خبر روز ۱۴۰۳/۰۶/۲۵

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله محفوظی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم بزرگوار آیت‌الله آقای حاج شیخ عباس محفوظی را تسلیت گفتند. متن پیام حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم بزرگوار آیت‌الله آقای حاج شیخ عباس محفوظی رحمه‌الله‌علیه را به خاندان محترم و همه‌ دوستان و ارادتمندان و شاگردان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. این عالم جلیل از شاگردان و یاران دیرین امام راحل رضوان‌الله‌علیه و از وفاداران به آن بزرگ‌مرد تا آخر عمر با برکت خود بودند. رحمت الهی و علو درجات ایشان را از خداوند مسألت می‌کنم.
علی باقری دبیر شورای راهبردی شد
علی باقری به عنوان عضو جدید و دبیرشورای راهبردی روابط خارجی معرفی شد.درحکم صادره توسط کمال خرازی برای علی باقری آمده است: «با توجه به نظرمقام معظم رهبری مبنی‌ بر عضویت جناب‌عالی در شورای راهبردی روابط خارجی، بدین‌وسیله مسئولیت دبیرخانه شورا نیز به جناب‌عالی سپرده می‌شود.»
بازگشت ناوگروه ۹۸ نداجا به کشور
ناوگروه ۹۸ نیروی دریایی ارتش، پس از اجرای موفق مأموریت در دریای سرخ، به میهن بازگشت. ناوشکن تمام ایرانی جماران که با پشتیبانی ناوبندر رزمی بوشهر درقالب ناوگروه رزمی ۹۸ نداجا بیش از ۱۲۶ شبانه‌روز مأموریت تأمین امنیت خطوط مواصلاتی کشتیرانی کشورمان، در خلیج عدن و دریای سرخ را بر عهده داشت در اسکله منطقه یکم امامت بندرعباس پهلو گرفت.
جشن میلاد پیامبر – صلی الله علیه و آله وسلم – روی کشتی صهیونیستی
شبکه المسیره یمن تصاویری از برگزاری جشن ولادت پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله وسلم – منتشرکرد که توسط یمنی‌ها روی کشتی صهیونیستی گلکسی لیدر برگزار شده است. نیروهای مسلح یمن پیش‌تر کنترل این کشتی را در راستای عملیات برای حمایت از مقاومت فلسطین در نوار غزه به دست گرفته بودند.

 همشهری 
هشدار ایران به اتحادیه اروپا
سخنگوی وزارت امورخارجه با محکوم کردن شدید بیانیه نماینده‌عالی اتحادیه اروپا درباره ایران به بهانه ادعای دخالت در مناقشه اوکراین، اظهارکرد: مجددا به‌صورت شفاف موضع ایران را یادآوری می‌کنم؛ هرگونه ادعایی مبنی بر فروش موشک‌های بالستیک به روسیه ازسوی ایران از اساس کذب است. کنعانی ضمن هشدار درباره اصرار برخی طرف‌ها به ادامه اتخاذ مواضع، اظهارات و بیانیه‌های مخرب، افزود: توصیه می‌کنیم اتحادیه اروپا از اتهام‌زنی مبتنی بر اطلاعات غلط، پرهیز کند. وی اضافه‌کرد: متأسفانه برخی طرف‌های غربی اعتیاد به وضع تحریم دارند؛ مسیری که نه‌تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند که خود، بخشی از مشکل است و با پاسخ ایران روبه‌رو خواهد شد.
شاه‌بیت توافق‌های تهران – بغداد
نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهور با دستاوردهای چندوجهی همراه بود. محمدکاظم آل‌صادق، سفیر ایران در بغداد با اشاره به پیگیری توافق جامع بلندمدت ایران و عراق در سفر پزشکیان این موضوع را شاه‌بیت توافق‌های دوطرف دانست و تأکید کرد به‌زودی کلید تدوین پیش‌نویس این سند زده می‌شود.
تخریب مسجدالاقصی هدف قطعی صهیونیست‌هاست
رهبر انصارالله یمن در سخنانی تأکید کرد که تخریب مسجدالاقصی هدف علنی و قطعی صهیونیست‌هاست. الحوثی همچنین تأکید کرد که صهیونیست‌ها می‌دانند تخریب مسجدالاقصی خطرناک است، به همین دلیل سعی دارند افکار عمومی را برای آن آماده کنند.
سوءتغذیه ۵۰ هزار کودک در نوار غزه
مدیر اجرایی یونیسف در سخنانی با هشدار نسبت به اوضاع غزه تأکید کرد که ۵۰ هزار کودک فلسطینی در نوار غزه از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند. این مقام سازمان ملل افزوده است که کودکان دچار سوءتغذیه در غزه به درمان فوری نیاز دارند، وگرنه جان خود را از دست خواهند داد.

 کیهان 
ماهواره «چمران- ۱» توسط ماهواره بر قائم ۱۰۰ با موفقیت به فضا پرتاب شد
ماهواره تحقیقاتی «چمران- ۱» صبح شنبه توسط ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ پرتاب و با موفقیت در مدار قرار گرفت.ماهواره تحقیقاتی «چمران- ۱» توسط گروه فضائی صنایع الکترونیک ایران (صاایران) با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده است.این ماهواره حدود ۶۰ کیلوگرم وزن دارد و مأموریت اصلی آن تست سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز است. ارزیابی زیرسامانه پیشرانش گاز سرد در سامانه‌های فضائی و عملکرد زیر سامانه‌های ناوبری و کنترل وضعیت از مأموریت فرعی ماهواره «چمران- ۱» به شمار می‌رود.مدار حرکت ماهواره «چمران- ۱» دایره‌ای شکل بوده و نوع پایدارسازی آن، چرخان است.این ماهواره که نوع پیشران از نوع گاز سرد و ابعاد قطر شش وجهی آن نیز، ۹۰۰ میلی‌متر بوده، باند TT&C آن از نوع VHF-UHF&S است. ماهواره‌بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ نیز که توسط متخصصین نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده است در دومین عملیات مداری خود توانست عملیات مدارگذاری ماهواره «چمران- ۱» را با موفقیت به انجام برساند.
تشریح جزئیات پرتاب ماهواره «چمران-‌۱»
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پس از پرتاب موفق ماهواره «چمران- ۱» در جمع خانواده محترم شهدا و دانشجویان و اساتید گفت: ماهواره «چمران- ۱» با ماهواره بر قائم در مدار ۵۵۰ کیلومتری تزریق و با پرتابگر سه مرحله‌ای در مدار قرار گرفت.وی افزود: این ماهواره با سرعت ۷.۵ کیلومتر بر ثانیه در مدار قرار گرفت.همچنین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرد: ماهواره تحقیقاتی «چمران ۱» نخستین سیگنال‌های خود را ارسال کرد.
حزب‌الله پایگاه تیپ ۲۸۲ توپخانه و انبار موشک‌های نقطه‌زن اسرائیل را هدف قرار داد
حزب‌الله لبنان در راستای گسترش دامنه حملات خود علیه مواضع رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی پایگاه تیپ ۲۸۲ توپخانه و انبار موشک‌های نقطه‌زن اسرائیل را برای اولین‌بار هدف قرار داد.

 ایران
غربی‌ها مسیر خود را عوض کنند
وزیر امور خارجه رویکرد تحریمی غرب هم در بحث هسته‌ای و هم در بحث‌های دیگر را شکست خورده توصیف کرد و یادآور شد: اینکه آنها هنوز به این تجربه شکست خورده امید دارند و به آن اقدام می‌کنند، جای تعجب دارد.عراقچی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با قوت به مسیر خود ادامه می‌دهد، اظهار داشت: اگرچه همواره اهل گفت‌وگو بودیم و هیچ‌وقت گفت‌وگوهای سازنده برای رسیدن به درک مشترک نسبت به مسائل مورد اختلاف را ترک نکردیم و آمادگی داریم؛ ولی گفت‌وگو باید بر اساس احترام متقابل باشد، نه بر اساس تهدید و فشار. وی گفت که تحریم‌ها ابزار فشار و تقابل هستند، نه ابزار همکاری و این یک ابزار شکست خورده است و در عمل نتوانسته کارآیی خود را ثابت کند. وزیر امور خارجه بیان کرد: کشورهایی که یک روز ما را برای سیم‌خاردار هم تحریم می‌کردند، الان به جایی رسیده‌اند که خودشان ادعا می‌کنند ایران سلاح‌های پیشرفته صادر می‌کند و می‌فروشد. این نتیجه تحریم‌ها بوده است. به گفته عراقچی اینکه هنوز به دنبال این تجربه شکست خورده هستند، واقعاً جای تعجب دارد. به گزارش ایرنا، رئیس دستگاه دیپلماسی خطاب به کشورهای غربی گفت: توصیه می‌کنم مسیر خودشان را عوض کنند.
سفر احتمالی وزیر خارجه مصر به تهران
رسانه‌های عربی منطقه از سفر احتمالی «بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر به تهران خبر داده‌اند. این خبر را روزنامه العربی الجدید منتشر و در گزارشی به تلاش‌های مصر برای کاهش تنش در دریای سرخ اشاره کرد و یادآور شد که قاهره به دنبال یافتن فرمولی برای حل بحران سیاسی در یمن از طریق تماس با انصارالله یمن و ایران است. بنا بر این گزارش، هدف اصلی مصر از این اقدام، کمک به مدیریت تحولات مبتنی بر تنش در کانال سوئز است بویژه که این کشور قرار است در روزهای آتی میزبان یک هیأت از جنبش انصار‌الله یمن باشد.
واشنگتن و تل‌آویو همچنان در بیم حمله احتمالی ایران
«لوید آستین» وزیر دفاع امریکا با موضعگیری جدید خود که گفته «تهدید ایران برای پاسخ به اسرائیل را باید جدی گرفت و لازم است که ما و اسرائیل همچنان آماده باشیم» نشان داد که نگرانی ایالات متحده و اسرائیل از پاسخ تلافی‌جویانه ایران به ترور «اسماعیل هنیه» بتدریج رو به افزایش است. وزیر دفاع امریکا درباره خروج ناو هواپیمابر «یو.اس.اس تئودور روزولت» از غرب آسیا و اینکه آیا این موضوع به این معنی است که دیگر تهدید از ناحیه ایران وجود ندارد، گفت: من فکر می‌کنم وقتی ایران قصد خود را برای انجام کاری بیان می‌کند، چه امروز و چه در آینده، باید حرف این کشور را قبول کنید. بنابراین فکر می‌کنم آماده ماندن مهم است، بویژه برای اسرائیل که در حالت آماده بماند.

 وطن امروز 
واکنش نایب‌رئیس مجلس به موضوع کریدور زنگزور
علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ملت عزیز ایران! ظرفیت ژئوپلیتیک هر کشور ابزار حصول منافع ملی است». ‏وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران تحرکات غیرسازنده همسایگان خویش پیرامون این مهم را غیرپذیرفتنی تلقی خواهد کرد و مجلس شورای اسلامی با تمام توان در کنار سایر ارکان نظام جهت تثبیت ژئوپلیتیک ایران عزیز خواهد کوشید».
دیدار رئیس سازمان پدافند غیرعامل با وزیر کشور
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با وزیر کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. غلامرضا جلالی در این دیدار با تبریک آغاز به کار اسکندر مومنی، اقدامات انجام‌شده در سازمان پدافند غیرعامل را تشریح کرد. وی با تشریح اهداف، برنامه‌ها و راهبردهای این سازمان گفت: خوشبختانه با تصویب و ابلاغ قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل، فصل مشترکی از همکاری‌های نیروهای مسلح و دستگاه‌های کشور برای ارتقای تاب‌آوری زیرساخت‌های حساس، حیاتی و مهم گشوده شد. وی ابراز امیدواری کرد در دولت چهاردهم، شاهد رشد، تعالی و ارتقای پایداری ملی باشیم. دکتر اسکندر مومنی، وزیر کشور نیز در این دیدار بر اهمیت و حساسیت ماموریت‌های پدافند غیرعامل در پیشگیری از آسیب‌پذیری تأکید کرد.
بررسی مسائل امنیتی جنوب شرق کشور در کمیسیون امنیت ملی مجلس
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه این کمیسیون که در شورای تأمین استان کرمان برگزار شد، گفت: در این جلسه عمده مسائل امنیتی جنوب شرق کشور همچون قاچاق، اتباع غیر‌مجاز بیگانه و گروهک‌های تروریستی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ابراهیم رضایی با اشاره به سفر نظارتی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به استان کرمان، اظهار کرد: عصر روز گذشته اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ۲ جلسه در استانداری کرمان داشتند. وی توضیح داد: جلسه اول با سردار مرتضوی فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق کشور بود که توضیحی درباره وضعیت امنیت در جنوب شرق کشور به نمایندگان ارائه داد.

 جوان 
تبریک فرمانده سپاه به وزیران دفاع و ارتباطات
سردار سرلشکر سلامی در پیامی خطاب به امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و سید ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: «موفقیت ارزشمند و افتخارآفرین پرتاب ماهواره تحقیقاتی چمران ۱ و قرار گرفتن آن در مدار ۵۵۰ کیلومتری توسط ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ با همت و اراده مشترک گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران و همکاری پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های دانش بنیان که بیانگر عزم و اراده ایران و ایرانی برای فتح قله‌های رفیع پیشرفت در حوزه فناوری‌های نوظهور و برتر در عصر نبرد فناوری قدرت‌های جهانی است، موجب مسرت و خرسندی آحاد هم‌رزمان و همکاران در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد». فرمانده کل سپاه پرتاب ماهواره چمران را دستاورد بزرگ و باشکوه توصیف کرده که یکی از جلوه‌های تجلی بخش همکاری «دولت» و «نهاد مقدس سپاه» در خلق یک رویداد و افتخار شکوهمند ملی است.
نیروی کافی برای جنگ در چند جبهه نداریم
رسانه‌های عبری‌زبان روز شنبه گزارش کردند ارتش اعلام کرده که نیروی کافی برای جنگ در شمال ندارد. این درحالی است که نیرو‌های ارتش در حال جنگ در جبهه جنوبی هستند. ارتش رژیم صهیونیستی گفت: «ما نیروی کافی نداریم تا در چند جبهه همزمان بجنگیم. نمی‌دانیم این اوضاع چگونه به پایان می‌رسد.»

 خراسان 
استعفای حسین‌زاده تقدیم هیئت رئیسه شد
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت که استعفای عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگی مجلس تقدیم هیئت رئیسه شد که در جلسه علنی یک‎شنبه اعلام وصول می‌شود. وی افزود: در همین رابطه رئیس‌جمهور در نامه‌ای به مجلس اعلام کرده که می‌خواهد آقای حسین‌زاده را به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کند.
توئیت منتشر شده مورد تایید نمی‌باشد
سعید محمد، دبیر سابق شورای‌عالی مناطق آزاد، با اشاره به توئیت رحمت‌ا… بیگدلی درباره دخالت جمیله علم‌الهدی در دولت سیزدهم نوشت: «اخیرا بدون هماهنگی توئیتی به نقل از اینجانب در خصوص خانواده شهید رئیسی منتشر شده که مورد تایید اینجانب نمی‌باشد. شخصا احترام زیادی برای شهید رئیسی و خانواده محترم ایشان قائل هستم و نقد خانواده محترم ایشان را در فضای مجازی به هیچ‌وجه به صلاح نمی‌دانم خصوصا در زمانی که جامعه سیاسی کشور با تدبیر رهبر معظم انقلاب به سمت وفاق ملی در حرکت می‌باشد.
شیر گران می‌شود
رئیس انجمن صنفی گاوداران از افزایش قیمت شیر و ابلاغ قیمت جدید طی روزهای آتی خبر داد. به گفته احمد مقدسی نرخ کنونی مصوب هر کیلو شیرخام در دامداری ۱۵ هزار تومان است که با افزایش ۳ هزار تومانی به ۱۸ هزار تومان رسیده است. در خور ذکر است پیش از این، آخرین اعلام قیمت مصوب شیر خام مربوط به اردیبهشت ۱۴۰۲ بوده است.
تحقق خودکفایی گندم
با خرید ۱۲ میلیون تن گندم تا صبح دیروز از کشاورزان، کشور در تأمین گندم با قدرت به خودکفایی کامل رسید. «تا صبح دیروز ۱۱ میلیون و ۹۴۲ هزار تن گندم از کشاورزان کشور خریداری شد» و خرید ادامه دارد. این را مجری طرح خودکفایی گندم کشور سهراب سهرابی خبر داده است. کشور ۱۰ میلیون تن برای نان و ۲ میلیون تن برای بخش صنعت از جمله تولید ماکارونی، شیرینی، بیسکویت و غیره نیاز به گندم دارد.

 رسالت 
مقاومت برای همه احتمالات آماده است
حسن فضل الله اظهار داشت :”مقاومت لبنان در طول جنگ غزه نشان داد تحلیل واقع بینانه و عمیقی نسبت به اوضاع جاری در منطقه دارد و پیوند مطلق خود را نیز با ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت مانند حماس و جهاد اسلامی حفظ کرده است. این نماینده پارلمان لبنان تاکید کرد:”مقاومت لبنان همه سناریوها و احتمالات را در خصوص آینده جنگ غزه و جبهه شمال رصد کرده و خود را برای مواجهه با هر یک از آنها آماده ساخته است.”

 مردم سالاری
لفاظی انگلیس در شورای امنیت
معاون سفیر انگلیس در سازمان ملل بار دیگر با ابراز نگرانی لندن از همکاری‌های نظامی روسیه با ایران و کره شمالی، همسو با آمریکا ادعا کرد: افزایش همکاری نظامی بین روسیه، ایران و کره شمالی تهدیدی غیرقابل قبول برای امنیت جهانی است.جیمز کاریوکی با تکرار ادعاهای لندن و واشنگتن گفت: مشخص شده است که روسیه موشک‌های بالستیک ایران را برای استفاده در جنگ غیرقانونی خود علیه اوکراین دریافت کرده است. انتقال این تسلیحات تهدیدی مستقیم برای امنیت و ثبات اروپا در سایر نقاط است و باعث افزایش رنج مردم اوکراین خواهد شد. این دیپلمات انگلیسی مدعی شد: موشک‌های بالستیک کوتاه برد ایران به زودی به خاک اروپا می‌رسد.
انتقاد ریابکوف از رفتار آمریکا علیه همکاری‌های ایران و روسیه
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفت: «همکاری بین روسیه و ایران در گذر زمان در بوته آزمون قرار گرفته است. این همکاری شامل عناصری در نقض الزامات بین‌الملل نیست یا تاثیر منفی بر امنیت یا توازن منطقه‌ای نمی‌گذارد.» دیپلمات ارشد روسیه گفت ۲ کشور در بسیاری از حوزه‌ها شامل اقتصاد، سیاست و حمل و نقل همکاری عمیقی دارند.معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: «همکاری فنی-نظامی نیز بین ایران و روسیه وجود دارد. هیچ‌کس این را انکار نمی‌کند. اما این کار ایالات متحده نیست که مداخله و در مسائل دیگران دخالت کند. آن‌ها باید به مشکلات خود رسیدگی کنند.» ریابکوف روز پنجشنبه نیز با اشاره به اتهام‌زنی غرب درباره ارسال موشک‌های ایرانی به این کشور گفت که «بارها شواهد معتبری ارائه شده که نشان می‌دهد چنین همکاری وجود ندارد».
تحلیل سنایی از چرایی فارسی صحبت کردن مقامات اقلیم کردستان در سفر پزشکیان
مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری در پستی در صفحه در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) نوشت: «‏سفر ‎پزشکیان به ‎اقلیم کردستان ‌تاریخچه‌ بی سابقه‌ای از حضور رئیس جمهوری ایران را به ثبت رساند. اربیل و سلیمانیه به وجد آمده بودند و این خوشحالی را با استقبال از پزشکیان با سخن گفتن به فارسی نشان دادند. رئیس اقلیم کردستان شخصیتی ممتاز دارد و جز از دوستی سخن نگفت.»

 قدس 
بهترین انتقام پدرم، عقب‌نشینی کامل اشغالگران از غزه است
عبدالسلام هنیه، پسر شهید اسماعیل هنیه بهترین انتقام خون این شهید را توقف تجاوزات رژیم اشغالگر علیه مردم فلسطین و عقب‌نشینی کامل از غزه دانست. وی در گفت‌وگو با القدس العربی درباره انتقام خون پدرش گفت: «چگونگی پاسخ، به سیاسیون و ایران مربوط است، اما به نظر من توقف جنگ و خروج کامل از غزه، بهترین پاسخ به این جنایت است».
اردنی‌ها خواستار لغو پیمان وادی‌ عربه شدند
شهروندان اردنی با برگزاری راهپیمایی گسترده در پایتخت این کشور خواهان بازگرداندن پیکر ماهر الجازی، قهرمان عملیات استشهادی الکرامه شدند که به هلاکت سه صهیونیست انجامید. به نوشته العربی الجدید، شرکت‌کنندگان در این تظاهرات همچنین خواستار لغو توافق وادی عربه (پیمان صلح دوجانبه) و توافق گازی میان امان و تل‌آویو شدند.

 اعتماد 
رایزنی با مسوولان قوه قضاییه در مورد استادان و دانشجویان بازداشتی
سیمایی‌صراف، وزیر علوم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اساتیدی بوده‌اند که در دوره قبل تعلیق یا اخراج شده‌اند، اما در دولت جدید به دانشگاه بازگشته باشند؟ گفت: بله، کم و بیش بازگشته‌اند، اما حضور ذهن ندارم که چه تعداد هستند . وزیر علوم همچنین در واکنش به احکام تعلیق چندین دانشجو در هفته‌های اخیر در دانشگاه‌های تبریز، تربیت مدرس و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: این افراد مجدد می‌توانند شکایت کنند. اگر کسی محکومیت انتظامی و انضباطی پیدا کرد، می‌تواند شکایت کند و از فرصتی که رییس‌جمهور و معاون اول در این رابطه ایجاد کرده‌اند، استفاده کند و در کمال بی‌طرفی بررسی خواهد شد. سیمایی‌صراف تاکید کرد: قاعدتا در خصوص دانشجویان یا اساتید بازداشتی یا آنهایی که پرونده قضایی دارند ما دخالتی در امور قضایی نمی‌توانیم داشته باشیم ولی یک تفاهم خیلی خوبی با قوه قضاییه داریم که در خصوص پرونده‌های دانشجویی و اعضای هیات علمی که احیانا در این قضایا و حوادث گرفتار شدند در کارگروهی نظرات ما را هم بشنوند. وی ادامه داد: من مطمئن نیستم قوه قضاییه مجدد پرونده را بررسی کند ولی به ما این قول را داده‌اند که در یک کارگروهی پرونده‌ها دوباره مطرح بشود.

 شهروند 
آیت‌الله محفوظی آثار ماندگاری از خود به جا گذاشت
دکتر پزشکیان رئیس جمهور در پیام تسلیت رحلت عالم پارسا آیت‌الله حاج شیخ عباس محفوظی تصریح کرد: این فقیه بزرگوار که از همراهان و پیشگامان نهضت امام خمینی (ره) بود، در کنار تبیین و ترویج معارف دینی و تدریس آموزه‌های مکتب ائمه اطهار علیهم ‌السلام و تربیت شاگردان، با انجام فعالیت‌های مختلف اجتماعی و خیرخواهانه ازجمله تأسیس چندین مرکز علمی و دانشگاهی، آثار ماندگاری از خود به جا گذاشت که توشه‌‌ای ارزشمند برای آخرت ایشان خواهد بود.
۸۱ میلیون ایرانی در سال گذشته یارانه گرفتند
دیوان محاسبات اعلام کرد: در سال گذشته ۸۱ میلیون نفر ایرانی یارانه دریافت کرده‌اند، ۱۶۰ هزار و ۲۰ نفر از فهرست یارانه‌بگیران حذف و ۲ میلیون ۲۲۸ هزار و ۵۲۷ نفر به‌عنوان متقاضی جدید توسط وزارت کار مشمول دریافت یارانه شدند.
جزئیات زمان و مکان برگزاری نشست خبری رئیس‌جمهور
نخستین نشست خبری دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور با رسانه‌های داخلی و خارجی ساعت ۱۵ روز دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار خواهد شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مراقب باشید فضای مجازی و واقعی ضعفی در بنیان عقاید مردم ایجاد نکند
حوزه/ آیت الله العظمی سبحانی در مراسم افتتاحیه مدرسه امام جعفر صادق – علیه السلام – قم در توصیه به طلاب گفتند: شما در حقیقت نگهبان آینده این دین هستید که مراقب باشید فضای مجازی و واقعی ضعفی در بنیان عقاید مردم ایجاد نکند. ایشان در تبیین اینکه نباید هدف غیر از هدایت مردم باشد، افزودند: شما در برج هایی هستید که مراقبت کنید مردم به همان هدایتی که دارند بمانند و از خارج شرور بر این عقاید مردم داخل نشود. ایشان رعایت نظم ظاهری طلاب را تبلیغ عملی دین دانسته و گفتند: تبلیغ با عمل بهتر از تبلیغ با زبان است.

عزت و قدرت مسلمانان در فلسطین مورد هجمه دشمن قرار گرفته است
خبرگزاری تقریب/ آیت الله استادی ضمن تبریک به مناسبت هفته وحدت، کنفرانس وحدت را بسیار موثر دانست و اظهار داشت: صدها سال است که مسلمانان در زمانی که عزت و قدرتشان مورد هجمه دشمن قرار میگیرد گردهم جمع می شوند، در حقیقت زمانی که متفکران و دانشمندان اسلامی رنجی را حس می کردند با ایجاد کنفرانس و جلسات فراوان به دنبال حل مسائل بودند.عضو جامعه مدرسین ، بیان کرد: امروز نیز اولویت فلسطین است؛ جنایات در فلسطین و اتفاقات اخیر این مسئله را بیشتر روشن نمود که مسئله سنی و شیعه مطرح نیست بلکه اصل اسلام مورد هجمه واقع شده است، قدرت های مهم دنیا به دنبال از بین بردن اسلام هستند.وی عنوان کرد: البته دشمن تلاش خود را خواهد کرد تا امت اسلامی را مایوس و ناامید کند؛ آنچه که مهم است این است که امت اسلام نباید ناامید شود بلکه حق همیشه بر باطل پیروز است.

وظیفه علما در عصر غیبت حفظ اصل دین است
ایکنا/ آیت‌الله غروی،ضمن معرفی وظایف علما اظهار کرد: وظیفه علما نشر معارف دین، تبیین و دفاع از آنها است. علمای دین باید خودشان معارف دین الهی را در زمینه‌های مختلف به خوبی دریافت کنند سپس آن علم را به دیگران منتقل کنند و اگر در رابطه با معارف دینی اشکالات و هجمه‌هایی وجود دارد، پاسخ بدهند. عضو جامعه مدرسین ادامه داد: در زمان غیبت امام معصوم وظیفه علما سنگین‌تر است. در واقع باید احکام الهی را بیان، تبیین و دفاع از دین کنند. دیگر وظیفه علما در عصر غیبت این است که اگر زمینه‌اش فراهم باشد، بتوانند یک سری وظایفی که در اسلام وجود دارد، عهده‌دار شوند که یکی از آنها ولایت است و روایاتی نیز در این زمینه از امام باقر – علیه السلام – و امام صادق – علیه السلام – مطرح است. وی افزود: در زمان غیبت کبری، بحث ولایت بر دوش علماست. به عبارت دیگر یکی از وظایفی که به عهده علما هست، این است که شوون مسلمانان را باتوجه به اینکه به احکام الهی احاطه دارند، اجرا کنند و یا به اجرا بگذارند.

آیت الله رجبی بستری شد
حوزه/ آیت‌الله رجبی عضو جامعه مدرسین و رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و عضو مجلس خبرگان رهبری، روز شنبه ۲۴ شهریور ماه، در پی تشخیص تیم پزشکی معالج، برای پاره‌ای از عملیات درمان در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شدند.

ناکامی سازمان جاسوسی آمریکا درترور مادورو
باشگاه خبرنگاران/ وزارت کشور ونزوئلا در بیانیه‌ای از دستگیری ۶ تبعه خارجی از جمله ۳ شهروند ایالات متحده، ۲ شهروند اسپانیا و یک تبعه اهل جمهوری چک در این کشور و خنثی کردن طرح سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) برای ترور نیکلاس مادورو رئیس جمهور این کشور خبر داد. دیوسدادو کابلو وزیر کشور ونزوئلا در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که قرار بود این شهروندان خارجی در طرح سازمان سیا برای سرنگونی دولت ونزوئلا و کشتن چند تن از مقامات ارشد این کشور از جمله مادورو نقش ایفا کنند.وزیر کشور ونزوئلا با اشاره به سلاح‌های کشف شده آمریکایی که به صورت غیرقانونی از سوی ایالات متحده وارد ونزوئلا شده بود، گفت: این سلاح‌ها از گروهی دیگر از عوامل سازمان جاسوسی آمریکا که در توطئه ترور مادورو دست داشتند، کشف و ضبط شده است. وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای بازداشت یک نظامی سابق این کشور در ونزوئلا را تائید و اعلام کرد: ما گزارش‌هایی هم درخصوص بازداشت ۲ شهروند دیگر آمریکایی در این کشور دریافت کرده‌ایم.

آغاز مرحله جدید دهک‌بندی خانوار‌ها در مهر ماه
مهر/ رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان از اعمال سومین مرحله به‌روز رسانی اطلاعات اقتصادی خانوار‌ها در مهرماه خبر داد.علیرضا محمدی با اشاره به بند “د” تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ که براساس آن، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است ضمن به روزرسانی داده‌ها، دو بار در سال با اتکا به داده‌های متقن و ثبتی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و واقعیت‌های اقتصادی کشور، درآمد سرانه خانوار‌ها و قدرت خرید مردم، نسبت به شناسایی گروه‌های مشمول حمایت و مشمولان ماده ۱۳ قانون حّمایت از خانواده و جوانی جمعیت و برقراری حمایت‌‌های یارانه‌‌ای آنها و اعلام حذف گروه‌های پردرآمد از حمایت‌های یارانه‌ای اقدام کند، اظهار کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ نیز به به‌روزرسانی داده‌های خانوار‌ها اشاره و تاکید شده است.

آمریکا می‌خواهد کشور‌های بیشتری در جنگ اوکراین درگیر شوند
فارس/ یک مقام ارشد بلاروس گفت: ایالات متحده آمریکا خواهان درگیر کردن کشور‌های بیشتر در جنگ اوکراین است.«اولگ گایدوکِویچ» نایب رئیس کمیته امور بین‌الملل مجلس نمایندگان و رئیس حزب لیبرال دموکرات بلاروس در یک میزگرد سیاسی تاکید کرد: ایالات متحده امروز یک دغدغه دارد؛ درگیر کردن هر چه بیشتر کشور‌ها در یک مناقشه نظامی.وی تصریح کرد: یکی از اهداف آمریکایی‌ها این است که اطمینان حاصل کنند اروپا هرگز قوی نشود؛ و به یک دلیل ساده نمی‌تواند قوی باشد. از یک طرف جنگ در حال وقوع است و اروپایی‌ها مجبور هستند برای این جنگ پول خرج کنند و از طرفی دیگر مجبورند تحریم کنند. یعنی هم به خاطر جنگ و هم به خاطر اقتصاد نمی‌توانند قوی باشند و آمریکایی‌ها از این بابت خوشحال هستند.

نتانیاهو مانع رسیدن به توافق است
تسنیم/ خانواده‌های اسرای اسرائیلی در غزه با برگزاری تجمعی اعلام کردند که بنیامین نتانیاهو مانع رسیدن به توافق است و با بودن او، جنگ تا ابد ادامه می‌یابد.خانواده‌های اسرای اسرائیلی در غزه تاکید کردند گسترش عملیات نظامی در شمال بدون دستیابی به توافق مبادله اسرا، به معنی حکم اعدام اسرا خواهد بود. این خانواده‌ها در بیانیه‌ای عنوان کردند مادامی که نتانیاهو در قدرت باقی بماند، این جنگ تا ابد ادامه خواهد یافت.

یک آمریکایی دیگر در اعتراض به تداوم جنگ غزه خودسوزی کرد
تسنیم/ یک شهروند آمریکایی در اعتراض به تداوم جنگ غزه در بوستون ایالات متحده آمریکا دقیقاً روبروی کنسولگری رژیم صهیونیستی در بوستون، دست به خودسوزی زد درحالیکه بر اساس گزارش‌ها این پنجمین نفر در این کشور است که به اینگونه اعتراض خود را نشان داده است. این حادثه در سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر در نیویورک رخ داده است. پس از مدت کوتاهی تعداد زیادی از ماموران پلیس در محل حاضر شدند. منابع آمریکایی عنوان کردند که این شهروند آمریکایی در ویدیوئی که قبل از حادثه منتشر کرده بود، اعلام کرده است: نام من مت نلسون است و می خواهم دست به اقدام اعتراضی تندی بزنم. همه ما در قبال نسل کشی بی وقفه در غزه مسئول هستیم.

حمله موشکی یمن به تل‌آویو
ایسنا/ در پی انتشار اخباری از حمله موشکی به تل‌آویو، ارتش اشغالگر در بیانیه‌ای منبع این حمله را یمن اعلام کرد. ارتش اشغالگر امروز، یکشنبه مدعی رهگیری یک موشک زمین به زمین بر فراز منطقه فرودگاه «اللد» بین تل‌آویو و بیت المقدس شد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد: موشکی که از یمن پرتاب شد در منطقه‌ای خالی از سکنه در مرکز اسرائیل در شرق تل‌آویو فرود آمد و سرنگون شد. ارتش اشغالگر افزود: نتایج رهگیری‌ها در دست بررسی است. شبکه المیادین نیز گزارش داد: آتش‌سوزی در محلی که موشک در تل‌آویو هدف قرار داده بود، رخ داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *