خبر روز ۱۴۰۳/۰۶/۸

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
پاسخ جنایت رژیم صهیونیستی را حساب‌شده خواهیم داد
سردار سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در آیین تکریم ‌و معارفه جانشین رئیس ستاد کل که با حضور سردار محمد شیرازی، رئیس دفتر نظامی فرماندهی معظم کل‌قوا؛ سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش؛ سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل‌سپاه و جمعی از فرماندهان و روسای نیروهای مسلح برگزار شد، اظهار کرد:‌ امروز در شرایط بحران منطقه بعد از طوفان‌الاقصی به‌سر می‌بریم و رژیم صهیونیستی در بقای خود احساس خطر کرده و در شرایط خطرناکی قرار دارد؛ از این‌رو برای ادامه حیات ننگین خود از دست زدن به هر اقدام جنایتکارانه‌ای دریغ نمی‌کند. شرایط خطرناک رژیم صهیونیستی به‌گونه‌ای است که آمریکایی‌ها هم در حمایت از این رژیم دچار تردید شدند، اما با وجود این، سران صهیونیست‌ها بر استمرار جنایات خود اصرار دارند، زیرا خود را در مرحله فروپاشی می‌بینند. سرلشکر باقری با تاکید بر این‌که ما قطعا پاسخ جنایت رژیم صهیونیستی را حساب‌شده خواهیم داد، گفت: جمهوری اسلامی ایران مقاومت دربرابر اشغالگران رادر امت اسلامی احیا کرده است.امروز در بهترین شرایط هم‌افزایی و وحدت در ستاد کل نیروهای مسلح قرار داریم و به غیر از رنگ ‌لباس، هیچ تفاوتی بین فرماندهان و کارکنان ستاد‌کل نیروهای مسلح وجود ندارد، چون همه در تلاش هستیم با نگاه و باور فراسازمانی و ملی کارها را به پیش می‌بریم.
دولت و دستگاه قضا به‌دنبال هم‌افزایی قوا
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان در نشست مشترک اعضای هیات‌دولت و اعضای شورای‌عالی قضایی که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با بیان این‌که وفاق ملی برای بنده یک شعار نیست، اظهار کرد: بنده قلبا به وفاق و همدلی باور و یقین دارم که بدون همدلی، هم‌افزایی و همکاری صمیمانه نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.رئیس‌جمهور یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی را حاکمیت مفاهیم ارزشمند انقلابی نظیر عدالت، انصاف، برادری و وفای به عهد برشمرد و تاکید کرد: رسول‌خدا – صلی الله علیه و آله وسلم – تاکید کرده که تقویت برادری از نماز و روزه هم مهم‌تر است؛ پس بیایید با تکیه بر برادری و با وفاق، همدلی و هم‌افزایی برای تامین مطالبات و خواسته‌های مردم تلاش کنیم. رئیس‌جمهور با اشاره به اصول متعالی دین مبین اسلام از جمله این‌که هرگز نباید از مجازات افراد خطاکار خوشحال شد و فقط حکم الهی را در مورد آنان جاری کرد و نه بیشتر افزود: این بالاترین و والاترین سطح رعایت حقوق بشر است که اگر به طور دقیق به آن عمل کنیم، جامعه متحول خواهد شد؛ اگر به این اصول عمل و صادقانه و خالصانه برای مردم کار کنیم و به آنها عشق بورزیم، آنها نیز ما را باور کرده و یاری‌مان خواهند کرد.
سزاوار نیست نتوانیم بر اختلاف سلایق چیره شویم
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در نشست مشترک اعضای هیات‌ دولت و اعضای شورای‌عالی قضایی با گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: ‌قوه قضاییه همواره در کنار دولت خواهد بود و برای پیشرفت و تعالی کشور و رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم، تمام مساعی و تلاش خود را در همراهی با دولت به کار خواهد بست، چراکه موفقیت دولت را موفقیت نظام و همه اجزای آن از جمله دستگاه قضایی می‌دانیم. رئیس دستگاه قضا بر ضرورت هم‌گرایی و هم‌افزایی هر چه بیشتر ارکان و قوای کشور برای پیشبرد امور مردم تاکید کرد و درهمین راستا گفت: بیش از ۴۵سال و به عبارتی حدود نیم‌قرن از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است، از این‌رو سزاوار نیست امروز دیگر نتوانیم با تجربیات گرانسنگی که اندوخته‌ایم بر اختلاف سلایق و نظرات که امری طبیعی و مرسوم است، چیره و غالب شویم. محسنی‌اژه‌ای افزود:‌ رویکرد ما در قبال عضوی از جامعه که خطایی از او سر زده و هدفش عناد و دشمنی نیست، باید رویکردی اصلاح‌مدارانه و جذب‌کننده باشد. باید ببینیم که چه تعداد از افراد را می‌توانستیم اصلاح و جذب کنیم اما غفلت ورزیدیم و آنان را به جرگه مقابل خود سوق دادیم. قطعا نباید این‌گونه باشد که یک فرد خطاکار و حتی مجرم را خطاکار و مجرم بدانیم.

 همشهری
همکاری ویژه دولت و نیروهای مسلح
معاونت علمی ریاست‌جمهوری و نیروهای مسلح در حال برنامه‌ریزی برای توسعه همکاری‌های متقابل هستند. بر این اساس، حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از آمادگی این معاونت برای توسعه و پیشبرد طرح‌های اقتدارآفرین و فناورانه با همکاری نیروهای مسلح خبرداد.
بیانات حکیمانه رهبرمعظم‌انقلاب تاکید مجددی بر وفاق بود
محسن رضایی، دبیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: بیانات و رفتار حکیمانه و محبت‌آمیز رهبرمعظم‌انقلاب با هیأت دولت، تأیید و تاکید مجددی بر وفاق بود.
ممانعت نامیبیا از پهلوگیری کشتی حامل سلاح برای اسرائیل
دولت نامیبیا از پهلوگیری یک کشتی حامل تسلیحات ارسال شده برای رژیم صهیونیستی در بنادر این کشور جلوگیری کرد. ایوان دوساپ، وزیر دادگستری نامیبیا به رسانه‌های دولتی گفت که کشتی «ام‌وی‌کاترین» به‌دلیل حمل «مواد انفجاری» به مقصد اراضی اشغالی متوقف شده است.
کشته‌شدن افسر صهیونیستی در مرکز نوار غزه
یک افسر اسرائیلی در نبردهای مرکز نوار غزه کشته شد. ارتش رژیم صهیونیستی با تأیید این خبر اعلام کرد که افسر این رژیم با درجه سرگردی در نبردهای مرکز نوار غزه هنگام کمین در عملیات با هدف‌گیری ناشناس نیروهای فلسطینی کشته شده است.

 کیهان 
اجرای طرح‌های بزرگ با حضور متخصصان ایرانی روابط صمیمی دو کشور را بیش از پیش نزدیک‌تر خواهد کرد
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، عصر دیروز چهارشنبه در دیدار آقای «قربانقُلی بَردی محمداُف» رهبر ملی ترکمنستان و هیئت همراه‌، گسترش روابط دو کشور را دارای اولویت فراوان دانستند و گفتند: روابط ایران و ترکمنستان در سال‌های اخیر گسترش خوبی پیدا کرده است اما هنوز ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری‌های بیشتر وجود دارد که باید از آنها استفاده شود.
ایشان با تاکید بر اینکه گسترش روابط بر اساس منافع مشترک به سود هر دو کشور است، افزودند: امیدواریم با حضور دولت تازه‌نفس آقای دکتر پزشکیان، امور مربوط به گسترش روابط دو کشور با شدت و قوت بیشتری ادامه یابد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به انگیزه بالای رئیس‌جمهور کشورمان برای گسترش روابط با ترکمنستان، خاطرنشان کردند: خانم صادق وزیر راه و شهرسازی نیز به عنوان رئیس کمیسیون مشترک، توافق‌های دو کشور را دنبال خواهند کرد تا به نتایج مطلوب برسند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای همچنین با اشاره به سخنان رهبر ملی ترکمنستان درباره طرح‌های مشترک میان دو کشور از جمله طرح بزرگراه جنوب به شمال و طرح توسعه خط لوله گاز ترکمنستان، این طرح‌ها را مهم ارزیابی کردند و گفتند: اجرای این طرح‌های بزرگ با حضور کارشناسان و متخصصان ایرانی، روابط صمیمی دو کشور را بیش از پیش نزدیک‌تر خواهد کرد.
در این دیدار که آقای پزشکیان رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، آقای «قربانقُلی بَردی محمداُف» رهبر ملی ترکمنستان، دو کشور را خویشاوند یکدیگر خواند و گفت: مذاکرات خوب و سازنده‌ای را در تهران با آقای رئیس‌جمهور داشتم و امیدوارم موافقت‌نامه‌های امضا شده به نتایج خوبی برسند.
رهبر ملی ترکمنستان همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره آقای رئیسی، رئیس‌جمهور فقید، به اقدامات ارزنده‌ وی برای گسترش روابط دو کشور اشاره کرد و افزود: مرز طولانی و مشترک ترکمنستان با ایران همواره مرز صلح و دوستی بوده و خواهد بود و ما آماده گسترش روابط در همه حوزه‌ها هستیم.
امضای ۴ سند همکاری مشترک میان ایران و ترکمنستان
مقامات ایران و ترکمنستان در حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و رهبر ملی ترکمنستان ۴ سند همکاری مشترک در حوزه‌های مختلف امضا کردند. با حضور مسعود پزشکیان و قربانقلی بردی محمداف ۴ سند همکاری مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در بخش گاز، گمرکات، همکاری‌های دیپلماتیک و خواهر خواندگی دو بندر امیرآباد و ترکمن‌باشی به امضا رسید. این اسناد همکاری از سوی وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی و نفت و مسئولان گمرکات دو کشور امضا شد.
توافق گازی با ترکمنستان اقدامی راهبردی برای تبدیل ایران به ‌هاب گازی منطقه است
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان روابط ریشه‌دار و تاریخی دو کشور را زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌ها عنوان کرد و گفت: ما ضمن پایبندی نسبت به تفاهمات و پیمان‌های صورت گرفته میان دو کشور، برای رفع موانع و چالش‌های پیش‌روی گسترش روابط آمادگی کامل داریم.وی در ادامه توافقات صورت گرفته میان ایران و ترکمنستان در بخش گاز را اقدامی راهبردی در جهت تبدیل ایران به ‌هاب گازی منطقه و در چارچوب تامین منافع دو کشور عنوان کرد و افزود: بنده شخصا اجرای توافقات و تعهدات به امضا رسیده میان دو کشور را پیگیری خواهم کرد و امیدوارم در دیدار آتی که در عشق‌آباد انجام خواهد شد، شاهد تحقق و اجرای کامل این توافقات باشیم.
دولتمردان همه توان خود را برای کارآمدی به‌ کار گیرند
محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس شورای اسلامی با اشاره به هفته دولت، با انتشار مطالبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در هفته دولت یاد خدمتگزاران صادقی همچون شهید رئیسی و شهید رجائی می‌تواند انگیزه مضاعفی به دولتمردان دهد تا همه توان خود را برای تقویت وفاق و کارآمدی به کار گیرند.وی افزود: مجلس نیز دلسوزانه ناظر عملکرد دولت خواهد بود. به فرموده رهبر حکیم انقلاب موفقیت دولت موفقیت همه دلسوزان ایران است.»

 ایران 
تأکید رئیس جمهور بر توجه اعضای دولت به رهنمودهای رهبری
در جلسه روز گذشته هیأت وزیران که یک روز پس از دیدار اعضای دولت با رهبر معظم انقلاب برگزار شد، رئیس جمهور از رهبر معظم انقلاب اسلامی برای فرصت دیدار و رهنمودهای ایشان قدردانی کرد و از همکاران خود در دولت خواست که کنترل تورم، رشد و رونق تولید، مدیریت صحیح فضای مجازی، موضوع سفرهای استانی و حفظ و ارتقای نگاه و رویکرد مردمی دولت چهاردهم به‌عنوان نکات محوری فرمایشات ایشان را به شکل جدی مورد توجه قرار دهند. وی با بیان اینکه «برای بنده اینجا بودن سخت‌تر از حضور داشتن کنار و در میان مردم است»، خطاب به اعضای کابینه اظهار داشت: باور جدی دارم که مردم ولی‌نعمت ما هستند و باید خالصانه و صادقانه به آنها خدمت کنیم.
مسعود پزشکیان همچنین از همه اعضای کابینه خواست در انتخاب معاونین و مدیران مجموعه تحت مدیریت خود، بر اساس شاخص‌ها و شایستگی افراد را منصوب کنند و از انتخاب مدیران بر اساس دوستی، نزدیکی‌های سیاسی و نظایر آن به طور جدی پرهیز کنند. رئیس جمهور گفت: اگر افراد بر اساس شایستگی و توانمندی انتخاب و منصوب شوند، مشارکت، امید و اعتماد مردم به دولت نیز افزایش خواهد یافت.
عملیات روانی یک کانال جعلی؛ این‌بار علیه سفیر ایران در لبنان
یک کانال تلگرامی در یک عملیات روانی و برای چندمین بار پیاپی و این‌بار به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادعایی درباره آقای‌امانی سفیر ایران در لبنان مطرح کرده است که بنابر گزارش تسنیم، مدیر روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، اصل چنین ادعایی را فیک دانسته است.
این کانال تلگرامی که عنوان یکی از شبکه‌های صداوسیما را برای خود جعل کرده است، بعد از ترور شهید هنیه تاکنون حداقل چهار ادعای دروغ در قالب عملیات روانی مطرح کرده است؛ این کانال تلگرامی ابتدا، ادعایی به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مطرح کرد؛ سپس برای صحه گذاشتن روی ادعای اولیه، مصاحبه‌ای خیالی به نقل از سردار تولایی را بازنشر کرد و در ادامه توئیت‌های خیالی از کسانی که آنها را خبرنگار لبنانی یا صهیونیستی می‌نامید بازنشر کرده و حتی مدعی فرار سفیر ایران به سرزمین‌های اشغالی شد. این کانال تلگرامی بعد از ترور شهید هنیه، ادعایی را به نقل از سازمان اطلاعات سپاه مطرح کرده و مدعی شده بود که اطلاعات سپاه یک مقام دولتی را درباره پرونده شهید هنیه احضار کرده است که همان‌روز یک منبع آگاه در سازمان اطلاعات سپاه آن گزارش را فیک و جعلی خواند.
مجتبی‌امانی سفیر ایران در لبنان در توئیتی که دیروز چهارشنبه منتشر شد درباره چرایی دستپاچگی رسانه‌های صهیونیستی، نوشت: این شایعات توسط شبکه‌های جنگ روانی اسرائیلی و از ترس پاسخ ایران ساخته شده و ارزش پاسخگویی ندارد.

 جمهوری‌اسلامی 
«مؤمنی» جانشین فرماندهی کل نیروهای مسلح در نیروی انتظامی شد
رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حکمی، وزیر کشور را به سمت جانشین فرماندهی کل نیروهای مسلح در نیروی انتظامی منصوب کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، برابر ابلاغیه ریاست دفتر فرماندهی کل قوا، حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای فرماندهی کل قوا در تاریخ ۳ شهریور ۱۴۰۳ اسکندر مؤمنی وزیر کشور را به سمت جانشین فرماندهی کل نیروهای مسلح در نیروی انتظامی منصوب کردند.

 وطن امروز 
هر گونه افزایش قیمت نان غیرقانونی است
حمیدرضا رستگار رئیس اتاق اصناف تهران درباره افزایش قیمت نان در برخی واحدهای صنفی گفت: با توجه به اینکه مصوبه‌ای در این باره صادر نشده و هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت‌ها اتخاذ نشده، افزایش قیمت‌ها در حوزه نان غیرقانونی بوده و مورد تأیید نیست.

 خراسان 
آزادی حاجی ایرانی در عربستان
محمد خزائی یکی از بازداشت‌شدگان حج امسال، از زندان عربستان آزاد شد.خزائی ۳۰ خرداد توسط ماموران عربستان به‌دلیل انتشار چند پست در ایکس و دردست‌گرفتن پرچم فلسطین بدون برگزاری دادگاه زندانی شده بود.
طرح مجلس برای افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم
ظهوریان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از تدوین طرحی برای افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم خبر داد و گفت: با توجه به ابهام قانونی در افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم، طرح اصلاح ماده ۴۱ قانون کار تدوین شد که در حال بررسی در کمیسیون اجتماعی است. در صورت تصویب این قانون، مثلا وقتی نرخ تورم ۴۵ درصد باشد حقوق کارگر هم باید ۴۵ درصد افزایش پیدا کند.
هیچ موردی از آبله میمونی در کشور تأیید نشده‌است
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون هیچ مورد مثبتی از بیماری آبله میمونی در کشور شناسایی نشده است و در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک، مراتب از طریق کانال‌های رسمی وزارت بهداشت به اطلاع عموم خواهد رسید. فرشیدی از مردم خواست به شایعات توجه نکنند و در صورت مشاهده هرگونه علایم مشکوک، به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

 مردم سالاری 
انتقاد معاون اول رئیس جمهور از کیفیت خودروهای داخلی و شرایط پیش فروش خودرو
عارف در مراسم تکریم عباس علی آبادی وزیر سابق صمت و معارفه سید محمد اتابک، وزیرجدید صمت، با انتقاد از وضعیت خودروسازی افزود: در حالی که خودروهای داخلی ما مصرف بالایی دارند، بحث درباره آزاد سازی نرخ سوخت معنایی ندارد، متاسفانه کمک‌هایی که در دهه‌های گذشته به صنعت خودروسازی شده است، ظلم در حق صنعت بوده است، خودروسازان بارها وعده دادند که کیفیت خودروها اصلاح خواهد شد اما واقعیت این است که بهبودی اتفاق نیفتاده است. معاون اول رئیس جمهوری افزود: خودروسازان، مردم را با وعده‌ها و پیش فروش‌هایشان سرکار می‌گذارند، ‌در حالی که وظیفه ما است که خودروی خوب داخلی یا خارجی را طبق ضوابط در اختیار مردم قرار داده و نیاز آنها را تامین کنیم.
رئیس جمهوری ایران در تدارک سفر به بغداد
دکتر «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری اسلامی ایران در نخستین سفر خارجی خود، به زودی به عراق سفر می‌کند. سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق روز چهارشنبه با اعلام این خبر، گفت که دکتر پزشکیان به دعوت رسمی «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق به زودی در صدر یک هیات بلندپایه به بغداد سفر می‌کند. «محمد کاظم آل صادق» با اشاره به اهمیت سفر دکتر پزشکیان به عراق گفت که براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، این سفر در دهه سوم شهریورماه انجام خواهد شد. وی خاطر نشان کرد تعدادی از تفاهمنامه‌ها که مقرر بود در سفر رئیس جمهور فقید کشورمان شهید آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به عراق به امضا روسای دو کشور برسد، در سفر آتی دکتر پزشکیان به عراق امضا و مبادله خواهد شد. به گفته آل صادق ، بخشی از تفاهمنامه‌ها نیز به دلیل شروع به کار دولت جدید، نیازمند به مراجعه وزرای مربوطه در دولت دارد که در فرصت دیگری به امضا وزیران دو کشور خواهد رسید.

 قدس
ابلاغ تصویب‌نامه پرداخت حق عضویت ایران در مجامع بین‌المللی
عارف معاون اول رئیس جمهور تصویب‌نامه جلسه ۲۰ تیر امسال هیئت وزیران در خصوص پرداخت حق عضویت ایران در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی را به وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه کشور، معاونت حقوقی رئیس جمهور و بانک مرکزی ابلاغ کرد. به گزارش ایرنا، همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است اعتبار لازم برای پرداخت حق عضویت سال ۱۴۰۳ ایران را به ترتیب اولویت اعلامی از سوی معاونت حقوقی رئیس جمهور از محـل اعتبارات قانون بودجه ۱۴۰۳ کــل کشور با عنوان «حق عضویت مجامع بین‌المللی و سازمان ملل متحد» تــأمین و بـه دستگاه اجرایی ذی ربـط تخصیص دهـد.

 ابتکار
ایران در حال تدارک جبهه دیگری برای حمله به اسرائیل است
سخنگوی کابینه رژیم صهیونیستی مدعی شد ایران برای حمله تلافی‌جویانه به رژیم صهیونیستی در حال تدارک یک جبهه دیگر است.

 شهروند
هشدار چین به آمریکا: تسلیح تایوان را متوقف کنید
دیپلمات ارشد چین «وانگ‌یی» در دیدار با مشاور امنیت ملی کاخ سفید «جیک سالیوان » گفت که آمریکا باید تسلیح تایوان را متوقف کند و از اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز چین حمایت کند. او تأکید کرد که تایوان متعلق به چین است و «استقلال تایوان» بزرگ‌ترین خطر برای صلح و ثبات در تنگه تایوان است.
حضرتی رئیس شورای اطلاع‌رسانی و مهاجرانی سخنگوی دولت شدند
با مصوبه دولت، الیاس حضرتی به‌عنوان رئیس شورای اطلاع‌رسانی و فاطمه مهاجرانی به‌عنوان سخنگوی دولت چهاردهم انتخاب شدند. حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد و دبیرکل حزب اعتماد ملی، پیش از این نیز سابقه نمایندگی ادوار مجلس را دارد.مهاجرانی متولد مرداد ۱۳۴۹ در اراک است که در دولت یازدهم ریاست دانشگاه فنی و حرفه‌ای دختران شریعتی را بر عهده داشت؛ در ۲۶ مهر ماه سال ۹۶ نیز از سوی سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش وقت به عنوان رئیس مرکز استعدادهای درخشان انتخاب شد.
ایران از هر توافقی برای پایان جنگ غزه که مورد قبول مردم فلسطین باشد، حمایت می‌کند
خلیل الحیه، عضو دفتر سیاسی و مسئول روابط عربی و اسلامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) طی تماس تلفنی با سیدعباس عراقچی، انتخاب وی به‌عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت. الحیه همچنین با ارائه توضیحاتی در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات آتش بس در غزه، درباره جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و تلاش های آن رژیم برای تغییر وضعیت در مسجدالاقصی با وزیر امور خارجه کشورمان گفتگو و تبادل نظر کرد. مسئول روابط عربی و اسلامی جنبش حماس با قدردانی از تلاش‌های وزیر شهید امیرعبداللهیان در حمایت از مقاومت مردم فلسطین تاکید کرد: مردم فلسطین قدردان حمایت‌های دائمی جمهوری اسلامی ایران از آرمان‌های فلسطین و مقاومت آنان در مقابل جنایات صهیونیست‌ها هستند. عراقچی نیز با تشکر از تماس و تبریک آقای خلیل الحیه تاکید کرد: رویکرد دولت جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مقاومت در دولت چهاردهم با قوت ادامه خواهد یافت. وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از هر توافقی برای آتش بس و پایان جنگ در غزه که مورد قبول مردم مقاوم فلسطین و گروه‌های مقاومت و حماس باشد، حمایت خواهد کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی با تجلیل از ایستادگی یازده ماهه مردم غزه و مبارزان مقاومت در مقابل جنایات صهیونیست ها، ابراز اطمینان کرد که پیروزی نهایی با مردم فلسطین است و جمهوری اسلامی ایران تا پایان در کنار آنها خواهد بود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

بانوان اندیشمند حوزوی آماده کمک به نظام قانونگذاری‌اند
حوزه/ آیت‌الله مقتدایی، در دیدار رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و برخی از مدیران گروه‌های علمی این مرکز، اظهار کرد: امروز نقش مؤثر و ارزشمند بانوان در جهات متعدد سیاستگذاری و قانونگذاری بر کسی پوشیده نیست و بانوان فاضل و ممتاز حوزوی برای کمک به نظام قانونگذاری کشور آماده خدمت هستند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: تیمی از بانوان فاضل و ممتاز حوزوی متناسب با سیاست‌های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برای از استفاده از ظرفیت‌های فقهی و دانش‌های حوزوی در رفع نیازمندهای نظام قانونگذاری، وارد میدان اقدام و عمل خواهند شد.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: ما از این بانوان طلبه، که از کانال مدیران حوزوی معرفی خواهند شد، درخواست خواهیم کرد بر مأموریتی که مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به عنوان پل ارتباطی میان حوزه های علمیه و نظام قانونگذاری به آنها محول می‌کند، متمرکز شوند و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گیرند.

سیره رضوی؛ منبعی قوی برای ترسیم نظام جامع اخلاقی است
رسا/ آیت‌الله اعرافی با صدور پیامی به همایش ملی «اخلاق و تربیت در سیره و معارف رضوی» سیره رضوی را منبعی قوی برای ترسیم نظام جامع اخلاقی عنوان کرد. وی با اشاره به اینکه اخلاق در منطق اسلام و ائمه – علیهم السلام – و طبعاً در نگاه بلند رضوی، از ویژگی و خصایصی برخوردار است تصریح کرد: ما در اخلاق به اصول ثابت و قواعد بنیادی معتقدیم، از ویژگی‌های اخلاق اسلامی در این قرائت و تفسیر، جامع بودن و فراگیر بودن اخلاق است. به این معنا که قواعد و اصول اخلاقی در همه ساحت‌های زندگی فردی و اجتماعی و ساحت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و سایر ساحت های وجود آدمی این اصول و قواعد اخلاقی حاکم است و از جمله در حوزه سیاست. حتماً سیاست اسلامی، سیاست الهی و سیاست درست انسانی در پرتو اخلاق رنگ و بو و صبغه و وجهه ویژه‌ای را پدید می آورد.

نقشه اسرائیل برای غزه
تسنیم/ ارتش رژیم صهیونیستی طرحی را به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم ارائه کرده که براساس آن جاده «نتساریم» در مرکز غزه که این باریکه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می کند، عریض شود و در آن ۴ پایگاه نظامی با حضور صدها نظامی اسرائیلی ایجاد گردد. این ۴ مرکز تردد فلسطینی‌ها میان شمال و جنوب غزه را تحت کنترل خواهند داشت و تردد بین این دو بخش تنها از این ۴ گذرگاه صورت بپذیرد. اینطور بنظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی قصد دارد شمال غزه را به نقطه‌ای امن برای خودش بدل نماید و آنرا به منطقه حائل میان شهرک‌های مجاور نوار غزه (غلاف غزه) تبدیل کند و مابقی مردم غزه را در جنوب این باریکه به طور متمرکز (کنترل همزمان محور فلادلفیا از جنوب) تحت سیطره داشته باشد.

تغییر وضعیت قدس، اوضاع را متشنج می‌کند
فارس/ سخنگوی سازمان ملل متحد نسبت به تحولات کرانه باختری و قدس اشغالی ابراز نگرانی کرد. دوجاریک در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه «الجزیره» درباره موضع سازمان ملل نسبت به حملات ارتش رژیم صهیونیستی به کرانه باختری گفت: «دبیر کل بسیار نگران اوضاع در کرانه باختری است». وی با بیان اینکه از زمان عملیات طوفان‌الاقصی در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ شاهد نقض متعدد حقوق بشر در غزه بوده‌اند، توضیح داد: «برای از بین‌بردن خشونت باید افق‌های سیاسی جدیدی باز شود». شبکه الجزیره همچنین به نقل از سخنگوی دبیر کل سازمان ملل گزارش داد: «تلاش برای تغییر وضعیت موجود در بیت‌المقدس اوضاع را ملتهب می‌کند».

موافقت انصارالله با دسترسی کشتی‌های امدادرسان به نفت‌کش مرتبط با اسرائیل
باشگاه خبرنگاران/ نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد گروه انصارالله یمن با یک آتش‌بس موقت به منظور دسترسی کشتی‌های امدادرسان به نفت‌کش مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ موافقت کرده است. رویترز به نقل از نمایندگی ایران نوشت: «چندین کشور از انصارالله درخواست کرده‌اند با یک آتش‌بس موقت برای دسترسی قایق‌های یدک‌کش و کشتی‌های امدادرسان به منطقه سانحه موافقت کند.» نمایندگی ایران اضافه کرده است: «با توجه به نگرانی‌های انسانی و زیست‌محیطی انصارالله با این درخواست‌ها موافقت کرد.» در ادامه بیانیه دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل آمده است: «عدم ارائه کمک برای جلوگیری از نشت نفت در دریای سرخ نتیجه غفلت برخی کشورهای معین بوده و نه نتیجه نگرانی آنها بر سر احتمال هدف قرار گرفتن.» کشتی تحت پرچم یونان به نام «سونیون» که ممنوعیت ورود به بنادر فلسطین اشغالی را زیر پا گذاشته بود چند روز پیش طی عملیات موشکی و پهپادی انصارالله دچار حریق شده است.

حمایت تلویحی بورل از عملیات اسرائیل در کرانه باختری
فارس/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌صورت تلویحی از حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به کرانه باختری حمایت کرد. بورل در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت که عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری نباید منجر به گسترش درگیری شود. وی در این‌باره گفت که عملیات نظامی مهم اسرائیل در کرانه باختری اشغالی نباید محل گسترش جنگ از غزه و تخریب کامل در همان مقیاس باشد. این مقام اروپایی درباره اظهارات «ایسرائیل کاتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز تصریح کرد: «موازی‌سازی‌ای که کاتس به ویژه درمورد تخلیه ساکنان فلسطین انجام داده، تهدیدی است که باعث بی‌ثباتی بیشتر می‌شود».

کشورهای اتحادیه اروپا از ارسال تسلیحات به اسرائیل خودداری کنند
فارس/ سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای به «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به اوضاع تاسف بار باریکه غزه اشاره کرد. سازمان عفو بین‌الملل از بورل خواست تا کشورهای اتحادیه اروپا از ارسال تسلیحات به اسرائیل خودداری کنند. سازمان عفو بین‌الملل در این نامه خواستار عدم سرمایه گذاری در اراضی اشغال شده فلسطینیان شده است.

حمله بامدادی مقاومت عراق به نیروگاه برق حیفا
مهر/ مقاومت اسلامی عراق امروز (پنجشنبه) از هدف قراردادن هدفی مهم در حیفا در شمال فلسطین اشغالی خبر داد. بر اساس این گزارش، مقاومت اسلامی عراق در این حمله نیروگاه برق حیفا را هدف قرار داده است. مقاومت اسلامی عراق در عملیات‌های گذشته به سرزمین‌های اشغالی، هشدار داده بود که در صورت ادامه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، عملیات خود علیه مواضع این رژیم را تشدید خواهد کرد.

چین خواستار توقف حملات اسرائیل به سوریه شد
ایرنا/ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل در اظهارات خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع سوریه، بر اهمیت حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد. وی از طرف‌های مربوطه خواست حداکثر خویشتنداری از خود نشان داده و تلاش‌های مشخص برای حفظ ثبات کشورهای منطقه از جمله سوریه انجام دهند. نماینده چین همچنین از اسرائیل خواست حملات خود به سوریه را متوقف کند و نیروهای خارجی به حضور نظامی غیرقانونی خود در سوریه پایان دهند.معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل از قدرت های بزرگ خارج از منطقه خواست تا نقش سازنده‌ای در کاهش تنش ها در منطقه ایفا کنند.

آمریکا نقش موثرتری برای پایان فاجعه انسانی غزه ایفا کند
باشگاه خبرنگاران/ یورش گسترده ارتش رژیم صهیونیستی به کرانه باختری که طی ۲ دهه اخیر بی سابقه بوده است اکنون خطر تشدید تنش‌ها در منطقه و خارج شدن وضعیت از کنترل را به همراه داشته است. از این رو، مقامات و نهاد‌های بین المللی درباره خطرات اقدام اخیر صهیونیست‌ها هشدار می‌دهند. خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داد: عبدالله دوم، پادشاه اردن درباره تشدید تنش‌ها در کرانه باختری هشدار داد. وی در این باره هشدار داد: اکنون شاهد تنش‌های جدی در کرانه باختری به دلیل حمله ارتش اسراییل هستیم. من خواستار مواضع موثرتر آمریکا به منظور پایان بخشیدن به فاجعه انسانی در غزه هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *