خبر روز ۱۴۰۳/۰۶/۲۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی
یکصد‌ و‌ شصت‌ و‌ چهارمین کمیسیون شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با موضوع تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز به‌طور خاص بانک آینده، برگزار شد. محسن رضایی، دبیر شورای ‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در این جلسه گفت: «مشکل فقط یک بانک خاص نیست و اصل مسأله اصلاح اساسی نظام بانکی کشور است». در نهایت مقرر شد اختیاراتی به کمیته‌ای با چینش قبلی برای تعیین تکلیف وضعیت بانک آینده داده شود.
بیانیه کمیسیون امنیت مجلس علیه تروئیکای اروپا
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در بیانیه‌ای تأکید کرد: باعث تأسف است سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان بر‌اساس ادعایی واهی ایران را به تشدید تحریم‌ها تهدید کرده و به جای پاسخگویی به بشریت و افکار عمومی جهان بابت مشارکت در فجایع صهیونیست‌ها در غزه به فرافکنی روی آورده‌اند. در این بیانیه تأکید شد:‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است این سه کشور اروپایی و سایر کشورهای غربی هم باید به روند بیداری جهانی علیه جنایتکاران جنگی بپیوندند و از اخلال در این جنبش جهانی بپرهیزند.
دشمن از آمادگی سامانه‌های پدافندی ایران آگاه است
امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در منطقه پدافند هوایی جنوب شرق کشور اظهار داشت: دشمن از آمادگی و عملیاتی‌بودن کارکنان و سامانه‌های پدافندی ایران اسلامی آگاه است و می‌داند در صورت خطا با پاسخی قاطع مواجه خواهد شد.

 همشهری 
درخواست قالیباف از دولت
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس گفت: شورای ‌عالی فضای مجازی و هیأت دولت، نقشه راهی در زمینه حکمرانی قانونمند در فضای ‌مجازی تدوین و درصورت ضرورت تصویب قوانین لازم به فوریت، لایحه مورد نظر را به مجلس تقدیم کنند.
دستور کار سفر به وین
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی ‌اتمی با اشاره به اهداف سفر به وین اظهارکرد: در اجلاس کنفرانس عمومی آژانس به بیان واقعیت اهداف صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران می‌پردازم و با مدیرکل آژانس و جمعی از مقام‌های عالی‌رتبه کشورها گفت‌وگو می‌کنم.
هشدار درباره اقدام طالبان
فرهاد شهرکی، نماینده زابل با انتقاد از عدم‌تحقق سهم استان سیستان و بلوچستان از حقابه هیرمند گفت: افغانستان درحال ساخت بخش آباد با حوضچه آبی با ظرفیت یک میلیون مترمکعب است که درصورت ساخت، آورده حقابه تالاب هامون به صفر می‌رسد.
تلفات صهیونیست‌ها در عملیات ترکیبی قسام
از سوی گردان‌های قسام اعلام شد که در عملیاتی ترکیبی در شرق رفح، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی در محله الجنینه را به‌وسیله راکت ضدزره یاسین هدف قرار داده‌اند و پس از آن به محض رسیدن نیروهای پشتیبانی، یک نفربر اسرائیلی هم هدف قرار گرفت که همه سرنشینان آن کشته و زخمی شدند.

 کیهان 
یمن با موشک‌ هایپرسونیک قلب تل‌آویو را شکافت
سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که در عملیاتی ارتش این کشور هدفی نظامی را در منطقه یافا [یا همان تل‌آویو، پایتخت رژیم آپارتاید اسرائیل] با موشک بالستیک فراصوت [هایپرسونیک] هدف قرار دادند. این موشک از روی حداقل ۳ ناو حامیان رژیم آپارتاید، گذشت و قلب رژیم را هدف قرار داد.
رسانه‌های عبری اذعان کردند سامانه پدافند هوائی در رهگیری موشک پرتاب‌شده از یمن ناکام ماند. وبگاه عبری والا گزارش داد که ماهواره‌های جاسوسی اسرائیل و آمریکا که قرار بود پایگاه‌های احتمالی شلیک موشک در یمن را ردیابی کنند موفق به رصد موشک نشدند. شبکه المیادین هم گزارش داد آتش‌سوزی در محلی که موشک در تل‌آویو هدف قرار داده بود، رخ داده است. الجزیره نیز خبر داده آژیر خطر در مرکز اراضی اشغالی و در حدود ۲۰ شهرک و شهر در شرق و جنوب تل‌آویو به صدا درآمد.
ساعاتی بعد «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که یگان موشکی ما با یاری خداوند عملیات نظامی ویژه‌ای را اجرا کرد که در آن یک هدف نظامی در منطقه «یافا» (تل آویو) در فلسطین اشغالی هدف قرار گرفت. این عملیات با یک موشک بالستیک جدید فراصوت انجام شد که در اصابت به هدف خود موفق عمل کرد و سامانه‌های پدافندی دشمن در رهگیری و مقابله با آن شکست خورد.در بیانیه ارتش یمن آمده است: «این موشک مسافتی در حدود ۲۰۴۰ کیلومتر را ظرف ۱۱ دقیقه و نیم طی کرد و موجب هراس و وحشت محافل صهیونیستی شد، به شکلی که برای اولین‌بار در تاریخ دشمن صهیونیستی، بیش از ۲ میلیون صهیونیست به پناهگاه‌ها رفتند.
رشد اقتصادی ۸ درصدی نیاز به همفکری قوای سه‌گانه دارد
نخستین نشست مشورتی معاونان اول قوای سه‌گانه به میزبانی محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.در این نشست، عارف، معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تجربیات گذشته درباره تعامل بین قوا و نتیجه این همفکری‌ها در حل مسایل کلان کشور و دستاوردهای آن، بر برگزاری این جلسات همفکری و بهره‌گیری از تجربیات گذشته در جهت استمرار و توسعه هماهنگی‌ها و تعاملات پیوسته بین قوای سه‌گانه تأکید کرد.معاون اول رئیس‌جمهور افزود: رشد۸ درصدی و هموار کردن مسیر اجرای برنامه هفتم توسعه یقینا نیاز به همفکری سه قوه و همه دستگاه‌ها دارد که در این مسیر نقش معاونان اول بسیار پررنگ است.
در این جلسه حمیدرضا حاجی بابایی، نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام خلیلی، معاون اول قوه قضائیه با استقبال از راهبرد مشورتی و توام با همفکری دولت وفاق ملی ابراز امیدواری کردند آثار و نتایج مثبت این‌گونه تعامل‌ها که مبتنی بر اصل وحدت و انقلاب اسلامی و مشی امام خمینی (ره) است،‌ مسیر افزایش مفاهمه بین دستگاهی و خدمت به ملت را هموار خواهد کرد.
همچنین در این جلسه،‌ اعضا آخرین تحولات بازار و شرایط اقتصادی کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده و محورهای مهمی چون ناترازی انرژی، تحقق بودجه و شفاف سازی آن، خصوصی‌سازی، مولدسازی، نظام مالیاتی و نظام آموزش عالی را مورد ارزیابی قرار داده و راهکارهای اولیه را به شور گذاشتند.

 ایران 
تلاش برای وفاق، عزت و اقتدار ما را ارتقاء می‌بخشد
دکتر مسعود پزشکیان در جلسه عصر دیروز هیأت دولت با قدردانی از همه کسانی که برای برگزاری موفق سفر به عراق تلاش کردند، اظهار داشت: بنده نه در شعار، بلکه بر اساس اعتقاداتم باور دارم که اگر ما بر اساس سیره رسول اکرم، برای تقویت برادری و وفاق تلاش کنیم، ایجاد وحدت و انسجام در عرصه داخلی و در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی، عزت و اقتدار ما را ارتقاء می‌بخشد.رئیس جمهور همچنین از وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه خواست توافقات صورت گرفته در سفر عراق بخصوص تکمیل خط‌‌آهن شملچه به بصره را با سرعت پیگیری کنند.دکتر پزشکیان به فرارسیدن هفته وحدت اشاره کرد و گفت: بیایید به مبارکی این روزهای عزیز در عمل و نه صرفاً در شعار به دنبال وحدت و وفاق باشیم. دشمن از تفرقه و اختلاف ما سوءاستفاده می‌کند، پس ضروری است که با هم متحد باشیم.رئیس جمهور در بخش بعدی سخنانش با تبریک پرتاب موفق ماهواره تحقیقاتی «چمران – ۱» به مدار ۵۵۰ کیلومتری زمین گفت: حق این است که بگوییم زحمات و تلاش‌های اصلی برای آماده‌سازی و پرتاب این ماهواره در دولت گذشته صورت گرفته و باید از همه دست‌اندرکاران این دستاورد مهم صمیمانه قدردانی کنیم.
پزشکیان در نشست بریکس شرکت می‌کند
«کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو روز یکشنبه خبر داد «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نشست سران کشورهای عضو بریکس که قرار است روزهای یکم تا سوم آبان ماه در شهر کازان روسیه برگزار شود، حضور خواهد یافت.
پیشتر سفیر ایران به خبرگزاری تاس گفته بود، مسعود پزشکیان قرار است در ماه اکتبر برای شرکت در نشست اعضای بریکس به کازان سفر کند و در جریان این سفر با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه دیدار خواهد کرد.
بدرقه پیکر سرباز شهید پارسا سوزنی در شیروان
پیکر مطهر سرباز وطن، شهید پارسا سوزنی که در عملیات تروریستی اشرار پنجشنبه گذشته در میرجاوه به شهادت رسیده بود دیروز با حضور پرشور مردم شیروان تشییع و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.
۷ کارمند گمرک فرودگاه امام در بین متهمان پرونده شرکت کروز
قاضی صلواتی در حاشیه حضورش در یکی از نواحی دادسرای تهران در رابطه با آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده کروز گفت: پرونده کروز دارای ۲۱۸ صفحه کیفرخواست است که از دادسرای ناحیه ۳۲ اقتصادی صادر شده، پرونده ۶۶ جلد و ۱۸ متهم دارد که ۷ نفر از متهمان کارمندان گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) هستند.

 وطن امروز 
جنایات در فلسطین وصله ننگی بر پیشانی غرب است
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در ایکس نوشت: آدمکش‌هایی که برای تفریح آدم می‌کشند! ‏شهادت ۲ غیرنظامی فلسطینی در رفح در حمله پهپادی وحشیانه رژیم جنایتکار اسرائیل. ‌جنایات جنگی صهیونیست‌ها در فلسطین، وصله ننگ و عار بر پیشانی مدعیان دروغین حقوق بشر در غرب است.
دیدار معاون وزیر دفاع روسیه با دریادار سیاری در چین
در ادامه حضور دریادار سیاری در کشور چین، معاون وزیر دفاع فدراسیون روسیه با رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در دیدار «الکساندر فومین» معاون وزیر دفاع فدراسیون روسیه با بیان اینکه دریای خزر دریای صلح و دوستی است، بر ضرورت اهتمام کشورهای حاشیه دریای خزر برای مشارکت در تأمین امنیت جمعی این دریا بدون نیاز به حضور بیگانگان تأکید کرد. بر اساس این گزارش، توسعه همکاری در حوزه دریایی (در شمال و جنوب) نظیر گشت دریایی مشترک و برگزاری رزمایش‌های تخصصی مرکب از دیگر موارد مطرح شده در این دیدار بود.همچنین در این دیدار ۲ طرف بر ارتقای تعاملات در موضوعات آموزشی از جمله تبادل استاد و دانشجو تأکید کردند. ضرورت تقویت راه‌های گسترش همکاری و حفظ منافع راهبردی ۲ کشور در بهره‌برداری از کریدور شمال – جنوب از دیگر موارد مطرح شده در این دیدار بود.
نیمی از ظرفیت سدهای کشور خالی است
در زمان حاضر با وجود ۲۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، ۴۹ درصد ظرفیت مخازن سدها پر و ۵۱ درصد این ظرفیت خالی است.

 جوان 
تعامل و هماهنگی قوا با لفظ و زبان میسر نمی‌شود
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه سلسله جلسات و نشست‌های هم‌اندیشی خود با اعضای کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس شورای اسلامی، با اعضای کمیسیون «حقوقی و قضایی» مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای برگزار کرد. رئیس قوه قضائیه در این نشست ضمن اشاره به ارتباط وثیق و گسترده شکل‌گرفته میان قوای قضائیه و مقننه طی سه سال اخیر، اظهار داشت: ۴۶ سال از انقلاب گذشته است و سزاوار نیست که برخی از مسائل و مشکلات کشور و مردم همچنان بر روی زمین باقی بمانند، یکی از الزامات رفع این مسائل و مشکلات مزمن، تعامل و هماهنگی قواست. محسنی اژه‌ای ادامه داد: تعامل و هماهنگی‌ای که با لفظ و زبان میسر نمی‌شود بلکه نیازمند سازوکار اجرایی است. بر همین اساس توافقنامه‌ای را با مجلس تدوین کرده‌ایم و بر تکمیل و ارتقای این توافقنامه همکاری تأکید داریم و معتقدیم موانع بند‌های اجرانشده توافقنامه مزبور باید به سرعت رفع شوند. رئیس عدلیه افزود: تأکید مؤکد من آن است که در قوه قضائیه می‌خواهیم با مجلس و دولت همکاری داشته باشیم و کمک‌کار نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی باشیم. البته ممکن است در مسیر تحقق این مهم، نتوانیم در همه موارد و مصادیق به درک مشترک برسیم که در اینجا نقش و ارزش بالای نشست‌های هم‌اندیشی، عیان می‌شود.

 خراسان
غریب آبادی معاون بین‌الملل وزارت خارجه شد
سید عباس عراقچی، وزیر امورخارجه دولت چهاردهم، طی حکمی کاظم غریب آبادی را در سمت معاونت بین الملل وزارت خارجه منصوب کرد. کاظم غریب آبادی معاون بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی از دیپلمات های شناخته شده کشورمان است که نماینده دایم ایران در دفتر سازمان ملل متحد در وین و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است.
به قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس عمل نمی‌شود
حمید رسایی در جلسه علنی مجلس طی تذکر شفاهی اظهار کرد: به قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس عمل نمی‌شود؛ آقای ظریف به دلیل آنکه فرزندش دو تابعیت داشت استعفا داد اما مجدد اعلام کرد که من برگشتم و الان به عنوان معاون راهبردی رئیس جمهور کار می‌کند. رسایی تأکید کرد: بنده پیگیری کردم و گفتند که آقای پزشکیان تدبیر کرده و تدبیرش این است که در جلسه سران قوا و با موافقت آن‌ها، ظریف برگشته است. وی بیان کرد: بنده این موضوع را هم از آقای قالیباف و هم از آقای اژه‌ای سوال کردم که هر دو گفتند ما چنین چیزی نداریم. در این شرایط سوال آن است که الان برگشتن ظریف به دولت بر چه اساسی است؟ اگر ما اینجا قانون تصویب کنیم اما آقایان به آن توجه نکنند چه فایده‌ای دارد؟
اجاره دادن حساب جرم است
رئیس پلیس فتای تهران گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۰۰ نفر که کارت‌های بانکی خود را به دیگران کرایه داده بودند بازداشت شده‌اند. براساس قانون هرگونه اجاره‌‌دادن حساب‌‌های بانکی مصداق پولشویی و جرم است. همه مسئولیت تراکنش هایی که با یک حساب بانکی صورت می‌گیرد بر عهده صاحب حساب است.
تکذیب پرداخت وام قرض‌الحسنه به کارکنان بانک مرکزی
کامیار کاوه، مدیرکل منابع انسانی بانک مرکزی درباره ‌مباحث مطرح شده در فضای مجازی در خصوص تسهیلات کارکنان بانک مرکزی گفت: فارغ از اینکه پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک مرکزی از ابتدای تشکیل این نهاد وجود داشته است اما از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون در راستای اجرای جزء ۵ ماده ۳۴ قانون پولی و بانکی و براساس مصوبه شورای پول و اعتبار کاملاً از محل منابع مالکانه این بانک و بدون استفاده از هر گونه منابع سپرده‌ای صورت می‌گیرد. دستورالعمل پرداخت این تسهیلات در سال ۱۳۹۰ تدوین و از آن موقع مبنای پرداخت قرار گرفته است.

 مردم سالاری 
برگزاری نشست سران سه قوه
سران سه قوه به میزبانی رئیس جمهور تشکیل جلسه دادند و به بررسی مهمترین مسائل جاری پرداختند. نشست سران قوا، به ریاست دکتر مسعود پزشکیان و با حضور سران قوای مقننه و قضائیه و نیز تعدادی از مسئولان اقتصادی دولت برگزار شد. در این نشست چگونگی تقویت همکاری دستگاه‌های زیر مجموعه سه قوه در راستای تسریع در رفع مشکلات این حوزه، از سوی اعضا مورد بررسی قرار گرفت.
اعلام وصول استعفای حسین‌زاده
در جلسه علنی دیروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی استعفای عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه از سمت نمایندگی اعلام وصول شد. حسین‌زاده در حکمی از سوی رئیس جمهور به عنوان معاونت امور توسعه روستایی و مناطق محروم انتخاب شده است.
موضع‌گیری گروه ۷ علیه ایران
وزرای امور خارجه گروه هفت با صدور بیانیه‌ای مشترک ادعاهای بی‌اساس درباره دخالت ایران در مناقشه اوکراین از طریق ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه را تکرار کردند. در این بیانیه که یک نسخه آن روز شنبه در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد آمده است: ما وزرای امور خارجه کشورهای گروه هفت (کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلستان و ایالات متحده آمریکا) و نماینده عالی اتحادیه اروپا، انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم. مقام‌های ایران و روسیه بارها ادعای همکاری‌ نظامی در ارتباط با جنگ اوکراین را رد و آن را بی‌اساس توصیف کرده‌اند.

 قدس 
متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی شود
حاجی‌بابایی در جلسه علنی مجلس گفت: مجلس قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد و این موضوع در برنامه هفتم توسعه آمده است. وی تأکید کرد: تفسیر قانون با مجلس شورای اسلامی است و هیچ نهاد دیگری حق تفسیر قانون را ندارد. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از دولت و سازمان برنامه‌وبودجه استدعا داریم با سرعت و دقت لازم و بر اساس قوانین مصوب، قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کنند.
پنجشنبه‌ها مثل جمعه‌ها تعطیل می‌شود
نوروزی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در تشریح جلسه دیروز این کمیسیون درباره تعطیلات آخر هفته گفت: در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس مصوب شد تعطیلات آخر هفته پنجشنبه و جمعه باشد. وی افزود: همچنین ساعت کاری در هفته ۴۰ ساعت خواهد بود.
رنجبر، دیگر عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس نیز گفت: بررسی درباره جزئیات این موضوع به جلسه روز سه‌شنبه هفته جاری کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی موکول شد. همچنین قرار شد روز سه‌شنبه ایراداتی که شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبه افزایش تعطیلات آخر هفته وارد کرده‌اند، بررسی و اصلاح شود.
امارات: موضع ما درباره جنگنده اف۳۵ تغییر نکرده است
امارات متحده عربی اعلام کرد قصد ندارد با آمریکا بابت احیای قرارداد خرید جنگنده رادارگریز اف ۳۵ گفت‌وگو کند. ترامپ در روزهای پایانی ریاست‌جمهوری خود توافق فروش چندین فروند جنگنده اف ۳۵ و پهپاد ام‌کیو ۹ را با ابوظبی امضا کرده بود، اما امارات مذاکرات را به حالت تعلیق درآورد، زیرا نتوانست با دولت بایدن به توافق برساند.

 شهروند
فرانسه نگران وقوع جنگ جهانی سوم است
نشریه فرانسوی لوموند در گزارشی از نگرانی دولت پاریس درخصوص تبعات گسترش جنگ اوکراین نوشت. لوموند به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که اعضای دولت فرانسه نگران خارج از کنترل شدن درگیری اوکراین هستند و هم‌اکنون احتیاط زیادی در پیش گرفته‌اند… یک مقام دیپلماتیک فرانسه به لوموند گفت: ما باید هر کاری که ممکن است انجام دهیم تا از وقوع جنگ جهانی سوم جلوگیری کنیم.
مصرف گاز در ایران معادل ۵٠درصد اروپاست
سیدحمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در شانزدهمین جلسه دوره دهم هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت سالانه ۳۵ میلیارد دلار انرژی به حوزه برق می‌دهد و سالانه ۷۰ هزار میلیارد تومان بابت مابه‌التفاوت سوخت پرداخت می‌کند با این حال نمی‌تواند برق و گاز صنعت را تأمین کند و تولید آسیب می‌بیند؛ برق مردم را که نمی‌شود قطع کرد.وی خاطرنشان کرد: دولت بیش از ۲۳۰ میلیارد مترمکعب گاز تولید می‌کند و حدود ۵۰ میلیارد دلار مترمکعب گاز صادر می‌کند و بقیه در کشور مصرف می‌شود. این میزان مصرف معادل مصرف ۲۵ کشور اروپا و ۵۰ درصد اروپا و کل مصرف گاز چین است، درحالی‌که جمعیت ‌و رشد اقتصادی چین از ما خیلی بیشتر است. بنابراین، اگر ۱۰درصد صرفه‌جویی گاز در کشور داشته باشیم منابع ارزی کشور را به میزان چشمگیری حفظ می‌کنیم.
برتری هریس نسبت به ترامپ در شش نظرسنجی ملی
نتایج شش نظرسنجی ملی انجام گرفته در آمریکا حاکی از برتری کامالا هریس، نسبت به دونالد ترامپ، در جریان رقابت‌های ریاست‌جمهوری این کشور است. نظرسنجی‌ها از سوی شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، «مؤسسه مورنینگ کانسالت»، «رویترز»، «مؤسسه یوگاو»، «یاهو نیوز»، «آر‌ام‌ جی ریسرچ» انجام گرفته است و در آنها به‌ترتیب شانس پیروزی هریس در رقابت‌های انتخاباتی نوامبر در آمریکا، ۶٣، ۵٠، ۴٧، ۵٠، ۴٧و ۵١درصد برآورد شده است.
«مدودف» کی‌یف را تهدید به نابودی کامل کرد
همزمان با گفت‌وگوی انگلیس و آمریکا بر سر ارائه مجوز به اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد ارسالی غرب برای حمله به خاک روسیه، مدودف تهدید کرد که در چنین شرایطی، کی‌یف نابود خواهد شد. معاون شورای امنیت روسیه در همین زمینه گفت که کرملین پس از تهاجم اوکراین به منطقه «کورسک»، دلایل رسمی برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای را دارد، اما می‌تواند به جای آن از فناوری‌ جدیدتر برای تبدیل کی‌یف به «یک نقطه ذوب شده غول پیکر» استفاده کند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

آگاهی بخشی به جامعه، کار اصلی طلاب است
رسا/ آیت الله بهشتی در آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه استان فارس ضمن تبریک سال تحصیلی جدید با بیان اینکه روحانیت مسئولیت بزرگی در تربیت جامعه دارد، افزود: طلابی که وارد تحصیل علوم دینی می شوند هم از لحاظ دینی و هم از لحاظ اخلاقی خودسازی داشته باشند، زیرا خودسازی در درجه اول قرار دارد. عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه کار اصلی طلاب آگاهی بخشی و هوشیارسازی جامعه است، اظهار کرد: طلبه ای که وارد حوزه می شود برای تهجد و تزکیه و رسیدن به اخلاق تلاش کند.وی ابراز کرد: طلبه باید انسانی بشود انسان ساز و اگر خودش به مرحله انسانیت نرسد نمیتواند انسان سازی کند و برای رسیدن به این مقام باید تزکیه داشته باشد.

ورود به عرصه های جدید فقهی، وظیفه شرعی و انقلابی حوزه های علمیه است
رسا/ آیت الله رجبی با تأکید بر لزوم حرکت حوزه همگام با تحولات اجتماعی و نیازهای نظام اسلامی، بیان داشت: یکی از حوزه های مورد نیاز نظام، فقه معاصر است که اگر حوزه وارد این عرصه ها نشود رسالت خود را در پاسخگویی به نیازهای نظام انجام نداده است. عضو جامعه مدرسین وظیفه شرعی و انقلابی حوزه را ورود به عرصه های جدید فقهی دانست و افزود: امیدواریم بیش از امروز توان حوزه در ورود به مسائل جدید بکار گرفته شود و حتی به مسائل جهانی ورود پیدا کند؛ در حال حاضر جهان اسلام به بسیاری از مسائل نیاز دارد و معارف ما با توجه به غنای علمی که داریم قابل عرضه در سطح جهانی است. معارف حوزوی موجب غنای علمی جامعه جهانی می شود. وی ورود حوزه به مسائل جدید را رسالت حوزوی، نیاز نظام اسلامی و رسالت جهانی حوزه دانست و افزود: سرمایه گذاری در پاسخ به نیازهای روز خدمت به اسلام و مسلمانان است.

تیراندازی در نزدیکی باشگاه گلف ترامپ
تسنیم/ نیویورک پست یکشنبه شب به نقل از منابع پلیس و کمپین انتخاباتی ترامپ گزارش داد که «دو نفر در خارج از باشگاه گلف ترامپ به یکدیگر تیراندازی کردند و خطری برای رئیس جمهور سابق وجود نداشت». نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حساب ایکس خود نوشت که یک قبضه سلاح از نو ای کیه ۴۷، در بین بوته‌ها پیدا شده و فرد مظنون به تیراندازی بازداشت شده است.دونالد ترامپ نیز پیش از این در جریان یکی از سخنرانی‌های خود هدف تیراندازی قرار گرفته بود.

واکنش حماس به سوءاستفاده صهیونیست‌ها از پناهجویان در جنگ
تسنیم/ جنبش حماس فلسطین در واکنش به گزارش رسانه‌های عبری مبنی بر استفاده ارتش رژیم اشغالگر از پناهجویان آفریقایی برای جنگ در غزه، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: استفاده صهیونیست‌ها از پناهجویان آفریقایی برای جنگ، عمق بحران اخلاقی که این رژیم جنایتکار و سرکش در آن به سر می‌برد را نشان می‌دهد. حماس استفاده ارتش صهیونیستی از پناهجویان آفریقایی برای شرکت در جنگ غزه را ناقض قوانین جنگی و بین‌المللی دانسته و تأکید کرد که این امر بیانگر عمق بحران اخلاقی رژیم اشغالگر بوده و جامعه جهانی باید اقدام جدی برای مقابله با این جنایت انجام دهد.

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به حیفا
تسنیم/ شبکه خبری المیادین گزارش داد که مقاومت اسلامی در عراق یک حمله پهپادی به یک هدف در شهر حیفا انجام داده است. مقاومت اسلامی عراق هم تایید کرد: نیروهای ما یک هدف را در حیفای اشغالی با پهپاد هدف قرار دادند.در پیام مقاومت اسلامی عراق آمده است: در تداوم رویکرد خود در مقاومت در برابر اشغالگران و یاری رساندن به مردم غزه، صبح روز یکشنبه یکی از مواضع در حیفای اشغالی با پهپاد مورد حمله قرار گرفت. مقاومت عراق همچنین تأکید کرد که این عملیات در واکنش به جنایات رژیم غاصب در حق غیرنظامیان فلسطینی اعم از کودکان، زنان و سالخوردگان، مجاهدان مقاومت اسلامی عراق بوده است. شبکه خبری المیادین همچنین به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که پدافند هوایی ارتش یمن بامداد امروز دوشنبه یک فروند پهپاد آمریکایی را در آسمان استان ذمار سرنگون کرد.

حماس: خواستار دولتی ملی و توافقی هستیم
ایرنا/ یکی از مقامات ارشد جنبش حماس تأکید کرد که این جنبش خواستار دولتی ملی و توافقی برای مدیریت امور فلسطین است.سامی ابوزهری، رئیس اداره سیاسی جنبش حماس در خارج در اظهاراتی گفت: ما خواستار تشکیل دولتی ملی و توافقی برای اداره امور فلسطین هستیم که تمام گروه های فلسطینی را شامل شود. وی تأکید کرد: هرگونه تبعیض میان نوار غزه و کرانه باختری را نمی پذیریم و برای اداره یکپارچه هر دو منطقه توسط گروه های فلسطینی تلاش می کنیم. ابوزهری افزود: از هر دولتی که بر اساس توافق ملی باشد حمایت می کنیم. این مقام حماس خاطرنشان کرد: با نمایندگان گروه های فلسطینی در قاهره درمورد راه های مدیریت نوار غزه در دوره پسا جنگ رایزنی خواهیم کرد. اخیرا نیز «اسامه حمدان» از مقامات ارشد جنبش حماس اعلام کرد: باید پس از پایان جنگ خود فلسطینی‌ها نوار غزه را مدیریت کنند.

حزب الله به آمریکا اجازه شمارش معکوس نمی دهد
ایرنا/ روزنامه صهیونیستی «معاریو» یکشنبه شب در مطلبی نوشت: هرچه به حزب‌الله ضربه‌ زده می شود اما مانند یک بوکسور حرفه‌ای در رینگ به زمین نمی‌افتد و به آموس هوکشتاین (فرستاده آمریکا به لبنان) اجازه شمارش معکوس را نمی‌دهد. معاریو ادامه داد: حزب‌الله لبنان نه ‌تنها در برابر حملات اسرائیل تسلیم نشده بلکه در حال به چالش کشاندن ارتش اسرائیل است.این نشریه اسرائیلی در ادامه گزارش خود آورده است حزب‌الله نه‌تنها تسلیم نشده بلکه ارتش اسرائیل را به چالش کشیده و در تعطیلات آخر هفته، شمار زیادی موشک به‌سوی شهرهای صفد و هاتسور، رأس ناقوره،‌ عمیعاد، خوکوک و کرکرم و غیره شلیک کرده است.معاریو نوشت: دبیرکل حزب‌الله تأثیر موشک‌هایی را که شلیک می‌کند به‌خوبی می‌داند و بیهوده زمان شلیک ۵۵ موشک به شهر صفد، رأس ناقوره و حاتسور را ساعت هشت و نیم و ۹ صبح انتخاب نکرده است. اکثر ساکنان این شهرک‌ها یهودی‌های پایبند به آداب عبادت بوده و اکثر آنها در حال حرکت به‌سوی کنیسه یا داخل آن بودند.

آمریکا و انگلیس در حمله به کورسک شرکت داشتند
ایرنا/ فرماندهی گروه شناسایی نیروهای ویژه «اخمت» گفت که شرکت های نظامی خصوصی آمریکایی و انگلیسی در کنار نیروهای مسلح اوکراین (AFU) در حمله به منطقه کورسک شرکت داشتند.خبرگزاری تاس به نقل از فرماندهی نیروهای ویژه آخمت به نام هادس گزارش داد ، نیروهای آمریکایی و انگلیسی که در حمله به کورسک شرکت کردند، پس از یک هفته از آنجا گریختند. هادس در مصاحبه با ایزوستیا افزود: زندانیانی که آنها گرفتند همگی دارای تجربه رزمی بودند و همه در انگلستان یا آلمان آموزش دیده بودند.به گفته وی، به مزدوران وعده هایی دادند، اما چیز دیگری شد. آنها برای چنین نبردی آماده نبودند. منطقه کورسک روز سه‌شنبه ششم اوت (۱۶ مرداد) هدف حمله گسترده اوکراین قرار گرفت.

نتانیاهو وزیر جنگ اسرائیل را تهدید به برکناری کرد
مهر/ منابع مطلع اعلام کردند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی وزیر جنگ این رژیم را تهدید به برکناری کرده است. رادیو رژیم صهیونیستی به نقل از منابع نزدیک به بنیامین نتانیاهو نخست‌ وزیر این رژیم گزارش داد که وی یواف گالانت وزیر جنگ را تهدید کرده که در صورتی که از مخالفت با گسترش عملیات نظامی در لبنان دست بر ندارد، او را برکنار خواهد کرد. شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل نیز گزارش داد که وزیر جنگ این رژیم به همتای آمریکایی خود ابلاغ کرده است که فرصت‌های دستیابی به سازش در مرزهای لبنان در آستانه بن‌بست قرار دارد. تهدیدهای مکرر رژیم صهیونیستی مبنی بر گسترش دامنه جنگ در لبنان در شرایطی است که ناظران سیاسی و امنیتی معتقدند اگر رژیم صهیونیستی آمادگی حمله به لبنان را داشت، قبل از گسترش دامنه تهدیدات و ماه‌ها پیش این حمله را انجام می‌داد. در عین حال رسیدن تل آویو به بن بست در تحولات شمال سرزمین‌های اشغالی، احتمال این حمله را منتفی نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *