تاسف گردید.
آن مرجع وارسته و استاد اخلاق مسلط در مباحث معقول و منقول با سابقه ای طولانی در تدریس و تربیت شاگردان حوزه آثار و تالیفات بسیاری از خود بجای گذاشت و عمر شریف خود در ترویج شعائر اسلامی، فقه و معارف اهل بیت علیهم السلام صرف نمود.
آن فقیه فرزانه قبل از پیروزی انقلاب در همراهی و یاری امام و امت بسیار فعال بود و بارها زندانی شد و بعد از پیروزی انقلاب به نمایندگی امام با حضور در دانشگاه ها، عضویت در جامعه مدرسین، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و عرصه-های مختلف، همواره همراه و پشتیبان ولی فقیه و در بسیاری از عرصه های حساس مانند رسیدگی به مشکلات نیازمندان اعم از طلاب و عموم مردم موثر و تلاش های فراوانی داشت.
اینجانب ضایعه فقدان آن استاد بزرگ و مرجع خلیق و خدوم را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج) ، مقام معظم رهبری مدظله العالی ، مراجع عظام تقلیدحفظهم الله، حوزه‌های علمیه و شاگردان و علاقمندان و بیت شریف ایشان خصوصا مردم شریف و مومن استان گیلان تسلیت و تعزیت عرض ‌می نمایم.
از درگاه حضرت حق جل جلاله برای روح بلند آن فقید سعید، علوّ درجات و حشر با موالیانش و برای همه متعلقین و بازماندگان خصوصا فرزندان مکرم و گرامی صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.

رضا رمضانی

LINK: https://ahl-ul-bayt.org/zsl/15746

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم:

بسم الله الرحمن الرحیم
إذا ماتَ المؤمنُ الفَقیهُ ثُلِمَ فی الإسلامِ ثُلمَهٌ لا یَسُدُّها شیءٌ

رحلت فقیه وارسته، حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ عباس محفوظی (رحمه الله علیه) موجب تألم و تأثر گردید. درگذشت آن عالم بزرگوار را به حوزه‌های علمیه، شاگردان، علاقمندان و خانواده محترم آن مرحوم تسلیت می‌گوئیم.
آن مرحوم از یاران امام راحل و دوستدران فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی منتظری(ره)، و از مبارزان انقلاب اسلامی بودند که برای استحکام نظام اسلامی، مسئولیت‌های مختلفی را عهده‌دار بوده‌اند.
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارد.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

LINK: https://fa.shafaqna.com/news/1880979

مدیر جامعه الزهراء:

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
قال امیرالمومنین علیه‌السلام: اذا مات العالم انثلم فی الاسلام ثلمه لاتُسدّ الی یوم القیامه (الخصال ج۲ ص ۵۰۵)

ارتحال فقیه مجاهد و عالم پارسا حضرت آیت الله عباس محفوظی را که عمر با برکت خود را در راه نشر و ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام و تربیت شاگردان و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام صرف کرد به حضرت صاحب الزمان (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عالی قدر تقلید، حوزه‌های علمیه، اساتید، شاگردان آن فقید سعید، بیت معظم له تسلیت و تعزیت عرض می نمایم و برای بازماندگان سلامت و طول عمر با عزت آرزومندم.
آن عالم وارسته که در تخلق به اخلاق اسلامی و سیر و سلوک معنوی از اساتید بارزی چون حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله بهجت(ره) بهره ها برده بود مدال افتخار همراهی با نهضت اسلامی و فعالیت در مبارزات ضدستمشاهی را هم بر سینه داشت و پس از انقلاب نیز در همراهی با نظام اسلامی از هیچ کوششی دریغ نورزید.

عاش سعیدا و مات سعیدا
سیده زهره برقعی
مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام

LINK: https://www.jz.ac.ir/post/14635

رئیس هیئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب:

بسم الله الرحمن الرحیم
«إذا ماتَ المؤمنُ الفَقیهُ ثُلِمَ فی الإسلامِ ثُلمَهٌ لا یَسُدُّها شیءٌ»

درگذشت فقیه مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و عالم وارسته و اخلاقی، حضرت آیت‌الله شیخ عباس محفوظی را به حوزه‌های علمیه، مراجع تقلید، به‌ویژه بیت مرجع فقید آیت‌الله العظمی بهجت رضوان الله تعالی علیه تسلیت عرض می‌کنم. این مجتهد والامقام بقیه‌السلف نسل عالمان معنویِ دهه‌های گذشته بود که علاوه بر ترویج علم و معرفت، دستگیرِ اخلاقی و روحانیِ طالبان معنا و فضیلت بودند. سوابق انقلابی و همراهیِ ایشان با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (قدّس الله نفسه الزکیه) در کنار خدمات علمی و معنویِ ایشان حتماً ذخیره‌ی سیرومسیر اخروی ایشان خواهد بود. اینجانب ضمن تعزیت رحلت ایشان به خاندان، دیگر بازماندگان، شاگردان و همه‌ی آشنایان و مریدان ایشان، علو درجاتشان را از خدای متعال مسئلت می‌نمایم.

سید ابوالحسن نواب
مؤسس و رئیس هیئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب

LINK: https://urd.ac.ir/fa/81996

رئیس پژوهشکده بین المللی عروه الوثقی:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
إِذَا مَاتَ المُؤْمِنُ الفَقِیهُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلاَمِ ثُلْمَهٌ لاَ یَسُدُّهَا شَیْءٌ

ارتحال فقیه برجسته، عالم پارسا و مرجع تقلید شیعیان، حضرت آیت‌الله العظمی عباس محفوظی(رحمه الله علیه) موجب تألم و تأثر فراوان گردید.
این عالم فقیه و روحانی وارسته از شاگردان برجسته مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) در حوزه علمیه قم و نجف و از پیشگامان نهضت حضرت امام بودند و نقش به سزایی در استقرار و پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی داشتند. ایشان در کنار تلاش برای استحکام نظام اسلامی در مسئولیت‌هایی چون نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، عضویت در مجلس خبرگان رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سنگر مقدس حوزه علمیه قم و جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه به تربیت طلاب و علما مشغول شدند و حیات پربرکتشان آراسته به فضائل نشر معارف دینی و اصول اخلاقی بود و در عین حال از هیچ کوششی برای خدمتگزاری به اقشار مختلف مردم فروگذار نکردند و با تأسی به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) مروج علمی و عملی مکتب تشیع بودند
آن شخصیت برجسته همچنین دارای سوابق و مقامات روحی و معنوی و فضائل اخلاقی برجسته بودند و ارتباط ویژه ایشان با مرحوم آیه الله العظمی بهجت (قدس سره) و سیره عملی ایشان، آن را به خوبی نمایان میسازد.
اینجانب رحلت این عالم پرهیزگار را به حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، شاگردان و ارادتمندان ایشان و بیت شریف معظم له تسلیت و تعزیت گفته و از خداوند متعال برای آن عالم وارسته، علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی خواستارم.

دکتر محمدحسین مختاری
رئیس پژوهشکده بین المللی عروه الوثقی

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1182899

معاون اول دولت سیزدهم:

انا لله و انا الیه راجعون
رسولُ اللّه صلی الله علیه و آله: مَوتُ العالِمِ ثُلمَهٌ فی الإسلامِ لا تُسَدُّ ما اختَلَفَ اللَّیلُ و النَّهارُ

رحلت عالم وارسته حضرت آیت‌الله العظمی محفوظی از مراجع عظام تقلید و از شاگردان و همراهان نهضت امام خمینی (ره) موجب تأثر و تألم اینجانب شد.
به یقین آن عالم وارسته در کنار درس و بحث و تألیفات، اقدامات ارزنده‌ای در امور عام‌المنفعه نظیر تأسیس دانشگاه و مراکز توانبخشی و دستگیری از ایتام و مستضعفین، توأم با اخلاق و مهربانی کم‌نظیر داشته‌اند که سرلوحه‌ای جاودان برای جویندگان فقه و اخلاق است.
حضور ایشان در مبارزات از ابتدای نهضت اسلامی و بارها دستگیری و زندان و تبعید نیز برگ زرینی در زمانه و زیست پربار ایشان است.
اینجانب فقدان آن فقیه متعهد را به خانواده محترم محفوظی، عموم شاگردان و علاقه‌مندان به ایشان تسلیت عرض می‌کنم. امید که روح بلند ایشان در جوار حضرت حق آرام و مورد رحمت و آمرزش الهی قرار گیرد.

محمد مخبر

LINK: https://www.qudsonline.ir/news/1011620

سیدحسن خمینی:

بسمه تعالی

درگذشت عالم مجاهد و فقیه بزرگوار حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ عباس محفوظی رحمت الله علیه موجب تأثر شد.
بی شک مجاهدات ایشان در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و همراهی و تلمذ ایشان در محضر امام راحل (س) در کنار تلاش ها و مجاهداتشان در سالهای پس از انقلاب در خاطر دوستان و یاران انقلاب و امام باقی خواهد ماند و ان شاء الله توشه گرانسنگی برای آن فقید سعید خواهد بود.
هم چنانکه محبت سرشار آن مرحوم به امام و بیت ایشان در سالهای غربت و ایام سختی همواره در یادها باقی است.
اینجانب ضمن تسلیت این مصیبت به ساحت مقدس ولی الله الاعظم(عج) و حوزه های علمیه و بیت مکرم ، خصوصا برادرم جناب آقای دکتر محمد صادق محفوظی دامت تأییداته، علو درجات ایشان را از خدای متعال مسئلت دارم و برای بازماندگان محترم صبر و اجر آرزومندم.

سید حسن خمینی

LINK: https://fa.shafaqna.com/news/1880272

حجت الاسلام و المسلمین هادوی تهرانی:

بسم الله الرحمن الرحیم
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا (احزاب، ۲۳)

ارتحال عالم متخلق، فقیه فرزانه حضرت آیت الله حاج شیخ عباس محفوظی رحمه الله علیه موجب نهایت تاثر و تاسف گردید.
آن شخصیت بزرگوار که عمری در خدمت به اسلام و مسلمین سپری کرد، فردی متواضع و دانشمند بود.
بی شک فقدان ایشان ثلمه ای برای حوزه‌های علمیه و جهان تشیع است.
اینجانب این فقدان غم انگیز را به مراجع معظم تقلید (دامت برکاتهم) به ویژه رهبری معظم انقلاب (دام ظله) و حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم و گیلان و خانواده و علاقه مندان آن بزرگوار تسلیت عرض می‌کنم و برای ایشان حشر با محمد و آل محمد علیهم السلام و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل از خداوند منان طلب می‌نمایم.

مهدی هادوی تهرانی
قم آشیانه آل محمد علیهم السلام
۲۱ شهریور ۱۴۰۳

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1182360

حسن روحانی:

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت فقیه عالی‌قدر آیت‌الله حاج شیخ عباس محفوظی گیلانی موجب تأثر و تأسف فراوان شد.
ایشان جزو مریدان و مبارزان همراه حضرت امام خمینی(ره) بودند که در کنار تلاش برای استحکام نظام اسلامی در مسئولیت‌هایی چون نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، عضویت در مجلس خبرگان رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سنگر مقدس حوزه علمیه قم و جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه به تربیت طلاب و علما مشغول شدند و حیات پربرکتشان آراسته به فضائل نشر معارف دینی و اصول اخلاقی بود.
اینجانب با عرض تسلیت این مصیبت به روحانیت معزز، حوزه‌های علمیه، بیت مکرم و جمیع بازماندگان، از خداوند متعال علو درجات ایشان را مسألت دارم.

حسن روحانی
۱۴۰۳/۰۶/۲۲

LINK: https://www.rouhanihassan.com/Fa/News/111392

محمدباقر نوبخت:

انالله و اناالیه راجعون

رحلت عالم مجاهد، حضرت آیت‌الله العظمی شیخ عباس محفوظی گیلانی رضوان‌الله تعالی، ضایعه‌ای بزرگ برای حوزه‌های علمیه بود، این مصیبت را به روحانیت مکرم به ویژه مردم متدین و قدرشناس گیلان تسلیت عرض نموده و برای آن عالم ربانی جایگاهی رفیع در کنار صالحان مسئلت دارم.

محمدباقر نوبخت
۲۱ / ۰۶ / ۱۴۰۳

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1182345

نماینده مردم استان هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
“إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ”

ارتحال فقیه وارسته و عالم متخلق؛ مرحوم حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ عباس محفوظی «رضوان الله علیه» موجب تأثر و تألم فراوان گردید.
این عالم فقیه و روحانی وارسته از شاگردان برجسته مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و امام خمینی «رحمه الله علیهما» در حوزه علمیه قم و نجف و از پیشگامان نهضت حضرت امام بودند و نقش بسزایی در استقرار و پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی داشتند و در ادوار مختلف مجلس خبرگان رهبری نماینده مردم شریف گیلان در این مجلس بودند.
همچنین آن فقید سعید که از اساتید مبرز حوزه علمیه قم بودند علاوه بر تدریس دروس مختلف حوزوی، در دانشگاهها نیز منشٱ آثار و خدماتی بوده و در عین حال از هیچ کوششی برای خدمتگزاری به اقشار مختلف مردم فروگذار نکردند و با تٱسی به اهل بیت عصمت و طهارت «علیهم السلام» مروج علمی و عملی مکتب تشیع بودند.
اینجاب ضمن عرض تسلیت فقدان این عالم پرهیزگار، از خداوند متعال برای بازماندگان محترم، شاگردان، آشنایان، ارادتمندان و بیت شریف آن مرحوم صبر و اجر و برای ایشان غفران و رحمت الهی را مسئلت دارم.

محسن ابراهیمی
نماینده مردم شریف استان هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1183288

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم:

با نهایت تأسف و اندوه فراوان خبر فقدان مرجع عالی‌قدر،فقیه صمدانی، مدافع حریم ولایت، عالم مجاهد حضرت آیت‌الله العظمی محفوظی رضوان‌ الله علیه را دریافتیم. آن شخصیت وارسته که در دو بعد علم و اخلاق به مجاهدت‌هایی دست‌یافته و از روحانیون برجسته در دوران مبارزات ستم‌شاهی در صف یاران امام راحل عظیم الشان بود و به‌این‌علت تحت تعقیب رژیم طاغوت قرار داشت و نیز از اساتید برجسته در دروس خارج و سطوح عالی حوزه‌های علمی محسوب می‌شد.
نمایندگی امام در دانشگاه، عضویت در جامعه محترم مدرسین، عضویت در مجلس خبرگان رهبری بخشی دیگر از حیات نورانی آن فقیه وارسته است، او همواره موید نظام و حامی انقلاب و وفادار به رهبر معظم انقلاب بود
این مرجع عالی‌قدر پرورش‌یافته مکتب علمی حضرات آیات و اساتید سترگی مانند: امام خمینی، بروجردی، علامه طباطبایی، سلطانی، مشکینی، بهجت و سایر بزرگان فرهیخته دیگر رضوان‌الله علیهم بشمار می‌آید.
ضمن ابلاغ همدردی و بیان اندوه قلبی هیئت‌رئیسه محترم، کادر مجمع و تک‌تک اعضای معزز نمایندگان طلاب به امت اسلامی و جامعه حوزویان برخود نیز لازم می‌دانم ارتحال حضرت آیت‌الله محفوظی را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم روحی و ارواحنا له الفدا، مقام معظم رهبری و سایر مراجع عظام تقلید، جامعه محترم مدرسین، شورای عالی حوزه‌های علمیه، مدیریت حوزه‌های علمیه علمای اعلام و فضلای گرام و طلاب عزیز، مقلدان محترم ایشان، شاگردان و ارادتمندان، روحانیت و مردم شریف و متدین خطه عالم‌پرور گیلان بالاخص به بیت شریف آن مرجع گرامی تعزیت و تسلیت عرض نمایم و از خدای بزرگ حشر با ائمه‌ی معصومین علیهم‌السلام را برای ایشان، صبر و اجر را برای منسوبین آن فقید گرامی خواهانم.

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1182275

مدیر حوزه علمیه استان یزد:

بسم الله الرحمن الرحیم
«العلماء ورثه الانبیاء یحبهم اهل السماء»

ارتحال ملکوتی عالم ربانی حضرت آیت الله عباس محفوظی گیلانی (رضوان الله تعالی علیه) موجب تأسف و تأثر فراوان گردید.
شخصیتی کم‌نظیر در علم و ورع که بخش اعظمی از عمر با برکت خود را در خدمت به اسلام ناب محمدی(ص) و مذهب حقه شیعه اثنی عشری گذراند و از محضر علمای برجسته‌ای همچون آیت الله بروجردی(ره) کسب فیض نمود.
عالمی اخلاق مدار، متواضع و مردمدار که در نهضت انقلاب اسلامی ایران از یاران برجسته امام خمینی(ره) به شمار می‌رفت و پس از انقلاب نیز در سنگرهای مختلف به اسلام، انقلاب اسلامی و مردم شریف ایران خدمات شایانی را ارائه کرد.
اینجانب به محضر امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، مردم شهیدپرور گیلان و نیز شاگردان و اهل بیت کرامشان صمیمانه تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای روح بلند و پر فتوح ایشان علو درجات، غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان، صبر و سکینه مسئلت دارم.

والسلام علیکم و رحمه الله
محمد شمس
مدیر حوزه علمیه استان یزد

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1182449

استاندار قم:

بسم الله الرحمن الرحیم
«اذا مات العالم ثُلٌمَ فی الاسلام ثُلمهً لا یسٌدها شیء»

ارتحال عالم فرزانه، حضرت آیت‌الله حاج شیخ عباس محفوظی «رضوان الله تعالی علیه»، موجب تأثر و تألم گردید.
آن فقیه وارسته و استاد بزرگ حوزه، عمری را در راه تبلیغ دین، نشر معارف اسلامی و تألیف و تربیت شاگردانی متعهد و مکتبی سپری کرد و در این عرصه، منشاء آثار و برکات ارزشمند و جاودانه ای شد.
اینجانب فقدان غمبار این عالم بزرگ را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(روحی و ارواحنا له الفداء)، رهبر معظّم انقلاب اسلامی(مدّظلّه العالی)، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های معزز علمیه، شاگردان و دوستداران و بیت شریف آن بزرگوار تسلیت عرض می‌نمایم.
از درگاه خداوند متعال برای روح پرفتوح آن فقید سعید، علو درجات و غفران واسعه و برای بازماندگان محترم، صبر و اجر جمیل توأم با سعادت و سلامتی خواستارم.

LINK: https://defapress.ir/fa/news/690046

شورای اسلامی شهر مقدس قم:

بسم الله الرحمن الرحیم
انّا لله و انّا الیه راجعون

خبر درگذشت عالم بزرگوار و فقیه وارسته، حضرت آیت الله محفوظی (رحمه الله علیه) موجب تأثر و اندوه فراوان شد، ایشان با سال‌ها تلاش و مجاهدت در راه اسلام و خدمت به جامعه دینی، نقش بسزایی در ترویج علوم اسلامی و پرورش شاگردان وارسته داشتند.
شورای اسلامی شهر قم، این ضایعه عظیم را به محضر حضرت ولی‌عصر (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، جامعه محترم روحانیت و به ویژه خانواده محترم و داغدار ایشان تسلیت عرض می‌نماید و از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارد.

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1182525

شهردار قم:

بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ

خبر ارتحال عالم جلیل القدر حضرت آیت الله محفوظی از مراجع تقلید و علمای فاضل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موجب تاثر و تألم فراوان گشت.
عمر پر برکت این عالم ربانی در مسیر خدمت به اسلام با پرورش شاگردانی ممتاز و تحقیق و نگارش آثار ارزشمند در زمینه احکام و اصول دینی با هدف هدایت جامعه به سمت آموزه های تشیع، در کنارمبارزات مجاهدانه ایشان پیش از انقلاب وتحمل سال ها زندان دژخیمان پهلوی و تبعید با هدف مقدس شکل گیری یک نظام اسلامی و مردمی، حقیقتا در تاریخ معاصر ایران فراموش نشدنی است.
آیت الله محفوظی تلاش های مجدانه خود به اسلام و انقلاب را پس از تشکیل جمهوری اسلامی با حضور فعال در مجلس خبرگان رهبری، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای نمایندگی رهبری در دانشگاه ها نیز ادامه داد. قطعا مسیری که ایشان درعمر بابرکت و تاثیرگذار خود برگزید توسط شاگردان و دوستداران ایشان و اسلام و انقلاب ادامه می یابد.
اینجانب ضمن تسلیت فقدان این عالم وارسته به محضر حضرت ولی عصرعجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری مدظله العالی، طلاب و علمای حوزه های علمیه، برای بازماندگان و بیت این مرجع عالیقدر از محضر حق تعالی صبر جمیل مسالت دارم.

LINK: http://www.qumpress.ir/fa/news/422911

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری:

رحلت عالم مجاهد فقیه عالی مقام، حضرت آیت الله حاج شیخ عباس محفوظی را به حوزه‌های علمیه، علما و مراجع عالیقدر به ویژه رهبر معظم انقلاب و مردم بزرگوار گیلان خاندان آن مرحوم به ویژه جناب دکتر محمد صادق محفوظی تسلیت عرض نموده و رحمت و رضوان الهی و حشر محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین را از خداوند کریم برای ایشان مسئلت می‌کنم.

LINK: https://www.iribnews.ir/fa/news/4329298

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان:

الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِکَهُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَیْکُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّهَ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

ضایعه عظیم فقدان و رحلت عالم وارسته و پرهیزگار، استاد اخلاق و پشتیبان همیشگی ولایت، مرجع تقلید گیلانی و استاد حوزه علمیه، حضرت آیت الله شیخ عباس محفوظی موجب تأثر و تأسف فراوان شد.
این عارف بصیر و مرجع تقلید گرانقدر، همیشه عمر پربرکت خود را در تبلیغ و ترویج علوم و معارف اسلامی و فرهنگ غنی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام سپری کرد و همیشه در حمایت صادقانه از انقلاب اسلامی و مقام عظمای ولایت(مدظله)، سالیان متمادی در راه تعالی ارزش های دینی، اخلاقی و ولایی در جامعه اسلامی قدم برداشت.
فقدان جانسوز این عالم حکیم و فرزانه را به محضر حضرت بقیه الله اعظم (عج)، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، جامعه قرآنی کشور و عموم ملت شریف ایران اسلامی خصوص مردم شهید پرور و ولایت مدار استان گیلان و خانواده معزز ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقید سعید رضوان و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر، شکیبایی مسئلت می نمایم.

دکتر مجتبی ملکی چوبری
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان

LINK: https://poyeshgarangil.ir/1403/06/21

مدیر کل بهزیستی گیلان:

انا لله و انا الیه الراجعون

خبر ارتحال عالم ربانی، فقیه پرهیزگار و وارسته، مرجع تقلید شیعیان حضرت آیت‌الله عباس محفوظی گیلانی(رضوان الله تعالی علیه) موجب تاثر و تألم عمیق همگان گردید.
بدون تردید خدمات بی‌بدیل آن فقیه وارسته و عالم عامل در تاریخ پرافتخار شاگردان مکتب امام صادق(ع) ثبت و ضبط خواهد شد و آثار و برکات اقدامات و خدمات ارزشمند ایشان به‌ویژه در تربیت شاگردان فاضل و اندیشمند، به‌عنوان چشمه‌های جوشان فیوضات الهی و باقیات الصالحات ایشان به یادگار خواهد ماند.
اینجانب رحلت آن عالم پرهیزکار و انقلابی را به محضر امام عصر(عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و همچنین به بیت مکرم، شاگردان، ارادتمندان و مردم مومن و ولایت مدار تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقیه فرزانه، علو درجات و غفران واسعه الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم.

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1182534

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

بسْم اللّه الرّحْمن الرّحیم
إنّا للّه وإنّا إلیْه راجعون

خبر رحلت عالم مجاهد، آیت الله حاج شیخ عباس محفوظی (رحمه الله علیه) مایۀ نهایت تاسف گردید. عالمی شجاع که در دوران عمر خود خدمات فراوانی به اسلام و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) نمود. همواره در خدمت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بود و از هر فرصتی برای این هدف مقدس بهره می‌گرفت.
آیت‌الله محفوظی در کنار تحصیل و تدریس، همواره از مبارزه بر ضد رژیم پهلوی باز نماند و ضمن شرکت در جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، زیر بسیاری از اعلامیه‌های افشاگرانه آن مرکز را امضا کرد.
او در رژیم گذشته بار‌ها مورد تعقیب، بازجویی و تبعید قرار گرفت و با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ نیز همواره مدافع و یار امام (ره) و رهبر معظم انقلاب بود.
اینجانب فقدان این عالم خستگی ناپذیر و انقلابی و با اخلاص را به محضرمبارک حضرت بقیه الله الاعظم عجل اللّه تعالی فرجه الشریف و رهبر معظم انقلاب و حوزهای علمیه و عموم ملت شریف ایران و همه بازماندگان محترم تسلیت عرض نموده و علومقام برای آن فقید سعید مسئلت می‌نمایم.

دکتر محمدتقی آشوبی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی

LINK: https://khategilan.ir/1403/06/21

رئیس کل دادگستری استان گیلان:

«العُلَماءُ باقونَ ما بَقِیَ الدَّهرُ»
«اهل علم، تا دنیا هست زنده‌اند»

ارتحال غمبار عالم پارسا و فقیه وارسته گیلانی ، مرجع گرانقدر حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ عباس محفوظی (قدس سره الشریف) از شاگردان و همراهان نهضت امام خمینی(ره) مایه اندوه و تألم گردید.
اینجانب فقدان این عالم بزرگ را به حضرت ولی عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌ العالی، حوزه‌های علمیه، شاگردان آن فقید سعید، مردم ارجمند استان گیلان و رودسر، بیت شریف معظم له تسلیت و تعزیت می‌گویم وبرای آن عالم مهذّب، علو درجات و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی از درگاه پروردگار متعال خواستارم.

اسماعیل صادقی نیارکی
رئیس کل دادگستری استان گیلان

LINK: https://khateqermez.ir/?p=67842

فرمانده سپاه قدس گیلان:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم ربانی آیت الله العظمی عباس محفوظی «رضوان الله تعالی علیه» موجب تاسف و تالم شد.
آن فقیه وارسته و استاد بزرگ حوزه، عمری را در راه تبلیغ دین ، نشر معارف اسلامی و تألیف و تربیت شاگردانی متعهد و مکتبی سپری کرد و در این عرصه، منشاء آثار و برکات ارزشمند و جاودانه‌ای شد.
اینجانب فقدان غمبار این عالم بزرگ را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (روحی و ارواحنا له الفداء)، رهبر معظّم انقلاب اسلامی (مدّظلّه العالی)، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های معزز علمیه، شاگردان و دوستداران و بیت شریف آن بزرگوار تسلیت عرض می‌نمایم و از درگاه خداوند متعال برای روح پرفتوح آن فقید سعید، علو درجات و غفران واسعه و برای بازماندگان محترم، صبر و اجر جمیل توأم با سعادت و سلامتی خواستارم.

LINK: https://www.iribnews.ir/fa/news/4329297

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *