خبر روز ۱۴۰۳/۰۵/۲

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
اجرای عملیات امداد هوایی توسط بالگرد ۲۱۲-AB
ناخدا عباس حسنی، سخنگوی رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی۲۰۲۴،گفت: در ادامه برگزاری مراحل اصلی رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ باحضور نیروهای دریایی ایران و روسیه، یگان‌های شناور و پروازی دو کشور براساس سناریوی ازپیش تعیین‌شده، عملیات اطفای حریق و رفع صدمات ایجادشده در شناور تجاری را انجام دادند و در جریان این عملیات، انتقال مصدومان توسط بالگرد به ساحل توسط بالگرد ۲۱۲- AB ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد. وی افزود: در این مرحله از رزمایش، پس از ارسال پیام اضطراری کشتی دچار حریق‌شده، ابتدا منطقه عملیات توسط بالگردهای نیروی دریایی ارتش مورد شناسایی و جست‌وجو قرار گرفت و سپس ناو موشک‌انداز «سپر» مأموریت یافت شناورهای مستقر در منطقه را برای اجرای عملیات اطفای حریق اعزام کند و مصدومان توسط بالگرد و قایق‌های نجات برای ادامه مراحل درمان به ساحل منتقل شدند.
دوره ریاست‌جمهوری از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه آغاز می‌شود
مراسم تنفیذ و اعطای حکم رئیس‌جمهور چهاردهم و آغاز به کار رسمی‌ رئیس‌جمهور منتخب یکشنبه (هفتم مرداد ۱۴۰۳) با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. برهمین‌اساس سخنگوی شورای‌نگهبان درباره مراسم تنفیذ، گفت: در اصل ۱۱۰ قانون‌اساسی که موضوع وظایف و اختیارات رهبری در آن آمده، ذیل بند ۹ این اصل، بحث امضای حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخاب مردم در زمره وظایف و اختیارات رهبر ذکر شده است. امضا که در این بند آمده مترادف تنفیذ و به معنای به اجرا درآوردن و تأیید کردن است که مقصود از آن اعتباربخشی و تأیید یک عمل حقوقی است.وی افزود: بر همین مبنا باید بگویم که اصطلاح امضای حکم ریاست‌جمهوری به مفهوم اجازه دخالت و اعمال قدرت به رئیس‌جمهور در چهارچوب مشخص‌شده توسط شرع و قانون‌اساسی از طرف ولی‌فقیه است که بر مبنای همین اجازه اقدامات رئیس‌جمهور اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند. طحان‌نظیف درباره چگونگی انجام تنفیذ، تصریح کرد: بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و تأیید صحت انتخابات از طرف مرجع قانونی آن یعنی شورای‌نگهبان، اعتبارنامه فرد منتخب توسط شورای‌نگهبان تهیه و به محضر مقام معظم‌رهبری تقدیم می‌شود.وی ادامه داد: بعد از آن طی یک مراسمی بعد از گزارشی که وزیر کشور از چگونگی برگزاری انتخابات می‌دهد و با اعلام نامزدی که واجد رأی اکثریت شده و قرائت اعتبارنامه شخص منتخب، رهبر معظم انقلاب طی حکمی، ریاست‌جمهوری فرد منتخب را امضا می‌کنند و بر‌اساس ماده یک قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران، دوره ریاست‌جمهوری از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه به وسیله رهبر انقلاب آغاز می‌شود.
تأمین اجتماعی ابربدهکار نیست
مرتضوی، وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی گفت: بدهی سازمان تأمین اجتماعی به نظام بانکی در دولت سیزدهم تسویه شده است و به‌این‌ترتیب سازمان از ابربدهکار بانکی به خوش‌حساب‌ترین سرمایه‌گذار تبدیل شد.هدف‌گذاری شده که منابع بازنشستگان را به‌سوی سرمایه‌گذاری پایدار برای تأمین آتیه بازنشستگان هدایت کنیم.

 همشهری 
بایدن بهای جانبداری مطلق از اسرائیل را پرداخت
مصطفی البرغوثی، دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین، گفته جو بایدن، رئیس‎ جمهور آمریکا، با کناره‌گیری از انتخابات ریاست‎ جمهوری این کشور بهای حمایت کامل از رژیم ‌صهیونیستی در تجاوز به ملت فلسطین و نسل‌کشی در نوار غزه را پرداخت کرد.
هشدار شدید‌اللحن حزب‌الله: «تانکی برایتان نمی‌ماند»
حزب‌الله لبنان در پیامی تصویری به اشغالگران درباره ارتکاب هرگونه حماقت علیه لبنان به‌شدت هشدار داد و از برنامه‌ای خبر داد که برای ارتش رژیم صهیونیستی تدارک دیده شده است. حزب‌الله تأکید کرده که هیچ تانکی برای صهیونیست‌ها باقی نمی‌گذارد.

 کیهان 
تحریم‌کنندگان مردم ایران به دشمن ایران سلاح شیمیایی می‌دادند
رئیس‌‌جمهور منتخب مردم به مناسبت فرارسیدن سالروز بمباران شیمیایی روستای زرده کرمانشاه تصریح کرد: آنهائی که امروز به بهانه‌های واهی مردم ایران را تحریم می‌کنند، همان‌هایی هستند که به دشمن ایران سلاح شیمیایی می‌دادند. پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در سالروز بمباران شیمیایی روستای زرده کرمانشاه هستیم. وی افزود: آنهایی که امروز به بهانه‌های واهی، مردم ایران را تحریم می‌کنند، همان‌هایی هستند که به دشمن ایران سلاح شیمیایی می‌دادند.
نیروی دریایی دست برتر ایران در دریاها و اقیانوس‌ها است
نشریه آمریکایی فارن افرز می‌گوید که در سال‌های آینده باید شاهد دستاوردهای بیشتری در حوزه نیروی دریایی ایران باشیم، این دستاوردها به ایران اجازه می‌دهد، در اقیانوس‌ها و آب‌های بین‌المللی حضور پر رنگی داشته باشد. نشریه آمریکایی «فارن افرز» با ذکر جمله «از تکیه بر قایق‌های ساده و تندرو در تنگه هرمز تا ورود به اقیانوس‌های اطلس و آرام با زیردریایی‌ها و کشتی‌های بزرگ» ضمن اذعان به قدرت فزاینده نیروی دریایی ایران به واشنگتن درباره توسعه آن هشدار می‌دهد و تأکید می‌کند که «درحال حاضر نیروی دریایی کانون توجه ارتش ایران قرار گرفته است».
اساس تعامل مجلس با دولت جدید بیانات رهبر معظم انقلاب است
متکی نماینده مردم تهران در مجلس گفت: محورهای ۸ گانه موجود در بیانات رهبری دستورکار نمایندگان مجلس و اساس تعامل و همکاری با رئیس‌جمهور منتخب و مبنای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی وی خواهد بود.

 ایران
آخرین پیگیری‌ها برای آزادی «محمدرضا نوری»
بیگدلی معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه درمورد آخرین پیگیری‌ها برای آزادی «محمدرضا نوری» شهروند بازداشت شده ایران در عراق اظهار کرد: برای آزادی محمدرضا نوری که در عراق در بازداشت است، تلاش‌های گسترده‌ای از سوی سفیر ایران در عراق انجام شده است و در مرکز، ملاقات‌های متعددی با خانواده ایشان داشته‌ایم. من خودم سه‌بار با پدر این زندانی دیدار داشتم و امور مربوط به آزادی ایشان در دست پیگیری است. وی تصریح کرد: دولت عراق همکاری‌هایی را در زمینه رسیدگی به وضعیت ایشان داشته و حتی اجازه دادند پزشک به داخل زندان ببریم تا مشکل پیش آمده برای ایشان در حوزه سلامت برطرف ‌شود. بیگدلی تأکید کرد: دولت عراق در ارتباط با وضعیت ایشان وعده‌هایی دادند و امیدواریم هرچه زودتر شاهد آزادی این شهروند ایرانی باشیم. سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت هم عنوان کرد: وزارت امور خارجه به‌ جد پیگیر پرونده محمدرضا نوری است و امیدواریم هرچه زودتر شاهد آزادی این شهروند ایرانی باشیم.
محمدرضا نوری با گذرنامه رسمی و هویت حقیقی به عراق سفر کرده و میهمان این کشور بوده که در حمله وحشیانه نیروهای امریکایی به محل اقامتش در بغداد، به مقصد مقر استخبارات ربوده شد و اکنون نزدیک به ۵۰۰ روز است که اسیر است.
مقابله سپاه با هرگونه شرارت‌ دشمن برای ناامن‌سازی مرزها
‌سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه با توجه به فراز و نشیب‌ها در امنیت دنیا و اهمیت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران، ناامن‌سازی منطقه و بویژه مرزهای کشورمان در دستور کار دشمن قرار دارد، گفت: در زمان حاضر مشکل خاصی در مسائل مرزی و امنیتی نداریم، اما قاطعانه روند تقویت و تحکیم آمادگی‌ها و به‌روزرسانی توانمندی‌ها برای مقابله با شرارت‌های سازمان‌یافته دشمن برای ناامن‌سازی مرزها را ادامه می‌دهیم.
رفت و آمد اشخاص و دولت‌ها در امریکا برای ما اهمیتی ندارد
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمد و رفت اشخاص و دولت‌ها در امریکا فی نفسه اهمیتی ندارد و آنچه اهمیت دارد این است که آنها چندین دهه است که سیاست خصمانه‌ای علیه ایران دارند و آنچه می‌تواند فضای مناسبات را تعییر دهد، تغییر در سیاست و رویکرد امریکا نسبت به ایران است. وی گفت: آنچه برای ایران اهمیت دارد بازگشت مسئولانه امریکا به برجام است. آن طرفی که به همه تعهداتش پایبند بود، ایران است و دیگر طرف‌ها باید به انجام تعهدات خود بازگردند.

 وطن امروز 
از طرح انزوای دشمنان ‌‌خارج شده‌ایم
فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: از طرح منزوی کردن ایران که دشمنان ‌به ‌دنبال آن هستند، خارج شده‌ایم و امروز شاهدیم اسرائیل و آمریکا به ‌عنوان منزوی‌ترین و منفورترین رژیم در جهان شناخته می‌شوند‌.‌ سردار سلامی با بیان اینکه «حفظ مرز‌های کشورمان امروز صرف یک مرزبانی نیست»، اظهار داشت: انسداد مرز در جمهوری اسلامی ایران به ‌معنی سد‌کنندگی سیاست‌های جهانی دشمنان ما علیه ایران است‌.
ایران ظرفیت تولید ۴۵ میلیون تن فولاد را دارد
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: ظرفیت ۴۵ میلیون تن تولید فولاد در کشور را داریم که از این مقدار ۳۲ میلیون تن تولید انجام می‌شود. سبحانی گفت: مصرف داخل فولاد کشور بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن است و مازاد تولید را صادر می‌کنیم.
خودپردازها و کارت‌خوان‌های ایران و روسیه به هم متصل می‌شوند
پس از عقد پیمان پولی میان ایران و روسیه، از ابتدای شهریور شبکه بانکی ایران به شبکه بانکی میر روسیه (سیستم پرداخت ملی روسیه) متصل می‌شود که بی‌شک می‌تواند نقش مهمی در حذف دلار از مبادلات تجاری و بانکی میان کشورها ایفا کند. به عبارتی از هفته اول شهریور مسافران ایرانی و روسی می‌توانند از کارت‌های بانکی خود هم در دستگاه‌های خود پرداز و هم دستگاه‌های کارت‌خوان در ۲ کشور استفاده کنند. با این توافقنامه مبادلات ۲ کشور با ارزهای محلی ۲ کشور تسهیل می‌شود و ریسک و هزینه ناشی از تبدیل ارز برای تجار ۲ طرف کاهش می‌یابد.
فروش ارز اربعین از طریق شعب منتخب ۷ بانک عامل
زائران اربعین می‌توانند از ۷ مردادماه تا سوم شهریورماه به ۲ صورت آنلاین و حضوری برای خرید ارز اقدام کنند که برای هر زائر اربعین ۲۰۰ هزار دینار اختصاص یافته است. با اعلام بانک مرکزی از هفته آینده (۷ مرداد) تا سوم شهریور ماه عملیات فروش ارز زیارتی به زائران اربعین انجام می‌شود که نرخ ارز بر اساس نرخ مرکز مبادله ارز و طلای ایران خواهد بود و ۷ بانک ملی، سپه، ملت، تجارت، صادرات، پارسیان و پست بانک عاملیت فروش ارز را برعهده دارند.

 جوان
همه باید به دولت چهاردهم کمک کنیم
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به معیار‌هایی که رهبر حکیم انقلاب پیرامون تعیین کابینه جدید در دیدار با نمایندگان مجلس تشریح فرمودند، گفت: رئیس‌جمهور منتخب همواره تأکید دارند که در جهت اهداف نظام و در خط ولایت حرکت می‌کنند و بر پیاده‌سازی سیاست‌های کلی نظام (ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری) و قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، التزام و اصرار و اهتمام دارند. این امر، بسیار ارزشمند و مغتنم است و بر همین اساس، همگان باید به دولت چهاردهم یاری رسانیم. رئیس قوه قضائیه بیان داشت: وقتی دولت چهاردهم بر مبنای تأکیدات رئیس‌جمهور منتخب، بر حرکت در خط ولایت و تحقق آرمان‌ها و اهداف نظام و عمل به قانون اساسی و پیاده‌سازی سیاست‌های کلی نظام، اهتمام و اصرار خواهد داشت، بدیهی است که قوه قضائیه خود را موظف و مکلف به همکاری همه‌جانبه با دولت می‌داند. محسنی اژه‌ای در همین راستا، دستورات مشخصی را به بخش‌های مختلف قوه قضائیه برای مساعدت و کمک به دولت چهاردهم صادر کرد.

 خراسان
حضور پنج رئیس جمهور و ۱۰ رئیس مجلس در مراسم تحلیف پزشکیان
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از حضور پنج رئیس جمهور و ۱۰ رئیس مجلس تا امروز در مراسم تحلیف پزشکیان خبر داد و گفت: این فهرست در حال تکمیل شدن است و تا زمان برگزاری مراسم تحلیف قطعا تعداد روسای جمهور، روسای مجلس، معاونان و سایر مسئولان کشورهای دعوت شده، تغییر خواهد کرد.
گزارش منصوری از سفرهای استانی
محسن منصوری معاون اجرایی دولت سیزدهم گفت: ۵ هزار و ۴۰۰ مصوبه با ۴۰۰ همت در دور اول سفرهای استانی و ۲ هزار مصوبه با ۱۸۱ همت در مرحله دوم سفرهای استانی داشتیم. در دور اول سفرهای استانی ۶۰ درصد مصوبات اجرایی شد که بیشترین سهم را سازمان برنامه داشت و نزدیک به ۱۹۰ همت اعتبار به مصوبات سفرهای استانی تخصیص داده شد.
جزئیات مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا به روایت نجفی
معاون امور حقوقی وزارت خارجه درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در خصوص احیای برجام در عمان گفت: در بحث مذاکرات هسته‌ای آن چیزی که مسلم و قطعی است این است که ایران از ابتدای توافق به آن پایبند بود و همه تعهداتش را اجرا کرد و ۱۵ گزارش آژانس تأیید کرد که ما تعهداتمان را اجرا کردیم. ترامپ از برجام غیرقانونی خارج شد و تحریم‌ها را برگرداند. در دولت جدید دموکرات در آمریکا، دولت سیزدهم مذاکرات را ادامه داد و شاهد بودیم مذاکرات در حال رسیدن به نتیجه بود که در پی اغتشاشات در ایران نوعی سوءتفاهم در طرف‌های غربی ایجاد شد و بعد از فروکش کردن آن مذاکرات عمان ادامه یافت. این مذاکرات به صورت غیرمستقیم تا امروز ادامه داشته است. رضا نجفی گفت:طرف مقابل به دلیل مسائل داخلی و بحث انتخابات آن آمادگی را ندارد که در مذاکرات به صورت جدی ورود کند. با تشکیل دولت جدید در ایران این مذاکرات ادامه خواهد یافت. چیزی به نام اموال منجمد و فریز شده در خارج از کشور که نتوانیم به هیچ وجه از آن استفاده کنیم، وجود ندارد.

 مردم سالاری 
هیچ‌گونه مشکل امنیتی در مرز‌های غربی ایران نداریم
فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه تأکید کرد: مجموعه قرارگاه حمزه سیدالشهدا و بسیجی‌ها در اوج آمادگی قرار دارند و امنیت در مرز‌های غربی و شمال غربی برقرار است. سردار پورجمشیدیان با بیان اینکه گروه‌های مقاومت فلسطین در بالاترین سطح آمادگی قرار دارند، اظهار داشت: وحدت و یکپارچگی بین نیرو‌های مقاومت قطعاً منجر به پیروزی جبهه اسلام و شکست صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها و اذناب آن‌ها خواهد شد. فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه درباره تهدید ایران توسط رژیم صهیونیستی نیز گفت: صهیونیست‌ها همیشه تهدید می‌کنند، اما مسلّماً پیروزی از آنِ جبهه اسلام است. سردار پورجمشیدیان همچنین درباره امنیت مرز‌های غرب و شمال غرب کشور گفت: هیچ‌گونه مشکل امنیتی در منطقه مأموریتی این قرارگاه وجود ندارد.
تدارک دیدار اسد و اردوغان در حضور پوتین
روسای جمهور ترکیه و سوریه در حالی ماه آینده با یکدیگر ملاقات می‌کنند که انتظار می‌رود این دیدار در پایتخت روسیه انجام شود. روزنامه دیلی صباح ترکیه، این خبر را روز دوشنبه به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرده است. این منبع آگاه گفت: اولین دیدار اردوغان و اسد قرار است در مسکو، پایتخت روسیه برگزار شود. این دیدار ممکن است در ماه آگوست (اوایل مرداد تا اوایل شهریور) برگزار شود.

 اطلاعات 
دولت جدید آماده مذاکره برجامی است
رئیس جمهورمنتخب درگفتگوی تلفنی با نخست وزیر ژاپن ضمن تشکر از پیام تبریک و تماس آقای کیشیدا و اظهار امیدواری نسبت به اینکه با مساعی وی، سطح روابط و همکاری‌های دو طرف بیش از پیش ارتقاء یابد، از پیام‌های تسلیت و ابراز همدردی وی و دیگر مقامات ژاپن در پی شهادت حجت الاسلام والمسلمین رئیسی و همراهانش قدردانی کرد. وی، روابط دیپلماتیک و دوستانه ۹۵ ساله، پیشینه بیش از هزار ساله تعاملات دو ملت و نگاه مثبت رهبران دو کشور را بستر و پشتوانه مناسبی برای گسترش تعاملات دو کشور توصیف و تصریح کرد: توسعه روابط با کشورهای آسیایی از جمله ژاپن از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است و امیدوارم با همکاری یکدیگر بتوانیم با گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری به تحکیم روابط کمک کنیم.رئیس جمهور منتخب در ادامه با تأکید بر اینکه ایران همواره به دنبال استقرار و تحکیم آرامش، صلح و ثبات در منطقه و جهان بوده و هست، افزود: متاسفانه حملات رژیم صهیونیستی به غزه به عنوان مصداق بارز جنایت و نسل‌کشی، بیش از ۲۸۰ شبانه‌روز است که ادامه دارد و امیدواریم ژاپن به عنوان عضو دوره‌ای شورای امنیت و گروه ۷ تلاش بیشتری برای اعمال فشار به این رژیم و حامیانش در زمینه توقف حملات به غزه داشته باشد. پزشکیان همچنین به سخنان نخست وزیر ژاپن درباره برجام اشاره کرد و اظهار داشت: این آمریکا بود که ابتدا از برجام خارج شد و سپس شدیدترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال کرد. با این حال جمهوری اسلامی ایران همواره آماده هر گونه گفتگو در این زمینه با ملاحظه همه جوانب جهت احقاق حقوق ملت ایران بوده و هست.
«فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن هم دراین گفتگو تصریح کرد: روابط ایران و ژاپن بر دوستی دیرینه میان دو ملت استوار است و مایه خوشحالی خواهد بود که در دوره ریاست جنابعالی هم بتوانیم با یکدیگر در زمینه تقویت و تعمیق روابط همکاری‌های سازنده‌ای داشته باشیم.
صدور کیفرخواست برای شخصی به نام رائفی‌پور
قوه قضائیه اعلام کرد: کیفرخواست علی اکبر رائفی‌پور در یک عنوان اتهامی صادر و پرونده وی به دادگاه ارسال شد. همچنین در مورد مسائلی که پیرامون موسسه مصاف مطرح شده بود، تحقیقات قضایی آغاز شده و همچنان ادامه دارد. به گزارش میزان، در پی انتشار مطالبی از سوی علی اکبر رائفی‌پور در فضای مجازی و گزارش ضابطان، پرونده‌ای با عنوان اتهامی نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و در قسمتی دیگر عملکرد موسسه مصاف تشکیل شد. پس از رسیدگی قضایی د‌ر مورد نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر و پرونده جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شد. درباره مسائل مطروحه پیرامون موسسه مصاف هم تحقیقات قضایی در این باره ادامه دارد و به محض رسیدن به نتیجه نهایی اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت .
تایوان رزمایش «نبرد واقعی با چین» برگزار کرد
تایوان رزمایش پنج روزه نظامی سالانه خود را با هدف نزدیک شدن به یک نبرد واقعی با چین، آغاز کرد.رزمایش سالانه «هان کوانگ» تایوان با انجام تمرین‌های ضد فرود بر روی یک رودخانه استراتژیک آغاز شده که با هدف نزدیک‌تر شدن به نبرد واقعی و شبیه‌سازی نحوه دفع حمله چین است.همزمان با شروع اولین روز این رزمایش در دهانه یک رودخانه بزرگ منتهی به تایپه، سربازان تایوانی، مین‌گذاری و ایجاد تله برای جلوگیری از فرود نیروهای دشمن را تمرین کردند که برای جلوگیری از تصرف پایتخت محسوب می‌شود.این تمرین‌های نظامی پنج روزه همزمان با رزمایش دفاع شهری برگزار می‌شود که طی آن خیابان‌های شهرهای بزرگ در یک حمله موشکی شبیه‌سازی‌شده چینی به مدت نیم ساعت تخلیه می‌شوند و هشدارهای آزمایشی روی تلفن‌های همراه شهروندان به صدا در می‌آید.گفتنی است چین، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند.

 شهروند
سپاه یک نفتکش با پرچم توگو را توقیف کرد
رویترز گزارش داد: شرکت امنیتی دریانوردی «امبری» انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک تانکر فرآورده‌های نفتی با پرچم توگو و تحت مدیریت امارات را که حامل ۱۵۰۰ تن نفت گاز دریایی بود، توقیف کرده است.امبری گفت: این حادثه روز یکشنبه در ۶۱ مایل دریایی جنوب غربی بندر بوشهر رخ داد که بعید است این حادثه انگیزه سیاسی داشته باشد و به عنوان یک رویداد «جنگ» ارزیابی نمی‌شود.
قانون اقدام راهبردی مجلس قانون کشور است؛ باید هم رعایت شود
ظریف، وزیر پیشین امور خارجه، یک توئیت به زبان انگلیسی درباره قانون اقدام راهبردی مجلس منتشر کرد. ظریف در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «صرف نظر از دیدگاه‌های شخصی، قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای قانون کشور است و باید رعایت شود. همانطور که چند روز قبل از ترک سمت خود به دبیرکل ملل متحد توضیح دادم (نامه S/۲۰۲۱/۶۶۹)، ایالات متحده و سه کشور اروپایی/اتحادیه اروپا تنها باید خود را سرزنش کنند که با نقض مداوم تعهدات خود که خسارات فراوانی به مردم ایران وارد کرد، قانونگذاران ما را به واکنش واداشتند. به نفع خودشان است که رفتار گذشته خود را جبران کنند و دستیابی بدون مانع ایران به منافع خود از توافق را تضمین کنند. ایران در انجام اقدامات جبرانی کاملاً در چارچوب حقوق خود تحت برجام عمل کرده است. دولت آتی رئیس‌جمهور منتخب پزشکیان آماده است تا در گفتگو با حسن نیت – مطابق با برجام و قوانین ایران – برای تضمین پایبندی متقابل به این دستاورد بی‌نظیر دیپلماسی شرکت کند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

نباید اجازه دهیم جامعه دینی دچار استحاله شود
حوزه/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در همایش طرح جهادگران تبیین به بایسته ها و الزامات حوزه علمیه انقلابی پرداخت و اظهار داشت: جهاد تبیین تنها در مورد مسائل جامعه نیست، بلکه باید در رابطه با مسائل درون حوزه و پیرامون آن نیز به تبیین پرداخت. آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۴ در جمع مجمع نمایندگان به موضوع حوزه انقلابی و پیشینه آن اشاره کردند، افزود: به عقیده من حوزه شیعه در طول تاریخ یک حوزه انقلابی بوده و همیشه درگیر با جبهه مقابل بوده است در حقیقت برای حفظ هویت دین، تمامیت دین، حریم دین، حدود دین و جایگاه دین حوزه شیعه همیشه انقلابی بوده است.دبیر شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: حوزه انقلابی در طول تاریخ سعی کرده جامعه را دیندار و مومنین را هدایت کند، این کار مهمی بوده و محور آن نیز فقهای شیعه در حوزه های علمیه بودند.وی با اشاره به اینکه اولین اقدام حوزه علمیه انقلابی در طول تاریخ این بوده است که جامعه دینی با جامعه کفار آمیخته نشود، افزود: کفار نباید سبیل بر مومنین پیدا کنند، جامعه مومنین باید ممتاز بماند و آمیخته با جامعه کفار نشود. وی با بیان اینکه آمیخته شدن جامعه کفار و جامعه مومنین و دیندار آسیب‌های فراوانی به دنبال داشته است و امروز رگه‌هایی از آن را می‌بینید، اضافه کرد: مرزها شکسته شده است گاهی سخنی از افراد جامعه مسلمان بیان می شود که گویی در جامعه غیر اسلامی زندگی کرده است، یکی از دغدغه های رهبر انقلاب اسلامی این است که جامعه دینی در مقابل جامعه کفر دچار استحاله نشود.

معماری مناسبات ایران و روسیه در عالی‌ترین سطح است
حوزه/ آیت الله اعرافی در اولین روز سفر به مسکو در دیدار نائب رئیس دومای روسیه با بیان اینکه ایران و روسیه با برقراری مناسبات عمیق، عصر جدیدی را در مناسبات دوجانبه رقم زده‌اند، گفت: در کشور ما، این مناسبات توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان عالی ترین سطح مدیریت و رهبری کشور، طراحی و معماری شده است و دیگر قوا و ارکان کشور نیز اراده جدی بر ثمربخشی معماری جدید مناسبات دارند. مدیر حوزه های علمیه با اشاره به تبادل هیئت های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین مقامات دو کشور در سالیان اخیر گفت: ملاقات آقای پوتین رئیس‌جمهور روسیه با رهبر معظم انقلاب اسلامی، نقطه عطفی در مناسبات دو کشور محسوب می‌شود. عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: توافقنامه‌های خوبی بین دولت‌های ایران و روسیه به امضا رسیده است و شورای نگهبان به عنوان نهاد مهم در کشور، به توسعه مناسبات همه جانبه اهتمام دارد. وی اظهار داشت: مطمئن هستیم که دولت جدید ایران نیز بر اساس سیاست راهبردی رهبر معظم انقلاب، توسعه مناسبات با روسیه را در دستور کار خواهد داشت.

جامعه اسلامی تشنه طلاب فاضل است
حوزه/‌ آیت‌الله مدرسی‌یزدی در جمع طلاب طرح ولایت در مشهد مقدس با اشاره به ضرورت درک راه و مغتنم دانستن مسیر طلبگی، خطاب به طلاب گفت: شما می بایست قدر خودتان را بدانید؛ خداوند بسیار نعمت عنایت کرده که از برترین آن قدم گذاشتن در مسیر فهم عمیق دین است. عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه طلاب چشم جامعه هستند که باید در نهادهای گوناگون هدایتگری جامعه را برعهده داشته باشند،گفت: جامعه اسلامی تشنه طلاب فاضل است و مردم نیز در سیر زندگی خود به طلاب نیاز دارند.وی ضمن اشاره به حضور طلاب و روحانیون در سمت ها و مسئولیت های حساس کشور، خاطر نشان کرد: دشمنان امروز از هر سو فشار وارد می کنند تا نظام اسلامی را مورد ضربه قرار دهند و آن را از حقیقت تهی کنند اما تلاششان بیهوده است و مهم ترین هدف آنان امروز هجمه فرهنگی و تلاش برای ضربه به شناخت مردم است.آیت الله مدرسی یزدی ضمن اشاره به بصیرت ملت ایران اسلامی عنوان کرد: امروز که دسترسی ها بیشتر شده است، می بایست با آگاهی و بصیرت عمل کرد و مبتنی براندوخته علمی قدم برداشت و برای اسلام با دید روشن و آگاهانه کار کرد.

ترخیص ۸ میلیون تن کالای اساسی از گمرکات کشور
باشگاه خبرنگاران/ گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام‌ کرد: در چهار ماهه ابتدایی امسال، هشت میلیون و ۲۴۷ هزار تن کالای اساسی به ارزش چهار میلیارد و ۸۸۱ میلیون دلار وارد و از گمرکات کشور ترخیص شد. به نقل از گمرک ایران، این میزان کالا‌های اساسی وارد شده در چهار ماهه سال ۱۴۰۳ از نظر وزنی هشت درصد افزایش و از حیث ارزش ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، بیشترین درصد کاهش در بین ۲۰ قلم واردات کالای اساسی در این مدت به روغن‌های خوراکی، گندم و جو و بیشترین درصد افزایش واردات این کالا‌ها نیز به گوشت قرمز، کنجاله سویا و گوشت مرغ اختصاص داشته است.این گزارش حاکیست در مدت یاد شده پنج قلم عمده کالا‌های اساسی وارداتی به لحاظ وزنی به ترتیب شامل ذرت به مقدار سه میلیون و ۶۶۳ هزار تن، کنجاله سویا یک میلیون و ۲۶ هزار تن، انواع دانه‌های روغنی ۸۸۴ هزار و ۴۴۵ تن، برنج ۴۲۱ هزار تن و روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام ۳۹۸ هزار و ۷۰۰ تن بوده است.

«هرتزوگ» خواهان توافق برای بازگرداندن اسرای صهیونیست از غزه شد
ایرنا/ رئیس رژیم صهیونیستی از دستیابی به توافق با جنبش حماس برای بازگرداند اسیران صهیونیست از نوار غزه حمایت کرد و بازگرداندن آنها را نیازی مبرم و امری ضروری دانست. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد، «اسحاق هرتزوگ» در سخنرانی خود در سالگرد نظامیان کشته شده این رژیم در جنگ سال ۲۰۰۶ میلادی با لبنان درباره اسرای صهیونیست که در نزد مقاومت فلسطین در نوار غزه هستند، گفت: بازگرداندن اسرا نیازی مبرم و امری ضروری است و در این خصوص اجماع‌نظر وجود دارد. این بزرگترین توصیه است. من از هرگامی که منجر به بازگرداندن اسرا شود استقبال و از هر قراردادی (برای مبادله اسیران با مقاومت فلسطین) حمایت کامل خواهم کرد. او با قدردانی از حمایت همه جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی در کشتار ملت فلسطین در نوار غزه و در عین حال اذعان به اختلافات و تنش های داخلی بین سران رژیم صهیونیستی گفت: ائتلاف استراتژیک با آمریکا، ثابت باقی خواهد ماند.

هریس: ما پیروز انتخابات می‌شویم
ایرنا/ کامالا هریس معاون رئیس جمهور ایالات متحده با بیان اینکه من تمام توان خود را برای متحد کردن حزب دموکرات و ملت آمریکا و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به کار خواهم بست، تاکید کرد: ما پیروز انتخابات می‌شویم.معاون رئیس جمهور آمریکا در ادامه با حمله به دونالد ترامپ اظهار کرد: من نوع شخصیت رئیس جمهور سابق آمریکا را می‌شناسم و به همین خاطر اعلام می‌کنم که او می‌خواهد کشور را به عقب بازگرداند اما ما به آینده‌ای روشن‌تر معتقد هستیم. وی همچنین از ترامپ به عنوان یک مجرم یاد کرد و افزود: من به عنوان یک دادستان سابق، پیش از این نیز تجربه برخورد با مجرمان را در کارنامه خود دارم و این کارنامه را با افتخار در مقابل او قرار خواهم داد.

شهادت ۳ فرمانده مقاومت در کرانه‌ باختری
ایرنا/ ۳ فرمانده مقاومت از جمله «ابوعبدو» فرمانده گردان‌های شهداالاقصی شاخه نظامی جنبش فتح در اردوگاه طولکرم واقع در کرانه‌ باختری صبح امروز سه شنبه در حمله پهپادی ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. در این حمله یک مادر فلسطینی و دخترش نیز به شهادت رسیدند. ارتش رژیم صهیونیستی سپس با اهانت به شهدای فرمانده، پیکر آنها را با استفاده از بلدوزر با خود برد.درپی یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به اردوگاه طولکرم، رزمندگان گروههای مختلف مقاومت فلسطین با آنها به شدت درگیر شدند.

آمادگی ایران برای ارائه هر گونه کمک به عمان
تسنیم/ سرپرست وزارت امور خارجه نوشت: در گفتگوی تلفنی با آقای سید بدر بن‌حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه سلطنت عمان ضمن ابراز مراتب تسلیت و همدردی در خصوص حادثه حمله مسلحانه اخیر در شهر مسقط مجدداً بر آمادگی ایران برای ارائه هر گونه کمک و همکاری به عمان در این شرایط تاکید کردم. علی باقری افزود: در این گفتگو همچنین درخصوص راهکارهای مقابله با تداوم جنایات رژیم اشغالگر علیه مردم مظلوم غزه و محکومیت حمله ناجوانمردانه این رژیم به تأسیسات غیرنظامی بندر الحدیده یمن رایزنی و تبادل نظر کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *