خبر روز ۱۴۰۳/۰۴/۳۱

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
«سهند» نجات یافت
ناوچه سهند که در جریان تعمیرات دچار حادثه شده بود، شامگاه جمعه از آب بیرون کشیده شد. ناوچه سهند متعلق به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که ۱۷تیرماه و درجریان تعمیرات در یک اسکله در نزدیکی بندرعباس دچار حادثه شده بود، با تلاش واحدهای فنی و مهندسی نیروی دریایی از آب بیرون کشیده شد. پس از این‌که سهند از آب بیرون آورده شد، کار تخلیه مخازن و محیط آب گرفته آن در جریان است.
سهند یکی از ناوشکن‌های کلاس موج نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که سال ۹۷ به این نیرو ملحق شد و بیش از ۱۳۰۰ تن وزن دارد.منطقه یکم دریایی بندرعباس در این‌خصوص در تاریخ ۱۷ تیراعلام کرده بود که ناو سهند در حال تعمیر در اسکله به‌دلیل نفوذ آب به مخازن، تعادلش را از دست داده که خوشبختانه به‌علت محدودیت عمق ساحل، بازگشت ناو به حالت تعادل به‌سرعت در حال انجام است. مجروحان سطحی این سانحه برای طی درمان به بیمارستان اعزام شدند.

 همشهری 
پیگیری ایران برای آزادی حاجی زندانی در عربستان
علیرضا بیکدلی، معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه با مادر و اعضای خانواده محمد خزائی، حاجی ایرانی زندانی در عربستان ملاقات کرد. به گزارش وبسایت اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه، به خانواده آقای خزائی اطمینان داده شد وزارت امورخارجه و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در عربستان پیگیری‌های مستمر تا آزادی و بازگشت آقای خزائی را ادامه خواهند داد.
۱۲ ایالت آمریکا درگیر یک باکتری کشنده
مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار در آمریکا از انتشار گسترده باکتری بیماری «لیستریا» به‌صورت همزمان در ۱۲ ایالت خبر داده است.تاکنون ۲ نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و ۲۸ نفر دیگر نیز به بیمارستان منتقل شده‌اند.
داعش رسماً علیه حماس اعلام جنگ کرد
گروه تروریستی داعش با انتشار ویدئویی از اعلام جنگ علیه گروه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) خبر داده است. سال گذشته نیز سخنگوی این گروه تروریستی در پیام صوتی با مرتد توصیف‌کردن حماس خواستار قیام تروریست‌های داعش علیه مقاومت فلسطین شده بود.

 کیهان 
باید با تأسی به راه و مرام شهید سلیمانی مشکلات کشور را حل کنیم
رئیس‌جمهور منتخب با حضور در منزل سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی با خانواده‌ وی دیدار و گفت‌وگو کرد.در این دیدار خانواده شهید سلیمانی با اشاره به خدمات حاج قاسم سلیمانی بیان داشتند: شهید سلیمانی تمام عمر خود را برای خدمت به مردم کشورش گذاشت و یک جمله معروف داشتند؛ «جان من و امثال من هزاران بار فدای ملت ایران.» شهید سلیمانی همزمان شخصیتی ملی و امت‌گرا برای جهان اسلام بود و نگاهی فراجناحی داشت و مردم را در دسته‌بندی یا یک طیف خاصی قرار نمی‌دادند.
خانواده شهید سلیمانی همچنین توجه به جریان مقاومت و ادامه مسیر عزت‌آفرین سردار دل‌ها را از دیگر مطالبات مردم از دولت جدید دانسته و بیان داشتند: إن شاء الله شهدا کمک می‌کنند تا در مسیری که راه خدمت به مردم عزیز است، موفق باشید.
ایجاد وحدت و از بین رفتن شکاف‌ها از دیگر محور‌های مطرح شده توسط خانواده شهید سلیمانی در این دیدار بود و اذعان داشتند: این مسئله همیشه بزرگ‌ترین آرزوی پدر بزرگوارشان بوده است.
خانواده سیدالشهدای جبهه مقاومت با اشاره به امید ایجاد شده خواستار بهبود وضعیت معیشت مردم در دوره جدید شده و نقش فضای مجازی در توسعه کسب و کار مردم به‌خصوص جوانان را تعیین‌کننده دانستند و خواستار تسهیل استفاده آحاد جامعه از فضای مجازی شدند.
پزشکیان نیز در این دیدار ضمن ادای احترام به مقام والای شهید سلیمانی درخصوص ایشان گفت: راه شهید حاج قاسم سلیمانی، راه وحدت و همدلی بود، ایشان نه با کسی دعوا داشت و نه کسی را حذف می‌کرد. در هیچ یک از پیام‌ها و سخنان ایشان بویی از تفرقه وجود نداشت. اما ما راه را رها کرده و با یکدیگر دعوا می‌کنیم. باید با تأسی به راه و مرام شهید سلیمانی و وحدت، مشکلات کشور را حل کنیم.
وی شهید سلیمانی را الگوی مجاهدت و دور کردن حب منصب و مقام از خود دانسته و ابراز امیدواری کرد که در دولت جدید بتوانند با خدمت صادقانه به مردم، شرمنده لطف ایشان در این مدت نشده و در پیشگاه شهیدان سرافراز باشند.
قانون نهضت ملی مسکن در هر دولتی باید اجرا شود
بذرپاش در آخرین نشست خبری خود درباره سرنوشت نهضت ملی مسکن پس از دولت سیزدهم گفت: اجرای نهضت ملی مسکن، قانون است و هر دولتی باشد باید اجرا بشود. الان دو میلیون متقاضی در سامانه ثبت شده و اگر اجازه داده شود چهار میلیون تقاضای دیگر هم وجود دارد. وی افزود: بر اساس آمارها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با کاهش ساخت و ساز در مسکن مواجه بودیم. وقتی تولید مسکن کم شود اثر مستقیم در تورم می‌گذارد. طبق آماری که مرکز آمار ارائه داده در سال ۱۳۹۹ تولید مسکن رشد منفی ۱۳ درصدی داشت. در سال ۱۴۰۰ این رشد به منفی شش و ۹ دهم درصد رسید که با اقدامات انجام شده این عدد در سال ۱۴۰۲ به هفت و یک دهم درصد رسید که نشان‌دهنده تولید ساخت و سازهای گسترده و رشد و تولید مسکن است‌.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر نگاه مداخله دولت را حداقل می‌دیدیم این حد از عملیات ساخت و ساز ملی را شاهد نبودیم، ادامه داد: بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در نهضت ملی یا ساخته شده یا در حال ساخت است که بخشی از آن به مردم تحویل داده شده. همچنین ۲۴۰ هزار مسکن مهر ناتمام به دولت سیزدهم ارث رسید که حدود ۱۴۰ هزار واحد آن به اتمام رسیده است. همچنین ۳۵ هزار میلیارد تومان هم از منابع مولدسازی برای اتمام مسکن مهر تأمین کردیم.

 ایران 
همه تصمیم‌های اخیر دولت کمک به رئیس جمهور منتخب است
سرپرست ریاست جمهوری، مشاوره‌های دقیق، صادقانه، تصحیح، تأیید و پشتیبانی جمع مشاوران را پشتوانه و فرصتی مغتنم برای دولت مردمی در غلبه بر مشکلات کشور بویژه در شرایط سخت و بحرانی ابتدای کار دولت دانست. محمد مخبر در شصت و سومین جلسه هسته مشاوران خود، ضمن قدردانی از خدمات و زحمات اعضای شورای مشورتی طی سه سال گذشته، وجود نگرش‌ها و سلیقه‌های مختلف در شورای مشاورین و نظارت صادقانه، علمی و فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی بر عملکرد و تصمیمات دولت را از جمله دلایل عملکرد موفق این شورا در دولت مردمی عنوان کرد و افزود: اعضای شورای مشورتی به جهت پشتیبانی از دولت در عبور از چالش‌ها و گردنه‌های سخت، در خدماتی که از سوی دولت سیزدهم برای رفاه مردم و پیشرفت کشور صورت گرفته سهیم هستند. وی با اعلام آمادگی اعضای دولت و شورای مشاوران برای کمک به دولت جدید افزود: در دولت مردمی طی چند هفته اخیر و پس از انتخاب رئیس جمهور جدید، نه تنها تصمیمی که به ضرر دولت بعدی باشد گرفته نشده، بلکه تلاش شده است حتماً تصمیمات اتخاذ شده در راستای کمک به رئیس جمهور منتخب و دولت آینده باشد.
اولین قطار از ایران راهی چین می‌شود
صبح دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، میزبان مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بود. وی در این جلسه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در این حوزه پرداخت و خبر داد که امروز اولین قطار از ایران راهی چین می‌شود. طبق گزارش صفری در حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل، محورهای کریدور شمال – جنوب از طریق سرخس و اینچه‌برون اعم از ریلی و جاده‌ای فعال شده که حجم ترانزیت آن در سال ۱۴۰۱ به ۹.۲ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ به ۱۷.۵ میلیون تن رسیده است. ابراهیم رضایی سخنگوی این کمیسیون هم در توضیح این جلسه که در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: طبق این گزارش، پل آستاراچای بعد از ۵۰ سال ساخته شده است، همچنین قرارداد خط آهن آستارا – رشت با روس‌ها با وام ۱.۶ میلیارد یورویی منعقد شده که از تیرماه امسال اجرایی شده است. وی ادامه داد: مسیر ترانزیت آق‌بند به ایران و به نخجوان در حال ساخت است، کریدور شرق به اروپا یعنی از چین به قزاقستان، ترکمنستان، ایران و اروپا شکل گرفته و قرارداد با راه‌آهن و یکسان کردن تعرفه امضا شده است.
ماله‌کشی تحلیلگر شبکه اینترنشنال برای رژیم صهیونیستی
علی صدرزاده، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با شبکه فارسی زبان ایران اینترنشنال، تا آنجا که می‌توانست برای رژیم صهیونیستی ماله کشی کرد اما غافل از اینکه سخنگوی فارسی‌زبان ارتش اسرائیل خلاف اظهارات او را عنوان می‌کند. صدرزاده در پاسخ به سؤال مجری برنامه که از او در خصوص حمله یمنی‌ها به اسرائیل پرسیده بود، اگرچه گفت که این حمله، تنها حمله یک پهپاد نبوده بلکه ۴ پهپاد و یک موشک بالستیک بوده است که همه اینها توانستند که پدافند هوایی را خنثی کنند، اما برخورد پهپاد به یکی از آپارتمان‌ها را رد می‌کند و می‌گوید: یکی از این پهپادها که می‌گویند خیلی هم بزرگ بوده و ساخت ایران هم بوده در هوا منفجر شده است. یعنی به جایی برخورد نکرده و قطعات انفجاری آن در هوا به جاهای مختلف از جمله به یک آپارتمان اصابت کرده است. در همین برنامه کمال پنحاسی سخنگوی فارسی‌زبان ارتش اسرائیل، خلاف صحبت‌های کارشناس ایرانی را مطرح کرد و گفت که این پهپاد به یک آپارتمان اصابت کرده است. او گفت: یک پهپاد از سوی یمن به سوی اسرائیل پرتاب شد و با اصابت به یک آپارتمان مسکونی باعث کشته شدن یک شهروند و زخمی شدن ۸ نفر دیگر شد.

 وطن امروز
قدردانی فرماندهان عالی نظامی و انتظامی از خدمات «شهید جمهور»
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده کل نیروی انتظامی و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پیش از ظهر دیروز با حضور در دفتر محمد مخبر، با گرامیداشت یاد شهید سیدابراهیم رئیسی، از خدمات شهید جمهور در دوران تصدی ریاست‌جمهوری قدردانی کردند.
فرماندهان عالی نیروهای نظامی و انتظامی کشور در این دیدار با قدردانی از تدابیر رئیس‌جمهور شهید برای ایجاد هماهنگی مطلوب میان بخش‌های کشوری و لشکری در راستای تقویت بنیه و توانمندی‌های دفاعی کشور تصریح کردند: شهید رئیسی با وجود آنکه تجربه‌ مستقیم فعالیت در نیروهای مسلح را نداشت اما در مدت کوتاهی پس از تصدی سمت ریاست‌جمهوری توانست اشراف بسیار بالایی نسبت به مسائل نظامی و دفاعی کشور پیدا کند و در جلسات مربوط به مسائل امنیتی و دفاعی کشور از جمله در جلسات شورای‌عالی امنیت ملی ایده‌های راهگشا و بسیار مفیدی ارائه می‌کرد.
فرماندهان عالی نیروهای مسلح کشور همچنین از تلاش‌های مؤثر محمد مخبر برای مدیریت اوضاع کشور بویژه برگزاری موفق انتخابات دوره چهاردهم ریاست‌جمهوری در فرصت کوتاه ۵۰ روزه، در روزهای سخت پس از شهادت دکتر رئیسی قدردانی کردند.

 خراسان 
ارز ۲۸۵۰۰ تومانی واردات برنج حذف نشد
پیشنهاد سازمان برنامه مبنی بر حذف ارز ترجیحی برنج وارداتی با هدف حمایت از تولید داخل در جلسه دیروز کمیسیون اقتصاد هیئت دولت (کمیسیون فرعی) مطرح شد و با توجه به این که حمایت از تولید داخل و تنظیم بازار از طریق مدیریت زمانی واردات توسط وزارت جهاد کشاورزی صورت خواهد گرفت، تصمیم‌گیری در این خصوص در برهه فعلی ضروری تشخیص داده نشد و پیشنهاد یادشده از دستور خارج شد.
طلب ‌۸۵ هزار میلیارد تومانی‌ گندم کاران‌ به‌زودی پرداخت می‌شود‌
وزیر جهاد کشاورزی از پیگیری سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت بدهی ۸۵ هزار میلیارد تومانی خرید تضمینی گندم خبر داد و با بیان این که تاکنون ۵۲ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم کاران پرداخت شده است، گفت: حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان مطالبات گندم کاران تاکنون پرداخت نشده است که بر اساس پیگیری‌ از سازمان برنامه و بودجه به زودی مطالبات گندمکاران پرداخت خواهد شد.
پیشنهاد مطهری به پزشکیان برای مذاکره با دموکرات‌ها
علی مطهری نماینده تهران در مجلس دهم پیشنهاد ویژه‌ای به پزشکیان برای مذاکره با دموکرات‌ها برای توافق هسته‌ای داد. وی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «فاصله زمانی بیش از سه ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فرصت خوبی است برای پیشبرد مسئله هسته‌ای و بلکه توافق هسته‌ای و ‎رفع تحریم‌ها، زیرا هم دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات تمایل به این موضوع دارند و هم دولت جدید ایران مصمم به رفع تحریم‌هاست.»

 مردم سالاری 
تأکید بلینکن بر حفظ دیپلماسی آمریکا با ایران
وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن برای مساله هسته‌ای ایران راه حل دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد. بلینکن ضمن انتقاد از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا برای خروج از برجام گفت: زمانی که دولت جو بایدن آغاز به کار کرد، ما سعی داریم دوباره دیپلماسی هسته‌ای را با ایران دنبال کنیم، زیرا اگر حداقل یک مشکل حذف شود یعنی اینکه ایران دارای سلاح هسته‌ای نباشد، این اصولا امر خوبی است. او ضمن تأکید بر اینکه ایران سلاح هسته‌ای تولید نکرده، با تکرار ادعاهای پیشین آمریکا گفت: ایران به جای اینکه حداقل یک سال با ظرفیت تولید اورانیوم برای یک سلاح هسته‌ای فاصله داشته باشد، اکنون احتمالاً یک یا دو هفته تا انجام این کار فاصله دارد. بلینکن بار دیگر تأکید کرد که آمریکا اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، اما همچنان راه دیپلماتیک را برای جلوگیری از این امر ترجیح می‌دهد. وی گفت: اگر ایران در مورد تعامل جدی است، باید از کاری که در برنامه هسته‌ای خود انجام داده است، عقب نشینی کند.
انتقاد اولیانوف از هیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به ادعای اخیر «آنتونی بلینکن» درباره ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران، در پیامی در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: این ادعا که «ایران یک الی دو هفته با… فاصله‌ دارد» بارها در ۲۰ سال گذشته استفاده شده و دوباره در سال‌های پیش رو، مانند همیشه، برای اهداف تبلیغاتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 قدس
اذعان آمریکا به شکست نظامی در مقابله با انصارالله
منابع آمریکایی از نامه محرمانه رئیس سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه) به وزیر دفاع این کشور درباره ناکامی واشنگتن برای مقابله با حمایت‌های یمن از فلسطین خبر می‌دهند. وال استریت ژورنال گزارش داد مایکل کوریلا به لوید آستین هشدار داده عملیات آمریکا علیه حوثی در حال شکست خوردن است. «پاسخ‌های قوی‌تر ایالات متحده علیه حوثی‌های یمن» درخواستی است که رئیس سنتکام از وزیر دفاع آمریکا کرده است. واشنگتن با هدف حمایت از رژیم صهیونیستی در مقابل حملات ارتش یمن، ائتلافی دریایی با شرکای خود ایجاد کرد؛ اقدامی که موجب گرفتاری ماشین جنگی یانکی‌ها در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب شده است.
جنایتگری جنون‌وار اشغالگران؛ این بار در الحدیده
منابع رسانه‌ای از حمله سنگین رژیم صهیونیستی به بندر الحدیده یمن در پاسخ به حمله پهپادی اخیر انصارالله به تل‌آویو خبر می‌دهند؛ تهاجمی که در نتیجه آن، چندین تن شهید و زخمی شدند. تجاوز به یمن توسط جنگنده‌های اف۳۵ رژیم اسرائیل با همکاری آمریکا و انگلیس انجام شده و به ادعای «العربیه» همزمان ۱۰هدف در الحدیده ازجمله مخازن نفت و نیروگاه مولد برق بمباران شده است. در همین حال، نصرالدین عامر، از رهبران انصارالله بر پاسخ قطعی به حمله اسرائیل تأکید کرد، کارشناسان معتقدند تل‌آویو با این حماقت، گور خود را کنده و حال باید منتظر واکنش سخت یمنی‌ها به این تجاوز رژیم صهیونیستی و غافلگیری‌های جدید صنعا ماند.

 اعتماد 
نشست اعضای کمیته‌های مشورتی انتخاب دولت چهاردهم با حضور پزشکیان برگزار شد
مسعود پزشکیان رییس‌جمهوری منتخب مردم عصر شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ با اعضای کمیته‌های مشورتی انتخاب دولت چهاردهم در محل سالن اجلاس سران دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف رییس شورای راهبری پیشتر اعلام کرده بود که کمیته‌های مشورتی انتخاب دولت چهاردهم متشکل از نخبگان دانشگاهی و غیردانشگاهی و با ترکیبی از اقوام، بانوان، نمایندگان بخش خصوصی و نمایندگان سازمان‌های غیر دولتی به عنوان بازوی مشورتی انتخاب وزرا عمل خواهند کرد. به گفته وی، در مجموع حدود ۴۵۰ نفر عضو کمیته‌های مشورتی انتخاب دولت چهاردهم هستند.

 ابتکار 
پاپان دوران آسمان امن فرا رسید
روزنامه عبری «کالکالیست» به نقل از یکی از مسوولان رژیم صهیونیستی نوشت: موفقیت یمن در پرواز پهپاد انفجاری به مرکز تل‌آویو به منزله شکست بزرگ پدافند هوایی و به معنای پایان دوران آسمان امن است که تل‌آویو سال‌ها از آن دم می‌زد، این عملیات در واقع همان عملیات هفتم اکتبر برای پدافند هوایی اسرائیل بود.
این روزنامه صهیونیستی برای توجیه نفوذ این پهپاد یمنی به حریم هوایی‌اش آن هم بدون هیچگونه تلاش قبلی برای رهگیری آن، مجموعه‌ای از شرایط و مشکلات را ارائه کرد که اولین مورد آن وجود یک شکاف اطلاعاتی مهم درخصوص چنین پهپادهایی است که مسافتی حدود ۲۰۰۰ کیلومتر را بدون اینکه شناسایی شود، طی کرد.

 اطلاعات
آماده همکاری برای ترویج صلح و امنیت در منطقه هستیم
ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد گفت: ایران آماده است تا به‌طور کامل در گفتگو و همکاری در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و سازمان ملل متحد برای مقابله با چالش‌های فوری و ترویج صلح و امنیت در منطقه مشارکت کند .
مخالفت بایدن با انصراف از رقابت انتخاباتی
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا همزمان با تشدید درخواست‌های همحزبی‌هایش از او برای انصراف از رقابت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، با این درخواست‌ها مخالفت و بر ماندنش در این رقابت تأکید کرد. بایدن که هر روز چهره‌ها و سیاستمداران دموکرات جدیدی به جمع درخواست‌کنندگان انصراف او از نامزدی‌اش برای ریاست جمهوری می‌پیوندند، در یک بیانیه تأکید کرد که به نامزدی خود در این رقابت ادامه خواهد داد. بایدن ۸۱ساله که پیرترین رئیس جمهوری تاریخ آمریکاست در بیانیه ای کتبی نوشت: انتخاب ما روشن است و ما در کنار یکدیگر پیروز خواهیم شد.

 شهروند 
فنا نزدیک‌ترین مقصد رژیم صهیونیستی است
کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، در پیامی در شبکه ایکس نوشت: در طول قریب به ۱۰ ماه تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه، تاکنون حدود ۸۶۰۰ دانش‌آموز و بیش از ۵۰۰ تن از کادر آموزشی به شهادت رسیده‌اند. با تعطیلی مدارس و اسکان آوارگان در ساختمان‌های آموزشی و مدارس، این مکان‌ها همچنان به بهانه‌های واهی، به عنوان اهداف جنگی مورد تهاجم ارتش تروریستی رژیم اسرائیل قرار می‌گیرند. در تازه‌ترین جنایت، «مدرسه الفلاح» در منطقه الزیتون شهر غزه هدف بمباران این رژیم قرار گرفته که ده‌ها شهید و مجروح برجای گذاشته است. سران جنایتکار رژیم آپارتاید اسرائیل و حامیان غربی آنان بدانند هیچکدام از این اقدامات جنایت‌آمیز نمی‌تواند جبران‌کننده شکست‌های راهبردی آنان در برابر ملت صبور و مقاوم فلسطین باشد. رژیمی که برای بقا جز توسل به جنایت چیزی ندارد، فنا مقصد پایانی و نزدیک‌ترین مقصد آن است.
یک‌چهارم اسرائیلی‌ها به مهاجرت فکر می‌کنند
یک نظرسنجی در اسرائیل نشان داد که مسئله «مهاجرت معکوس» بیش از آنچه تاکنون تصور می‌شد، در میان ساکنان فلسطین اشغالی رواج دارد و به‌خصوص با جنگ در غزه به‌شدت افزایش یافته است.در این راستا روزنامه هاآرتص نتایج یک نظرسنجی که از سوی اندیشکده «سیاست ملت یهود» در ماه ژوئن انجام شده را منتشر کرد؛ طبق این نظرسنجی یک نفر از هر چهار اسرائیلی گفته‌اند که درصورت امکان قصد خروج از فلسطین اشغالی را دارند.
بحران در دریای سرخ با زور حل نمی‌شود
رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا می‌گوید حل بحران کنونی در دریای سرخ به چیزی بیش از یک اقدام نظامی نیاز دارد و این امر، مستلزم تلاش‌های بین‌المللی بیشتر است. ژنرال «چارلز براون» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا با تأکید بر اینکه «بحران در دریای سرخ تنها با استفاده از زور قابل حل نیست» گفت: تغییر حوثی‌ها (انصارالله) به چیزی بیش از حملات نظامی نیاز دارد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

نماز جمعه سبب حفظ جامعه از انحرافات و امید به آینده است
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در جمع ائمه جمعه استان قم، با اشاره به پنجم مرداد ماه، سالروز اقامه اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با اشاره به اینکه اکنون حدود نهصد امام جمعه مشغول فعالیت هستند، اظهار داشت: یکی از آثار و برکات انقلاب، در کنار دیگر خوبی‌هایی که داشت، احیای نماز جمعه در جایگاه خودش بود.نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری نماز جمعه را سبب حفظ جامعه از انحرافات و امید به آینده عنوان کرد و بیان داشت: انعکاس نماز جمعه، جامعه را نگاه داشته است؛ البته وضعیت آنگونه که می‌خواهیم نیست و نگرانی‌هایی وجود دارد، ولی در مجموع امید به آینده یعنی ظهور حضرت، وجود دارد. وی در ادامه با اشاره به حدیث دیگری، تلاش برای کسب مقبولیت عمومی را از وظایف ائمه جمعه عنوان کرد و ابراز داشت: یکی از مسائلی که باید با تمام وجود برای آن تلاش کنیم، کسب مقبولیت نزد مخاطبان است. نه به این معنا که هر حرفی بزنیم تا مردم خوشحال شوند؛ بلکه باید رفتار و گفتار ما به گونه‌ای باشد که کسانی که به ظاهر سخنان ما را نمی‌پسندند نیز احساس رضایت کنند و اعتراف کنند که سخنان ما بر اساس تکلیف است.

بنای جدید رئیس جمهور جدیددر ترک امور تشریفاتی با رفتارهای انقلابی سازگار است
ایسنا/ جلسه علنی امروز مجلس بعد از سه هفته تعطیلی تشکیل شد. امروزدکتر پزشکیان منتخب مردم در جلسه علنی حضور پیدا کرد و روی صندلی نمایندگی خود در مجلس نشست. رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن خیرمقدم به دکتر پزشکیان که از ابتدای جلسه علنی صبح امروز در صحن حضور داشت، گفت: بنای جدید رئیس جمهور منتخب در ترک تعارف‌های تشریفاتی با رفتارهای انقلابی سازگار است و امیدواریم به همین شکل دولت و مجلس با هم همکاری کنند. رئیس قوه مقننه در پایان از دکتر پزشکیان دعوت کرد تا چند دقیقه به منظور احوال پرسی با نمایندگان مجلس و مردم عزیز ایران پشت تریبون مجلس حاضر شود و وداعی با مسئولیت خود در مجلس داشته باشد.

واکنش‌ها به حمله رژیم صهیونیستی به یمن
تسنیم/ عزت الرشق، از رهبران جنبش حماس در واکنش به حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی به یمن اظهار داشت: یمن و مردم آن و در راس آن برادرانمان در انصارالله هزینه مواضع شرافتمندانه و عزتمندانه خود در دفاع از فلسطینی را می پردازند. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز حملات رژیم صهیونیستی به تأسیسات بندر الحدیده یمن را به شدت محکوم کرد و گفت:مردم مظلوم اما مقتدر یمن تاوان حمایت شرافتمندانه خود از شهروندان و زنان و کودکان بی‌گناه غزه را می‌دهند. کنعانی رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم از جمله دولت آمریکا را مسئول مستقیم پیامدهای خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی تداوم جنایات در غزه و نیز حملات ماجراجویانه به یمن دانست.

هزاران معترض در تل‌آویو علیه نتانیاهو تظاهرات کردند
فارس/ منطقه کاپلان تل‌آویو همانند هفته‌های گذشته، بار دیگر شاهد تجمع معترضان به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی بوده است. هزاران معترض در تظاهرات امروز خواستار کناره‌گیری نتانیاهو از قدرت شده و بر ضرورت دست‌یابی به توافق برای آزادی اُسرا در غزه تاکید کردند. خانواده‌های اسرای اسرائیلی که به شدت معترض سیاست‌های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه وی هستند، اعلام کردند اگر نتانیاهو با توافق آتش‌بس پیش از سفر به واشنگتن موافقت کند، صدای خود را به بایدن خواهند رساند.

یمن برای جنگ طولانی با اسرائیل آماده می‌شود
فارس/ نیروهای مسلح یمن شامگاه شنبه درباره حملات رژیم صهیونیستی بیانیه‌ای منتشر، کرد. در بیانیه یمن، با اشاره به اینکه نیروهای مسلح یمن، به این حمله، قطعا پاسخ خواهند داد، آمده است: «نیروهای یمنی، در حمله به هدفهای مهم دشمن اسرائیلی، تردید نخواهند کرد». نیروهای مسلح یمن، با اشاره به اینکه منطقه اشغالی «یافا»، یک منطقه ناامن خواهد بود، تأکید کردند: برای یک جنگ طولانی با این دشمن آماده می‌شوند تا اینکه تجاوز [به غزه] متوقف و محاصره [غزه] هم شکسته شود». در پایان خاطر نشان کرد: «ملت بزرگ یمن، از این مشکل نیز مانند مشکلات سالهای گذشته، عبور خواهد کرد».

حمله هوایی رژیم صهیونیستی به عمق خاک لبنان
مهر/ منابع لبنانی از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مناطقی در جنوب لبنان خبر دادند. خبرنگار المیادین در لبنان شنبه شب از حمله هوایی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به اهدافی نظامی در حومه شهرک عدلون بین صیدا و صور واقع در جنوب لبنان خبر دادند. رژیم صهیونیستی که در میدان نبرد با حزب الله شکست خورده است، برای جبران شکست‌های خود اقدام به بمباران مناطق مسکونی در جنوب لبنان و مرز با فلسطین اشغالی می‌کند. در جریان این حملات بی هدف رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی در جنوب لبنان تاکنون شمار زیادی شهید و زخمی شدند.

تظاهرات مردم سوئد در اعتراض به نسل‌کشی مردم غزه
مهر/ راهپیمایی گسترده‌ای در شهر هلسینگبوری سوئد در حمایت از مردم مظلوم غزه و محکومیت جنایات ارتش رژیم صهیونیستی برگزار شد. تظاهرکنندگان یکصدا جنایت‌های اشغالگران قدس علیه مردم غزه از سوی رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و خواستار توقف نسل کشی فلسطینیان شدند.

هشدار حزب الله نسبت به افزایش تنش‌ها در منطقه
ایرنا/ جنبش حزب الله لبنان شنبه شب در بیانیه‌ای با اشاره به حملات هوایی رژیم صهیونیستی به الحدیده یمن اعلام کرد که اقدام احمقانه این رژیم، آغاز مرحله جدیدی از درگیری منطقه‌ای است. در بیانیه جنبش حزب الله لبنان آمده است: حمله به یمن، تکمیل کننده تجاوز آمریکا و انگلیس به یمن و در ادامه محاصره مداوم و چند ساله این کشور است. جنبش حزب الله لبنان افزوده است: این حمله، مهر تائیدی بر اهمیت بالای جبهه‌های پشتیبانی محور مقاومت در سراسر منطقه است. در ادامه این بیانیه، آمده است: حمله (رژیم) اسرائیل، قطعا باعث خواهد شد که دولت و ملت یمن در کمک به مردم غزه مصمم‌تر شوند و رهبران یمنی، بصیرت، شجاعت و قدرت لازم را دارند تا برای ایجاد بازدارندگی در برابر این دشمن و همپیمانان منطقه‌ای و بین‌المللی آن، اقدامات مناسب و ضروری انجام دهند. حزب الله لبنان در پایان این بیانیه، می‌افزاید: ما از ملت یمن و مواضع تاریخی این کشور در حمایت از ملت فلسطین حمایت خواهیم کرد.

هاآرتص: جنگ وارد مراحل خطرناکی شده است
ایرنا/ روزنامه عبری زبان هاآرتص در گزارشی به حمله پهپادی نیروهای مسلح یمن به تل آویو و واکنش رژیم صهیونیستی به این حمله با بمباران بندر الحدیده یمن پرداخت و نوشت که جنگ وارد مرحله خطرناکی شده است.این روزنامه افزود: پس از ۹ ماه و نیم، جنگ اسرائیل و حماس وارد مرحله جدید و خطرناک‌ تری شده است. هاآرتص می‌افزاید: این اولین بار است که (رژیم) اسرائیل پس از محول کردن پاسخ نظامی به حملات قبلی حوثی‌ها به آمریکا و ائتلاف، به یمن حمله می‌کند. به ادعای این روزنامه، این حمله در حدود ۱۷۰۰ کیلومتری (رژیم) اسرائیل، پیامی درباره توانایی‌های نظامی دوربرد نیروی هوایی (رژیم) اسرائیل به کل منطقه به ویژه ایران می دهد، اما انتظار می‌رود که این حمله به اقدامات تلافی جویانه حوثی‌ها به اهداف اسرائیلی نیز منجر شود و این درگیری‌ها ممکن است خطر وقوع جنگ را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *