خبر روز ۱۴۰۳/۰۶/۱۷

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
۲۶ شهریور اولین نشست خبری رئیس‌جمهور
نخستین نشست خبری مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان روز دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. سیدمهدی طباطبایی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور با اعلام این خبر در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: در این نشست خبری که با تغییراتی نسبت به ادوار گذشته برگزار خواهد شد، رئیس‌جمهور اسلامی ایران پاسخگوی سوالات خبرنگاران و رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف داخلی و خارجی خواهد بود.
ایران به پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی مجهز است
امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران،‌ در منطقه پدافند هوایی شمال شرق اظهار داشت:‌ نیروی پدافند هوایی ارتش با استفاده از تجهیزات به‌روز و نیروی انسانی کارآمد، نقش مهمی در حراست از آسمان کشور ایفا می‌کند. وی افزود:‌ جمهوری اسلامی ایران با تجهیز نیروهای مسلح خود به پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی، به قدرت برتر منطقه‌ای تبدیل شده است. این دستاورد بزرگ باعث شده تا ایران در برابر هرگونه تهدید هوایی، آمادگی کاملی داشته باشد.

 همشهری 
اذعان معمار تحریم‌های آمریکا به دشوار بودن تحریم علیه ایران
ریچارد نفیو، نویسنده کتاب «هنر تحریم‌ها»، مسئول سابق میز ایران در شورای امنیت ملی (NSC) آمریکا و مسئول اصلی توسعه و اجرای تحریم‌ها در وزارت امور خارجه آمریکا در یادداشتی جدید در مجله جروزالم استراتژیک تریبیون که توسط هفته‌نامه اینترنشنال هرالد تریبیون به چاپ می‌رسد، به تفاوت شرایط فعلی با دوره پیش از برجام و فشار حداکثری غرب در آن دوره پرداخت و به این نکته اذعان داشت که واقعیت‌های استراتژیک جدید و چالش همیشگی اجرای آن احیای مجدد رژیم تحریم‌های سنگین بین‌المللی را که در سال‌های گذشته مشاهده شده‌اند، دشوار می‌سازد.
واکنش تهران به ادعای تکراری واشنگتن
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای دادستان کل آمریکا مبنی بر اقدام‌های تهاجمی برخی کشورها ازجمله ایران برای تأثیرگذاری بر روند و نتایج انتخابات آمریکا گفت: یک ‌بار دیگر این ادعاهای تکراری را بی‌اساس، مغرضانه و دارای مصارف سیاسی داخلی در آمریکا می‌دانیم و چنین اتهام‌هایی را مردود اعلام می‌کنیم.
آمریکا طالبان را به پرداخت ۱۰۹ میلیارد دلار غرامت محکوم کرد
یک دادگاه فدرال در نیویورک طالبان را به پرداخت بیش از ۱۰۹ میلیارد دلار غرامت به‌دلیل حملات ۱۱ سپتامبر محکوم کرد. واشنگتن پس از به قدرت رسیدن طالبان اعلام کرده بود که نیمی از دارایی‌های خارجی توقیف شده افغانستان برای غرامت به خانواده قربانیان ۱۱ سپتامبر مصادره می‌شود.
ناوهای هواپیمابر آمریکا نمی‌توانند تا ابد در منطقه بمانند
مسئولان آمریکایی به همتایان اسرائیلی خود نگرانی‌ها نسبت به ادامه جنگ در نوار غزه و آمادگی برای پاسخ ایران به ترور شهید هنیه را ابراز کرده‌اند و گفته‌اند ناوهای هواپیمابر آمریکا که برای دفاع از رژیم صهیونیستی در آب‌های منطقه مستقر هستند، نمی‌توانند تا ابد در منطقه بمانند.

 کیهان
موفقیت دولت در سایه عمل به توصیه‌های رهبری است
امام جمعه موقت تهران با اشاره به ۱۳ توصیه رهبر انقلاب به اعضای هیئت دولت چهاردهم، خاطرنشان کرد: موفقیت دولت در سایه عمل به توصیه‌های مقام معظم رهبری است. آیت‌الله خاتمی مطرح کرد: پیشنهاد من این است یک نهاد و یا دفتر مقام معظم رهبری مجموعه این دیدارها را یک‌جا به‌عنوان دستورالعمل منشور ولایت در عرصه حکمرانی جمع‌آوری کند و در خدمت مسئولان قرار دهد زیرا توصیه‌های رهبر انقلاب تحفه کم‌نظیر برای دولتمردان است.امام جمعه موقت تهران ادامه داد: توصیه مهم رهبر انقلاب به دولتمردان، پیوست عدالت در متن قوانین است. رهبری فرمودند نه در کاغذ بلکه در عمل عدالت را محقق کنید و هر ماده‌ قانونی که فاصله طبقانی را بیشتر می‌کند، حذف کنید.وی تصریح کرد: عدالت روح نظام اسلامی در همه عرصه‌ها است. بچه‌های مردم بچه ما هستند بچه مسئولین هستند اینکه درس بخواند دیپلم بگیرد ارشد و دکترا بگیرد اما کار نداشته باشد مغایر عدالت است. سفارش مقام معظم رهبری این است که به تلاش بیفتید.
وزارت خارجه ایران سفیر استرالیا را احضار کرد
در پی انتشار مطلبی موهن در شبکه‌های اجتماعی توسط سفارت استرالیا در تهران، ایان مک کانویل سفیر این کشور از سوی رئیس اداره منطقه‌ای به وزارت خارجه احضار شد. رئیس اداره منطقه‌ای وزارت امور خارجه ضمن اعتراض شدید نسبت به اقدام سفارت استرالیا در انتشار این محتوای هنجارشکنانه، این اقدام را شدیداً محکوم نمود و افزود: مطلب منتشره توسط سفارت استرالیا توهین‌آمیز و مغایر عرف و آداب و فرهنگ ایرانی و اسلامی است و لازم است به نحوی شایسته جبران گردیده و از تکرار چنین مواردی موکدا اجتناب گردد. به‌علاوه چنین اقدامی از سوی سفارت مغایر حقوق بین‌الملل و کنوانسیون دیپلماتیک وین ناظر بر رفتار نمایندگی‌های سیاسی در احترام به قوانین و مقررات دولت پذیرنده است.

 ایران 
موافقت رهبر انقلاب با کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت و گاز
در پی پیشنهاد مسعود پزشکیان مبنی بر کاهش سهم صندوق توسعه ملی به میزان ۲۰ درصد در سال‌جاری، رهبر معظم انقلاب با این پیشنهاد موافقت فرمودند. بر این اساس مبلغ ۳۵۰ همت به صورت قرض از صندوق توسعه ملی به بودجه عمرانی دولت اضافه شد. با این اصلاح، مشکل پرداخت دیون گندمکاران و مسائل کامیونداران و تهیه برخی اقلام دیگر حل شد. بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس در بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت و گاز ۴۵ درصد تعیین شده بود.
هیچ کاری در این دولت بدون اطلاع مردم و جلب رضایتشان انجام نخواهد شد
دکتر پزشکیان در اولین سفر خود، به شهر مقدس مشهد رفت. نشست با فعالان وتشکل‌های اقتصادی خراسان رضوی از برنامه‌های مهم رئیس‌جمهور در سفر به خراسان رضوی بود. رئیس جمهور در این نشست ضمن تصریح این نکته که دولت چهاردهم کارهای بزرگی پیش‌رو دارد اما دست یازیدن به هیچ کاری در این دولت بدون اطلاع مردم و جلب رضایتشان نخواهد بود، گفت: دولت هیچ کاری را برای آنکه نفع خودش در آن است انجام نخواهد داد، بلکه اصل و اساس کسب رضایت و منافع مردم است.
پزشکیان در بخشی دیگر از این اظهارات با تأکید بر اینکه دولت در هر مداخله‌ای حتماً اقشار آسیب‌پذیر جامعه را لحاظ خواهد کرد، افزود: طبیعتاً ما در بسیاری از بخش‌ها نیازمند جراحی هستیم اما قطعاً هر کاری را به هر قیمتی انجام نخواهیم داد و در هر مداخله‌ای حتماً اقشار آسیب‌پذیر را لحاظ خواهیم کرد تا متأثر از اقدامات ما دچار بحران نشوند و عزت و کرامت آنها حفظ شود. بنابراین هر مداخله‌ای بخواهیم انجام دهیم حتماً اول با مردم گفت‌و‌گو می‌کنیم تا آنها را با خود همراه کنیم چرا که بدون همراهی مردم ما کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.
ترسیم دوباره مرزها خط قرمز تهران است
وزیر امور خارجه ایران نسبت به مواضع همسایگان درباره تغییر احتمالی مرزهای مشترک هشدار داد و هر گونه تغییر احتمالی را غیر قابل قبول خواند. این هشدار عراقچی در پی سفری مطرح شد که رئیس‌جمهور روسیه در روزهای اخیر به باکو داشت و همزمان «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه این کشور از ضرورت امضای یک صلح نامه میان باکو و ایروان برای رفع انسداد ارتباطات زمینی سخن به میان آورد. این موضعی بود که «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهاراتی دیگر بر حساسیت آن افزود. او با اشاره به اینکه «زنگزور» مسیری است که می‌تواند قلمرو اصلی آذربایجان را به «نخجوان» از طریق «سیونیک» ارمنستان متصل کند، موضع مسکو درباره این کریدور را قطعی خوانده است.
تنها ساعاتی پس از دیدار «پوتین» و «الهام علی اف» و موضع ادعایی مقام‌های دیپلماتیک روسیه درباره دالان «زنگزور»، سید عباس عراقچی، وزیر خارجه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با بیان اینکه ترسیم دوباره مرزها، خط قرمز ایران است، هشدار داد: «هر تهدیدی علیه تمامیت ارضی همسایگان ما، یا ترسیم دوباره مرزها، چه در شمال باشد، چه در جنوب، چه در شرق و چه در غرب، کاملاً غیرقابل ‌قبول است و برای ایران خط قرمز به شمار می‌رود».
علاوه بر این هشدار، وزارت خارجه با دعوت از سفیر روسیه بر مخالفت ایران با تغییر مرزهای شناخته شده بین‌المللی و تغییرات ژئوپلیتیک و همچنین حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و منافع متقابل کشورها در حوزه قفقاز تأکید کرد.
تمرکز بر حذف ویژه‌خواری و رانت
همتی وزیر اقتصاد در واکنش به وام میلیاردی هیأت مدیره سازمان بورس در صفحه شخصی خود نوشت: ️پس از نامه سازمان بازرسی در مورد وام قرض‌الحسنه دریافتی توسط رئیس و اعضای هیأت مدیره سازمان بورس، موضوع را جهت بررسی سریع کارشناسی و اعلام نظر به بازرسی وزارتخانه ارجاع داده‌ام.
همتی افزود در دولت چهاردهم برای حذف رانت‌ها آمده‌ایم و اجازه ویژه‌خواری به هیچ‌کس را نخواهیم داد. در پی ارسال نامه سازمان بازرسی کل کشور به وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره تصویب پرداخت وام به اعضای هیأت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار در آخرین روزهای دولت قبل، وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار ارائه توضیحات و روشنگری لازم از سوی مدیران سازمان بورس شد.
همتی همچنین مرکز بازرسی وزارت امور اقتصادی و دارایی را به پیگیری موضوع و نظارت بر انجام اقدامات لازم مکلف کرد.

 وطن امروز 
نگران دستیابی گروه‌های تروریستی به سلاح‌های شیمیایی هستیم
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ایران نگرانی عمیقی نسبت به تهدید گروه‌های تروریستی در دستیابی به سلاح‌های شیمیایی دارد و بر لزوم همکاری بین‌المللی قوی‌تر برای مقابله با این خطر برای صلح و امنیت جهانی تأکید می‌کند. ایروانی در نشست شورای امنیت درباره وضعیت خاورمیانه و سوریه افزود: ما از ادامه گفت‌وگوی سازنده بین سوریه و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) برای رسیدگی به مسائل باقی‌مانده و به نتیجه رساندن این پرونده حمایت می‌کنیم. این رویکرد برای تضمین شفافیت، پاسخگویی و حل‌وفصل رضایت‌بخش تمامی مسائل معوقه حیاتی است.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌ عنوان عضوی فعال در OPCW، بر اهمیت اساسی تضمین کار مستقل، بی‌طرفانه و حرفه‌ای این سازمان تأکید می‌کند. این امر بویژه در رابطه با مسائل مربوط به اجرای تعهدات توسط کشورهای عضو، از جمله جمهوری عربی سوریه، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وام پرداختی به کارکنان بورس از منابع بانکی نبود
مجید عشقی رئیس سازمان بورس با بیان اینکه هیات مدیره سازمان بورس نه برای خودش، بلکه برای مدیران و کارکنان بورس وام تصویب و پرداخت کرده گفت: این مبالغ از محل منابع خود سازمان پرداخت شده و از منابع بانکی نبوده است.

 جوان 
توانمندی دفاعی جزایر خلیج فارس درحال افزایش است
سردار علیرضا تنگسیری در بازدید از آخرین وضع آمادگی رزم یگان‌های عملیاتی مستقر در جزایر نازعات، با اشاره به جایگاه مهم این جزایر (شامل جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی در خلیج فارس و جزیره سیری) گفت: روحیه همه رزمندگان نیروی دریایی سپاه در جزایر نازعات عملیاتی است و توانمندی دفاعی این جزایر هر لحظه افزایش می‌یابد. به گفته فرمانده نیروی دریایی سپاه، تأمین امنیت جزایر نازعات (از مناطق مهم مأموریتی و در محدوده منطقه پنجم دریایی امام محمد باقر – علیه السلام -) یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های نیروی دریایی سپاه است و تأکید فرمانده کل قوا را نیز به همراه دارد.
اتباع بیگانه غیرمجاز باید از کشور خارج شوند
اسکندر مؤمنی وزیر کشور اعلام کرد که وزارت کشور طرح ساماندهی اتباع بیگانه را اجرا می‌کند و اتباع بیگانه غیرمجاز باید از کشور خارج شوند.

 خراسان 
مجتمع‌های مسکونی تهران در حال نصب استارلینک هستند
حسین صارمی، فعال رسانه ای نوشت:مجتمع‌های مسکونی تهران در حال نصب استارلینک هستند و به زودی احتمالاً با کاهش قیمت و افزایش تقاضا، کنترل اینترنت هم مانند تلویزیون از دست حاکمیت خارج شود.
هر عملی که دستگاه‌های اجرایی انجام می‌دهند اگر بر مبنای قانون مصوب مجلس باشد لازم‌الاجراست
یزدی خواه، نماینده مجلس درباره طرح نور گفت: هر عملی که دستگاه‌های اجرایی انجام می‌دهند اگر بر مبنای قانون مصوب مجلس باشد لازم‌الاجراست و کسی نمی‌تواند آن را متوقف کند مگر این که قانون را دوباره اصلاح کنند لذا اگر طرح نور مستند به مصوبات قانونی است ادامه پیدا می‌کند، اما اگر مستند نیست و برخورد با آن سلیقه‌ای است ممکن است ادامه آن متوقف شود و مسئولان مربوطه باید آن را پیگیری کنند.
پوتین: ایران مدت‌هاست که منتظر واردات گاز از روسیه است
پوتین، رئیس جمهور روسیه، در جریان برگزاری مجمع اقتصادی شرق به خبرنگاران گفت که ایران مدت‌هاست از روسیه می‌خواهد که به این کشور گاز عرضه کند. وی افزود: «احتمال دارد که گزینه‌های مختلفی برای صادرات گاز به ایران وجود داشته باشد ولی ما روی سوآپ کار خواهیم کرد.» رئیس جمهور روسیه با اشاره به کاهش عرضه گاز روسیه به اروپا، خاطرنشان کرد: «ایران یکی از مناطق امیدوارکننده برای احیای حجم بالای صادرات گاز روسیه است.» پوتین مسیر ترکیه را نیز یکی از گزینه‌های افزایش ترانزیت گاز روسیه اعلام کرد. در خور ذکر است ایران و روسیه در سال ۲۰۲۲، تفاهم‌نامه برای توسعه همکاری‌ها در زمینه انرژی امضا کردند.

 مردم سالاری 
رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و بحرین
عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین در تماس تلفنی با سید عباس عراقچی، انتخاب وی به عنوان وزیر امور خارجه کشورمان را تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد. وزیر امور خارجه بحرین با اشاره به اهمیت روابط دوجانبه با ایران، اظهار امیدواری کرد گفتگوهای مشترک سیاسی بین تهران منامه در دوره جدید ارتقاء یابد. عراقچی وزیر امور خارجه ایران نیز با تشکر از تماس و تبریک همتای بحرینی و نیز مشارکت وی در مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان، توسعه روابط با همسایگان در چارچوب سیاست همسایگی را از اولویت‌های مهم دولت جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد. دو طرف بر استمرار گفت‌وگوها و تبادل نظر در چارچوب توافقات بعمل آمده تأکید کردند.
بهانه اروپا برای روابط با ایران
«پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا با تکرار ادعاها درباره نقش ایران در حمایت نظامی از روسیه در جنگ با اوکراین که بارها از سوی مقام‌های کشورمان رد شده است، مدعی شد که این مساله تاثیر تعیین‌کننده‌ای بر روابط میان اتحادیه اروپا و ایران دارد. پیتر استانو ادعا کرد: ما از نخستین لحظه‌ای که متوجه شدیم ایران، پهپاد در اختیار روسیه قرار می‌دهد واکنش نشان دادیم. این مساله عامل مهمی در روابط ما بشمار می‌رود و به همین خاطر چند تحریم علیه ایران وضع کردیم. وی در ادامه اظهارات ادعایی خود افزود: اگر مشخص شود که ایران کمک‌های نظامی بیشتری را برای حمایت از اقدامات غیرقانونی روسیه در اوکراین صورت می‌دهد، اتحادیه اروپا بی‌تردید واکنش نشان خواهد داد.
حمایت نسل Z از هریس مقابل ترامپ
نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می‌دهد که نیمی از رای دهندگان زیر ۳۰ سال آمریکایی موسوم به «نسل زد»، «کاملا هریس» نامزد حزب دموکرات را در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر (آبان) این کشور انتخاب می‌کنند. به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، نظرسنجی‌های جدید انجام گرفته توسط پلتفرم اینترنتی SurveyMonkey حاکی از پیشتازی هریس نسبت به دونالد ترامپ رقیب جمهوری‌خواه است. این شبکه خبری در ادامه یادآور شده است که ترجیح هریس از سوی رای دهندگان زیر ۳۰ سال در حالی است که این گروه از جامعه با چالش‌های اقتصادی و فرهنگی جدیدی در سال ۲۰۲۴ دست و پنجه نرم می‌کنند، از جمله افزایش هزینه‌ها و نگرانی‌ها در مورد بدهی‌ها که باعث تاخیر در برخی شرایط مهم زندگی آنها می‌شود. در این میان، از هر ۱۰ نفر شرکت کننده در این نظرسنجی نیز یک نفر اعلام کرده است که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت نمی‌کنند. نکته قابل توجه دیگر در رقابت میان هریس و ترامپ، حمایت قدرتمند فارغ التحصیلان دانشگاهی از هریس است؛ بدین گونه که ۵۶ درصد از این افراد نامزد حزب دموکرات را و در مقابل ۳۰ درصد ترامپ را به عنوان فرد مورد نظر در انتخابات اعلام کرده اند. تنها پنج درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی می‌گویند که در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر شرکت نمی‌کنند.

 قدس 
مداخله نادرست دولت‌ها سبب تضعیف تعاونی‌ها شد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مبارزه با فقر و بیکاری نیازمند گسترش بخش تعاون است، گفت: مداخله‌ نادرست دولت‌ها سبب تضعیف تعاونی‌ها شد. احمد میدری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در توضیح برنامه پیش روی وزارتش گفت: امروز می‌خواهم بگویم تعاون چه جایگاهی دارد و ما می‌خواهیم به چه سمتی حرکت بکنیم. وی افزود: برخلاف تصور عمومی تعاون، واحدهای کوچک نیستند، بلکه تعاون در دنیای امروز و آنچه که در تاریخ ایران هم بوده است، تجمیع قدرت‌های کوچک اقتصادی برای ایجاد تحولات بزرگ بوده است. میدری بیان کرد: چرا در کشوری که پیشگامان تعاونی در تاریخ بشر بودند، امروز تعاونی‌ها بر خلاف مصوبات به‌ جای آنکه ۲۵ درصد از اقتصاد را سهیم باشند، کمتر از ۵ درصد سهیم هستند. میدری بیان کرد: بخشی از اقدامات باید توسط مسئولانی همچون بنده انجام شود و بخشی دیگر توسط مردم باید صورت بگیرد. آنچه که سبب شد تعاونی‌ها در تاریخ ما تضعیف شوند، مداخلات نادرست دولت‌ها بوده است.
برنامه پنهانی هسته‌ای نداریم
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: دشمنان در پرونده هسته‌ای ما مدعی شدند ایران برنامه پنهانی و اعلام نشده هسته‌ای دارد و با این ترفندها از ۲۰ سال گذشته ‌به آژانس انرژی اتمی فشار آورد‌ه‌اند. اسلامی با تأکید بر اینکه همه دولت‌ها در گذشته دست به مذاکره زدند و حاصل آن سند برجام شده است، اظهار کرد: در سند برجام، ایران و گروه ۱+۵مشارکت داشتند؛ ایران در برجام پذیرفت ظرفیت اورانیوم غنی شده خود را محدود کند و آن را تحت کنترل و نظارت شدید درآورده است و بنا شد محدودیت‌ها را در زمان معین تحت نظارت مضاعف آژانس اعمال کند و در مقابل پرونده مفتوح مکان‌ها و برنامه‌های ادعایی بسته شود و تحریم‌های تحمیلی بر ایران لغو شود، ایران این سند را امضا کرد و توافقات انجام شد، ولی پس از مدتی آمریکا تصمیم گرفت از این توافق خارج شود و ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از این معاهده خارج شد.
وی افزود: کشوری که تعهدات خود را در برجام انجام نداده، حق ندارد طلبکار شود و باید پاسخگو باشد؛ هم‌اکنون حرف جدید استکبار و صهیونیست ترس از بمب اتم نیست و ترس از قدرت صنعت هسته‌ای ایران است؛ دانشمندان بومی ما دست به کار‌های خارق‌العاده می‌زنند و ترس از قدرت صنعتی و اقتصادی ایران را می‌بینیم.
ناترازی اقتصادی عامل ایجاد ناترازی برق است
سخنگوی صنعت برق گفت: ناترازی اقتصادی صنعت برق مهم‌ترین علت ایجاد ناترازی تولید و مصرف برق در کشور است. رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر افزود: تعرفه برق به گونه‌ای است که بخش‌های خانگی و مولد کشور با تعرفه یارانه‌ای از برق استفاده می‌کنند به همین دلیل درآمد صنعت برق تکافوی سرمایه‌گذاری مورد نیاز را نمی‌دهد.

 شهروند
بازدید اتابک از خط انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان
دیروز سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه استاندار و نمایندگان مردم شهرستان‌های خاش و ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی و مسوولان استانی از روند اجرای طرح خط انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان بازدید کرد. سید محمد اتابک همچنین در نشستی با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی چابهار اظهار کرد: حمایت از تولید و رونق اشتغال از برنامه های دولت است و در این زمینه از فعالان اقتصادی حمایت می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه و پیشرفت است، افزود: فولاد و پتروشیمی از صنایع پایدار و شاخص پیشرفت کشور هستند اما طرح پیوست و تأمین مالی آن باید دقیق وجود داشته باشد. وزیر صمت گفت: برای بهره برداری و رفع مشکلات مالی این طرح ها باید از بانک ها با رعایت اسناد بالا دستی استفاده شود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

برای رسیدن به قله‌های افتخار و پیشرفت همه به دولت کمک کنند
رسا/ آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه قم با بیان اینکه آینده روشنی برای انقلاب پیش بینی می‌کنیم، گفت: نگران آینده انقلاب نباشید هم عقبه و هم آینده این انقلاب روشن است؛ آنگونه که رهبری در بیانیه گام دوم فرمودند این انقلاب به عصر ظهور متصل می‌شود اما از ابتدای انقلاب بدلایل مختلف با چالش هایی مواجه هستیم که در کنار خود فرصت هایی را دارد که اگر مسئولین به این چالش‌ها و فرصت توجه کنند، آینده خوبی را شاهد خواهیم بود. رئیس جامعه مدرسین با گلایه از ناترازی بانک ها، صندوق‌های بازنشستگی و پیری جمعیت اظهار داشت: اقتدار کشورها با جمعیت جوان است، تأکیدات رهبر انقلاب بی جهت نیست. ناترازی در مصرف انرژی امسال زیاد شده بگونه‌ای که امروز همه باید تلاششان را بکار ببرند که این ناترازی از بین برود. مشکل کسری بودجه، مسئله تورم و گرانی برای مردم ما مشکل آفرین شده است با تمام وجود با یک لشکر مجهز باید به جنگ با تورم برویم.وی با اشاره به اینکه در کنار چالش‌ها و فرصت به آینده امیدوار هستیم، ادامه داد: همه باید برای انقلاب، نظام اسلامی و ایران تلاش کنیم تا الگو برای تمام دنیا قرار گیرد.

حوزه علمیه طرح‌های خود را به نظام اسلامی برای تقویت عدالت اجتماعی ارائه دهد
رسا/ آیت‌الله کعبی در مراسمی که در مرکز علمی فرهنگی امام حسین – علیه السلام – برگزار شد با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه اظهار داشت: الحمدلله امروز حوزه‌های علمیه کشور در مسیر پیشرفت و بالندگی بوده و حوزه‌ای اثرگذار، روزآمد و تخصصی در رشته‌های گوناگون علمی متناسب با مقتضیات زمان هستند. نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حوزه‌های علمیه می‌توانند در انسجام اجتماعی، تقویت همبستگی و همدلی و استحکام درونی جامعه اسلامی نقش آفرینی کنند و باید طرح‌های خود را به نظام جمهوری اسلامی برای کاهش شکاف طبقاتی و تقویت عدالت اجتماعی ارائه دهند. وی افزود: امروز حوزه‌های علمیه در مسیر اهداف بلند انقلاب اسلامی و تحقق آموزه‌های اسلام بر پایه مکتب اهل بیت – علیهم السلام – در تلاش هستند و در مقابل دشمنان اسلام و ایران اسلامی ایستاده و خود را متعهد و مسئول می‌دانند.

حمایت از آرمان فلسطین وظیفه همه مسلمانان است
رسا/ آیت‌الله مروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و هیأت همراه در سفر تبلیغی خود به تایلند در محل پارلمان با رئیس مجلس این کشور، آقای وان محمد نور ماتا دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار آیت‌الله مروی ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رئیس مسلمان و دانشمند مجلس ملی تایلند و معاونان و مشاوران وی اظهار داشت؛ با وجود اینکه روابط رسمی دو کشور ایران و تایلند به ۷۰ سال قبل باز می‌گردد، روابط مردمی دو ملت سابقه‌ای ۴۰۰ ساله دارد. وی افزود: این روابط با مهاجرت شیخ احمد قمی از ایران به تایلند آغاز می‌‎شود. این شخصیت خدوم که در نزد حاکمان تایلند به اخلاق و امانت داری شهره بود، توانست مناصب مهمی، از جمله صدارت اعظم و شیخ الاسلامی را کسب کرده و به ملت تایلند و دین اسلام خدمت کند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: با نگاهی گذرا، همراهی و حمایت حکومت از شهروندان مسلمان و اعطاء آزادی‌های مدنی و دینی به آنان برای برپائی شعائر و مناسک دینی خود در سطح جامعه و در مساجد و حسینیه‌های مسلمانان قابل مشاهده است. وی با اشاره به این که حمایت مسلمانان از آرمان فلسطین، وظیفه همگانی است، عنوان کرد: آنچه مایه مسرت است حمایت مسلمانان تایلند اعم از شیعیان و اهل سنت از مردم مظلوم غزه در مقابل ددمنشی رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی ‌می‌باشد. در این حمایت مجلس ملی‌ تایلند خصوصا رئیس مسلمان و دانشمندآن نقش قابل‌توجهی داشته‌اند.

ایران ادعای ارسال موشک بالستیک به روسیه را تکذیب کرد
باشگاه خبرنگاران/ نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان خلاصهملل در نیویورک در پاسخ به سؤال شبکه خبری سی. ان. ان درباره ادعا‌های مطرح شده مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه توسط ایران اعلام کرد که موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است.وال استریت ژورنال با انتشار خبری مدعی شده بود که ایران موشک‌های بالستیک با برد کوتاه را به فدراسیون روسیه منتقل کرده است. نمایندگی ایران عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران ارسال کمک نظامی به طرفین درگیر که موجب گسترش خسارات انسانی و زیرساخت‌ها و همچنین دور شدن از گفتگو‌های آتش‌بس می‌شود را امری غیرانسانی می‌داند؛ بنابراین، نه تنها خود چنین اقدامی نمی‌کند بلکه کشور‌های دیگر را نیز به توقف ارسال سلاح به طرفین درگیر در منازعه دعوت می‌کند. جمهوری اسلامی ایران پیش از این بار‌ها ادعا‌های مطرح شده درباره ارسال کمک نظامی به روسیه در جنگ اوکراین را به صراحت رد کرد.

آمریکا و عراق برای خروج نیروهای ائتلاف به تفاهم رسیدند
باشگاه خبرنگاران/ خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از منابع آگاه مدعی شده ایالات متحده آمریکا و عراق به تفاهمی در خصوص خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از عراق دست پیدا کرده‌اند.این برنامه که در سطح گسترده‌ای بر روی آن توافق شده هنوز نیازمند تأیید نهایی پایتخت‌های دو کشور است. در این توافق صدها نفر از نیروهای ائئلاف تا سپتامبر ۲۰۲۵ عراق را ترک خواهند کرد. منابع مطلع در گفت‌وگو با رویترز مدعی شده‌اند مابقی نیروها تا پایان سال ۲۰۲۶ از عراق خارج خواهند شد.یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «ما به توافق رسیده‌ایم الان فقط این سوال وجود دارد که کی آن را اعلام کنیم.» به نوشته رویترز، آمریکا و عراق به دنبال برقرار کردن یک رابطه مستشاری هستند که ممکن است به باقی ماندن برخی از نیروهای آمریکایی در عراق منجر شود.

اسرائیل در غزه درجا خواهد زد
ایسنا/ یک سرلشکر ذخیره در ارتش اشغالگر تأکید کرد حماس شکست نخورده و نابود نشده است و حتی اگر جنگ پنج سال ادامه یابد، اسرائیل در غزه درجا خواهد زد. «تال راس»، سرلشکر ذخیره در ارتش اشغالگر گفت آنچه در «غلاف غزه» در هفت اکتبر ۲۰۲۳ رخ داد، بزرگترین شکست برای اسرائیل است. وی تأکید کرد سلسله فرماندهی هفت اکتبر و کسانی که با آن مرتبط هستند و حتی کسانی که قبل از آن بودند، باید بدانند که کارشان تمام شده است و باید نسل جدیدی بیاید.

لفاظی رئیس ستاد ارتش اسرائیل علیه حزب الله
باشگاه خبرنگاران/ هرزی هالیوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی که به مرز شمالی فلسطین اشغالی سفر کرده است، اعلام کرد: ما بر روی نبرد با حزب الله تمرکز کرده‌ایم و برای تحرکات تهاجمی آماده می‌شویم. حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد: در حمایت از مردم استوار فلسطین در نوار غزه و در حمایت از مقاومت شجاعانه و شرافتمندانه آنها و در پاسخ به حملات دشمن اسرائیلی به روستا‌ها و خانه‌های جنوب لبنان و ترور انجام شده در شهرک کفرا، روز جمعه، مجاهدین مقاومت اسلامی با انبوهی از پهپاد‌های تهاجمی مواضع نیرو‌های دشمن در حوالی شهرک عبیریم را مورد حمله قرار دادند. در همین راستا دیروز، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی مدعی شد: جنگی در جبهه شمالی رخ خواهد داد و هزینه‌هایی در پی خواهد داشت و پیچیده خواهد بود و چاره‌ای نیست.

ضمن عرض تسلیت به حضرات آیات اسلامیان و شب زنده دار با احترام به استحضار می‌رساند مراسم سوم و هفتم، مرحومه حاجیه خانم اسلامیان، همشیره حضرت آیت‌الله اسلامیان، و ام زوجه آیت‌الله شب زنده دار، روز یکشنبه ۱۸/۶/۱۴۰۳ ساعت ۳۰\۱۶ الی ۱۸ در خیابان باجک، کوچه ٣٣، مسجد حضرت جواد الائمه – علیه السلام – ، برگزار می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *