خبر روز ۱۴۰۳/۰۵/۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
اقدام مراجع انتظامی آلمان ناقض موازین آزادی اندیشه است
باقری‌کنی،سرپرست وزارت خارجه کشورمان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: اقدام مراجع قضایی ــ‌ انتظامی آلمان درتفتیش اماکن مرتبط بامرکزاسلامی هامبورگ،به‌عنوان یکی ازقدیمی‌ترین مراکزاسلامی با پیشینه‌ای‌۷۰ساله که میراث گرانبهای مرجع روشن‌ضمیر شیعیان جهان حضرت آیت‌الله بروجردی است، حرکتی ناموجه و ناقض قواعد و موازین ناظر بر آزادی مذهب و اندیشه است.وی افزود: این اقدام هدیه‌ای به افراط‌گرایان، خشونت‌طلبان وجریان‌های حامی تروریسم است.رژیم تروریستی اسرائیل که از هر رخدادی برای منحرف کردن افکارعمومی ازنسل‌کشی فلسطینیان استفاده می‌کند نیز از این اقدام پلیس آلمان استقبال کرد!سرپرست وزارت خارجه تصریح کرد: مسئولیت آثار و عواقب مترتب بر این اقدام ناموجه و خشونت‌طلبانه برعهده دولت آلمان است. ‏جمهوری اسلامی ایران، همراه با امت اسلامی وایرانیان خارج ازکشور، ازترویج اندیشه وتمدن اسلامی ــ ایرانی و نیز استیفای حقوق مسلمانان و ایرانیان در هر نقطه از جهان از‌جمله آلمان حمایت می‌کند.

 همشهری 
پیام گروسی به پزشکیان
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیام تبریک خود به رئیس‌جمهور منتخب، از آمادگی‌اش برای سفر به ایران خبر داد. رافائل گروسی در این پیام با ابراز اطمینان از پیشرفت همکاری‌های ایران و آژانس گفت که امیدوارم دوطرف قادر به ایجاد پیشرفت‌های قطعی در موضوعات مهم باشند.
عقب‌نشینی کاخ سفید از ادعای ضدایرانی نتانیاهو
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید از ادعایی که نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی طی روزهای اخیر درباره ایران مطرح کرده بود، عقب‌نشینی کرد.جان کربی اگرچه برخی ادعاهای بنیامین نتانیاهو درباره حمایت مالی ایران از معترضان آمریکایی برای تظاهرات علیه رژیم‌صهیونیستی را تکرار کرد، اما درعین حال گفت که «ما معتقد نیستیم همه فعالیت‌های اعتراضی که روزانه در اینجا اتفاق می‌افتد، کاملا ازسوی ایران تأمین مالی می‌شود».
ادعای تازه درباره برجام
روزنامه کویتی «الجریده» به نقل از یک «منبع آگاه»، مدعی شد نمایندگان طرف آمریکایی اخیرا به ایرانی‌ها اطلاع داده‌اند که دولت بایدن درصورت اعمال اصلاحات جزئی در توافق هسته‌ای، آماده مذاکره برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای منعقد شده در سال۲۰۱۵ است. در ادامه این گزارش ادعا شده‌است که اگرچه آمریکایی‌ها پیش از این اصرار داشتند تا زمانی که انتخابات ریاست‌جمهوری در واشنگتن برگزار نشود، بایدن نمی‌تواند هیچ تفاهمی را امضا کند، اما به‌نظر می‌رسد اخیرا از این موضع عقب‌نشینی کرده‌اند.همچنین در گزارش «الجریده» ادعا شده‌ است که بایدن آماده امضای توافقنامه قبل از پایان دوره خود است؛ اما او از ایرانی‌ها همچنین می‌خواهد که فورا به اجرای تعهدهای خود در توافق هسته‌ای بازگردند و البته برخی مسائل باقیمانده نیز وجود دارند که دوطرف باید قبل از آن به توافق برسند.
درخواست برای کوچ فلسطینی‌ها از غزه
‌ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خواستار اشغال کامل غزه و کوچاندن فلسطینیان از آن شد و درباره آتش‌بس در جنگ غزه ادعا کرد که هیچ آتش‌بسی در کار نخواهد بود، بلکه ما جنگ را ادامه خواهیم داد.

 کیهان 
حمایت جهانی از فلسطین ناشی از روح انقلاب اسلامی است
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان تهران که در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شده بود، عصر پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ در محل برگزاری این کنگره در حرم مطهر امام خمینی (ره) منتشر شد.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در این دیدار، از جمله برکات مجاهدت‌های دوران دفاع مقدس را انتقال پیام ایستادگی و مقاومت در داخل و همچنین به خارج از مرزها دانستند و گفتند: بسیاری از صاحب‌نظران به صراحت اعلام می‌کنند حرکت‌هایی که این روزها در دنیا به نفع فلسطین انجام می‌گیرد ناشی از روح انقلاب اسلامی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: شعارها و مواضعی که امروز در حمایت از فلسطین در سراسر دنیا شاهد آن هستیم همان مواضع امام (ره) و شعارهایی است که از دل مردم ایران جوشید و بر زبان‌ها جاری شد.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به حرکت دانشگاهیان آمریکا در حمایت از مردم فلسطین آن را یک نمونه از برکات حرکت ملت ایران و نفَس گرم امام بزرگوار که یک پدیده بی‌نظیر در تاریخ معاصر است، دانستند و خاطر نشان کردند: گسترش جریان حمایت دانشگاهیان آمریکا از فلسطین به گونه‌ای شده است که دولت آمریکا همه ادعاها و شعارهای خود را نقض می‌کند و پلیس این کشور در مقابل چشم مردم و دوربین‌ها، دانشجو و استاد را لگدکوب می‌کند و به آنها دستبند می‌زند.
ایشان تأکید کردند: کاری که آنها می‌خواستند در ایران انجام دهند، اکنون برای خودشان پیش آمده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین روحیه و انگیزه جوانان کشور در سال‌های اخیر برای حضور در میدان‌های مقابله با داعش و یا رژیم صهیونیستی را ناشی از همان روحیه دوران دفاع مقدس برشمردند و گفتند: در حوادث و فتنه‌های سال‌های گذشته از جمله فتنه ۸۸ در تهران نیز جوانانی که نه امام و نه دوران دفاع مقدس را دیده بودند، با انگیزه و روحیه آن دوران وارد میدان شدند و طراحی دشمن به‌منظور ایجاد مشکل برای کشور و مردم را خنثی کردند.
سیاست‌های کلی رهبر انقلاب چراغ راهنمای مسیر ما است
رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران در مصاحبه تفصیلی با سایت رهبر معظم انقلاب به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت. پزشکیان، در پاسخ به این سؤال که «با توجه به نگاه شما مبنی بر تعامل حداکثری با بخش‌های مختلف کشور و تأکید رهبر انقلاب بر همراهی و تعامل مجلس و دولت برای فرآیند تعیین کابینه، چه برنامه‌ای برای اجرائی کردن این همدلی سازنده دارید؟» اظهار داشت: برای اینکه ما بتوانیم در معرفی افراد کابینه به مجلس یک چنین کاری را بکنیم، قدم اول این بود که به تمام جریانات، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی اعلام کردیم که افراد مورد نظر خودشان را که می‌توانند به دولت کمک بکنند معرفی کنند تا وفاق ملی شکل بگیرد. توسط هر کدام از این‌ها چه جریانات اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل، و چه افراد و شخصیت‌های سیاسی یک فهرست‌هایی ارائه شد و نهایتاً اینها دارد پالایش می‌شود تا به یک جمع‌بندی چهار پنج‌نفره برای هر جایگاه برسد. در آخر، طبیعتاً خدمت مقام معظم رهبری خواهیم رفت و با هماهنگی و مشورت با ایشان به یک جمع‌بندی نهائی خواهیم رسید که این‌ها را بتوانیم معرفی کنیم. پزشکیان افزود: به‌هرحال، این جمع‌بندی‌ای که دارد اتفاق می‌افتد حاصل مجموعه‌ نظراتی است که از کل جریان‌ها و مدیران سیاسی کشور توانسته‌ایم به دست بیاوریم. حالا اینکه چقدر موفق بشویم، دیگر باید صبر کنیم ببینیم کار به کجا خواهد رسید؛ چون این یک تجربه‌ جدیدی است. وی همچنین در رابطه با حفظ آرامش در دوران ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را داریم؛ حتی در این مناظرات و انتخابات هم می‌گفتم این سیاست‌ها چراغ راهنمای مسیر است و هدف ما را مشخص می‌کند. بعد از این، برنامه‌ای است که کارشناسان و عُقلا و مدیران و مسئولان ما در جهت آن سیاست‌ها باید بنویسند.
تاریخ، حمایت کنگره از جنایتکار جنگی را فراموش نخواهد کرد
تشویق «بنیامین نتانیاهو»، قاتل دست‌کم۴۰ هزار غیرنظامی ساکن غزه در کنگره آمریکا از سوی نمایندگان کنگره، با واکنش اعتراضی گسترده‌ای در جهان مواجه شده است. کوری بوش، نماینده کنگره آمریکا ضمن اعلام این که «نتانیاهو یک جنایتکار جنگی است و تشویق او مایه انزجار است» گفت: « تاریخ کسانی را که از نسل‌کشی حمایت کردند و کسانی را که با آن مخالفت کردند به یاد خواهد آورد.»
«جمال بومن» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز در «گاردین» نوشت: «وجدان آمریکایی، صلح‌طلب و آکنده از خشمی است که در کنگره ابراز نمی‌شود و بازتاب نمی‌یابد. حضور نتانیاهو و سخنرانی بی‌شرمانۀ او، لگدمال‌کردنِ خواستۀ اکثریت آمریکایی‌ها است.»
اجتماع بزرگ مدافعان حجاب و حریم خانواده در ورزشگاه آزادی برگزار شد
اجتماع صد هزار نفری دختران انقلاب و مدافعان حریم خانواده در پاسداشت حجاب و عفاف با شعار «دختران انقلاب؛ سفیران مهر» عصر پنجشنبه در ورزشگاه آزادی برگزار شد.

 ایران 
نرم‌افزاری کردن خدمات دولت از راهبردهای جدی شهید رئیسی بود
طرح «امکان انتخاب محل هزینه‌کرد مالیات توسط پرداخت‌کنندگان (مؤدیان)» در مراسمی با حضور سرپرست ریاست جمهوری آغاز به کار کرد.‌ زین پس مؤدیان می‌توانند هنگام پرداخت مالیات انتخاب کنند که مالیات آنان در کدام طرح و حتی در کدام استان هزینه شود. مخبر در این مراسم گفت: «نرم‌افزاری کردن خدمات دولت» از مهمترین موضوعات پیگیری و تأکید رئیس جمهور شهید و جزو راهبردها و تدابیر جدی دولت ایشان بود. زیرا با راهبرد عدالت و مبارزه با فساد و ایجاد رضایتمندی برای مردم مطابقت داشت. وی درباره اهمیت طرح نشان‌دار کردن محل هزینه مالیات‌ها، اظهار داشت: با اجرای این طرح دو وجه مورد توجه دولت شهید رئیسی به هدف رسیده است؛ وجه اول به صورت مصداقی، مشارکت و دخالت دادن مردم در حل مشکلات است که مردم در نظام اسلامی که مبتنی بر مشارکت است خودشان را در همه امور دخیل بدانند. مخبر گفت: دومین وجه آن است که با این کار الگوسازی شده و باعث می‌شود رضایت مردم و انگیزه آنها برای پرداخت مالیات و احساس مشارکت در آبادانی کشور بین افراد جامعه افزایش یابد.
پیام رئیس جمهور چین به پزشکیان
سفیر چین در تهران با بیان اینکه هیأتی عالی رتبه از چین در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور شرکت خواهد کرد، گفت که این هیأت حامل پیامی مهم از جانب دولت چین برای ایشان خواهد بود. «زونگ پی وو» در ملاقات با علاءالدین بروجردی رئیس انجمن دوستی ایران و چین، با اشاره به موضوع جزایر سه گانه ایران گفت: چین همواره از حاکمیت و تمامیت ارضی ایران حمایت می‌کند. طرف چینی، دغدغه‌های ایران را درک می‌کند و اهمیت می‌دهد. چین به دنبال آن است که دشمنان روابط دو کشور نتوانند با استفاده از این موضوع، تنش ایجاد کنند و تأثیر منفی بر روابط بگذارند. وی در ادامه افزود: در پیام «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین به رئیس‌جمهور منتخب ایران نیز به صراحت اشاره و تأکید شده است که چین تمایل دارد با کمک ایران، مشارکت و همکاری راهبردی دو کشور را عمق بیشتری بخشد و این پیام، فراتر از یک پیام صرفاً تشریفاتی است.

 وطن امروز 
شهید رئیسی در مکتب امام حسین آموخت که خود را هزینه مردم کند
بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت با بیان اینکه شهید رئیسی در مکتب امام حسین – علیه السلام – آموخت که خود را هزینه مردم کند، گفت: شهید رئیسی با علم کامل به اوضاع نامساعد کشور، داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری شد تا اوضاع را سامان بدهد. امروز برخی می‌گویند چرا همان زمان تحویل دولت از این شرایط بحرانی نمی‌گفتید و مدارک و مستندات آن را منتشر نمی‌کردید؟ اوضاع کشور در آن دوره مانند بیماری بود که اگر خبر بد به او می‌رسید، حالش بدتر می‌شد.
جزیره‌ای عمل کردن باعث اختلال در نظام می‌شود
خطیب موقت جمعه تهران با اشاره به اهمیت همکاری بین قوا گفت: جزیره‌ای عمل کردن موجب اختلال نظام می‌شود و قوای سه‌گانه کمیته مشترک برای رصد مشکلات کشور تشکیل دهند. حجت‌الاسلام کاظم صدیقی گفت: حضرت آقا در دیدار نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی نکاتی را مطرح فرمودند که اینها راهبرد و نسخه است و باید رعایت شود. امام جمعه موقت تهران افزود: نکته اول این است که مجلس همیشه سوال‌کننده نیست، بلکه پاسخگو نیز هست. خداوند بر ما ناظر است و کرسی نمایندگی کرسی شخصی نیست و مربوط به ۸۰ میلیون جمعیت است. هر نماینده صرفا نماینده شهر خودش نیست، بلکه نماینده خانواده شهدا، جانبازان و نماینده همه است، لذا هر کاری می‌کند باید در پیشگاه خداوند و وجدان خودش پاسخگو باشد. وی اظهار داشت: نکته دوم همکاری بین قوا است. جزیره‌ای عمل کردن موجب اختلال نظام می‌شود. اعضای بدن ما هر کدام وظایف خاص خودش را دارد. قوای سه‌گانه کمیته مشترک برای رصد مشکلات کشور تشکیل دهند.
رأی دیوان بین‌المللی دادگستری مهر تأییدی بر اشغالگری اسرائیل است
عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در یادداشتی نوشت: رأی دیوان بین‌المللی دادگستری مهر تأییدی بر اشغالگری رژیم صهیونیستی است.
الجزیره انگلیسی یادداشت عباسعلی کدخدایی را که در آن به تحلیل رأی اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری پرداخته و نسبت به اتهام‌زنی اسرائیل علیه گزارشگر ویژه ملل متحد در امور فلسطین اشغالی واکنش نشان داده است منتشر کرد. کدخدایی در این یادداشت به زبان انگلیسی رأی اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری که از حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها دفاع و حمایت به عمل آورد را مهر تأییدی بر اشغالگری رژیم صهیونیستی دانست و همچنین اتهام‌زنی اسرائیل علیه فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور فلسطین اشغالی را تلاش در جهت خاموش ساختن فریاد حقیقت در غزه و فلسطین برشمرد.

 جوان
قانون اقدام راهبردی دست تیم مذاکره کننده را پر کرد
رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تأکید اخیر رهبر انقلاب مبنی بر کارآمدی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و گره‌گشایی از صنعت هسته‌ای کشور با تصویب این قانون گفت: آقای عراقچی ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ و در زمانی که مسئول تیم مذاکره کننده ایران با کشور‌های ۴+۱ بود، در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که برای بررسی آخرین وضعیت مذاکرات برگزار شده بود، گفت که امریکایی‌ها به‌خاطر قانون اقدام راهبردی عجله دارند که با ایران هرچه زودتر به توافق برسند. وی افزود: همچنین آقای دکتر صالحی که در آن زمان رئیس سازمان انرژی اتمی بود، در مصاحبه‌ای تأکید کرده بود که قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها زمینه‌ساز ظهور ظرفیت‌های جدیدی برای کشور شده است. علاوه بر این آقای عراقچی در جلسه‌ای دیگر به ما گفتند که قانون مذکور دست آن‌ها را برای مذاکرات پر کرده است.

 خراسان 
اعلام آمادگی زاکانی برای شرکت در مناظره با زنگنه
علیرضا زاکانی مجدد برای شرکت در مناظره با زنگنه درباره قرارداد کرسنت در صفحه شخصی مجازی خود تأکید کرد و نوشت: «برای تنویر افکار عمومی و دفاع از حقوق مردم، راغب‌تر از گذشته برای مناظره با مهندس زنگنه درباره پرونده کرسنت، مجدد اعلام آمادگی می‌کنم. در اولین زمان و در هر مکانی که پیشنهاد شود، حضور پیدا خواهم کرد.»
اقدام تروریستی هیچ جایی در منطق گروه‌های مقاومت ندارد
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در واکنش به فضاسازی‌های رژیم اسرائیل علیه تهران گفت: «اقدام تروریستی هیچ جایی در منطق گروه‌های مقاومت ندارد. با دروغ و فریب جای شاکی و متهم عوض نمی‌شود.» رویترز در گزارشی مدعی شده رژیم اسرائیل به فرانسه پیرامون احتمال خرابکاری در خلال بازی‌های المپیک توسط کشورمان یا گروه‌های مقاومت هشدار داده است. وزیر امور خارجه اسرائیل نیز در ادامه ادعاهای ضد ایرانی خود، در نامه‌ای به همتای فرانسوی اش مدعی طرح احتمالی مورد حمایت ایران برای هدف قرار دادن ورزشکاران و گردشگران اسرائیلی در جریان بازی‌های المپیک پاریس هشدار داده است.
تأکید ایران بر حمایت از اجماع گروه‌های فلسطینی
۱۴ گروه فلسطینی به تازگی در پکن درباره تشکیل دولت موقت وفاق ملی در نوار غزه پس از جنگ به توافق رسیدند.ناصر کنعانی در این باره گفت: نشست اخیر گروه‌های فلسطینی در پکن در راستای توافق و آشتی ملی، اقدامی ارزشمند و حرکت در مسیری درست است.‏سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته با قاطعیت از آرمان ملت فلسطین و اجماع گروه‌های فلسطینی در مقابله با اشغالگری رژیم آپارتاید اسرائیل و حرکت جمعی آنان در مسیر اِعمال حق بنیادین تعیین سرنوشت، تحقق آزادی تمامی سرزمین‌ تاریخی فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف حمایت می‌کند. براساس این توافق، گروه‌های فلسطینی از جمله فتح، حماس، جنبش مردمی برای آزادی فلسطین، جنبش دموکراتیک برای آزادی فلسطین، جنبش جهاد اسلامی فلسطین، حزب خلق فلسطین، جنبش نبرد خلق فلسطین، جنبش ابتکار ملی فلسطین و … در پکن به منظور یکپارچگی ملی فراگیر در چارچوب سازمان آزادی بخش فلسطین و پایبندی به تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل و تضمین حق بازگشت به خانه‌هایشان به توافق رسیدند.

 مردم سالاری 
توهم ترامپ درباره ایران
دونالد ترامپ که اظهارات جنگ طلبانه آن مورد انتقاد بسیاری از سیاستمداران چه در داخل و چه در خارج از آمریکا قرار گرفته با انتشار ویدئویی از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم کودک کش صهیونیستی که در آن وی ادعا می‌کند ایران او را به ترور تهدید کرده ،گفت که اگر چنین اتفاقی برای وی رخ دهد، می‌خواهد ایران نابود شود. ترامپ در یک پیام در رسانه‌های اجتماعی نوشت: اگر آنها «ترامپ را ترور کنند» که همیشه یک احتمال است، امیدوارم آمریکا ایران را از روی زمین محو کند. وی ادامه داد: اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، رهبران آمریکا ترسوهای «بی اراده» در نظر گرفته خواهند شد.
تأیید حمله به آمریکا در پایگاه عین الاسد
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، حمله موشکی شامگاه پنجشنبه به پایگاه هوایی عین الاسد در عراق را تأیید کرد. پنتاگون در ادامه خاطر نشان کرد این حمله خسارت جانی در پی نداشته است. پیش از این رویترز به نقل از منابع امنیتی اعلام کرد که ۴ موشک به این پایگاه اصابت کرده است. گفتنی است این پایگاه در استان الانبار عراق واقع شده و محل استقرار نیروهای آمریکایی است.
دیدار پوتین با اسد در کاخ کرملین
دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با بشار اسد رئیس جمهور سوریه در کرملین دیدار کرد. پوتین به بشار اسد گفت: «من بسیار به نظرات شما درباره چگونگی پیشرفت اوضاع در منطقه به طور کلی علاقه دارم. متأسفانه تمایل به تشدید تنش وجود دارد، ما می‌توانیم آن را ببینیم. این موضوع مستقیماً در مورد سوریه نیز صدق می‌کند. پوتین گفت: روابط دو جانبه و اوضاع متشنج منطقه را در این دیدار بررسی کردیم. با اسد در باره روابط بازرگانی و اقتصادی میان روسیه و سوریه که همچنان پرسش‌های زیادی در باره آن مطرح است بحث و تبادل نظر شد. رئیس‌جمهوری سوریه نیز در این دیدار تصریح کرد: سفر امروز همزمان با سالروز برقراری روابط دیپلماتیک میان روسیه و سوریه انجام می‌شود.

 قدس 
تکذیب قرارداد نظامی با ارمنستان
مهدی سبحانی، سفیر ایران در ارمنستان خبر منتشره در خصوص قرارداد نظامی ایران و ارمنستان را تکذیب کرد‌. سبحانی منبع این‌ گونه اخبار را رسانه‌های غیرمعتبری دانست که سابقه انتشار مطالب نادرست و تحلیل‌های مغرضانه در خصوص جمهوری اسلامی ایران را دارند. سفیر ایران اهداف انتشار این گونه اخبار را تأثیرگذاری بر روند توسعه مناسبات دوستانه ایران و کشورهای منطقه دانست و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از برقراری صلح و ثبات و همچنین توسعه اقتصادی در منطقه قفقاز حمایت می‌کند.
«اوباما» هم حمایت خود از «هریس» را اعلام کرد
«باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا اعلام کرد از «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور کنونی این کشور برای نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا حمایت می‌کند. پیش‌تر بسیاری از چهره‌های شاخص حزب دموکرات از جمله بیل و هیلاری کلینتون و نانسی پلوسی حمایت خود را از هریس اعلام کرده بودند.
شکست پروژه «آتلانتیس» در غزه
روزنامه صهیونیستی هاآرتص اعلام کرد پروژه «آتلانتیس» یا طرح پرهزینه و کارشناسی نشده غرق کردن تونل‌های غزه با شکست سختی مواجه شده و دیگر اجرا نمی‌شود. این گزارش می‌افزاید: ارتش هیچ اطلاعاتی درباره شرایط عناصر حماس در داخل تونل نداشت و نمی‌دانست آیا اسرای اسرائیلی نیز ممکن است در نتیجه این اقدام آسیب ببینند یا نه.

 اطلاعات
طرح «گراهام» برای جلوگیری از صادرات نفت ایران
«لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه آمریکایی طرحی را ارائه داده تا به منظور جلوگیری از فروش نفت ایران، آن دسته از شرکت‌ها و کشورهایی که نفت ایران را خریداری می‌کنند، تعرفه پرداخت کنند. گراهام که مواضع جنگ‌طلبانه‌ای در قبال جمهوری اسلامی ایران دارد، در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) اعلام کرد پیشنهاد وی برای اعمال تعرفه بر کالاهای وارداتی از کشورهایی که فراورده‌های نفتی از ایران خریداری می‌کنند، ناشی از رایزنی‌های گسترده وی با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با تمرکز بر راهبرد جلوگیری از درآمدهای نفتی جمهوری اسلامی بوده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ ظلم بزرگ فرهنگی و تعرض به حقوق موحدان است
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی نوری همدانی/ آیت الله العظمی نوری همدانی در خصوص تعطیلی مرکز اسلامی در آلمان و مؤسسات وابسته به آن بیانیه ای صادر کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: تعطیلی مرکز اسلامی در آلمان و مراکز و مؤسسات وابسته به آن، توسط دولت آلمان به بهانه‌های واهی؛ آن‌ هم با سابقه هفتاد سال فعالیت در ترویج دین و معنویت و صلح و آزادی و امنیت و نوع دوستی و خدمت به بشریت، موجب نگرانی شدید اینجانب و همه دینمداران و آزادگان و طرفداران حقوق واقعی بشر و آزادی دین و مذهب شده است. در ادامه این بیانیه تصریح شده است: این مرکز یادگار مرجع بزرگ شیعیان و استاد والا مقام مرحوم آیت الله العظمی بروجردی «رضوان الله تعالی علیه» است.این ظلم فرهنگی بزرگ؛ هتک مقدسات همه مسلمانان و تعرض به حقوق همه انسان‌های موحد و طرفدار عدالت و آزادی و معنویت و حقوق بشر است. اینجانب با محکومیت شدید این اقدام ضد دینی و بر علیه حقوق بشر توسط دولت آلمان، انتظار دارم که دولت آلمان هر چه سریع تر در این تصمیم اشتباه که به سود افراط گرایان و دشمنان دین وآزادی و مخالف رویه های حقوقی و حتی قوانین آن کشور است؛ تجدید نظر نمایند. و از سویی لازم است مراکز دینی و مذهبی و محافل بین المللی و مراکز جهانی حقوق بشر در سرتاسر جهان با اعلام همبستگی با مسلمان مظلوم آلمان و پشتیبانی از آنان، با این رفتار ضد بشری مقابله نمایند.

بیانیه جامعه مدرسین در پی حمله پلیس آلمان به مرکز اسلامی هامبورگ
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی حمله پلیس آلمان به مرکز اسلامی هامبورگ بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: اقدام ضد حقوق بشری و گستاخانه پلیس آلمان در حمله به مرکز اسلامی هامبورگ و مسجد امام علی – علیه السلام – حرکتی غیر قانونی و برخلاف موازین آزادی‌های مذهبی است.این مراکز از مهم‌ترین مجموعه‌های ترویج معنویت و معارف اسلامی است که خنثی کننده افراط گرایی و رشد جریانات تند روی منحرف است. بی شک این اقدام غلط و سیاست زده، فرصت ظهور جریانات منحرف ضد دین را فراهم می‌کند و محیط‌های مذهبی آلمان و اروپا را با مشکلات جدی روبه رو خواهد کرد. در ادامه این بیانیه تصریح شده است:جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با محکوم کردن حمله‌ی نیروی‌های پلیس آلمان به این مراکز و ایجاد محدودیت‌های غیر منطقی برای مسلمانان و شیعیان، از مسئولان دستگاه دیپلماسی و دیگر متولیان امر می‌خواهد با پیگیری‌های حقوقی از فعالیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ و مسجد امام علی – علیه السلام – حمایت و صیانت کرده و با جدیت مسئله بازگشایی این مراکز را دنبال کنند.دولت آلمان نیز بداند اسلام دین اخلاق، معنویت و صلح و دوستی است. اسلام هراسی و اسلام ستیزی حربه و توطئه جریان صهیونیسم بین الملل است و حرکت در مسیر طراحی‌های مراکز صهیونیستی بیش از هرچیز به دولت و ملت آلمان آسیب خواهد رساند. این بیانیه می‌افزاید: گرچه این حمله و ایجاد فشار علیه مراکز عبادی و دینی موجب رنجش مسلمانان مقیم آلمان، مسلمانان جهان، علماء، دانشمندان، اساتید دانشگاه و رهبران دینی شده است، اما حفظ آرامش و رعایت قانون، در اولویت است و امیدواریم با پیگیری‌های مستمر، هرچه زودتر این مسأله پایان یابد و حقوق مسلمانان و شیعیان مقیم آلمان تأمین گردد. إن‌شاءالله.

امنیت کشور مرهون مجاهدت سربازان گمنام امام زمان است
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری، در مراسم یادواره ۱۱۴ شهید جامعه اطلاعات استانی قم، با اشاره به آیات و برخی روایات کار سربازان گمنام امام زمان – عجل الله تعالی فرجه الشریف – را مجاهدت در راه احیای دین اسلام دانست و گفت: همه ما موظف هستیم قدردان سربازان گمنامی باشیم که هیچگاه شناخته نمی‌شوند و با اخلاص تمام برای حفظ امنیت و آرامش مردم شبانه روز تلاش می‌کنند. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: امروز در کشور شاهد برگزاری صدها جلسه و مراسم هستیم که در سایه این مجاهدت های خاموش در امنیت کامل برگزار می‌شود که اینها همه مرهون جانفشانی سربازان گمنام امام زمان است که آنها کارشان را به خاطر خداوند انجام می‌دهند.

کارگزاران باید متخصص و متعهد به اسلام و نظام باشند
رسا/ آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مورد فرایند انتخاب کابینه دولت چهاردهم تصریح کرد: در جمهوری اسلامی اگر بخواهیم شخصیتی را انتخاب کنیم، فرد باید متعهد به اسلام، ارزش‌ها، نظام و کشور باشد و از سویی تخصص لازم را داشته باشد؛ بنابراین از این ویژگی‌ها نمی‌توان عدول کرد.آیت‌الله علیدوست ابراز داشت: نام بردن از اهل سنت، تشیع، هویت ملی و هویت فلان بوی گسست می‌دهد که باید از این ادبیات دوری کنیم؛ به فرض که درباره هر قوم ایرانی تبعیض شده باشد باید آن را به شکل مثبت و حساب شده رسیدگی کرد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در توصیه‌ای به دست اندرکاران انتخاب کابینه گفت: دعا می‌کنم خداوند به آن‌ها توفیق دهد و ذهنشان را به صلاح کشور هدایت کند و جز به شایسته‌سالاری به نکته دیگری فکر نکنند.

تشکیلات خودگردان دست از خدمت به دشمن بردارد
تسنیم/ گروه‌های و جنبش‌های مقاومت فلسطین از جمله حماس با انتقاد از تشدید رفتارهای خشونت‌آمیز تشکیلات خودگردان علیه رزمندگان فلسطینی در کرانه باختری، این اقدامات را خدمت به دشمن اشغالگر دانسته و خواستار پایان دادن به آن شدند. جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: رفتار سرویس امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در تعقیب و بازداشت رزمندگان فلسطینی به خطرناک‌ترین مراحل خود رسیده است. در بیانیه حماس آمده است: ادامه رفتارهای تشکیلات خودگردان فلسطین در مورد هدف قرار دادن رزمندگان مقاومت فلسطین و مصادره سلاح‌های آنها، با موضع واحد ملی فلسطین تعارض دارد و تشکیلات خودگردان باید سرویس‌های امنیتی خود را از تعقیب رزمندگان مقاومت در کرانه باختری باز دارد.

ارتش‌های غربی قادر به توقف حملات حوثی‌ها نیستند
باشگاه خبرنگاران/ روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی نوشت: ارتش‌های غربی قادر به توقف حملات حوثی‌ها (انصارالله) نیستند و عملیات هدف قرار دادن تل آویو با پهپاد یمن، تنش جدیدی را با به چالش کشیدن (رژیم) اسرائیل و متحدان غربی آن ایجاد کرد. به نوشته این روزنامه فرانسوی، گزارش‌ها درباره نامه فرمانده ستاد مرکزی آمریکا به وزیر دفاع این کشور که در آن خواهان افزایش فشار اقتصادی، دیپلماتیک و نظامی علیه حوثی‌ها شده، بسیار نگران کننده است با توجه به اینکه اقدامات انجام شده از سوی آمریکا و متحدانش در دریا طی ماه‌های گذشته با شکست مواجه بوده است.

ترامپ: خروج از توافق ایران بهترین کاری بود که برای اسرائیل انجام دادم
فارس/ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا مدعی شد خروج از توافق هسته‌ای ایران «احتمالاً بهترین کاری» بوده که او برای اسرائیل انجام داده است. ترامپ که در محل اقامت خود در مارالاگو در ایالت فلوریدا حضور داشت در ادامه به انتقاد از سیاست‌های دولت کنونی آمریکا در قبال ایران پرداخت و گفت: «اما متاسفانه دولت بایدن هیچ کاری درباره آن انجام نداد.»وی مدعی شد: «ما با ایران به توافق می‌رسیدیم و همه خوشحال می‌شدند اما آنها هیچ کاری در این زمینه انجام ندادند.» ترامپ این اظهارات را در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که به آمریکا سفر کرده مطرح کرد.

فریاد پزشکان آمریکایی از جنایات هولناک صهیونیست‌ها در غزه
ایرنا/ پزشکان آمریکایی که داوطلبانه برای کمک به مردم غزه به این باریکه رفتند در نامه‌ای به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و کامالا هریس معاون او گفتند که نمی‌توانند در مورد آنچه که در غزه دیدند و این نسل کشی صهیونیست‌ها سکوت کنند. پزشکان داوطلب آمریکایی در این نامه هشدار دادند که شهدای تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه ممکن است بیش از ۹۲ هزار نفر باشد. این پزشکان آمریکایی افزودند: شمار کشته شدگان بسیار بیشتر از آن چیزی است که وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است. پزشکان داوطلب آمریکایی خطاب به بایدن و هریس گفتند: ما خواستار ممنوعیت ارسال سلاح به (رژیم) اسرائیل و پایان دادن به حمایت اقتصادی و دیپلماتیک آن هستیم. (رژیم) اسرائیل عمدا همکاران ما در غزه را با قتل، ربایش و یا شکنجه هدف قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *