خبر روز ۱۴۰۳/۰۴/۲۴

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
دیدار فرماندهان نظامی و انتظامی با رئیس‌جمهور منتخب
فرماندهان نظامی و انتظامی با رئیس‌جمهور منتخب دیدار کردند. در این دیدار، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی حضور داشتند. سرلشکر باقری در این دیدار گفت: نیروهای مسلح در کنار وظیفه ذاتی خودشان که دفاع از کشور و برقراری امنیت در داخل کشور است، مانند دولت‌های گذشته با تمام توان در کنار دولت هستند. وی افزود: نیروهای مسلح در تمام زمینه‌هایی که امکان همکاری برای پیشبرد امور مردم و دولت وجود داشته باشد آماده کمک به دولت هستند.
لزوم همکاری‌ بریکس علیه استفاده گزینشی غرب از حقوق‌بشر
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان بر لزوم همکاری‌ بریکس علیه استفاده گزینشی غرب از حقوق‌بشر تأکید کرد. کنعانی در دیدار بانیبو تدلا، سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی ضمن گفت‌وگو و تبادل‌ نظر در مورد همکاری‌های دوجانبه و موضوعات مورد علاقه طرفین، با اشاره به اهمیت همکاری مشترک کشورهای عضو بریکس علیه نفرت‌انگیزی و دروغ‌پراکنی رسانه‌ای با هدف تخریب چهره کشورهای مستقل جهان، بر لزوم همکاری‌ها علیه استفاده گزینشی و ابزاری برخی کشورهای غربی از حقوق‌بشر و نیز تروریسم با هدف تحقق اهداف نامشروع سیاسی تأکید کرد. همچنین در این دیدار که در حاشیه نشست سخنگویان کشورهای عضو بریکس در مسکو انجام شد، نیبو تدلا با اشاره به اهمیت تقویت همکاری‌ها در برابر اخبار جعلی و دروغ‌پراکنی‌ها علیه کشورهایی مانند ایران، روسیه و اتیوپی بر لزوم توسعه همکاری‌ها در این زمینه تأکید کرد. وی در این دیدار از استفاده ابزاری کشورهای غربی از حقوق‌بشر و ساختارهای بین‌المللی مرتبط با این حوزه انتقاد کرد. فدراسیون روسیه به‌عنوان رئیس دوره‌ای بریکس، امسال با برگزاری رویدادهای متنوع در زمینه‌های موضوعی گوناگون، میزبان مقام‌های کشورهای عضو، برای مشورت در راستای توسعه همکاری‌های همه‌جانبه کشورهای گروه بریکس است.

 همشهری
اقامه عزای امام‌ حسین – علیه السلام – با حضور رهبر معظم انقلاب
دومین شب از مراسم عزاداری امام‌حسین -علیه السلام- در شرایطی شنبه‌شب با حضور رهبر معظم انقلاب در حسینیه‌ امام‌خمینی (ره) برگزار شد که این مراسم به رسم هر ساله به‌مدت ۶ شب و تا شب دوازدهم محرم‌الحرام ادامه خواهد داشت. جمعه‌شب، نخستین شب از مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله‌ الحسین – علیه السلام – در حسینیه امام‌خمینی (ره) با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد. در این مراسم که با حضور قشرهای مختلف مردم برگزار شد، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب و جمعی دیگر از مسئولان کشوری و لشکری حضور داشتند. در این مراسم، ابتدا مجتبی پرویزی به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و سپس حجت‌الاسلام ‌و المسلمین علی علیزاده سخنرانی کرد. در نخستین شب از مراسم عزاداری امام‌حسین – علیه السلام – در حسینیه امام‌خمینی (ره) سعید حدادیان به مرثیه‌سرایی و مداحی پرداخت.
زائران اربعین حسینی در کمترین زمان ممکن از مرزها عبور داده می‌شوند
دستگاه‌های مسئول در حال اجرای تمهیدات ویژه به‌منظور تسهیل در تردد زائران اربعین حسینی هستند. علی‌اکبر حسینی، استاندار خوزستان دراین باره اعلام کرد: با تمهیدات اتخاذشده، زائران اربعین حسینی در کمترین زمان ممکن از مرزها عبور داده می‌شوند.
تکذیب ادعای اسرائیل درخصوص ترور فرمانده ارشد قسام
«سامی ابوزهری»، از فرماندهان ارشد جنبش حماس ادعای ترور «محمد الضیف»، فرمانده ارشد قسام را به‌شدت تکذیب کرد. کانال عبری کان و یدیعوت آحارانوت پیش از این مدعی شده بودند که «محمد الضیف» در حملات و بمباران‌های روز دوشنبه ترور شده است.
انهدام ۳تانک مرکاوای اسرائیلی
گردان‌های قسام اعلام کرد که خودروهای زرهی اشغالگران اسرائیلی را در نزدیکی مسجد ابوذر غفاری در شرق رفح در جنوب نوار غزه در کمینی سخت گرفتار کرده و ۳ تانک مرکاوای صهیونیست‌ها را با راکت‌های ضد‌زره یاسین ۱۰۵ منهدم کرده است.

 کیهان 
صهیونیست‌ها با چند تُن بمب ده‌ها غیرنظامی را در خان‌یونس قتل‌عام کردند
دیروز صهیونیست‌ها منطقه «مواصی» خان‌یونس واقع در غزه را با چندین تُن بمب و موشک به طرز جنون‌آمیزی هدف قرار دادند. بعد از این که معلوم شد، تعداد زیادی غیرنظامی قتل‌عام شده‌اند، مقامات این رژیم مدعی شدند هدف از این بمباران، ترور «محمد ضیف»، طراح عملیات تاریخی «طوفان‌الاقصی» بوده است! در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تصاویر تکان‌دهنده‌ای از جنایت جدید رژیم صهیونیستی در خان‌یونس و در منطقه «مواصی» منتشر شد که تا لحظه تنظیم این گزارش نزدیک به ۱۰۰ شهید و ۳۰۰ زخمی، تایید شده بود. وقتی حجم ویرانی، میزان سلاح‌های استفاده شده و ۱۰۰ درصد غیرنظامی بودن همه شهدای این بمباران معلوم شد، صهیونیست‌ها ادعایی را مطرح کردند تا شاید افکار عمومی را این‌بار نیز بفریبند. آنها گفتند، «محمد ضیف» طراح عملیات طوفان‌الاقصی، و دست راست «یحیی سنوار» را هدف قرار داده‌اند. آنها این را هم گفتند که، محمد ضیف در این حمله سنگین، اگر کشته نشده باشد، حتماً زخمی شده است.
اگر از اوکراین دفاع می‌کنیم باید از غزه هم دفاع کنیم
نخست‌وزیر اسپانیا طی اظهاراتی از کشورهای عضو ناتو خواست همان طور که با استناد به قوانینی بین‌المللی از اوکراین دفاع می‌کنند، با استناد به این قوانین از غزه نیز دفاع کنند. «پدرو سانچز» که برای شرکت در نشست سالانه ناتو به آمریکا سفر کرده بود، گفت: «بسیار مهم است که شهروندان ما بر این باور باشند که ما از استانداردهای دوگانه پیروی نمی‌کنیم. اگر با استناد به قوانین بین‌المللی از اوکراین دفاع می‌کنیم باید از غزه نیز دفاع کنیم تا متهم به داشتن استاندارد دوگانه نشویم.» سانچز در سخنرانی خود در نشست سران ناتو این را هم اضافه کرد که «ما خواستار اتخاذ همان رویکرد و اتحاد در غزه هستیم که در برابر روسیه در اوکراین انجام دادیم.» اسپانیا در ماه گذشته میلادی نیز در اقدامی هماهنگ با نروژ و ایرلند، کشور فلسطین را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه اسپانیا هم روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دادخواستی رسمی به منظور پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به دیوان لاهه درباره نسل‌کشی در غزه ارائه کرده است.

 ایران 
دادگاه در انتظار عناصر ضد‌ایرانی در لندن
چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در خارج مرزهای کشور در حالی برگزار شد که عده‌ای از افراد قصد اخلال در روند رأی گیری‌ها داشتند. این افراد روبروی سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران تجمع کردند و با فحاشی و اقدامات تحریک‌آمیز سعی داشتند تا رأی دهندگان را مجبور به واکنش کنند.
در همین راستا علی متین‌فر سرپرست و کاردار سفارت کشورمان در لندن با اشاره به جمع‌آوری مدارک و اسناد تعرض اوباش به هموطنانمان، از طی شدن مراحل شکایت از اراذل وابسته به گروه‌های ضدایرانی خبر داد. مسعود شجره رئیس کمیسیون اسلامی حقوق بشر نیز خبر داد که این نهاد اسلامی از پلیس لندن خواسته تا نسبت به برخورد با فحاشان و تعرض کنندگان به شهروندان ایرانی اقدام کند.
«زندگی انگل‌وار سلطنتی» به روایت یک عضو اپوزیسیون
به رغم توهمی که همچنان برخی از گروه‌های ضدایرانی دارند، شادی امین از جمله چهره‌های اپوزیسیون اعلام کرد که «زن، زندگی، آزادی» شکست خورده است. او دلیل این شکست را عدم وجود سازماندهی گروه‌های ضدایرانی در راستای براندازی دانست. او همچنین با حمله به سلطنت‌طلبان و رضا پهلوی، به انتقاد از نگاه اپوزیسیون نسبت به خاندان پهلوی پرداخت و تأکید کرد که در صورت موفقیت پروژه براندازی و روی کار آمدن دوباره سلطنت پهلوی، رفاهی برای مردم ایران وجود ندارد و وعده‌هایی که اکنون از جانب پهلوی‌ها به مردم داده می‌‎شود، تنها یک سراب است.
این چهره اپوزیسیون همچنین معتقد است که خاندان پهلوی «زندگی انگل‌وار» پیش از انقلاب اسلامی را ادامه داده و همچنان در حال ارتزاق از پول و دارایی‌های مردم ایران هستند.

 وطن امروز
تعطیلی شنبه‌ها منتفی نشده است
عضو هیأت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه تعطیلی شنبه‌ها منتفی نشده است، گفت با شکل‌گیری کمیسیون اجتماعی مجلس موضوع تعطیلی شنبه‌ها بررسی خواهد شد. عباس پاپی‌زاده، درباره آخرین وضعیت اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، کاهش ساعت کاری کارکنان و افزایش تعطیلات پایان هفته، گفت: این لایحه پس از ارائه از سوی دولت به مجلس، بنا بر مفاد آیین‌نامه داخلی مجلس فرآیند برای تصویب را گذراند و در جلسه علنی به تصویب نمایندگان رسید و در نهایت به شورای نگهبان ارسال شد. وی در توضیح این لایحه بیان کرد: بر اساس این لایحه، دولت خواستار کاهش ساعت کاری کارکنان دولت در طول هفته و افزایش تعطیلات پایان هفته به ۲ روز شده بود که نمایندگان در مصوبه خود با کاهش ساعت کاری کارکنان به ۴۰ ساعت در هفته موافقت و شنبه‌ها را به عنوان روز تعطیل انتخاب کردند که در نتیجه با این مصوبه جمعه‌ها و شنبه‌ها تعطیل می‌شود. عضو هیأت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه مصوبه مجلس مورد ایراد هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است، اظهار داشت: طبق فرآیند قانونی در این صورت لایحه به مجلس برگردانده می‌شود و هیأت‌رئیسه آن را به کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع و مجدد بررسی می‌شود. پس از بررسی و تصویب در کمیسیون مربوط جهت ارزیابی همه نمایندگان، تقدیم هیأت‌رئیسه می‌شود تا در نوبت بررسی جلسه علنی قرار گیرد و درباره آن تصمیم‌گیری شود. پاپی‌زاده با بیان اینکه تعطیلی شنبه‌ها منتفی نشده است، بیان کرد: با توجه به اینکه هنوز ظرفیت کمیسیون اجتماعی تکمیل نشده و اعضای هیأت‌رئیسه آن هم مشخص نشده است، به محض تشکیل کمیسیون اجتماعی ایرادات هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه مذکور به کمیسیون اجتماعی ارجاع می‌شود تا مورد واکاوی قرار گیرد.
دستگاه‌ها از اقدامات مردمی در ایام اربعین پشتیبانی کنند
سرپرست ریاست‌جمهوری در جلسه ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه مراسم اربعین در طول دهه‌های گذشته همواره توسط مردم برگزار شده است، وظیفه دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی را پشتیبانی لازم با محوریت مردمی بودن این مراسم دانست. مخبر جابه‌جایی زائران و همچنین راهکارهای مورد نیاز برای مقابله با گرمای هوا را مهم‌ترین محورهای اقدامات ستاد مرکزی اربعین برشمرد و وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت را موظف کرد اقدامات ضروری را در راستای بهبود حمل‌و‌نقل عمومی از جمله تامین اتوبوس و الحاق واگن‌های ریلی برای جابه‌جایی زائران اربعین حسینی اتخاذ کنند و همچنین اقدامات لازم برای افزایش ظرفیت تردد خودروهای شخصی و تجهیز پارکینگ‌ها برای تسهیل جابه‌جایی مردم انجام شود. ضرورت تامین آب مورد نیاز‌، سایبان، امکانات بهداشتی و درمانی در داخل کشور و همچنین در عراق،‌ تامین امکانات سرمایشی بویژه تونل سرد،‌ تسهیل تردد زائران خارجی، ارزاق و غذای مورد نیاز زائران و مواکب و تامین سوخت از دیگر تأکیدات کفیل ریاست‌جمهوری در این جلسه بود.

 خراسان 
تتلو در زندان است و آهنگ جدیدی بیرون نداده
محمد فراهانی، سردبیر «میزان» خبرگزاری قوه قضاییه، در واکنش به درج اخباری مبنی بر« انتشار اثر جدید تتلو»، در حساب خود در شبکه ایکس، نوشت: «کاری که با عنوان آهنگ جدید امیر تتلو در حال انتشار است، نسخه به‌روز شده یک اثر قدیمی است. تتلو در زندان است و آهنگ جدیدی بیرون نداده.»
اوکراین و ناتو را محو می‌کنیم
دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور پیشین و معاون شورای امنیت روسیه ضمن انتقاد از وعده اجلاس سران ناتو برای عضویت کی‌یف در این ائتلاف نظامی، گفت: روسیه باید اوکراین و ناتو را «محو» کند.

 مردم سالاری
همه معاملات بین ایران و روسیه بدون دلار انجام می‌گیرد
قالیباف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی گفت: روابط عمیقی بین دو کشور ایران و روسیه وجود دارد. رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت: ما منافع مشترک و همچنین دشمنان مشترکی داریم. ما در منطقه اوراسیا می‌توانیم ببینیم که ایران و روسیه دو کشور مهم هستند. روابط عمیقی بین دو کشور وجود دارد. در سفر پیشین خود به روسیه من پیام مکتوب آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم کشورم را به آقای پوتین رساندم. ما نوعی توافق بلندمدت بین دو کشور داریم که بسیار جامع است. این توافق حیطه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و دفاعی را در برمی‌گیرد. قالیباف افزود: بریکس یک فرصت بسیار مهم را برای ما فراهم کرده است. در رابطه با دلارزدایی همه معاملات بین ایران و روسیه بدون دلار انجام می‌گیرد. تمامی این موضوع به خاطر روش‌های نادرست و غلطی است که آمریکا در رابطه با یکجانبه گرایی خود در پیش گرفته است. رئیس مجلس گفت: ناتو هم محیطی را ایجاد کرده است که به ایجاد سازمان‌هایی مانند سازمان همکاری شانگهای و بریکس منجر شده است. این سازمان‌ها و نهادها به سرعت در حال رشد هستند و حتی جنگ بین روسیه و اوکراین ریشه در سیاست‌های نادرست آمریکا دارد.
عراق خواهان بازنگری تحریم‌های بانکی ایران
فواد حسین، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه عراق در دیدار با «برایان نیلسون» معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و پولشویی، خواستار تجدید نظر واشنگتن در تحریم ۳۲ بانک عراقی شد. دو طرف در این دیدار که در مقر وزارت خزانه داری آمریکا در واشنگتن برگزار شد، مسائلی را که بر اساس توافقات اصلاحی قبلی روی آن کار می‌کنند؛ مورد بحث و بررسی قرار دادند. وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، فواد حسین در این دیدار بر تعهد دولت عراق به پیشبرد اصلاحات و اقدامات اقتصادی خود در رابطه با سیستم بانکی و بخش انرژی تأکید کرد.

 قدس
۷۹ ضربه کاری وزارت اطلاعات به تروریست‌ها در ۴۵ روز
وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای با اشاره به عملکرد مقتدرانه سربازان گمنام امام زمان در مواجهه با تروریست‌ها از زمان شهادت رئیس جمهور تا بازه برگزاری انتخابات که در سکوت خبری انجام گرفت، از تعدادی از این اقدام‌ها پرده‌برداری کرده است. در بخش‌هایی از این بیانیه که هشت بند دارد، آمده است:
تروریست‌های داعشی که در چارچوب رویکرد کارفرمایان داعش‌ساز برای احیای جسد متعفّن تروریسم تکفیری، تحرکات خود در منطقه را افزایش داده بودند، بلافاصله پس از حادثه‌ جانسوز پرواز اردیبهشت، تلاش‌های مضاعفی برای ورود به کشور و انجام عملیات تروریستی در مراسم تشییع و مجالس بزرگداشت شهدای خدمت، سپس برای انجام اقدام‌های خرابکارانه در دو مرحله‌ انتخابات در سراسر کشور آغاز کردند. واحد ضدتروریسم این وزارتخانه صرفاً در بازه زمانی اول خرداد ماه گذشته تا ۱۵ تیر ماه جاری با شناسایی هسته‌های متعدد گروهکی و ۷۹ مورد رویارویی مستقیم و ضربه به آن‌ها، ده‌ها نفر از عناصر تروریست و عوامل پشتیبانی و تأمین‌کنندگان سلاح و مهمات را دستگیر کرد.
گروهک‌های تجزیه‌طلب مستقر در اقلیم کردستان عراق نیز خام‌اندیشانه، بهره‌برداری از شرایط را در دستور کار خود قرار دادند. از جمله اقدام‌های آن‌ها ارسال یک محموله نظامی نیمه‌سنگین از طریق مرزهای شمال‌غرب کشور برای انجام عملیات بود که در کمین جان برکفان گمنام افتادند. علاوه بر مجموعه مجاهدت‌های پیشگفته، از مهم‌ترین دستاوردهای اخیر، دستیابی و انتقال یکی از عناصر اصلی طراح و هادی عملیات تروریستی کرمان به نام «عبدالله کویته» به داخل کشور بود. اطلاعات دریافتی از این تروریست در کشف بسیاری از توطئه‌های تکفیری‌ها، شناسایی دیگر عناصر اصلی و اماکن اختفای آن‌ها در منطقه نقش بسزایی ایفا کرده و همچنان مورد بهره‌برداری است. اما این پایان پیگیری‌های مربوط به فاجعه‌ تروریستی کرمان نیست و آن پرونده همچنان مفتوح است.
الخزعلی خواستار خروج نظامیان ترکیه از عراق شد
شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق درباره تلاش‌های منفعت‌طلبانه ترکیه برای اشغال بخش‌هایی از اقلیم کردستان عراق و ایجاد مرزهای جدید با اشغال بخش‌هایی وسیعی از اراضی عراق هشدار داد. وی خواستار هماهنگی بیشتر توسط حکومت اقلیم کردستان با بغداد و داشتن موضع یکسان در مقابل جاه‌طلبی ترکیه در شمال عراق شد.
آمریکا و اروپا قادر به رفع تهدید یمن نیستند
روزنامه اسرائیلی هیوم به نقل از یوئل جوزانسکی، پژوهشگر اندیشکده «امنیت ملی» رژیم صهیونیستی نوشت: تهدید یمن را نباید دست‌کم گرفت، چراکه آمریکا و اروپا دیگر قادر به مقابله در برابر انصارالله نیستند. انصارالله به تمامی منافع اسرائیل در دریا آسیب زده و تل‌آویو نمی‌داند چگونه همزمان با یمن، عراق، ایران، لبنان، سوریه و نوار غزه مقابله کند.
نگرانی اسرائیلی‌ها از قطع گسترده اینترنت و برق
وب‌سایت اقتصادی گلابز در گزارشی به موضوع تازه‌ای درخصوص جنگ گسترده احتمالی میان اسرائیل و حزب‌الله پرداخت و نوشت: «چه کسی از کابل‌های اینترنت زیر آب اسرائیل در برابر حزب‌الله محافظت می‌کند؟» در این زمینه «شائول گلدشتاین» مدیر برق رژیم صهیونیستی هشدار داد: پس از ۷۲ ساعت قطعی برق، زندگی در اسرائیل غیرممکن خواهد شد.
خوش‌رقصی آرژانتین برای صهیونیست‌ها
دفتر خاویر میلی، رئیس‌جمهور آرژانتین حماس را به عنوان سازمان بین‌المللی تروریستی معرفی و تمام اموال و دارایی‌های این گروه فلسطینی را مسدود کرد. این نخستین باری نیست که میلی از تل‌آویو حمایت می‌کند، چراکه وی در نخستین سفر خود پس از آغاز دوره ریاست جمهوری به فلسطین اشغالی، خواستار انتقال سفارت آرژانتین به قدس اشغالی شد.

 ابتکار 
دیدار علمای اهل تسنن با پزشکیان
مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب امروز – شنبه – با علما و بزرگان اهل تسنن در محل سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری دیدار و گفت و گو کرد.

 اطلاعات
دستور پزشکیان به وزیر نیرو برای ارائه گزارش وضع آب و برق کشور
وزیر نیرو با حضور در دفتر رئیس جمهوری منتخب، ضمن دیدار و گفتگو با پزشکیان و تبریک کسب اعتماد مردم، گزارشی از آخرین وضع حوزه تحت مدیریت خود ارائه کرد. محرابیان در این دیدار با ارائه آخرین گزارش از وضع بخش آب و برق کشور تصریح کرد: اعضای دولت حسب تأکید سرپرست ریاست جمهوری آماده هر نوع همکاری با رئیس‌جمهوری منتخب هستند. پزشکیان هم در این دیدار با تأکید بر اهمیت جدی موضوع آب و توجه به آن در توسعه شهرها و استقرار جمعیت و گسترش صنایع، از وزیر نیرو خواست آخرین وضع آب و برق را به تفکیک استان و شهرستان، شامل وضع موجود و تراز یا ناترازی عرضه و تقاضا در گزارشی تنظیم و ارائه کند.
حزب‌الله پهپاد غیرقابل رهگیری تولید کرد
مسئول پرونده «منابع و مرزها» در حزب‌الله لبنان اعلام کرد آنچه این جنبش مقاومت در ۱۰ ماه گذشته طی درگیری‌ها با رژیم صهیونیستی به کار گرفته، تمامی منابعی نیست که در اختیار دارد. «نواف الموسوی» با بیان اینکه برخی کشورهای عربی امروز با رژیم صهیونیستی همکاری نظامی و امنیتی دارند، گفت: سکوت توده عربی دربرابر اتفاقات و رخدادهای غزه توجیه‌ناپذیر است. وی با بیان اینکه رژیم اشغالگر امروز همان اشتباهات جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ با لبنان را تکرار می‎ کند، افزود: مقاومت لبنان، هواپیماهای بدون سرنشینی تولید کرده که قابل ردیابی و سرنگونی نیست. این مقام حزب‌الله تصریح کرد: آنچه طی ۱۰ ماه گذشته در این نبرد به کار گرفتیم، همه آن چیزی نیست که در اختیار داریم. الموسوی اظهار داشت: زمانی که جنگ غزه به پایان برسد، جبهه پشتیبان در لبنان هم حملات خود را به اسرائیل متوقف خواهد کرد.

 شهروند 
حامیان مالی کارزار بایدن کمک‌های خود را تعلیق می‌کنند
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از ۲ منبع آگاه نوشت، برخی از کمک‌کنندگان مالی حزب دمکرات پرداخت حدود ۹۰ میلیون دلار کمک وعده ‌داده شده به کارزار انتخاباتی «بایدن» را متوقف و تا زمانی که نامزد دیگری جایگزین او نشود، این کمک‌ها ارائه نخواهد شد.
کریدور زنگزور به سود ایران، ارمنستان و آذربایجان است
رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهور ترکیه، در بازگشت از آمریکا در جمع خبرنگاران درخصوص وضعیت قفقاز گفت: «کریدور زنگزور به‌عنوان یک کریدور استراتژیک به نفع تمامی کشورها به‌ویژه جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ایران خواهد بود.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

تربیت هزاران شاگرد از آثار خیر آیت‌الله نکونام در حوزه علمیه است
حوزه/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی ارتحال آیت الله علی نکونام گلپایگانی (ره) را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: خبر رحلت استاد متخلق آیت الله شیخ علی نکونام گلپایگانی موجب تأسف و تألم گردید. سال‌ها کوشش و تلاش این عالم ربانی و تربیت هزاران نفر از شاگردان و طلاب از آثار خیر ایشان در حوزه علمیه است که ان شاء الله اجر آن را یوم المعاد خواهند دید. اینجانب این ضایعه را به شاگردان، ارادتمندان و خصوصاً خانواده محترمشان تسلیت عرض نموده و علو درجات وی و صبر و اجر بازماندگان را از درگاه خداوند متعال مسألت دارد.

سیاست شهید رئیسی در راستای تحقق حکومت اسلامی بود
رسا/ آیت الله اراکی در اختتامیه سلسله نشست های «ملت ابراهیم» به بیان تفاوت ملت در قرآن و معنای مدرن آن پرداخت و حکومت جهانی مهدوی را امتداد ملت ابراهیم دانست.عضو جامعه مدرسین با قرائت آیه «وَإِذْ یَرْفَعُ إِبْرَاهِیمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَإِسْمَاعِیلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا» بیان داشت: برنامه های الهی تصادفی نیست و خانه کعبه باید با دستان ابراهیم و اسماعیل بنا می شد و در ادامه آیه نیز تأکید شده است که امتی از ذریه این دو بزرگوار دین خداوند را زنده می کند. یعنی نسل حضرت ابراهیم از فرزندان اسماعیل پایه گذار تمدن پایانی هستند. وی اساس اسلام را، فنا در راه الهی و حب و عشق دانست و افزود: حب امام حسین به خداوند دلی و عقلی است و حب جوهر است. مسأله سیاست مداری سیدابراهیم رئیسی راه تسلیم است و کسی مثل وی کارگزار فرمان الهی است؛ اگر بخواهیم حکومت ما اسلامی باشد باید چنین راهی برویم.

حزب الله پیروز و سربلند از جنگ بیرون خواهد آمد
تسنیم/ سید حسن نصرالله، شب گذشته در ادامه سخنرانی‌های خود در مراسم عاشورایی، همانند شب‌های گذشته به تحولات غزه و جریان نبرد با دشمن صهیونیستی اشاره و اعلام کرد: ما به مجروحان خود افتخار می‌کنیم و آنها را شهدای زنده می‌نامیم که در راه مقاومت، از خود ثبات، فداکاری، صداقت و اخلاص به نمایش گذاشتند و مانند حضرت عباس – علیه السلام – هستند و این راه را ادامه می‌دهند. دبیرکل حزب‌الله با محکوم‌ کردن جنایت اشغالگران علیه آوارگان فلسطینی در خان‌یونس تأکید کرد: در روز قیامت از همه درباره فلسطین سؤال می‌شود و ما در نهایت، از نبرد طوفان الاقصی سربلند و پیروز بیرون خواهیم آمد.وی همچنین تأکید کرد: اسرائیلِ شکست‌خورده، یک شرط ضروری و مهم برای آینده ملت‌ها و دولت‌ها در منطقه است. ما کسانی هستیم که با وجود همه سختی‌هایی که به ما تحمیل شد و شهدا و مجروحان زیادی تقدیم کردیم، از جنگ جولای ۲۰۰۶ پیروز بیرون آمدیم و به‌خواست خداوند از نبرد طوفان الاقصی هم پیروز بیرون خواهیم آمد.

انتقاد حماس از واکنش تشکیلات خودگردان فلسطین به کشتار خان یونس
ایسنا/ جنبش حماس اظهارات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین درباره کشتار خان یونس را که در آن مدعی شده بود حماس نیز با دادن بهانه به رژیم اشغالگر مسئولیت این کشتارها را برعهده دارد، محکوم کرد. جنبش حماس تاکید کرد: اظهارات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین که در آن رژیم اشغالگر را از مسئولیت کشتارها در خان یونس و منطقه الشاطئ معاف کرده و جلاد و قربانی را یکی کرده است، محکوم می‌کنیم و از تشکیلات خودگردان فلسطین می‌خواهیم این اظهارات تاسف بار را پس بگیرد.طبق گزارش النشره، حماس تاکید کرد: رژیم اشغالگر و دولت آمریکا مسوول این جنایت‌ها هستند. ما از تمام گروه‌های فلسطینی می‌خواهیم در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی بایستند و برای محکومیت و توقف آن تلاش کنند.حماس مواضع گروه‌های فلسطینی که این کشتارها را محکوم کرده‌اند، تحسین کرد.جنبش حماس تاکید کرد: موضوع مهم متمرکز کردن تلاش‌های فلسطین بر استراتژی یکپارچه مبارزه برای تحقق آزادی و تعیین سرنوشت است.

ترامپ هدف شلیک گلوله قرار گرفت
فارس/ رسانه‌های آمریکایی از شنیده شدن صدای شلیک به هنگام سخنرانی دونالد ترامپ در ایالت پنسیلوانیا و سپس به زمین خوردن ترامپ خبر دادند. شبکه سی‌ان‌ان خبر داد که مأموران سرویس مخفی آمریکا، دونالد ترامپ را پس از اینکه در تجمعی در پنسیلوانیا روی زمین افتاد، به‌سرعت از صحنه خارج کردند.قبل از سقوط ترامپ چند صدای شلیک شنیده شد. سپس ماموران به او کمک کردند بایستد و صورتش خونی بود. سپس ماموران او را به یک‌ وسیلۀ نقلیه منتقل و از محل خارج کردند. برخی منابع نیز نوشته‌اند که فرد تیرانداز کشته شده است؛ پسر ترامپ نیز در شبکه اجتماعی ایکس، این حادثه را تروریستی خوانده است.شبکه سی ان ان نیز خبر داد که پلیس نیویورک اقدام به افزایش تدابیر امنیتی در خیابان وال استریت، میدان فولی و ساختمان شهرداری و همچنین اطراف برج ترامپ کرده و تعداد گشتی‌ها را افزایش داده است.

افزایش درآمدهای ارزی در سه ماهه نخست امسال
ایرنا/ براساس اعلام بانک مرکزی، در سه ماهه نخست امسال درآمدهای ارزی کشور به ۲۵.۵ میلیارد دلار رسید. در این مدت تراز تجاری کشور معادل ۵۱.۳ درصد نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش یافته است. تراز تجاری کشور در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۵۱.۴ درصدی از ۷.۴ میلیارد دلار به ۱۱.۲ میلیارد دلار رسیده است.همچنین از ابتدای امسال تا ۸ تیرماه، بانک مرکزی ۱۷ میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی تامین کرده که ۳ میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار ارز، سهم کالاهای اساسی و دارو بوده است.

هیچ تغییری در جایگاه شهردار تهران نخواهیم داشت
مهر/ رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه موضوعاتی که در مورد انتصابات عنوان شده و مطرح کردن انتخاب آقای مخبر به عنوان شهردار جز شایعه و حدس و گمان چیزی نیست، خاطرنشان کرد: هیچ تغییری در جایگاه شهردار تهران نخواهیم داشت. مهدی چمران تاکید کرد: من نظری در مورد هفت ساله شدن شورا ندارم اما چون یکبار این راه را رفته‌ایم مسیر را می‌دانیم. من تمایلی ندارم و می‌خواهم این دوره زودتر تمام شود. با تماس‌های مکرری که از شهرها داشتیم می‌گفتند شورای سه ساله بی معنی است و من نه این موضوع را تأیید می‌کنم و نه رد. باید این طرح در مجلس بررسی شود و به شورای نگهبان برود و آنجا بررسی می‌شود و دوباره به مجلس برمی‌گردد و پس از بررسی به مجمع تشخیص می‌رود. باید ۵۰ امضا جمع شود تا نوبت مصوبه جلو بیفتد. این موضوع در جلسه آتی شورای عالی استان‌ها بررسی خواهد شد.

عملیات علیه اسرائیل باید گسترده‌تر شود
ایرنا/ کتائب حزب‌الله عراق در واکنش به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه تاکید کرد که عملیات محور مقاومت علیه این رژیم باید گسترده‌تر شود. کتائب حزب‌الله عراق تاکید کرد: دشمن صهیونیستی تنها زبان سلاح را می‌فهمد و این مساله ایجاب می کند که محور مقاومت عملیات علیه رژیم اسرائیل را گسترده‌تر کند.مقاومت اسلامی عراق همچنین در بیانیه‌ای از حمله پهپادی به بندر ام الرشراش(ایلات) خبر داد و افزود که این حمله در حمایت از ملت فلسطین و غزه و در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی صورت گرفت.

تجاوز رژیم صهیونیستی به «کفرسوسه» دمشق
تسنیم/ منابع سوری بامداد امروز یکشنبه از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به حومه دمشق خبر دادند. یک مقام نظامی سوری در این زمینه اعلام کرد: در تجاوز هوایی دشمن اسرائیلی که نیمه شب از سمت جولان اشغالی انجام شد، تعدادی از مراکز نظامی ارتش در جنوب و همچنین یک منزل مسکونی در منطقه «کفر سوسه» در شهر دمشق هدف قرار گرفته شد.وی افزود که پدافند هوایی سوریه موفق شد تعدادی از موشک‌های شلیک شده را رهگیری و ساقط کند.بر اساس این گزارش، در تجاوز جدید رژیم اسرائیل به دمشق، یک نظامی کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *