خبر روز ۱۴۰۳/۰۴/۳۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
رویکردهای آمریکا مانع اساسی در مسائل مهم منطقه‌ای است
باقری‌کنی با اشاره به ادعاهای کذب آمریکا درباره صلح، ثبات و امنیت جهان، گفت رویکردهای آمریکا چه در مذاکرات هسته‌ای ایران و چه فلسطین، از موانع اساسی رسیدن به راه‌حل است. سرپرست وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگاران در نیویورک افزود: در شرایط کنونی در سطح منطقه هنوز متأسفانه جنایات و نسل‌کشی صهیونیست‌ها ادامه دارد و در بعضی مقاطع زمانی هم، این جنایات با شدت بیشتری خود را نشان می‌دهد.
سرپرست وزارت امور خارجه ایران اضافه کرد: موضوع دیگر، بحث تهدیدی است که صهیونیست‌های متجاوز و اشغالگر متوجه لبنان می‌کنند. هر از گاهی در مقطع اخیر، تهدیدهایی را علیه لبنان و اینکه امکان و احتمال حمله و تهاجم نظامی به لبنان وجود دارد، مطرح می‌کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: لذا شرایط منطقه، یک شرایط بسیار ویژه و حساسی است. در این مقطع، نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع فلسطین برگزار شد. به جهت هم اهمیت موضوع فلسطین، هم اهمیت مساله تهدید لبنان و هم به جهت اینکه جمهوری اسلامی ایران کشوری است که در سطح منطقه و تحولات و فرآیندهای اساسی آن نقش‌آفرینی جدی و مؤثر دارد، تصمیم بر آن شد در این نشست شورای امنیت سازمان ملل مشارکت داشته باشیم.

 همشهری
اذعان آمریکا به ناتوانی در برابر حملات انصار‌الله
فرمانده مرکزی آمریکا در منطقه (سنتکام) اخیرا هشدار داده که عملیات‌های نظامی در ایجاد بازدارندگی در برابر حملات انصار‌الله یمن شکست خورده و آمریکا تا‌کنون نتوانسته به بازدارندگی لازم و مورد نیاز خود در برابر نیروهای یمنی دست یابد.
سیل جمعیت یمنی‌ها در حمایت از غزه و مقاومت
ساعاتی پس از حمله پهپادی موفق ارتش یمن علیه تل‌آویو، هزاران نفر از شهروندان یمنی در صنعا با حضور در میدان سبعین، حمایت خود را از غزه و مقاومت فلسطین اعلام کردند. در این تظاهرات ده‌ها هزار نفری، یمنی‌ها حمایت تمام‌قد خود را از حمله پهپادی به تل‌آویو اعلام کردند.

 کیهان 
پهپاد بزرگ پس از طی ۲۰۰۰ کیلومتر قلب اسرائیل را شکافت
انصارالله یمن در عملیاتی «خوف‌انگیز» و «بی‌نظیر» با یک پهپاد انفجاری جدید که حدود ۲هزار کیلومتر را طی کرده بود، قلب رژیم آپارتاید اسرائیل در تل‌آویو را هدف قرار داد؛ حمله‌ای که کشته و زخمی برجای گذاشته و وحشتی در «اسرائیل» برپا کرده است. این اولین حمله یمنی‌ها به تل‌آویو در نوع خود است.
ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه اعلام کرد: سقوط یک «هدف هوایی» در نزدیکی سفارت آمریکا در تل‌آویو باعث انفجار شده است. این در حالی است که رسانه‌های عبری نوشتند: یک پهپاد بزرگ در ارتفاع کم از سمت دریا وارد حریم هوائی فلسطین اشغالی شد و در شهر تل‌آویو منفجر شد و خسارات زیادی هم به ساختمان‌ها وارد کرد. یک کشته و ۱۰ زخمی، آماری است که صهیونیست‌ها رسماً اعلام کرده‌اند.
«منشه امیر» تحلیلگر صهیونیست، با اشاره به اینکه این پهپاد ۲هزار کیلومتر را طی کرد و عملیات خود را موفقیت‌آمیز انجام داد، گفت: «این پهپاد چون در ارتفاع پایین پرواز می‌کند، سیستم‌های پدافندی اسرائیل از رهگیری آن عاجزند.»
آخرین شب مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله ‌الحسین – علیه السلام – با حضور رهبر انقلاب برگزار شد
آخرین شب مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین – علیه السلام – در شب شهادت زین‌العابدین حضرت امام سجاد – علیه السلام – با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از عزاداران حسینی چهارشنبه شب در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد. در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی به ایراد سخن پرداخت و آقای مهدی رسولی در رثای حضرت سیدالشهداء و امام سجاد – علیه السلام – مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی کرد.

 ایران
پاسخ پزشکیان به مدعیان برنامه نداشتن او
رئیس جمهور منتخب ملت درباره برخی انتقادها که «پزشکیان برنامه‌ای برای دولت ندارد»، گفت: بنده در انتخابات گفتم برنامه‌ام سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است و برخی‌ها در انتخابات به بنده گفتند شما برنامه ندارید و تعریفی هم از برنامه نمی‌توانید ارائه دهید، اما قطعاً بنده بهتر از آنان می‌دانم برنامه چیست. بنده دوره‌های مختلف در انگلستان، امریکا، سوئیس و… دیدم و مدیریت هم کردم، پس می‌دانم برنامه چیست اما شما چگونه خارج از سازمان برای درون سازمان برنامه می‌نوشتید؟ در کجای دنیا در خارج از یک سازمان برای داخل سازمان برنامه می‌نویسند و آیا اصلاً چنین چیزی امکان‌پذیر است؟
پزشکیان با بیان اینکه علی رغم فشارهای برخی برای گرفتن رأی وعده‌ای نداده است که نتواند به آن عمل کند، گفت: من معتقدم باید متناسب با شرایط تصمیم بگیریم. به همین سادگی نمی‌توان نیروی انسانی و رفتار انسان‌ها را تغییر داد. ابتدا باید مهندسی کنیم بعد تصمیم بگیریم. اینکه برخی فکر کنند به بنده دیکته می‌کنند اشتباه است، بنده شاخص‌هایی تعیین کردم و طبق آنها تصمیم خواهیم گرفت.
موج برگشت زوار از عتبات عالیات برای ورود به کشور
مرز بین‌المللی مهران این روزها محل بازگشت زائران حسینی است؛ جایی که در خبرهای غیررسمی گفته می‌شود افزایش خودسرانه کرایه‌ها و عدم نظارت مسئولان مربوطه در این مکان مشکلاتی را برای زائران ایجاد کرده است.
با انتشار خبر سرگردانی مسافران در مرز مهران و افزایش کرایه‌ها تا سقف دو میلیون تومان، فرماندار مهران این خبر را رد کرد و گفت: تردد در مرز مهران روان و بدون هیچ مشکلی در جریان است.
علی عباس شفیعی اظهار کرد: ازدحام جمعیت در آن‌سوی مرز مهران (زرباطیه) به دلیل موج برگشت زوار از عتبات عالیات برای ورود به کشور است. وی با بیان اینکه ۱۵ گیت در مرز زرباطیه عراق برای ورود زوار به مرز مهران فعال است، افزود: در حال رایزنی با مسئولان مرز زرباطیه برای افزایش تعداد گیت‌های خروجی از مرز زرباطیه به سمت مرز مهران هستیم.‌ فرماندار مهران با بیان اینکه تا‌کنون بیش از ۵۰ هزار زائر از طریق مرز مهران وارد کشور شده‌اند، تصریح کرد: کل تردد (ورود و خروج) از ابتدای محرم تا‌کنون حدود ۲۵۰ هزار نفر از مرز مهران بوده است. وی تأکید کرد: تردد در مرز مهران روان و تمهیدات لازم برای بازگشت زوار به مقاصد خود در داخل کشور فراهم شده است.
حضور مادورو در کارزار انتخاباتی با خودروی ایرانی
روز گذشته ویدئویی از «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا و همسرش در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد وی برای رفتن به محل سخنرانی مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری از خودروی ایرانی تارا استفاده کرده است. به گزارش تسنیم، مردم و بازار ونزوئلا استقبال قابل توجهی از خودروهای ایرانی داشته‌اند.

 وطن امروز 
حمله به تل‌آویو آغاز ماجراست
فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران جنگ تحمیلی از حمله انصارالله یمن به تل‌آویو در سرزمین‌های اشغالی تقدیر کرد. محسن رضایی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «فرود یافا در تل‌آویو آغاز ماجراست… درود خدا بر برادران مجاهد یمنی». دیروز ارتش صهیونیستی اعلام کرد سقوط یک «هدف هوایی» در نزدیکی سفارت آمریکا در تل‌آویو باعث انفجار شد که خسارات زیادی به ساختمان‌ها وارد کرده و تعدادی تلفات نیز برجا گذاشته است.
رزمایش مرکب امداد و نجات دریای خزر برگزار می‌شود
رزمایش مرکب امداد و نجات دریای خزر با حضور ۵ کشور حاشیه دریای خزر ۲۹ تا ۳۱ تیرماه به میزبانی ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش برگزار خواهد شد. شعار رزمایش مرکب امداد و نجات دریای خزر که با حضور ۵ کشور حاشیه دریای خزر در روزهای ۲۹ تا ۳۱ تیرماه برگزار خواهد شد «باهم برای دریای خزری ایمن و امن» تعیین شده است. این رزمایش با نام «CASAREX24» به میزبانی ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.
حمله پهپادی یمن هشداری به صهیونیست‌ها بود
حجت‌الاسلام‌ ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به حمله پهپادی یمن به تل‌آویو، گفت: در ساعت‌های نخست امروز (دیروز) سخنگوی نیروهای مسلح یمن از اصابت پهپاد مدرن و رادارگریز یمنی که به دست توانای جوانان عالم و پرانگیزه یمن ساخته شده است به قلب تل‌آویو خبر داد. این فرزندان اقتدارآفرین پیامبر اعظم در طول ماه‌هایی که در برابر تجاوزهای دنیای استکبار به سرکردگی آمریکا ایستادند، برای امت اسلام حیثیت و آبروی دیگری خلق کردند. وی افزود: این پهپاد اقتدارآفرین در فاصله نزدیک به سفارت آمریکا فرود آمد و هشداری برای پایان تجاوزات حیوانی درندگان صهیونیست‌ به خواهران و برادران ما در غزه است که جان همه ما فدای قدم‌های استوار آنان باد.

 جوان
مشکلات اصناف را با کمک خود آن‌ها حل می‌کنیم
مسعود پزشکیان بعدازظهر پنج‌شنبه ۲۸ تیر ماه در مراسم عزاداری ۱۲ محرم، سالروز شهادت امام سجاد – علیه السلام – به بازار تهران رفت و با بازاریان به عزاداری پرداخت. وی در این بازدید در جریان مشکلات بازاریان پایتخت قرار گرفت. پزشکیان همچنین از بازار زرگر‌ها به سمت حسینیه تیمچه حاجب‌الدوله رفت و در عزاداری روز دوازدهم محرم شرکت کرد و پای درددل امنای بازار نشست. رئیس‌جمهور منتخب در این دیدار قول داد که حتماً در راستای حل مشکلات بازار از خود امنای بازار کمک خواهد گرفت. وی در این نشست صمیمی اظهار کرد: اداره کشور در گرو رونق بازار و تولید است و ما مشکل بازار را مشکل کشور می‌دانیم و برای حل این مشکلات تلاش خواهیم کرد. اگر شما کار را درست انجام دهید و بازار رونق داشته باشد و خرید و فروش و تولید برقرار باشد، مملکت خوب اداره می‌شود؛ ولی اگر اینجا (بازار) مشکل داشته باشد، مملکت مشکل خواهد داشت. پزشکیان یادآور شد: در نتیجه هر کاری از دست ما بر بیاید که روند و کار شما را تسهیل کنیم که راحت‌تر به امور خود بپردازید، ان‌شاء‌الله این کار را خواهیم کرد. دولت چهاردهم وظیفه خود می‌داند که تسهیل امور را برای رونق تولید در دستور کار قرار دهد. دولت چهاردهم تلاش می‌کند تمامی مشکلات موجود بر سر راه اصناف و بازاریان را با کمک خود آن‌ها حل کند.
قانون اقدام راهبردی حرکت سازمان انرژی هسته‌ای را تقویت کرد
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات این سازمان در جهت فعال‌سازی صنعت هسته‌ای برای بهره‌مندی کشور ارائه داد. رئیس سازمان انرژی اتمی توضیح داد در نخستین اقدام، سند راهبردی انرژی اتمی تهیه و این سند مبنای ریل‌گذاری برای پیشبرد سازمان شد. در مرحله بعد برای این سند، نهادسازی و قابلیت‌سازی لازم انجام شد. رئیس سازمان انرژی اتمی درباره قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که در مجلس یازدهم به تصویب رسید، گفت که این قانون کمک کرد تا سازمان انرژی اتمی با قوت بیشتری حرکت کند. همچنین او گزارشی در خصوص اکتشاف معادن جدید به منظور تهیه سوخت مورد نیاز هسته‌ای کشور ارائه داد و به فعال شدن نقاط معدنی جدید اشاره کرد. اسلامی همچنین درباره مواجهه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که چارچوب جمهوری اسلامی در مواجهه با آژانس، پادمان و NPT است و بخشی از مسائل کشور با آژانس هم حل شده است.

 خراسان 
اعدام زنجانی بدون این‌که اموال را بازگرداند سودی برای ملت نداشت
محمد دهقان، معاون حقوقی نهاد ریاست جمهوری گفت: طبق اطلاعاتی که ما داریم بابک زنجانی اعلام کرده چنان‌چه اموال وی که به داخل کشور منتقل شده برای فروش و تبدیل به وجه با مشکل مواجه شود، خودش می‌تواند آن را بفروشد یا اصولا از محل سایر دارایی‌هایش مبلغ محکوم‌به را پرداخت کند که براساس گفته ضابطین پرونده و کارشناسان این حوزه این امر نیز امکان پذیر است.اعدام آقای بابک زنجانی بدون این‌که اموال را بازگرداند سودی برای ملت نداشت.
عده ‎ای با موضع‌گیری‌های ناامیدکننده و تفرقه افکن بین قومیت‌ها و مذاهب در مسیر دشمن حرکت می‌کنند
مطهری اصل، امام جمعه تبریز با تأکید بر این‌که افراد و گروه‌های سیاسی مراقب گفتار و رفتار خود باشند، گفت: عده ‎ای با موضع‌گیری‌های ناامیدکننده و تفرقه افکن بین قومیت‌ها و مذاهب در مسیر دشمن حرکت می‌کنند و آدم احساس می‌کند برخی‌ها در آمریکا و اروپا زیاد زندگی کرده‌اند و بزرگ شده این کشورها هستند از مسائل کشور زیاد سر در نمی‌آورند و نمی‌دانند در کشور چه خبرها بود و چه اتفاقی افتاده است.
ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی جدید در دولت سیزدهم‌
وزیر نیرو گفت: از ابتدای دولت تاکنون ۹۳۶۴ مگاوات نیروگاه به ظرفیت تولید شبکه برق کشور اضافه شده است که با سنکرون دو نیروگاه دیگر به ظرفیت ۶۴۰ مگاوات در ماه پیش رو، این عدد از ۱۰ هزار مگاوات گذر خواهد کرد.

 مردم سالاری 
تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ایران
تارنمای المانیتور چهارشنبه شب به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که واشنگتن معافیت تحریمی عراق برای خرید برق از ایران را به مدت ۱۲۰ روز تمدید کرده است. المانیتور نوشت که این معافیت یازدهم ژوئیه (پنجشنبه ۲۱ تیر ماه) تمدید شد.
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش منتشر نشده است، به المانیتور اعلام کرد: وزارت خارجه آمریکا از سال ۲۰۱۸ تاکنون به عراق اجازه داده است، در حالی که ظرفیت داخلی تولید برق خود را توسعه می‌دهد، از ایران برق خریداری کند. این معافیت ادامه رویکردی است که دولت‌های پیشین آمریکا اتخاذ کرده بودند. وی افزود: بر اساس شرایط معافیت عراق برای خرید برق، وجوه ایران برای این کشور آزاد نمی‌شود. وجوه خرید برق در حساب‌های مسدودشده نگهداری می‌شود و تنها برای تجارت بشردوستانه و تراکنش‌هایی که مشمول تحریم نیستند، قابل استفاده خواهد بود.
انتقاد روسیه از لفاظی‌های آمریکایی علیه ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک نشست خبری از اظهارات ضدایرانی نامزد معاونت «دونالد ترامپ» در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا انتقاد کرد.
«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که لفاظی‌های خصومت‌آمیز «جیمز دیوید ونس» نامزد معاونت دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور علیه ایران کمکی به ایجاد ثبات در منطقه غرب آسیا نمی‌کند.
خبرگزاری روسی «تاس» گزارش داد که زاخارووا در یک نشست خبری در این باره گفت: به طور کلی، به نظر من، این که کشوری به سیاستمداران خود حق لفاظی‌های خصومت‌آمیز و مردم‌گریزانه علیه کشورها و افراد مستقل را قائل باشد، غیرقابل قبول است.

 قدس
نرم‌افزار ایرانی، فرودگاه امام‌خمینی (ره) را از اختلال جهانی مصون کرد
چلندری مدیرعامل شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) گفت: فرودگاه امام‌خمینی به‌دلیل استفاده از نرم‌افزار دانش‌بنیان داخلی، از اختلال پیش‌آمده در فرودگاه‌های جهان ناشی از مشکلات مایکروسافت، در امان ماند.
گفتنی است دیروز کشورهای مختلف جهان با قطعی گسترده سرویس‌های کامپیوتری به‌دلیل اختلال در خدمات مایکروسافت مواجه شدند و در پی آن بسیاری از بانک‌ها، فرودگاه‌ها، بورس‌ها، رسانه‌ها و خطوط هوایی در کشورهای دنیا با قطعی مواجه شده‌اند. از اختلال برخی سرویس‌های مایکروسافت به‌عنوان دلیل این قطعی یاد شده است. سرویس‌های اضطراری برخی ایالات کشور آمریکا، بورس لندن، سرویس‌های پرداخت استرالیا و انگلیس و شبکه اسکای‌نیوز نیز تحت‌تأثیر این قطعی قرار گرفتند.
ملت فلسطین حق تعیین سرنوشت خود را دارد
دیوان دادگستری بین‌المللی (لاهه) سرانجام رأی مشورتی غیرالزام‌آور خود را درباره عدم مشروعیت اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطینی اعلام کرد. نواف سلام، رئیس لبنانی دیوان در ابتدای این جلسه تصریح کرد این دادگاه پیامدهای قضایی حضور غیرقانونی و نامشروع «اسرائیل» در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را بررسی خواهد کرد. وی در ادامه با دفاع از حق تاریخی ملت فلسطین در تشکیل یک کشور مستقل تصریح کرد: رأی مشورتی دادگاه بر این فرضیه استوار است که سرزمین فلسطینی، خاکی زیر اشغال بوده و ملت فلسطین که بر اساس معاهده اسلو به رسمیت شناخته شده، از حق تعیین سرنوشت خود برخوردار است. او سپس اظهار کرد: اقدامات رژیم صهیونیستی پس از اشغال سرزمین فلسطینی در سال ۱۹۶۷ موجب نقض حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین شده و ما معتقدیم ادامه اشغال برای مدت زمان طولانی، تغییری در وضعیت حقوقی آن ایجاد نخواهد کرد. سلام سپس در تشریح ابعاد رأی مشورتی به این نکته اشاره کرد که اعمال قوانین اسرائیل در کرانه باختری و بیت‌المقدس و همچنین کوچاندن و مصادره سرزمین فلسطینی‌ها غیرقابل توجیه است.

 اعتماد 
حضور معاون مسؤول کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف پزشکیان
لارنس نورمن خبرنگار وال‌استریت ژورنال نوشت: یک مقام ارشد اتحادیه اروپا اظهار داشت انریکه مورا، [معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا] در مراسم تحلیف دکتر پزشکیان رییس‌جمهور آینده ایران شرکت خواهد کرد. این مقام اروپایی گفت روی کار آمدن «رییس‌جمهور اصلاح‌طلب» امری مهم است.لارنس نورمن در ادامه نوشت، ایران جوزپ بورل را [برای مراسم تحلیف] دعوت کرده است. یک مقام ارشد اتحادیه اروپا در توضیح تصمیم‌شان مبنی بر اینکه مورا را به جای بورل به تهران می‌فرستند، گفت روابط اتحادیه اروپا با ایران «در پایین‌ترین نقطه‌ای است که تاکنون بوده است. ما فکر می‌کنیم که این وظیفه نماینده عالی نیست که به آنجا برود.» این مقام ارشد اروپایی، پزشکیان را فردی «کاملا معقول» توصیف کرد و بر اظهارات او در جریان تبلیغات انتخاباتی درباره لغو تحریم‌ها تأکید کرد.

 ابتکار
هیچ کشور و رهبری جرأت اخذ تصمیم آیت‌الله خامنه‌ای در «وعده صادق» را نداشت
سرلشکر یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به تأثیر عملیات وعده صادق، گفت: مقام معظم رهبری در این عملیات تصمیمی گرفتند که در طول حیات رژیم صهیونیستی طی ۷۸ سال گذشته بی‌سابقه بود و هیچ رهبری و هیچ کشوری جرأت آن را نداشت؛ شلیک صدها موشک و پهپاد به اسرائیل شوخی نیست.

 اطلاعات
شهادت «حبیب معتوق» فرمانده یگان رضوان حزب‌الله
«حبیب معتوق» فرمانده یگان زبده «رضوان» حزب‌الله در حمله هوایی اسرائیل به منطقه «الجمیجمه» در جنوب لبنان به شهادت رسید. به گفته منابع رسانه ای، حمله هوایی اسرائیل، منزلی را در الجمیجمه هدف قرار داد که ۱۰ عضو حزب‌الله در آن تجمع کرده بودند و بر اثر این حمله پنج تن از جمله فرمانده یگان رضوان حزب‌الله به شهادت رسیدند و شماری دیگر زخمی شدند.
احتمال کناره‌گیری بایدن از نامزدی انتخابات
پایگاه خبری آمریکایی آکسیوس به نقل از چند مقام ارشد حزب دموکرات فاش کرد که جو بایدن ممکن است تا فردا یکشنبه تصمیم به کناره‌گیری از نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری کند. روزنامه گاردین هم گزارش داد که بایدن طی روزهای گذشته موضعی معقولتر در برابر درخواست‌ها برای کناره‌گیری از نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ داشته است. این تغییر در موضع بایدن بعد از آن رخ داد که دو نفر از رهبران حزب دموکرات در کنگره آمریکا به بایدن گفته‌اند در توانایی او برای شکست دونالد ترامپ تردید دارند.

 شهروند 
نمایندگان مجلس به دیدار رهبر انقلاب می‌روند
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از دیدار نمایندگان مجلس دوازدهم با مقام معظم رهبری در روز یکشنبه ۳۱ تیرماه خبر داد. علیرضا سلیمی اظهار کرد: نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه، فردا، بعد از بررسی گزارش کمیسیون آیین‌نامه داخلی و تعیین اعضای کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، به مناسبت شروع به‌کار مجلس دوازدهم به دیدار مقام معظم رهبری خواهند رفت.
تعویق جلسه شورای مناطق آزادو لغو یک انتصاب به دستور مخبر
دستیار ویژه سرپرست ریاست‌جمهوری گفت: جلسه شورای مناطق آزاد بنا به دستور آقای ‎مخبر تعویق، انتصاب یکی از مناطق ویژه اقتصادی ملغی و احکام دیگری با دقت پیگیری شده است. کاوه اشتهاردی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:بعضی موضوعات که این روز‌ها در فجازی آمده، مشکل آن از قبل با تدبیر حل، اما برخی به انتشار خبرش اصرار دارند. جلسه شورای مناطق آزاد بنا به دستور دکتر ‎مخبر تعویق، انتصاب یکی از مناطق ویژه اقتصادی ملغی و احکام دیگری با دقت پیگیری شده.تصمیمات لازم مطابق قانون و بدون حاشیه گرفته شده و می‌شود.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت آیت الله نکونام
رسا/ حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای با صدور پیامی درگذشت آیت الله نکونام عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و استاد حوزه و دانشگاه را تسلیت گفتند. متن پیام به شرح ذیل است: درگذشت عالم ربانی جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای شیخ علی نکونام گلپایگانی رحمه الله علیه را به بازماندگان محترم و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می کنم. سال‌ها خدمت علمی و تدریس در حوزه و دانشگاه و حضور در مراکز مهم و تاثیرگذار حوزوی و تربیت شاگردان در شمار حسنات این عالم بزرگوار و موجب جلب رحمت و فضل الهی است. ان شاء الله.
علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسئلت دارم.

امروز فریاد مردم فلسطین در همه دنیا بلند شده است
رسا/ آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه های نماز جمعه قم با تشکر از شرکت آحاد مردم در مراسم سوگواری دهه اول محرم عنوان کرد: باید مراسم‌های عزاداری به گونه‌ای باشد که دین داری مردم رو به گسترش برود؛ یعنی مردم بین قبل از محرم و بعد از محرم تفاوت دین داری و معرفت نسبت به اهل‌بیت – علیهم السلام – داشته باشند و در عاطفه به اهل بیت – علیهم السلام – به اوج برسند. رئیس جامعه مدرسین همچنین ضمن تشکر از حضور مردم در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: برای رئیس جمهوری منتخب دعا می‌کنیم که بتوانند به وعده‌هایی که در دوران انتخابات داد عمل کند و همکارانی را انتخاب کند در امتداد حرکت جهادی و ارزشی شخصیتی مانند شهید رئیسی باشند که شب و روز نمی‌شناخت. نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به فجایع غزه و حمایت مدعیان دروغین حقوق بشر از رژیم صهیونیستی تأکید کرد: امروز فریاد مردم فلسطین در همه دنیا بلند شده است. وی همچنین با اشاره به انتخابات آینده ریاست جمهوری در آمریکا گفت: ترور ترامپ مشکوک است. دعوا بر سر قدرت به هر قیمتی است، گاهی خود زنی می کنند تا به قدرت برسند.

استقبال حماس از رأی دادگاه لاهه علیه اشغالگری صهیونیست‌ها
تسنیم/ جنبش حماس فلسطین در واکنش به رأی دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر حق تعیین سرنوشت برای فلسطینی‌ها و نامشروع بودن اشغالگری صهیونیست‌ها در اراضی فلسطین، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: رأی حقوقی دادگاه لاهه بر نامشروع بودن اشغالگری رژیم صهیونیستی تأکید کرده و خواستار پایان آن شده است. دادگاه لاهه همچنین به نقض گسترده قوانین بین‌المللی توسط کابینه‌های متعدد رژیم اشغالگر علیه مردم فلسطین و سرزمین ما اشاره کرد.در بیانیه حماس به این منظور آمده است: این تصمیم و درخواست دیوان بین المللی دادگستری از سازمان ملل و شورای امنیت برای بررسی تدابیری جهت پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی، نظام بین‌المللی را در برابر اقدام فوری جهت پایان دادن به اشغالگری، اجرای احکام بعدی دادگاه لاهه به ویژه در سایه جنگ نسل‌کشی رژیم اشغالگر علیه مردم غزه و توسعه شهرک‌سازی‌های صهیونیست‌ها در کرانه باختری و توطئه برای یهودی‌سازی قدس و مسجد الاقصی، قرار می‌دهد.

همدردی آمریکا با اسرائیل درباره حمله مرگبار به تل‌آویو
فارس/ «تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل، آهنین است». این حرف را آستین در تماس تلفنی با گالانت بیان کرد. وزیر دفاع دولت جو بایدن با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره حمله اخیر به تل‌آویو صحبت کرد؛ حمله‌ای که ارتش یمن مسؤولیت آن را برعهده گرفت.وزیر دفاع آمریکا در این تماس «با شهروندان اسرائیلی که در این حمله کشته و سایرین مجروح شدند، ابراز همدردی کرد». سخنگوی ارتش یمن ضمن برعهده گرفتن مسؤولیت این حمله اعلام کرد که حمایت‌های یمن از فلسطینیان و حملاتش به فلسطین اشغالی تا زمان پایان جنگ غزه ادامه می‌یابد.در شرایطی که حمایت‌های واشنگتن از نسل کُشی تل‌آویو در غزه ادامه دارد، آستین یک بار دیگر «بر تعهد آهنین ایالات متحده به امنیت اسرائیل و حق اسرائیل برای دفاع از خود» تاکید کرد.

حمله پهپادی به تل آویو یک تحول قابل توجه برای محور مقاومت است
فارس/ روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در خصوص حمله پهپادی روز گذشته به تل آویو به نقل از کارشناسان نوشت: «به نظر می رسد پهپادی که به تل آویو حمله کرد نسخه متفاوتی از “صماد ۳” باشد». پهپاد «صماد ۳» برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ برای حمله به فرودگاه‌های امارات متحده عربی از سوی ارتش یمن به کار گرفته شد.کارشناسان نظامی به نیویورک تایمز گفتند: «پهپاد برای فرار از سامانه‌های پدافندی با رنگ تیره رنگ‌آمیزی شده بود و به مخزن سوخت و موتور بزرگ‌تر مجهز بود که امکان پرواز تا تل آویو را به آن می‌داد». نیویورک تایمز سپس این سؤال را مطرح کرد که آیا پهپاد فوق‌الذکر نمونه جدیدی از پهپادهای پنهان‌شونده است؟ این روزنامه آمریکایی تأکید کرد: «اگر پهپاد شناسایی نشده باشد این یک پیشرفت قابل توجه برای محور مقاومت است». در این میان «نصرالدین عامر» معاون وزیر اطلاع‌رسانی یمن به نیویورک تایمز گفت: «پهپاد در یمن ساخته شده و مجهز به تکنولوژی بالایی است که به سختی می‌توان به آن پی برد». او در پاسخ به اینکه آیا حمله به تل آویو به خواسته ایران صورت گرفته است؛ گفت: «ایران هیچ نقشی در تصمیم‌گیری برای انجام حمله نداشت، ما پس از حمله ایرانی‌ها را با خبر کردیم.»

حملات یمن، ابهت اسرائیل را در هم شکست
فارس/ گردانهای حزب الله عراق، ضمن اعلام حمایت از عملیات نیروهای مسلح یمن در عمق فلسطین اشغالی، این عملیات را به محور مقاومت و مجاهدان آن، تبریک گفت.حزب الله عراق با بیان اینکه این عملیات، اندک ابهت باقیمانده رژیم صهیونیستی را در هم شکست، تأکید کرد: این عملیات باعث شد که [اسرائیل] بیشتر تحقیر شود و حملات دقیق مقاومت اسلامی لبنان، باعث تلفات و شکست [صهیونیست‌ها] شده است». این جنبش مقاومت خاطر نشان کرد: «عملیات محور مقاومت در جبهه‌های مقابله با رژیم [صهیونیستی] اثرگذارتر شده است و اگر دشمن، میدان جنگ را گسترش دهد، رزمندگان مقاومت در نهایت آمادگی قرار دارند. حزب الله عراق در پایان گفت که رژیم صهیونیستی و حامیان آمریکایی و عرب آن، هیچ راهی ندارند، جز اینکه تسلیم اراده ملت فلسطین شوند و بدون این مسئله، چیزی جز خواری و شکست نصیبشان نخواهد شد.

ایران تصمیم به تولید سلاح هسته‌ای نداشته است
ایسنا/ مشاور امنیت ملی آمریکا در اظهارات خود در نشست امنیتی آسپن در کلرادو گفت: ایالات متحده از نزدیک به دنبال هرگونه نشانه‌ای مبنی بر تصمیم ایران برای دستیابی به تسلیحات در برنامه هسته‌ای خود است. جیک سالیوان، افزود: با این حال، من تصمیمی از سوی ایران برای حرکت در این مسیر ندیده‌ام که به نحوی نشان دهد این کشور تصمیم دارد در حال حاضر بمب هسته‌ای تولید کند.سالیوان در ادامه صحبت‌های خود در این نشست که هر ساله سیاستگذاران آمریکایی، روزنامه‌نگاران و افراد دیگری را به خود جلب می‌کند، تصریح کرد: اگر آنها شروع به حرکت در این مسیر کنند، یک مشکل واقعی با ایالات متحده پیدا خواهند کرد.

بلینکن: شاید کمک به اوکراین را متوقف کنیم
مهر/ وزیر خارجه آمریکا در حاشیه مجمع امنیتی آسپن، مدعی شد که شاید واشنگتن در آینده کمک به اوکراین را متوقف کند. بلینکن در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت پیروزی دونالد ترامپ (نامزد جمهوری‌خواه) در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، واشنگتن عمل به تعهداتش در قبال اوکراین را متوقف خواهد کرد، گفت: هر دولتی که در آمریکا روی کار بیاید، مشخصاً فرصتی برای اجرای سیاست‌های خاص خودش را دارد. نمی‌توانیم زمان را متوقف کنیم!
با این حال، بلینکن با یادآوری توافق امنیتی اخیر بین آمریکا و اوکراین، ادامه داد: حالا اگر بخواهیم زیر این توافق بزنیم، به نظرم شدنی است اما خوشبختانه ۲۰ کشور دیگر وجود دارند که توافقی مشابه با کی‌یف منعقد کرده‌اند. علاوه بر این، هدف‌مان این است که این تعداد را به بیش از ۳۰ کشور برسانیم. این‌ها تعهداتی بلندمدت در قبال اوکراین محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *