خبر روز ۱۴۰۳/۰۴/۲۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت حاج‌سیدجواد حجازی
حاج‌ سید‌ جواد حجازی، پدر شهیدان سید‌ جعفر و محمدباقر حجازی و از یاران دیرین امام و رهبری و مدیرعامل مؤسسه دارالایتام مهدیه، جمعه ۲۲ تیرماه در ۹۴ سالگی دعوت حق رالبیک گفت. در همین راستا حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت وی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم‌ا… الرحمن الرحیم
جناب حجت‌الاسلام آقای حاج‌سیدعلی‌اصغر حجازی دامت توفیقاته
درگذشت پدر بزرگوار جنابعالی، مومن مجاهد صادق و ابوالشهیدین مرحوم آقای حاج‌سیدجواد حجازی رحمه‌ا…‌علیه را به شما و والده‌ گرامی و اخوان محترم و دیگر بازماندگان و دوستان و همکاران آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم. مجاهدت‌های پیش از انقلاب و خدمات گسترده و مداوم ایشان در دوران جمهوری اسلامی، حسنات ارزشمندی است که رحمت و مغفرت الهی را نصیب آن مرحوم خواهد کرد بمنه و فضله.

 همشهری 
تظاهرات حامیان فلسطین مقابل کنگره آمریکا
همزمان با حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در کنگره این کشور در واشنگتن، حامیان فلسطین در اعتراض به ادامه جنگ علیه غزه و مشارکت آمریکا در نسل‌کشی و جنایات علیه ملت فلسطین دست به تظاهرات زدند و خواستار محاکمه سران تل‌آویو شدند.
تخریب دوسوم مدارس سازمان ملل در جنگ غزه
رئیس آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل (آنروا) برای آوارگان فلسطینی تأکید کرد که اسرائیل از آغاز جنگ در غزه در تاریخ ۷ اکتبر سال گذشته دوسوم مدارس آنروا را تخریب کرده است که ۴ مورد از آنها طی همین ۴ روز گذشته تخریب شده‌اند.

 کیهان 
دلارزدایی فشار آمریکا بر اقتصادهای نوظهور را قطع خواهد کرد
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی بر نقش‌آفرینی کشورهای عضو بریکس در زنجیره ارزش جهانی تاکید کرد و گفت: دلارزدایی و استفاده از ارزهای جایگزین سبب قطع فشار آمریکا بر اقتصادهای نوظهور خواهد شد. قالیباف روز پنجشنبه (۲۱ تیرماه) در اجلاس رؤسای مجالس بریکس در شهر سن‌پترزبورگ روسیه اظهار داشت: حضور کشورهای جدید و روند رو به رشد تمایل کشورها برای پیوستن به این سازمان بین‌المللی چند جانبه، بیانگر اهمیت آن در مناسبات بین‌المللی و تثبیت جایگاه آن در عرصه جهانی است. رئیس‌مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نظام کنونی جهانی نتوانسته در زمینه‌ حل و فصل اختلافات منطقه‌ای و بین‌المللی، پایان دادن به جنگ‌ها، کشمکش‌ها و نابرابری‌ها اقدامات ثمربخشی داشته باشد و بر این اساس، ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی جمعی جدید در چهارچوب سازمان‌های چند جانبه در حال شکل‌گیری است تا حکمرانی جهانی بر اساس اصل چندجانبه گرایی در جهان تسری پیدا کند.
مردم با حضور پای صندوق رأی توطئه دشمن را خنثی کردند
امام جمعه موقت تهران گفت: دشمن در حال انجام یک غوغاسالاری و به‌دنبال تحریم انتخابات و القای ناامیدی بود اما مردم به‌عنوان رزمندگان و مجاهدان فی سبیل الله با حضورشان پای صندوق‌های رأی، این توطئه دشمن را خنثی کردند. آیت‌الله خاتمی، در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به در پیش بودن تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: تاسوعا و عاشورا در حقیقت رزمایش پیروان اهل‌بیت – علیهم السلام – در کل دنیاست و نه‌تنها در ایران بلکه هر جا که یک پیرو اهل‌بیت هست روز تاسوعا و عاشورا روز رزمایش اوست. آیت‌الله خاتمی با اشاره به برگزاری مراسم‌های تنفیذ حکم رئیس‌جمهور منتخب و همچنین مراسم تحلیف او در مرداد‌ماه، بیان داشت: آقای رئیس‌جمهور ۱۵ روز بعد از آن مراسم تحلیف فرصت معرفی کابینه خود را دارد؛ ایشان در مکتوبی ۱۸ شاخص برای همکاران خود مطرح کردند که همه آنها شاخص‌های درستی است اما یک شاخصی که من بر آن تأکید دارم این است که از رئیس‌جمهور منتخب می‌خواهم دعوای دوگانه «تعهد و تخصص» دوباره بعد از ۴۵ سال باب نشود چرا که به‌لطف خدا در این ۴۵ سال به‌اندازه کافی متخصص متعهد داریم؛ معیارهای ۱۸ گانه عالی هستند اما دوگانه «تعهد و تخصص» مطلقاً به‌ مصلحت کشور نیست.

 ایران 
گسترش همکاری‌ با همسایگان، اولویت دولت چهاردهم است
رئیس‌جمهور منتخب در یادداشتی که در روزنامه فرامنطقه‌ای «العربی الجدید» منتشر شد، اعلام کرد که در آغاز کار خود برای محقق شدن هدف جدی دولتش در مسیر همکاری منطقه‌ای، دست دوستی و برادری به سوی همه همسایگان و کشورهای منطقه دراز می‌کند. پزشکیان در این یادداشت، ایجاد آینده روشن و بهره‌برداری درست از نعمت‌های خدادادی و موقعیت ژئوپلیتیک استثنایی را در گرو انسجام‌بخشی به مناسبات میان کشورهای منطقه دانست و یادآور شد: گفت‌وگوی عمیق، سازنده و هدفمند با هدف ایجاد انسجام منطقه‌ای و همکاری در زمینه‌های مختلف، تنها راه‌ گذار از چالش‌ها و تلاطم‌های موجود، ایجاد ثبات و امنیت پایدار و بهره‌مندی مردم منطقه از مواهب و ثروت‌های خود است. پزشکیان با اعلام اینکه در آغاز کار خود برای محقق شدن این هدف و حرکت واقعی و جدی در مسیر همکاری، دست دوستی و برادری به سوی همه همسایگان و کشورهای منطقه دراز می‌کنم، تصریح کرد: ایران و همسایگان عرب و مسلمان در بسیاری از مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای دیدگاه و منافع مشترک دارند. همه ما با انحصار تصمیم‌گیری‌های جهانی توسط چند قدرت خاص و با تقسیم جهان و قطب‌بندی بر اساس منافع قدرت‌های بزرگ مخالفیم.
آیت‌الله نکونام گلپایگانی تشییع و تدفین شد
آیت‌الله علی نکونام گلپایگانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، روز پنجشنبه دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت. در پی این اتفاق، دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب در پیامی با تسلیت درگذشت عالم وارسته و فقیه انقلابی، آیت‌الله علی نکونام تصریح کرد: آن مرحوم در طول حیات علمی پربار خود از محضر فقهای مبرز و علمای صاحب‌ضمیری بهره برد و خویشتن نیز شاگردان دانشمندی را تربیت نمود که باقیات صالحات ایشان به شمار می‌آید. همچنین صبح دیروز پیکر آیت‌الله نکونام پس از اقامه نماز توسط آیت‌الله العظمی سبحانی بر دستان مردم قم از مسجد امام حسن عسکری – علیه السلام – به سمت حرم حضرت فاطمه معصومه – سلام الله علیها – تشییع شد و در حرم کریمه اهل بیت آرام گرفت.
اعلام زمان و جزئیات مراسم تنفیذ و تحلیف
مراسم تنفیذ و اعطای حکم رئیس‌جمهور چهاردهم و آغاز به‌ کار رسمی رئیس‌جمهور منتخب روز یکشنبه هفتم مرداد‌ماه ۱۴۰۳ با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. این مراسم در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام نیز در آن حضور خواهند داشت. پیش از این نیز اعلام شده بود مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب در پیشگاه نمایندگان مردم روز سه‌شنبه نهم مرداد‌ماه برگزار خواهد شد.
تکذیب گمانه‌زنی‌ها درباره مسئولیت آینده مخبر
دستیار ویژه سرپرست ریاست‌ جمهوری تمام اخبار و گمانه‌زنی‌ها درباره مسئولیت آینده محمد مخبر را تکذیب کرد. کاوه اشتهاردی در پی طرح گمانه‌های متعددی پیرامون مسئولیت بعدی مخبر بعد از دولت سیزدهم که در برخی از محافل رسانه‌ای مطرح شده است، در صفحه خود نوشت: تمامی اخبار و گمانه‌زنی‌هایی که طی روزهای گذشته در خصوص مسئولیت بعدی دکتر ‎مخبر در رسانه‌ها منتشر شده نادرست است و ایشان در حال حاضر به عنوان سرپرست ریاست جمهوری، هیچ دغدغه‌ای جز انجام دقیق و با قوت امور ‎دولت سیزدهم ندارد. پیش از این شایعاتی درباره حضور مخبر در شهرداری تهران در فضای مجازی مطرح شده بود.

 وطن امروز 
دیدار سردار قاآنی با فرماندهان و مسؤولان ارشد مقاومت
فرمانده نیروی قدس سپاه در سفر به مناطق جبهه مقاومت با فرماندهان و مسؤولان مقاومت دیدار و گفت‌وگو کرد. سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با سفر به مناطق جبهه مقاومت در دیدار با فرماندهان و مسؤولان ارشد مقاومت اسلامی بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از مقاومت ضد‌صهیونیستی منطقه تاکید کرد. همچنین در این دیدارها فرماندهان مقاومت از حمایت‌های همه‌جانبه نظام جمهوری اسلامی ایران قدردانی کردند.
اهدای حکم مقام معظم رهبری به امام جمعه جدید تبریز
رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب با ابلاغ سلام امام خامنه‌ای به مردم تبریز و آذربایجان گفت: ایشان تعلق‌خاطر خاصی به این منطقه دارند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد محمدی‌گلپایگانی دیروز در مراسم معارفه نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه جدید تبریز که پیش از نماز جمعه این شهر و در مصلای اعظم امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب افتخار بزرگی برای منطقه است و من امروز به امر ایشان به خدمت رسیده‌ام.وی همچنین به ویژگی‌های امام جمعه جدید اشاره کرد و ادامه داد: حجت‌الاسلام مطهری‌اصل شخصیتی ممتاز است و به مدت ۱۴ سال در کلاس رهبر انقلاب شرکت کرده و بار علمی سنگینی دارد و بهتر است آقای مطهری در تبریز هم کلاس درس برگزار کنند تا دیگر طلاب نیز از دانش وی استفاده کنند. وی گفت: انتظار از مردم این است که قدر امام جمعه و نماز جمعه را بدانند و از مسؤولان تقاضا دارم هر چه می‌توانند در انجام این وظیفه و مأموریت در کنار امام جمعه باشند، زیرا نمی‌شود به تنهایی کاری انجام داد. امامان جمعه سنگ صبور مردم هستند و مردم درد دل خود را با آنها مطرح می‌کنند.
پس از سخنرانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، حکم نمایندگی ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز از سوی وی به حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مطهری اصل اعطا شد. این مراسم با حضور حجت‌الاسلام علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور برگزار شد.

 خراسان 
مذاکرات احیای برجام در عمان در جریان است
فرایند مذاکرات از طریق گفت‌وگوهای غیرمستقیم به واسطه عمان در جریان است، این را سرپرست وزارت امور خارجه علی باقری بیان کرد. باقری همچنین اعلام کرد که روندی که مذاکرات طی کرده هیچ سایشی با قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها نداشته و گفت که وقتی طرف مقابل در مذاکرات خواسته‌هایی را مطرح می‌کرد و می‌گفتیم که خلاف این قانون نمی‌شود عمل کرد، مجبور بود که بپذیرد. باقری همچنین گفت که مسیر پیش‌رو در عرصه مذاکرات رفع تحریم، رو به جلوست و تلاش داریم در مقطع باقی مانده تا روی کار آمدن دولت چهاردهم بتوانیم زمینه‌های مناسبی را برای حرکت جدی در دولت جدید فراهم کنیم.اظهارات باقری در حالی است که جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در گفت وگویی، سخنان سرپرست وزارت خارجه کشورمان مبنی بر مذاکرات هسته‌ای بین تهران و واشنگتن از طریق عمان را رد کرد و گفت که آمریکا درگیر هیچ‌گونه مذاکره هسته‌ای با ایران نیست.
بار سنگینی بر دوش دکتر پزشکیان است
آیت الله عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با بیان این که کار پزشکیان بسیار سخت و طاقت فرسا است افزود: بار سنگینی بر دوش دکتر پزشکیان است که با حمایت شما و اقشار مختلف جامعه بسیاری از مشکلات و مسائل قابل حل است. وی افزود: پزشکیان یک شخصیت نخبه، صادق و درستکار است او همواره از قرآن و نهج البلاغه حرف می‌زند و باید آبروی او را حفظ کرد.

 رسالت 
با نتانیاهو تا ۲۰۲۶ دیگر اسرائیلی وجود نخواهد داشت
آویگدور لیبرمن، رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» در مصاحبه با روزنامه معاریو گفت: بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر) ما را به سمت ویرانی می‌برد و هیچ چیزی را نمی‌تواند اداره کند. او اکنون تنها برای تضمین بقای خود در قدرت برای طولانی‌ترین دوره ممکن تلاش می‌کند.لیبرمن گفت: اسرائیل با تهدیدات وجودی مواجه است و در یک بحران چند بعدی سیاسی، اقتصادی و امنیتی که بزرگترین بحران از زمان تأسیس اسرائیل است، به سر می‌برد. لیبرمن تأکید کرد: مسئولان سیاسی اسرائیل همه مریض هستند و اکنون منافع شخصی دست برتر را دارد. نتانیاهو تا حد زیادی مسئول حمله هفت اکتبر است.وی تأکید کرد: در صورتی که ائتلاف حاکم و کنست کنونی (پارلمان اسرائیل) تا ۲۰۲۶ باقی بمانند، اسرائیل دیگر وجود نخواهد داشت. لیبرمن بارها خواهان برکناری کابینه بنیامین نتانیاهو شده است.

 مردم سالاری
دیدار رئیس‌جمهور منتخب با خانواده شهید رئیسی
مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب عصر پنجشنبه با حضور در منزل شهید آیت‌الله رئیسی با همسر و خانواده ایشان از نزدیک گفت‌وگو کرد. در این دیدار صمیمی، پزشکیان با گرامیداشت نام و یاد رئیس‌جمهور شهید، از تلاش‌های ارزنده و فراموش ناشدنی شهید رئیسی در مسیر خدمت به مردم و پیشرفت کشور قدردانی کرد.
جملیه علم‌الهدی همسر آیت‌الله رئیسی نیز در این دیدار در سخنانی با برشمردن برخی ویژگی‌های شهید جمهور و تلاش‌های او برای خدمت به مردم و اعتلای نام انقلاب اسلامی، بر ضرورت تداوم مسیر خدمت‌رسانی به مردم عزیز ایران تاکید کرد.
رایزنی عراق و آمریکا درباره اموال بلوکه شده ایران
وزیر خارجه عراق در دیدار با معاون وزارت خارجه امریکا در واشنگتن ضمن بررسی مساله اموال بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران در عراق، بر لزوم ایجاد راه حل سریع و عادلانه برای آن تاکید کرد. وی در این دیدار همچنین نسبت به وضعیت غزه و اوضاع وخامت بار در آن و گسترش درگیری به جنوب لبنان ابراز نگرانی کرد. فواد حسین بر اهمیت تشدید تلاش‌های بین‌المللی برای توقف تشدید تنش و تحقق صلح در منطقه تاکید کرد.
پیشتر، میزان بدهی دولت عراق به ایران بابت واردات برق و گاز حدود ۱۰ میلیارد دلار عنوان شده است.

 قدس
رأی دادگاه کرسنت نزدیک است، صداها بلند شده
سعید جلیلی در واکنش به ادعای ملاقات با بابک زنجانی، ضمن تکذیب این اتفاق گفت: نزدیک شدن به موعد دادگاه متخلفان کرسنت، صداها را در این زمینه بلند کرده است. وی درباره دعوت به مناظره در موضوع کرسنت، افزود: در مورد کرسنت من عرض کردم؛ جای متهم در دادگاه است نه در مناظره. وی اشاره‌ای هم به بررسی پرونده دانه‌ درشت‌ها در قضیه کرسنت کرد و گفت: موعد رسیدگی به پرونده این‌ها در دادگاه نزدیک است، برای همین فرار روبه جلو می‌کنند. من همین‌جا از قوه قضائیه می‌خواهم وقتی دادگاه احکامش طبق قانون صادر شد برای مردم روشن کنند که چه موضوعی بوده و چه صورت گرفته است.
نفتکش آمریکایی توقیف شده، آزاد شد؟
داده‌های ردیابی کشتی‌ها حاکی از آن است که نفتکش آمریکایی ادونتج سوئیت که یک سال پیش توسط ایران توقیف شده بود، به سوی آب‌های بین‌المللی در حرکت است. آوریل سال ۲۰۲۳ شناورهای نظامی ایرانی نفتکش ادونتج سوئیت را که با پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کرد هنگام عبور از آب‌های بین‌المللی در نزدیکی تنگه هرمز در دریای عمان توقیف کردند. سپس مشخص شد این کشتی توسط شرکت بزرگ نفتی آمریکایی شِورون اجاره شده بود. دادگاه (شعبه ۵۵) تهران توقیف محموله نفتی این کشتی با ارزش بیش از ۵۰ میلیون دلار را صادر کرده بود. مقامات دادگاه در آن زمان بیان کردند بیماران پروانه‌ای شکایتی را علیه آمریکا در این دادگاه ثبت کرده‌اند در پی تحریم‌های کشورهای غربی و به‌طور ویژه آمریکا از فروش داروهای مورد نیاز آن‌ها از سوی یک شرکت سوئدی جلوگیری شده و صدمات شدید جسمانی و روحی را به آن‌ها وارد کرده است.

 ابتکار 
روند تعیین اعضای دولت تازه شروع شده است
رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم با بیان اینکه «روند تعیین اعضای دولت به تازگی آغاز شده است»، از مردم خواست تا به شایعات و خبرسازی‌ها پیرامون این موضوع توجه نکنند. ظریف در مصاحبه خود درباره برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون روند تعیین اعضای کابینه دولت چهاردهم گفت: تاکنون هیچ نامزدی برای هیچ پستی از جمله معاون اول حتی بررسی هم نشده است. روند بررسی‌ها پس از دریافت پیشنهادهای سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد)، انجمن‌های علمی، انجمن‌های صنفی و بخش خصوصی شروع می شود. وی افزود: فراخوان دیروز ارسال شده است. روسای کمیته‌ها فردا با بنده جلسه دارند تا روش کار معلوم شود و هفته آینده اعضای کمیته‌ها با جناب آقای دکتر پزشکیان دیدار می‌کنند تا اولویت‌های دولت چهاردهم را از زبان ایشان بشنوند. روند بررسی نامزدها به صورت کاملا شفاف تنها پس از آن شروع خواهد شد و ان‌شاءالله تا پایان تیرماه به نتیجه خواهد رسید. رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم همچنین اظهار کرد: از همه رسانه‌ها و نامزدها و دوستان و طرفدارانشان تقاضا می‌کنم از دامن زدن به شایعات و طرح اسامی که نه تنها هیچ پایه و اساسی ندارد، بلکه تنها باعث خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی به روند می‌شود، خودداری کنند. از مردم عزیز هم تقاضا دارم که اصلا به این خبرسازی‌ها توجه نفرمایند.

 اطلاعات 
همکاری ایران و روسیه بیش از پیش توسعه خواهد یافت
رئیس جمهور روسیه با ابراز خوشحالی برای عضویت دائمی ایران در بریکس گفت: همکاری ایران و روسیه بیش از پیش توسعه خواهد یافت. ولادیمیر پوتین درحاشیه اجلاس روسای مجلس کشورهای عضو بریکس در شهر سن پترزبورگ روسیه در دیدار با قالیباف رئیس مجلس با بیان اینکه روابط ایران و روسیه در حال توسعه است، افزود: انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور شما برگزار شد. شک ندارم روابط ایران و روسیه مانند زمان آقای رئیسی توسعه خواهد یافت. پوتین ادامه داد: مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری منتخب ایران به‌زودی برگزار خواهد شد و آقای ویچسلاو ولودین، رئیس دومای روسیه ، در رأس هیأتی در این مراسم شرکت خواهد کرد.
اعلام آمادگی شورای همکاری خلیج‌فارس برای همکاری با دولت پزشکیان
«جاسم محمد البدیوی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در پیامی به مسعود پزشکیان ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس جمهوری منتخب ایران، گفت: ما بر اهمیت گفتگوی سازنده و کار مشترک با ایران در مقابله با چالش‌های مشترک و تقویت همکاری در زمینه‌های مختلف، تاکید می کنیم.‌در متن پیام البدیوی خطاب به پزشکیان آمده است:ضمن ابراز خرسندی، پیروزی شایسته جنابعالی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را صمیمانه تبریک می‌گویم و این پیروزی بیانگر اعتماد ملت ایران به هدایت، خرد و چشم‌انداز آینده شماست. ما در شورای همکاری خلیج فارس، آرزوی تقویت روابط دوجانبه و همکاری‌های سودمند میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ایران به گونه ای که در خدمت منافع ملت هایمان و بر اساس احترام به حسن همجواری باشد را داریم و بر اهمیت گفتگوی سازنده در مقابله با چالش‌های مشترک تاکید داریم.
تمایل به دیدار با بشار اسد دارم
رئیس‌جمهور ترکیه در یک نشست خبری پس از اجلاس ناتو در واشنگتن از قصد خود برای دیدار با بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه و احیای روابط دو کشور خبر داد و گفت: دو هفته پیش، از اسد خواستم در ترکیه یا یک کشور ثالث دیدار کنیم.اردوغان با بیان اینکه «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه مسئول فراهم کردن ساز و کار این دیدار است، گفت: می‌خواهیم با غلبه بر مشکلات موجود در روابط خوب، فرایند جدیدی را آغاز کنیم.اردوغان همچنین از اشتیاق ترکیه برای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای سخن گفت و با بیان اینکه ترکیه در حال حاضر عضو ناظر این سازمان است، گفت: می خواهیم روابط با کشورهای اوراسیا را تقویت کنیم و ایفای نقش بیشتر در امور منطقه‌ای داشته باشیم.

 شهروند
افشاگری گاردین از سلاح‌های ویرانگر اسرائیلی
جراحان خارجی که در ماه‌های اخیر در غزه کار کردند به گاردین گفته‌اند که سلاح‌های مورد استفاده رژیم صهیونیستی که برای پراکندن مقادیر زیادی ترکش طراحی‌شده‌اند، صدمات وحشتناکی به غیرنظامیان غزه وارد می‌کنند و به‌طور نامتناسبی به کودکان آسیب می‌رسانند.
الحاق اوکراین ناتو را تضعیف می‌کند
پیتر سیارتو وزیر خارجه مجارستان ناتو را به شکست دیپلماتیک در نشست واشنگتن متهم و با تأکید بر اینکه این ائتلاف غربی تلاش‌های دیپلماتیک بسیار کمی برای پایان دادن به جنگ روسیه علیه اوکراین انجام می‌دهد، الحاق اوکراین را عامل تضعیف ناتو دانست.
اسرائیل و حماس بر سر چارچوب مذاکرات توافق دارند
جان کربی سخنگو و هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید به شبکه الجزیره گفت که اسرائیل و حماس بر سر چارچوب مذاکرات آتش‌بس توافق دارند و «این یک گام روبه‌جلوی ملموسی است». جان کربی همچنین گفت که هنوز اختلافات بر سر جزئیات وجود دارد و به همین دلیل حضور تیم مذاکره‌کننده آمریکا در منطقه همچنان ادامه دارد.
چین ۶ شرکت نظامی آمریکا را تحریم کرد
چین با توجه به اقدام آمریکا در فروش سلاح به منطقه تایوان اعلام کرد علیه شرکت‌های نظامی این کشور و مدیران ارشد آنها تحریم‌هایی جدید اعمال کرده است.شرکت‌ صنایع دفاعی «آندوریل»، شرکت سامانه‌های تاکتیکی دریایی، شرکت «‍اسیفیک ریم»، شرکت هوافضایی آوکس، شرکت هوافضای ال‌کادی و شرکت فناوری سامیت ۶ شرکتی هستند که در فهرست تحریم‌های چین قرار گرفته‌اند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

از موازی کاری در فعالیت‌های جهادی پرهیز شود
اختصاصی/ رئیس جامعه مدرسین در توصیه‌ای به گروه‌های جهادی در جهت پرهیز از کارهای تکراری گفت: هر کاری نیاز به ارزیابی دوره‌ای دارد و لازم است شما با شناسایی نقاط قوت و ضعف، یک بازتعریفی نسبت به اولویت‌های کاری مربوط به خود انجام دهید تا موازی کاری صورت نگرفته و ظرفیت‌های خالی در کشور تکمیل گردد. آیت الله حسینی بوشهری افزود: نفس کار جهادی فارغ از فعالیت‌هایی که انجام می‌شود، امری مقدس است و براساس روایات وارد شده نیز نیت مؤمن نیکوتر از عمل اوست لذا نیت شما برای انجام کارهای جهادی امری پسندیده به شمار می‌رود. وی همچنین ضمن توصیه هایی با اشاره به اهمیت هویت ایرانی به عنوان یک مقوله فرهنگی افزود: دشمن در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای دارد و می‌طلبد مراقبت کنیم تا این هویت دینی و عاشورایی و ایرانی در جامعه از بین نرود.

پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی ارتحال حضرت آیت الله نکونام
اختصاصی/ درپی ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله نکونام جامعه مدرسین پیام تسلیتی صادر نمود دراین پیام آمده است: آن روحانی مردمی و پرهیزکار، سال‌ها در مسجد و مدرسه، عمر خود را صرف ترویج معارف اهل بیت – علیهم السلام – و تربیت طلاب علوم اسلامی کرد و با حضوری موثر در شهرها و روستاها، در امر تبلیغ دین خدمات فرهنگی و اجتماعی ماندگاری داشت. تلاش‌های علمی و فقهی آن استاد فرزانه در حوزه و دانشگاه و سلوک اخلاقی، زاهدانه، انقلابی و ولایتمدارانه آن مرحوم توشه‌ای گران‌بها برای آن عالم خدمتگذار است. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت آن فقیه پارسا را به حوزه‌های علمیه، مردم شریف گلپایگان و بیت شریف آن مرحوم تسلیت عرض می‌کند و از خداوند کریم برای آن روحانی متعهد و خدوم ، علو درجات و برای بازماندگان صبر و أجر مسئلت دارد.

مقاومت هرگز شکست نمی‌خورد
ایسنا/ رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود در مجلس مرکزی عاشورایی که توسط حزب‌الله در مجتمع سید الشهدا (علیه السلام) در حومه جنوبی بیروت در روز جمعه برگزار شد، گفت: «فرهنگ مقاومت حسینی است و مجاهدان چهل سال است عاشق شهادت هستند، راه خود را می‌شناسند و امر خود را به خدا می‌سپارند.» صفی الدین با تاکید بر اینکه «کسی که با حسین علیه‌السلام گام بردارد، به سمت فتح آشکار می‌رود»، افزود: «مقاومت هرگز شکست نمی‌خورد زیرا مقاومت حسینی کربلایی است.» وی توضیح داد: «اگر وظیفه امروز ما این است که در جنوب با این دشمن بجنگیم و شهدای خود را تقدیم کنیم، پس حاضریم خود و همه چیز را تقدیم کنیم و مطمئن هستیم که خداوند همانطور که سال ۲۰۰۶ به ما کمک کرد باز هم ما را یاری خواهد کرد.»

آمریکا شریک جنایات اسرائیل در غزه است
ایرنا/ برنی سندرز سناتور آمریکا در بیانیه‌ای با یادآوری اینکه نباید فلسطینیان غزه را فراموش کنیم، تأکید کرد: ما شریک جنایات (رژیم) اسرائیل در غزه هستیم. در بیانیه این عضو سنای آمریکا آمده است: در حالی که بیشتر رسانه‌ها بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا متمرکز شده‌اند، ما نباید از آنچه در غزه رخ می‌دهد غافل شویم، جایی که یک بحران انسانی بی‌سابقه روز به روز بدتر می‌شود.این سناتور آمریکایی در ادامه این بیانیه، با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در چند ماه اخیرمی‌افزاید: اما در میان این وحشت فراگیر و نقض قوانین بین‌المللی، ایالات متحده همچنان به ارسال میلیاردها دلار کمک مالی و هزاران بمب و سلاح‌های دیگر در قالب کمک‌های نظامی برای حمایت از (رژیم) اسرائیل در این جنگ ادامه می‌دهد و به دلیل همین حمایت‌های کورکورانه و بی منطق است که ما شریک جنایات این رژیم در غزه هستیم.سندرز پیش تر نیز در اظهاراتی خواستار پایان یافتن کمک‌های نظامی کشورش به رژیم صهیونیستی شده بود.

پیشنهاد ایران برای شکل‌گیری شبکه اطلاع‌رسانی بریکس
ایرنا/ سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در سخنانی در نشست رؤسای دپارتمان‌های اطلاع رسانی و سخنگویان کشورهای عضو بریکس، پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران را در زمینه نقش‌آفرینی کشورهای عضو در حوزه رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی در مسیر دستیابی به اهدافی همچون تحقق جهان عادلانه و چندقطبی تشریح کرد. کنعانی، در این نشست که به میزبانی مسکو برگزار شد، در سخنان خود بر لزوم راه‌اندازی شبکه اطلاعاتی بریکس (BRICS Information Network) به منظور اطلاع رسانی و تبادل اطلاعات میان کشورهای عضو بریکس تأکید کرد.وی ادامه داد: تقویت هماهنگی و همکاری رسانه‌ای میان اعضای کشورهای عضو از طریق اتصال شبکه های اطلاع رسانی و خبری اعضا و ایجاد سازوکار به اشتراک گذاری اخبار در حوزه های مورد علاقه طرف ها ضروری به نظر می رسد.

سند ملی سبک پوشش اسلامی ایرانی ابلاغ شد
مهر/ معاونت زنان ریاست جمهوری اعلام کرد: سند ملی سبک پوشش اسلامی ایرانی ابلاغ شد. این مصوبه در ۷ ماده و ۵ تبصره بر اساس مصوبه شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی و به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی در جلسه هشتم خردادماه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و محمد مخبر آن را در سوم تیرماه به دستگاه‌های مسئول در حوزه حجاب ابلاغ کرد. وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقتصاد، صمت، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، صدا و سیما، معاونت اجتماعی قوه قضائیه، مرکز ملی فضای مجازی، پلیس فتا، شورای اجتماعی کشور، اتاق اصناف، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، کمیسیون فرهنگی مجلس از جمله دستگاه‌هایی هستند که این مصوبه به آنها ابلاغ شده است.

۷۵ درصد اختیارات دولتی به استان‌ها تفویض می‌شود
صدا و سیما/ رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: بر اساس پیشنهادی که در برنامه هفتم توسعه ارائه کردیم و مصوب شد، بر اساس قاعده عدالت حکمرانی باید ۷۵ درصد اختیارات اداری از مرکز به استان‌ها واگذار شود. لطیفی در ادامه افزود: دولت نبایستی در حوزه اجرا خودش مستقیم وارد شود، مگر جایی که مردم وارد نمی‌شوند، انگیزه ندارند، امکانات وجود ندارد و در مناطق محروم است. در دوردست‌هاست آن جا باید دولت ورود کند، در غیر این صورت به نظر می‌رسد این اتفاق نباید بیفتد. ما این مسأله را داشتیم و طبیعتاً آن چیزی که برای ما در وهله اول از همه مهم‌تر بود، مسأله عدالت بود و ما در این سه سال، یک شعاری را برای حکمرانی اسلامی- ایرانی؛ تحت عنوان حکمرانی اسلامی- ایرانی، عدالت‌محور، بهره‌ور، مردم‌پایه؛ این را مطرح کردیم.

تأثیرات کمرشکن ارتش یمن علیه تل‌آویو
ایرنا/ روزنامه عرب زبان رأی الیوم نوشت: عملیات پشتیبانی نیروهای مسلح یمن از گروه های مقاومت و محاصره دریایی رژیم صهیونیستی به شدت تل آویو را تحت فشار قرار داده است. رأی الیوم با اشاره به تاثیر عمیق حملات نیروهای یمن علیه رژیم صهیونیستی نوشت که کارشناسان برآورد کردند که تهدیدات یمنی‌ها، به افزایش قیمت محصولات به ویژه مایحتاج اساسی غذایی این رژیم منجر شده و این به علت کمبود کالا در بازار به علت افزایش هزینه باربری دریایی و نیز افزایش نرخ بیمه خطرات است. جایگزین‌های حمل و نقل دریایی بسیار گران است و اقتصاد اسرائیل تاب و تحمل آن را در دراز مدت ندارد.

غرب مسئول عدم احیای برجام است
مهر/ معاون نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از غرب به دلیل اهمال کاری در احیای برجام انتقاد کرد. بر این اساس، رومن استینوف، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اعلام کرد: حقیقت این است که آینده توافق هسته‌ای ایران وابسته به اقدامات تهران نیست بلکه این موضوع وابسته به اقدامات غرب است. وی افزود: برای احیای برجام نباید به روندهای سیاسی داخلی ایران توجه کرد بلکه باید به مواضع آمریکا و ۳ کشور اروپایی مشارکت کننده در این توافق نظر کرد. این مقام روس تأکید کرد: در حالی که ایران، روسیه و چین بارها از آمادگی خود برای احیای برجام خبر داده‌اند اما این کشورهای غربی هستند که حاضر به گفتگو در این باره نیستند. مقامات آمریکایی بعد از انتخابات ایران به صراحت اعلام کردند قصدی برای آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *