خبر روز ۱۴۰۳/۰۶/۱۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
گفت‌وگوی تلفنی عراقچی و دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس
جاسم محمد البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس در تماس تلفنی با سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد:‌ اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس علاقه‌مند به مشورت و تعامل با جمهوری اسلامی ایران در‌خصوص چالش‌های بزرگ منطقه هستند. عراقچی نیز در این گفت‌وگو تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است روابط دوستانه و برادرانه خود با شورای همکاری خلیج‌فارس و اعضای آن را ارتقاء بخشیده و بر این اعتقاد است که روابط بین ایران و شورای همکاری باید وارد مرحله جدیدی از درک متقابل و همکاری شود.
انتقاد ایران از استاندارد دوگانه انگلیس در قبال تروریسم
سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در ۸ شهریور ۱۳۶۰، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ایران توسط مجاهدین خلق، گروهکی که مدت‌ها توسط جامعه جهانی به‌عنوان تروریست شناخته می‌شد، ترور شدند. در این پیام با اشاره به این‌که ماهیت این گروهک تروریستی تغییری نکرده آمده است: اما نام آنها برای اعمال فشار روی ایران از فهرست (سازمان‌های تروریستی) حذف شد. در همین پیوند، برخی نمایندگان پارلمان انگلیس به‌طور تکان‌دهنده‌ای، سالانه میزبان رهبر این گروه هستند و برخی روزنامه‌های بدنام جناح راست در انگلیس بستری را برای آنها فراهم می‌کنند. سفارت ایران در لندن با اشاره به استاندارد دوگانه مقام‌های انگلیس تصریح کرد: تروریسم زمانی که ایرانیان را هدف قرار می‌دهد قابل تحمل و در جای دیگر محکوم است.

 همشهری
رکورد تولید برق هسته‌ای شکسته شد
صنعت هسته‌ای کشور طی سال‌های اخیر اقدامات متنوعی برای خدمت‌رسانی به مردم انجام داده ‌است. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی ‌اتمی با بیان اینکه نیروگاه هسته‌ای بوشهر با ظرفیتی بیش ‌از هزار مگاوات‌ساعت در حال تولید برق است، گفت: رکورد تولید برق در این نیروگاه شکسته شده است.
سایت نظامی اسرائیل هدف حمله موشکی حزب‌الله قرار گرفت
مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد که سایت نظامی «زبدین» ارتش رژیم صهیونیستی را در مزارع اشغالی شبعای لبنان، هدف حملات موشکی قرار داده و موشک‌ها مستقیما به اهداف اصابت کرده‌اند. حزب‌الله لبنان هفته گذشته ۱۱پایگاه مهم نظامی اسرائیل از جمله مقر یگان سایبری ۸۲۰۰ را به ‌طور همزمان هدف قرار داد.
ایکس: احتمالا در برزیل مسدود می‌شویم
شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که پس از عدم‌ رعایت مهلت دادگاه عالی برزیل برای تعیین یک نماینده قانونی جدید، انتظار دارد در این کشور مسدود شود. اختلاف نظر ایکس با الکساندر دی موراس، قاضی برزیلی پس از آن آغاز شد که وی دستور تعلیق ده‌ها حساب کاربری در ایکس را به اتهام انتشار اطلاعات نادرست صادر کرد.

 کیهان 
شهادت دو نفر از نیروهای سپاه در حادثه نشت گاز
روابط عمومی سپاه اصفهان از شهادت دو نفر از نیروهای سپاه در پی حادثه نشت گاز چهارشنبه شب گذشته در یکی از کارگاه‌های مراکز سپاه در استان خبر داد. در این حادثه متاسفانه ۱۰ نفر مصدوم شده‌اند که ۲ نفر از آنها به خیل شهدا پیوستند. شهید سروان پاسدار مجتبی نظری از شهر قهدریجان و سرهنگ دوم پاسدار مختار مرشدی از شهرستان فریدونشهر در این حادثه به شهادت رسیدند.
هم‌افزایی همه جناح‌های سیاسی برای تحقق مطالبات مردم ضروری است
محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور به مناسبت هفته دولت و در راستای تکریم جایگاه و قدردانی از زحمات معاونین اول پیشین رؤسای جمهوری اسلامی ایران، به دیدار همتایان پیشین خود رفت و ضمن گفت‌و‌گو در فضائی صمیمی بر آمادگی دولت «وفاق ملی» در بهره‌گیری از تجربیات و نظرات کارشناسانه آنها در اداره بهتر امور کشور تاکید کرد. معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر استفاده از نظرات و تجربیات دولتمردان سابق برای پیشبرد امور کشور گفت: با توجه به شرایط حساس کنونی کشور هم‌افزایی تمام جناح‌های سیاسی ضروری است تا برای تحقق مطالبات بحق مردم گام‌های بلندتری برداشته شود.

 ایران
فرمان بازنگری در اداره دانشگاه
رئیس‌جمهور پیش از ظهر پنجشنبه در آیین تکریم و معارفه وزرای سابق و جدید علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به وزرای بهداشت و آموزش و پرورش هم گفته‌ام و اینجا هم تأکید می‌کنم، وضعیت همه آن اساتیدی که به هر طریقی از دانشگاه لغو قرارداد یا اخراج شدند، مورد بازنگری قرار دهید و دانشجوها را برگردانید. طبیعی است که دانشجو حرف دارد و اعتراض می‌کند، من باید جوابش را بدهم، یا حرفش حق است که باید اطاعت کنم، یا نه اشتباه می‌کند که باید هدایتش کنم.پزشکیان با بیان اینکه دانشجو نمی‌تواند آدم بدی باشد چرا که او امید و سازنده فردای مملکت ماست و باید سؤال کند، افزود: کرسی آزاداندیشی که رهبر معظم انقلاب بر تشکیل آن تأکید دارند، یعنی اینکه دانشجو آزادانه حرفش را بزند و با منطق جواب بگیرد، هر کدام منطق نداشت باید منطق طرف مقابل را بپذیرد. اینها مسائل روشن علمی است و باید براساس شواهد تصمیم بگیریم. دانشجو را می‌شود هدایت و توجیه کرد، اگر حق با اوست، خودمان را باید اصلاح کنیم، نه اینکه با او برخورد کنیم. اگر این مسأله را دریافتیم و توانستیم بپذیریم، آن وقت مملکت را آباد می‌کنیم.
پاسخ ایران در راه است
«سید عبد الملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله یمن با بیان اینکه مقاومت لبنان با اجرای «عملیات اربعین» ضربه قدرتمندی را به رژیم صهیونیستی وارد کرد، گفت که «ایران تأکید دارد پاسخ به دشمن قطعی است و طرف امریکایی در تلاش برای مهار این پاسخ در وضعیت آماده‌باش بزرگی است».

 جمهوری‌اسلامی 
برکناری رئیس پاسگاه نیروی انتظامی و تعلیق عوامل دخیل
درپی مرگ متهمی در پاسگاهی در لاهیجان، با دستور سردار رادان، فرماندهِ پاسگاه عزل و سایر عوامل دخیل معلق از خدمت شدند. مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای آورده است: در تاریخ پنجشنبه یک مرداد در روستای ناصرکیاده از توابع شهرستان لاهیجان خبرِ نزاع و درگیری توسط اهالی محل در سه مرحله و به‌طور مکرر به پاسگاه محلی گزارش می‌شود که در این درگیری افراد یکدیگر را مورد ضرب‌وشتم قرار داده و بنابر اظهاراتِ امدادخواهان، منشا درگیری مرحوم میرموسوی بوده و خودروی متوفی همان‌طور که در تصاویر به‌صورت مستند مشخص است کاملا تخریب شده و در آتش می‌سوزد. این موضوع باعث رعب و وحشت اهالی محل شده و پلیس تمامی عاملین حادثه از جمله مرحوم میرموسوی را بنابر وظیفه ذاتی و قانونی بازداشت می‌کند.این اطلاعیه می‌افزاید: متوفی در پاسگاه انتظامی شروع به فحاشی و استنکاف از دستورات عوامل انتظامی و درگیری با ماموران نموده که این روند تا حضور در بازداشتگاه ادامه پیدا می‌کند. به دلیل هیجان ناشی از اصطکاک صورت‌گرفته میان مرحوم میرموسوی و عوامل انتظامی و عدمِ کنترلِ خشم و احساسات از طرف برخی کارکنان و بی‌اعتنایی به وضعیت متهم این اتفاق رخ می‌دهد. در ادامه این اطلاعیه آمده است: علت فوت باتوجه به اتفاقاتِ قبل از حضور پلیس و شرایط جسمی و روحی متوفی، توسط پزشکی قانونی درحال بررسی است.این اطلاعیه یادآور می‌شود: پیش از این، مرحوم چندین مورد سابقه شرارت و درگیری داشته و در سال ۱۳۹۹ نیز در اجرای حکمِ جلب، با پلیس درگیر و به ۹ ماه حبس محکوم می‌شود.
در اطلاعیه مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تصریح شده است: رفتارِ رخ‌داده توسط برخی از عوامل انتظامی بر خلاف مشی حرفه‌ای پلیس بوده و به‌هیچ وجه قابل قبول نیست، بدین جهت افرادِ فوق در اختیار مرجع قضایی قرار گرفتند.این اطلاعیه می‌افزاید: روز پنجشنبه نیز رئیس بازرسی کل فراجا در موقعیت حاضر و براساس جمع بندی گزارش‌های بازرسان، با دستور سردار رادان، فرماندهِ پاسگاه عزل و سایر عوامل دخیل معلق از خدمت شدند؛ همچنین در صورت تایید سهل‌انگاری و عدم توجه دیگر مدیران انتظامی؛ تنبیهاتِ انضباطی متناسب اجرا خواهد شد.

 وطن امروز 
وزرا با نگاه ملی مسائل را رصد، بررسی و تصویب کنند
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اثرات تصمیمات غلط مدیران اقتصادی در آینده آشکار می‌شود، گفت: تصمیم درست شهید رئیسی در حذف ارز ترجیحی پرهزینه اما بسیار سازنده برای آینده کشور بود؛ این تصمیمات نیاز امروز و فرداست.حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد افزود: دولت با نگاه به آموزه‌های قرآن کریم از تمام ظرفیت علمی و کارشناسی، نیروی انسانی توسعه‌‌یافته، ظرفیت‌های متراکم در حوزه زیرساخت‌های اقتصادی کشور، اقتدار سیاسی، امنیت و قدرت بازدارندگی تحسین‌برانگیز جمهوری اسلامی، وحدت و انسجام ملی و اسلامی، موقعیت ژئوپلیتیک، عمق راهبردی و استراتژیک کشور برای تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها استفاده کند. خطیب نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه دولت وفاق ملی به دنبال ارتقای شایسته‌سالاری باشد، گفت: وزرا در آستانه تصمیمات مهم مدیریتی قرار دارند؛ همان‌طور که رئیس‌جمهور توصیه داشتند، ملاک تغییر فقط و فقط شاخص مهم شایستگی باشد. ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: ‌منابع کشور محدود است و باید با این منابع محدود اولویت‌های اساسی کشور رصد شود و تا آنجا که ممکن است زمینه رشد هزینه‌های جاری کشور را مدیریت و کنترل کرد. وزرا بویژه وزارتخانه‌های پرهزینه بهداشت و درمان، آموزش‌و‌پرورش علوم و سایر نهادها نگاه ملی داشته باشند. وزرای آموزش و و پرورش و بهداشت و تمام وزرا با نگاه ملی مسائل را رصد و بررسی و تصویب کنند.
ضرورت اقدام فوری مجامع بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی ملت فلسطین
سخنگوی وزارت امور خارجه از مجامع مسؤول بین‌المللی بویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست اقدام فوری و موثر برای توقف نسل‌کشی ملت فلسطین توسط رژیم کودک‌کش صهیونیستی انجام دهند. کنعانی در واکنش به یورش رژیم اسرائیل به کرانه باختری تصریح کرد: حمله ارتش صهیونیستی به شهرها و اردوگاه‌های فلسطینی در شمال کرانه باختری، تخریب وحشیانه زیرساخت‌های شهری و خدماتی و حتی ورود مسلحانه و خشونت‌آمیز به مراکز درمانی و بیمارستانی، در تداوم نسل‌کشی در نوار غزه و حاکی از قصد رژیم صهیونیستی به گسترش دامنه کشتار و جنایت علیه شهروندان فلسطینی است.
بانک‌ها ۹۱.۵ همت به خودشان وام دادند
انتشار گزارش تسهیلات پرداختی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به کارکنان خود در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد بانک‌ها سال قبل ۹۱.۵ همت به کارمندان، مدیران و هیات مدیره خودشان وام (اصل وام به همراه سود) داده‌اند. حدود ۲۲۰ هزار کارمند در بانک‌ها فعالیت می‌کنند.

 جوان 
سیاست ایران تعامل و گسترش روابط با همه کشورهاست
دکتر پزشکیان در پاسخ به تماس تلفنی آقای «یوناس گاهر اشتوره» نخست وزیر نروژ که شامگاه چهارشنبه انجام شد، با اشاره به پیشینه تاریخی روابط دو کشور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به گسترش تعاملات با نروژ است و امیدواریم این گفتگو‌ها منجر به تقویت و تحکیم روابط دو کشور و همچنین رسیدن به راهکار‌های مشترک برای استقرار صلح و ثبات و افزایش امنیت در جهان شود. رئیس‌جمهور در ادامه با تأکید بر نقش امنیت‌ساز ایران در منطقه و جهان گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره ضمن تلاش برای گسترش صلح و دوستی، هرگونه تجاوزگری در هر نقطه‌ای را محکوم کرده و آماده همکاری برای توقف جنگ، خشونت و نا امنی در جهان است. پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از پیمان‌شکنی دولت امریکا در برجام و گلایه‌مندی از کشور‌های اروپایی در عدم پایبندی به تعهداتشان در این توافق گفت: جمهوری اسلامی ایران در توافق برجام به تمام تعهدات خود عمل کرد، اما این امریکا بود که علاوه بر پیمان‌شکنی و خروج یک‌طرفه از این توافق، به افزایش فشار و تحریم علیه کشور و مردم ما روی آورد و متأسفانه کشور‌های اروپایی نیز برخلاف انتظار، حتی یک بند از تعهدات خود را اجرایی نکردند. وی تأکید کرد: سیاست ما صلح و دوستی، پرهیز از تنش و درگیری و تعامل و گسترش روابط با همه کشور‌های دنیا است، ولی اگر قرار باشد کشور ما با تحریم و فشار وادار به انجام کاری شود، قطعاً رویکرد و رفتار ما نیز به سمت و سوی دیگری سوق داده خواهد شد.

 خراسان
انتقاد از برکناری انتظاری
حجت الاسلام مصطفی رستمی، نماینده رهبری در دانشگاه‌ها به برکناری اردشیر انتظاری، استادی که اظهاراتش درباره مهسا امینی جنجال آفریده بود، واکنش نشان داد و نوشت: «یکی می‌گوید نفله؛ عذرخواهی هم می‌کند، به دانشگاه دستور عزلش می‌رسد. یکی به مقدسات جامعه اهانت می‌کند، اصرار هم می‌کند، از دانشگاه مدارا و عدم برخورد خواسته می‌شود.»
حسین زاده نیاز به طرح مسئله استعفا در مجلس دارد
سلیمی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: عبدالکریم حسین زاده که به عنوان معاون رئیس جمهور در امور توسعه روستایی انتخاب شد نیاز به طرح مسئله استعفا در مجلس و موافقت نمایندگان دارد. این موضوع در مورد زاکانی، شهردار تهران،کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه و آقای دهقان که به شورای نگهبان رفت نیز همین گونه بود.
صدور کارت ملی در بدو تولد برای افراد
هاشم کارگر رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: در آینده در بدو تولد به افراد کارت ملی می‌دهیم و دیگر به سمت شناسنامه نمی‌رویم.

 مردم سالاری
اخراج رئیس مرکز اسلامی ‌هامبورگ از آلمان
به گزارش رویترز، مقامات در شهر‌هامبورگ پنجشنبه گفتند که آلمان به رئیس ایرانی مرکز اسلامی‌هامبورگ که به تازگی تعطیل شده، اعلام کردند که دو هفته فرصت دارد تا آلمان را ترک کند. وزارت امور داخلی شهر‌هامبورگ آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که به محمدهادی مفتح اطلاع داده است که او تا ۱۱ سپتامبر (۲۱ شهریور) فرصت دارد تا کشور را ترک کند، در غیر این صورت اخراج می‌شود.
افزایش ذخایر اورانیوم ایران
خبرگزاری رویترز ادعا کرد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در گزارشی برای اعضای شورای حکام اعلام کرد که ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده شده در ایران طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است. در این سند که به رویت رویترز رسیده، آژانس ادعا شده است که ایران ۱۶۴.۷ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد در اختیار دارد که این میزان نسبت به گزارش قبلی در ماه مه، ۲۲.۶ کیلوگرم افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش ایران ۸ آبشار سانتریفیوژ پیشرفته از نوع IR6 در سایت فردو اضافه کرده است که مجموع سانتریفیوژهای جدید را به ۱۰ خوشه می‌رساند. البته ادعا شده است که سانتریفیوژهای جدید هنوز فعال نیستند و عملیات غنی‌سازی در آن‌ها انجام نمی‌شود.
طبق این گزارش رافائل گروسی مدیرکل آژانس اتمی‌مدعی شده است که طی سه ماهه گذشته هیچ پیشرفتی در حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی و همچنین مجوز بازرسان آژانس که ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان لغو کرده، حاصل نشده است.

 قدس 
هشدار درباره گشوده شدن جبهه سوم در کرانه باختری
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال درباره مخاطرات یورش رژیم صهیونیستی به کرانه باختری هشدار داد. این رسانه نوشت: حمله اسرائیل به کرانه باختری خطر گشوده شدن جبهه سوم به روی ارتش از هم پاشیده اسرائیل را به همراه دارد. وال استریت ژورنال تأکید کرد: حمله کنونی به کرانه باختری خطر راهبردی برای این رژیم به همراه دارد.
روسیه و اوکراین در آستانه توافق بودند اما آمریکا جنگ می‌خواست
رئیس مجلس ملی ترکیه، نومان کورتولموش در گفت‌وگوی رسانه‌ای با بیان اینکه جنگ اوکراین می‌توانست در سال ۲۰۲۲ به پایان برسد، تصریح کرد: روسیه و اوکراین در مذاکرات ۲۰۲۲ استانبول، تقریباً به تفاهم رسیده بودند اما شماری از کشور‌ها ازجمله ایالات متحده آمریکا و انگلیس تمایلی به توقف آن نداشتند و خواهان ادامه جنگ بودند.

 اعتماد
توافق هسته‌ای نیازمند اصلاحات و به‌روزرسانی‌های بسیار مهم است
مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با العربیه اظهار داشت: رییس‌جمهور ایران با برگزاری دیداری دوجانبه موافقت کرد، اما زمان آن هنوز مشخص نشده است. وی با بیان اینکه ایران نزدیک به ۱۷۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده در اختیار دارد، افزود: نظارت‌ها از طریق بازرسان‌مان در ایران ادامه دارد. گروسی در ادامه بیان کرد: ما به شفافیت بیشتر از سوی ایران در مورد پرونده هسته‌ای نیاز داریم. مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: واقعیت‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران از برجام فراتر رفته است. او در ادامه بیان کرد که توافق هسته‌ای با ایران نیازمند اصلاحات و به‌روزرسانی‌های بسیار مهم است.دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، این کشور را به انزوای بین‌المللی خواهد کشاند.

 شهروند
طرح انسداد مرزهای شرقی مبتنی بر هوش مصنوعی است
امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگویی درباره آخرین وضع طرح انسداد مرزهای شرقی با بیان اینکه نیروی زمینی ارتش هم‌ اکنون درکنار نیروهای سپاه و فراجا، عهده‌دار تأمین امنیت بخش‌هایی از مرزهای کشورمان از جمله مرزهای شمال و جنوب شرق و مرزهای غرب و جنوب غرب کشور است، گفت: امروز امنیت پایداری در جمهوری اسلامی ایران حاکم و ادامه این امنیت پایدار مستلزم توسعه و استفاده از علم و فناوری است.فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه نصب دیوار بتنی بخشی از طرح انسداد مرزهای شرقی است، اظهار کرد: عمده این طرح شامل به کارگیری انواع فناوری‌های مراقبتی در مرز است، مثل انواع سنسورها، انواع رادارهای هشداردهنده، انواع پهپادها و سنسورهای زمینی و همه اینها به علاوه دیوار مرزی یک انسداد هوشمند به وجود خواهد آورد چون صرف گذاشتن یک دیوار کفایت نمی‌کند.
امیر حیدری با بیان اینکه این نیرو با حمایت ستاد کل نیروهای مسلح، مشغول پیاده‌سازی مجموعه‌ای از علم و فناوری در طرح انسداد مرزهای شرقی است و صددرصد این طرح انسداد، مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود، گفت: یعنی به سیم خاردار و دیوار بسنده نشده است.
پرنده رادارگریز دشمن را از فرسنگ‌ها دورتر ردیابی می‌کنیم
علیرضا صباحی‌فرد پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران که در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، با بیان اینکه امروز شاهد ظلم به مردم غزه هستیم، گفت: یاد و خاطره شهید عماد مغنیه و شهید «فواد شکر» را گرامی می‌داریم و برای آنها علو درجات را مسألت داریم.وی با بیان اینکه پدافند هوایی در حال حاضر در بالاترین سطح خودکفایی، آمادگی و قدرت رزمی قرار دارد، گفت: با کار جهادی در طراحی و تولید سامانه‌های کنترل، رادارها و حساسه‌های دارای تشعشع و بدون تشعشع، پهپادها، تجهیزات جنگ الکترونیکی و سایبر به خودکفایی رسیده‌ایم و توانسته‌ایم تمام نیازمندی‌های خود را طراحی و تولید کنیم و هر گونه پرنده رادارگریز دشمن را از فرسنگ‌ها دورتر کشف و ردیابی می‌کنیم.فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش اعلام کرد: نیروی پدافند هوایی برای تأمین نیازمندی‌های خود از جمله سامانه‌های موشکی، راداری و اطلاعاتی به هیچ کشوری وابسته نیست و در طراحی و تولید سامانه‌های پیشرفته درگیری هیبریدی به خودکفایی رسیده است.
رقابت تنگاتنگ ترامپ و هریس در ۷ ایالت کلیدی
نتایج نظرسنجی‌های جدید کالج امرسون و نشریه هیل نشان می‌دهد دونالد ترامپ و کامالا هریس در هفت ایالت چرخشی و سرنوشت ساز، در رقابت تنگاتنگی با یکدیگر قرار دارند. براساس این نظرسنجی، هریس در مقابل ترامپ در ایالت جورجیا با ۴٩ درصد در مقابل ۴٨ درصد، در ایالت میشیگان با ۵٠ درصد در مقابل ۴٧ درصد، در نوادا با ۴٩ درصد در مقابل ۴٨ درصد، در آریزونا ۵٠ درصد در مقابل ۴٧ درصد، در کارولینای شمالی با ۴٩ درصد در مقابل ۴٨ درصد و در ویسکانسین با ۴٩ درصد در مقابل ۴٨ درصد پیشتاز است. در ایالت پنسیلوانیا رقابت بین هر دو ۴٨ درصد است. از دیگر نتایج این نظرسنجی می‌توان گفت: هریس در بین رأی‌دهندگان مستقل در ۶ ایالت از ٧ ایالت چرخشی، در مقابل ترامپ پیشتاز است.
دستگیری ١١٩ عضو مرتبط با داعش در ترکیه
وزیر کشور ترکیه که هفته گذشته از دستگیری ۶۵ عضو مرتبط با داعش خبر داده بود، اعلام کرد ١١٩ نفر دیگر به اتهام عضویت در سازمان تروریستی داعش در این کشور دستگیر شده‌اند. خبرگزاری «آناتولی» نیز در گزارشی اشاره کرد که نیروهای این کشور توانسته‌اند یکی از اعضای داعش را که خود را برای انجام عملیاتی در ترکیه آماده می‌کرد، دستگیر کنند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

دولت محترم با استفاده از افراد متخصص و متدین و انقلابی مسائل و مشکلات را حل کند
پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله العظمی نوری همدانی/ آیت‌الله العظمی نوری همدانی در دیدار عده‌ای از فضلای همدان با تاکید بر اهمیت وحدت کلمه و همدلی خاطر نشان کردند: جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت دارد. ایشان با اشاره به شرایط امروز کشور و با توجه به آغاز بکار دولت جدید فرمودند: شکی نیست که همه خیرخواهان باید به دولت جدید کمک کنند و مکرر عرض کردم نباید دولت تضعیف شود و امروز سیاست رهبری معظم هم همین است که مسئولان باید قدردان این حمایت ایشان باشند. معظم له مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را در صدر مشکلات دانسته و فرمودند: بنده به دولت قبل که انصافاً آقای رئیسی شبانه روز تلاش می‌کرد عرض کردم و امروز هم در این مجمع محترم عرض می‌کنم. ان‌شاءالله صدای ما به گوش مسئولان می‌رسد که مشکل تورم را ان‌شاءالله حل نمایند و با استفاده از افراد متخصص و متدین و انقلابی مسائل و مشکلات حل شود.

رژیم اسرائیل مانع دستیابی جهان اسلام به ثبات است
تسنیم/ مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه در پنجاهمین نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در یائونده، کامرون در سخنرانی خود در این نشست ضمن ابراز نگرانی عمیق و محکومیت شدید تجاوزات وجنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در باریکه غزه در طول یازده ماه گذشته و به ویژه اقدام تروریستی اخیر این رژیم در ترور شهید اسماعیل هنیه، خواستار اقدام قاطع جامعه بین المللی و سازمان همکاری اسلامی در توقف فوری اقدامات این رژیم به عنوان مصداق بارز جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی گردید و بر ضرورت پاسخگو ساختن رژیم صهیونیستی در قبال جنایات ارتکابی تاکید کرد. اشراق جهرمی با اشاره به لزوم توجه به ریشه‌های ناامنی و بحران آفرینی در منطقه غرب آسیا تاکید کرد: رژیم اشغالگر صهیونیستی مانع اصلی دستیابی جهان اسلام و کشورهای منطقه به ثبات و توسعه پایدار است و اقدامات و سیاست‌های بی ثبات کننده این رژیم مانعی اساسی برای همکاری میان کشورهای اسلامی و ایجاد همگرایی اقتصادی منطقه‌ای بین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است.

اسرائیل بیش از ۵۰ هزار بمب و موشک بر سر مردم غزه ریخت
تسنیم/ رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعتراف کردند که نیروی هوایی این رژیم از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر، نوار غزه را با بیش از ۵۰ هزار بمب و موشک هدف قرار داده است. این رسانه ها اذعان کردند که وزن دو سوم بمب‌هایی که بر سر مردم غزه ریخته شده، به یک تُن می‌رسد. از سوی دیگر یک افسر نیروی هوایی رژیم صهیونیستی تاکید کرده است که اگر حمایت نظامی و تسلیحاتی آمریکا نبود، این رژیم چند ماه بیشتر نمی توانست جنگ را ادامه دهد. این افسر بلندپایه گفته است جنگ کنونی، دکترین نظامی تسلیحاتی رژیم اشغالگر در آینده را به شکل کامل تغییر خواهد داد.

افزایش خرید نفت چین از ایران
تسنیم/ اطلاعات کپلر نشان می‌دهد واردات نفت چین از ایران در ماه جاری میلادی به ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد. بالاترین خرید نفت ایران توسط چین به اکتبر ۲۰۲۳ برمی‌گردد که برابر با ۱.۶۶ میلیون بشکه در روز بود. چین در حال حاضر ۵۰ درصد بیشتر از ماه گذشته میلادی نفت از ایران خریده است. فروش نفت ایران به چین در ماه گذشته برابر با ۱.۲۴ میلیون بشکه در روز بود. گزارش‌ها نشان می‌دهند واردات نفت به دالیان و ریژائو در چین افزایش قابل توجهی داشته و به ترتیب تا ۱۳۲ و ۳۴۲ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. تحلیلگران معتقدند حاشیه سوددهی پالایشگاه‌های مستقل چین که از آنها با نام تیپات یاد می‌شود، رو به افزایش است و این پالایشگاه‌ها حالا انگیزه بیشتری برای افزایش تولید دارند و در نتیجه نفت خام بیشتری می‌خواهند. بلومبرگ گزارش داد واردات نفت چین از مالزی در ماه گذشته میلادی به یک رکورد جدید رسیده است که حاکی از تمایل بیشتر پالایشگاه‌های این کشور برای نفت ارزان‌تر ایران است.
بزرگترین وارد کننده نفت خام دنیا ۶.۲۱ میلیون تن نفت در ماه ژوئیه از مالزی وارد کرده که برابر با ۱.۴۷ میلیون بشکه در روز است، یعنی تقریباً ۳ برابر متوسط تولید روزانه این کشور جنوب شرق آسیا در ۲۰۲۳. آب‌های مالزی مدت‌هاست به قطب انتقال نفت و محصولات نفتی از یک نفتکش به نفتکش دیگر تبدیل شده‌اند، یعنی از آن برای پنهان کردن مبدا اصلی نفت استفاده می‌شود. چین به طور رسمی از ژوئن ۲۰۲۲ هیچ نفتی از ایران خریداری نکرده، اما به طور غیر رسمی خرید نفت چین از ایران به رکورد جدیدی رسیده است.

دو عملیات استشهادی با خودرو در کرانه باختری
فارس/ رسانه‌های اسرائیلی از دو عملیات استشهادی در دو شهرک «کارمی تزور» و «گوش عتصیون» در جنوب کرانه باختری خبر دادند. به گفته منابع ، یک فلسطینی با خودرو وارد شهرک صهیونیست‌نشین «کارمی تزور» شده و در همان بدو ورود نگهبان امنیتی ورودی را زیر گرفته است. این جوان فلسطینی سپس از خودرو پیاده شده و اقدام به تیراندازی کرده که در این میان با شلیک نظامیان اسرائیلی به شهادت رسیده است. طبق ادعای منابع اسرائیلی خودروی وی بمب‌گذاری شده بود که عاملان موفق به انفجار آن نشده‌اند. در این عملیات دو شهرک‌نشین زخمی شدند. به ادعای منابع اسرائیلی، دو فلسطینی عامل این عملیات بودند که یکی از آن‌ها به شهادت رسیده و دیگری توانسته فرار کند. در عملیات دوم نیز یک جوان فلسطینی سوار بر خودرو وارد شهرک «گوش عتصیون» شد و پس از پیاده شدن از خودرو، آن را در کنار یک پمپ بنزین منفجر کرد. طبق آخرین گزارش‌ها حداقل ۴ صهیونیست در این انفجار زخمی شده‌اند که یکی از زخمی‌ها، فرمانده تیپ «عتصیون» با درجه سرلشکری است. در پی این دو عملیات استشهادی استان الخلیل در کرانه باختری به شدت فضای امنیتی به خود گرفته است.

شلیک ده‌ها موشک از لبنان به الجلیل اشغالی
مهر/ منابع از شلیک ده‌ها موشک به شهرک‌های صهیونیستی و مقر پایگاه‌های نظامی اشغالگران در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. رسانه‌ها اذعان کردند که همزمان با وقوع چندین رشته انفجار مهیب در شهرک‌های اشغالی در منطقه الجلیل، آژیرهای هشدار در این شهرک‌ها، به صدا در آمده است.
حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای در پی موشک باران سنگین شبانه مقرهای نظامی اشغالگران در شمال اراضی اشغالی اعلام کرد که مواضع توپخانه گردان ۴۱۱ دشمن صهیونیستی در نافه زیف و همچنین مقر فرماندهی تیپ غربی ۳۰۰ در پادگان یعرا و تجمع نظامیان در اطراف آن را با موشک‌ هدف قرار دادیم. نشریه معاریو با اذعان به حمله گسترده موشکی حزب‌الله گزارش داد که مقامات محلی از ساکنان خواسته‌اند که در نزدیک پناهگاه‌ها پناه بگیرند و از رفت و آمد عادی خودداری کنند.

اخراج فرمانده ناوشکن آمریکایی پس از ناکامی در برابر ارتش یمن
ایسنا/ نیروی دریایی آمریکا، افسر فرمانده ناوشکن «جان اس. مک‌کین» را روز جمعه در میانه استقرار این کشتی جنگی در غرب آسیا اخراج کرد. سرویس مطبوعاتی «مارین کورپس تایمز» در بیانیه‌ای به دلیل اخراج این افسر اشاره نکرده اما تاکید کرده اخراج «کامرون یاست» به دلیل «از دست دادن اعتماد به توانایی او برای فرماندهی ناوشکن موشک هدایت شونده» رخ داده است. او فرماندهی این ناوشکن را برعهده داشته است. این ناوشکن بخشی از ناوگروه به سرپرستی ناو هواپیمابر «یواس‌اس تئودور روزولت» بود که وظیفه مقابله با حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را برعهده داشت.

وقوع حادثه دریایی جدید در شرق عدن
مهر/ آژانس امنیت دریایی انگلیس از وقوع یک حادثه در شرق عدن در سواحل یمن خبر داد. از جزئیات این حادثه هنوز اخباری منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد نیروهای مسلح یمن یک کشتی آمریکایی یا انگلیسی یا کشتی که به سمت بنادر رژیم صهیونیستی عازم بوده است را هدف قرار داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *