خبر روز ۱۴۰۳/۰۶/۱۱

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
گزارش نهاد نظارتی درباره افزایش حقوق
دیوان محاسبات کشور خبر داد: ۹ دستگاه اجرایی در سال ۱۴۰۲ شامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت سهامی مدیریت طرح‌های صنعتی، شرکت گسترش صنایع بلوچ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات، شرکت بازرگانی و خدمات صنعتی فولاد اهواز، شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران و سازمان بنادر، حقوق کارکنان خود را بیش از ۲۰ درصد ضریب سالانه افزایش دادند.
دستگیری یکی از عوامل گروهک جیش الظلم
قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد: با رصد اطلاعاتی و اقدام به موقع نیروهای امنیتی قرارگاه قدس، یکی از عناصر وابسته به گروهک جیش الظلم که اقدام به تیراندازی به مقر پایگاه بسیج حوزه مقاومت و پاسگاه انتظامی پیشین کرده بود، دستگیر شد. لازم به ذکر است وی به محض مشاهده نیروهای امنیتی با سلاح خود اقدام به خودزنی کرد که بلافاصله به بیمارستان منتقل شد و در حال مداواست.

 همشهری 
قانون جدید آمریکا؛ فروش دخانیات به زیر ۳۰ساله‌ها با کارت شناسایی
سازمان غذا و داروی آمریکا به‌تازگی اعلام کرده براساس یک قانون جدید و سخت‌تر درباره فروش محصولات دخانی، خرده‌فروشان ملزم هستند کارت شناسایی خریداران زیر ۳۰ سال را پیش از فروش این محصولات بررسی کنند. این در حالی است که برخلاف تصور، کشورهای اروپای غربی و قاره آمریکا مصرف سیگار کمتری دارند.
بازداشت نوجوان ۱۶ ساله به‌دلیل توهین به اردوغان
دختر ۱۶ ساله‌ای که به کاروان خودرویی رجب طیب اردوغان به‌خاطر سرعت زیاد اعتراض کرده بود، ابتدا بازداشت و سپس براساس شکایت مدعی‌العموم به اتهام توهین به رئیس‌جمهور متهم شد. در ترکیه، دستگیری حتی به ظن توطئه علیه حکومت، امری عادی است.

 کیهان 
امیدواریم پیرو راه شهید امیرعبداللهیان باشیم
همزمان با گرامیداشت هفته دولت، سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به همراه رئیس دفتر رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور در منزل وزیر شهید امیرعبداللهیان، با خانواده این شهید گرانقدر دیدار کرد. عراقچی در ابتدای این دیدار صمیمانه، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید امیرعبداللهیان اظهار داشت: قبل از حضور در این‌جا بر سر مزار شهید امیرعبداللهیان در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی‌ – علیه السلام – حضور یافته و از این شهید والامقام درخواست کردیم که برای موفقیت دستگاه دیپلماسی کشور دعا کند.رئیس دستگاه دیپلماسی با یادآوری مجاهدت‌ها و تلاش‌های بی‌وقفه و مخلصانه شهید امیر عبداللهیان در هدایت دستگاه دیپلماسی در برهه‌ای حساس، از حضور فرزند وی در مراسم معارفه قدردانی و تشکر کرد و اظهار داشت: با توجه به جای خالی شهید امیرعبداللهیان در بین کارگزاران نظام در دستگاه دیپلماسی، حضور فرزند ایشان زینت‌بخش و مکمل این مراسم بود.وی ابراز امیدواری کرد بتوانیم پیرو راه آن شهید بزرگوار باشیم و در مسیر سربلندی کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گام برداریم.
ترامپ اگر شکست بخورد نتایج انتخابات را نخواهد پذیرفت
نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثر مردم آمریکا بر این باورند که ترامپ اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری آبان‌ماه این کشور شکست بخورد، نتایج انتخابات را نخواهد پذیرفت. برخی پیش‌بینی وقوع جنگ داخلی را هم کرده‌اند! در نظرسنجی جدید «ای‌بی‌سی نیوز» و «ایپسوس» دو نفر از هر سه آمریکایی معادل ۶۸ درصد گفته‌اند که فکر می‌کنند «کاملا هریس» آماده پذیرش نتیجه انتخابات نوامبر (آبان) به عنوان نتیجه مشروع است و در مقابل سه نفر از هر ۱۰ آمریکایی (۲۹ درصد) گفتند که او ممکن است آماده این کار نباشد. در مورد نامزد جمهوری‌خواهان انتخابات آمریکا دونالد ترامپ که نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را هم به چالش کشید و پیروزی جو بایدن را زیر سؤال برد، نتیجه تقریباً برعکس بود و فقط سه نفر از هر ۱۰ آمریکایی (۲۹ درصد) گفتند که معتقدند او آماده پذیرش نتیجه است؛ در حالی که دو نفر از هر سه آمریکایی (۶۷ درصد) گفته‌اند ترامپ آماده نیست تا نتیجه انتخابات را مشروع بداند.

 ایران 
شاخص دولت رضایت مردم است
دکتر پزشکیان رئیس جمهور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم:
آماده‌ام هرماه با مردم صحبت کنم.
به حرف هایی که زدیم پایبندیم و سعی می‌کنیم با مردم صادق باشیم.
هفته آینده نشست خبری برگزار می‌کنیم.
باید از ریاست و نمایندگان مجلس قدردانی کنیم؛ رأی بسیار جالب و بالایی به وزرا داده شد و تا کنون در کشور میانگین رأی در هیچ دولتی به این میزان نبوده است.
ناترازی‌هایی در برق و انرژی و محیط زیست داریم و این موضوع کاملا روشن است و نیاز به شرح دادن من ندارد.
با مسئولان سابق جلسه گذاشتیم و وضعیت موجود را از آنها سوال کردیم، اطلاعاتی که به ما ارائه کردند آن چیزی است که مشاهده می‌کنیم.
شاخص دولت ما، رضایت مردم است.
کاری می‌کنیم که معاونان وزرا و به ترتیب در استان‌ها، مدیران بر اساس شایستگی قرار بگیرند، نه براساس وابستگی حزبی، گروهی و جناحی.
آمریکا، اروپا و کشورهایی که از سیاست‌های آمریکا تبعیت می‌کنند، ایران را تحریم کرده‌اند و با ما معامله نمی‌کنند و ما به مشکل خوردیم. اما اینکه با مهربانی با مردم برخورد و مشکل آنها را حل کنیم، ربطی به تحریم‌ها ندارند. این شاخص ما از ارزیابی نیروهای انسانی خواهد بود.
برنامه هفتم باید مبنا باشد که اگر به اصلاح نیاز دارد باید انجام شود. ما باید اختلاف داخلی، مشکلات با همسایه ها و دنیا را حل کنیم. به هر حال اقتصاد به مسائل خارجی ارتباط دارد.
وی درباره اینکه آیا تورم تا پایان سال به ۳۰ درصد می‌رسد؟ تصریح کرد: تمام تلاش خود را می‌کنیم، اما این هدف به تحولات جهان و مسایل داخلی هم بستگی دارد. وزارت اقتصاد فعال است و آقای طیب نیا به عنوان مشاور من حضور دارند و هر هفته جلسه داریم و بر اساس برنامه حرکت می‌کنیم.
با حدود ۴۰ کشور مذاکره کرده ایم و در حال انعقاد پیمان هستیم.
همه باید به سمت اجرای برنامه و قانون بر اساس سیاست‌های کلی حرکت کنیم و آنجا در اجرا با هم وحدت داشته باشیم.
باید طوری عمل کنیم که مردم ضرر نکنند. اگر بگوییم یک بانک ناتراز است و آن را تعطیل کنیم ،مردمی که به اعتماد نظام آمدند و آنجا سپرده‌گذاری کردند را چگونه پاسخ دهیم.
در حال حل مشکل فرهنگیان، پرستاران، داروسازان، کشاورزان هستیم. گفتند وارث چیزی خوبی شدیم ولی پول به اندازه کافی نیست. نمی‌خواهم گلایه کنیم ولی از رهبری اجازه گرفتیم که یک مقدار از صندوق برداریم و یک مقدار از بدهی ها را تسویه کنیم. قدردان رهبری هستم.

 وطن امروز 
اجلاس سران بریکس با حضور پزشکیان در روسیه برگزار می‌شود
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کازان روسیه در دیدار دستیار رئیس‌جمهوری تاتارستان درباره هماهنگی‌های اجلاس سران بریکس که با حضور رئیس‌جمهور ایران برگزار می‌شود، تبادل نظرکرد.داوود میرزاخانی در دیدار «باکی‌روف گازینور» درباره روابط دوجانبه و هماهنگی اجلاس سران بریکس به بحث و تبادل نظر پرداخت.
گفتنی است شانزدهمین اجلاس سران بریکس یکم تا سوم آبان با حضور رئیس‌جمهور کشورمان و هیأت همراه در شهر کازان روسیه برگزار خواهد شد. دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه تأیید کرد مسعود پزشکیان دعوتنامه‌ای از سوی مسکو برای شرکت در نشست سران بریکس در کازان دریافت کرده است.وی گفت: «از هم اکنون برای رئیس‌جمهور ایران دعوتنامه‌ای رسمی ارسال شده و امیدواریم آقای پزشکیان در این نشست شرکت کند. ما خوشحال خواهیم شد او را ببینیم و رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین نیز در حال آماده‌سازی خود برای این ملاقات است».
بریکس باید سامانه پرداخت مستقل ایجاد کند
معاون وزارت دارایی روسیه، طی سخنرانی در جمع اعضای هیأت‌مدیره بانک توسعه بریکس در آفریقای جنوبی گفت: این بانک که توسط بریکس ایجاد شده با موضوع ایجاد یک سامانه پرداخت و تسویه مستقل رو به رو است تا امکان جلوگیری از اثرگذاری کشورهای ثالث بر فعالیت‌های مالی اعضا فراهم شود. ایوان چبسکوف گفت: ما درباره فعالیت‌های بانک توسعه بریکس طی سال‌های گذشته صحبت کردیم و از جمله موضوعات مورد بحث در قالب این گفت‌وگوها ایجاد زیرساخت برای کشورهای عضو بریکس بوده است. چبسکوف افزود: ما همچنین درباره چالش‌های پیش‌روی خود و اینکه این چالش‌ها نسبت به سال‌های گذشته جدی‌تر شده‌اند به گفت‌وگو نشستیم. در شرایط کنونی با تنش‌های ژئوپلیتیکی روبه‌رو هستیم که قبلا وجود نداشتند.

 جوان 
پدافند هوایی مایه افتخار ایران و مظهر منزلت نیرو‌های مسلح
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح طی پیامی خطاب به امیر سرتیپ قادر رحیم‌زاده، فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا – صلی الله علیه و آله وسلم – فرارسیدن روز دهم شهریورماه سالروز تشکیل قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا را تبریک گفت.سرلشکر باقری در این پیام از شبکه پدافند هوایی کشور به عنوان مایه امنیت و افتخار ایران و ایرانی و مظهر منزلت نیرو‌های مسلح یاد کرد.

 خراسان 
تکذیب ادعای حضور یک نظامی ایرانی در خاک اوکراین
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادعای حضور یک نظامی ایرانی در خاک اوکراین به منظور آموزش نیرو‌های روسی را بی‌اساس دانست و تکذیب کرد.کنعانی ضمن تأکید مجدد بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با جنگ و لزوم توقف درگیری‌ها و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات روسیه و اوکراین تأکید کرد، طرح این گونه ادعا‌های بی‌اساس با اهداف و انگیزه‌های سیاسی خاص صورت می‌گیرد و چنین اتهاماتی با رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران درخصوص منازعه در اوکراین مغایر است.
دادگاه عالی برزیل دستور تعلیق X را صادر کرد
دادگاه عالی برزیل دستور تعلیق اپلیکیشن توئیتر را صادر کرد. قاضی الکساندرا دی مورس از دیوان عالی برزیل، به وکیل مدافع ایکس اعلام کرد ۲۴ ساعت مهلت ضرب الاجل اعمال شده اکنون منقضی شده است او شبکه اجتماعی ایکس را به قصور در تبعیت از دستورها برای مسدود کردن حساب‌های کاربری مرتبط با اطلاعات نادرست متهم کرده است. برزیل اعلام کرد هر کسی از فیلترشکن برای دسترسی به X توئیتر استفاده کند تا ٨ هزار دلار در روز جریمه می‌شود. دیوید نیمار استاد مطالعات رسانه‌ای دانشگاه ویرجینیا گفت: براساس قوانین اینترنتی برزیل، رسانه‌های اجتماعی باید نماینده‌ای مستقر در این کشور داشته باشند؛ بنابراین کاری که اکنون ایلان ماسک می‌کند نشان می‌دهد نمی‌خواهد از قوانین داخلی برزیل تبعیت کند. او اکنون مثل یک بچه لوس و نُنُر رفتار می‌کند چون او نمی‌فهمد که باید به قوانین محلی احترام بگذارد.
سالانه حداقل ۴ میلیارد دلار سوخت قاچاق می‌شود
زینب قیصری رئیس فراکسیون امنیت انرژی، منابع معدنی و توسعه پایدار در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: طبق برآوردها، روزانه حداقل ۱۵ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل از کشور قاچاق می‌شود که ارزش دلاری آن در سال ۴ میلیارد است. نحوه دسترسی قاچاقچیان به این حجم از حامل‌های انرژی تامل برانگیز است. ضروری است مجلس، با تشکیل کمیته ویژه‌ای، اجرای تکالیف قانونی دستگاه‌ها را در این حوزه رصد کند.

 مردم سالاری
رئیس جمهور پیگیر رفع فیلتر است
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: اجرای اینترنت طبقاتی در پارک پردیس و برای برخی فناوران و شرکت‌ها بدسلیقگی بود و شخصا با اصل اینترنت طبقاتی مخالف هستم. حسین افشین در پاسخ به سوالی درباره بحث اینترنت طبقاتی و اینکه برای اعضای پارک فناوری اینترنت بدون فیلتر در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: اینکه چرا فقط به پارک فناوری پردیس اینترنت بدون فیلتر تعلق گرفته و برای سایر پارک‌ها لحاظ نشده است به این خاطر است که پارک پردیس تنها پارک زیر مجموعه معاونت علمی‌است و پیگیری‌هایی برای تحقق این امر صورت گرفته است. معاون علمی‌رئیس جمهور افزود: خوشبختانه رئیس جمهور در حال پیگیری موضوع رفع فیلتر است و با این پیگیری‌ها و تحقق آن، دیگر اینترنت طبقاتی وجود نخواهد داشت. افشین با تأکید بر اینکه به نظر بنده اجرای اینترنت طبقاتی در پارک پردیس و برای برخی فناوران و شرکت‌ها بدسلیقگی بود و اصلاً نباید چنین چیزی اعلام می‌شد، اظهار کرد: شخصاً با اینترنت طبقاتی موافق نیستم.
رونمایی هند از زیردریایی اتمی
هند استفاده از دومین زیردریایی هسته‌ای خود را با راه‌اندازی زیردریایی آریگهات (INS Arighaat) را آغاز کرد. راجنات سینگ وزیر دفاع هند، در سخنرانی خود در مراسم آغاز کار آریگهات گفت: این زیردریایی بازدارندگی هسته‌ای هند را تقویت،به برقراری تعادل استراتژیک و صلح در منطقه کمک و نقش تعیین کننده‌ای در امنیت کشور ایفا می‌کند. آریگهات به نمونه قبلی خود، «آریهانت» خواهد پیوست و توانایی شلیک موشک‌های هسته‌ای در هوا و از زمین و دریا را برای هند ایجاد می‌کند. این زیردریایی اتمی‌۶ هزار تنی به موشک‌هایK -۱۵ بومی‌هند مجهز می‌شود که بیش از ۷۰۰ کیلومتر برد دارد و در چند ماه گذشته آزمایش‌های گسترده‌ای را پشت سر گذاشته‌است.
تنش دریایی ژاپن و چین
ژاپن در حالی که هفته گذشته از ورود یک فروند هواپیمای نظامی‌چین به حریم هوایی خود خبر داده بود؛ اعلام کرد که یک کشتی نیروی دریایی چین نیز وارد آب‌های ژاپن شده است. به گزارش رویترز، وزارت دفاع ژاپن گفت که یک کشتی تحقیقاتی نیروی دریایی چین در روز جاری وارد آب‌های سرزمینی این کشور شده است. این وزارتخانه در بیانیه‌ای عنوان کرد که کشتی یادشده حدود ساعت ۶ صبح به وقت محلی در قلمرو ژاپن در سواحل استان کاگوشیما در جنوب غربی این کشور شناسایی شد و تا ساعت ۷:۵۳ صبح آنجا را ترک کرده بود. به گزارش خبرگزاری کیودو نیوز، این دهمین ورود یک کشتی تحقیقاتی چینی به آب‌های ژاپن در نزدیکی استان کاگوشیما از نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) است.

 قدس 
با حکم رهبر معظم انقلاب، علی باقری عضو جدید شورای راهبردی روابط خارجی شد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی علی باقری را به عضویت در شورای راهبردی روابط خارجی منصوب کردند. شورای راهبردی روابط خارجی در سال ۱۳۸۶ و با حکم رهبر معظم انقلاب شکل گرفت. هدف از تشکیل این شورا، کمک به تصمیم‌گیری‌های کلان و جست‌وجو از افق‌های نو در روابط خارجی جمهوری اسلامی و بهره‌مندی از نظرات نخبگان در این عرصه است. ریاست شورای راهبردی روابط خارجی برعهده «کمال خرازی» است.
گفتنی است، علی باقری دیپلمات ایرانی است که از سال ۱۴۰۰ سمت معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات مربوط به احیای برجام در وین را برعهده داشت. باقری‌ پس از شهادت حسین امیرعبداللهیان، در ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ به‌عنوان سرپرست وزارت امور خارجه منصوب و این سمت را تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ بر عهده داشت.
سقوط اف ۱۶، فرمانده نیروی هوایی اوکراین را به زیر کشید!
ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در پی سقوط یک جنگنده اف ۱۶ با آتش خودی، با صدور فرمانی میکولا اولسچوک، فرمانده نیروی هوایی این کشور را برکنار کرد. در همین زمینه، ماریانا بیزوگالایا، نماینده پارلمان، پیش‌تر در سخنانی گفته بود سقوط جنگنده اهدایی به اوکراین با موشک پاتریوت پدافند خودی در خاک اوکراین به علت نبود هماهنگی میان واحدهای نظامی مربوط رخ داد؛ اما فرماندهان نظامی، خلبان را به علت عدم تسلط بر آن، مقصر این حادثه جلوه دادند. در پی انتشار این خبر، نیروی هوایی اوکراین روز پنجشنبه مرگ یکی از خلبانان اف ۱۶ را تأیید کرد.

 ابتکار 
محدودیت‌ها در فضای مجازی هیچ اثری ندارد
عارف اظهار کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود به حکمرانی قانونی فضای مجازی اشاره داشتند. پرونده محدودیت‌ها در فضای مجازی هیچ اثری ندارد. این یک واقعیت است. این واقعیت از زمانی که فناوری‌های نوین در حال پیشرفت بود، خیلی واضح بود. تنها کاری که می‌کند افزایش هزینه مصرف‌کننده و فرارهای امنیتی ایجاد می‌کند. ما اشراف اطلاعاتی را یک اصل می‌دانیم و بی تعارف همه‌جا می‌گوییم. وی افزود: بخش امنیتی هم راضی نیست و تعجب می‌کنم در مورد این محدودیت‌ها نهادهای امنیتی هیچ وقت اعتراض نمی‌کنند چون اشرافی ندارند. شرکت‌های تأمین‌کننده VPN جایگزین نهادهای امنیتی می‌شوند. مردم هم پول بیشتری می‌دهند به سرویس‌های با کیفیت بد و تمرد از قانون را یاد می‌دهیم. معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: سند راهبردی فضای مجازی باید تدوین شود و به حکمرانی قانونی فضای مجازی کمک کنیم و این ذهنیت را که هر اتفاقی در فضای مجازی می‌افتد که بعضا ارتباطی هم به فیلترینگ ندارد، گردن فیلترینگ می‌اندازند.
شروط موافقت‌شده معاهده صلح با آذربایجان را امضا می‌کنیم
نخست‌وزیر ارمنستان گفت که «ایروان مفاد توافق‌شده معاهده صلح با جمهوری آذربایجان را امضا می‌کند.» «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در یک کنفرانس خبری گفت: «ما پیشنهاد می‌کنیم که همه مفاد و فرمول‌های مورد توافق را امضا و تصویب کنیم تا سپس به سمت موارد توافق‌نشده برویم.» طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پاشینیان گفت ایروان و باکو نسبت به ۱۳ تا از ۱۷ شروط به‌طور کامل به‌توافق رسیده‌اند و سه مورد هم تقریبا حل‌وفصل شده است.

 شهروند
اولویت دولت چهاردهم توسعه همکاری با کشورهای همسایه، به ‌ویژه ازبکستان است
دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور، در پیام تبریک سالروز استقلال ازبکستان به شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان، تصریح کرد: بر این باورم که روابط مبتنی بر احترام متقابل دو کشور بیش از پیش تقویت خواهد شد و در دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران نیز توسعه همکاری با کشورهای همسایه و منطقه، به‌ویژه جمهوری ازبکستان، در اولویت سیاست خارجی است.
وضعیت جذب‌های اخیر دانشگاه‌ها مجدد بررسی می‌شود
وزیر علوم از بررسی مجدد وضعیت جذب‌های اخیر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی خبر داد و گفت: در این زمینه بر اساس قانون تصمیم‌گیری خواهد شد. حسین سیمایی صراف ، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: حتما باید بررسی شود تا ببینیم اخیرا در خصوص جذب و جابجایی اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه ها و مراکز پژوهشی چه اتفاقاتی افتاده است و در صورت مشاهده تخلف برخورد خواهد شد.وزیر علوم خاطرنشان کرد: بر اساس بخشنامه صادر شده از سوی معاون اسبق ریاست جمهوری هر گونه جذب و استخدام در فاصله انتقال بین دو دولت تا استقرار دولت جدید (چهاردهم) ممنوع بود، بر این اساس دانشگاه ها اجازه جذب یا اخراج نیرو را نداشتند.
تمرد از دستور مأموران نیروی انتظامی جرم است
دادستان کل کشور با بیان اینکه بخش مهمی از نظام امروز نیروی انتظامی و فراجا است و امروز فراجا در خط مقدم کشور است، خاطرنشان کرد: هیچ نیرویی مانند فراجا حضوری فراگیر در همه بخش‌ها ندارد، در یک سال اخیر ده‌ها شهید تقدیم نظام و اسلام کرده و با کمترین حقوق بیشترین خدمات را به این کشور ارائه می‌کند. موحدی با بیان اینکه اگر یک روز پلیس کارش را در کشور انجام ندهد مشکلات زیادی در جامعه بروز می‌کند و ما باید قدردان این عزیزان باشیم، تصریح کرد: تمرد از دستور مأمور نیروی انتظامی جرم است و دادستان‌ها باید در این زمینه در کنار پلیس باشند و همه دادستان‌ها وظیفه دارند از نیروی انتظامی دفاع کنند، البته ممکن است در برخی مواقع غفلت رخ دهد که باید به حداقل برسد.
خبرهای تازه از وضعیت امام موسی صدر
قاضی حسن شامی دبیر کمیته رسمی پیگیری پرونده امام صدر در برنامه رادیوی ملی لبنان برای نخستین بار اعلام کرد در ماه گذشته پاسخ یک آزمایش DNA دیگر درباره امام صدر منفی شده است. قاضی شامی گفت: مصطفی عبدالجلیل، رئیس دولت انقلابی لیبی، چندماه پس از سقوط قذافی به هیأت لبنانی تأکید کرد قذافی پس از وخامت اوضاع لیبی، امام صدر را اوایل ۲۰۱۱ به شهر سرت منتقل کرده است اما از آن زمان تاکنون دولت‌های متعدد لیبی، چه آنها که به قبیله قذافی وابستگی دارند و چه مخالفان آن‌ها، حاضر نشده‌اند برای آزادسازی امام با دولت لبنان همکاری کنند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

«وفاق ملی» نیاز امروز کشور است
مهر/ آیت‌الله کعبی اظهار کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی در حکمرانی خردمندانه در سطوح گوناگون به ۲ شاخصه عزت و حکمت نیازمند است؛ عزت در خصوص شهروندان و حکمت مربوط به حکمرانان است. در عزت اجتماعی چند عنصر باید لحاظ شود؛ نخست ارتقای کرامت انسانی است و مردم باید احساس کنند که از حقوق برابر شهروندی برخوردار هستند؛ در عمل شهروند درجه یک و درجه دو نداشته باشیم. عضو جامعه مدرسین گفت: بر اساس حکمرانی خردمندانه دولت نباید گزارش‌محور عمل کند؛ اگر چه گزارش مهم است اما به جای گزارش محوری باید اهداف و مأموریت‌های کلان نظام را مدنظر قرار دهد؛ وی تأکید کرد: «وفاق ملی» نیاز امروز کشور است و اقتدار و امنیت ملی را تضمین می‌کند اما شعار «آشتی ملی» فریبنده است؛ مردم با کسی قهر نیستند؛ مردم با یکدیگر علیه دشمنان اسلام و فتنه‌گران متحدند. وفاق ملی هم الزاماتی دارد که شامل مرزبندی روشن با آمریکا، اسرائیل و فتنه‌گران است.

چرا کشورهای اسلامی برای توقف کشتار مردم مظلوم غزه، هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند
صداوسیما/ آیت‌الله طبسی در چهارمین گردهمایی سراسری یاران موعود با بیان اینکه فراهم شدن زمینه پذیرش مکتب امام جعفر صادق – علیه السلام – بیش از گذشته است افزود: وظیفه ما رفع شبهات هدفمند دشمنان در زمان حاضر است. عضو جامعه مدرسین با اشاره به عملکرد زشت و خیانت کارانه مدعیان دروغین اسلام مبنی بر ترویج تفکری که فلسطینی‌ها باید با اسرائیل کنار بیایند گفت: تاریخ مصرف این اسلام دروغین تمام شده است و مردم دیگر سراغ چنین تفکری نمی‌روند. وی با انتقاد از وساطت برخی کشور‌های اسلامی برای جلوگیری از انتقام شهادت اسماعیل هنیه از اسرائیل توسط ایران افزود: اگر شما مسلمانید و دوستدار صلح، چرا برای توقف کشتار مردم مظلوم و بی دفاع غزه، هیچ اقدامی انجام نمی‌دهید؟وی با اشاره به حضور هزار نفر از مردم غزه در پیاده‌روی اربعین حسینی افزود: این امر حاکی از آن است که امروز عمود فرهنگ شیعه اعتقاد به مهدی آل محمد و اهل‌بیت – علیهم السلام – می‌باشد.

پیام حماس درباره توافق تبادل اسرا
ایسنا/ جنبش حماس پیام جدیدی را درباره توافق تبادل اسرا و هزینه دستیابی به چنین توافقی ارسال کرد. در این پیام کوتاه به اظهارات قبلی «ابو عبیده» سخنگوی نظامی گردان‌های شهید «عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش حماس اشاره شده است که در آن گفته بود: «بهایی که مقاومت برای آزاد کردن پنج اسیر می‌گیرد با بهای آزادی تمامی اسرا یکسان است». این پیام درحالی ارسال شده است که رسانه‌های عبری روز جمعه از بازگشت هیئت مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی از دوحه، پایتخت قطر خبر دادند. این رسانه‌ها گزارش دادند که هیچ پیشرفتی زمینه حل و فصل اختلافات درباره توافق آتش‌بس در نوار غزه و انعقاد قرارداد تبادل اسرا حاصل نشده است. در همین راستا، یک منبع برجسته در مقاومت فلسطین روز جمعه به المیادین فاش کرد که «نشست‌های دوحه شکست خورده است» بر این اساس، «مذاکرات در خطر فروپاشی قرار دارد». این منبع افزود که نشست‌های دوحه نتوانست رژیم صهیونیستی را از اصرار بر ماندن در محور فیلادلفیا و حذف وتوی ۶۵ اسیر محکوم به حبس ابد منصرف کند». به گفته این منبع، «مذاکرات به دلیل امتناع اشغالگران از پاسخ به پیشنهادات میانجی‌ها برای رسیدگی به مسائل باقی‌مانده به سمت سقوط پیش می‌رود».

ایران هرگز تسلیم اقدامات تحریک‌آمیز نخواهد شد
باشگاه خبرنگاران/ وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی با بیان اینکه ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس تلاشی برای تحریک ایران بود، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز تسلیم اقدامات تحریک‌آمیز نخواهد شد. سرگئی لاوروف با اشاره به اینکه در حال حاضر به نظر می‌رسد تل‌آویو تنها طرفی است که خواهان آغاز یک جنگ بزرگ بین ایران و اسرائیل با دخالت کشور‌های همسایه است، گفت: (رژیم) اسرائیل این موضوع را کتمان نمی‌کند که قصد دارد از شرایط و فرصت ایجاد شده در منطقه سوء استفاده کند. وی همچنین با اشاره به تلاش‌ها در جهت عادی‌سازی روابط میان آنکارا و دمشق، اظهار کرد: ممکن است روسیه، ایران، ترکیه و سوریه در آینده قابل پیش‌بینی نشستی را برای برگزاری مذاکرات میان آنکارا و دمشق برگزار کنند.

حمله موشکی – پهپادی ارتش یمن به یک کشتی در خلیج عدن
باشگاه خبرنگاران/ نیرو‌های مسلح یمن در سخنانی از هدف قرار دادن یک کشتی در خلیج عدن به دلیل نقض ممنوعیت تردد به سمت بنادر اراضی اشغالی خبر داد.به نقل از شبکه المسیره، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در این باره اعلام کرد: ما یک عملیات نظامی را با هدف قرار دادن کشتی «GROTON» در خلیج عدن انجام دادیم؛ چراکه شرکت مالک آن تصمیم ممنوعیت ورود به بنادر فلسطین اشغالی را نقض کرد. سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن افزود: نیروهای دریایی، موشکی و پهپادی در اجرای این عملیات شرکت داشتند و این عملیات منجر به اصابت دقیق و مستقیم به کشتی شد. سرتیپ یحیی سریع در ادامه اعلام کرد: نیرو‌های مسلح یمن موفقیت خود را در ممانعت از کشتیرانی اسرائیل در دریای سرخ و تحمیل تصمیم ممنوعیت دریانوردی توسط تمامی کشتی‌های مرتبط با دشمن اعلام می‌کند.

بودجه دفاعی ژاپن باز هم افزایش یافت
ایرنا/ وزارت دفاع ژاپن درخواست اولیه بودجه سال مالی ۲۰۲۵ خود را برای چندمین سال متوالی بالا برد و برای اولین بار در تاریخ این کشور به بیش از هشت تریلیون ین افزایش داد. بر اساس تصمیمات مشخص شده در سه سند دفاعی از جمله سند استراتژی امنیت ملی ژاپن که در دسامبر ۲۰۲۲ بازنگری شد، توکیو قصد دارد بودجه دفاعی این کشور را بین سال‌های مالی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ به ۴۳ تریلیون ین افزایش دهد. مقادیر بودجه دفاعی درخواست شده در بودجه اولیه دولت ژاپن در سال‌های اخیر به سرعت افزایش یافته است، این مقدار که در سال مالی ۲۰۲۲ کمی بیش از پنج تریلیون ین بود، در سال مالی ۲۰۲۳ به بیش از ۶ تریلیون ین و در سال مالی ۲۰۲۴ به بیش از هفت تریلیون ین رسید.

برقراری عدالت یک اولویت است
مهر/ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای صبح امروز یکشنبه در آئین واگذاری اسناد مالکیت مردم در شهر آب‌پخش استان بوشهر اظهار کرد: برقراری عدالت مهمترین راهکار برای حرکت در مسیر شهدا است. رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: امروز وظیفه بزرگ الهی است که عدالت را محقق سازیم و کاری که همه پیامبران و ائمه دنبال می‌کردند را ادامه دهیم و حامی و یاور مظلومان باشیم.وی همچنین تأکید کرد: همه باید در کنار هم بنشینیم و مسائل و مشکلات را حل کنیم تا شاهد رضایت‌مندی مردم باشیم.

قول می‌دهم زبان گویای مردم باشم
مهر/ سخنگوی دولت با انتشار ویدئویی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، خطاب به مردم ایران، اظهار کرد: من به‌عنوان سخنگوی دولت با چشمان شما خواهم دید، با گوش‌های شما خواهم شنید و اگر هرجا ناخوشایندی حس کنم که حال جامعه را بد می‌کند، حتماً و بدون لکنت آن مورد ناخوشایند را بر زبان خواهم آورد.فاطمه مهاجرانی افزود: به شما قول می‌دهم در دفاع از منافع ملی، خیر جمعی کشور و عزت ایران و استقلال کشور از هیچ اقدامی سر باز نخواهم زد.وی تصریح کرد: با مردم عهد می‌بندم که ما امروز مدیون کسانی هستیم که به خاک افتادند تا اکنون ما برپا ایستاده باشیم. به همین دلیل ما مدیون گذشتگان هستیم و اگر درست رفتار نکنیم، بدهکار آیندگان خواهیم بود.مهاجرانی یادآور شد: به مردم قول می‌دهم که زبان گویای آنان خواهم بود و همه تلاش‌هایی که خدمتگزاران خدوم شما در دولت انجام خواهند داد، با آنان در میان خواهم گذاشت.

تعداد بازرسان آژانس در ایران افزایش یافته است
رسا/ رئیس سازمان انرژی اتمی درحالیکه غرب مدعی عدم همکاری ایران با این دیده بان سازمان ملل است، اعلام کرد که تعداد بازرسان آژانس افزایش یافته و بیشترین بازرس‌های آن در ایران رفت و آمد دارند. اسلامی درباره سیاسی کاری علیه صنعت صلح آمیز هسته‌ای ایران و تعامل با آژانس تأکید کرد: سند برجام شده قطعنامه ۲۲۳۱ اما بعد از مدتی آمریکا از برجام خارج شد و تعهدات خود را انجام نداد و نگذاشت دیگران تعهدات خود را انجام دهند. اکنون آژانس هر سه ماه عملکرد برجام را گزارش می‌دهد. اکنون این گزارش‌ها مانند همیشه است. وی در خصوص ابراز تمایل گروسی برای سفر به تهران گفت: مدیرکل آژانس اگر برنامه‌ای تنظیم شود سفر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *