خبر روز ۱۴۰۳/۰۶/۲۴

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
مصرف ۲۳ درصد آب شرب کشور در تهران
محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: هم‌اکنون ۲۳ درصد از مجموع آب‌شرب کشور در استان تهران مصرف می‌شود و این استان به‌دلیل محدودیت‌های منابع آبی، امکان بارگذاری جمعیت بیشتر را ندارد. در یک دهه اخیر مشترکان استان تهران ۳۱ درصد رشد داشته‌اند.
توقف تخصیص گازوئیل بدون بارنامه
کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: مرحله نخست طرح آزمایشی تخصیص گازوئیل به ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور تا پایان شهریور به اتمام می‌رسد. در این طرح، دیگر به خودروهایی که بارنامه یا صورت‌وضعیت مسافری صوری داشته باشند، گازوئیل با قیمت یارانه‌ای تعلق نمی‌گیرد.
عاملان جنایت میرجاوه دستگیر و مجازات شوند
عارف، معاون اول رئیس‌جمهور درگفت‌وگوهای تلفنی جداگانه بااسکندر مومنی، وزیر کشور و محمد کرمی، ‌استاندار سیستان و بلوچستان، ضمن تسلیت به خانواده شهدای شجاع و مخلص فراجا، وضعیت امنیت منطقه را جویا شد و بر بررسی همه‌جانبه ابعاد این حادثه تروریستی تأکید کرد. وی همچنین برضرورت پیشگیری از تکرار وقوع این‌گونه حوادث تروریستی با تقویت مرزهای کشور و ایجاد آرامش روانی در میان مردم شریف استان سیستان‌و‌بلوچستان تأکید کرد.معاون اول رئیس‌جمهور همچنین بر لزوم رسیدگی به خانواده‌های شهدای مرزبان تأکید کرد و به وزیر کشور گفت: با بسیج همه امکانات انتظامی و امنیتی، عوامل این حادثه هرچه سریع‌تر دستگیر و مجازات شوند. عارف تأکید کرد: تا بازداشت و مجازات عاملان این جنایت تروریستی، پیگیری‌ها از سوی وزارت کشور ادامه یابد و با هماهنگی وزارت اطلاعات، قوه قضاییه و ستاد کل نیروهای مسلح، راه تکرار بر این جنایات کور و غیرانسانی بسته شود. همچنین اسکندر مومنی، وزیر کشور و محمد کرمی، ‌استاندار سیستان‌و‌بلوچستان در این گفت‌وگوهای تلفنی، گزارشی از نحوه وقوع حادثه و چگونگی شهادت سه نیروی خدوم مرزبانی فراجا ارائه کردند.

 همشهری 
احضار ۴ سفیر اروپایی به وزارت امور خارجه
در پی تداوم اظهارات غیرسازنده برخی طرف‌های اروپایی به بهانه ادعای دخالت در مناقشه اوکراین و وضع برخی تحریم‌ها علیه ایران، روسای نمایندگی‌های انگلیس، فرانسه، هلند و آلمان به وزارت امور خارجه ایران احضار شدند.
هشدار ایران به آژانس
نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در نشست فصلی شورای حکام آژانس تأکید کرد که ایران در گفتار و عمل، تمایل خود را برای تعامل سازنده با آژانس نشان داده‌است، اما در واکنش به اقدام‌های نسنجیده تردیدی نخواهد کرد.
«ارس»؛ جایگزین مناسب برای «زنگزور»
علی خضریان، عضو کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌خارجی مجلس در تشریح سفر هیأت پارلمانی ایران به جمهوری‌ آذربایجان با تأکید بر اینکه سیاست‌خارجی تهران مبتنی بر منطقه‌گرایی است، گفت: تسریع در تکمیل گذرگاه ارس به‌عنوان جایگزین مناسب برای کریدور زنگزور مورد تأکید تهران و باکو است.

 کیهان
غبارروبی مضجع مطهر حضرت امام رضا با حضور رهبر معظم انقلاب
همزمان با روزهای آغازین ماه ربیع‌الاول، مراسم غبارروبی ضریح مطهر حرم ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌آلاف‌التحیه‌والثنا با حضور حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی، جمعی از علما، تولیت آستان قدس و خادمان آستان مقدس رضوی برگزار شد. در این مراسم سرشار از فضای معنویت و عطر ولایت و امامت، مداحان با زمزمه‌ زیارات جامعه‌ی کبیره و امین‌الله به ذکر مناقب و مراثی اهل‌بیت سلام‌الله‌علیهم به مناسبت ایام شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام پرداختند و با حضرت رضا – علیه السلام – راز و نیاز کردند. در حاشیه این مراسم، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با حضور بر مزار شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی فاتحه قرائت کردند.
امضای ۱۴ سند همکاری میان مقامات ایران و عراق
مقامات عالی‌رتبه ایران و عراق در حضور رؤسای دولت‌های دو کشور، ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه‌ای، فنی-مهندسی، بازرگانی، حمل‌ونقل، سیاسی، ورزشی، کشاورزی و زیارتی به امضا رساندند.
اجرای کامل توافقات امنیتی ضامن تقویت ثبات و امنیت در دو کشور خواهد بود
رئیس‌جمهور در نشست مطبوعاتی مشترک با آقای «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، ضمن ابراز خرسندی از اینکه اولین سفر خارجی وی به مقصد همسایه دیرین و مسلمان عراق انجام شده، تصریح کرد: خرسندم که قبل از حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به عراق آمده‌ام تا با برادرانم در دولت این کشور توافقات صورت گرفته از قبل را مرور و ۱۴ سند همکاری جدید نیز به امضا برسانیم. وی موقعیت مهم ایران و عراق در جغرافیای جهان را فرصتی بزرگ در کانون اتصال سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا دانست که در رایزنی‌های صورت گرفته با مقامات عالی عراق به طور جدی مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد در برنامه جامع راهبردی بلندمدتی که دو کشور توافق کرده‌اند تدوین کنند، به این مسئله به طور شایسته پرداخته شود. رئیس‌جمهور همچنین به توافقات امنیتی میان دو کشور اشاره و اجرای دقیق و کامل آن را ضامن تقویت ثبات و امنیت در دو کشور به خصوص در مناطق مرزی عنوان کرد و گفت: اجرای کامل این توافقنامه، نقشه دشمنان آرامش، صلح و ثبات منطقه و دو کشور ایران و عراق را خنثی خواهد کرد.
هلاکت و زخمی‌شدن ۹۶ نظامی صهیونیست در عملیات انتقامی «روز اربعین»
با گذشت حدود ۱۹ روز از عملیاتِ انتقام حزب‌الله که به خونخواهی «فؤاد شُکر»، از فرماندهان ارشد این جنبش انجام شد، منابع امنیتی در اروپا فاش کردند که در این عملیات ۲۲ نظامی صهیونیست به هلاکت رسیده و ۷۴ نظامی صهیونیست نیز زخمی شده‌اند. صهیونیست‌ها مدعی شده بودند، موشک‌ها و پهپادهای حزب‌الله را رهگیری کرده‌اند!
پیکر آیت‌الله محفوظی در بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت(سلام‌الله‌علیها) به خاک سپرده شد
پیکر آیت‌الله حاج شیخ عباس محفوظی (ره) صبح پنجشنبه ساعت ۱۰ صبح همزمان با سالروز شهادت امام حسن عسکری – علیه السلام – با حضور علما، شاگردان و اقشار مختلف مردم در قم تشییع شد. پیکر آن عالم فقید از مسجد امام حسن عسکری تا حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) تشییع و پس از اقامه نماز توسط آیت‌الله العظمی سبحانی و طواف گرد مضجع شریف در بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت (سلام‌الله‌علیها) به خاک سپرده شد. همچنین مراسم ارتحال آیت‌الله عباس محفوظی عضو فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضور علما، اساتید حوزوی و زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) در مسجد اعظم قم برگزار شد.

 ایران 
استقبال بی‌نظیر اقلیم کردستان عراق از پزشکیان
پنجشنبه گذشته به عنوان دومین روز سفر رئیس‌جمهور به عراق، به حضور در اقلیم کردستان عراق اختصاص داشت. پزشکیان با استقبال «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق وارد این شهر شد. وی همچنین در دیدار رسمی با نچیروان بارزانی، ضمن ابراز خرسندی از اینکه به عنوان نخستین رئیس‌جمهور اسلامی ایران به این منطقه سفر کرده است، تأکید کرد: باید به سوی توافق و تفاهم هر چه بیشتر در راستای تقویت ارتباطات با هدف پیشرفت و توسعه متقابل حرکت کنیم. وی با بیان اینکه علاقه‌مند به گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با اقلیم کردستان عراق هستیم، تصریح کرد: لازم است با تقویت همکاری‌ها، شرایط امنیتی لازم برای تقویت مراودات و تعاملات اقتصادی و تجاری فیمابین را بخصوص در مناطق مرزی فراهم آوریم.
انقلاب اسلامی هویت ما را احیا کرد
نچیروان بارزانی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد واردات این منطقه از جمهوری اسلامی ایران است، سفر پزشکیان را یک رویداد تاریخی و مهم برشمرد و گفت: مردم ما هرگز حمایت‌ها و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران بویژه فداکاری‌های شهید سلیمانی در شرایط سخت را فراموش نخواهند کرد. وی اضافه کرد: باور ما این است که انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) و الطاف رهبر معظم انقلاب اسلامی هویت ما را احیا کرد و همواره خود را مدیون شما می‌دانیم. رئیس اقلیم کردستان تأکید کرد: اقلیم کردستان عراق هرگز برای ایران تهدیدی نخواهد بود، برعکس تلاش خواهیم کرد فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران باشیم.
مدرکی برای ارسال موشک‌های ایران به روسیه نداریم
رئیس‌جمهور اوکراین اذعان کرد که هیچ مدرکی مبنی‌بر ارسال موشک‌های ایران به روسیه ندارد. ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین پس از طرح ادعاهایی از سوی مقامات و رسانه‌های امریکایی مبنی بر اینکه ایران موشک بالستیک کوتاه‌برد در اختیار روسیه قرار داده است، گفت هیچ شواهدی دال بر انتقال این موشک‌ها از سوی تهران ندارد. زلنسکی روز چهارشنبه و در پاسخ به این سؤال که آیا انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را تأیید کرده یا خیر؟ گفت: یک بار دیگر، من هنوز نمی‌توانم استفاده از این موشک‌ها را تأیید کنم. تنها زمانی می‌توانم آن را تأیید کنم که شواهدی داشته باشیم.

 خراسان 
هیچ مستشار ایرانی در حمله رژیم صهیونیستی به مصیاف سوریه آسیب ندیده یا اسیر نشده است
سفارت ایران در سوریه اعلام کردکه هیچ مستشار ایرانی در حمله رژیم صهیونیستی به مصیاف سوریه آسیب ندیده یا اسیر نشده است. رسانه‌های صهیونیستی مدعی اسارت دو ایرانی با استفاده از هلی برن نیروهای صهیونیستی در جریان حمله اخیر به مصیاف شده اند.
افتتاح پنجمین پایگاه هوانیروز سپاه
پنجمین پایگاه هوانیروز سپاه پاسداران در ارومیه با حضور فرمانده کل سپاه افتتاح شد. فرمانده هوانیروز سپاه گفت: بالگردهای رزمی و هجومی شاهد ۲۷۸، بل-۲۱۴، بل-۲۰۹ (کبری)، میل-۱۷ و بل-۲۰۶ از جمله بالگردهای این پایگاه هستند.
شهادت ۳ نفر از نیروهای هنگ مرزی
بر اثر تیراندازی سرنشینان مسلح یک دستگاه خودروی پژو به سمت خودروی هنگ مرزی میرجاوه در مجاورت پمپ بنزین تعداد ۳ نفر از نیروهای هنگ مرزی (۲ سرباز و یک کادر) به درجه رفیع شهادت نائل شدند. گروهک تروریستی جیش‌العدل با صدور اطلاعیه‌ای مسئولیت این حادثه تروریستی را برعهده گرفت.
اقدام قضایی، پایان خط است
دادستان کل کشور گفت: اقدامات زیادی در خصوص بی‌حجابی یا بدحجابی انجام شده اما باز هم هست و تعطیل نشده است. مکرر گفتیم بحث اقدام قضایی، پایان خط است و ابتدا باید از طریق ارشاد و نهی از منکر اقدام شود.کسی حق ندارد در خیابان با کسی برخورد فیزیکی داشته باشد.تمرد از دستور پلیس جرم است و فرد مجرم تعقیب و مواخذه می‌شود.

 جوان 
پیام تشکر رهبر معظم انقلاب از مهمان‌نوازی موکب‌داران، ملت و دولت عراق در اربعین حسینی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، در پیامی از میزبانی موکب‌داران و ملت بزرگ عراق در ایام اربعین حسینی تشکر کردند. آقای دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور اسلامی ایران لوح و متن عربی این پیام را در جریان سفر به کشور عراق به نخست وزیر این کشور اهدا کرد.
در پیام رهبر معظم انقلاب آمده است: اولین کلمه تشکر است؛ از صمیم قلب، از طرف خودم و از طرف ملت بزرگ ایران تشکر می‌کنم: هم از شما موکب‌داران که در ایام اربعین، کرامت را و رحمت و مودت را به منتهی درجه رسانده‌اید؛ هم از همه ملت بزرگ عراق و هم از مسئولان در دولت عراق که امنیت را و فضا را و زمینه را فراهم کرده‌اند؛ هم بخصوص از علمای بزرگوار و مراجع عظام عراق که فضای زیارت را، فضای برادری بین آحاد مردم و بین دو ملت را فراهم کرده‌اند؛ حقیقتاً جای تشکر دارد.
رفتار شما برادران عزیز عراقی در مواکب میان راه و رفتار کریمانه شما با زائران حسینی، در دنیای امروز نظیر ندارد، همچنان که خود راه‌پیمایی اربعین در تاریخ نظیر ندارد و همچنان که حراست از امنیت و سلامت ده‌ها میلیون نفر، در دنیای ناامن کنونی کاری بزرگ و بی‌نظیر است. شما کرامت اسلامی و کرامت عربی را در رفتار خودتان و اعمال خودتان نشان داده‌اید، و همه به عشق سید‌الشهدا(سلام‌الله‌علیه) است. این عشق به حسین‌بن‌علی یک امر استثنائی است؛ شبیه این را در هیچ جا، در هیچ زمان، سراغ نداشتیم و نداریم. امیدواریم خداوند متعال این عشق را در دل‌های شما، در دل‌های ما، روزبه‌روز افزایش بدهد. امروز دامنه این جاذبه محبت به گستره‌ای تبدیل شده است که از عرصه پرشور غزه تا بسیاری از جوامع غیر مسلمان را شامل می‌شود؛ والحمدلله.

 وطن امروز
وحدت اولویت‌ جهان اسلام است
حجت‌الاسلام صدیقی خطیب موقت جمعه تهران گفت: وحدت از اولویت‌های جهان اسلام است، به همین دلیل مهم‌ترین سلاح دشمن برای استعمار، ایجاد تفرقه است. حجت‌الاسلام کاظم صدیقی همچنین اظهار داشت: امروز دشمن با اساس اسلام در حال جنگ است و کاری به شیعه و سنی ندارد و مساجد را مورد هدف قرار می‌دهد.
دیدار معاون وزیر دفاع عربستان با دریادار سیاری
معاون وزیر دفاع عربستان سعودی با امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش دیدار کرد. پیش از شروع رسمی اجلاس «صلح و امنیت جهانی» در کشور چین، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی با امیر دریادار سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. در این دیدار، ۲ طرف بر اجرایی شدن سند همکاری امضاء شده در چین و ضرورت توسعه همکاری‌های نظامی دوجانبه و نیز ارتقای همکاری و هماهنگی برای ارتقای امنیت منطقه‌ای تأکید کردند. همچنین امیر دریادار سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در این دیدار، حضور بیگانگان در منطقه را نه‌تنها مانع برقراری امنیت، بلکه برهم زننده امنیت و ثبات منطقه عنوان کرد.

 مردم سالاری 
تأکید مسکو بر توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور
سرگئی شایگو دبیر شورای امنیت ملی روسیه در دیدار با علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، بر سیاست قطعی و ثابت کشورش در مورد زنگزور تأکید کرد.شایگو در این دیدار که در حاشیه اجلاس مقامات بلندپایه امنیتی گروه بریکس در سن پترزبورگ برگزار شد، افزود: روسیه بر توافقات پیشین با تهران درخصوص زنگزور پایبند است و سیاست مسکو در این زمینه هیچگونه تغییری نکرده است. دبیر شورای امنیت ملی روسیه افزود: مسکو در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی، از حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند.
بودجه قابل دفاعی را در مهلت قانونی، تقدیم مجلس کنیم
جلسه هیأت دولت به دلیل سفر رئیس جمهوری به عراق به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و محمدرضا عارف با بیان اینکه ضرب الاجل قانونی مجلس را برای تقدیم بودجه رعایت می‌کنیم، گفت: اطمینان داریم که لایحه بودجه قابل دفاعی را به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهیم کرد. معاون اول رئیس جمهوری در ادامه با تأکید بر آنکه اولویت تمامی دستگاه‌ها در شهریور ماه باید بودجه و تدوین آیین نامه‌های مربوط به آن باشد، گفت: از تمامی وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های دولتی خواسته ام در این امر با دقت عمل کنند و قطعا باید صدای واحدی درباره بودجه از دولت شنیده شود.
۲ میلیون اتباع غیرمجاز از کشور اخراج می‌شوند
رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به استان کرمان به خبرنگاران گفت: نشست مشترک اعضای کمیسیون با سردار احمدرادان فرمانده نیروی انتظامی کشور و تعدادی از مدیران و معاونان ایشان به همران مسوولان مرزبانی و مسوولان استان کرمان برگزار شد. وی افزود: سردار رادان در این نشست موضوع مرز را بسیار جدی عنوان و تأکید کرد هرچقدر برای آن هزینه شود، درآمد و امنیت خواهد داشت. همچنین حرکت شتابان پلیس به سمت هوشمند شدن را یادآور شدند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فرمانده نیروی انتظامی به اقدامات پلیس از جمله وجود پابند الکترونیکی برای سارقان حرفه‌ای و به حداقل رساندن زمان خروج زائران اربعین که سبب رضایت زائران شد، اشاره کرد. همچنین او کاهش ۲۸ درصدی سرقت در کشور را یادآور شد و از افزایش ۳۰ درصدی کشف سرقت خبر داد. رضایی گفت: طبق سخنان سردار رادان، قرار است ۲ میلیون اتباع غیرمجاز بیگانه از کشور اخراج شوند و به اصلاح قوانین در حوزه مرز تأکید داشتند.

 قدس
حمایت روسیه از مسیر مواصلاتی ایران
دبیر شورای عالی امنیت ملی با رئیس جمهور روسیه دیدارکرد. در این ملاقات که در اقامتگاه تابستانی پوتین در سن‌پترزبورگ انجام شد، طرفین در باره همه مسائل مرتبط با روابط دوجانبه گفت‌وگو و مسائل مرتبط را بررسی کردند.علی‌اکبر احمدیان با اشاره به آغاز به کار دولت جدید در کشورمان تأکید کرد رویکرد توسعه مناسبات دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در دولت آقای مسعود پزشکیان نیز ادامه خواهد داشت.
رئیس جمهوری روسیه نیز در این دیدار، با اشاره به برگزاری نشست آتی سران گروه بریکس در روزهای اول تا سوم آبان ۱۴۰۳ افزود: روسیه منتظر رئیس جمهوری جدید ایران در نشست بریکس در کازان خواهد بود.وی ادامه‌داد: در جریان نشست بریکس در کازان با رئیس جمهوری ایران دیدار جداگانه‌ای خواهم داشت.رئیس جمهوری روسیه با اشاره به روند تدوین موافقت نامه همکاری‌های جامع بلندمدت دو کشور اظهار کرد: روسیه منتظر سفر جداگانه رئیس جمهور ایران برای امضای توافق‌نامه جدید مشارکت راهبردی است.وی با بیان اینکه روسیه مصمم به همکاری با ایران در حوزه‌های مختلف است، یادآور شد: حجم مبادلات تجاری دو کشور در شش‌ماهه نخست سال جاری میلادی، حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.پوتین با ابراز خرسندی از اینکه همکاری با روسیه برای رئیس جمهور جدید ایران نیز یک اولویت است، توسعه کریدور شمال-جنوب را از پروژه های دارای اولویت دو کشور خواند.رئیس جمهوری روسیه تأکید کرد: از مسیر مواصلاتی ایران حمایت می‌کنیم.
پیام یحیی السنوار خطاب به سیدحسن نصرالله
یحیی السنوار رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در پاسخ به پیام تسلیت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، پس از ترور شهید اسماعیل هنیه پیامی صادر کرد. در این پیام آمده است: «از اعلام همبستگی و اقدامات پربرکت جناب‌عالی در جبهه‌های محور مقاومت سپاسگزاریم». السنوار افزود: اتحاد ملت فلسطین پیرامون گزینه جهاد و مقاومت است. ما تا اخراج اشغالگران و برپایی کشور مستقل خود در این مسیر حرکت خواهیم کرد.
دیگر با هریس مناظره نمی‌کنم!
نخستین مناظره انتخابات آمریکا میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور کنونی با جنجال‌ گسترده‌ای همراه بود. طرفین بخش عمده‌ای از مناظره را به اتهام‌زنی و سرزنش یکدیگر اختصاص دادند، جایی که به اذعان تحلیلگران نامزد جمهوری‌خواهان در دفاع از خود ناتوان نشان داد. پس از این اتفاق، ترامپ در شبکه اجتماعی تروث (Truth) اعلام کرد مناظره دیگری با نامزد حزب دموکرات برگزار نخواهد شد. این پیام پس از آن منتشر شد که جدیدترین نظرسنجی رویترز – ایپسوس نشان می‌دهد اقبال هریس برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۴۷ درصد و ترامپ ۴۲ درصد است.

 شهروند 
نیروهای مسلح ایران بزرگ‌ترین سازمان ضدتروریستی جهان است
معاون هماهنگ‌کننده ارتش در اجلاس پکن گفت: امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین و مقتدرترین سازمان ضد‌تروریستی جهان محسوب می‌شود و در سطح منطقه با هرگونه خودسری، بی‌انضباطی و عدم‌پایبندی به مبانی و اصول بین‌المللی به جد برخورد خواهد کرد. امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، طی سخنرانی در اجلاس امنیتی شیانگ‌شان پکن اظهار داشت: دنیایی که در آن به سر می‌بریم هم‌اکنون سرشار از تنش‌ها، جنگ‌ها و تقابل‌هایی است که نسل بشر را با خطراتی بسیار مواجه کرده است.
آمده‌ایم زمین را برای ظهور حضرت ولی‌عصر آماده کنیم
فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه امام زمان – عجل الله تعالی فرجه الشریف – زمین را سرشار از عدل و قسط می‌کنند در حالی که زمین از سوی جنایت‌کاران سرشار از ظلم شده است، گفت: حضرت حجت – عجل الله تعالی فرجه الشریف – احیاکننده مجدد سنت‌ها و احکام الهی هستند. سردار سلامی در برنامه صبحگاه مشترک نیروهای مسلح که با عنوان عهد سربازی همزمان با سالروز امامت حضرت حجت در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار کرد: توصیفات وجود شریف و مقدس حضرت امام عصر در فرازهای زیبا و معنوی دعای ندبه به خوبی جلوه‌گر ابعاد عظیم آن وجود نازنین و موهبت برای بشریت است. فرمانده سپاه پاسداران اضافه کرد: ما آمده‌ایم زمین را برای ظهور حضرت حجت – عجل الله تعالی فرجه الشریف – آماده کنیم و زمین تمام ظرفیت‌های خود را به جهان نشان دهد. وی با بیان اینکه پیوند خوردن آسمان و زمین یکی از نشانه‌های ظهور است، یادآور شد: انقلاب اسلامی در این مسیر قدم بر می‌دارد و ما نیز در کنار رهبری که نایب امام زمان – عجل الله تعالی فرجه الشریف – است تا آخرین نفس ایستاده و در امتداد زمین‌وزمان حرکت می‌کنیم.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

انتقال فرهنگ شهادت، هدف برگزاری یادواره شهدا است
ایرنا/ رییس جامعه مدرسین گفت: ترویج و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه به‌ ویژه به نسل جوان از اهداف اصلی برگزاری یادواره شهدا است. آیت‌الله حسینی‌بوشهری شامگاه چهارشنبه در آیین سی و چهارمین یادواره ۸۵ شهید شهر بسطام شاهرود، افزود: یادواره شهدا برگزار می‌شود تا فرهنگ شهیدان را به نسلی که دوران دفاع مقدس را ندیده‌اند، منتقل کنیم. وی با بیان اینکه خانواده شهدا شمع این مجالس و محافل هستند، ابراز کرد: شهیدان دوران دفاع مقدس با روحیه اخلاص، ایثار و فداکاری برای دفاع از خاک میهن اسلامی رفتند که این فرهنگ بالا خود یک مکتب است. در غوغای فرهنگ شبیخونی و تهاجمی دشمنان، باید این مکتب را به نسل جوان انتقال داد تا راه درست را از نسخه دشمن تشخیص دهند. وی بیان ویژگی‌ها و وصایای شهدا را در این یادواره‌ها ضروری خواند و گفت: خواندن وصیت‌نامه شهدا نشان می‌دهد که آنان به چه مسایلی حساس بودند و اگر آنها در این زمان حضور داشتند چه واکنشی در برابر مشکلات از خود بروز می‌دادند.

بیعت با امام زمان جدای از بیعت با ولی فقیه نیست
حوزه/ آیت‌الله خاتمی در گردهمایی منتظران ظهور که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار کرد: در عصر غیبت حضرت ولی عصر – عجل الله تعالی فرجه الشریف – دین داری بسیار سخت است و در کتاب بحار آمده است، پیامبر فرمودند که دین داری در عصر غیبت حضرت ولی عصر – عجل الله تعالی فرجه الشریف – مثل آن است که درخت پر از خار را در شب تاریک از جا در بیاوریم. عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: مساله مهم امروز اطاعت از جانشین حضرت ولی عصر – عجل الله تعالی فرجه الشریف – یعنی ولی فقیه است و در روایات چنین آمده که ولی فقیه فقط رهبر سیاسی نیست بلکه جانشین امام زمان است ضمن اینکه بیعت با امام زمان جدا از بیعت با ولی فقیه نیست.

ایران بارویکرد جامع و راهبردی در حال تغییر معادلات است
رسا/ آیت‌الله اعرافی در خطبه اول نماز جمعه این هفته قم با اشاره به آغاز سال تحصیلی با تأکید بر اینکه رشد و پیشرفت علمی و فناوری کشور باید به شکل سریع ادامه پیدا کند، خاطرنشان کرد: رشد علمی و فناوری ایران اسلامی علی رغم تهدید و تحریم های ناجوانمردانه دشمنان داخلی و خارجی رشد مطلوبی است اما در برخی از دولت ها فراز و فرودهایی داشته که باید این رشد علمی ادامه پیدا کند. امام جمعه شهر قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هفته دفاع مقدس ابراز کرد: ملت ایران در دفاع مقدس دکترینی خلق کرد و الگویی را به جهان نشان داد که می توان در یک جنگ نابرابر بر دشمن غالب و پیروز شد. مدیر حوزه های علمیه با اشاره به انتقام خون شهید اسماعیل هنیه اظهار داشت: ایران با رویکرد جامع، راهبردی و با تسلط بر اعصاب خود در حال تغییر معادلات است و هرروز در حال انتقام از رژیم صهیونیستی است و البته انتقام سخت هم در زمان مناسب گرفته خواهد شد.

ادعای آمریکا مبنی بر فشار بر اسرائیل
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که واشنگتن به فشار بر رژیم صهیونیستی برای تغییر رویه در جنگ و محافظت از غیرنظامیان ادامه خواهد داد.متیو میلر گفت: ما می‌دانیم که نیرو‌های امنیتی اسرائیل باید تغییراتی را در شیوه عملیات خود در کرانه باختری ایجاد کنند، زیرا اکنون دو شهروند آمریکایی کشته شده اند.وی ادامه داد: بنابراین بسیار واضح است که آنها باید تغییراتی در اصول و رویه خود ایجاد کنند و ما همچنان به آنها در این خصوص فشار می‌آوریم. اخیرا کامالا هریس کشته شدن فعال آمریکایی ترک تبار را در تظاهراتی در کرانه باختری اشغالی، محکوم و اظهارات تندی را علیه نظامیان اسرائیل ارائه کرد و خواستار پاسخگویی کامل تل آویو شد. وی مرگ «عایشه نور» فعال آمریکایی – ترکیه‌ای را “تراژدی وحشتناکی که هرگز نباید اتفاق می‌افتاد” خواند و گفت: هیچکس نباید به خاطر شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز کشته شود. تیراندازی که منجر به مرگ او شد غیرقابل قبول است و سؤالات مشروعی را در مورد رفتار نیرو‌های ارتش اسرائیل ایجاد می‌کند.»

رونمایی سیاست سختگیرانه هلند در قبال پناهجویان
باشگاه خبرنگاران/ نخست وزیر هلند از سختگیرانه‌ترین سیاست مهاجرتی این کشور رونمایی و اعلام کرد آمستردام خواستار خروج از سیاست مشترک اروپا در قبال پناهجویان خواهد شد. دیک اسخوف اعلام کرد: ما نمی‌توانیم همچنین بار موج گسترده مهاجران به کشورمان را تحمل کنیم. مردم در حال تجربه بحران پناهجویی هستند. وی ضمن ارائه طرح سه ساله دولت برای مقابله با موج مهاجران افزود: بزودی یک برنامه اضطراری معرفی می‌کنیم که چند رویه مختلف دارد و مهاجرت و پناهجویی را سخت‌تر می‌کند.

ادعای جدیدترامپ در مورد ایران
باشگاه خبرنگاران/ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در واکنش به بازدید رهبر کره شمالی از تأسیسات هسته‌ای این کشور و همچنین ادعا‌های غربی‌ها درباره ارسال موشک‌های بالستیک ساخت ایران به روسیه مدعی شد که در صورت پیروزی در انتخابات می‌تواند این مسائل را حل کند. در حالی‌که در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، به دلیل ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیرو‌ی قدس سپاه پاسداران، خروج آمریکا از برجام، اعمال تحریم‌ها علیه ایران و… روابط آمریکا و ایران بیش‌ازپیش تیره‌وتار بود، ترامپ ادعا کرده است که می‌تواند «با تماس تلفنی» با ایران مسائل را برطرف کند. وی در این باره گفت: «من می‌توانم تماس تلفنی برقرار کنم و بیشتر مسائل را حل کنم. ممکن است مجبور شوم چند دفعه دیدار هم داشته باشم.» انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کمتر از دو ماه دیگر و در ۵ نوامبر ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد.

حکم اعدام برای ۳ شهروند آمریکا
باشگاه خبرنگاران/ یک دادگاه نظامی در کنگو حکم اعدام ۳۷ نفر از جمله ۳ آمریکایی را به جرم تلاش برای کودتا در جمهوری دموکراتیک کنگو صادر کرد. ۱۹ مه (۳۰ اردیبهشت) امسال چندین مرد مسلح مدت کوتاهی دفتر ریاست جمهوری کنگو را در پایتخت این کشور اشغال کردند. در پی این کودتای نافرجام، رئیس این گروه که «کریستین مالانگا» نام داشت توسط نیرو‌های امنیتی کشته شد. مالانگا سیاستمدار اپوزیسیون اهل کنگو بود که مدتی در آمریکا مستقر شده بود.

بیانیه پایانی مادرید خواستار خروج اسرائیل از غزه شد
مهر/ نشست وزیران خارجه درباره موضوع فلسطین که در مادرید برگزار شد، از همه طرف‌ها و اعضای سازمان ملل خواست به نشست گسترده درباره وضعیت غزه و اجرای راه‌حل دو دولتی به عنوان یک مسیر برای دستیابی به صلح عادلانه و همه جانبه در حاشیه نشست بعدی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲۶ سپتامبر امسال بپیوندند. در بیانیه مشترک این نشست که روز جمعه منتشر شد، شرکت‌کنندگان در این نشست خواستار خروج کامل نیرو‌های اشغالگر اسرائیل از غزه از جمله کریدور فیلادلفیا و بازگرداندن کنترل کامل به تشکیلات خودگردان فلسطین به سمت فلسطینی گذرگاه رفح و بقیه مناطق مرزی شدند. این نشست لزوم تعهد مشترک به اجرای راه حل دو دولتی را به عنوان تنها راه دستیابی به صلح و امنیت پایدار ضروری دانست. این بیانیه تشدید خطرناک در کرانه باختری را محکوم کرد و خواستار توقف فوری حملات نظامی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان شد.

ادعای یسرائیل کاتس: بورل از ایران حمایت می‌کند
فارس/ وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که از نشست تشکیل دولت فلسطین در اسپانیا عصبانی است، شروع به لفاظی علیه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کرد. کاتس، جوزپ بورل، را به نزدیک بودن به ایران و پیوستن به کمپین نفرت پراکنی علیه اسرائیل پس از شرکت در مذاکراتی که به میزبانی اسپانیا در مورد تشکیل کشور فلسطین برگزار شد، متهم کرد. کاتس مدعی شد: بورل به جای تحت فشار قرار دادن اتحادیه اروپا برای پیوستن به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، از ایجاد یک کشور تروریستی فلسطینی تحت کنترل ایران و محور شرارت علیه اسرائیل، کشور‌های عربی میانه رو و اروپا حمایت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *